دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۲۶
انرژي
Front Page

در سال جاري
فاز اول پتروشيمي بوعلي سينا راه اندازي مي شود
مديرعامل شركت و مجتمع پتروشيمي بوعلي سينا گفت: فاز اول اين مجتمع در حال خوراك گيري است و به زودي توليد ۳ محصول برش سبك، مياني و سنگين را آغاز مي كند.
000400.jpg
حبيب الله معصوميان در ادامه افزود: مجتمع پتروشيمي بوعلي سينا تاكنون در كل پروژه ۹۴ درصد پيشرفت داشته است كه فاز دوم آن نيز اوايل آبان ماه امسال به طور آزمايشي راه اندازي مي شود.
وي ادامه داد: در فاز اول مجتمع محصولات فرعي و در فاز دوم محصولات اصلي توليد مي شود. در مجموع پيش بيني مي شود تا اواخر سال جاري مجتمع فعاليت توليدي خود را آغاز كند.
وي در گفت وگو با نشريه مشعل در خصوص ميزان و نحوه تأمين سرمايه گذاري اين شركت تصريح كرد: كل بودجه سرمايه گذاري شده در طرح ۲۹۵ ميليون دلار و ۵۴۱ ميليارد ريال است.
معصوميان افزود: از مبلغ ۲۹۰ ميليون دلار ارزي، ۱۶۰ ميليون دلار از بانك هاي بلژيك و هلند و ۷۰ ميليون دلار از بانك هاي فرانسه فاينانس شده و ۶۰ ميليون دلار باقيمانده نيز به وسيله شركت ملي صنايع پتروشيمي كه ۱۰۰ درصد سهام شركت را در اختيار دارد تأمين شده است.
وي در مورد بازار مصرف محصولات اين شركت گفت: پارازايلين توليدي مجتمع پتروشيمي بوعلي سينا به عنوان خوراك واحدهاي اول و دوم PET و PTA مجتمع پتروشيمي شهيد تندگويان مصرف خواهد شد، اما تا زمان راه اندازي واحد دوم اين مجتمع ۱۵۰ هزار تن از اين محصول به خارج از كشور صادر مي شود.
از ديگر محصولات توليدي اين مجتمع، ارتوزايلين به مجتمع پتروشيمي فارابي و برش سبك، LPG، رافينيت و برش پنتان به پتروشيمي اميركبير ارسال مي شود. برش سنگين، بنزن و برش آروماتيكي سنگين توليدي مجتمع نيز براي صدور به خارج از كشور در نظر گرفته شده است.
وي در خصوص كاربرد محصولات اين مجتمع در صنايع مختلف گفت: پارازايلين توليدي مجتمع در توليد محصولات پليمري كاربرد دارد. اين محصول در واحدهاي PET و PTA به عنوان خوراك مصرف و محصول نهايي آن در صنايع پايين دستي به بطري نوشابه، فيلم عكاسي، ظروف و محصولات بسته بندي مواد غذايي، دارويي، بهداشتي و... تبديل مي شود. درواقع بيش از ۸۰ درصد پارازايلين توليدي جهان، صرف خوراك واحدهاي PET و PTA مي شود.
وي ادامه داد: ارتوزايلين توليدي پتروشيمي بوعلي سينا به عنوان خوراك در پتروشيمي فارابي جهت توليد انيدريدفتاليك مصرف مي شود. اين محصول در صنايع رنگ و پلي استر كاربرد فراوان دارد.
بنزن توليدي به طور كامل به خارج از كشور صادر مي شود. اين ماده به دليل اين كه جزو مواد پايه است، كاربرد فراواني دارد. براي نمونه در صنايع LAB، DDB ، اتيل بنزن، كيومن، سيلكوهگزان و... مورد استفاده قرار مي گيرد.
ديگر توليدات اين مجتمع كه در زمره الفين ها است در محدوده پليمرها مصرف و كاربرد دارد.
معصوميان در مورد چگونگي تأمين خوراك مجتمع افزود: عمده ترين بخش خوراك مجتمع، ۴۴ هزار بشكه در روز نفتاي سبك و سنگين است كه از پالايشگاه پازنان و از طريق خط لوله تأمين مي شود. خوراك ديگر ۱۳۷ هزار تن در سال بنزين پيروليز خام است كه از پتروشيمي اميركبير دريافت مي كنيم.
همچنين روزانه ۲۲ هزار بشكه برش مياني در مجتمع توليد و به عنوان خوراك در ديگر واحدهاي مجتمع مصرف مي شود.
وي تصريح كرد: كاتاليست و حلال هاي مصرفي ديگر نيازهاي مجتمع بوعلي سيناست كه از خارج كشور وارد مي شود. بخش اول اين مواد به قيمت ۲۰ ميليون دلار وارد شده است و عمر اين مواد بين ۳ تا ۱۰ سال است.
وي با اشاره به وضعيت توليد پارازايلين در جهان و منطقه خاورميانه گفت: عمده ترين صادركنندگان در جهان كشورهاي ژاپن، كره جنوبي و ايالات متحده آمريكاست. در منطقه خاورميانه عربستان سعودي بيشترين سهم توليد را دارد. با توجه به رشد صنايع پتروشيمي توليدكننده پارازايلين در آسيا، در آينده نزديك اين قاره بزرگترين توليدكننده اين ماده خواهد بود.
توليدات پارازايلين ايران در حال حاضر بسيار كم است اما در آينده با راه اندازي پتروشيمي بوعلي سينا و آروماتيك چهارم در عسلويه كشور ما نيز در زمره كشورهاي صادركننده اين مواد قرار خواهد گرفت.
در خصوص بنزن نيز بيش از ۵۰ درصد توليد آن در جهان متعلق به قاره آسياست كه ۲۰ درصد آن در خاورميانه توليد مي شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه دانش فني واحدهاي فرآيندي مجتمع از كجا و چگونه اخذ شده است، گفت: ليسانس يا دانش فني همه واحدهاي توليدي مجتمع به دليل گستردگي تنوع فرآيندها از سه شركت صاحب ليسانس جهان شامل IFP فرانسه، «اوده» آلمان و «سينوپك» چين اخذ شده و مهندسي پايه تمام واحدهاي فرآيندي نيز توسط شركت آلماني «اوده» انجام شده است. مهندسي تفصيلي تماماً داخلي بوده و طراحي آن توسط شركت مهندسي «پيدك» اجرا شده است.
شركت پتروشيمي بوعلي سينا مجري طرح آروماتيك سوم در سال ۱۳۷۸ عهده دار اجراي اين طرح شده است. محل اجراي طرح منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي است و مطابق برنامه تعيين شده زمان بهره برداري از آن نيمه اول سال ۸۲ است.
اين مجتمع سالانه ۱۷۴۰ هزار تن انواع آروماتيك توليد خواهد كرد.

|  اقتصاد  |   انرژي  |   بانك و بورس  |   رويداد  |   صنعت  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |