چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۳۵- Aug, 13, 2003
هدف؛ كاربران فعال
زير ذره بين
تعداد كاربران جهان اينترنتي در سال ۲۰۰۲ در حدود ۵۶۳ ميليون بوده كه اين تعداد در سال ۲۰۰۳ به ۵۸۰ ميليون نفر افزايش يافته است. ايالات متحده آمريكا با ۲۹ درصد بيشترين تعداد كاربران اينترنت را به خود اختصاص داده است كه اين ظرفيت به اندازه كل دسترسي همه مردم قاره اروپا است
مصطفي قوانلو قاجار- كاربران اينترنتي در دنياي امروز، اهميت فوق العاده اي پيدا كرده اند. هر روز آمارهاي مختلفي از تعداد كاربران اينترنتي گزارش مي شود، به طوري كه ارائه آمار كاربران آن لاين توسط سايتهاي خبري به صورت يك وظيفه درآمده است. شكي نيست كه اين درجه از اهميت، به خاطر گسترش اينترنت در كشورهاي جهان است.
005575.jpg

اما چرا امروز آمار كمي تعدادكاربران بر آمار كيفي چگونگي استفاده از اينترنت برتري يافته است. شايد جواب اين سوال، اندكي پيچيده باشد، اما ارائه آمار و ارقام و تطبيق آن با رتبه بندي كشورهاي جهان در عرصه ارتباطات و اطلاعات جواب را بيرون مي كشد.
بر اساس آمارهاي مؤسسه تحقيقاتي نيلسن (Nilsoen Net Ratings)كه يكي از معتبرترين منابع تحقيقاتي در اين زمينه است بر ۹۰ درصد كاربران اينترنت در ۲۲ كشور دنيا متمركز شده است. به بيان ديگر، رواج و گستره اينترنت محدود به كشورهاي خاصي شده است.
اين كشورها شامل ايالات متحده، چين، هند، استراليا، اتريش، ايتاليا، هلند، نيوزيلند، نروژ، سنگاپور، بلژيك، دانمارك، فنلاند، فرانسه، آلمان، هنگ كنگ، ژاپن، ايرلند، كره جنوبي، اسپانيا، سوئد و انگليس مي شود.
اين كشورها را كشورهاي توسعه يافته و رو به توسعه جهان تشكيل مي دهند. يعني بخش اعظم ارتباطات الكترونيكي دركشورهاي اندكي انجام مي شود و بقيه كشورهاي دنيا،  سهم اندكي از اين خوان نعمت را در اختيار دارند.
گرچه بسياري از كشورهاي روبه توسعه جهان، طي برنامه هاي بلند مدت قصد دارند ظرفيت پهناي باند و سرعت دسترسي به اينترنت خود را بالا ببرند. در ايران نيز به همين منظور برنامه بلند مدتي به نام (تكفا) مورد توجه قرار گرفته است.
در اين برنامه، بر اساس گفته احمد معتمدي وزير پست، تلگراف و تلفن دسترسي بيش از ۱۵ ميليون كاربر اينترنتي تا پايان برنامه چهارم پيش بيني شده است، هرچند به گفته يكي ديگر از مسئولين مخابرات، شمار مشتركان اينترنت در كشور با وجود نيروي انساني كافي بسيار پايين است و بايد به گونه اي برنامه ريزي شود تا ظرف ۱۵ سال آينده براي ۲۸ ميليون مشترك در كشور ظرفيت سازي صورت گيرد.
برات قنبري معاون برنامه ريزي و توسعه وزارت پست مي گويد:«به رغم رشد ۲۰ درصدي كه طي سالها ي گذشته در اين بخش از كشور ايجاد شد، متأسفانه با قرار داشتن در رتبه ۱۰۰، از جايگاه مطلوبي در جهان برخوردار نيستيم، پس از گذشت ۲۴ سال از پيروزي انقلاب اسلامي، هنوز افرادي در انتظار خط ديتا، تلفن ثابت و همراه هستند و اين نكته جالبي نيست.
اين در حالي است كه بر اساس گفته هاي وزير مخابرات، تعداد كاربران ايراني در حدود دو ميليون و سيصد هزار نفر است. اينترنت، امكاناتي را در اختيار انسان امروزي قرار داده تا بتواند بدون صرف نيروي جسماني و انرژي اضافه بيشترين بهره را از زمان ببرد. بنابراين تعجبي ندارد كه چرا كشورهاي محدودي تعداد زيادي كاربر اينترنتي دارند و هر روز سعي دارند بر تعداد كاربران خود بيافزايند.

آمارها چه مي گويند؟
بر اساس آماري كه اخيراً از مؤسسه تحقيقاتي نيلسن ارائه شده، تعداد كاربران جهان اينترنتي در سال ۲۰۰۲ در حدود ۵۶۳ ميليون بوده كه اين تعداد در سال ۲۰۰۳ به ۵۸۰ ميليون نفر افزايش يافته است. ايالات متحده آمريكا با ۲۹ درصد بيشترين تعداد كاربران اينترنت را به خود اختصاص داده است كه اين ظرفيت به اندازه كل دسترسي همه مردم قاره اروپا است.
قاره اروپا با ۲۹ درصد، آسياي جنوب شرقي با ۱۳درصد و آمريكاي لاتين با دو درصد رده هاي بعدي دسترسي به اينترنت را به خود اختصاص داده اند.
بر اساس همين آمار، كشور اسپانيا در سال جاري توانست با سرمايه گذاري در زمينه اينترنت به رشدي خيره كننده برسد و بيشتر از تمامي كشورهاي جهان، زمينه دسترسي مردم خود را به اينترنت فراهم كند. رشد تعداد كاربران اسپانيايي در استفاده از ايميل شش درصد، در استفاده از فايلهاي تصويري و صوتي ۵ درصد و شركت در گفتگوهاي اتاقهاي چت ۹ درصد است.
در اروپا، آلمان بيشترين تعداد كاربران اينترنت را با ۵/۳۵ ميليون كاربر در اختيار دارد. پس از آلمان، انگليس با ۲۹ ميليون و ايتاليا با ۲۲ ميليون در رده هاي بعدي قرار دارند. كاربران اينترنت در ژاپن در پايان ماه فوريه سال جاري ميلادي بيش از ۵۶ ميليون نفر برآورده شده است. اين در حالي است كه اين ميزان در سال قبل از آن ۴۶ ميليون نفر بوده است. بنا به گزارش خبرگزاري كيودو، از ميان هفتاد و سه درصد كل خانه ها در ژاپن، حداقل يك نفر از اعضاي خانواده در خانه، محل كار و يا جاي ديگري از اينترنت استفاده مي كند كه اين مقدار نسبت به سال قبل از آن ۶۲ درصد رشد نشان مي دهد. بنا بر بررسي ها، ژاپني ها علاقه زيادي به اينترنت نشان مي دهند و افزايش قابل ملاحظه سايت هاي ژاپني دليلي بر اين موضوع است.

كاربران چند دسته هستند؟
005600.jpg

در شمارش امروزين كاربرهاي اينترنتي، كيفيت و كارايي كاربران در قالب آماري كمي مورد توجه قرار گرفته و كاربران اينترنت به دو دسته تقسيم شده اند:
۱- كاربران عادي InternetUser): )ساده ترين تعريفي كه مي توان از كابر اينترنت بيان كرد انساني است كه از طريق ارتباطات كابلي يا بي سيم (Wireless) به اينترنت متصل يا اصطلاحاً Conect مي شود.
كلمه كاربر بدين معني است كه او از اينترنت استفاده مي كند. حال فعاليت او ممكن است فقط شامل چك كردن ايميل و چت كردن با دوستانش شود و يا شايد يك خريد فروش آن لاين را نيز انجام دهد. به هر جهت، استفاده از اينترنت به هر طريقي شامل اين تعريف است.
۲- كاربران فعال Active Users): )كاربري كه از اينترنت براي فعاليتي مشخص و هدفمند استفاده مي كند و ساعات زيادي از وقتش را در اينترنت به فعاليتي هدفمند مي گذراند را كاربر فعال گويند. فعاليت اين كاربر فعال شامل تجارت و ايجاد درآمدزايي از طريق اينترنت انجام كارهاي حقوقي يا خدماتي مانند پرداخت قبض ماليات يا ارائه خدمات در فروشگاه مجازي است.
در حال حاضر ۲۲ ميليون آمريكايي، ماليات خود را از طريق اينترنت پرداخت مي كنند. دولت آمريكا براي انتخابات ۲۰۰۴ رياست جمهوري،  تدابيري انديشيده تا سربازان آمريكايي كه در همه نقاط جهان پراكنده هستند، از طريق موبايل يا كامپيوترهاي جيبي خود رأي دهند. بدين ترتيب، آمريكا سعي مي كند تا تعداد كاربران فعال خود را روزبه روز بيشتر كند. بايد گفت ادعاي آمريكا براي سلطه بر جهان به دليل تسلط اين كشور به فناوري اطلاعات است. كشورهاي توسعه يافته، پس از آن كه توانستند امكانات دسترسي آزاد را براي همه شهروندان خود در جهت استفاده از اينترنت فراهم كنند و بيشترين آمار كاربران اينترنتي را در اختيار داشته باشند، اكنون به دنبال تبديل كردن شهروندان خود از كاربران عادي به كاربران فعال هستند. به همين علت، آموزش مهارتهاي اينترنتي و توسعه مراكز دانشگاهي در زمينه فناوري ارتباطات و اطلاعات مورد توجه قرار گرفته است.مهارتهاي رايانه اي كه اكنون در دانشگاههاي مختلف خارجي تدريس مي شود و مداركي به دانشجويان آن تعلق مي گيرد، شامل مديريت و هدايت شبكه هاي اينترنتي، طراحي صفحات اينترنتي، C.C++HTML3,2,HTML4,0,Java1,
Java1,Java2, , Javascript است.
بر اساس تحقيقاتي كه در سال ۲۰۰۲ مؤسسه پژوهشي Cyberatlas انجام داد بالاترين ميزان دانش آموختگان فناوري اطلاعات در كشورهاي هند، برزيل، آفريقاي جنوبي و روماني قرار دارد.
هند با ۱۴۵۰۰ نفر پيشرو در اين زمينه است. سهم استفاده مردم هند از شبكه ارتباطي اينترنت، ۵ درصد جمعيت كل جهان است. در منطقه خاورميانه، امارات عربي متحده با ۱۵۰۰ نفر دانش آموخته در مقام اول قرار دارد. در اين گزارش ذكر شده ايران با داشتن ۵۰۰ فارغ التحصيل فناوري اطلاعات و ارتباطات، هيچ جايگاهي در منطقه خاورميانه ندارد. همچنين سهم فناوري اطلاعات ايران در شاخص هاي اقتصادي ۷۰/۱ درصد گزارش شده كه رقم پاييني است.

موقعيت ايران
بايد اذعان كرد به رغم رشد تعداد كاربران اينترنت، حضور ايران و زبان فارسي در سطح جهاني در اينترنت محدود و ناچيز است، دليلش هم اين است كه امكانات و دسترسي به كامپيوتر و اينترنت و راه يافتن به شبكه و امكانات محدود است. اين محدوديت ها را بايد از بين برد تا زمينه رشد و شكوفايي كاربران ايراني فراهم شود.
ايرا ن بهتر است كه دسترسي آزاد همه شهروندان خود به اطلاعات از طريق اينترنت را فراهم كند، با توسعه هرچه بيشتر دانشگاههاي ارتباطات و اطلاعات متخصصان رايانه اي را تربيت كند و با فرهنگ سازي و افزايش سواد رسانه اي در ميان همه مردم ، كاربران اينترنتي را به كاربران فعال تبديل كند.

نشر الكترونيك در ايران طرفدار ندارد
005625.jpg
در ايران ممكن است به دليل عدم محبوبيت اينترنت به اندازه لازم از نشريات الكترونيكي استقبال چنداني نشود.
احمد انوري- كارشناس ارشد الكترونيك در رشته فن آوري اطلاعات و اينترنت در شركت Siliconvalley آمريكا مي گويد: اگرچه بسياري از نشريات ايران تصميم گرفتند نسخه قبل از چاپ خود را روي اينترنت بگذارند، اما اين روش قديمي و منسوخ شده است، چون صفحه بندي اينترنتي با صفحه بندي چاپ تفاوت دارد.همچنين محل و محتويات تبليغات در نشريات الكترونيك با نشريات چاپي متفاوت است.
وي، در خصوص بهترين نقطه شروع بهره مندي از اين فن آوري در ايران، عقيده دارد: براي شروع، بايد نشر الكترونيك را به صورت دانشگاهي بررسي و تدريس كرد و بايد تبليغات و اهميت آنها در ايران به صاحبان صنعت نشان داده شود.
شركت هاي انتشارات نيز بايد با توجه به گروه سني و علايق مخاطبان تبليغات و تعرفه هاي متفاوتي براي نسخه هاي الكترونيكي و نسخه هاي چاپي خود برگزينند تا با استفاده از هر دو نشريه به سوددهي برسند.
وي مي افزايد: با اين كار، همه در اين چرخه راضي خواهند شد. نويسنده، مطلب خود را راحت تر و با هزينه بهتر به فروش مي رساند و خواننده مطلب را سريعتر دريافت مي كند. انتشارات نيز هزينه كمتري براي نشر الكترونيك متقبل مي شود و صاحبان صنعت با تبليغات مناسب كالاي خود را به مشتريان نشان داده و مشتري ها و سود بيشتري را جذب مي كنند.
كارشناس ارشد فن آوري اطلاعات و اينترنت در توضيح انواع نشريات الكترونيك و پاسخ به اين سئوال كه در ايران كدام نوع كاربرد بيشتري خواهد داشت، مي گويد: انواع نشر الكترونيك عبارتنداز: كتاب ها، مجلات، روزنامه ها، خبرگزاري ها و ژورنال هاي شخصي (وبلاگ ها) كه در سال اخير وبلاگ ها در ايران رشد چشمگيري داشته اند.
وي اضافه مي كند: در هر حال، استفاده از نشريات الكترونيكي و چاپ مطالب مجلات و روزنامه ها در ايران بايد به صورتي باشد كه از علاقه خوانندگان به نشر سنتي نكاهد و جاي سود براي ناشر را نگيرد.
انوري در پاسخ به اين سئوال كه استفاده از نشريات الكترونيكي چه هزينه اي را بر خوانده تحميل مي كند، متذكر شد: اصولاً استفاده از نشريات الكترونيك را مي توان به دو دسته تقسيم كرد. يكي نشريات رايگان كه معمولاً بودجه آنها از طريق تبليغات و شركتهاي حمايت كننده تبليغاتي تأمين مي شود و ديگري نشرياتي كه براي استفاده از آنها به حق اشتراك احتياج است.
وي، در بررسي حد و مرز استقبال از نشريات الكترونيكي، مي گويد: نشريات الكترونيكي به علت اين كه مخاطب بيشتر (از نظر تئوري نامحدود) دارند، بالطبع با استقبال وسيع تري نسبت به نشريات چاپي با همان كيفيت، روبه رو خواهند شد. سرعت انتشار امكان جستجو و مرتب سازي مطالب و ارسال مطلب به ديگران از ويژگي هايي است كه به لطف نشر الكترونيك مهيا شده و آن را محبوب تر از نشر سنتي كرده است. البته نشر سنتي نيز هنوز محبوبيت خود را از دست نداده و به علت اين كه در همه جا قابل مطالعه بوده و ساده تر مطالعه مي شوند مورد استقاده قرار مي گيرند.
وي در پايان، در خصوص تأثير قانون كپي رايت بر فن آوري نشر الكترونيك، گفت: اصولاً يكي از چيزهايي كه توسط قانون كپي رايت محافظت مي شود، نشر و آثار ادبي است. در قانون ابتدايي كپي رايت، به علت اين كه در گذشته نشر الكترونيك به شكلي كه در حال حاضر موجود است مرسوم نبود، تبصره اي در مورد نشريات الكترونيك و متون منتشر شده به اين صورت وجود نداشت.
مدتي قبل مردم مي گفتند كه چون اين مطلب درون اينترنت منتشر شده و يا اين كه علامت و تبصره كپي رايت ندارد، مطلب آزاد تلقي مي شود. گرچه اين قانون الان عوض شده و مطالب منتشره روي اينترنت و حتي مطالب چاپي براي داشتن كپي رايت، لزومي به داشتن نسخه منتشر شده يا علامت كپي رايت ندارند، در هر حال قانون كپي رايت حافظ نگهداري يا استفاده محدود از مطالب الكترونيك نيست، بلكه انتشار دوباره و تجاري را محافظت مي كند.

لينكستان
گوگل برايتان خبر مي فرستد
گوگل بعد از راه اندازي سايت جستجوي اخبار كه به شكلي حيرت انگيز بدون دخالت انساني به جستجوي اخبار و انتخاب آن مي پردازد اكنون سرويس جديدي با عنوان www. Google. Com/ newsalerts براي آگاهي از اخبار جديد به وسيله ايميل راه اندازي كرده است.
005590.jpg

اين سرويس جديد با دريافت ايميل كاربر و موضوع مورد علاقه وي اخبار مهم را براي كاربر ارسال مي كند. گوگل همچنين اين اختيار را به كاربر اين سرويس مي دهد كه اخبار يك بار در روز و يا به محض دريافت براي وي ارسال شود. شيوه كار به اين صورت است كه موضوع مورد علاقه براي جستجو به طور مثال كلمه «ايران» را برمي گزينيم. پس از آن ايميل خود را در محل مربوطه مي نويسيم و يكي از دو گزينه دريافت (پس از يك روز) يا (دريافت در همان لحظه) را برمي گزينيم. گوگل پس از آن در تمامي سايتهاي خبري و روزنامه هاي دنيا جستجو مي كند و هرگاه كه به عبارت مورد نظر (ايران) برخورد ، آن را براي كاربر خود مي فرستد. توجه داشته باشيد كه كلمه انتخاب شده فراگيري خاص خود را دارد. به طور مثال جستجو در مورد كلماتي مثل ايران ، اينترنت ، آمريكا و... ممكن است صندوق ايميل را با روزي هزاران نتيجه جستجو شده اشغال كند. بنابراين بايد از انتخاب كلمات كلي و عمده پرهيز كرد. اين سيستم جديد تا اندازه زيادي از حجم ترافيك جست وجو در سايت كاسته و در مقابل سرعت ارسال اخبار از سايت مبدأ تا كاربر را به حداقل ممكن مي رساند. به نظر مي رسد گوگل هميشه چيزي براي غافلگيري در چنته دارد و همين ، رمز موفقيت و محبوبيت روزافزون آن نيز هست.

تكفا در انحصار شركتهاي دولتي
ارقام قرارداد مناقصه هايي كه براي تخصيص بودجه و انتخاب شركت ها در طرح تكفا انجام شده، نشان مي دهد كه بالاترين رقم قرارداد به يك شركت صددرصد دولتي رسيده است و اين در حالي است كه طرح تكفا، بر محوريت بخش خصوصي بنا شده است.
رئيس انجمن شركت هاي انفورماتيك كه در اولين جشنواره كارت اينترنت و تلفن سخن مي گفت، افزود: تعداد زيادي از اين قراردادها به بخش هاي دولتي، دانشگاهها، شركت هاي بي نام و نشان و افراد حقوقي واگذار شده است، در حالي كه دانشگاه ها نبايد به بنگاههاي اقتصادي تبديل شوند و طرف قرارداد دولت در امور اقتصادي واقع شوند.
امير حسين سعيدي افزود: مسئولان دولتي بايد كار مردم را به مردم بدهند و در چهارچوب قواعد مشخص و در جهت رشد و ارتقاي كشور برخي كارها را به بخش خصوصي واگذار كنند. طرح تكفا، مهمترين واقعه جامعه انفورماتيك در سال گذشته بود. ولي زمان بهره برداري از اين طرح نتيجه خوبي حاصل نشد. با وجود اين كه طرح تكفا با هدف محوريت دادن به بخش خصوصي، تأييد و تصويب شد، اما بودجه اي كه به بخش خصوصي تخصيص يافت عملاً در اختيار بخش دولتي قرار مي گيرد. وي، در ادامه افزود: به نظر مي رسد كه از شركت هايي كه صاحب تجربه و توانايي لازم براي انجام امور هستند صرفنظر مي شود و قراردادها به شركت هاي بي نام و نشان و بي تجربه واگذار مي شود و در اين جا اين سؤال مطرح مي شود كه مسئولان دولتي براي واگذاري يك قرارداد كوچك در حوزه خود مراحل پيچيده اي را سر راه قرار مي دهند چطور مي توانند به اين سادگي تعداد زيادي از قراردادها را به افراد حقوقي واگذار كنند. رئيس انجمن شركت هاي انفورماتيك، در ادامه ضمن ابراز نگراني شركت هاي خصوصي نسبت به اجراي درست تكفا، گفت: موانع براي ارجاع كار به بخش خصوصي برداشته نشده است و حضور شركت هاي غير خصوصي موجب كمرنگ تر شدن فعاليت  بخش خصوصي مي شود و لازم است مسئولان واگذاري قراردادها توجيه مناسبي براي اقدامات خود داشته باشند.
مسئولين وزارت پست و مجريان طرح تكفا بارها بر لزوم خصوصي سازي اينترنت و مخابرات تأكيد كرده اند، اما نشانه ها حاكي از دولتي بودن طرح تكفا است.
005620.jpg

ميلياردها تومان هزينه براي فيبر نوري از بين رفت
عدم رعايت اصول فني در قرارداد فيبر نوري مسير تهران- مشهد و تهران- تبريز، جزو تخلفات شركت مخابرات است كه براي رسيدگي به دستگاه قضايي ارجاع مي شود.
به گزارش ايسنا، علي حسيني رئيس كميته مخابرات مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين مطلب افزود: در تحقيق و تفحص به عمل آمده از شركت مخابرات مسير تهران- مشهد و تهران- تبريز فيبر نوري كشيده شده و ميلياردها تومان سرمايه برده، ولي متأسفانه اصول فني كار در نظر گرفته نشده است، اين شبكه از بين رفته و راه اندازي نمي شود؛ اين امر از تخلفات شركت مخابرات است و احتمال دارد ظرف ماه آينده كه نتيجه تحقيق و تفحص مشاهده شود، اين تخلف را براي رسيدگي و برخورد به دستگاه قضايي ارجاع دهيم. وي افزود: وظيفه مجلس، برخورد نظارتي است تا اگر تخلف و كار غيرقانوني در مورد قراردادها گزارش شد، با تذكر به وزير مربوطه از وي سؤال شود. در زمينه قراردادهاي مذكور كار خلاف قانوني به كميسيون گزارش نشده است و چه بسا تخلفاتي نيز صورت گرفته باشد.
وي افزود: سعي ما اين است كه از توان داخلي استفاده شود بر همين اساس هر يك از شركت هاي داخلي توليد كننده كه مراجعه و اعلام كنند كه توانايي توليد امكانات را براساس استاندارد و مشخصات فني مورد نياز مخابرات دارند، از آنها حمايت و پشتيباني مي كنيم تا شركت مخابرات از توان آنها استفاده كند.

سايه روشن اينترنت
بيل گيتس مي فروشد ، بي .بي .سي مي خرد
روزنامه گاردين از يك خريد و فروش جالب خبر داد. گرگ دايك ، مدير كل بزرگترين شبكه راديو و تلويزيوني جهان ، بي بي سي ، يك قطعه زمين گلف را از بيل گيتس ، ثروتمند ترين مرد جهان و رئيس غول نرم افزاري مايكروسافت ، خريداري كرده است. آقاي دايك نگفته است كه چه مبلغي براي اين زمين به دوست آمريكايي خود بيل گيتس پرداخته است ، اما كارشناسان زمين گفته اند كه احتمالاً او بايد مبلغي معادل ۵/۴ ميليون پوند به او داده باشد. روزنامه ايندپيندنت به نقل از كارشناسان زمين خبر داد اين معامله پرهزينه تر از اين بوده است. در يك سال گذشته قيمت زمين به ويژه زمينهاي ورزشي به شدت پايين آمده است و اگر مثلاً بيل گيتس زمين خود را پارسال مي فروخت، ۲/۷ ميليون پوند به جيب مي زد. روزنامه گاردين در تنظيم خبر خود به كنايه نوشته است كه چون آقاي دايك در چند ماه اخير درگير اختلاف بين بي بي سي و دولت بلر بوده است و با وجود مرگ مشكوك دكتر كلي ، مشاور بيولوژيكي توني بلر كه سبب شد فشار بي حدي بر شبكه بي بي سي و مديران آن و به ويژه اندرو گيليگان ، خبرنگار اين شبكه وارد شود مجبور شد براي رتق و فتق امور از تعطيلات تابستاني خود كه قرار بود در كشور پرو و به اتفاق خانواده اش بگذراند ، صرف نظر كند. گاردين مي نويسد: مدير بي بي سي به شدت به اين معامله احتياج داشته است تا از يك سو ، كمي از حال و هواي خشن سياسي موجود بيرون آيد و از طرف ديگر ، اندكي هم بازي گلف خود را بهبود بخشد!. ثروت گرگ دايك اگر چه به هيچ  عنوان قابل قياس با بيل گيتس نيست ، اما او را در زمره ثروتمندترين مديركل هاي جهان قرار داده است.
دايك عمده ثروت خود را پيش از آمدن به بي بي سي از راه تجارت رسانه و سرمايه گذاري در بخش خصوصي به دست آورده است. او داراي چندين رستوران زنجيره اي در انگلستان و سهامدار بزرگ برخي از شركتهاي رسانه اي نيز بوده است. زماني كه او به مديركلي بي بي سي منصوب شد ، مجبور شد تا كليه سهام خود را در ساير شركتها بفروشد و حساب مالي خود را به صورت شفاف ارائه كند تا مشمول قانون تضاد منافع نشود.
005595.jpg

تجارت شفاف اينترنتي
محقق دانشگاه مينه سوتا «اندوراودلوزيكو» مبتكر نظريه نقل قول كردن در اينترنت ، معتقد است مي توان از طريق تركيبات تازه با استفاده از سيستم ارزشگذاري بين منابع اينترنتي فرق گذاشت و آنها را دسته بندي كرد. به گزارش آسوشيتد پرس: اودلوزيكو انتظار دارد سيستم ارزشگذاري بتواند به فراگيري بيشتري برسد. به طوري كه همه مردم تمام اطلاعات شخصي و عمومي خودشان را براي استفاده در تجارت آن لاين بر روي اينترنت بگذارند. گذشته از اين محقق ، دانشگاه مينه سوتا اميدوار است سامانه جديد منجر به ديجيتالي شدن مديريت در اينترنت شود. سيستمهايي كه امروز در اينترنت براي نقل قول به كار مي رود ، عموماً منابعي را مورد توجه قرار مي دهد كه به غولهاي تجارتي ختم مي شود. سامانه جديد به اين سؤال پاسخ مي دهد كه مردم با توجه به محدوديت قانون كپي رايت مي توانند تا چه حجمي كار آن لاين انجام دهند. ضمن اين كه سيستم تازه مي تواند از فعاليتهاي اقتصادي پشت پرده كم كند. شايد اين امكان برخلاف تصورات اساسي مردم است. اما با اينترنت همه درها در مورد همه چيز رو به بيرون باز است.
005605.jpg


سند جنايت نازيها در اينترنت
دانشجويان دانشكده حقوق هاروارد در جستجو براي پيدا كردن يك فرضيه در مورد محاكمه نورنبرگ ، در جستجوي اوليه خود در اينترنت بيش از يك ميليون سند از محاكمه نورنبرگ به دست آوردند. اين اسناد ، راز جنايتكاران جنگي نازي را برملا مي كند.
005610.jpg

ورق زدن اينترنت با نمايشگر صفحه تخت
كارمند شركت سوني تلويزيون ۲۴ اينچ را نمايش مي دهد. به گزارش رويتر: اين نمايشگر صفحه تخت مستطيل داراي ۷ اينچ ماده ژلاتيني براي وضوح و شفافيت بيشتر است. نمايشگر با بي سيم ، كنترل مي شود و براي جستجو و ورق زدن صفحات اينترنت نيز بسيار مفيد است. اين نمايشگر از دهم سپتامبر سال جاري به فروش مي رسد.
005615.jpg

رأي دادن با تلفن همراه
از هر دو آمريكايي ، يك نفر از تلفن همراه استفاده مي كند.به گزارش آسوشيتد پرس در يك كافي نت در شهر شيكاگو ، يك فارغ التحصيل دانشگاه مشغول استفاده از تلفن همراه است. اين در حالي است كه ارتباط با موبايل ، جانشين كابلهاي تلفني در آمريكا شده است. ۵/۷ ميليون آمريكايي از طريق موبايل به اينترنت دسترسي پيدا مي كنند. ضمن آنكه در انتخاب ايالتي رياست جمهوري سال۲۰۰۴ در ده ايالت از شيوه رأي دهي اينترنتي استفاده مي شود. پيش بيني شده در حدود صد هزار نفر از سربازان آمريكايي خارج از آمريكا از اينترنت براي رأي دادن به نامزدهاي انتخاباتي استفاده كنند.
005580.jpg

موسيقي جديد در بازي كنسول
در پلي استيشن جديد امكان جديدي طراحي شده تا كاربران بازي بتوانند از طريق اينترنت موسيقي جاز را براي بازي «كنسول» خود انتخاب كنند. شركت سوني براي خارج كردن ايكس باكس از بازار فروش دستگاههاي بازي هر روز امكان جديدي را براي كاربران پلي استيشن به وجود مي آورد كه از جمله مي توان به دسترسي و دانلود كردن موسيقي بازيها از اينترنت اشاره كرد.
005585.jpg


بنگلادشي هاي چت باز
روز به روز بر تعداد كاربران اينترنت در بنگلادش افزوده مي شود. به گزارش خبرگزاري فرانسه چند صد هزار بنگلادشي با نام مستعار از طريق اينترنت چت مي كنند و براي دوستان خود پيغام مي فرستند. اينترنت در بنگلادش ، طرفداران فراواني پيدا كرده است ، اما بنگلادشي ها نيز اسير جاذبه گفتگوي آن لاين (چت) شده اند.

روزنت
ادبيات
اقتصاد
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |