چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۰۹۴
انرژي
Front Page

اجلاس آتي اوپك بازارهاي نفتي را به كجا رهنمون خواهد كرد؟
نوزدهمين دبير كل
مقابله اوپك و شخص دبيركل آتي با نوسانات بازار و اعمال نظارت بر آن راه دشواري است كه پيش روي سياستگذاران اين سازمان قرار مي گيرد
003430.jpg
نوزدهمين دبيركل اوپك (سازمان كشورهاي توليدكننده نفت) در ۲۶ سپتامبر (۴ مهرماه) آينده توسط نمايندگان اعضا برگزيده خواهد شد.
از ميان ۴ عضو فعال براي احراز پست دبير كلي اوپك، عربستان سعودي به دليل حضور در صندوق توسعه بين المللي اوپك كناره گيري كرده و ايران،  ونزوئلا و كويت نامزدي خود را اعلام كرده اند.
در اوضاع و احوالي كه وضعيت عراق براي ورود يا عدم ورود به بازارهاي جهاني نفت از يك سو و حضور يا عدم حضور اين كشور در مجموعه اوپك موقعيتي كاملاً مبهم براي آينده اوپك ايجاد كرده است، نوزدهمين دبيركل در عادي ترين شرايط،  يكي از سخت ترين دوران سياستگذاري اوپك را تجربه خواهد كرد.
چه در صورت سرمايه گذاري گسترده خارجي در صنعت نفت عراق، رسيدن به مرز ۶ ميليون بشكه در روز، در چند سال آينده به مرحله نهايي برسد و ادامه حضور نيروهاي آمريكايي و انگليسي همراه با تسلط بر منابع نفتي اين كشور با پارامتري به نام ذخاير بسيار عظيم نفت عراق پيوند زده شود، مقابله اوپك و شخص دبيركل آتي با نوسانات بازار و اعمال نظارت بر آن راه دشواري است كه پيش روي سياستگذاران اين سازمان قرار مي گيرد.
وزير نفت عربستان كه از اثرگذارترين افراد در سازمان اوپك و بازارهاي نفت دنيا است، تصميم گيري آينده اوپك را نامعلوم و غيرقابل پيش بيني دانست. علي النعيمي اعلام كرد كه هنوز معلوم نيست كشورهاي عضو سازمان اوپك چه واكنشي را در برابر تحولات كنوني و آينده جهان نفت از خود نشان خواهند داد.
او تأكيد كرد كه وزراي نفت عضو اوپك هرگونه تغيير اساسي در بازارهاي جهاني نفت را زير نظر دارند و بر اين مبنا در نشست روز سي ويكم جولاي (نهم مرداد) خود در وين، در مورد نحوه و ميزان توليد آينده خود تصميم مشتركي خواهند گرفت.
اما النعيمي موضوع ورود نفت عراق به بازارها را مبهم پاسخ گفت و ابراز اميدواري كرد كه عراق هرچه زودتر صادرات نفت خود را از سر گيرد و اين مسأله به ثبات و امنيت داخلي آن كشور مربوط مي شود.
اوپك در وضعيت كنوني
نگاهي به وضعيت توليد و سهميه كشورهاي عضو اوپك بيانگر آن است كه در ابتداي ماه جاري ميلادي، ظرفيت توليد اوپك از ۲۷ ميليون و ۹۹۵ هزار بشكه در روز تا ۲۸ ميليون و ۴۹۵ هزار بشكه در روز متغير بوده است.
اطلاعات موجود در سايت اينترنتي اوپك نشان مي دهد كه ظرفيت اضافي توليد نيز از ۴/۱ ميليون بشكه تا ۹/۱ ميليون بشكه در روز متغير است. البته وضعيت مبهم عراق در خصوص توليد و زمان ورود به بازار همچنان مبهم است و انفجارهاي پياپي خطوط لوله اين كشور هرچند وقت يك بار بازار را با نوسان روبه رو مي كند.
آخرين گزارش اوپك از وضعيت توليد، سهميه و توان افزايش توليد اعضاي خود حاكي از آن است كه عربستان با حدود ۱ تا ۵/۱ ميليون بشكه توليد اضافه در روز آماده ترين عضو اوپك براي حضور در بازار و جلوگيري از نوسانات ناگهاني است. بجز عربستان، قطر و امارات متحده عربي نيز توانايي آن را دارند كه با حدود ۴۰۰ هزار بشكه توليد اضافه در روز در بازار ايفاي نقش كنند. در اين بررسي ظرفيت توليد كنوني بر مبناي حداكثر ظرفيت توليد كشورهاي عضو در نظر گرفته شده است.
دبيركلي ايران
حدود ۲۰ روز پيش برخي منابع خبري خاورميانه به طور مبهم و كلي از حمايت بعضي از اعضاي اوپك براي احراز پست دبيركلي اين سازمان توسط ايران خبر دادند.
توليد نفت خام اوپك (هزار بشكه در روز)
ظرفيت اضافه توليد فعلي
ظرفيت توليد فعلي
سهميه در اول ژوئن ۲۰۰۳
توليد فعلي
توليد در ماه مه
توليد در ماه آوريل
۰
۱۱۹۰
۸۱۱
۱۱۹۰
۱۲۰۰
۱۱۵۰
الجزاير
۰
۱۰۲۵
۱۳۱۷
۱۰۲۵
۱۰۲۵
۱۰۳۰
اندونزي
۰
۳۷۵۰
۳۷۲۹
۳۷۵۰
۳۷۵۰
۳۷۵۰
ايران
۰
۲۲۰۰
۲۰۳۸
۲۲۰۰
۲۳۰۰
۲۴۰۰
كويت
۰
۱۴۳۰
۱۳۶۰
۱۴۳۰
۱۴۳۰
۱۴۳۰
ليبي
۰
۲۰۰۰
۲۰۹۲
۲۰۰۰
۲۰۰۰
۱۸۰۰
نيجريه
۱۵۰
۸۵۰
۶۵۸
۷۰۰
۷۵۰
۷۵۰
قطر
۱۵۰۰-۱۰۰۰
۱۰۵۰۰-۱۰۰۰۰
۸۲۵۶
۹۰۰۰
۹۴۰۰
۹۶۰۰
عربستان سعودي
۲۵۰
۲۵۰۰
۲۲۱۷
۲۲۵۰
۲۳۰۰
۲۳۵۰
امارات متحده عربي
۰
۲۶۰۰
۲۹۲۳
۲۶۰۰
۲۶۰۰
۲۵۰۰
ونزوئلا
۱۹۰۰-۱۴۰۰
۲۸۰۴۵-۲۷۵۴۵
۲۵۴۰۰
۲۶۱۴۵
۲۶۷۵۵
۲۶۷۶۰
توليد ۱۰ عضو اوپك
۰
۴۵۰
N / A
۴۵۰
۲۹۰
۵۰
عراق
۱۹۰۰-۱۴۰۰
۲۸۴۹۵-۲۷۹۹۵
N / A
۲۶۵۹۵
۲۷۰۴۵
۲۶۸۱۰
توليد كل اوپك
N / A
۳۴۰۴
۳۳۴۴
۳۲۸۴
ديگر مايعات بجز نفت
N / A
۲۹۹۹۹
۳۰۳۸۹
۳۰۰۹۴
كل توليد
N/A : آمار وجود ندارد. توليد كل اوپك نيز به دليل در دسترس نبودن اطلاعات مربوط به عراق در اين گزارش به اين صورت اعلام شده است.
در همين حال و همزمان با كنار رفتن عربستان براي تصدي پست دبيركلي و حضور ونزوئلا در دور قبل، دو كشور ايران و كويت بيشترين تلاش را خواهند داشت تا به اين سمت دست يابند. در اين ميان برخي كارشناسان داخلي معتقدند كه اعضاي اوپك ريسك دبيركلي ايران را نمي پذيرند. سعيد ليلاز، كارشناس اقتصادي در اين باره مي گويد: در حال حاضر شرايط ايران براي دبيركلي «اوپك» بسيار بهتر از گذشته است. اما هنوز انتخاب دبيركلي ايران در اوپك كمي دشوار است و به زمان و فرصت بيشتري نياز دارد.
وي گفت: اعضاي اوپك در حال حاضر زير بار ريسك خطر دبير كلي ايران نخواهند رفت، زيرا اين امر به پيچيده تر شدن اوضاع اوپك و حساس تر شدن كشورهاي غربي و آمريكايي به اين كارتل نفتي منجر خواهد شد.
انتخاب دبيركل جديد اوپك با شرايطي همزمان شده است كه اتفاق نظر بيشتري نسبت به گذشته بين اعضاي اوپك ديده مي شود، ضمن آن كه جناح حاكم بر سياست هاي كلان ايالات متحده آمريكا نيز همگي با شركت هاي نفتي ارتباط مستقيم دارند. آينده نفتي عراق را با توجه به شرايط حاضر، سياستمداران آمريكايي مي خواهند تعيين كنند و اعضاي اوپك در صورتي كه نتوانند به همراهي خويش انسجام بيشتري بخشند، دارنده يكي از بزرگترين ذخاير نفت دنيا را در فضايي خارج از جمع خود خواهند ديد.

|  اقتصاد  |   انرژي  |   بانك و بورس  |   بين الملل  |   رويداد  |   صنعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |