شنبه ۲۱ تير ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۰۴-July,12.2003
در قسمت دوم آشنايي با ستارگان آسمان ليگ جهاني واليبال اين بار با تعداد ديگري از ورزشكاران برجسته اين رشته آشنا خواهيد شد.
بلند پروازان
001224.jpg
گودي فيلهو ملقب به پلنگ
براي ورزش برزيل و براي پرچم سبز و زرد اين كشور كه هميشه با نام و آوازه فوتباليست ها به اهتزاز درآمده است شايد واليبال واژه نسبتاً گمنامي باشد، اما اين واليباليست ها در اين يك دهه همپاي فوتباليست هاي درخشيده اند و «گيلبرتا گودوي فيلهو» (گيبا) يكي از ستارگان بي فروغ تيم ملي واليبال بوده است.
اين بازيكن قدرتمند برزيلي با توجه به «هدبندي» كه هميشه به دور موهايش مي بندد و روي عادت آستين هاي پيراهنش را بالا مي زند در زمين مسابقه هميشه به چشم مي خورد. بازيكني كه در بين برزيلي ها به دليل قدرت نفوذ و حمله اش به پلنگ شهرت يافته است. گيباي ۲۶ ساله كه در سال ۲۰۰۱ با تيم ملي واليبال برزيل به مقام نايب قهرماني ليگ جهاني واليبال دست يافت به عنوان يكي ستون هاي قدرت و يكي از اجزاي لاينفك تيم ملي برزيل شناخته مي شود.
او سال گذشته و هنگامي كه روسيه با شكست برزيل قهرمان جهان شد نتوانست مثل هميشه كارايي خود را به اجرا بگذارد و در پايان آمار و ارقامي را به خود اختصاص داد كه هيچ گاه در حد و اندازه هاي او نبود. در فهرست سرويس زننده هاي در مقام چهارم، پاسور مقام ششم، دريافت كننده ها مقام هفتم و بازي خوان به مقام نهم دست يافت.
گيبا داراي ۹۲/۱ سانتي متر قد و ۲۷۸ بازي ملي است. وي از سال ۱۹۹۳ و پس از درخشش در جام جهاني جوانان و انتخاب شدن به عنوان ستاره و بهترين بازيكن رقابت ها پاي به تيم ملي واليبال برزيل نهاد و هم اكنون در ليگ ايتاليا و در عضويت تيم «فرارا» قراردارد.
ستاره اي ماندگار در واليبال برزيل
آنده ناسكيمنتو ۲۴ ساله با ۱۱۲ بازي ملي يكي از فوق ستارگان و استعدادهاي ناب واليبال برزيل است، يك سوپراستار كه در سطح بالايي از فاكتورهاي فني قرار دارد.
وي در سال ۲۰۰۱ توانست با كمك هم تيمي هايش تيم قدرتمند ايتاليا را شكست دهد .يكي از فاكتورهاي اساسي اين پيروزي آبشارهايي بود كه وي با دست چپ قدرتمند خود مي زد. وي توانايي حمله و هجوم بالاي تور را از هر ناحيه اي از زمين داراست و اين توانايي هاي خود را در فينال ليگ جهاني واليبال در «بلو هوريزونتو» در شهر «رسيف» به خوبي نمايان كرد. وي همچنين در جمع مهاجمان در رديف چهارم و به عنوان ششمين بازيكن امتيازآور ليگ جهاني واليبال نيز شناخته شد. او عضو باشگاه «پاناتينايكوس» يونان است و از او در سالهاي آينده به عنوان يك ستاره بزرگ و ماندگار در واليبال برزيل نام برده مي شود.
«ليما» پاسوري كه پيري نمي شناسد
اما از «مارسلو ليما» مي توان به جرأت به عنوان يكي از پرقدمت و پر سن و سال ترين واليباليست هاي حرفه اي دنيا نام برد كه هنوز با توجه به ۳۵ سال سن و ۵۲۰ بازي ملي خيال خداحافظي ندارد. وي كه سال گذشته به عنوان بهترين دريافت كننده انتخاب شده در سال هاي ۱۹۹۲ در بازي هاي المپيك، ليگ جهاني واليبال ۱۹۹۳ و جام بين قاره اي ۱۹۹۷ نيز به اين چنين عنواني دست يافته بود. بايد اشاره كرد كه اين واليباليست اهل «سائوپائولو» از سال ۱۹۸۷ در عضويت تيم ملي برزيل قرار دارد و اين سيزدهمين ليگي است كه وي با پيراهن شماره شش وارد زمين مي شود.
امتياز آورترين بازيكن جهان
در ليگ جهاني واليبال صربستان و مونته نگرو هيچگاه در حد و اندازه هاي يك مدعي قهرماني ظاهر نشده است اما آنها كه هميشه داراي تك ستاره هاي خوبي هستند. «ايوان ميلوكوويچ» ۲۳ ساله با ۶/۲ سانتي متر قد و عضو باشگاه «لوجه بانكا مارچه ماسراتا» در ليگ ايتالياست.
وي در سال هاي ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ به عنوان برترين بازيكن امتيازآور شناخته شد و همچنين در سال گذشته به عنوان نفر دوم بهترين زننده سرويس و آبشار ليگ جهاني انتخاب شد تا جايي كه تيم يوگسلاوي سابق را به مقام سوم قهرماني ليگ جهاني رساند.
وي از سال ۱۹۹۸ در حالي به عضويت تيم يوگسلاوي درآمد كه هم اكنون نبودش در تيم به خوبي احساس خواهد شد و توانايي هاي فني وي كمك شاياني به تيم صربستان خواهد كرد. او همچنين در سال ۲۰۰۱ به عنوان با ارزش ترين بازيكن اروپا شناخته شده.
«گربيچ» يكي از هفت سوپراستار جهان
وي در سال گذشته با تيم ملي واليبال يوگسلاوي به مقام سومي جهان دست يافت. وي همچنين با ۲۹ سال سن به عنوان بهترين دريافت كننده سرويس در سال ۲۰۰۲ انتخاب شد. او كه به عنوان يكي از با تجربه ترين بازيكن تيم ملي يوگسلاوي سابق و صربستان جديد شناخته مي شود تاكنون ۲۰۰ بار در عضويت تيم ملي كشورش بوده است.
از او به دليل بهره جستن از توانايي هاي بالاي فني به عنوان يكي از هفت سوپراستار ليگ جهاني و يك آچار فرانسه نام برده مي شود، بازيكني كه توانايي بازي در هر پستي را دارد.
يوگسلاوها در دهه ۹۰ به عنوان يكي از قدرت هاي بزرگ واليبال شناخته مي شدند، اما به دليل جنگ بالكان و اعلام ممنوعيت شركت تيم هاي ملي اين كشور در رقابت هاي ملي از سوي سازمان هاي جهاني مدتي افت فاحشي كرد، اما بعدها همين تيم در سال ۱۹۹۶ مدال برنز المپيك آتلانتا، موفقيت در المپيك ۲۰۰۰سيدني، نايب قهرماني در سال ۱۹۹۸ در ليگ جهاني و نايب قهرماني اروپا در سال ۲۰۰۱ را كسب كرد.
اين اسلحه مرگبار از سال ۱۹۹۷ در خدمت تيم ملي واليبال «يوگسلاوي» و «صربستان» و «مونته نگرو» درآمده است و هم اكنون ششمين حضورش در ليگ جهاني را تجربه مي كند. «نيكولا گربيچ» در ليگ ايتاليا و البته در تيم «آسيستل ميلانو» توپ مي زند.
آبشار يا بوسه مرگ
«آندرا» در كشورش آلمان به دليل قد بلند و بخصوص قدرت بدني فوق العاده اش زبانزد خاص و عام است. مطبوعات آلمان در توصيف توانايي هاي وي مي گويند: هر آبشاري كه وي مي زند به مانند بوسه مرگي است كه روانه زمين حريف مي گردد، دستان او فوق العاده قدرتمند است و به عقيده ما هيچ جواني به قدرتمندي او در آلمان وجود ندارد. او با «مارك فيليپوسيسي» تنيسور معروف استراليايي مقايسه مي شود زيرا فيليپوسيسي نيز همانند او سرويس هايش را فوق العاده قدرتي و سهمگين مي زند.
اين جوان ۲۱ ساله مي گويد: زماني كه دستم را براي زدن سرويس بلند مي كنم سعي دارم تا از تمام انرژيم براي ضربه به توپ استفاده كنم. زماني كه مربيان تيم ملي مرا براي حضور در جمع ملي پوشان فرا خواندند واقعاً خوشحال بودم و عضويت در اين تيم مايه غرور و افتخار من بود و به درستي مي دانم كه براي بهتر شدن و پيشرفت كردن بايد بيشتر تلاش كنم و مي خواهم تا مدت طولاني در عضويت تيم ملي باشم.
اين سرويس زن و مهاجم ۸۲ كيلويي كه داراي ۲ متر قد است مي گويد: بارها شده كه تيم ما در امتياز ۲۳-۲۳ با حريف برابر بوده است، در چنين مواقعي عدم تمركز برروي بازي سبب به وجود آمدن خسارات جبران ناپذيري مي شود و در اينجاست كه مربيان روي من خيلي حساب مي كنند و چنين لحظاتي براي من دقايق جادويي است.
اما مربي تيم ملي واليبال آلمان يعني «استليان موچولسكيو» مي گويد: «آندرا» به سرعت پيشرفت كرد، اما بايد براي جلوگيري از وقفه در اين پروسه به مسايل جانبي نيز توجه كند. او هنوز هم ظرفيت هاي بالايي براي يادگيري دارد، اما بايد مغرور نشود.
«بي يورن آندرا» كه از وي مي توان به عنوان يكي از آينده دارترين بازيكنان واليبال اروپا نام برد در رشته علوم اجتماعي در دانشگاه برلين تحصيل مي كرده است جايي كه يكي از دوستان نزديك او يعني «هلا جوريش» عضو تيم ملي واليبال بانوان آلمان مدتها با او هم كلاس و هم بازي بوده است.
آميزه اي از قدرت و مهارت
پس از مشكلات خانوادگي كه سبب شد «وولف كانگل » يك سال از تيم ملي آلمان دور بماند او امسال مجدداً براي حضور در جمع ثابت تيم ملي واليبال آلمان دورخيز كرده است. تيم ملي آلمان كه سال گذشته بدون او به مقام نهمي ليگ جهاني دست يافت امسال اميد دارد تا با حضور اين ملي پوش با تجربه كه ۳ بار به عنوان بهترين واليباليست  آلمان شناخته شده است و همچنين ۱۶۲ بازي در كارنامه ملي خود دارد دوباره اوج گيرد. همچنين «موچولسكيو» نيز از اين بابت استقبال و ابراز خوشحالي مي كند و مي گويد: وولف كانگل يكي از اركان اصلي تيم ماست، حملات، سرويس ها و دفاع هاي او فوق العاده است و در صورتي كه در سلامتي و آمادگي كامل باشد مسلماً به تيم ما كمك شاياني خواهد كرد و ما پذيراي او در جمع خودمان خواهيم بود. «اشتفان هيلنر» بهترين مدافع روي تور در ليگ جهاني در سال گذشته و سال ۲۰۰۱ در مورد « كانگل» مي گويد: او آميزه اي از مهارت و قدرت است.
وي همچنين در عضويت باشگاه فرانسوي «يوپسي- هون پولپه» قراردارد و توانايي هاي او همين كه با ستارگاني همچون «آندريا جياني» و «نيكولا گربيچ» مقايسه شده است.
تك ستاره اي از پرتغال
در تيم ملي پرتغال بايد به دنبال تك ستاره ها گشت و بدون شك يكي از آنها «كارلوس تكژبيرا» بازيكن ۲۷ ساله با ۷۷ بازي ملي است. او از سال ۱۹۹۹ تاكنون در عضويت تيم ملي قرار دارد و در كنار «خوزه ژوئائو» و «هوگو گاهپار» بازي مي كند و البته با پيراهن شماره ۲ به عنوان يك ليبرو.
تيم جوان و كم تجربه پرتغال كه در آرژانتين به مقام هشتمي دست يافت، اميدوار است كه با تجربيات او در ليگ امسال به مقام درخور توجهي دست يابد. وي در سال گذشته به عنوان ششمين دريافت كننده و نهمين آبشار زن شناخته شده واليبال خود را از سال ۱۹۸۷ و در عضويت تيم «آ-آ-اس مامه ده» پرتغال آغاز كرد. سپس ۶ سال در تيم ملي جوانان عضو بود و با اين تيم قهرمان جوانان جهان در تركيه شده و سپس به تيم «وتيوريا اس.سي. گيهادش» پيوست و همچنان چشم به آينده دارد.
در شماره هاي آينده به بررسي ديگر ستارگان حاضر در ليگ جهاني خواهيم پرداخت.

واليبال
فوتبال داخلي
فوتبال خارجي
گوناگون
|  فوتبال داخلي  |  فوتبال خارجي  |  واليبال  |  گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |