يكشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۳۲
در صورت تصويب مجلس
ايجاد شركت هاي حمل و نقل ريلي توسط بخش خصوصي مجاز مي شود
000580.jpg
طرح دسترسي آزاد به شبكه حمل و نقل ريلي با هدف رفع كمبود ناوگان باري و مسافري از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ارائه شد.
به گزارش خبرنگار ما اين طرح كه بيش از ۴۰ امضا دارد با هدف افزايش سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل و همچنين جذب سرمايه هاي بخش خصوصي تدوين شده است.
در حال حاضر بهره برداري از شبكه ريلي كشور در اختيار شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران و شركت هاي وابسته به آن است. پيش بيني مي شود با تصويب اين طرح، شرايط مناسب براي فعاليت بخش غيردولتي فراهم مي شود. درصورت تصويب نهايي اين طرح شرايط مناسب براي فعاليت بخش غيردولتي فراهم خواهد شد.
نمايندگان ارائه دهنده اين طرح اعلام كرده اند به منظور افزايش سهم حمل و نقل ريلي از طريق جذب و گسترش سرمايه گذاري هاي مورد نياز، ارتقاي بهره وري و ارائه خدمات مطلوب به مشتريان با حفظ مالكيت دولت بر شبكه هاي ريلي، به شركت هاي حمل و نقل ريلي، شركت ها و مؤسسات معتبر در ارائه خدمات وابسته اجازه داده مي شود تا از شبكه حمل و نقل ريلي و تأسيسات و امكانات مربوطه بهره برداري كنند. در صورت تصويب اين طرح شركت حمل و نقل ريلي به عنوان يك شخصيت حقوقي شناخته مي شود كه توسط اشخاص حقيقي و حقوقي با اخذ مجوز از شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران با تأمين ناوگان مورد نياز به منظور جابه جايي كالا و يا مسافر تأسيس مي شود.
اين طرح راه آهن را مكلف مي كند تا با برنامه ريزي و رعايت مقررات مالي صرفه و صلاح دولت، واگن هاي حمل و نقل بار و مسافر خود را با زمان بندي مناسب در امر عبور و مرور ريلي با انعقاد قرارداد حمل و صدور بارنامه در اختيار اين شركت ها قرار دهند.
همچنين شركت هاي حمل و نقل ريلي مسافري نيز با صدور بليت توسط شركت و يا نمايندگي مجاز كه طرف قرارداد آنان در مقابل صاحبان كالا و يا مسافران هستند فعاليت خواهند كرد.
در ادامه آمده است: حدود مسؤوليت شركت هاي حمل و نقل در مقابل صاحبان كالا و يا مسافران و نحوه ايفاي آن به موجب آيين نامه هايي كه توسط راه آهن تهيه و به تصويب وزير راه و ترابري مي رسد مشخص خواهد شد.
براساس اين طرح راه آهن با پذيرش شركت هاي حمل و نقل ريلي مسؤول حفظ، نگهداري و تأمين سلامت سفر ناوگان در شبكه درمقابل شركت هاي مذكور است.
براساس اين گزارش ضوابط، مقررات و استانداردهاي مربوط به توليد و يا واردات ناوگان ريلي برعهده راه آهن است و دستگاه هاي نظارت كننده و كليه توليدكنندگان و واردكنندگان مربوطه مكلف به رعايت آن هستند.
براساس اين طرح نرخ حمل و نقل ريلي بار متناسب با حمل و نقل جاده اي، به صورت توافقي، بين صاحبان كالا و شركت هاي حمل و نقل ريلي تعيين خواهد شد. بليت مسافران نيز توسط اين شركت در هر مسير با توجه به نوع و درجه هر قطار و خدمات قابل ارائه مشخص مي شود.
تعرفه بهره برداري از شبكه ريلي كشور به منظور عبور يك يا چند واگن و يا يك قطار كامل (باري، مسافري) به صورت باردار و خالي از روي ريل بر حسب تناژ، ظرفيت واگن و ارزش كالاهاي بارگيري شده در واگن هاي ويژه  مسير حركت، شرايط مسير و ديگر عوامل به موجب آيين نامه اجرايي كه به تصويب هيأت وزيران مي رسد، اجرا مي شود.

حمل و نقل
آب و كشاورزي
اقتصاد
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  حمل و نقل  |  رويداد  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |