سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۸
آيا اين سفره ها ايراني هستند؟
ميهماني با هزينه هاي غيرضروري
دور هم جمع شدن و ميهماني گرفتن يكي از رسوم ديرآشنا و پسنديده ايرانيان تلقي شده و به عنوان پايه و اساسي زندگي اجتماعي مطرح مي شود. اما به نظر مي رسد كيفيت و شمايل ميهماني ها در ايران رو به دگرگوني است و بسوي نوعي نمايش و مصرف گرايي پيش مي رود. اين امر تا چه حد سنتي و تا چه حد وام دار معيارهاي غربي است؟
زهرا بختياري 
000785.jpg

در ايران ميهماني ها معمولا ً به دو نوع خاص تقسيم مي شوند كه نوع اول آن زاييده تفكر مذهبي صرف و نوع دوم آن زاييده تفكر مدرن در عين زندگي محسوب مي شود. ميهماني هاي نوع اول در حال حاضر در تمام زندگي هاي سنتي با ديدگاه مذهبي ديده مي شود، همان سفره هاي توسل به شخصيت هاي مذهبي است كه معمولا ً زنان جامعه ما به نيتي آن را برگزار مي كنند.
ميهماني  هاي مذهبي در مقايسه با ساير ميهماني ها به دليل استفاده از ساده ترين نوع لوازم مصرفي كم هزينه تر تلقي مي شوند چرا كه در اين نوع مراسم ديدگاه نه ارائه موجودي مالي خانواده بلكه اداي يك دين مذهبي است كه شخص بر روي دوش خود احساس مي كند البته با توجه به تضادهاي فرهنگي به وجود آمده در كشورمان اين نوع ميهماني ها هم روبه تشريفات و افزايش هزينه ها گذاشته است.
اما ميهماني هاي غيرمذهبي يا همان دوره هاي معروف زنان ايراني در برخي از مواقع با توجه به تورم، هزينه هاي بسيار بالايي  را در بر مي گيرد. اين افزايش هزينه گاه سرعتي بيشتر از سرعت تورم داشته و اصطلا حاً به دليل چشم و هم چشمي هاي موجود در جامعه خانواده را دچار مشكلا ت خاص مي كند نگرشي كوتاه به جامعه و گفتگو با شهروندان تهراني نشان مي دهد كه تفكر حاكم بر اين نوع ميهماني ها چه تبعات وحشتناكي را درپي دارد.
خانم س. صالحي ۲۴ ساله حسابدار است، همسر وي صاحب شغلي آزاد و احتمالا ً با درآمدي مناسب مي باشد. گرچه او هزينه هاي حاكم بر ميهماني را قابل توجيه نمي داند ولي منكر علا قه وافرش به ميهماني نمي شود و مي گويد: «اگر سه ماه يك بار باشد و البته فاميلي خيلي خوب است البته من به جيب شوهرم نگاه مي كنم و بيشتر دوست دارم از عهده خرجش بربيايم ولي دوست هم ندارم جلوي كسي كم بياورم.
اما چشم و هم چشمي  هم تأثير بسيار زيادي روي اين مسأله دارد. خانم صالحي مي گويد:  «بعضي وقت ها حاضرم حقوق يك برج را براي يك ميهماني خرج كنم تا فكر نكنند جلوي آنها كم آورده ام.»
اين نوع ميهماني ها قبلا ً بسيار كم هزينه تر بودند ولي امروز روي اقتصاد خانواده فشار بالايي وارد مي كند او ادامه مي دهد: «الا ن خيلي فرق كرده، سابقاً ساده تر برگزار مي شد و بيشتر دور هم جمع مي شديم ولي حالا  كه مجبوريم دير به دير همديگر را ببينيم بايد بتوانيم خوب خرج كنيم تا خجالت زده نشويم.»
خانم شهبازي سالي يك بار «سفره حضرت ابولفضل» دارد و اكثراً تمام فاميل ها هم ميآيند. او مي گويد: «ساليانه مقداري پول پس انداز مي كنم تا سفره را برگزار كنم متأسفانه هزينه اين جور كارها خيلي بالا  رفته است قبلا ً با ۵۰-۶۰ هزار تومان مي شد يك سفره خوب برگزار كرد ولي الا ن گراني و چشم و هم چشمي  باعث شده تا هزينه اين سفره ها به ۱۵۰ هزار تومان برسد. من دوره هم دارم كه اعضاي آن در سفره هم شركت مي كنند البته اگرچه از لحاظ روحي به اين برنامه ها نياز داريم ولي متأسفانه از لحاظ اقتصادي هزينه سنگيني براي ما دارد.»
خانم م.محمدي ۳۲ ساله، مجرد و شاغل است. درآمد او در حدي نيست كه بتواند ميهماني بدهد: «به برگزاري ميهماني علا قه دارم ولي به خاطر هزينه اش نمي توانم. من روزانه حقوق مي گيرم و بعضي وقت ها حقوقم دو هزار، يا دو هزار و پانصدتومان مي شود پس نمي توانم خرج اضافه داشته باشم مخصوصاً هم كه مجبورم خرج مادرم را هم بدهم. متأسفانه هزينه هاي اين چنين برنامه هايي بالا  است و درآمد من كم. با اين درآمد اگر بتوانم زندگي خودم را اداره كنم هنر كرده ام.»
000780.jpg

خانم نيكخو، ۳۰ ساله و خانه دار نيز مي گويد: «ميهماني زياد برگزار مي كنيم، خرجش هم زياد مهم نيست مهم اين است كه دور هم جمع بشويم. اين ميهماني ها در واقع يك جور دوره است كه هر هفته منزل يكي از اقوام برگزار مي شود.»
او در مورد مخارج اين نوع ميهماني ها ناراحت نيست چرا كه معتقد است با درآمدشان مغايرت ندارد. خانم نيكخو اضافه مي كند: «هزينه ها مطمئناً نسبت به قبل بيشتر شده ولي مهم برگزاري آبرومندانه يك ميهماني است نه هزينه هاي بالا ي آن.»
اما برگزاري اين ميهماني ها از نظر آقايان چگونه است؟ آقاي ع.نهضت مي گويد: «نه اينكه بگويم بد است ولي بايد ملاحظه درآمد هم بشود. متأسفانه امروز خانم ها هم الگوبرداري مي كنند  و روز به روز هزينه را بالا  مي برند اين نه تنها مفيد نيست بلكه باعث مي شود مشكلا ت و تبعات مختلفي در پي داشته باشد.
م-آشتياني نيز مي گويد: «ميهماني خوب است به شرطي كه از تجملا ت و افراط و تفريط ها جلوگيري شود. من درآمدم بد نيست ولي اگر بلد نباشم آن را درست خرج كنم مطمئناً دچار مشكل خواهم شد و اصلا ً اين مسأله به مزاق من خوش نميآيد. خانم ها مي تواند به ساده ترين وجه ممكن ميهماني ها را برگزار كنند ولي نمي دانم چرا وقتي اسم فلا ني مي آيد مجبور مي شويم ده نوع غذا و ميوه تهيه كنيم. اين تنوع ها هم زحمت  خانم ها را بالا  مي برد و هم به ما آقايان فشار وارد مي كند.
ر.عليزاده با مفيد توصيف كردن ميهماني آن را رسومات زيباي ايرانيان مي داند و معتقد است: «اين زيبايي تا جايي است كه زشتي به دنبال نداشته باشد. به عنوان مثال اگر من مجبور باشم هفته اي صد هزار تومان خرج اين ميهماني ها كنم بايد ماهي دو ميليون درآمد داشته باشم تا بتوانم از عهده آن برآيم چون چنين درآمدي ندارم پس مجبورم قرض كنم و ...»
اين ميهماني لا زمه جامعه ايراني است و بايد باشد. اخلا قيات ايرانيان نه تنها مانعي بر سر راه اين نوع ميهماني ها نيست بلكه راه را همواره تر از گذشته مي كند و مسير را براي ادامه اين راه مي گشايد. مجيد ابراهيمي جامعه شناس در اين زمينه معتقد است: «روابط بين انساني با توجه به حاكم بودن روح نزديك در جامعه ايران، باعث مي شود خود به خود گرايش به اين نوع ميهماني ها افزايش يابد اين گرايش هم در پس خود تبعاتي همچون هزينه هاي مختلف را دارد گرچه اين هزينه ها لا زم و ضروري است ولي جايي كه به روابط خانوادگي لطمه وارد نكند مفيد و ضروري خواهد بود.
خديجه استحقي، كارشناس امور خانواده، نيز مي گويد:  «خانواده ها براي گردش افكار نياز به تجمع در كنار يكديگر و بهره جويي از فضاي حاكم بر مهماني را دارند. اين تجمع ها طبيعتاً براي نزديكي دل ها است نه به نمايش در آوردن درآمدها(!) پس بهتر است به جاي اينكه هزينه ها را روز به روز بالا تر ببريم به فكر اعمال سليقه اي باشيم تا هم بتوانيم آبرومندانه اين مراسم را برگزار كنيم و هم با ايجاد تنوع سليقه اي از هزينه هاي غيرضروري جلوگيري كنيم.»
توجه به ساختارهاي اقتصادي خانواده و ايجاد يك رابطه بين دخل و خرج باعث خواهد شد هر مجلسي و هر مراسمي با ويژگي هاي خاص خود به نحو احسن برگزار شده و تحسين حاضرين را برانگيزد. استفاده بهينه از كوچك ترين و كمترين امكانات و بهره وري مناسب از لوازم موجود عاملي خواهد شد براي كاهش هزينه هاي زندگي.
تفكر، ابتكار و خلا قيت تنها در علم كاربرد ندارد بلكه در زندگي خصوصي نيز فر آيندي را به وجود خواهد آورد كه در مسير خود مهر و عطوفت را در پي داشته باشد. به نظر مي رسد هزينه كردن براي ميهماني ها در جامعه ايراني بسيار راحت تر از جايگزيني سليقه شده است. ظاهراً بي راه نيست كه مي گويند ايراني ها ساده ترين راه را براي رسيدن به هدف انتخاب مي كنند. اين راه ساده همان راهي است كه هزينه بسيار بالا يي را در پي دارد ، هزينه اي كه چه بسا موجبات فروپاشي بنيان خانواده ها را در پي داشته باشد. بازنگري دوباره مصرف گرايي در ايران بسيار ضروري به نظر مي رسد و خانواده هاي ايراني بايد در مورد كيفيت ميهماني ها، هزينه هاي مربوطه و فرهنگ ميهماني دادن تعمق بيشتري كنند.

زنان خانه دار و رشد اقتصادي
زنان خانه دار نيمي از جمعيت زنان جامعه ما را تشكيل مي دهند اما از آنجا كه بيشتر فعاليت هايشان در حيطه خانواده صورت مي گيرد، در مسائل كلا ن جامعه از جمله اقتصاد كمتر به نقش آنها توجه شده است.
در حالي كه اين گروه از زنان به دليل نقش محوري در امور خانواده مي توانند در بسياري از اين مسائل اثرگذار باشند.
يكي از نكاتي كه بايد در اين راستا به آن توجه كرد نقش زنان خانه دار در اقتصاد خانواده و جامعه است.
تاكنون توجهي به نقش زنان خانه دار در اين خصوص نشده است و همين بي توجهي باعث شده است كه زنان خانه دار ما رضايتمندي كامل را از انجام امور خانگي كسب نكنند. در حالي كه اين زنان همان گونه كه در مسائل فرهنگي و تربيتي مي توانند نقش مو‡ثري ايفا كنند در اقتصاد خانواده نيز جايگاه ويژه اي را به خود اختصاص مي دهند.
ايجاد تناسب بين دخل و خرج و نيز جهت دهي به نيازهاي خانواده ريزترين نكته اي است كه مي تواند اثرات فراواني بر اقتصاد جامعه بگذارد.
بسياري از اين زنان معتقدند كه فعاليت هاي خانگي آنها در اموري چون پخت و پز نظافت، تربيت كودك و غيره موجب كاهش بسياري از هزينه ها مي شود اما اساساً آنچنان كه بايد مورد توجه نيست. زنان خانه دار زيادي هستند كه با صرفه جويي، تدبير و مديريت صحيح در خانواده از هزينه هاي اضافي مي كاهند و با ساماندهي به نيازمندي هاي خانواده اقتصاد خانواده را نيز ساماندهي مي كنند.
يكي از همين زنان مي گويد:«من سعي دارم درمواردي كه مي توانم صرفه جويي كنم اين كار را انجام دهم و هزينه آن را براي كار ديگري استفاده كنم. در واقع با مصرف درست و تصميم منطقي براي خريد از هدر رفتن درآمد همسرم جلوگيري مي كنم. و اين را به بچه هايم هم آموزش مي دهم كه زياد خرج كردن مهم نيست، درست خرج كردن مهم است. چون مي شود با جمع كردن هزينه هاي اضافي چيزهاي مورد نياز ديگر را تهيه كرد.»
اگرچه تاكنون به نقش زنان خانه دار به عنوان جمعيت زيادي از كل جمعيت كشور در رونق و رشد اقتصاد جامعه كم توجه شده است. اما واقعيت اين است كه اين گروه از زنان با تدبير و آموزش مي توانند در اين زمينه تأثيرگذار باشند.
بسياري از جامعه شناسان معتقدند آموزش زنان خانه دار مي تواند تأثير فراواني در روند توسعه همه جانبه جامعه داشته باشد. بنابراين همان گونه كه آموزش زنان در عرصه فرهنگ تربيت و مشاركت اجتماعي مي تواند در توسعه اجتماعي جامعه تأثيرگذار باشد زنان خانه دار با مسائل اقتصادي نيز مي تواند بسيار تأثير گذار باشند.همان طور كه دكتر ابراهيم ياوري استاد دانشگاه عنوان مي كند از آنجا كه مديريت خانه به دست خانم ها است و آنها در حيطه اداره زندگي تصميم گير واقعي هستند اگر نقش مديريتي خود را درست انجام دهند كمك شاياني به اقتصاد مي كنند.
در واقع نيازسنجي منطقي خانم ها در خانه منجر به تقاضاي واقعي خواهد شد و اين تقاضاي واقعي او است كه موتور حركت جامعه را براي رفع نيازهاي به حركت در ميآورد.
به معناي ديگر توليدكننده در چنين وضعيتي جامعه را به سمتي مي برد كه منابع توليد ، كار و منابع اوليه، را براساس نيازهاي منطقي جامعه اولويت بندي مي كند. در اين حالت اقتصاد در يك روند حركتي معقول قرار گرفته است كه مي شود در آينده نزديك آثار مثبت آن را ديد.
با چنين نگرشي بايد گفت كه زنان خانه دار به عنوان مديران خانه مي توانند برعكس ظاهر امر نقشي دقيق، بنيادي و مؤثر ايفا كنند. به اين ترتيب با تخصيص بهينه منابع توليد خانواده نيازها را با حداقل هزينه تأمين خواهد كرد. بي توجهي به اين امر و اشتباه اين قشر تأثيرگذار در اولويت بندي مي تواند توليد كننده را به اشتباه اندازد.
به گفته اين استاد دانشگاه خط دهي خانواده به توليد كننده بر اساس اولويت  نيازها در اقتصاد آزاد بيشتر ملموس است. اما در كشور ما كه اقتصاد دولتي است صاحبان سرمايه هاي سرگردان اثرات مثبت تصميم گيري عقلا يي خانواده ها را خنثي مي كنند.
اما به هر حال ارتقاء چنين سطح فكري و مؤثر شمردن زنان خانه دار در تصميم گيري علا وه بر آنكه مي تواند بر تحكيم خانواده مؤثر باشد در بلند مدت مي تواند در روند رشد اقتصادي جامعه نيز مؤثر باشد.
غزل مظاهري

