شنبه ۲۱تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۴ - July . 12, 2003
اجتماعي
Front Page

پيكرهاي لاله و لادن به زادگاهشان رسيد
مراسم تشييع و تدفين در روستاي لهراسب امروز برگزار مي شود
003685.jpg
گروه اجتماعي: پيكرهاي لاله و لادن بيژني عصر امروز طي مراسمي در زادگاهشان واقع در روستاي لهراسب فيروزآباد فارس تشييع و به خاك سپرده مي شود.
به گزارش خبرنگار ما پيكرهاي لاله و لادن صبح پنج شنبه گذشته با يكي از پروازهاي امارات به تهران رسيد و پس از تشييع در فرودگاه مهرآباد به پزشكي قانوني انتقال يافت و ديروز جمعه در ميان حزن و اندوه شهروندان شيرازي و خانواده داغدار آن ها در فرودگاه شيراز تشييع شد.
اين پيكرها پس از تشييع در فرودگاه شيراز به شهرستان فيروزآباد محل تولد اين دوقلو انتقال يافت.
جمعي از دوستان و دوقلوهايي كه در دوران زندگي لاله و لادن با آنها همنشيني داشتند با حالتي اندوهناك در اين آيين شركت كرده بودند و تعدادي از كودكان خردسال نيز با نثار شاخه هاي گل به تابوت هاي پيكرهاي لاله و لادن اداي احترام كردند.
آيين تشييع و خاكسپاري پيكرهاي لاله و لادن عصر امروز در روستاي «لهراسب» شهرستان فيروزآباد زادگاه اين دوقلو برگزار مي شود.
«دادالله بيژني» و «مريم صفري» پدر و مادر لاله و لادن در آيين تشييع پيكرهاي اين دو خواهر در فرودگاه شيراز در جمع خبرنگاران از ابراز احساسات ملت ايران نسبت به لاله و لادن و رئيس جمهوري و ديگر مسئولان كشور به خاطر مساعدتهايي كه به اين خواهران دوقلو داشتند سپاسگزاري كردند.
آنان گفتند: لاله و لادن متعلق به همه مردم ايران هستند و خاطره آنها يادآور روحيه سخت كوشي و خستگي ناپذير اين دو خواهر است كه براي هميشه در اذهان زنده خواهد ماند.
لاله و لادن دوقلوي به هم چسبيده ايراني در سال ۱۳۵۲ هجري شمسي در روستاي لهراسب شهرستان فيروزآباد استان فارس متولد شدند و پس از
۲۹ سال تحمل سختي ها و سخت كوشي و تلاش سرانجام در هفدهم تيرماه جاري در جريان عمل جداسازي در بيمارستان «رافلز» كشور سنگاپور به علت خونريزي شديد به آرامش ابدي رسيدند.
گزارش ايرنا همچنين حاكي است پيكر لاله و لادن بيژني ديروز جمعه در ميان استقبال جمع كثيري از مردم فيروزآباد به اين شهر انتقال يافت.
مردم فيروزآباد در شش كيلومتري اين شهر به منظور استقبال از پيكر اين دو جوان گرد آمده بودند و آمبولانس هاي حامل پيكر لاله و لادن توسط جوانان هلال احمر فيروزآباد گلباران شد.
مدير كل بهزيستي و هلال احمر فارس به همراه هيأت همراه پيكر لاله و لادن به فيروزآباد وارد اين شهر شده و با پدر و مادر و خانواده اين دو قلو ابراز همدردي كردند.
اين دو قلوي بهم چسبيده فيروزآبادي پس از ۲۹ سال در جريان عمل جراحي براي جداسازي در بيمارستاني در سنگاپور جان باختند.

در سوك نوعروسان دريا
از «ما» چه ديدي تا «مني» را روي كردي
از ما رميدي دل كنان، دامن كشان، قهر
اين مرغ شوم آوا چه راهي خواند با تو؟
كاينگونه مفتونت كشيد اين شهر و آن شهر
ناگه به افسونت ربودند و نشاندند
در بوته موج بخارين هاله زهر
تك تاز دشت آرزو در نيمه ره ماند...
من با ضمير مفردت خواهم صدا كرد
ما را گلي بوديد چه «لاله» چه «لادن»
دو روح ناهمزاد در يك جان مألوف
يك جان زنداني به دو يكسان شده تن
در ملك كثرت مبتلاي شر و فتنه
در نجد وحدت يافته مأواي ايمن
اشكي كه جاري بود تا شد قطره ماسيد
تا قول طفل عقل بشنيديد، بر خورد
پيشاني تقدير بر خاراي ساحل
تا نقشه شوم جدايي طرح گرديد
در كار پير عشق باز افتاد مشكل
بر خوانچه زيني به روي اسب چوبين
بازآمدند آن جفت نازآراي محمل
بر دو كجاوه سر به قاچ زين نهاده
از اجتماعي سعد، اين عقد ثريا
چون گردن آويزي به جيب ماه رقصان
ناگاه چشمي شور زد زخم جدايي
جمعي پريشان شد بنات النعش پژمان
بفسرد و پژمرد و بمرد و نور بسترد
از نيرين نه فلك آن نورباران
بخت شما را بختكي سنگين فرو برد
اصغر فردي

پيشنهاد به رئيس جمهوري
زادروز لاله و لادن روز «اميد» نام  گيرد
گروه اجتماعي: مشاور رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  ملي  جوانان  در نامه اي  به  آقاي  خاتمي  رئيس  جمهور پيشنهاد كرد تا زادروز لاله  و لادن  دو قلوهاي  به هم  چسبيده  ايراني  به  عنوان  روز «اميد» نامگذاري  شود.
به گزارش ايرنا «رحيم  عبادي» روز جمعه  متن   اين  نامه  را در مشهد در اختيار خبرگزاري  جمهوري  اسلامي  قرار داد.
در اين  نامه  خطاب  به  حجت الاسلام  والمسلمين  خاتمي  رئيس جمهور اسلامي  ايران  آمده  است : هر چند پيام  التيام  جنابعالي  واهتمام  دولت  كريمه  شما در تسلي خاطر مرگ  دوقلوهاي  جاويد براي  ملت  عزيز و با عاطفه   ايران  و همدردي  با خانواده  داغديده  آنان  اميدبخش  بود، اما قلب  مالامال  از محبت  و درد و  اندوه  جوانان   ايراني  در غم  از دست  دادن   اين  دو لاله  اميد، پذيراي  كار و اقدامي  ماندگار است .
در اين  نامه  همچنين  به  شخصيت  و جايگاه  انساني   اين  دو خواهر جوان   ايراني  و پايداري  و صبر و مبارزه  با سختي هاي  زندگي  در طول  ۲۹ سال  اشاره  است .
در ادامه  نامه  آمده  است : اكنون  كه  خبر پايان  تلخ  آرزوي   اين  دو جوان  پراميد،  ايران  و جهان  را به اندوه  برد، شايسته  است  به  پاس  بزرگداشت  ابدي ياد «لاله  و لادن» براي  هميشه  و نسل هاي   آينده  روزي  در تقويم  سراسري  شمسي  به ياد آنان  به  ثبت  برسد تا برگي  از تاريخ ، گواهي  باشد كه  «عشق  و اميد به زندگي » و تلاش  براي  ماندن  و زيستن  بر جريده  عالم  ثبت  خواهد ماند.
رئيس  سازمان  ملي  جوانان  در نامه  نوشته  است : تقديم  تنديس  «شجاعت » و نشان  «اميد» در هر سال  و در اين  روز به  يادمان  «لاله  و لادن » برازنده  همه  جواناني خواهد بود كه  از سختي ها و ناملايمات  روزگار هرگز نمي هراسند.

زلزله در دو شهر زرين  دشت و جهرم در استان فارس
گروه اجتماعي: بر اثر وقوع  دو زمين  لرزه  در پنجشنبه  شب  در شهرستان  جهرم  واقع  در استان فارس  به  روستاهاي  «نصيرخاني  ،رزك  و گلوبراق » خسارت  وارده  شد. بخشدار مركزي  شهرستان  جهرم  گفت : زمين  لرزه  در روستاي  نصيرخاني  باعث  تخريب  بين  ۳۰ تا ۱۰۰ درصد مجموع  ۲۳ واحد مسكوني  موجود در اين  روستا شده است . «جلال الدين  مقدم » روز جمعه  به  ايرنا افزود: همچنين  روستاهاي  رزك  و گلوبراق  نيز در مجموع  با ۷۴ واحد مسكوني  بين  ۱۰ تا ۵۰ درصد آسيب  ديده  است . بخشدار مركزي  جهرم  گفت : زلزله  زدگان  روستاهاي  نصيرخاني  به  دليل  تخريب زياد خانه هايشان  براي  اسكان  به  ۳۰ دستگاه  چادر نياز دارند. مقدم  افزود: هم  اينك  گروههاي  امداد رساني  ستاد حوادث  غير مترقبه شهرستان  مشغول  به  كمك  رساني  به  زلزله  زدگان  در روستاهاي  اين  شهرستان  وشهرستان  زرين دشت  مي باشند. وقوع  دو زمين  لرزه  به  بزرگي  ۶/ ۵ و ۸/ ۵ درجه  در مقياس  امواج  دروني  زمين  (ريشتر) در پنجشنبه  شب  شهرستانهاي  زرين  دشت  و جهرم  در استان  فارس  يك  كشته و ۲۰ مجروح  و خسارات  فراوان  مالي  در روستاهاي  اين  مناطق  برجاي  گذاشت . شهرستان  جهرم  در فاصله  ۱۹۳ كيلومتري  جنوب  شرق  شيراز قرار دارد.
به گزارش واحد مركزي خبر گروههاي امدادگر هم اكنون در حال نصب چادر براي آسيب ديدگان و برآورد دقيق خسارات وارده به مناطق زلزله زده هستند. رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه زرين دشت تصريح كرد: هم اينك به دليل آسيب ديدن شبكه آبرساني مناطق زلزله زده مردم اين مناطق با كمبود آب رو به رو هستند و آبرساني به اين مناطق به وسيله تانكرهاي سيار در دست انجام است. فرماندار زرين دشت  خواستار تسريع در امر امداد رساني به زلزله زدگان اين منطقه شد. براثر اين زمين لرزه ها تعدادي از روستاهاي منطقه آسيب ديد كه بيشترين خسارت به «شهر پير» و روستاهاي «دبران»، «دهنو»، «دره شور» و «دروا» وارد شده است. گزارشهاي دريافتي حاكي است شبكه هاي برق،  آب و مخابرات روستاهاي منطقه خسارت كلي ديده و ساختمان پاسگاه انتظامي روستاي «دبران» تخريب شده است.

گود برداري غيراصولي يك كشته و ۱۰ مجروح برجاي گذاشت
گروه اجتماعي: در اثر گودبرداري غيراصولي در مجاورت يك ساختمان چهارطبقه در خيابان وحيد دستجردي ، خيابان گوي آبادي ، كوچه سروناز در سحرگاهان ديروز جمعه ساختمان چهارطبقه ريزش كرد و يك نفر جان باخت و ۱۰ نفر مجروح شدند.
