چهارمين برنامه توسعه بلندپروازانه تدوين نمي شود
يك انقلاب اقتصادي در چهارمين برنامه توسعه لازم است تا تكليف پروژه هاي عمراني بدون بازده را روشن كند
شيوه پرداخت ماليات ها و تخصيص يارانه ها در برنامه چهارم توسعه تغيير خواهد كرد
تدوين چهارمين برنامه توسعه ايران در حالي در دستور كار مقامات تصميم گير قرار گرفته است كه علي رغم ۷۰ سال برنامه ريزي و تدوين بودجه هاي سنواتي و همچنين برنامه هاي توسعه اي، ايران هنوز نتوانسته است به حداقل هايي از توسعه دست يابد و نام خود را در فهرست كشورهاي در حال توسعه جاي دهد.
چهارمين برنامه توسعه در ايران در حقيقت نهمين برنامه توسعه اي است كه طي نيم قرن اخير در ايران به اجرا درآمده است.
پنج برنامه توسعه اي پيش از پيروزي انقلاب اسلامي با هدف دستيابي به تكنولوژي هاي مدرن صنعتي تصويب و به اجرا درآمد و سه برنامه توسعه پس از پيروزي انقلاب!
بسياري از كارشناسان معتقدند آنچه سبب شد ايران طي سال هاي متمادي نتواند به حداقل هايي از توسعه صنعتي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي دست يابد بي توجهي به مؤلفه هايي است كه تأثيرگذاري آنها بر وضعيت ايران احساس شده اما ضرورت توجه به آن در برنامه ها هنوز از سوي برنامه ريزان درك نشده است.
اولين برنامه توسعه ايران پس از پيروزي انقلاب وقتي به تصويب رسيد كه قطعنامه ۵۹۸ توانست شعله هاي جنگ تحميلي عراق عليه ايران را خاموش كند. سال ۱۳۶۸ اولين سال اجراي برنامه اول توسعه بود. بررسي ها نشان مي دهد كاهش حجم دولت و خصوصي سازي، دستيابي به رشد اقتصادي و... از مهمترين مؤلفه هايي است كه در اين قانون لحاظ شده است اما متأسفانه بسياري از اهداف كليدي در اين برنامه ها تنها در حد يك حرف باقي مي ماند و ايران نمي تواند آنچنان كه بايد به توسعه اي كه مدنظر برنامه ريزان قرار دارد، دست يابد.
يك كارشناس اقتصادي در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: به نظر مي رسد برنامه هاي طراحي شده در ايران بسيار آرمان گرايانه و بلندپروازانه بوده است به همين دليل هيچ گاه امكان اجرا در ايران را نمي يابد.
علي ميرزايي در توضيح اين مطلب افزود: پس از پايان جنگ تحميلي اقتصاد ايران با ظرفيت هاي خالي فراواني روبه رو شد و نياز به سرمايه گذاري در هر بخش احساس مي شد.
او گفت: در چنين فضايي اشتغال رونق گرفت و به راه انداختن چرخ هاي صنعت براي مدتي اقتصاد ايران را شكوفا كرد اما بلند پروازي هاي بعضي برنامه ريزان سبب شد هر روزه انبوهي از پروژه هاي عمراني در ايران افتتاح شود كه هيچ فكري براي تأمين منابع مالي آنها نشده بود.
او افزود: وابستگي شديد ايران به درآمدهاي نفتي نيز مزيد بر علت شد و با كاهش درآمدهاي نفتي در اين دوره زماني پروژه هايي كه يكي پس از ديگري طي اين سال ها راه اندازي شده بود معطل ماند و كم كم به يك بحران براي نظام برنامه ريزي ايران تبديل شد. در حالي كه ايران مي توانست در همين دوره با شناسايي مزيت هاي اصلي اقتصاد خود سرمايه ها را به سمتي هدايت كند كه بيش از پيش به توسعه صنعتي كشور كمك كند.
اين كارشناس مسائل اقتصادي اضافه كرد: در حال حاضر بيش از ۹ هزار پروژه ملي نيمه تمام و ۵۰ هزار پروژه عمراني استاني نيمه تمام روي دست دولت مانده است و بودجه فعلي نيز كفاف به ثمر رساندن آنها را نمي دهد.
وي گفت: به نظر مي رسد يك انقلاب اقتصادي در برنامه چهارم توسعه مي تواند ايران را نجات دهد به طوري كه با بازنگري در عمليات اجرايي همه پروژه هاي نيمه تمام، مجدداً در مورد ادامه، تعطيلي، تغيير كاربري و... آنها تصميم گيري به عمل آيد.
او افزود: البته طبيعي است در اين فرآيند بسياري از پروژه ها تعطيل شوند و يا تغيير كاربري دهند اما مسلماً اين اقدام مي تواند اقتصاد كشور را شكوفا كند و از تداوم حيات برخي پروژه ها كه كمترين توجيه فني و اقتصادي را دارند جلوگيري كند.
او گفت: هر روز تأخير در اجراي بعضي پروژه ها ضررهاي هنگفتي را متوجه دولت مي كند اما با تعطيلي آنها مي توان سرمايه را به بخشي تزريق كرد كه اقتصاد كشور به آن نياز دارد.
همچنين يك كارشناس سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص محورهاي تعيين شده در برنامه چهارم توسعه گفت: طبق پيش بيني هاي صورت گرفته نظام مالياتي كشور در قالب اين برنامه دگرگون خواهد شد و قانون ماليات بر ارزش افزوده به مرحله اجرا درخواهد آمد.
او كه تمايلي به ذكر نامش نداشت، افزود: با اجرايي شدن اين قانون نحوه اخذ ماليات در ايران تغيير مي كند و فشار مالياتي از توليدكننده به مصرف كننده منتقل مي شود. به اين ترتيب توليد رقابتي تر شده و هزينه تمام شده آن كاهش خواهد يافت.
او ادامه داد: در قالب اهداف پيش بيني شده تغيير شيوه پرداخت يارانه ها نيز در دستور كار است، به اين ترتيب كه با تصويب قانون تأسيس وزارت رفاه اجتماعي امكان پياده سازي برنامه هاي مصوب در اين حوزه مشخص خواهد شد.
او گفت: در اين روش، يارانه فقط به دهك هاي درآمدي اختصاص مي يابد كه زير خط فقر قرار داشته باشند.
او از ديگر مؤلفه هاي اصلي برنامه چهارم توسعه را توجه ويژه به بخش مخابرات، توسعه IT و... عنوان كرد و گفت: تعداد مشتركين تلفن ثابت و همراه در اين قانون با اتخاذ تمهيداتي به شدت افزايش خواهد يافت، همچنين تدابيري به منظور توسعه IT در كشور و ايجاد دولت بدون كاغذ انديشيده شده است.
او گفت: تداوم اجراي سياست هاي اصلاحي نيز در دستور كار قرار دارد. خصوصي سازي از مهمترين سياست هاي پيش بيني شده در قانون برنامه چهارم توسعه است و دولت درصدد است با گرفتن مشاوره از كشورهايي نظير آلمان و ساير كشورهاي موفق در امر خصوصي سازي اين سياست كليدي را در كشور پياده كند.
او افزود: دولت ايران در ذات خود توسعه گرا نيست چرا كه بزرگي بيش از حد آن سبب مي شود هزينه هاي فراواني داشته باشد، كما اين كه طي ۲۰ سال گذشته تعداد كاركنان دولت ۴ برابر و حجم دولت دو برابر شده است.
اين كارشناس مسائل اقتصادي ادامه داد: كاهش وابستگي به نفت، بالا رفتن درآمدهاي مالياتي و پايه ريزي اقتصاد بدون نفت در اين قانون مورد پيش بيني قرار گرفته است.
او گفت: حداقل طي همين ۵ سال اخير نيز وابستگي ايران به نفت ۱۸ درصد بيشتر شده است.
دولت رساندن نرخ تورم به يك رقمي، حل مشكل بيكاري و ايجاد اشتغال و كنترل رشد نقدينگي را در دستور كار خود قرار داده است و پيش بيني مي شود اين سياست هاي اصلاحي در قالبي خاص بتوانند امكان اجرا بيابند.
او گفت: مهمترين هدف ما اين است كه برنامه به صورتي باشد كه بلندپروازانه و آرمان گرايانه نباشد و با توجه به شرايط ويژه كشور قابليت اجرا بيابد.
|