چه بخوريد و چگونه؟
اهميت مواد تازه را دريابيد
سبزيجات
000890.jpg

مطالعات جديد نشان مي دهند مصرف حبوب، ميوه و سبزي احتمال بيماري هاي قلبي را به شدت كاهش مي دهد و حتي در بسياري از مواقع باعث طولا ني تر شدن عمر مي شود. بر اين اساس توصيه شده است روزانه دست كم پنج بار از ميوه و يا سبزي استفاده شود، اين در حالي است كه استانداردهاي تغذيه مي گويد هر نفر بايد به طور متوسط روزانه سه بار ميوه مصرف كند. نبايد فراموش كرد ميزان قابل توجهي از كالري هاي مفيد ميوه ها در پوست آن است كه غالباً توسط افراد مصرف نمي شود. هم چنين بررسي ها بيان مي كنند استفاده زياد از حبوب در بسياري مواقع به طور كلي مانع از ابتلا ي افراد به عارضه هاي قلبي مي شود با اين وجود دانشمندان معتقدند استفاده ازميوه ها و سبزيجات ضروري تر مي نمايد.
مي توان خوراكي ها را با در نظر گرفتن آشاميدني ها در شش گروه عمده جاي داد. مسأله اساسي برقراري توازن ميان استفاده از اين گروها است تا همواره سالم و سرشار از انرژي باشيد، يكي از مهم ترين گروه ها،شامل سبزي ها و ميوه ها است. در پي تحقيقات گسترده و متنوع آشكار شده است استفاده از ميوه ها نه تنها فيبر،ويتامين و كاني هاي مورد نياز بدن را تامين مي كند، بلكه در پيشگيري از بيماري ها و سرطان نقش عمده اي ايفاء مي كند. فيبر با بهبود بخشيدن روند هضم غذا، به جذب بهتر آن ياري مي رساند.
ويتامين موجود در سبزي ها يا ميوه به سادگي با پختن از دست مي رود، بنابراين سرخ كردن، استفاده از بخار آب جوش و يا تا حد امكان مصرف آنها به صورت خام يا سالا د توصيه مي شود. براي سلا مت بيشتر بهتر است روزانه پنج وعده از گونه هاي مختلف سبزي و ميوه -حتي آب ميوه- استفاده شود. افراد سيگاري به دليل نياز بيشتر به ويتامينC بايد مقدار بيشتري ميوه در ژريم غذايي روزمره خود جاي دهند.
لبنيات 
000900.jpg

غذاها را مي توان در پنج دسته عمده قرار داد اما در اين ميان، آنچه از اهميت والايي برخوردار است نحوه استفاده متوازن از اين خوراكي ها است به گونه اي كه تمام آنچه را كه بدن براي فعاليت روزانه ودستيابي به سلا مت بيشتر را نياز دارد، فراهم آورد. يكي از مهم ترين رده هاي غذايي، لبنيات است كه از شير،ماست و پنير به عنوان نمونه هاي بارز آن، مي توان نام برد. اساسي ترين ماده مورد نياز بدن، موجود در لبنيات كلسيم است، يك كاني بسيار حياتي براي دندان ها و استخوان ها.
مصرف كلسيم تنها براي كودكاني كه در سن رشد هستند ضروري نيست بلكه بزرگسالان نيز براي جلوگيري از هرگونه بيماري هاي كه منشاء استخوان دارند، ناچار به استفاده از مواد حاوي كلسيم هستند. اگر نمي توانيد به دليل بيماري از شير يا فرآورده هاي آن بهره بگيريد مي توانيد ميزان كلسيم مورد نيازتان را از منابعي ديگر نظير سبزي ها برگ دار مثل اسفناج و يا برگ زردآلوي خشك شد، تأمين نماييد. بدن انسان به طور متوسط در روز به هفتصد گرم كلسيم احتياج دارد كه با نوشيدن نزديك به نيم ليتر شير يا دو كاسه كوچك ماست برآورده مي شود. هشتاد گرم پنير نيز به جاي استفاده از ديگر فرآورده ها مي تواند مثمرثمر باشد.
حبوب و غلا ت 
000895.jpg

نكته اساسي برقراري توازن در مصرف خوراكي ها است تا بدن در سلا متي كامل سرشار از انرژي باشد. حبوب يكي از مهم ترين موادي هستند كه بايد در رژيم غذايي روزانه فرد گنجانده شوند. انواع نان، برنج، گندم، جو، سيب زميني و ... همگي در زمره غذاهاي پرنشاسته جاي مي گيرند كه سوخت بدن را تأمين مي كنند. البته اين مواد تنها انرژي لا زم براي انجام كارهاي ما را فراهم نميآورند بلكه براي انجام فعاليت هاي روزمره داخلي بدن نيز به آنان نياز است. حبوب و غلا ت انرژي كافي را با توليد كربوهيدراتها ايجاد مي كنند. كربوهيدرات ها بر دو دسته ساده و مركب هستند. مصرف خوراكي هاي شامل نوع مركب آن به دليل داشتن فيبر بيشتر باعث سلا مت افزون تر دستگاه گوارش مي شود. تحقيقات نشان مي دهد پنجاه درصد از كالري مورد نياز روزانه بدن از طريق اين كربوهيدرات ها تأمين مي شود كه خود نشان دهنده اهميت والا ي مصرف حبوبات است.

برنامه ويژه براي كنترل چاقي
كارت هاي چاقي براي كودكان فربه
000905.jpg
طي يك برنامه ويژه در مدارس، كارت هايي از گزارش هاي وضعيت وزني دانشآموزان براي والدين آنها ارسال مي شود تا آنها را هم در حل مسأله چاقي فرزند در يك برنامه ويژه همراه كنند. اين برنامه تحقيقي در كمبريج در حال اجرا است و محققين مي گويند اين كارت هاي سلا متي مي تواند ابزار مناسبي براي جنگ با اپيدمي چاقي باشد. رابرت مك گوان پزشك مسئول اين برنامه تحقيقي در دبيرستان كمبريج مي گويد: والديني كه اين كارت هاي گزارش چاقي فرزندان خود را دريافت كرده اند. اطلاعاتشان دو برابر افرادي است كه اين
كارت ها را دريافت نمي كنند. اين گزارش در شماره ماه اوت مجله آرشيو پزشكان كودكان و نوجوانان كه براي اولين بار چاپ شد مطالبي را به تحقيقات در مورد چاقي اختصاص داده است. به گفته دكتر ريورا هدف اين نشريه درگير كردن بيشتر پزشكان در امر جلوگيري از چاقي بچه ها است. او مي افزايد: اين تحقيق را براي اولين بار انجام داديم چون براي هر كس كاملاً  چاقي بچه ها در سطح ملي آشكار است. ما واقعاً تنها احتياج به جلوگيري از چاقي در سنين كودكي بچه ها داريم بلكه اين مسأله شامل بزرگسالا ن ما هم مي شود.
اين گزارش يك هفته بعد از اينكه آكادمي پزشكان كودك آمريكا و پزشكان را مجبور به وزن كردن مرتب بچه ها و نوجوانان كردند شروع شد. اين اولين برنامه ويژه اي است كه به مسأله چاقي بچه ها پرداخته است. دكتر هكر از شركت كنندگان در اين تحقيق ،در مدرسه كمبريج مي گويد: اگر واقعاً مي خواهيم با چاقي مبارزه كنيم و اين مسأله عمومي شود، اين تحقيق مي بايست در مدارس، خانواده ها و مطب هاي پزشكان كودكان اجرا شود.
اين تحقيق در سال اخير تعداد ۱۳۹۶ دانشآموز را از چهار مدارس متوسطه كمبريج در بر گرفت. كارتهاي گزارش بهداشتي در آخر سال تحصيلي براي ۴۸۱ نفر از والدين دانشآموزان كه چاق يا وزن عادي هم داشتند فرستاده شد. ۴۲ درصد از والدين بچه هاي چاق در اين طرح شركت يا در فعاليت فيزيكي پيشقدم شدند. ۲۵ درصد از كمك هاي پزشكي بهره گرفتند و ۱۹ درصد در فعاليت هاي رژيم غذايي شركت كردند. در ميان والدين بچه هايي كه اين كارت ها را دريافت نكردند ۱۳ درصد يا كمتر هيچ گونه فعاليتي انجام ندادند.
اين مدرسه همچنين بروشورهايي حاوي نكاتي براي سلا مت زيستن روزانه را كه شامل كمتر تماشا كردن تلويزيون، فعاليت فيزيكي بيشتر و خوردن ميوه و سبزي ها است براي والدين فرستاد.
محققان معتقدند انتقال اطلا عات دائمي و ادامه تماس با خانواده هايي كه كودكان آنها در معرض بيماري چاقي قرار دارند، كارساز خواهد بود. آنها دراين تحقيق به دنبال اين هستند كه آيا هر كودك طي برنامه هاي مربوطه وزنش كاهش مي يابد يا خير؟
دكتر مك گوان مي گويد: در حالي كه بچه هاي فربه با اين برنامه ها همراهي نمي كنند،اكثر والدين آنها به اين برنامه جواب مثبت داده اند. دكتر رابرت وايتكر مقاله نويس مجله آرشيو مي گويد: پزشكان بايد يك نسخه رفتاري براي هر بچه بنويسند كه آنها را تشويق به فعاليت بيشتر و خوردن سالم تر كند. اين نسخه بايد از شير خوردن طفل از دوران شيرخوارگي شروع شود. اين امر باعث كم كردن ريسك چاقي در طفل مي شود.، مقدار آشاميدن نوشابه هاي شيرين را محدود مي كنند، تماشاي تلويزيون را كاهش داده و فعاليت هاي فيزيكي و بازي بيرون منزل را افزايش مي دهند.

ده پرسش روز
مرد متأهل شاغل
000885.jpg
سن: ۳۴ سال 
شغل و درآمد: كارشناس ماشين آلا ت وزارت راه و ترابري - ۲۵۰ هزار تومان 
۱- آيا درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي ا تان هست؟
به شرط خريد مسكن مناسب، آري كفايت مي كند.
۲- آيا صاحب خانه هستيد؟
خير، مستأجر در يك خانه ۴۰ متري كه در نقشه ساختمان حكم پاركينگ را دارد.
۳- بيشترين هزينه زندگي شما صرفنظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
صرف پس انداز جهت خريد مسكن.
۴- فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
با توجه به شرايط جامعه امروزي مسلماً انتظارات فرزندان در تهيه وسائل مورد نيازشان بيشتر از والدين مي باشد.
۵- اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
همسر من به هيچ وجه ولخرجي نمي كند، بنابراين مقوله ولخرجي را هنوز تجربه نكرده ام اما اگر پيش آمد چون زودگذر خواهد بود عكس العملي نشان نمي دهم.
۶- آخرين باري كه براي خود لباس خريده ايد كي بود و چقدر؟
يك زير پيراهن به قيمت ۶۰۰ تومان از دستفروش كه زدگي داشت.
۷- اگر درآمدتان دو برابر شد چه مي كنيد؟
جهت خريد مسكن مناسب پس انداز مي كنم.
۸- اگر درآمدتان ده برابر شد چه مي كنيد؟
محيطي مناسب جهت مطالعه - تحقيق، توليد و كارآفريني فراهم مي كنم و كارهاي هنري مي كنم و به پدر و مادر و برادرانم كمك مي كنم و همچنين به افراد بي بضاعت مدد رساني مي كنم.
۹- آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
عيد سال ۸۲ جهت ديدار با پدر و مادر و اقوام به شهرستان رفتيم.
۱۰- بين يك اتومبيل ماكسيماي نو يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را برمي گزينيد؟
اگر شركت معتبر و پر رونقي باشد ترجيح مي دهم سهام يك شركت را خريداري كنم.

بهترين زمان براي ورزش
بسياري از افراد خانواده ترجيح مي دهند صبح هنگام به ورزش بپردازند تا با انرژي كامل به انجام امور روزمره خود بپردازند.
آنان بر اين باورند كه ورزش صبحگاهي همانند نوشيدن فنجان چاي يا قهوه، باعث برانگيخته شدن قواي جسماني آنها شده و روزي پرنشاط را سپري خواهند كرد اما متخصصان اعصاب عقيده اي متفاوت دارند. پروفسور فييس زي درباره مفيدترين زمان فعاليت مي گويد: >مؤثرترين موقع براي ورزش، عصر هنگام است زيرا در چنين زماني عضلا ت در اوج توانمندي خود قرار دارند و احتمال آسيب ديدن به كمترين ميزان خود مي رسد. همچنين عصرها مردم از لحاظ ذهني كاملا ً هوشيار هستند.<
اين عملكرد مؤثر به نحوه فعاليت مغز باز مي گردد كه سبب شده كار كردن هنگام ساعات بعدازظهر سودمندتر واقع شود. در حقيقت مغز انسان نيز در برخي از ساعات فعال تر است و طبق آن خوابيدن، فشار خون و يا حتي روحيات و اخلا ق انسان را توسط غده هيپوتالا موس كنترل مي كند. دماي بدن نيز در اين زمره جاي مي گيرد، عاملي كه هنگام ورزش نقش كليدي مي يابد.
بعدازظهر دماي بدن انسان يك يا دو درجه بيشتر از صبحگاهان است كه علا وه بر افزايش آمادگي عضلا ني احتمال مصدوميت دائم را هم كاهش مي دهد. به هر روي دانشمندان تأكيد مي كنند تمرين در بعدازظهر نه تنها ساده تر است، بلكه باعث افزايش قابليت هاي فردي نيز مي شود.

آيينه تصوير
000910.jpg

مردي هندي روي پياده روي خياباني پر رفت و آمد در دهلي نو خوابيده است. طبق برآورد محققان بيش از پنجاه درصد مردم هند با فقر دست به گريبانند. در اين كشور بيش از بيست ميليون نفر تنها براي به دست آوردن اندكي پول به تكدي گري روي آورده اند تا بتوانند در روز يك وعده غذا براي خوردن به دست آورند.
000925.jpg

شكلا تي با وزن تقريبي سيصد و سي كيلوگرم در نيويورك به معرض نمايش گذارده شده است. دانشمندان دريافته اند خوردن 
شكلا ت هاي فاقد شير باعث كاهش احتمال حمله قلبي مي شوند. تنها يك ساعت پس از مصرف اين نوع شكلا ت تغييرات شگرفي در غلظت خون ديده مي شود در حالي كه اين دگرگوني ها بعد از خوردن شكلا ت هاي حاوي شير ديده نمي شود.
000920.jpg

يك زن آلماني در حال بررسي نقشه بيمارستاني بزرگ در مونستر است. پزشكان آلماني روشي را در پيش گرفته اند كه طبق آن خانواده ها ناچارند به جاي مراجعه به بيمارستان ها به مطب هاي آنان بروند تا از اين طريق درآمد بيشتري كسب كنند. حتي يك تماس تلفني كوچك براي پرسشي ساده نيز براي خانواده هاي آلماني بسيار گران تمام مي شود.
000915.jpg

سيل در شانكسي چين بيش از سي و هشت كشته بر جاي گذاشته، در حالي كه سي و چهار نفر نيز مفقود شده اند. پس از شروع بارانهاي سيلآسا بيش از چهارصد و سي هزار نفر از مردم ساكن در شمال شرقي چين براي فرار از خطر خانه هاي خود را ترك كردند. در اثر اين باران ها چهل و هشت هزار خانه و بيش از دويست و سي هزار هكتار از زمين هاي زراعي آسيب ديدند.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
عرضه غيربهداشتي 
اخيراً برخي از مغازه ها در ميدان هاي اصلي شهر اقدام به عرضه مواد غذايي مانند گوشت، مرغ و ماهي كرده اند. متأسفانه آن طور كه از كاركرد اين مغازه ها مشخص است بي توجه هستند به مسائل بهداشتي است ضمن اينكه معمولا ً به دليل بي توجهي به مسائل بهداشتي در اين مغازه ها. اطراف آنها تا شعاع چند متري بوي نامطبوع و زننده به مشام مي رسد كه اغلب رهگذران را با مشكل مواجه مي كند.
براي خود من مشخص نيست كدام نهاد، سازمان يا وزارتخانه اي بايد با اين تخلفات برخورد كند ولي اميدوارم انعكاس اين موضوع بتواند نهاد مرتبط با اين بخش را از اين موضوع آگاه كند.
بابك سليماني فرد
مزيت هاي تاكسي كولردار
چند روز قبل حدود ساعت ۶ بعدازظهر خسته از كار روزانه در ميدان وليعصر سوار يك تاكسي پيكان شدم. به محض ورود به تاكسي مذكور هواي خنك و مطبوع تاكسي توجه ام را به خود جلب كرد. بعداز چند دقيقه متوجه شدم راننده تاكسي در يك حركت خلا قانه كولري بر تاكسي خود نصب كرده كه هم خود و هم مسافران خود را از باد خنك آن بهره مند كند.
در طي راه كه در تاكسي خنك چرت مي زدم در اين فكر بودم چه خوب بود سازمان تاكسيراني با حمايت مالي از قشر تاكسي داران كه معمولا ً از اقشار متوسط و ضعيف جامعه هستند زمينه كولردار شدن همه تاكسي ها را فراهم كند ضمن اينكه در چنين وضعيتي اگر مسافري ۲۵ يا ۵۰ تومان كرايه زياد بپردازد چندان دلخور نمي شود.
رضا خوشي

شيوع بيماري سالمونلا
كارشناسان بهداشتي براي پيدا كردن منبع يك باكتري نادر كه تا به حال دهها نفر را در بريتانيا تهديد كرده دست به بررسي هاي بيشتري زدند. تا به حال ۳۱ مورد از اين بيماري سالمونلا  تأييد شده. در اسكاتلند ۱۴ نفر و ۱۷ نفر در انگلستان و ولز گزارش شده است. يك زن سالمند هم بر اثر اين بيماري درگذشت. كارشناسان مي گويند: اگر اين موارد در سراسر بريتانيا پيدا شده به معني اين است كه منبع مشتركي در زمينه شيوع بيماري وجود دارد. مقامات بهداشتي مشغول كار هستند تا منبع اصلي اين ميكروب را شناسايي كنند، اما تا اين لحظه نمي دانند آيا اين ميكروب از تركيب غذايي ايجاد شده يا خير؟
اين تحقيقات توسط مركز بهداشتي امراض محيطي اسكاتلند و به كمك آژانس غذاهاي استاندارد اين كشور انجام پذيرفته است . بيش از ۲۵۰۰ نوع ميكروب سالمونلا  وجود دارد. آخرين شيوع اين بيماري به عنوان نوع >غيرمعمول< آن خوانده شده كه فقط دو مورد از اين سالمونلا    در سال۲۰۰۲ و يك مورد در سال ۲۰۰۱ گزارش شد. رئيس گروه تحقيق گفت: اين نوع سالمونلا  كمياب است اما مهم تر از انواع ديگر آن به شمار مي رود. چرا كه باعث اسهال، استفراغ و تب مي شود و براي اكثر افراد يك بيماري خطرناك به شمار مي رود.
پزشكان مي گويند نمي توانيم توصيه خاصي براي جلوگيري از ابتلا  به اين نوع سالمونلا  بكنيم، ولي سالمونلا  معمولاً  از غذاي كم پخته شده يا آلوده ناشي مي شود. رفع آلودگي ها و شستن دست قبل و در خلا ل پخت غذا از عوامل جلوگيري كننده هستند. تحقيقات ادامه دارد و نتايج آزمايشات انجام شده روي موارد مشكوك به زودي اعلا م خواهد شد.
سالمونلا  يك باكتري لوله شكل است و نام آن در سال ۱۸۸۵ كه يك دكتر دندانپزشك آمريكايي به نام دانيل سالمون آن را كشف كرد >سالمونلا < خوانده شد. بيش از ۲۵۰۰ نوع از اين ميكروب شناسايي شده اند.
ميكروب سالمونلا  در شكم و روده هاي انسان و حيوانات زندگي مي كندو به تب، دردشكم، اسهال، بهم خوردگي و استفراغ منجر مي شود. اين بيماري در صورت حاد شدن مي تواند باعث تهديد جاني شود مخصوصاً اگر عفونت در ديگر قسمت هاي بدن مثل خون يا استخوان ها هم پخش شود. عفونت سالمونلا  معمولاً  از طريق خوردن غذاي آغشته به باكتري حاصل مي شود و مي تواند از طريق تماس بدني هم انتشار يابد.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه ارتباطات
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه ارتباطات  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |