سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۵۵
بانك و بورس
Front Page

گفت وگو با شاهين شايان آراني
چالش هاي نظام كارگزاري در بورس تهران
001155.jpg
شرايط كنوني بورس ايجاب مي كند مسؤولان راهكارهاي بلندمدت در سياست هاي خود اتخاذ كنند، زيرا راهكارهاي كوتاه مدت بورس را به تنگنا مي كشد.
به گزارش خبرنگار ما دكتر شاهين شايان آراني با بيان اين مطلب گفت: بهترين راه براي اين كه بورس حالت اوليه خود را بازيابد، استفاده از راهكارهاي بلندمدت و عرضه سهام توسط سازمان هاي دولتي است.
اين كارشناس بازار سرمايه روان كردن عرضه سهام دولتي توسط سازمان خصوصي سازي را تنها راه علاج افزايش قيمت سهام دانست و تصريح كرد: جذابيت هاي بازار سرمايه به ويژه پس از جنگ آمريكا و عراق باعث شد حجم بزرگي از نقدينگي از مراكز سرمايه پذيري چون مسكن، خودرو،  تلفن همراه و طلا و سكه به سوي بورس روان شود. بنابراين در شرايط فعلي عرضه نشدن سهامي كه در اختيار دولت يا سازمان هاي دولتي است بورس را با مشكل روبه رو مي كند.
دكتر شايان گفت: كاهش ريسك سرمايه گذاري در بازار تهران يكي از مهمترين عوامل جذابيت بورس براي سرمايه گذاران خارجي است.
وي افزود: كاهش درجه ريسك سرمايه گذاري در ايران توجه سرمايه گذاران خارجي را به بورس پربازده تهران جذب كرده است.
اين كارشناس بازار سرمايه در تحليل خلا‡هاي موجود در بورس تهران گفت: مشكل ديگر بورس تهران در شرايط كنوني نبود تعادل بين سهامداران حقيقي در مقايسه با تعداد كارگزاران فعال در بازار است. مشكل مردم با كارگزاران از آنجا نشأت مي گيرد كه تعداد سهامداران حقيقي كه به دادوستد سهام روي آورده اند بسيار بيشتر از تعداد كارگزاران است.
وي افزود: اين درحالي است كه در بورس هاي ديگر دنيا كارگزاران ارتباط مستقيمي با سهامداران ندارند و از طريق شركت هاي سرمايه گذاري و خريد و فروش سهام آنها در بورس فعاليت مي كنند.
اين كارشناس بازار سرمايه در مورد نحوه دادوستد سهام از طريق كارگزاران بورس تهران گفت: اگر در ايران هم فرهنگ سهامداري افراد از طريق شركت هاي سرمايه گذاري توسعه يابد، قاعدتاً تعداد كارگزاران براي معاملات سهام كافي خواهد بود، اما در حال حاضر اين تعداد كارگزار جوابگوي حجم معاملات نيست.
وي افزود: در بورس هاي معتبر دنيا كارمزدي كه كارگزاران براي انجام معاملات مي گيرند بسيار بالاست و شايد اين يكي از اصلي ترين دلايلي باشد كه خريداران سهام را به سمت خريد سهام شركت هاي سرمايه گذاري و سبدهاي سهام مي كشاند.
دكتر شايان با اشاره به شيوه دادوستد سهام در ساير بورس هاي دنيا توضيح داد: به عنوان مثال در بورس مالزي ۸۰۰ تا ۹۰۰ شركت فعاليت دارند و ارزش بازار سرمايه آن چندين برابر بازار سرمايه ايران است. اين درحالي است كه اين كشور فقط ۲۰ ميليون نفر جمعيت دارد. اما در بورس مالزي ۱۶۰ كارگزار فعاليت دارند.
همچنين دركشور ياد شده تعداد زيادي بورس منطقه اي وجود دارد، به اين ترتيب حجم معاملات در بورس مالزي بسيار بالاست.
وي با اشاره به اين كه شرايط ايجاد رقابت در بورس تهران وجود ندارد، گفت: با اين حساب كه در حال حاضر ۱۳ كارگزار وظيفه انجام ۶۵ درصد معاملات را برعهده دارند مي توان نتيجه گرفت كه هيچ رقابتي در فعاليت كارگزاران بورس تهران وجود ندارد.
اين كارشناس بازار سرمايه افزود: اگر شوراي بورس قانوني تدوين كند كه به موجب آن حداقل فعاليت يك كارگزار مشخص شود و در صورتي كه حجم فعاليت آن كارگزار به حد نصاب نرسيد، به نوعي آن شركت كارگزاري را جريمه كند، انگيزه رقابت بين تمام كارگزاران شكل خواهد گرفت.
وي تقسيم بندي نوع فعاليت كارگزاران را از ديگر راهكارهاي اصلاح نظام كارگزاري در بورس تهران دانست و گفت: در آمريكا مجوزهاي صادر شده براي فعاليت كارگزاران متفاوت است به طوري كه يك نوع مجوز سازماني وجود دارد كه كارگزاران با اين مجوز به دادوستد سهام در سطح بالا و براي شركت هاي سرمايه گذاري و اشخاص حقوقي مي پردازند.
وي ادامه داد: يك نوع مجوز هم براي دادوستد سهام در سطح پايين صادر مي شود كه به معاملات سهامداران خرد اختصاص دارد.
وي در پايان تأكيد كرد: تفكيك فعاليت شركت هاي كارگزاري مي تواند در نهايت به اصلاح نظام معاملات سهام در بورس تهران منجر شود.

نماينده مجلس :
نوسانات  بورس  متاثر از تحولات  مقطعي  روز نيست
عضو كميسيون  بودجه  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : در صورتي  كه  بازار مالي  وضعيت  متعادل  و مناسبي  را تجربه  كند، نوسانات  بازار متاثر از تحولات  مقطعي  روزنبوده  و ثبات  قابل  دفاعي  را كه  بيانگر رشد توليدات  پشتيبان  سهام  است ، تجربه  مي كند.
دكترحسن  سبحاني  در گفت وگو با ايرنا با اشاره  به اينكه  بايد تركيبي  از آزادي  عمل  و نظارت  بر بازار را جستجو كرد، افزود: اقتصاد ما كه  متاثر از نوسانات  ناشي  از پديده هاي  سياسي  و اقتصادي  است ، همواره  در معرض  بي ثباتي  قرار دارد.
به  گفته  وي ، حجم  وسيعي  از دارندگان  سرمايه  در شرايط مختلف  به  گونه هايي  نقدينگي  خود را به كار مي گيرند كه  در بيشتر مواقع  در حالت  بهم ريختگي  بسرمي برند.
وي ، نظارت  صحيح  بر بورس  را ضروري  دانست  و افزود: براي  هدايت  و جلوگيري  از فروپاشي  اين  بازار، جهت دهي  خريد و فروش  سهام  و تلاش  براي  توليد آن بايد منتهي  به  سرمايه گذاري  جديد باشد، لذا بازار بايد آزاد و در بستري  از نظارت  هوشمندانه  منابع  اقتصادي  و به  دور از دخالت هاي  سياسي  باشد.
نماينده  مردم  دامغان  در مجلس  با اشاره  به  امكان  پولشويي  در بازار سهام ، گفت : در شرايطي  كه  تمايل  جذب  سرمايه هاي  جديد بسيار فراتر از اشتياق  به  بهره گيري  از سرمايه هاي  موجود و يا بهره برداري  از ظرفيت هاي  خالي  است ، امكان  پولشويي  در بورس  وجود دارد.
وي  افزود: صرف  امكان  پولشويي  در بازار سهام  نبايد عكس العمل هاي  امنيتي  ومداخله هاي  غيرقابل  دفاع  در بازار را سبب  شود كه  ناخواسته  صاحبان  سرمايه هاي  مشروع  و سالم  از اين  ناحيه  در معرض  كاهش  انگيزه  قرار گيرند.
سبحاني ، بازار را مناسب ترين  ملاك  براي  سياستگذاري  قيمتي  بر روي  بورس شركت ها دانست  و افزود: هرچند بازار بايد تعيين كننده  قيمت  باشد، اما مسئولان  بورس  بايد با اطلاعات  به  روز و واقعي  از روند توليد، سرمايه گذاري  و تقاضا را براي  كارخانه اي  كه  سهام  آن مدنظر است ، قيمت هاي  قابل  دفاع  تعيين كنند.
وي  درخصوص  اجراي  سياست  صفر درصدي  در بورس ، گفت : بايد از جهت  دادن  غيرمنطقي  به  بازار پرهيز شود زيرا اگر التهاب  افزايش  قيمت  قبل  از اتخاذ اين سياست  مصنوعي  باشد، ممكن  است  تحولاتي  در جهت  تثبيت  به وجود آورده  باشد.

معاون رئيس جمهور:
۲۲ ميليون  جوان خواهان  كار در كشور وجود دارد
001170.jpg
رئيس  سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور گفت : حدود ۲۲ ميليون  جوان  درسنين  ۱۵ تا ۲۹ سال  در حال  حاضر خواهان  شغل  هستند.
به گزارش ايرنا محمد ستاري فر روز يكشنبه  در نشست  منطقه اي  اشتغال  جوانان  با بيان اينكه  سال  جاري  بايد ۹۰۴ هزار شغل  در كشور ايجاد شود، افزود: جوانان  باارزش ترين  سرمايه هاي  توسعه  هستند كه  بايد از آنها حمايت  شود.
وي  اظهار داشت : ايجاد اشتغال  براي  دولت  داراي  نظام  مدني  و مردم سالار بسيار مهم  است ، ضمن  آن كه ايجاد شغل  يك  متغير انتزاعي  نيست  بلكه  جامعيت ، پايداري  و استمرار آن اهميت  دارد.
وي  نقش  نهادهاي  غيردولتي  را در ايجاد اشتغال  ضروري  دانست  و گفت : نهادهاي  غيردولتي  با بررسي  مسايل  جوانان  و دادن  اعتماد به  نفس  به  آنها نقش  مهمي  در ايجاد اشتغال  پايدار ايفا مي كنند.
نشست  منطقه اي  اشتغال  جوانان ، ميان  شبكه هاي  اشتغال  جوانان  در كشورهاي منطقه  خاورميانه ، شمال  آفريقا، عرب  و جنوب  آسيا و حوزه  خليج  فارس  توسط دبيرخانه  و شبكه  اشتغال  جمهوري  اسلامي  و با همكاري  وزارت  كار و اموراجتماعي ، سازمان  ملي  جوانان  و سازمان هاي  غيردولتي  برگزار شد.
مبادله  تجربيات  براي  ارتقا وضعيت  اشتغال  جوانان  در منطقه ، تشريك  مساعي در هماهنگ  كردن  سياست هاي  كشورهاي  منطقه  براي  اشتغال  جوانان ، تأكيد براهميت  اشتغال  جوانان  در توسعه  پايدار و ارائه  دستاوردهاي  خوداشتغالي جوانان  در قالب  نمايشگاه  از اهداف  اين  نشست  است .

تجديد ارزيابي دارايي و سود شركت ها
001165.jpg
موضوع تجديدارزيابي دارايي هاي ثابت مشهودي كه به سهام تمام شده تاريخي در صورت هاي مالي منعكس مي شود، ابتدا در كشورهاي پيشرفته صنعتي و در دوره هايي كه تورم كم سابقه اي بر اقتصاد آنها حاكم بوده است مطرح شد و به تدريج به گونه اي اختياري توسط واحدهاي تجاري اين كشورها مورد عمل قرار گرفته است. با وجود ناسازگاري اين نحوه عمل با مفاهيم زيربنايي نظام بهاي تمام شده تاريخي، محافل حرفه اي اين كشورها در برخوردي عمل گرايانه با موضوع، نسبت به انتشار استانداردهايي دراين زمينه اقدام كرده اند.
در كشور ما نيز در سال هاي اخير بنا به ملاحظات گوناگون موارد معدودي از تجديد ارزيابي دارايي هاي ثابت مشهود توسط واحدهاي تجاري از جمله بانك ها انجام گرفته است و با توجه به شرايط اقتصادي موجود، انتظار مي رود كه واحدهاي تجاري بيشتري موضوع تجديد ارزيابي را مورد ملاحظه جدي قرار دهند.
به موجب بند ۲۹ استاندارد حسابداري شماره ۱۱، چون دارايي هاي ثابت به بهاي تمام شده در صورت هاي مالي منعكس مي شود و از سوي ديگر به دليل وجود شرايط تورمي اقتصاد كشور ارزش منصفانه دارايي هاي ثابت مشهود به طور قابل ملاحظه اي نسبت به مبالغ دفتري مبتني بر بهاي تمام شده تاريخي آن افزايش يافته است. اين امر خصوصيت كيفي مربوط بودن اطلاعات و در نتيجه مفيد بودن اطلاعات مندرج در صورت هاي مالي را كاهش داده است.
بند ۳۱ استاندارد حسابداري شماره ۱۱، تجديد ارزيابي دارايي ثابت مشهود را به عنوان يك نحوه عمل جايگزين، مجاز مي داند. در صورت اتخاذ نحوه عمل جايگزين پس از شناخت اوليه يك قلم دارايي ثابت مشهود در صورت هاي مالي اين قلم بايد به مبلغ تجديد ارزيابي يعني ارزش منصفانه دارايي در تاريخ تجديد ارزيابي پس از كسر استهلاك انباشته مبتني بر مبلغ تجديد ارزيابي نمايش يابد. پس از انجام تجديد ارزيابي، استهلاك انباشته قبلي حذف و مبلغ تجديد ارزيابي از هر نظر جايگزين ناخالص مبلغ دفتري آن دارايي خواهد شد.
بند ۳۴ اين استاندارد اشاره مي كند كه در صورت اتخاذ روش تجديد ارزيابي تكرار منظم آن با دوره تناوب ثابت هر ۳ الي ۵ سال ضرورت دارد.
افزايش مبلغ دفتري يك دارايي ثابت مشهود در نتيجه تجديد ارزيابي آن (درآمد غيرعملياتي تحقق نيافته ناشي از تجديد ارزيابي) مستقيماً تحت عنوان مازاد تجديد ارزيابي ثبت و در ترازنامه 
به عنوان بخشي از حقوق صاحبان سهام طبقه بندي مي شوند و در صورت سود و زيان جامع انعكاس مي يابد.
بند ۴۹ استاندارد شماره ۱۱ تأكيد دارد كه مازاد تجديد ارزيابي به عنوان يك درآمد غيرعملياتي تحقق نيافته در سرفصل حقوق صاحبان سرمايه منعكس مي شود. افزايش سرمايه به طور مستقيم، از محل مازاد مزبور مجاز نيست و انتقال تمام يا بخشي از مازاد تجديد ارزيابي به سود (زيان) انباشته با تحقق درآمد مزبور تنها در موارد زير صورت مي گيرد:
الف) بركناري يا فروش دارايي مربوط.
ب) به موازات استفاده از دارايي توسط واحد تجاري.
در شرايط بند «ب» مبلغ مازاد تحقق يافته معادل تفاوت بين استهلاك مبتني بر مبلغ تجديد ارزيابي دارايي و استهلاك مبتني بر بهاي تمام شده تاريخي آن خواهد بود. از آنجا كه كاربرد روش تجديد ارزيابي توسط برخي واحدهاي تجاري موجب مي شود اين واحدهاي تجاري در مقايسه با واحدهايي كه از روش تجديد ارزيابي استفاده نكرده اند، سودآوري كمتري نشان دهند و نيز اين امر كه كاهش سود در اثر تجديد ارزيابي به نوعي انحراف از نظام بهاي تمام شده تاريخي است، لذا معادل استهلاك اضافي كه در اثر تجديد ارزيابي در حساب ها منظور شده است، از حساب مازاد تجديد ارزيابي خارج و مستقيماً به حساب سود(زيان) انباشته منظور مي شود تا به اين ترتيب سود قابل تخصيص تحت تأثير تجديد ارزيابي قرار نگيرد. بنابراين ضمن حفظ نظام  بهاي تمام شده تاريخي مبتني بر مفهوم نگهداشت سرمايه مالي اسمي، اطلاعات مفيدي در رابطه با ميزان سود قابل تخصيص از محل دارايي هاي تجديد ارزيابي شده در اختيار استفاده كنندگان صورت هاي مالي قرار مي گيرد تا امكان اتخاذ تصميم مقتضي نسبت به تقسيم سود يا نگهداشت آن از طريق انتقال به سرمايه يا اندوخته هاي اختياري فراهم شود.
اثرات تجديد ارزيابي بر سود شركت ها
طبق ماده ۴۵ استاندارد شماره ۱۱، افزايش مبلغ دفتري يك قلم دارايي ثابت مشهود در نتيجه تجديد ارزيابي آن مستقيماً تحت عنوان مازاد تجديد ارزيابي ثبت و در ترازنامه به عنوانب بخشي از حقوق صاحبان سرمايه طبقه بندي مي شود.
افزايش حقوق صاحبان سهام باعث افزايش ارزش ويژه سهام خواهد بود. در خصوص شركت هايي كه دارايي هاي ثابت مشهود فراواني دارند و عمر آنها طولاني باشد و قابل استفاده و بهره برداري باشند باعث مي شود كه ارزش ويژه اين شركت ها افزايش زياد داشته باشد. افزايش شديد ارزش ويژه را مي توان به عنوان يك سيگنال مثبت تلقي كرد.
طبق ماده ۴۹ استاندارد شماره ۱۱، كاربرد روش تجديد ارزيابي توسط برخي واحدهاي تجاري موجب مي شود اين واحدهاي تجاري در مقايسه با واحدهايي كه از روش تجديد ارزيابي استفاده نكرده اند، سودآوري كمتري نشان دهند. لذا معادل استهلاك اضافي كه در اثر تجديد ارزيابي درحساب ها منظور شده است از حساب مازاد تجديد ارزيابي خارج و مستقيماً به حساب سود (زيان) انباشته منظور مي شود.
طبق ماده فوق،  چون هزينه استهلاك يكباره افزايش يافته است باعث خواهد شد كه هزينه هاي شركت افزايش يافته و در نهايت EPS شركت كاهش يابد. در صورت كاهش EPS سود تخصيصي براي سهامداران نيز كاهش خواهد يافت. به اين منظور استاندارد حسابداري حكم مي كند كه از محل مازاد تجديد ارزيابي مي توان به حساب سود (زيان) انباشته منظور كرد و از اين محل سود را تقسيم كرد تا كاهشي در تقسيم سود ايجاد نشود.
در حقيقت كاهش EPS چون از محل هزينه هاي غيرنقدي است باعث افزايش قدرت نقدينگي شركت ها مي شود و پتانسيل و بنيه نقدي شركت را افزايش مي دهد اما اگر صاحبان سهام به اين امر رضايت ندادند مي توانند سود انباشته حاصل از مازاد تجديد ارزيابي دارايي ها را بين سهامداران تقسيم كنند.
ماده ۶۲ برنامه سوم توسعه اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران به دولت اجازه داده است كه دارايي هاي ثابت شركت هاي دولتي كه صددرصد سهام آنها متعلق به دولت و يا متعلق به شركت هاي دولتي هستند را در دوران برنامه سوم توسعه يك بار مورد تجديد ارزيابي قرار دهد. مبالغ حاصل از تجديد ارزيابي شركت هاي دولتي يادشده مشمول پرداخت ماليات بر درآمد و ساير انواع ماليات ها نمي شود و مبالغ حاصل بايد حسب مورد به حساب افزايش سرمايه دولت و يا شركت دولتي مربوط در شركت هاي دولتي ياد شده منظور شود.
طبق ماده فوق چون درآمدهاي ناشي از تجديد ارزيابي براي شركت هايي كه ۱۰۰ درصد سهام آنها دولتي است از ماليات معاف است باعث ايجاد سپر مالياتي براي اين نوع شركت ها خواهد بود.
نتيجه گيري
اولاً تجديد ارزيابي دارايي ها باعث افزايش ارزش ويژه شركت ها مي شود.
ثانياً درآمدهاي قبل از كسر ماليات شركت ها كاهش مي يابد و نتيجتا ًEPS شركت ها نيز كاهش پيدا مي كند. اما به همان ميزان سود انباشته را افزايش مي دهد و در نتيجه سود قابل تخصيص ثابت مي ماند.
ثالثاً قدرت نقدينگي شركت ها افزايش مي يابد به شرط اين كه مازاد تجديد ارزيابي به صورت سود انباشته در شركت حفظ شده و بين سهامداران تقسيم نشود.
رابعاً اگر مازاد تجديد ارزيابي از ماليات معاف باشد براي شركت مزيت مالياتي ايجاد كرده و باعث افزايش توان سودآوري و نقدينگي شركت مي شود.
در نتيجه مي توان گفت كه تجديد ارزيابي دارايي ها به صورت صوري EPS شركت را كاهش مي دهد اما به صورت واقعي در سود قابل تخصيص تأثيري نداشته و باعث ايجاد سپر مالياتي شده و توان نقدينگي شركت را افزايش مي دهد و حتي در بلندمدت موجب رشد سودآوري شركت مي شود.

گزارش شركت هاي بورس
پيش بيني درآمد پارسيلون 
شرك پارسيلون امسال درآمد خود را همراه با ۴۳۹ ريال زيان اعلام كرد.
اين شركت در سه ماه نخست امسال به ازاي هر سهم خود ۱۳۵ ريال زيان داد. ميزان زيان اين شركت در مدت ياد شده ۸۵/۸ ميليارد ريال بود كه ۳۱ درصد پيش بيني سالانه پارسيلون را پوشش داد.
اين گزارش حاكي است درآمد حاصل از فروش اين شركت در مدت ياد شده ۹/۴۴ ميليارد ريال بوده است.
اين شركت قصد دارد سرمايه خود را از مبلغ ۷/۶۵ ميليارد ريال به ۲۳۵/۲۳۳ ميليارد ريال (معادل ۲۵۵ درصد) از محل مطالبات حال شده و آورده نقدي سهامداران افزايش دهد.

مجمع عمومي فوق العاده گروه صنعتي ملي 
براساس تصميم گيري مجمع عمومي فوق العاده و هيأت مديره شركت سرمايه گذاري گروه صنعتي ملي، سرمايه اين شركت افزايش يافت.
براين اساس سرمايه اين شركت از ۴/۱۴۴ ميليارد ريال به ۷۷۳ ميليارد ريال شامل ۷۷۳ ميليون سهم يك هزار ريالي با نام كه تماماً پرداخت شده از محل آورده نقدي و مطالبات حال شده تأمين شد، افزايش يافته است.
اين افزايش سرمايه در تاريخ ۲۰ مرداد ماه جاري به ثبت رسيد.

پيش بيني درآمد ايران مرينوس 
شركت كارخانجات ايران مرينوس درآمد خالص امسال هر سهم خود را ۸۲۶ ريال پيش بيني كرد.
در بهار امسال ميزان سود خالص اين شركت به ۲۱/۳ ميليارد ريال و درآمد حاصل از فروش آن نيز به ۷/۱۲ ميليارد ريال رسيد.
كارخانجات ايران مرينوس در اين مدت به هر سهم خود ۱۲۸ ريال سود خالص اختصاص داد.
پيش بيني عملكرد امسال اين شركت در مقايسه با عملكرد واقعي سال قبل به ترتيب از لحاظ فروش ۱۰ درصد افزايش، سود عملياتي ۳۴ درصد كاهش و سود خالص ۱۵ درصد افزايش داشته است.

آمار توليد و فروش مواد اوليه داروپخش 
شركت توليد مواد اوليه داروپخش در بهار امسال ۱/۵۱ ميليارد ريال از محل فروش استامينوفن، آسپرين و ساير محصولاتش درآمد كسب كرد. اين شركت در بهار امسال ۳۳۵ هزار و ۸۰۷ كيلو انواع استامينوفن و ۲۸ هزار و ۴۲۳ كيلو انواع آسپرين توليد كرد.
شركت ياد شده در همين مدت ۳۰۷ هزار و ۶۹۱ كيلو استامينوفن را به قيمت ۳/ ۱۱ ميليارد ريال و ۲۸ هزار و ۳۲۰ كيلو آسپرين را به قيمت ۲/ ۱ ميليارد ريال فروخت كه به لحاظ مقدار فروش به ترتيب ۱۴۶ درصد افزايش و ۱۲ درصد كاهش و به لحاظ درآمد حاصل از فروش به ترتيب ۱۴۶ درصد افزايش و ۲ درصد كاهش داشته است.

انتخاب اعضاي هيأت مديره كابل ايران 
هيأت مديره كارخانه هاي كابلسازي ايران انتخاب شدند.
براساس صورتجلسه هيأت مديره ۲۴ خرداد ماه محمدكاظم توكلي و قاسم زند به نمايندگي از شركت سرمايه گذاري پارس توشه به ترتيب به عنوان رئيس هيأت مديره و نايب رئيس هيأت مديره و انور اورند به عنوان مديرعامل معرفي شدند.
همچنين سعيد خدامرادي به نمايندگي از شركت سرمايه گذاري تدبير و علي طوسي به نمايندگي از شركت سرمايه گذاري كوشاپيشه به عنوان اعضاي هيأت مديره انتخاب شدند.

|  اقتصاد  |   انرژي  |   بازار  |   بانك و بورس  |   رويداد  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |