محمدعلي توحيد
نوشابه سازي در ايران سابقه اي كهن و ديرينه دارد. عصاره سازي و تهيه شيره ميوه هاي گوناگون قرن ها در ايران توليد و عرضه مي شده است.
توليد، اما شيوه اي سنتي داشته و هنوز هم سنتي است. البته در توليد برخي از عرقيات از جمله گلاب به دليل تقاضاي بازار تحولاتي رخداده و رو به صنعتي شدن است.
اما در بسياري از انواع محصولات هنوز شيوه ها قديمي است و به همان شكلي انجام مي شود كه ده ها سال پيش پدران ما انجام مي دادند.
اما در خارج از ايران به ويژه دنياي صنعتي ماجرا گونه ديگري است.
توليد صنعتي و براساس شيوه هاي مديريتي جديد انجام مي شود و هدف كسب سهم بيشتري از بازارهاي جهاني است.
توليد ميلياردي كالاها در شكل و نوع مشابه و براساس استانداردهاي از پيش طراحي شده انجام مي شود. استانداردهاي توليد و مصرف جهاني رعايت مي شود.
نام محصول خود يك سرمايه تجاري محسوب مي شود و براي شناساندن آن به مصرف كنندگان هر سال ميلياردها دلار هزينه تبليغات مي شود.
در چنين بازارهايي توليدكنندگان سنتي و توليدات آن جايي ندارند. كشور ما كه خود به لحاظ تاريخي توليدكننده نخست اين گونه محصولات با تنوع بالا بوده و به صورت بالقوه مي تواند جزو يكي از توليدكنندگان نخست اين محصول مصرفي در جهان باشد به مصرف كننده تبديل شده است.
در شرايط نوين توليدات سنتي ايران نيز در معرض تهديد قرار دارد.
اين سرنوشت همه توليدكنندگان و توليداتي است كه با زمان زمانه هماهنگ نباشند.
با اين همه از بازي روزگار نبايد غافل شد. اين ماجرا اخيرا در صنعت ايران رخ داده است .اكنون صادركننده كالايي شده ايم كه پيش از اين واردكننده محض آن بوديم صنعت نوشابه سازي به شيوه صنعتي در ايران بيش از سه دهه پيشينه دارد.
ميرزاتوني
كارخانه را شخصي به نام ميرزاتوني در تهران راه اندازي كرد كه پس از مدتي ورشكسته شد و كارخانه اش را فردي به نام ساهاكيان كه بعدها سلطان نوشابه سازي ايران لقب گرفت خريد و پس از چندي در شهرهاي ساري، همدان، اروميه و تبريز نيز كارخانه هايي راه انداخت. نوشابه هايي كه اين كارخانه ها توليد مي كردند كوكاكولا، كانادا دراي و فانتا بود. پس از ساهاكيان سرمايه گذاران ديگري نيز به اين صنعت روي آوردند از جمله فردي به نام حبيب ثابت (مؤسس تلويزيون ايران و صاحب امتياز پپسي كولا) كه از سردمداران فرقه ضاله بهاييت بود و منافع فروش پپسي را صرف تبليغات ايشان مي كرد و يزدي صاحب كارخانه خوشگوار در استان خراسان كه ۳۷ سال پيش امتياز توليد كوكاكولا را به دست آورده بود و اكنون فرزند او معروف به حاج آقا يزدي كوكاي مشهدي را روانه بازار كرده است. در آستانه انقلاب، در ايران، ۲۸ كارخانه، نوشابه سازي دائر بود كه همه آنها به جز كارخانه خوشگوار و بخشي از سهام يك كارخانه مصادره شدند. سيزده سال پس از انقلاب - ۱۳۷۰ - شركت مليكا دارنده حق امتياز توليد و توزيع كوكاكولا در ايران با خريداري كارخانه سابق آبجوسازي شمس به اين صنعت پيوست. آبجوسازي شمس كه در اصل متعلق به ساهاكيان بود پس از انقلاب به علت بدهي ۲۰۰ ميليون توماني اش به بانك صنعت و معدن، توقيف شد و در اختيار «اداره ورشكستي» قرار گرفت. در سال ۱۳۶۹ يعني ۱۳ سال پس از انقلاب شركتي به نام مليكا با موضوع فعاليت نوشابه سازي به ثبت رسيد. در سال ۷۲ ، ۴۹ درصد سهام آن به يك سهامدار خارجي واگذار شد. اين شركت نمايندگي توليد و توزيع كوكاكولا در سراسر ايران را به غير از استان خراسان به دست آورد و به گفته مديرعامل آن با سرمايه اي بالغ بر ۵۵ ميليون دلار بزرگترين سرمايه گذاري در ايران، بعد از انقلاب بود. علاوه بر اين شركت كارخانه خوشگوار مشهد كه از سال ۱۳۳۶كوكاكولا و فانتا را در استان خراسان توليد و توزيع مي كرد نيز وارد ميدان شد. اين كارخانه در سال ۱۳۶۳ پس از آن كه واردات عصاره اصلي به كشور ممنوع شد تا مدتي از بلژيك عصاره مشابهي وارد مي كرد و پس از ممنوعيت ورود اين عصاره به استفاده از فرمول تهيه شده توسط دكتر سرمد در ايران پرداخت. يكي از مديران شركت خوشگوار در توضيح چگونگي ورود مجدد عصاره كوكا كولا به ايران يادآور شده بود: «ما اصلا در فكر چنين كاري نبوديم اما كوكاكولا طي فاكسي به ما اطلاع داد كه عده اي تقاضاي دريافت امتياز توليد نوشابه را در سراسر ايران كرده اند و نظر ما را براي ادامه فعاليت شان براساس امتياز قبلي خواستند. ما نيز موافقت خود را ابراز كرديم».
رقيب جهاني
در ميان كارخانه هاي مصادره شده كارخانه توليد پپسي كه پس از فرايندهاي قانوني و تحولات گوناگون درنهايت به بنياد مستضعفان واگذار شده بود سال ها به عنوان يك سربار مالي قلمداد مي شد. اين كارخانه بدون هيچ برنامه ريزي ويژه اي تحت فشار توليدكننده خارجي نام «زم زم» را از نام شركت توليدكننده و توزيع كننده كه پيش از انقلاب به ثبت رسيده بود بر روي محصولات توليدي خود گذاشت. براساس همين فشارها مجبور شد همه علايم توليد قبلي را از روي شيشه و درپوش توليدات محو كند. تا مدت ها محصول اين شركت بدون نشانه و علامت انحصاري خاصي در بازار داخلي عرضه مي شد و اين روند حتي براي تعدادي از ديگر شركت هاي داخلي پيروي شد. اين شرايط تا سال ها ادامه داشت و بسياري از معيارها و استانداردهاي بهداشتي رعايت نمي شد و حقوق مصرف كننده از جمله تاريخ توليد بر روي محصولات تجاري ثبت نمي شد.
اين شرايط تا زماني كه يك رقيب خارجي مجوز ورود به بازار داخلي را گرفت به شكل ثابتي ادامه داشت و توليد نوشابه در ايران از روند يكنواخت و بدون تحولي پيروي مي كرد.
اما در سال ۶۳ با ورود رقيب خارجي درواقع تجارت در اين بازار از شرايط اوليه خود دور شد و توليدكنندگان به اجبار وادار به رعايت معيارها و استانداردهاي بهداشتي و قانوني شدند.
اين تحول به رونق بازار نوشابه در داخل منجر شد و صنعتي كه سربار تصور مي شد سودآور شد.
پس از اين قدم كه موجب تشكيل مازاد سرمايه شد اين شركت و شركت هاي ديگر به توسعه و بهبود كيفيت و كميت انديشيدند و با افزايش رقابت در بازار داخلي به اجبار به استانداردهاي جهاني نزديك و نزديك تر شدند.
اگرچه در اين مسير به طور قطع و يقين نيروي انساني ماهر و آگاه كه در صنعت مواد غذايي ايران تعداد آنها كم نيست نقش مؤثر و كارايي داشت و اين روند را تسريع كرد.
البته بايد تحول در صنعت بسته بندي كشور را نيز از ديگر عوامل مؤثر دراين رشد به حساب آورد. پس از تحول در مراحل توليد، توليدكنندگان داخلي كه توانستند بازارهاي داخلي را تأمين كنند ناگهان يك چرخش سياسي و يك حادثه موجب شد بازار كشورهاي مسلمان به روي توليدكنندگان داخلي گشوده شود.
محمدرضا تقوامنش مديرعامل فعلي كارخانه اي كه از جمله پيشگامان صدور نوشابه بوده ، در زمينه اين رخداد كه براي نخستين بار و به شكل باثبات و مداوم و روبه رشد براي صنعت نوشابه سازي در ايران رخ داده مي گويد: روي بحث كيفيت از ۵-۴ سال پيش كار كرديم. يك معاونت پژوهش و توسعه تشكيل داديم. معاونتي نيز براي كيفيت بسته بندي و كيفيت شربت نوشابه تشكيل شد و كار جدي و حرفه اي در اين زمينه انجام شد. تحقيقاتي در داخل مجموعه خودمان و دانشگاههاي ايران و خارج از ايران از جمله فرانسه انجام شد. با در اختيار قرار دادن تعدادي دانشجو شروع به تحقيق روي عصاره، ماندگاري، رنگ، طعم و ذائقه ايراني انجام داديم. به جايي رسيديم كه الان يك آزمايشگاه مركزي ايجاد كرده ايم كه به عنوان آزمايشگاه مركزي اين صنعت شناخته شده و مورد تأييد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي است.
* در سال ۸۰ كه مصاحبه اي بود سئوال شد براي صادرات كاري انجام شده يا خير ولي شما خيلي نااميد بوديد و اميدي به اين كه بتوانيد صادرات كنيد نداشتيد. حال چه اتفاقي افتاد كه اين تحول رخ داد.
- آن زمان مقدمات فراهم نشده بود. بسته بندي خيلي با اهميت است كه ما در اين زمينه مشكل داشتيم .
تبليغات و بازار يابي براي صنايع ايراني نيز در اين كشورها اندك بود.
* بازار جهاني يك بازار واقعي است. صنعت نوشابه سازي ايران چطور مي تواند به اين بازار راه يابد؟
- چاره كار انجام تبليغات گسترده به صورت محلي و بين المللي و استفاده از ابزارهاي كارايي رسانه اي در اين جهت است.
*صنعت نوشابه سازي ايران براي حضور در بازاري مثل عربستان با چه مشكلاتي روبه رو است؟
- بيشترين حساسيت در رقابت هاي جهاني در عربستان بود چون جنگ است. درواقع محصولاتي مثل كوكا و پپسي يا محصولات مشابه ديگر دولت ها و ارگان هاي حكومتي كشورهاي توليدكننده آن پا به پاي آنها مي آيند و حمايت مي كنند اما متأسفانه هيچ حمايتي از ما نشده است درصورتي كه اين اولين برتري است كه از ايران خارج مي شود و تحت ليسانس مي خواهد در خارج از كشور توليد و توزيع شود . در طي صحبتي كه با مردم در خارج از كشور داشتيم، همه گفتند اين محصول شما نيست اين محصول جمهوري اسلامي و مسلمين است. اين برتري است كه متعلق به مسلمين است و جمهوري اسلامي هم زاويه رهبري اين قضيه را برعهده دارد و بايد حمايت كند. ما حمايت همه ارگان ها را مي خواهيم. متأسفانه عضو كنوانسيون هايي كه بايد باشيم نيستيم و به همين دليل هم براي ثبت محصول با مشكل زيادي روبه رو هستيم. كنوانسيون هاي جهاني چند بخش هستند كه اروپا و سمت مالزي و ژاپن عضو يك كنوانسيون هستند. اما متأسفانه خاورميانه اصلا عضو آن نيست و براي ثبت محصولاتش بايد تك تك ثبت كند. به لطف خدا محصول ما، ثبت جهاني شد. ايران در گذشته عضو اين كنوانسيون بوده اما الان نيست و هر محصول ايراني كه بخواهد صادر شود براي ثبت با همين مشكل روبه رو است.
* در كميسيون هاي مشترك بايد مشكلات مطرح شود و آنها در مذاكرات راجع به آنها صحبت كنند به هر حال با كشورهاي مختلفي ما رابطه داريم. آيا شما درخواست كرديد و واكنش نشان ندادند؟
- تماس گرفتيم اما پاسخ ندادند. پيگير هستيم ما يك نام تجارتي هستيم،نام هاي تجارتي ديگر ايران هم ممكن است مشكل داشته باشند.
بايد برنامه ريزي شود تا بتوانيم به بازار دنيا راه پيدا كنيم. اگر بحث صادرات مي كنيم اين مشكلات هم هست. تنها حمايت مسئولين به صورت شفاهي كافي نيست. ما هيچ وقت به اين شكل وارد كار نشده بوديم. كوكاكولا اولين برند دنيا است. يك كارهايي شده حمايت هايي شده - يك برنامه ريزي بايد براي اين كار صورت بگيرد. در هر صورت نياز دارد كه يك مجمعي در وزارت بازرگاني و صنايع تشكيل شود از نظر حقوقي كمك كند.
* مركز توسعه صادرات اين مسائل را نمي داند يا كمك نمي كند؟
- آنها كمك مي كنند. قوانين مختلفي در برنامه كار آنها وجود دارد. اما بحث هاي حقوقي هيچ مرجعي ندارد در كشورها ها وكيل مي گيريم اما دسترسي نداريم. وقتي اراده مي كنيم در يك بخش دنيا كاري بكنيم و تصميم مي گيريم موضوع را پيگيري كنيم بايد با وكيل قرار بگذاريم در يك تاريخ اما تازه اول كار است چون ۲۰-۱۵ روز طول مي كشد كه ويزا تأييد شود. درصورتي كه شهروندان ديگر كشورها حتي در اطراف خليج فارس به راحتي سفر مي كنند. از عوامل جهاني شدن آسان بودن رفت و آمد و صدور كار و سرعت عمليات اداري بالا است.
* معاونت اقتصادي وزارت خارجه در اين زمينه كاري نكرد؟
- تنها نهادي كه كمك كرد همين نهاد بود. از كشورهاي مختلف به ما اطلاعات لازم را مي رساند.
* در مجموع هنوز سازمان يافته براي حل مشكلات اقدامي نمي شود؟
- ما از وزارت خارجه بيش از اين توقعي نداريم. آنها اطلاعات مورد نياز را به ما مي دهند. اگر مسئله اي بود تماس مي گرفتيم جلسه مي گذاريم و نمايندگان مختلفي مي فرستيم اما پيگيري مشكلات به يك سازماندهي نياز دارد.
* سازماني هست و كمك نمي كند يا سازماني نيست؟
- ما بي اطلاعيم. ما مي خواهيم به ما كمك شود، با علاقه اي كه به بيرون كشور براي محصولات ما هست مي خواهيم امكان صادرات را افزايش دهيم.
چون اين اولين بار است كه صادرات حرفه اي صورت مي گيرد ما صادر مي كنيم زمزم به عنوان نماينده محصولات ايران است بايد حمايت هاي ملي صورت بگيرد. صادرات ما بايد رونق بگيرد و اين به حمايت نياز دارد بايد دولت حتي صددرصد اين صادرات را معاف از ماليات كند.
اگر تمام مجوزها در داخل گرفته شود تازه ۱۰درصد كار صورت گرفته. وقتي پا از ايران بيرون مي گذاريم تازه كار ما شروع مي شود. بايد از ما حمايت شود اما خارج از ايران بايد ثبت جهاني توسط خودمان صورت بگيرد. ثبت هاي جهاني - پيگيري ها و مسائل مختلف از قبيل مراجعه به مراجع قضائي نياز دارد كه حل اين مشكلات از توان يكي دو شركت، خارج است. اين يك حمايت حكومتي را طلب مي كند.
در شروع كار در بازار خارج يك به هم ريختگي ايجاد شده بود. به علت پايين تر عرضه شدن قيمت ها از سوي برخي توليدكنندگان داخلي اما جلسه اي تشكيل شد و قرار شد قيمت ها را ثابت نگهداريم و مشكل به طور كامل حل شد و صريح راجع به آن بحث شد.