شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۰۴-July,12.2003
ايلهان در راه مارادونا
جويندگان طلا
001221.jpg

فوتبال تركيه در اين سال ها آنقدر پيشرفت كرد و آنقدر ستاره به دنياي فوتبال عرضه كرد كه ديگر نه تنها در اروپا، بلكه در سطح جهان به عنوان يكي از قدرت هاي اين رشته شناخته شده است و يكي از ستارگاني كه غيبتش در جام كنفدراسيون ها و در خط حمله تيم ملي تركيه نمايان بود، «ايلهان مانسيز» بود. اين مهاجم ۲۷ ساله كه متولد كشور آلمان است، ابتدا فوتبال خود را از ۲۰ سالگي به طور حرفه اي از تيم «گن كلر بيرليگي» آغاز نمود اما سال بعد اين تيم به دست دوم سقوط كرد. ولي استعداد ايلهان به هيچ وجه پنهان نماند، وي به «بشيكتاش» منتقل شد و پس از سپري نمودن ۲ فصل با اين تيم قهرمان و برترين گلزن ليگ شد و حالا در غياب «هاكان شوكور»او اولين انتخاب است .به گوشه هايي از مصاحبه »سون اردم« با ايلهان مانسيز توجه كنيد.
* بعد از جام جهاني اين تفكر در اذهان تمام كارشناسان به وجود آمد كه با توجه به درخششي كه داشتي به خارج از تركيه خواهي رفت اما يك قرارداد جديد با بشيكتاش امضا كردي...
- من پيشنهادهاي فراواني از تيم هاي انگليسي داشتم، اما مي خواستم مزه قهرماني در ليگ و حضور در جام قهرمانان را بچشم و فكر مي كنم ماندن در بشيكتاش و قهرماني با اين تيم نشان داد كه موفقيت هاي من در جام جهاني شانسي نبوده است.
* اما در مورد آينده چه طور؟ بازيكنان ترك تبار فراواني در ساير ليگ هاي اروپايي توپ مي زنند و آيا تو دوست نداري اين راه را ادامه دهي؟
- احتمالاً اين كار را خواهم كرد و يكي از بزرگترين آرزوهاي من بازي در اروپا است و دوست ندارم پس از پايان دوران بازيگري ام حسرت اين مسئله را بخورم. خيلي دوست دارم كه در ايتاليا بازي كنم، كالچيو ليگ جذاب و البته فوق العاده سختي است. سپس بارسلون و رئال مادريد، بايرن  مونيخ در آلمان و البته منچستر يونايتد از تيم هاي مورد علاقه من هستند.
* تو الآن ۲۷ ساله هستي و ۲ سال از قراردادت با بشيكتاش باقي مانده، آيا تصميم نداري زودتر از موعد اين تيم را ترك كني؟
- در شروع كارم با بشيكتاش در جام يوفا بازي كردم، سپس فصل پيشين قهرمان ليگ شديم و اين فصل بايد در ليگ قهرمانان بازي كنيم. من حس مي كنم با توجه به فوتبال فيزيكي كه بازي مي كنم چنانچه تمرينات بدن سازي ام را منظم انجام دهم قادر خواهم بود تا ۳۵ سالگي در فوتبال حرفه اي بازي كنم، اما فعلاً در اين تيم خواهم ماند و به بشيكتاش در ليگ قهرمانان كمك خواهم كرد.
001218.jpg