در اين حادثه چهار واحد از ساختمان چهارطبقه تخريب و چهار واحد ضلع غربي به حالت نيمه تخريب درآمد كه با شكاف ها و تيرك هاي بزرگ هر لحظه احتمال فروريختن آن وجود دارد. اين ساختمان داراي بافت قديمي و در سطح ناهموار بنا شده است. اختلاف سطح موجود مشكلات امدادرساني را چند برابر نموده، به شكلي كه از كوچه سروناز امكان امدادرساني نبود و از كوچه پايين تر عمليات امدادرساني صورت گرفت. در عمليات نجات سحرگاهان ديروز جمعه نجات ۱۰ سپس نجات ۴ و نجات ۷ به محل اعزام شدند، با توجه به تخريب وسيع ساختمان، وجود گرد و غبار فراوان، تاريكي شب، نيروهاي عملياتي سريعاً دست به كار شده و ۱۰ نفر از ساكنين ساختمان را كه مجروح شده بودند، نجات داده و تحويل اورژانس دادند يك نفر از مجروحين توسط همسايه ها نجات يافته بود، متأسفانه يك نفر از ساكنين در اثر سقوط و گير كردن زير آوار فوت كرد. عمليات امداد تا ساعت ۱۳ ديروز ادامه داشت.

گام به گام با مراحل رشد اخلاقي كودكان
شما نمي توانيد خوب بودن را به كودكتان تحميل كنيد اما روش هايي وجود دارد كه شما قادريد، او را در مسيرهاي صحيح قرار بدهيد
003555.jpg
نانسي روترينگ تعريف مي كند وقتي جك پسر سه ساله اش، محكم به كمد خورد و از سرش خون آمد، فرياد بلندش باعث شد برادر ۲ ساله اش اندي خودبه خود براي آرام كردن او، يك فنجان آب و كتاب مورد علاقه اش را به او بدهد. نانسي حس همدردي سريع اندي را دوست داشت. او مي گويد: «شگفت زده شده بودم كه چنين بچه  كوچكي مي تواند چنين فكر بزرگي داشته باشد. اندي جلو رفته بود و براي اين كه برادرش را از فكر درد منحرف سازد، سعي كرده بود يك جوري سرش را گرم كند.» تمام والدين براي كودكانشان اهدافي دارند، خواه آنها روي آموزش دبيرستان تمركز كنند خواه روي بردن جايزه نوبل. اما براي بسياري از افراد، هيچ چيز مهمتر از پرورش يك بچه خوب نمي باشد، بچه اي كه خوب را از بد تشخيص بدهد و محكم و استوار باشد، كسي مثل اندي كه سعي مي كند با استفاده از قوانين طلايي زندگي كند، حتي اگر، آن قوانين را هنوز نمي شناسد. با وجود اين، اخلاقيات، ويژگي شخصيتي ذهني والا و مبهمي است. اغلب والدين وقتي آن را مشاهده مي كنند، متوجه اين موضوع مي شوند. اما آنها چطور مي توانند آن را روي فرزندانشان القا كرده و پرورش بدهند؟ ديويد الكايند، روانپزشكي از دانشگاه تافتز مي گويد: «روش تربيت يك كودك با اخلاق به تربيت شخصي پاك و درست مي انجامد، اگر شما پاك و درستكار و با مسئوليت باشيد، كودكان همين را مي آموزند.» چنين به نظر مي رسد كه انسان ها به طور فطري تمايل دارند كه رفتاري محكم و استوار داشته باشند، پزشكان در مورد «گريه مسري» بين بچه هاي تازه متولد شده در بيمارستان صحبت مي كنند. آلوين روزن فلد روانپزشكي از نيويورك چنين مي گويد: «آنچه باعث تعجب است اين است كه چه تعداد از بچه ها كه در خانه هاي بي اخلاق بزرگ مي شوند، درست و پاك رشد مي كنند.»
والدين هميشه نگران اين موضوع بوده اند كه چطور ارزش هاي اخلاقي را به كودكانشان القا كنند. اما در اين جهان زودگذر، يعني جايي كه الگوهاي رفتاري معتبر اندكند و خشونت توسط بچه ها، روبه افزايش است، يافتن راهي براي پرورش يك كودك سالم و بااخلاق، امري ضروري است. جرايم كودكان هر روزه بيشتر مي شود، در ماه اوت، يك دختر ۶ ساله كاليفرنيايي (با كمك دوست ۵ساله اش) برادر سه ساله اش را با يك بالش، خفه كرد. اين چنين جرايم هولناكي، ترس ناگفتني و مبهمي را در اكثر والدين، بيدار مي كند: آيا فرزند من هم مي تواند مرتكب چنين عملي شود؟ آيا مي توانم مطمئن باشم كه او چنين كاري نخواهد كرد؟ هيچ تضميني وجود ندارد. اما والدين اين موضوع را خوب مي دانند كه كودكان مي توانند رفتارهاي اخلاقي را كسب كرده و اجرا نمايند، حتي اگر سني كه آنها از «نظر اخلاقي مسئول» مي شوند كم باشد. برطبق گفته كليساي كاتوليك رومن، كودك در ۷ سالگي «به سن شعور» مي رسد. از نظر قانوني، هر كشوري مشخص مي كند كه در چه سني يك كودك مسئول كارهايي است كه انجام مي دهد از ۷ سالگي گرفته تا ۱۵ سالگي. كارشناسان كودك، از اينكه سن مشخصي را براي مسئوليت پذيري ارائه بدهند، (پيشنهاد كنند) اظهار بي ميلي مي كنند. اما، آنها موافقند كه به منظور برقراري مسئوليت اخلاقي، بچه ها بايد آگاهي عاطفي و شناختي از درستي و نادرستي داشته باشند، به عبارت ديگر، همان طور كه در فكرشان مي دانند در قلب هايشان نيز احساس كنند كه آنچه انجام داده اند، نادرست است. چنين شرافت و درستكاري اي يك شبه، ظاهر نمي شود بلكه آرام آرام به وجود مي آيد. طبق تازه ترين تحقيقات، ريشه هاي اخلاقي ابتدا در ماههاي اول زندگي نوزاد، ظهور مي كند. اليزابت برگر نويسنده كتاب «تربيت فرزندان بااخلاق» و يك روانپزشك كودك مي گويد: «اين اخلاقيات از روز اول تولد شروع مي شود و تا روزي كه زنده هستند، كامل نمي شود.» هرگز براي شروع، زود نيست. والدين كساني كه به فوريت به گريه نوزاد، پاسخ مي دهند، يك اقدام اوليه مهم و اخلاقي را انجام مي دهند. باربارا هوارد متخصص رشد رفتاري كودكان از دانشگاه پزشكي جانز هاپكينز مي گويد: «شما كار مي كنيد تا بدانيد يك كودك چه احساسي دارد، بعد كودك سعي مي كند بفهمد ديگر افراد چه احساسي دارند.» درواقع، احساس يگانگي و وحدت در ميان احساسات اخلاقي اوليه در حال رشد است. حتي قبل از ۲ سالگي، كودكان سعي مي كنند، بچه نگران و ناراحت را آرام كنند، حتي با يك روش خودمحوري. طبق گفته ماروين بركويتز، پروفسور آموزش شخصيت ازدانشگاه مي سوري: «من ممكن است خرس اسباب بازي ام را به آنها بدهم حتي اگر خرس اسباب بازي شما درست كنارتان باشد، مثل اندي كه براي برادرش، كتاب مورد علاقه اش را آورد.»
اخلاقيات نه تنها شامل توجه به ديگران مي شود بلكه پيروي از قوانين اساسي اخلاق را هم،دربرمي گيرد، براي مثال، هرگز خوب نيست. اما چطور مي توانيد با آن برخورد كنيد اين به سن كودك شما بستگي دارد. اگر كودك يك ساله اي گاز بگيرد و بزند، شما به راحتي مي گوييد «نه» و كودك را از آن محل دور مي كنيد.
ديويد فاسلر، رئيس انجمن روانپزشكي آمريكا، مي گويد: «اما، زماني كه يك كودك مهارتهاي زبان را فرا مي گيرد، والدين مي توانند، برايش شرح بيشتري بدهند، شما مي توانيد بگوييد: «ما در اين خانواده كسي را نمي زنيم. يا بگوييد هر كسي ممكن است گاهگاهي زدن و گازگرفتن را دوست داشته باشد. كار من اين است كه به شما كمك كنم تا فكر كنيد با اين احساسات چطور بايد برخورد كرد.»
لارنس كوهلبرگ از دانشگاه هاروارد مي گويد: «كودكان گام به گام مراحل رشد اخلاقي را طي مي كنند.» بين يك تا دو سالگي، كودكان درك مي كنند كه قوانيني وجود دارد اما معمولاً فقط در صورت مشاهده بزرگترها، آنها را رعايت مي كنند. بعد از دوسالگي، آنها نه به طور پيوسته، شروع به اطاعت از قوانين مي كنند حتي اگر نظارت بزرگتري نباشد.
با وجود اينكه، تمام كودكان با توانايي عمل اخلاقي به دنيا مي آيند اما، اين توانايي مي تواند كم شود. كودكاني كه از آنها غفلت مي شود يا تحت خشونت قرار مي گيرند اغلب در كسب شعور واقعي مسئوليت و تعلق و وابستگي، كه بر چگونگي رفتار افراد در بزرگسالي تأثير مي گذارد، با شكست مواجه مي شوند. هوارد  رامي مي گويد: «آنها ممكن است سنگدل و بي عاطفه شوند چون هيچ كس تا به حال براي قرار دادن آنها در اين سيستم، به قدر كافي راهنمايي شان نكرده است. ما انتظار داريم كه دنيا همان طوري  باشد كه آن را تجربه كرده ايم. خواه سرد و رعب انگيز باشد چه گرم و دوست داشتني. طبق گفته هاي ويليام دامون، روانپزشك: اخلاقيات همچنين مي تواند توسط عمل «محدوديت» منع شود. تماس محدود كودكان با دنيا فقط با افرادي كه شبيه او هستند با ارتباط برقرار كردن با افرادي با زمينه هاي مختلف كه در معرض ديد او قرار دارند، منافات دارد. شما مي توانيد كسي كه درست شبيه شما است را تأييد كنيد و بياموزيد كه ديگران را كنار بگذاريد. ممكن است يك نوجوان بزهكار، با خواهرش به نرمي رفتار كند اما در جاي ديگري پيرزني از نژاد ديگر را مورد ضرب و شتم قرار دهد. دامون همچنين مي گويد: «روش صحيح برقراري ارتباط به كودك با اخلاق تر منتهي مي شود.»
مسئله اي نيست كه به چه سختي تلاش مي كنيد، شما نمي توانيد خوب بودن را به كودكتان تحميل كنيد. اما روش هايي وجود دارد كه شما قادريد، او را در مسيرهاي صحيح، قرار بدهيد:
* مشخص كنيد كه چه ارزش هايي مثل صداقت و سخت كوش بودن براي شما مهمترين هستند. بعد كاري كه مايليد كودكان انجام دهند،  خودتان انجام بدهيد. ژوزف هاگان رئيس كميته ابعاد روانشناسي سلامت كودك و خانواده چنين مي گويد: «اگر شما در جامعه داوطلب شويد و براي فرزندتان وقت بگذاريد، آنها خودشان كار را انجام خواهند داد. اگر به شست تان بزنيد و بگوييد f، حدس بزنيد وقتي فرزندتان به شستش مي زند چه مي گويد؟»
* به آزادي فرزندتان احترام بگذاريد. كري اسكيدمور، روانپزشكي از بيمارستان موريان در شيكاگو مي گويد: «شما بايد رفتاري را كه نمي خواهيد، ناديده بگيريد (كنار بگذاريد) و رفتارهايي را كه مي خواهيد مشخص نماييد.» به جاي اين كه از كودك به خاطر اتاق نامرتبش انتقاد كنيد، به خاطر گوشه اي از اتاقش كه مرتب است او را تحسين نماييد. از لفظ «نه» منطقي و معقول استفاده كنيد در غير اين صورت كودك فكر مي كند كه «من هميشه كار اشتباه انجام مي دهم.» اگر سعي مي كنيد به كودك مشاركت را بياموزيد، او را به خاطر مشاركتش تشويق و تحسين نماييد و اگر از انجام آن سر باز زد، سرزنشش نكنيد.
* از لحظات آموزشي، بهره برداري كنيد. وقتي فرزندان گاردنر كه سه ساله و چهارساله بودند، يك اسكناس ۱۰دلاري جلوي مغازه پيدا كردند، پدرشان با آنها درباره ارزش پول صحبت كرد و آنها راضي شدند تا پول را به مغازه دار بدهند تا اوبه صاحبش برگرداند. والدين مي توانند در اين مواقع براي روشن كردن و بيان منظورشان از ضرب المثل ها و حكايات نيز استفاده كنند.
* آنچه فرزندتان تماشا مي كند، تماشا كنيد. تلويزيون و بازيهاي كامپيوتري مي توانند رفتارهاي اخلاقي را تحسين كنند. كارن بوهلين مدير مركز پيشرفت اخلاقيات و شخصيت دانشگاه بوستون مي گويد: «اگر كودكان، بدون نظارت به تماشاي خشونت و بي بند و باري هاي جنسي در تلويزيون بنشينند، درباره چگونگي رفتار افراد ديگر، ديدگاه هاي نادرست پيدا مي كنند. كودكان به طور طبيعي و الزاماً براي شكل گيري عادات خوب به راهنمايي نيازمندند، كه اين كار فقط توسط مربيان دلسوزي كه كنارشان هستند انجام مي گيرد. آنها به كودكان مي آموزند كه چطور به خوبي، عادلانه و مطمئن با هم بازي كنند، چطور نوبت را رعايت كنند، چگونه چيزها را به سر جاهايشان برگردانند و چطور با احترام صحبت كنند.
* بركوئيتز مي گويد:درباره پيامدها با هم بحث كنيد. «نگاه كن مري چقدر ناراحت است چون تو عروسك مورد علاقه اش را شكسته اي.» والدين همچنين مي توانند براي تنبيه عادلانه فرزندانشان، به آنها كمك كنند. مثلاً تماشا نكردن تلويزيون بركوئيتز مي گويد: «آنها ياد مي گيرند كه به نظرشان بها داده شده است.» اجازه دادن به كودكان براي انتخاب چيزهاي خيلي جزئي مثلاً براي ناهار چه بخوريم، آنها را قادر مي سازد كه بعدها افرادي بااخلاق شوند. نانسي دي كي مي گويد: «اگر آنها در ۲سالگي كره گياهي و ژله را ياد نگيرند چطور مي توانند در ۱۴ سالگي درمورد اينكه چه ميل كنند تصميم بگيرند؟»
* به كودكان هميشه كمك كنيد تا چيزها را از ديدگاه ديگران ببينند. هاوارد گاردنر مي گويد: «اگر كودكي به خواهر يا برادر كوچكترش كه تازه به دنيا آمده، تلنگري مي زند، سعي كنيد اين كار را از ديدگاه كودك به او منعكس كنيد و بگوييد: ممكن است به او صدمه بزني، اگر كسي با تو اين كار را بكند، چه احساسي داري؟» گاردنر والديني كه كودكشان خرس اسباب بازي گمشده اي را پيدا مي كنند تشويق مي كند كه به آنها بگويند كه اگر خودشان اسباب بازي مورد علاقه شان را گم كنند، چه احساسي پيدا مي كنند؟ و چقدر خوشحال مي شوند كه كسي آن را به ايشان برگرداند؟
در پايان، مطمئن ترين آزمايش براي اين كه آيا والدين كودك با اخلاقي را تربيت كرده اند اين است كه اين فرد جوان وقتي پدر و مادرش اطرافش نيستند چطور عمل مي كند. كودك شما با عشق و علاقه بسيار رشد مي كند تا خوشبخت و سعادتمند باشد و مي خواهد به افرادي كه خوشبخت نيستند كمك نمايد و اين همان چيزي است كه مي توان به آن افتخار كرد.
منبع: مجله نيوزويك
ترجمه: لادن شريعت زاده

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    آموزشي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |
|   شهر    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |