پنج شنبه ۲۶ تير ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۰۹
بانك و بورس
Front Page

طي يك ماه گذشته اتفاق افتاد
رشد ۳/۱۷ درصدي قيمت سهام در بورس تهران
دبيركل بورس تهران در هفته هاي اخير با توجه به ريسك بالاي بازار بارها درمورد اين رشد سريع ابراز نگراني كرده است
000055.jpg
شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران با حركتي بي سابقه در تيرماه امسال مرزهاي ۷ هزار و ۸ هزار واحد را شكست.
اين در حالي است كه شاخص ياد شده ابتداي امسال در محدوده ۵ هزار واحد نوسان مي كرد كه اين موضوع نشان از رشدي ۶۰ درصدي در روند عمومي قيمت سهام در بورس تهران دارد.
بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد: در يك ماه گذشته بورس تهران روندي بسيار مثبت داشته، به طوري كه شاخص كلي در اين دوره ۳/۱۷ درصد رشد يافته است. در همين محدوده زماني سهام شركت هاي سرمايه گذاري به طور متوسط با ۷ / ۲۱ درصد رشد مواجه شد و سهام صنعتي نيز ۳/۱۶ درصد بالا رفت.
كارشناسان بازار دلايل بسياري براي رشد بي رويه بازار در هفته هاي اخير ارائه داده اند، اما از آن ميان دليل عمده را مي توان حركت سريع نقدينگي به سمت بازار سهام دانست.
درواقع رشد ۳۹ درصدي حجم نقدينگي در سال هاي اخير با توجه به رشد اقتصادي ۵ درصدي، موجبات عدم پذيرش اين حجم توسط اقتصاد ايران را فراهم آورده است.
هرچند نقدينگي وارد شده به بورس حجم بسيار اندكي از نقدينگي سرگردان در اقتصاد ايران را شامل مي شود اما مي تواند تأثيرات زيادي را در بازار سهام ايجاد كند.
كارشناسان پيشنهاد مي كنند براي پيشگيري از ايجاد حباب هاي مالي در بازار سهام، عرضه سهام دولتي توسط سازمان خصوصي سازي كه مدتي است روندي كند به خود گرفته، شتاب بيشتري يابد.
اما در عين حال كارشناسان مي پرسند اگر روند رو به رشد حجم نقدينگي ادامه يابد، چه بايد كرد؟ در اين صورت عرضه سهام دولتي تا كجا ادامه خواهد يافت؟
اين گزارش حاكي است: در يك ماه اخير پس از مدت ها شاخص مالي رشدي بيش از شاخص صنعت داشته و توانسته كمي از عقب ماندگي خود را در دو سال گذشته جبران كند.
تغيير در تركيب سرمايه گذاران در بازار و افزايش حضور سرمايه گذاران خرد از تغييرات مثبت بازار طي يك ماه گذشته بوده است.
در اين دوره تعداد خريداران سهام از مرز دو هزار نفر در روز گذشت، ضمن اين كه حجم و ارزش مبادلات روزانه نيز به طور چشمگيري افزايش يافت.
آمارهاي ارائه شده نشان مي دهد: در اين دوره شركت هاي زيان ده فقط ۳۷ درصد بازار را تشكيل داده اند و بيش از ۶۳ درصد شركت هاي فعال در بورس تهران 
به طور متوسط ۲۲ درصد بازده ماهانه داشته اند. اين آمار نشان مي دهد احتمال سود در بورس تهران دو در برابر يك است.
اما آنچه مايه دلمشغولي تحليلگران بازار در اين زمان شده، تداوم اين روند است. همه در تالار شيشه اي سهام تهران مي پرسند آيا اين روند پرشتاب ادامه خواهد يافت؟
گرچه پاسخ همه به اين پرسش مثبت است اما
به نظر مي رسد بسياري و از آن جمله دبيركل بورس تهران سرعت رشد فعلي را منطقي نمي دانند و بر همين اساس است كه دكتر حسين عبده تبريزي در پنج پيام الكترونيكي پياپي طي يك هفته گذشته، نسبت به روند شتابنده فعلي هشدار داده و توجه سهامداران را به ريسك فعلي بازار جلب كرده است.

|  اقتصاد  |   انرژي  |   بانك و بورس  |   بين الملل  |   رويداد  |   صنعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |