يكشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۶
معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني:
واردات، مشكل سيمان را حل نمي كند
معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني گفت: علي رغم رشد ۶/۷ درصدي در توليد سيمان و رشد ۳/۷ درصدي در عرضه اين كالا، در ۵ ماه نخست امسال، صادرات سيمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۹ درصد كاهش داشته است.
001455.jpg
حسن يونس سينكي ، در گفت وگو با شبكه دوم سيما اضافه كرد: در ۵ ماه نخست امسال فقط حدود ۳۰۰ هزار تن سيمان صادر شده است.
او با اشاره به اين كه براساس ماده ۱۱۴ قانون برنامه سوم توسعه نمي توانيم مانع از صادرات هيچ كالايي شويم، گفت: به دليل تقاضاي فزاينده داخلي از توليدكنندگان سيمان درخواست كرديم در اين چند ماه كه مصرف سيمان بالاست از صادرات چشم پوشي كنند و آنها علي رغم سودآوري بالا، براي حمايت از بازار داخلي اين خواسته را اجابت كردند.
سينكي با اشاره به روند افزايش توليد سيمان در كشور و رشد فزاينده تقاضا در ماه هاي معدودي از سال
گفت: به دليل افزايش تقاضا در فصل تابستان بازار با كمبود سيمان مواجه مي شود. صنعت سيمان كشور در توليد سالانه خود براي پاسخگويي به نياز بازار، حدود يك ميليون تن كمبود دارد.
وي با تشريح برنامه توسعه كارخانه هاي توليد سيمان در كشور گفت: با راه اندازي طرح هاي پيش بيني شده حداكثر در ۴ سال آينده علي رغم همه رشد و جهش هايي كه وجود دارد در توليد و مصرف سيمان به نقطه سر به سر خواهيم رسيد.
وي اضافه كرد: براي تأمين كسري سيمان در بازار داخلي نبايد به موضوع واردات بينديشيم زيرا در آن صورت بايد قيمت هايمان را براساس بازارهاي جهاني تنظيم كنيم.
براي هر تن سيمان بايد ۵۰ دلار بپردازيم و اگر همين قيمت را مفروض بگيريم قيمت سيمان وارداتي براي كمبود يك ميليون تن حدود دو برابر قيمت فعلي سيمان داخلي خواهد شد كه به هيچ وجه مقرون به صرفه نيست.
او با يادآوري اين موضوع كه نسبت برابري سيمان به فولاد در ايران يك به ده است، گفت: اين نسبت در دنيا يك به شش است همين نسبت بهترين عامل براي افزايش مصرف سيمان در داخل است.
سينكي افزود: قيمت يك تن سيمان در بازار رسمي با قيمت هاي مصوب حداكثر ۲۷ هزار تومان است در حالي كه قيمت فولاد براي همين مقدار حدود ۲۷۰ هزار تومان است. با در نظر گرفتن قيمت ۵۰ دلار براي هر تن سيمان وارداتي و مقايسه آن با فولاد كه هر تن آن ۳۰۰ دلار مي شود، به راحتي مي توان تصور كرد كه بحث قيمت در يك كالاي جايگزين، ميل به مصرف را در كالاي ارزان تر تشديد مي كند.
او يكي ديگر از مشكلات بازار سيمان را پراكندگي نقاط جغرافيايي كارخانه هاي توليد سيمان در كشور دانست و گفت: به دليل تمركز كارخانه هاي سيمان در نقاط جنوبي و غربي ايران در مناطق مركزي و شمالي دچار خلا‡ شديد توليد سيمان هستيم كه براي حل اين معضل وزارت صنايع و معادن، برنامه هايي را براي توسعه كارخانه هاي سيمان در نقاط خلا‡ توليد در دست دارد.
معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني از اجراي طرح جامع سيمان خبر داد و گفت: در اين طرح موضوع مقابله با رانت و گرايش حاشيه سود كاذب بازار با اجراي مكانيزم قيمت هاي تعادلي به سمت سرمايه گذاري و توليد مدنظر قرار دارد.
دكتر سرقيني، معاون امور معدني وزارت صنايع و معادن نيز در اين گفت وگو به رشد فزاينده توليد سيمان در كشور اشاره كرد و گفت: خوشبختانه صنعت سيمان بعد از گذشت ۷۰ سال در ايران به نقطه اي رسيده است كه مي تواند نياز داخل را تأمين كرده و با تكنولوژي بومي، كارخانه هاي جديد سيمان در كشور راه اندازي كند.
او گفت: در ۵ ماه اول امسال ۵/۱۲ ميليون تن سيمان توليد شده كه نسبت به پارسال با رشد ۶/۷ درصدي مواجه بوده است.
هم اكنون ۵۹ خط توليد سيمان در قالب ۳۵ واحد توليدي فعال هستند. براساس پيش بيني هاي صورت گرفته تا پايان سال ۸۵ توليد سالانه سيمان در كشور به حدود ۵۰ ميليون تن مي رسد.
او با اشاره به افزايش راندمان توليد سيمان گفت: در سال گذشته راندمان متوسط توليد سيمان ۹۶ درصد بوده اين در حالي است كه حدود ۵۰ درصد كارخانه هاي فعال كشور عمر بالاي ۲۰ سال دارند.
سرقيني از استقبال سرمايه گذاران خارجي براي احداث كارخانه سيمان در كشور خبر داد و گفت: يك شركت معتبر خارجي ۴۵ درصد سهام كارخانه سيمان اردبيل را خريد و همچنين با مشاركت بخش ايراني، يك كارخانه را در فيروزكوه در دست ساخت دارد كه اميدواريم در سه سال آينده به بهره برداري برسد.
وي افزود: از محل صندوق ذخيره ارزي قرار است ۱۹ كارخانه كه هر كدام ظرفيت توليد يك ميليون سيمان در سال را دارند در نقاط مركزي كشور به ويژه در تهران ساخته شود.
وي در پايان يادآور شد: اگر رشد ۷ درصدي مصرف سيمان را ملاك عمل قرار دهيم در سال ۸۵ نه تنها كمبود سيمان در بازار نخواهيم داشت بلكه ۶ ميليون تن هم اضافه خواهيم داشت و اگر رشد ۱۱ درصدي را در نظر بگيريم تقريباً توليد و مصرف سيمان سر به سر خواهد بود.

بازرگاني
آب و كشاورزي
اقتصاد
انرژي
بانك و بورس
بين الملل
رويداد
صنعت
|  آب و كشاورزي  |  اقتصاد  |  انرژي  |  بازرگاني  |  بانك و بورس  |  بين الملل  |  رويداد  |  صنعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |