يكشنبه ۲۲ تير ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۰۵ - July . 13, 2003
سازمان زيباسازي شهرداري تهران صادر مي كند
شناسنامه براي مجسمه ها و شاهكارهاي هنري تهران
گروه شهري: به منظور حفاظت و صيانت از آثار تاريخي و حجمي تهران، براي نخستين بار مجسمه هاي تهران داراي شناسنامه مي شوند.
به گزارش ميراث خبر، مجتبي توسل مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران با بيان اين مطلب افزود: پيش از اين و در سالهاي گذشته موضوع ساماندهي و رسيدگي به مجسمه ها و آثار حجمي چندان مورد توجه قرار نگرفته است و همواره اقدامات پراكنده اي در اين زمينه انجام شده كه به نتيجه مطلوبي نرسيده است.
به همين منظور و براي حفاظت بيشتر از اين آثار ارزشمند، سازمان زيباسازي شهر تهران با تهيه سوابق تاريخي مجسمه هاي تهران براي آنها شناسنامه تهيه مي كند.
به گفته وي تهيه شناسنامه براي مجسمه ها و آثار حجمي تهران پس از بررسي همه جانبه موضوع و برنامه ريزي كارشناسان و با همكاري هنرمندان و صاحبنظران انجام شده است و در حال حاضر مراحل ابتدايي تهيه شناسنامه به پايان رسيده است.
وي همچنين با اشاره به ارزشهاي تاريخي و فرهنگي برخي از مجسمه هاي تهران گفت: تعداد زيادي از مجسمه ها و آثار حجمي شهر تهران ارزش هنري و فرهنگي بالايي دارند كه نگهداري در مراكز شهرها وبا توجه به غلظت آلاينده هاي هوا، بر سرعت تخريب و فرسايش آنها  افزوده مي شود.
در همين حال قرار است در برنامه هاي آتي اين سازمان با همكاري ميراث فرهنگي، به منظور جلوگيري از تخريب اين آثار ارزشمند تعدادي از مجسمه هاي قديمي به موزه اي كه براي اين آثار تعبيه مي شود، منتقل شوند و ماكتي از آنها در ميادين و ساير نقاط شهر تهران قرار گيرد.
وي با تاكيد بر اين كه تعدادي از مجسمه هاي قديمي شهر تهران به دليل گذشت زمان، فرسوده شده و نياز به مرمت و بازسازي دارند افزود :با تهيه شناسنامه براي اين آثار هويت اصلي واصالت اين ميراث ارزشمند حفظ شده و از تخريب احتمالي آنها در جريان مرمت و باز سازي جلوگيري مي شود.

فروش  اراضي  ملي  به  تعاوني هاي  مسكن  غيرقانوني  است
003780.jpg
گروه شهري: معاون  امور عمراني  استانداري  تهران ، گفت : ساخت وساز در اراضي  ملي  وفروش اراضي  غيرمسكوني  به  تعاوني هاي  مسكن  غيرقانوني  است  و جرم  تلقي  مي شود.
حسن  كريمي  ديروز در جلسه  ستاد ساخت  و ساز استان  تهران ، با اشاره به  تغيير كاربري  زمين هاي  ملي  و غيرمسكوني ، افزود: واگذاري  اراضي  متعلق  به دانشگاه  هنر در كرج  به  تعاوني هاي  مسكن  ادارات  و سازمان ها غير مجاز انجام شده  است .
وي  تصريح  كرد: سازمان هاي  ذيربط با رد استعلامه  مربوطه  ، از هرگونه ساخت  و سازها در اين گونه  تصرف هاي  غيرمجاز بايستي  جلوگيري  كنند.
به گفته وي ، اراضي  ۱۵۰ هكتاري  دانشگاه  هنر كرج  صرفا كاربري  آموزشي  داردو تغيير كاربري  و واگذاري  آن  به  اشخاص  حقيقي  و حقوقي  و تعاوني هاي  مسكن خلاف  قانون  است .
معاون  استاندارتهران  بااشاره  به  ساخت  و ساز بي رويه  در برخي  نقاط حساس و جذاب  استان  تاكيد كرد: شهرداري ها با كمك  اداره  كل  منابع  طبيعي  استان  باگسترش  فضاي  سبز ، طرح  توسعه  جنگل كاري  و ايجاد موانع  طبيعي  ، ساخت  و ساز و نفوذ به  اراضي  ملي  را ساماندهي  كنند.

ساخت و سازهاي غيرمجاز آثار تاريخي تهران را تهديد مي كند
مديركل  ميراث  فرهنگي  استان  تهران ، گفت : ساخت  وسازهاي  غيرمجازآثار تاريخي  پايتخت  را نابود مي كنند.
«ناصر پازوكي »  افزود: در بافت هاي  تاريخي  تهران ، باغ هاي  قديمي  و خانه هاي  اعياني  بسياري وجود دارد كه  متاسفانه  براي  انجام  ساخت  و سازها تخريب  مي شوند.
وي  تصريح  كرد: در بسياري  از مناطق  شمالي  تهران  ، خانه هاي  اعياني  موجوددر وسط باغ ها ، براي  تفكيك  باغ  و برج سازي  در حال  تخريب  است  . وي  گفت  : ميراث  فرهنگي  عملاً با اين  ساخت  و سازها مخالف  است  ، اما كاري نمي تواند انجام  دهد.

ضرورت بازنگري در جمعيت پذيري مناطق شمال تهران
شميرانات از مهاجر پذيرترين مناطق تهران است
003775.jpg
گروه شهري: شهردار منطقه  يك  تهران  گفت : براي  تامين  سرانه هاي  خدماتي  و نياز جمعيتي  شهر تهران ، بايد منابع  درآمدي  شهرداري  متحول  شود.
دكتر «محمدرضا بمانيان» ديروز در نشستي  با روحانيون ، نمازگزاران ، معتمدين  و اهالي  نياوران  در مسجد جامع  نياوران ، افزود: مشاركت   مردم  در زمينه هاي  فرهنگي ، اجتماعي ، رفاهي  و اداري  با شهرداري ، مي تواند در گسترش  و رفع  مشكلات  شهرستان  شميرانات  حايز اهميت  باشد. وي  اظهار داشت : شهرداري  به  عنوان  يك  نهاد خدماتي  در هر شهري  تنها زماني  مي تواند بر مشكلات  شهري  چيره  شود كه  منابع  درآمدي  آن  با ترازهاي  دولت  همگامي  داشته  باشد.
شهردار منطقه  يك  خاطرنشان  كرد: شهرستان  شميرانات  يكي  از مهاجرپذيرترين  نقاط تهران  است  و همين  موضوع  باعث  شده  كه  شهرداري  براي  حل  مشكلات  شهروندان  نتواند از تمام  توان  بالقوه  خود در اين  راستا استفاده  كند.
بمانيان ، نبود مراكز خدماتي ، اجتماعي ، كتابخانه ، ميادين  ميوه  وتره بار، نصب  سرعت  گير در نقاط پرتردد و تامين  امنيت  عابران  از عرض  معابر شهري  را از مهمترين  مشكلات  و تنگناهاي  موجود شهري  در شهرستان  شميرانات  عنوان  كرد.
وي  گفت : شهرداري  تهران  و شوراي  اسلامي  شهر تهران  بايد با بازنگري  اصولي در مناطق  پرتراكم  بويژه  شميرانات  با ارائه  راهكارهاي  قانونمند در سيستم  اداري  خود، گامهاي  موثرتري  بردارند.
در ادامه  اين  نشست  جمعي  از شركت كنندگان  مشكلاتي  همچون  نبود مراكز تفريحي  مناسب ، ساخت  و سازهاي  بي رويه  و بي ضابطه  برج سازان ، تخريب  باغات  براي  ساخت  واحدهاي  مسكوني ، عدم  رسيدگي  بموقع  براي  جمع آوري  زباله ها، جاري شدن  سيلاب  و باريك بودن  برخي  معابر را با شهردار منطقه  يك  در ميان  گذاشتند.

جمعيت تهران با محدوديت فروش تراكم، متعادل مي شود
محدوديت تراكم ساختماني در تهران، جمعيت كشور را متعادل مي كند.
يك كارشناس مسائل شهري در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: مصوبه اخير شوراي عالي شهرسازي تا حدودي وضع مورد نظر در طرح جامع شهر تهران (مصوب سال ۱۳۷۰) را كه در آن جمعيتي معادل هفت ميليون و ششصد هزار نفر تا سال ۱۴۰۰ براي تهران پيش بيني شده بود تثبيت مي كند. حميد معابري مي گويد: اين مصوبه پيامدهاي منفي از جمله كاهش عرضه و افزايش نرخ مسكن در تهران را به دنبال خواهد داشت.

توسعه بزرگترين پارك جنگلي تهران
با اجراي طرح توسعه بوستان كوهسار، مساحت كلي اين بوستان به ۶ هزار هكتار خواهد رسيد.
معاون هماهنگي و برنامه ريزي شهرداري منطقه ۵ تهران گفت: تا پايان سال ۸۲ هزار هكتار از اين مقدار به بهره برداري مي رسد و بدين ترتيب بزرگترين بوستان جنگلي تهران محسوب خواهد شد.
وي گفت: با توجه به اينكه پوشش گياهي در اين منطقه از بين رفته و مسير رودخانه ها مشخص نبوده و پراكنده شده اند، شهرداري از طريق اين طرح با كاشت درختان با گونه هاي متفاوت و ايجاد پارك طبيعت از خطرات زيست محيطي منطقه جلوگيري به عمل خواهد آورد.

تكذيب يك خبر
خبر درج شده در صفحه ۳ همشهري چهارشنبه ۱۸تيرماه به نقل از دكتر احمدي نژاد شهردار تهران مبني بر سياستگذاري خودسرانه در مديريت ترافيك تهران بدينوسيله تكذيب مي شود.

كيفيت ساخت و ساز در منطقه ۲۲ كنترل مي شود
گروه شهري:  دانشگاه  خواجه  نصيرالدين  طوسي  از اين  پس  كيفيت  ساخت  وساز درمنطقه  ۲۲را كنترل  مي كند.
به  گزارش  روابط عمومي  شهرداري  اين  منطقه  تيمي  متشكل  از استادان  رشته برق ، تاسيسات  و سازه  بر تمام  مراحل  طراحي  و ساخت  وساز ساختمانها به ويژه  مجتمع  هاي  بزرگ  نظارت  مي كند.
افزايش  طول  عمر بناها، استفاده  بهينه  از مصالح  ساختماني ، صرفه  جويي واستفاده  بهينه  از انرژيهاي  حرارتي  و برودتي  در بناها، ارتقاي  فناوري  ساخت  وساز و رعايت  قوانين  مقاوم  سازي  در برابر بلاياي  طبيعي نظير زلزله  از مزاياي  اين  كار است .
همچنين  رعايت  شاخصه  هاي  زيست  محيطي ، كاهش  هزينه  ساخت  و سازها و نيز كاستن  از هزينه  خدمات  شهري  از جمله  امتيازات  واگذاري  كنترل  كيفيت ساخت  و سازها به  نهادي  علمي ، تحقيقاتي  به  شمار مي  آيد.بر اساس اين خبر نظارت عالي بر ساخت و سازها همچنان در حوزه وظايف شهرداري منطقه مي باشد.

۲۷ مرداد ماه امسال در پارك دانشجو
نخستين نمايشگاه فضاي سبز و حيات شهري برپا مي شود
گروه شهري: بنا به گفته كارشناسان هنوز سرانه هاي فضاي سبز شهر تهران نزديك به پنج برابر كمتر از حد استانداردهاي بين المللي است.
شايد احداث فضاي سبز در تهران قديم كه هنوز دچار رشد تصاعدي جمعيت و جغرافيايي فعلي نشده بود و امكان پيوستگي ميان كار و فراغت و تعادل طبيعي در روابط انسان با محيط زندگي و پيوند با طبيعت بيشتر فراهم بود آنچنان كه امروز كمبود آن احساس مي شود ضروري نبود.
اما در شرايط فعلي به نظر مي رسد، احداث، توسعه، و حفظ و نگهداري از درختچه ها، گلها، چمنها، يا هر گونه سبزينگي علاوه بر تعديل آلودگي هوا، تأمين نيازهاي فراغتي- ايجاد تعادل در روابط انسان با محيط ، زيباسازي محيط، برآوردن نيازهاي عاطفي و حتي كنترل آسيبهاي اجتماعي به يك ضرورت در طراحي و برنامه ريزي شهري تبديل شده است.
به گزارش خبرنگار ما، به همين مناسبت نخستين نمايشگاه فضاي سبز و حيات شهري از ۲۷ مردادماه امسال به مدت يك هفته در پارك دانشجو برگزار مي شود.
اين گزارش مي افزايد: معرفي گونه هاي گياهي سازگار با طبيعت شهر تهران، ترويج فرهنگ استفاده از گل و گياه و عموميت بخشيدن به استفاده از آن در فضاهاي اختصاصي و مشترك واحدهاي آپارتماني و توسعه فضاي سبز در ارتفاع، آموزش و نگهداري فضاهاي سبز عمومي و اختصاصي، معرفي اثرات فضاي سبز در حيات اكولوژيكي و اجتماعي شهر تهران،  آموزش نحوه مصرف كود و سم در فضاي سبز از اهداف برپايي اين نمايشگاه است.نهادها و ارگانهايي نظير شهرداري تهران، وزارت جهاد كشاورزي، سازمان حفاظت از محيط زيست، وزارت مسكن و شهرسازي و انجمنهاي صنفي توليدكنندگان نهال، بذر گل و گياه و كود و سم از شركت كنندگان در اين نمايشگاه هستند كه علاوه بر آنها ساير متقاضيان نيز مي توانند تا ۱۵ مردادماه امسال فرم تقاضاي شركت در اين نمايشگاه را به ستاد برگزاري نمايشگاه فضاي سبز و حيات شهري منطقه ۱۱ شهرداري تهران ارسال كنند.

واگذاري خودروهاي فرسوده دولتي ممنوع شد
واگذاري خودروهاي فرسوده و خارج از رده دستگاه هاي دولتي ممنوع شد. به گزارش قلم سبز ايران، به موجب تصميم هيأت وزيران واگذاري خودروهاي فرسوده و خارج از رده دستگاه هاي دولتي به اشخاص حقيقي و حقوقي براي احيا و استفاده مجدد ممنوع اعلام شده است.بر اين اساس مصوبه مذكور نهادهاي نظامي و انتظامي و دستگاه هاي دولتي وابسته به دولت را نيز تحت شمول قرار مي دهد.در اين قانون اتومبيل فرسوده به خودرويي اطلاق شده است كه با بيش از ۱۰ سال عمر در تهران و يا ۱۵ سال عمر در شهرستان ها تردد كنند. تصويب اين قانون در پي ارائه پيشنهادي از سوي سازمان حفاظت از محيط زيست در جهت جلوگيري از آلودگي هوا صورت گرفته است.

شهري
اجتماعي زنان
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهر
علمي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري جهان
|  اجتماعي زنان   |   اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهر   |   شهري   |  
|  علمي   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |