توسعه حمل و نقل عمومي راه كاهش ترافيك شهرها
|
|
امروزه در بحث هاي مربوط به كنترل ترافيك و رفت و آمد شهروندان راهكارهاي علمي به عنوان مهم ترين اولويت علمي مطرح است. مهم ترين راههاي برون رفت از مشكلات حمل و نقل كنوني شهر تهران استفاده از برنامه هاي كوتاه، ميان و دراز مدت برگرفته از تجربيات داخلي، منطبق با فرهنگ بومي است و در آن اتوبوس، مترو و تاكسي توسعه مي يابند تا برتري خود را نسبت به وسايط شخصي به اجرا گذارند. حمايت همه جانبه شوراي شهر در جهت استفاده از فن آوري برتر بين المللي در شركت متروي تهران بسياري از مشكلات فعلي را برطرف مي نمايد، توسعه اين شبكه سبب خواهد شد اسكلت حمل و نقل شهري شكل بگيرد و ساير وسايط جهت تكميل شبكه توسعه مي يابند. به عنوان مثال امروزه اتوبوس ها مسافران را از جنت آباد، پونك و... به ايستگاه صادقيه مي آورند تا ساير مسيرها را با مترو سپري نمايند. اين عمل مانع حضور گسترده اتوبوس و بسته شدن خيابان هاي مركزي شهر مي شود و جمعيت از تونل هاي زيرزميني با سرعت يك ربع در ساعت به مركز شهر مي رسند. از طرفي شركت واحد اتوبوسراني فرصت مي يابد امكان جابجايي بيشتر و سريعتري را براي شهركهاي اطراف ايستگاه فراهم كند و از انتظار بازگشت اتوبوس ها از ترافيك گره خورده رنج نمي برد. در واقع بر اساس ساعت برنامه ريزي مي نمايد و ريسك از دست دادن اتوبوس كاهش مي يابد. از طرفي ساخت اتوبوس هاي مناسب ترافيك تهران با راه اندازي و ساخت سيستمي كوچكتر از اتوبوس و بزرگتر از ميني بوس سبب خواهد شد اتوبوس هاي شهري جديد با ابعاد مناسب تر كمتر خيابان ها را سد نمايند . تغيير انرژي مصرفي در وسايط عمومي از ديگر مسائل مطرح است زيرا تهران از لحاظ هوا يكي از آلوده ترين شهرهاي جهان است. مترو با بهره برداري از انرژي الكتريسيته توان تنفسي شهر را افزايش مي دهد زيرا هر چه بيشتر توسعه يابد از توليد دود و آلاينده هاي هوا توسط ساير وسايط نقليه مي كاهد. به عنوان مثال اگر امروز ۷۰۰ هزار مسافر را جابجا مي كند از حضور حداقل ۳۰۰۰ اتوبوس گازوئيلي در سطح شهر جلوگيري مي نمايد. ضمناً طرح گازسوز كردن اتوبوس و سفارش خريد اتوبوس هاي جديد فقط با سوخت گاز چهره آينده شهر را عوض خواهد كرد.
تاكسيراني از ديگر مشكلات شهر است . وجود مسافر كش هاي ديگر كه گاه به صورت سرگردان در شهر تردد مي نمايند موجبات سنگيني ترافيك را فراهم مي آورند. »تاكسي هاي كهنه كه فاقد شتاب لازم براي حركت مي باشند به اضافه ميني بوس هاي فرسوده در تقاطع ها و پشت چراغ قرمز به تعداد اندكي از اتومبيل هاي پشت سر اجازه عبور سريع را مي دهند و اين يعني اتلاف وقت در پشت صف هايي كه قطاري كند را به جلو مي راند، به نظر مي رسد تصميم بر اين است كه اين قطار ترافيك را كه كم كم در حال توقف كامل است سرعت بيشتري دهند. ورود تاكسي هاي پيشرفته و توسعه ايستگاه ها، شبكه منظمي را فراهم مي نمايد. اين عمل سبب تصميم سازي براي خودروهاي سرگردان و شهرونداني است كه به عدم برنامه ريزي سفرهاي درون شهري معترضند. مردم تهران برنامه مي خواهند و اطلاع رساني از انجام فعاليت ها مي تواند آنها را آماده كند. به عنوان مثال نصب زمان سنج در كنار چراغ هاي راهنمايي باعث شده كه ديگر رانندگان از بوق زدن هاي ممتد و اعتراضي پرهيز كنند. افزايش واگن ها و بهره برداري از سيستمي كه زمان را در مترو به ۴ دقيقه كاهش دهد، باعث خوشحالي مسافران خواهد شد و بسياري از افراد شاغل در انتظارند با فراهم شدن شرايط فوق خودروهاي شخصي خود را به داخل شهر نياورند و به جاي آن از مترو استفاده كنند. ساماندهي موتورسيكلت ها به عنوان بخش ضروري در برنامه ترافيك جاي دارد. تخلفات گسترده و عدم كنترل به دليل عدم وجود پلاك در برخي موتورسيكلت ها، سرعت غيرمجاز، پرش و مانور در خيابان هاي اصلي شهر و تجاوز به پياده روها موجب نارضايتي شهروندان شده است.
احترام به حقوق عابر پياده و محور قرارگرفتن حمل و نقل عمومي سبب خواهد شد با بهره گيري از وسايط هوشمند نظم را به عنوان اصل اول به ارمغان آورد و در نهايت با ارتباط بزرگراه هاي موازي به يكديگر در ساعات اوج ترافيك امكان استفاده از خطوط جاده اي ديگر را فراهم آورد و تابلوهاي ديجيتال راهنمايي در تعيين و اعلام مسير نقش مؤثرتري خواهند داشت. ترميم چاله هاي شهر كه به دنبال دستور شهردار تهران شتاب گرفته است و همچنين رفع موانع بويژه در پل ها و خيابان هاي اصلي توان حركتي ناوگان شهر را افزايش مي دهد، آنچه امروز براي حل مشكلات حمل و نقل تهران ضروريست توجه شهروندان به قوانين شهر و همكاري با مديران شهري است. اين امر در صورتي تحقق خواهد يافت كه تقويت و توسعه حمل و نقل عمومي در اولويت قرار بگيرد.
احمدنيارييس
كارشناس ارشد مديريت شهري
|