* گالاتاسراي در اكثر اوقات در ليگ قهرمانان حضور داشت، فنرباغچه نيز تا حدودي، اما سال گذشته بشيكتاش و دينزلي اسپور تا مرحله چهارم جام يوفا بالا آمدند. آيا اين قضيه تعجب برانگيز نيست؟
- در مورد ما اين قضيه صدق نمي كند، زيرا ما از سالها قبل به دنبال پيش زمينه اين مسئله بوديم و نهايتاً موفق نيز بوديم، اما در مورد دنيزلي اسپور بايد بگويم كه اين مسئله همه را متعجب كرد.
* از هنگامي كه تيم ملي تركيه ۸ بر صفر به انگلستان باخت مدت زيادي مي گذرد، اما حالا تركيه و فوتبال اين كشور فوق العاده پيشرفت كرده است اما آيا به سطح تيم هايي مانند انگلستان، فرانسه و يا برزيل رسيده است؟
- در اين چند ساله تلاشها و برنامه ريزي هاي فراواني براي ساختن يك تيم ملي قدرتمند انجام شد. كارهاي پايه اي خوبي انجام شد و جوانان فوق العاده اي در اين كشور حضور دارند. در اينجا بچه هاي كوچك و يا جوان ما به دليل نداشتن زمين تمرين، در زمين گلف تمرين مي كنند اما در آلمان بچه هاي ۶ تا ۷ ساله در روي زمين چمن استاندارد آموزش مي بينند، مسئله اي كه امكانش در تركيه محال است.
* اما به جام جهاني اشاره مي كنم. تو در اكثر بازيها و با توجه به عملكرد ضعيف هاكان شوكور به روي نيمكت مي نشستي آيا اين قضيه عجيب نبود؟
- مسلماً هر بازيكني دوست دارد به طور ثابت بازي كند، اما او از تجربه بالاتري برخوردار بود. به هر صورت در آخرين بازي من و او در كنار هم مكمل هاي خوبي بوديم، زيرا هاكان در هوا بسيار قدرتمند است و من فكر مي كنم او هميشه جاي ثابتي در تيم خواهد داشت.
* بعد از جام جهاني دچار مشكلات حاشيه اي شدي مطبوعات در مورد حضور تو در يك كلوپ شبانه صحبت مي كردند و مصدوميت...
- آنها هميشه اين قضايا را بزرگ مي كنند، مصدوميت من به ۲يا ۳ سال قبل برمي گردد و حضورم در آن كلوپ شبانه  براي ملاقات با دكتري بود كه به روي پاي من عمل جراحي انجام داده بود!!! من بي دليل به محله «ليلا» نرفتم.
* تو تجربيات بدي در زندگي داشتي. پس از حضورت در گن كلربيرليگي اين تيم به دسته دوم سقوط كرد و پس از اين جريانات تا حدودي از شرايط آرماني به دور ماندي، آيا از ماندن در تركيه پشيمان نيستي؟
- در ابتدا بله، اما من مي خواستم خودم را در آلمان به اثبات برسانم و نمي خواستم مجدداً به تركيه برگردم، اما از طرف خانواده ام در فشار بودم، بايد پيش آنها مي ماندم و از طرفي اين مشكلات سبب گرديد تا من حدود ۶ ماه فوتبال را كنار بگذارم، اما تصميم گرفتم مجدداً بازگردم و اين بار دوباره فوتبال را از دسته دوم آغاز نمودم.
* پس تو تا حدودي با مشكلات فرهنگي و عدم تطابق آداب و رسوم تركها با مردم آلمان مواجه بودي؟
- بله، كاملاً درست است، آنها (آلمانها) فرهنگ خاص خودشان را دارند. لباس پوشيدنشان، حرف زدنشان و رفتارهايشان به هيچ  وجه با ما همخواني ندارد و يك فضاي كاملاً خالي بين اين دو فرهنگ وجود دارد، اما من حس مي كردم كه با مرور زمان مي توان بر اين مشكلات فائق آمد.
* آيا شخص خاصي وجوددارد كه مورد علاقه تو باشد؟
- اگر منظورتان يك هنرپيشه و يا خواننده است بايد بگويم نه. اما پس از ديدن بازي مارادونا در جام جهاني ۱۹۸۶ شيفته حركاتش شدم، اما كلاً ترجيح مي دهم كه توانايي هاي فني و شخصيتم را تقويت كنم و در اين راه از هيچ كس تقليد نكردم.
* مطبوعات تركيه مي گويند ايلهان انسان فوق العاده شيطان و سربه هوايي است، اما افرادي كه عكس تو را مي بينند نظري خلاف اين عقيده دارند، كدام يك را بايد باور كرد؟
- خوب ببينيد من هنگامي كه در تعطيلات به سر مي برم سعي مي كنم تمام استرس خودم را خارج كنم، شاد باشم و بخندم، اما هنگامي كه زمان تمرين كردن فرا مي رسد، كاملاً انسان منظم و سخت گيري مي شوم.
* و پس از پايان دوران فوتبالت چه كاري خواهي كرد؟
- مسلماً ديگر به سراغ فوتبال نمي آيم، نه مربي مي شوم و نه مدير باشگاه، دوست دارم به دنبال فعاليتهاي اقتصادي بروم.
* بايد اذعان بكنم كه ايلهان مانسيز فوتباليست خوش چهره اي است، آيا تصميم نداري روزي به مانند ديويدبكهام تبليغ كننده لباس و يا آخرين مدلهاي كيف و كفش و محصولات تجاري بشوي؟
- هر مسئله اي امكان دارد. چرا اين كار را نكنم؟ اين هم نوعي فعاليت اقتصادي است.
مترجم: مسيح فرزانه

فوتبال خارجي
فوتبال داخلي
واليبال
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |