پنج شنبه۲۰ شهريور ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۵۷ - Sep.11, 2003
صفحه آخر
Front Page

هَتَكَ فِيِّ رَجُلَانِ؛ مُحِبّ غَالٍ، وَ مُبْغِض قَالٍ.
دو كس به خاطر من تباه شدند؛ دوستي كه اندازه نگه نداشت و دشمني كه بغض در دل كاشت.
علي ابن ابي طالب(ع)-نهج البلاغه
امروز با حافظ
كار چراغ خلوتيان باز در گرفت
ساقي بيا كه يار ز رخ پرده بر گرفت
چون تو درآمدي پي كاري دگر گرفت
هر سرو قد كه بر مه و خور جلوه مي فروخت

روند تعطيلي و تغيير كاربري سينماها ادامه دارد
تنها سينماي دورود و يك سينماي آذربايجان غربي تعطيل شدند
روند تعطيلي و تغيير كاربري سينماها، همچنان ادامه دارد به نحوي كه در چند روز اخير تنها سينماي شهرستان دورود به يك فروشگاه عرضه مستقيم كالا تبديل و يكي از سينماهاي استان آذربايجان غربي نيز تعطيل شد تا مجموع سينماهاي تعطيل شده اين استان به عدد ۹ برسد.
به گزارش ايرنا هر دو سالن  نمايش  سينما كيهان  دورود كه  قبلا به طور همزمان  در آنها دو فيلم  نمايش  داده  مي شد ازحدود دو هفته  پيش  تعطيل  و به  فروشگاه  عرضه  مستقيم  كالا تبديل  شده اند.
مردم  دورود اين  روزها روي  اكران  سينما كيهان  اين  شهر به جاي  پرده  تبليغاتي  نمايش  فيلم ، پلاكارد بزرگي  با عنوان  «به زودي  در اين  مكان  فروشگاه  عرضه  مستقيم  كالا داير مي شود» را مشاهده  مي كنند كه  به نوعي  موجب  تعجب  و ناخرسندي  برخي  شهروندان  نيز شده  است .
مدير سينما كيهان  دورود گفت : در اين  دوره  و زمانه  بايد دور سينما و سينماداري  را خط كشيد.
وي  گفت : البته  براي  حفظ مسائل  فرهنگي  در اين  شهر و اين كه دورود هم  سينمايي  داشته  باشد يك  سالن  نمايش  فيلم  بدون  بالكن  با گنجايش  حدود ۳۰۰ نفر در طبقه  بالاي  سينما كيهان  احداث  شده  كه  به زودي  افتتاح  خواهد شد.
رئيس  اداره  ارشاد اسلامي  دورود گفت : تغيير كاربري  قسمتي  از سينما كيهان  دورود بنا به  تقاضاي  مدير و مالك  مربوطه  با توافق  قبلي  انجام  گرفته  است .
فيروز حسني  افزود: بر همين  اساس  سالن  اصلي  و فرعي  اين  سينما كه  قبلا دو فيلم  به طور همزمان  نمايش  داده  مي شد به  فروشگاه  تبديل  شده  است .
وي  گفت : به  همين  دليل  سينما كيهان  دورود از حدود دو هفته  پيش  عملا تعطيل  شده  و مسئولان  آن مشغول  آماده  كردن  يك  سالن  نمايش  فيلم  در طبقه  فوقاني  (بالكن ) سالن  قبلي  هستند كه  قول  داده اند ظرف  يك  ماه  آينده  راه اندازي  شود.
حدود ۱۰ سال  پيش  عمليات  ساخت  يك  سينماي  ديگر در خيابان  ۴۵متري  فرهنگيان  در زميني  به  مساحت  يك  هزار متر آغاز و متقاضيان  احداث  اين  سينما با گرفتن  تسهيلات  مربوطه  و نصب  چند ستون  آهني  آن را نيمه كاره  رها كردند.
يك  صاحب  نظر امور سينمايي  در دورود گفت : خوب  است  وزارت  ارشاد با پيگيري  موضوع  اين  سينما را پس  از تحويل  از اشخاص  حقيقي ، ساخته  و آماده  بهره برداري  نمايد. همين گزارش حاكي است كه سينما تربيت  شهرستان  اروميه  نيز به  جمع  سينماهاي  تعطيل  شده  آذربايجان  غربي  پيوست .
رئيس  اداره  امور سينمايي  و سمعي  و بصري  اداره  كل  فرهنگ  و ارشاد اسلامي آذربايجان  غربي  روز دوشنبه  با تاييد اين  خبر افزود: با بسته  شدن  اين سينما تعداد سينماهاي  تعطيل  شده  اين  استان  به  ۹ سينما رسيد.
زينال  مهدي  زاده  با انتقاد از تعطيل  كردن  اين  مكان  فرهنگي  گفت : اين سينما كه  توسط جمعيت  هلال  احمر آذربايجان  غربي  مديريت  مي شود به  دليل ضرردهي  بسته  شده  است .
وي  يادآور شد: در آذربايجان  غربي  دو سينما در شهرهاي  اروميه  و مهابادتحت  مديريت  هلال  احمر استان  است  كه  هر دوي  اين  سينماها از سوي  اين  نهادتعطيل  شده  است .
مهدي  زاده  گفت : ماده  ۱۶۱ قانون  سوم  توسعه  از طريق  موسسه  سينماشهر براي پيشگيري  از آسيبهاي  بيشتر به سينماها، تسهيلات  مختلفي  چون  پرداخت  وام  بدون بهره  تا سقف  ۱۰۰ ميليون  ريال  و پرداختهاي  وامهاي  بيشتر با حمايت  وزارت فرهنگ  و ارشاد اسلامي  آذربايجان  غربي  را پيش  بيني  كرده  است .
وي  تصريح  كرد: اجازه  تغيير كاربري  به  هيچ  عنوان  به  سينما تربيت  اروميه داده  نمي شود.
با تعطيل  شدن  سينما تربيت  اروميه  تعداد ۸۸۴ صندلي  از مجموع  صندلي هاي سينماهاي  اين  شهرستان  كاسته  شد.
شهرستان  اروميه  پنج  باب  سينما دارد كه  هم  اكنون  دو سينما تعطيل  است .
سه  سينماي  فعال  اروميه  مجموعا ظرفيت  دو هزار و ۱۰۰ صندلي  را داراهستند.
سينما تربيت  اروميه  بزرگترين  و قديمي ترين  سينماي  اين  شهرستان  است  كه  در سال  ۱۳۱۰ ايجاد شده  است .
در شهرستانهاي  آذربايجان  غربي  ۱۸ سينما وجود دارد كه  تعداد ۹ سينما هم اكنون  به  اكران  و نمايش  فيلم  مي پردازند.
كارشناسان علل تعطيلي سينماها را عواملي چون، هزينه هاي فراوان و درآمد اندك و بي اقبالي تماشاگران به ديدن فيلم ها و نيز حضور رقيبان جدي اي چون ويدئو و تلويزيون مي دانند.
اما به نظر مي رسد در ميان عوامل فوق عدم استقبال تماشاگران از فيلمهاي ساخته شده ايراني در سالهاي اخير و حتي فيلمهاي وارداتي بيشترين نقش را در وضعيت اقتصادي حرفه سينماداري داشته است. سطح پايين محتوا و كم كاري دست اندركاران صنعت سينما براي توليد كارهاي كيفي،نگاه سطحي سياسي و اجتماعي بسياري از فيلمنامه نويسان و كارگردانان، نداشتن شناخت درست از مخاطبان و سعي بيهوده در القاء برخي از مفاهيم به تماشاگراني كه به دلايل فرهنگي و اجتماعي به آن مفاهيم اعتقادي ندارند دلايل رويگرداني تماشاگران از توليدات سينمايي و در نتيجه كساد كار گردانندگان سالنهاي سينماست. به نظر مي رسد اينكه از سوي عده اي مطرح مي شود كه با اصلاح وضعيت سالنهاي سينما مي توان مردم را به سمت فيلمها جذب نمود بيشتر ناشي از عدم توجه به مشكلات اصلي تر صنعت سينماي كشور است.

لني ريفنشتال درگذشت
014000.jpg
لني ريفنشتال فيلمساز جنجال برانگيز آلماني كه فيلم تبليغاتي پيروزي اراده را براي حزب نازي ساخت، روز دوشنبه ۸ سپتامبر در سن ۱۰۱ سالگي در گذشت.
ريفنشتال در دهه ۱۹۳۰ مورد علاقه و توجه آدولف هيتلر قرار گرفت و به ساختن فيلم براي رژيم فاشيستي او پرداخت.
معروف ترين فيلم تبليغاتي او پيروزي اراده نام داشت كه تجمع نازي ها در سال ۱۹۳۴ در نورنبرگ را نمايش مي داد.
او هرگز به عضويت حزب نازي در نيامد و هرگز در دادگاه هاي جنايات جنگي مورد محاكمه قرار نگرفت.
خبر درگذشت خانم ريفنشتال در نسخه الكترونيكي نشريه آلماني «بونته» منتشر شده است.
هورست كتنر، دوست و همدم ديرينه خانم ريفنشتال گفت كه او بعد از ظهر روز دوشنبه در خانه اش در شهر پوكينگ در حالي كه «به آرامي به خواب فرورفته بود» درگذشت.
ريفنشتال همچنين فيلم مستندي به نام المپيا درباره مسابقات سال ۱۹۳۶ برلين ساخته بود. منتقدان مي گويند آثار او به رژيمي كه مسوول قتل ميليون ها انسان بود شكوه و جلال مي بخشيد. اما وي با سماجت اصرار مي ورزيد كه هرگز حامي نازي ها نبوده است و فيلم ها را نه با مقاصد سياسي بلكه با انگيزه هاي هنري ساخته است.
خانم ريفنشتال زماني گفت: «من فقط كنجكاو بودم ببينم چگونه مي توانم فيلمي كه مثل يك قطعه تبليغاتي توخالي نباشد، يا به عبارتي جذاب تر باشد، درست كنم.»
اين اثر منعكس كننده حقايق آن زمان در سال ۱۹۳۴ بود. اين يك اثر مستند است، نه تبليغاتي. آثار مستند او به عنوان بدعتي در زمينه فيلم سازي مورد ستايش قرار گرفت كه شامل فنون نويني از جمله استفاده از بالابرها و ريل ها براي به حركت درآوردن دوربين و استفاده همزمان از چند دوربين فيلمبرداري بود.سال گذشته از وي به خاطر تكذيب واقعه كشتار يهوديان و غيريهوديان كه به هولوكاست مشهور است، تحقيقاتي به عمل آمد. اين تحقيقات قضايي پس از آن صورت گرفت كه وي گفت از اين موضوع كه كولي هايي كه براي استفاده در فيلم او از اردوگاه هاي كار اجباري آورده شده بودند بعدا در همين اردوگاه ها جان باختند بي خبر بوده است.
ريفنشتال زندگي حرفه اي خود را به عنوان بازيگر آغاز كرد. گفته مي شود حضور او در فيلم نور آبي هيتلر را مجذوب كرده بود.
پس از جنگ او در يافتن شغلي در زمينه فيلمسازي ناكام ماند و به عكاسي روي آورد و به خاطر آثارش در زمينه ناپديد شدن قبيله «نوبا» در سودان مورد ستايش قرار گرفت.
او پس از ۷۰ سالگي براي درمان كمردرد خود به غواصي پرداخت و در سال ۲۰۰۲ فيلمي به نام برداشت هاي زير آب را كه تدويني از ۲۰۰ بار غواصي بود وارد بازار كرد. اين فيلم نيز مورد استقبال گسترده قرار گرفت.

نمايش فيلم هاي «مهرداد اسكويي» در جشنواره بارسلونا
دو فيلم مستند از آثار «مهرداد اسكويي»، مستندساز و عكاس شناخته شده كشور در بخش مسابقه جشنواره بين المللي فيلم كوتاه بارسلوناي اسپانيا (MECAL2003) به نمايش درآمده است.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، در اين جشنواره بين المللي كه تا ۲۲ شهريور ماه ۱۳۸۲، در محل مركز فرهنگي معاصر بارسلونا (CCCB) ادامه دارد، فيلم هاي مستند «بيوه مرد» و «رو به جايي دور» به كارگرداني مهرداد اسكويي، در رقابت با ۶۰ فيلم كوتاه و مستند ديگر از كشورهاي مختلف جهان، در بخش مسابقه بين الملل جشنواره روي پرده رفته است.
مراسم اختتاميه جشنواره، عصر شنبه آينده در مركز فرهنگي معاصر بارسلونا برگزار خواهد شد تا فيلم هاي منتخب هيأت داوران معرفي شوند.
«مهرداد اسكويي» هفته گذشته با فيلم «رو به جايي دور»، موفق به كسب جايزه بهترين فيلم مستند جشنواره بين المللي ولادرو مكزيك نيز شده بود.

نمايش دو فيلم از كريس ماركر، در موزه فرش
در هفته  سوم  سلسله  نمايشهاي  فيلمخانه  مستند و تجربي ، دو فيلم «آ.ك» و «فرودگاه» از آثار «كريس  ماركر» فيلمساز تاريخ  سينما ۱۹ شهريور در موزه فرش  ايران  به  نمايش  در خواهد آمد.
به  گزارش  روز دوشنبه  روابط عمومي «مركز گسترش  سينماي  مستند و تجربي» «آ.ك » مستندي  از پشت  صحنه  فيلم  سينمايي «آشوب» ساخته  «كورو ساوا» سينماگرژاپني  است  كه  از آن ، با عنوان  اقتباس  ژاپني  «شاه  لير» ياد مي كنند.
«فرودگاه» نيز فيلمي متفاوت  و آكنده  از تصاوير ثابت  است  كه  در پي  هم مي آيند و در قالب  يك  افسانه  علمي ، به  «يك  لحظه» مي پردازند.

جشنواره آواي محلي «اميري خواني» در مازندران برگزار شد
پنجمين  جشنواره  آواي  محلي  موسوم  به  «اميري  خواني » با حضور ۸۰ اميري  خوان  مازندران  روز يكشنبه  در محل  سازمان  صدا و سيماي  جمهوري  اسلامي مركز مازندران  در ساري  برگزار شد.
در اين  مراسم  مدير كل  صدا و سيماي  مركز مازندران  گفت : موسيقي از شاخصه هاي  هويت  و معرفي  فرهنگ  و اعتقاد و باور يك  قوم  محسوب  مي شود.
«رمضان  شجاعي » موسيقي  را تأثيرگذارترين  بخش  فرهنگي  خواند و افزود: موسيقي  بومي و محلي  مازندران  ريشه  درجان  طبيعت  دارد.وي  اضافه  كرد: اميري  خواني  نيز در جنگل ، كوه ، دشت ، شاليزار وگندم  زار ريشه  دارد.
شجاعي  گفت : افراد بايد به  آنچه  متعلق  به  خود است  افتخار كنند و اميري  خوانان  پاسداران  و حافظان  ميراث  اصيل  بومي و محلي  استان  مازندران  هستند.
در اين  مراسم  پس  از اجراي  موسيقي  و اميري  خواني ،داوران  نفرات  اول  تاسوم را معرفي  كرده  و جوايزي  به  آنان  اهدا خواهند كرد.
اميري  خوانان  معمولا كساني  هستند كه  مشاغل  آنان  در طبيعت  بوده  و درتنهايي  و خلوت  خود به  نجواي  محلي  روي  مي آورند.

راه اندازي بخش فارسي ايران كارتون
بخش فارسي سايت اينترنتي «ايران كارتون» نخستين سايت مرجع كارتون و كاريكاتور در ايران كه تا به حال به زبان انگليسي اطلاع رساني مي كرد، راه اندازي شد.
در اين سايت با نشاني: www.irancartoon.com آخرين اخبار مربوط به كاريكاتور در ايران و جهان ارائه مي شود.
آخرين فعاليت مهم اين سايت برگزاري مسابقه بين المللي كاريكاتور با عنوان «فلسطين خانه ندارد» بود كه به شكل اينترنتي برپا شد و هنرمندان ۳۴ كشور جهان در آن شركت كردند. در سال گذشته بيش از ۲ ميليون نفر از اين سايت بازديد كرده اند.
شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

داستانك
پرواز
همه ما آماده سفر بوديم. مسافرها دسته دسته از مسيرهاي مختلف مي آمدند و به انتظار پرواز مي ايستادند. بالاخره لحظه پرواز فرا رسيد و همه ما مسافران اين پرواز بزرگ بوديم. مدتي بعد به ابرهاي آسمان پيوستيم و آنجا ماندگار شديم.
ما ديگر قطره هاي آب نبوديم. ابرهاي رقصاني بوديم كه براي پرواز و سفر دوباره به زمين انتظار مي كشيديم.
رضا رشيدي
روزنگار
تغيير نام
هيات وزيران به رياست محمود جم، در چنين روزي در سال ۱۳۱۴ پيشنهاد فرهنگستان زبان، مبني بر تغيير نام ۳۰ شهر ايران را تصويب كرد. بر مبناي اين مصوبه نام شهر قمشه به شهرضا، ناصري به اهواز، عباسي به بندرعباس، انزلي به بندر پهلوي، اروميه به رضائيه، سلماس به شاهپور، هارون آباد به شاه آباد غرب، بارفروش به بابل، سخت سر به رامسر، عبادان به آبادان، دهكرد به شهركرد، علي آباد به شاهي، نصرت آباد به زابل، محمره به خرمشهر، استرآباد به گرگان، دزداب به زاهدان، تون به فردوس، ترشيز به كاشمر، فيض به شهداد، عراق به اراك، خورموسي به بندر شاهپور، بمپور به ايرانشهر، حسين آباد پشتكوه به ايلام، مال امير به ايذه، بني طرف به دشت ميشان، فلاحيه به شادگان، ده نو به نوشهر، مشهدسر به بابلسر، هفاجيه به سوسنگرد، واشرف به بهشهر تغيير يافت.
عطف
013995.jpg

ساعت ۴۵/۸ صبح روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ ميلادي، يك هواپيماي بوئينگ ۷۶۷ متعلق به شركت هوايي آمريكن ايرلاين با ۲۰ هزار گالن بنزين به برج شمالي مركز تجارت جهاني در نيويورك برخورد كرد. در حالي كه ماموران پليس و آتش نشاني سرگرم تخليه برج ها از مردم وحشتزده بودند و دوربين هاي تلويزيوني تصاوير برج شعله ور و خبرهاي ناقصي حاكي از برخورد يك هواپيماي ناشناس به آن را پخش مي كردند، تماشاچيان تلويزيون يكي از عجيب ترين لحظات زندگي خود را تجربه كردند. يك هواپيمايي بوئينگ ۷۶۷ ديگر، با آرم يونايتد ايرلاين وارد تصوير شد، مسير خود را اندكي اصلاح كرد و مستقيم به سوي برج جنوبي رفت. پس از آن تنها دود بود و شراره هاي آتش و صداي گزارشگراني كه به لكنت افتاده بودند.
ساعتي بعد هنوز بهت ناشي از حوادث عجيب نيويورك فروكش نكرده بود كه سومين هواپيما خود را به ساختمان مركز پنتاگون در واشنگتن كوبيد. برخورد اين هواپيماي بوئينگ ۷۵۷ به مركز نظامي ايالات متحده ۱۲۵ قرباني نظامي و غيرنظامي روي زمين به جا گذاشت، در حالي كه تمامي ۶۴ سرنشين هواپيما نيز جان باختند.
اين پايان كابوس نبود. ۱۵ دقيقه بعد اوج وحشت در نيويورك فرارسيد. برج جنوبي مركز تجارت جهاني لرزيد و لحظه  اي بعد در ميان دود و غبار فرو ريخت. ديگر همه مي توانستند سرنوشت برج شمالي را پيش بيني كنند. ساعت ۳۰/۱۰ اين پيش بيني عملي شد و برج شمالي نيز فرو ريخت. حدود سه هزار تن در جريان انفجار و فروريختن برج هاي مركز تجارت جهاني كشته شدند كه ۳۴۳ آتش نشان و ۲۳ مامور پليس در ميان آنها بودند. از ميان كساني كه به هنگام خراب شدن برج ها در مركز تجارت جهاني حضور داشتند تنها ۶ تن زنده ماندند. حدود ده هزار نفر ديگر در اطراف برج ها مجروح شدند كه بعضي از آنها صدمات شديدي برداشتند.
در اين حال يك هواپيماي ديگر، ۴۰ دقيقه پس از برخاستن از باند فرودگاه نيوآرك در نيوجرسي ربوده شد. از آنجا كه اين هواپيما با تاخير پرواز كرده بود مسافرانش با تلفن همراه از ماجراي حملات نيويورك و واشنگتن مطلع شده بودند. بنابراين گروهي از مسافران و خدمه پرواز كه دريافته بودند ماجرا يك هواپيماربايي معمولي نيست و با تن دادن به خواست هواپيماربايان، بختي براي زنده ماندن نخواهند داشت، تصميم به مقاومت گرفتند.
توماس برنت يكي از مسافران، با تلفن همراه به همسرش گفت: مي دانم كه همگي ما خواهيم مرد. سه نفر از ما تصميم گرفته ايم كه كاري كنيم.
همچنين صداي تاد بيمر، مسافر ديگر هواپيما، از طريق موبايلش كه به عمد روشن گذاشته بود، شنيده شد كه گفت: خب بچه ها! حاضرين؟ بزن بريم!
ساندي برادشاو، از خدمه پرواز در تماس با شوهرش شرح داده است كه در آشپزخانه هواپيما مشغول پركردن ظرف هاي آب جوش است. آخرين جملاتي كه او به شوهرش گفت اين بود: همه به قسمت درجه يك رفته اند، بايد بروم.. خداحافظ...
جزئيات زيادي از آنچه در اين هواپيما رخ داد به دست نيامده است. به نظر مي رسد مسافران و خدمه پرواز با ۴ هواپيماربا درگير شده اند و كنترل هواپيما از دست همه خارج شده است. مردمي كه از روي زمين شاهد ماجرا بوده اند، هواپيماي بزرگي را ديده اند كه با سرعت ۵۰۰ مايل در ساعت، در دشتي در غرب پنسيلوانيا سقوط كرده است.
تمام ۴۵ سرنشين اين هواپيما كشته شدند. هدف هواپيماربايان دقيقا مشخص نيست اما به نظر مي رسد مقصد آنها كاخ سفيد، ساختمان كنگره، كمپ ديويد يا يكي از نيروگاه هاي اتمي آمريكا بوده است.
بعدها عاملان حملات ۱۱ سپتامبر، مرداني از عربستان سعودي و چند كشور عربي ديگر شناسايي شدند كه با سازمان تروريستي القاعده مرتبط بودند.
درباره اهميت حوادث ۱۱ سپتامبر سخنان زيادي گفته شده است. شايد بتوان تمام اين سخنان را چنين خلاصه كرد: تاريخ جهان معاصر دو بخش دارد: پيش از ۱۱ سپتامبر و پس از آن.
كودتا
روز ۱۱ سپتامبر سال ۱۹۷۳، سالوادور آلنده، رئيس جمهور چپ گراي شيلي و نخستين ماركسيستي كه به شيوه اي دمكراتيك به رياست يك كشور برگزيده شده بود، در اثر كودتاي ارتش بركنار شد. پس از اين كودتا دوران طولاني ديكتاتوري پينوشه آغاز شد.
سلامتي
براي شهرنشين ها
آلودگي هوا يكي از اصلي ترين عوامل آسيب زننده به سلامتي است. چنانچه نمي توانيد در مكاني پاكيزه و خوش آب و هوا زندگي كنيد، دست كم در زندگي شهري خود از ماندن در اطاق هايي كه انباشته از دود سيگار است خودداري كنيد، از رفتن به مناطق پرترافيك در ساعت هايي كه آلودگي هوا زياد است اجتناب كنيد. هرروز چند دقيقه اي در فضاي پاك تنفس عميق كنيد. براي ورزش كردن ساعت هاي كمتر آلوده و فضاي تميز انتخاب كنيد ودر باغچه، بالكن و يا حتي داخل آپارتمانتان تا حد ممكن گياه و درخت پرورش دهيد.
گشتي در دنياي خبرها
۱۱ سال زندان براي حركت مارپيچ
لندن: يك مكانيك بيكار در انگليس به دليل حركت مارپيچ در بزرگراه با سرعت ۱۳۰ كيلومتر در ساعت به ۱۱ سال زندان محكوم شد.
سال گذشته يك مامور پليس به اين راننده خاطي دستور توقف داد اما در همان حال كه سه مامور داخل خودرو بود، مكانيك بي رحم با سرعت هرچه تمام تر شروع به حركت به صورت مارپيچ در بزرگراه كرد و مامور پليس در خط وسط بزرگراه روي زمين افتاد و به شدت مجروح شد. به همين دليل او بايد ۱۱ سال را پشت ميله هاي زندان بگذراند.
افزايش ۱۰۰ ساله ها
توكيو: تا چند روز ديگر تعداد افراد بالاي ۱۰۰ سال در ژاپن از مرز ۲۰ هزار نفر خواهد گذشت نكته جالب اينكه ۸۵درصد افراد اين گروه را زنان تشكيل مي دهند.
به گفته مسئولان ژاپني، تا پايان ماه جاري ميلادي تعداد افراد بالاي ۱۰۰ سال در اين كشور به ۲۰۵۶۱ نفر خواهد رسيد.
در حال حاضر پيرترين انسان جهان با ۱۱۵ سال سن در ژاپن زندگي مي كند كه وي سه شنبه آينده ۱۱۶ ساله خواهد شد.
عذاب مرد ماجراجو
لندن: از روز جمعه گذشته يك مرد ماجراجو تصميم گرفت به مدت ۴۴ روز بدون غذا داخل يك جعبه شيشه اي معلق بر فراز رودخانه تايمز لندن زندگي كند.
اما اين اقدام مرد ماجراجو مورد تاييد تمام شهروندان لندني نيست و آنان به شيوه هاي مختلف نسبت به عملكرد وي اعتراض مي كنند.
طي چند روز اخير برخي از شهروندان به سوي جعبه شيشه اي وي تخم مرغ پرتاب كرده اند. يك مرد نيز هر روز با صداي طبل او را از خواب بيدار مي كند و شهروندان بي رحم تر با پختن غذا در كنار وي باعث مي شوند تا او بيشتر احساس گرسنگي كند.
كتاب جعلي
كاراكاس: يك نسخه جعلي از كتاب هري پاتر در كشور ونزوئلا تكثير شده كه تقلبي بودن آن كاملا مشخص است. با توجه به اينكه مترجم اين نسخه يك مترجم غيرحرفه اي است قادر به ترجمه بسياري از كلمات انگليسي به زبان اسپانيولي نبوده است و در آخر هر صفحه به دليل ضعف ترجمه خود ازخوانندگان عذرخواهي كرده است. قيمت هر جلد از اين كتاب ۲۵ دلار است.
سرايت چاقي به حيوانات
واشنگتن: افراد چاق در اروپا و آمريكا نه تنها با پرخوري باعث افزايش وزن خود مي شوند بلكه به حيوانات خانگي شان نيز بيش از حد غذا مي دهند.
براساس آمار منتشرشده، در حدود يك چهارم از سگ ها و گربه هاي خانگي كشورهاي غربي چاق هستند و مانند انسانها در معرض ابتلا به بيماريهاي قلبي و ديابت قرار دارند.
مصاحبه هاي تخيلي
استوني: يك روزنامه نگار جوان از كشور استوني كه به دليل مصاحبه با شخصيت هاي برجسته جهان در اين كشور مشهور شده بود، سرانجام رسوا شد.
در حقيقت اين خبرنگار تمام مصاحبه هاي خود را به صورت تخيلي انجام مي داد و هرگز به فرد مصاحبه شونده دسترسي نمي يافت.
اما چگونه راز چنين كلاهبرداري نوشتاري فاش شد.
چند روز قبل قرار بود اين خبرنگار با جورج سوروس گفت وگويي انجام دهد به همين دليل سردبير مجله اي كه خبرنگار دروغگو در آن مشغول بكار بود با دفتر سوروس تماس گرفت و مشخص شد كه مصاحبه اي در كار نيست.
عكس ريه روي پاكت سيگار
تورين: اتحاديه اروپا قصد دارد عكس دندان ها و ريه افرادي را كه بر اثر سيگاركشيدن مبتلا به سرطان شده اند روي پاكت هاي سيگار چاپ كند.
به همين دليل مسئولان كميسيون بهداشت اين اتحاديه به دنبال جمع آوري عكس هاي مورد نظر خود هستند. آنان معتقدند كه چاپ اين تصاوير باعث مي شود سيگاري ها با تامل بيشتري اقدام به سيگاركشيدن نمايند.
مربي دروغگو
ويرجينيا: يك مربي سگ در آمريكا به جرم دروغگويي به پليس اين كشور به ۵/۶ سال حبس محكوم شد. در پي حوادث ۱۱ سپتامبر، وي مدعي شد تمام سگهايش قابليت كشف بمب و مواد منفجره را دارند و به همين دليل با دريافت ۷۰۰ هزار دلار سگها را در اختيار پليس قرار داد.
اما پس از چندي مشخص شد كه مربي سگها به پليس دروغ گفته چون اين حيوانات قابليت كشف هيچ نوع مواد منفجره اي را نداشتند.
ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت۱۳و۱ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۹ و ۳۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۴۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت۶ و۴۴ دقيقه
بر ديوار نگارخانه ها
* گالري الهه: نمايشگاه نقاشي كران سوني گوپتا با عنوان «الوان هنر» / از ۲۳ تا ۲۵
* گالري الهه: نمايشگاه نقاشي كران سوني گوپتا با عنوان «الوان هنر» / از ۲۳ تا ۲۵ شهريور / خيابان آفريقا، گلفام، پلاك ۴۷ / تلفن: ۲۰۵۴۱۲۸
* گالري باران: نمايشگاه گروهي نقاشي / ۲۲ تا ۲۸ شهريور / دركه، شهيد احمدپور، شماره ۷ / تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي سهيلا اشكان تا ۲۰ شهريور / نمايشگاه نقاشي روي كاه گل آثار شهريار سيروس ۲۱ تا ۲۷ شهريور / خيابان دولت، دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* خانه هنرمندان: نمايشگاه آثار دكتر زهرا رهنورد با عنوان «شيشه به روايت عشق» / از ۲۶ شهريور تا اول مهر / خيابان ايرانشهر، خيابان موسوي شمالي، باغ هنر / تلفن: ۸۳۱۶۱۷۱
* نگارخانه بامداد: نمايشگاه گروهي از هنرمندان معاصر / تا ۲۸ شهريور / خيابان مطهري، خيابان جم، كوچه ماگنوليا، شماره ۳۵ / تلفن: ۸۸۳۰۳۱۷
* نگارخانه نقش: نمايشگاه نقاشي گروهي با عنوان «ستايش» / تا ۲۸ شهريور / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره / تلفن: ۷۳۲۴۱۱۲
* خانه عكاسان: نمايشگاه عكس گروهي از عكاسان / تا ۳۱ مهر / انتهاي غربي خيابان سميه، خانه عكاسان ايران.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    انديشه    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    گلستان كتاب    |    محيط زيست    |    ورزش    |    ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |