پنج شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۱۶
بازار
Front Page

يك كارشناس اقتصادي:
بازارچه هاي مرزي  فاقد نقش مؤثر دركاهش قاچاق هستند
قاچاق يكي از مشخص ترين آثار بيمارگونه اقتصادي در نواحي مرزي است كه به دليل فقر و فقدان هماهنگي ميان كشورهاي همسايه، بي ثباتي و اختلاف در سطح قيمت ها و ضعف عوامل اجرايي به وجود آمده است.
داوود چراغي- كارشناس اقتصادي- در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: مناطق مرزنشين از قديم به لحاظ موقعيت هاي طبيعي، خصوصيات اجتماعي و مناسبت هاي قومي با مردم مرزنشين آن سوي مرزها، پيوسته داراي ارتباطات و مبادلات ناخواسته اي بوده است.
وي ادامه داد: محروميت هاي ذاتي اين مناطق در توليد و عدم دسترسي آسان آنان به تسهيلات حمل و نقل و دوري از بازارهاي داخلي موجب شده است كه مردم مرزنشين ناخواسته به كانال هاي مبادلاتي غيرمتعارف (قاچاق) هدايت شوند.
چراغي معتقد است: اثرات منفي و ناخواسته اين مبادلات بر پيكره اقتصادي بازرگاني كشورها و بازتاب مستقيم آن برآشفتگي و ناامني مناطق مرزنشين بركسي پوشيده نيست.
او در اين زمينه اظهار داشت: غيرقابل كنترل و ناپذيرا بودن مناطق مرزنشين و زيرزميني بودن عمليات قاچاق موجب شده است كه دولت ها در كنترل و سالم سازي مناطق مرزنشين به سوي شيوه هاي نويني از همكاري هاي متقابل منطقه اي هدايت شوند.
چراغي تصريح كرد: همكاري هاي متقابل تجاري- اقتصادي به شكل بازارچه هاي مشترك مرزي از
شناخته شده ترين فنون توسعه اقتصادي مناطق مرزنشين به شمار مي رود، ضمن اين كه تحول بنياني درتوليد، ايجاد اشتغال، افزايش سطح درآمد، رفاه، ضريب امنيت مرزي و بالاخره كاهش قاچاق كالا از جمله هدف هاي ايجاد اين بازارچه ها بوده است.
وي با اشاره به اين نكته كه در طول سال هاي راه اندازي بازارچه هاي مرزي ميان ايران و تركيه ارزش قاچاق كالا نه تنها كاهش نيافته بلكه افزايش نيز يافته است، گفت: نتايج آزمون و يافته هاي پژوهش هاي جانبي نشان مي دهد كه در حال حاضر فعاليت  بازارچه هاي مرزي فاقد نقشي كارآمد در كاهش قاچاق كالا از مرزهاي ايران به داخل و خارج است. اين در حالي است كه دولت ايران با اعطاي امتيازات ويژه فرصت هاي مناسبي را براي فعال كردن بازارچه هاي مرزي منظور داشته است. براي كارآمد ساختن اين گونه امتيازات لازم است نظام مبادلات مرزي با حفظ منافع ملي در قالب قانونمداري هاي ساده تسهيل شود.

ثبات در بازار مواد خوراكي
000215.jpg
متوسط قيمت انواع ميوه هاي تازه در هفته گذشته نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۳۶/۱۵ درصد كاهش يافت.
به گزارش بانك مركزي از متوسط قيمت خرده فروشي برخي مواد خوراكي در تهران،  گروه ميوه هاي تازه در هفته مورد گزارش بيشترين كاهش را شاهد بوده است. در مقابل بيشترين افزايش قيمت متعلق به گروه گوشت مرغ بود.
براساس اين گزارش، قيمت گوشت مرغ طي هفته گذشته در مقايسه با هفته مشابه ماه قبل 
۸/۷ درصد افزايش داشته است. قيمت هر كيلو گوشت مرغ در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل از آن نيز رشدي ۹/۴ درصدي داشت. هر سال با گرم شدن هوا و آغاز فصل تابستان، قيمت گوشت مرغ با افزايش روبه رو مي شود كه دليل اصلي آن افزايش مرگ و مير در مرغداري ها عنوان مي شود. چرا كه بسياري از مرغداران ترجيح مي دهند در ماه هاي گرم تابستان به تعطيلي بروند.
در هفته مورد گزارش بهاي انواع برنج با نوسانات جزئي همراه بود، در اين هفته قيمت انواع برنج وارداتي ۲/۰ تا ۴/۰ درصد افزايش و قيمت انواع برنج داخلي ۲/۰ تا ۳/۰ درصد كاهش يافت.
در اين گزارش، تغيير قيمت انواع گوشت قرمز نشان مي دهد كه قيمت اين گروه از مواد خوراكي در مقايسه با هفته قبل از آن تغيير مهمي نداشت.
همچنين در گروه حبوب قيمت ها ثابت ماند و خواربارفروشي هاي مستقر در ميادين شهرداري اقلام حبوب را حدوداً كيلويي ۸۶ تا ۱۷۸ تومان پايين تر از فروشگاه هاي سطح شهر مي فروختند.
در هفته مورد بررسي قيمت پنير غيرپاستوريزه ۱/۱ درصد افزايش و قيمت كره پاستوريزه ۱/۰ درصد كاهش يافت. اما بهاي ساير اقلام گروه لبنيات تغيير مهمي نداشت.
براساس گزارش بانك مركزي در هفته مورد بررسي قيمت قند ۴/ ۱ درصد، شكر ۴ /۰ درصد و قيمت روغن نباتي مايع ۱ /۰ درصد پايين آمد ولي بهاي چاي خارجي و روغن نباتي مايع تغييري نداشت.
با بررسي روند قيمت انواع مواد خوراكي در تهران طي هفته گذشته، مي توان چنين نتيجه گرفت كه به غير از گروه كالايي گوشت مرغ كه افزايشي فصلي را تجربه كرد ساير اقلام خوراكي با كاهش قيمت و يا ثبات قيمتي مواجه شدند و نوسان شديد و معناداري در قيمت انواع و اقلام مواد خوراكي را شاهد نبوديم.

سرانه مصرف ميوه و تره بار سالانه ۱۹۴ كيلوگرم است
در سه ماه اول سال جاري به طور متوسط روزانه بالغ بر ۳۶۰ هزار خانوار از ميادين و بازارهاي روز خريداري كردند.
در سه ماه اول سال روزانه به طور متوسط بالغ بر ۲۵۰۰ تن محصولات مختلف كشاورزي و دامي در ميادين و بازارهاي روز عرضه شده است.
همچنين با توجه به اختلاف قيمت انواع ميوه بين سازمان ميوه و تره بار با ميادين در خرداد ماه سال ۸۲، پنج ميليارد تومان براي گروه سردرختي در سبد خانوارها صرفه جويي شده كه نسبت به ماه قبل كه چهار ميليارد تومان بوده، يك ميليارد تومان افزايش داشته است.
براساس اين گزارش ميزان سرانه مصرف ميوه و تره بار در ايران ۱۹۴ كيلو است كه براساس شرايط فصلي متفاوت است. همچنين روزانه در ۵۵ ميدان ميوه و تره بار تهران ۲ هزار تا ۲۵۰۰ تن ميوه فروخته مي شود.

|  اقتصاد  |   انرژي  |   بازار  |   بانك و بورس  |   رويداد  |   گزارش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |