سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۶۸
Infor.htm
چگونه سلامتي خود را به هنگام كار بارايانه حفظ نماييم؟
(قسمت اول )
تأمين رفاه كامل جسماني، رواني، اجتماعي و اقتصادي و يا به عبارت ديگر سلامتي در مفهوم واقعي آن فقط با فقدان بيماري يا نقص عضو حاصل نمي گردد و هر قدر نيروي كار سالم تر و نيرومندتري در اختيار داشته باشيم بازده اقتصادي و روند توليد در جامعه سرعت و شتاب بيشتري به خود گرفته و بالطبع بر روي زندگي تمامي جامعه تأثير مثبت خواهد گذاشت.
004285.jpg

بسياري از افراد بيش از يك سوم زندگي پس از بلوغ خود را در محيطهاي مخاطره آميز مي گذرانند. طبق تخمين سازمان جهاني بهداشت سالانه ۱۲۰ميليون حادثه شغلي با ۲۰۰ هزار مورد مرگ و مير در جهان اتفاق مي افتد. ۶۸ تا ۱۵۷ ميليون مورد بيماري شغلي در اثر تماسهاي شغلي مختلف ايجاد مي شود.
علاوه بر ضايعات انساني هزينه هاي مربوط به اين لطمات درصد بالايي از توليد ناخالص ملي را در برخي كشورها به خود اختصاص مي دهد. مسائل ناشي از تكنولوژيهاي جديد و اتوماتيك سازي، مواد شيميائي جديد، انرژي هاي فيزيكي و محيط هاي جديد كار مواردي است كه هر يك علاوه بر مشكلات موجود، سلامت را به نحوي متأثر نموده كه بايد در برنامه هاي بهداشت حرفه اي به آنها توجه شود.
بهداشت حرفه اي از جمله با ارزش ترين دارائيهاي افراد، جوامع و كشورها است كه به عنوان يك استراتژي با اهميت نه تنها سلامتي افراد را در نظر مي گيرد بلكه تأثير مثبت و قابل ملاحظه اي در بهره وري و كيفيت محصولات، انگيزش كار، رضايت شغلي و كيفيت كل زندگي افراد جامعه دارد.
آيا توجه صاحب نظران بهداشت حرفه اي فقط معطوف به مراكز و جوامع صنعتي است؟ آيا بايد فقط به فكر سلامتي كارگران در كارخانجات بود؟ آيا خطري كه سلامتي انسانها را تهديد مي كند، تنها ناشي از فعاليت هاي صنعتي و پروسه هاي كارخانه اي است بديهي است كه اينچنين نيست بلكه به جرأت مي توان گفت تمام افراد در ارتباط با كاري كه انجام مي دهند سلامتي شان در معرض خطر است.
در سالهاي اخير توجه بسياري از سازمانهاي بين المللي به كساني كه در محيط هاي بسته كار مي كنند معطوف شده است. با توجه به اينكه پرسنل اداري درصد قابل توجهي از نيروي كار را تشكيل مي دهند بررسي وضعيت آنان از ديدگاه بهداشت حرفه اي يك ضرورت محسوب مي شود.
از مشكلات و عوارض شايع در بين افراد شاغل در كشورهاي در حال توسعه صدمات، دردهاي مفصلي و ستون فقرات (درد كمر) مي باشد. چنانچه كار در شرايط نامطلوب و غير ارگونوميك انجام پذيرد، صدمات جسماني زيادي را به همراه خواهد داشت كه ضمن محدود كردن حركات بدن و بروز دردهاي ناراحت كننده باعث كاهش توانمندي و بهره وري خواهد شد. اين مشكل (كمردرد) شايعترين علت از كار افتادگي شاغلين در سنين زير ۴۵ سال مي باشد و قريب به ۸۰% جمعيت جامعه شاغل لااقل يكبار دچار كمردرد شديد مي شوند (Disabling LBP) و آموزش بهداشت موارد مبتلابه شغلي در زمينه مسائل اسكلتي، عضلاني، ستون فقرات و بهره مندي از ديدگاههاي ارگونومي در قالب دستورالعملها و تمرينات پيشگيري اوليه و ثانويه در ارتباط با دردهاي مفصلي و عضلاني مي تواند نتايج موثري داشته باشد.
عدم توجه به درمان و پيشگيري از مشكلات اسكلتي عضلاني مي تواند آن را تبديل به بيماريهاي مزمن نمايد.
اصطلاح درد مزمن معمولاً براي توصيف دردي غيرسرطاني و مقاوم به درمان بكار مي رود كه علي رغم درمان هاي انجام شده بيش از شش ماه تداوم يابد. درد مزمن مشكلاتي را براي بسياري از بيماران ايجاد مي كند كه از آن ميان مي توان افسردگي، اضطراب، كاهش كار و فعاليت هاي روزمره، ناتواني جسماني، مراجعه مكرر به مراكز درماني و مصرف دارو را ذكر كرد. در جوامع صنعتي تنها كمردرد علت ۲۵% تمام غيبت هاي از كار مي باشد. برآورد انجام شده توسط انجمن بين المللي مطالعه درد حاكي از آن است كه هزينه هاي بهداشت و درمان درد مزمن به تنهايي از مجموعه هزينه هاي صرف شده براي بيماريهاي قلبي، سرطان و ايدز بيشتر است. در چند سال اخير و پس از دهه ۱۹۸۰ و ظهور رايانه هاي شخصي موج جديدي از بيماريهاي صنعتي بروز كرد كه مي توان به برخي از آنها اشاره كرد.
004290.jpg

* سوزش بافت مخاطي
تشكيل اوزون هنگام كار با چاپگر ليزري.
عوارض: سوزش بافت مخاطي در بيني،چشم و گلو.
* سندروم «سيكا» Sicca syndrome
كاهش شديد پلك زدن ناشي از خيره شدن به صفحه نمايش.
عوارض: خشك شدن بيش از اندازه سطح قرنيه، انحناي قرنيه، احساس سرگيجه در اثر كار زياد با چشم.
* صدمه به بينايي
فشار زياد به چشم ها در اثر تغيير نقاط تمركز به طور پياپي و تغيير خط ديد.
عوارض: خستگي چشم، سوزش و سرخي چشم، سردرد، ديد تار، (سردرد مي تواند ناشي از فشار زياد به چشم، شوك هاي الكتريكي، محل كار نامناسب و استقرار غلط باشد).
* سندروم «تونل كارپال» Carpal tunnel syndrome
وضعيت نامناسب دستان هنگام تايپ باعث فشرده شدن مجراي باريك مفاصل به روي يكديگر مي شوند.
عوارض: بي حسي، خارش دست ها، درد مفصل مچ (صدمات ناشي از كار زياد در ناحيه مچ دست باعث بروز درد و سوزش داخلي از دست تا گردن و همچنين التهاب و ورم مي گردد)
* صدمه به مهره هاي پشت و ستون فقرات
صدمات ناشي از محل كار نامناسب (غير ارگونوميك) باعث بروز آسيب به غضروف هاي بين مهره ها، تغيير در وضعيت عضلات ناحيه ساق پا، در جوامع صنعتي كمردرد علت ۲۵% تمام غيبت هاي از كار مي باشد و آمارها حكايت از آن دارد كه شكايت از درد يكي از شايع ترين علل مراجعه به پزشك مي باشد. براي نمونه در آمريكا كمردرد دومين دليل براي مراجعه به پزشك محسوب مي گردد.
* آسيب هاي رواني
اغلب در محيط هاي رايانه اي بروز مي كند.
دلايل احتمالي: اختلال در حواس، از دست دادن بخشي از ادراكات، شوك الكتريكي
عوارض: افسردگي، بي حالي، اختلال در عادت ماهانه و ناتواني جنسي، عصبانيت، التهاب پوستي، حساسيت (آلرژي) اختلال در دستگاه گوارش
* التهاب پوست
به دليل بمباران دايمي پوست به وسيله ذرات غبار باردار (ناشي از نمايشگرهاي CRT )
* فشار به عضلات
ناشي از نشستن به طور غيراصولي و ناراحتي مزمن در ناحيه گردن و كتف ها
تمامي موارد ذكر شده مشكلات ناشي از كار با كامپيوتر است. آيا كامپيوتر يك هيولاست؟ اگر چنين باشد اين هيولا درست در محل كار شما نشسته است و شما را در محيطي پر از غبار و گازهاي سمي قرار مي دهد. شما را با تشعشعات مضر بمباران مي كند. بينائي تان را از بين مي برد و به عضلات دست هايتان فشار وارد مي آورد. او شما را افسرده و به گردن و ستون فقرات  تان آسيب مي رساند. آيا اين ها همه اغراق است؟ شايد باشند ولي چيزي كه مسلم است دو دهه پس از ورود رايانه هاي شخصي به محيط كار پزشكان و پژوهشگران زنگ خطر را به صدا درآورده اند. در همه جا عوارض ناشي از كار مداوم با رايانه به چشم مي خورد و براي مبتلايان نه تنها خوشايند نيست بلكه بسيار دردناك است.
* مهم ترين بيماري ناشي از كار با رايانه (كشش دائمي)
آمريكا كشوري كه بيشترين ميزان سرانه رايانه را دارد، در زمينه بيماريهاي رايانه اي از همه پيشتازتر است. بر طبق تحقيقات ۶۶ درصد از كل بيماري هاي ناشي از كار در ايالت (ايلي نويز) به رايانه مربوط مي شود و تنها اين موضوع نيست، ۷۵ درصد كاربران رايانه ها از ناراحتي هاي جسمي مانند چشم درد و درد اعضاء متحرك بدن رنج مي برند.
عامل بروز اين صدمات، محيط نامناسب (غير ارگونوميك) است. كشش دايمي عبارت است از آسيب حاصل از كار زياد و يكنواخت و تكراري كه باعث ايجاد يك بيماري مزمن و دردناك در ناحيه بازو، كتف و مچ دست شده كه مي تواند به تدريج شدت يافته و فرد مبتلا را از كار بيندازد.
رايانه ها اغلب ما را وادار مي كنند تا به خودمان بيش از اندازه فشار وارد كنيم. شايد هيچ كس نداند كه در طي شش ساعت كار با رايانه مجموع حركات انگشت سبابه برابر است با حركات پاها طي يك پياده روي ۴۰ كيلومتري! يك چنين فشار بالايي تقريباً باعث آسيب رساندن به تمام ماهيچه هاي سر، گردن، شانه، پشت، بازو و دست مي شود. چيزي كه ما را فريب مي دهد اين است كه به دليل تمركز روي صفحه نمايش به احساس زود هنگام درد كه زنگ خطر بدن است اهميتي نمي دهيم.*

تحريف  واقعيت  به  وسيله  دوربينهاي  ديجيتالي
004295.jpg
دوربينهاي  ديجيتالي  جديد قادرند با استفاده  از فناوريهاي  پيشرفته ، تصاوير مونتاژ شده  را به  عنوان  واقعيت هاي  عيني  جا بزنند.
درجه  «واقع  نمايي » ظاهري  اين  تصاوير به قدري  زياد است  كه  به  شيوه هاي  متعارف  تشخيص  جعلي  بودن  آنها امكان پذير نيست . همين  امر شماري  از محققان  را بر آن  داشته  تا به  ابداع  سيستمهاي  تازه اي  براي  تشخيص  امور واقعي  از امور مجعول  در حوزه  فيلم  و تصوير روي  آورند.
در جريان  جنگ  اخير عراق ، «برايان  والسكي » عكاس  مشهور بين المللي  كه  با نشريه  «لس  آنجلس  تايمز» همكاري  مي كرد، تصويري  را از صحنه  كمك  يك  سرباز انگليسي  به  يك  فرد عراقي  و فرزند خردسالش  به  دفتر روزنامه  مخابره  كرد كه  در صفحه  اول  آن  به  چاپ  رسيد.اما دقت  سردبير يك  نشريه  تخصصي  عكاسي  موجب  برملا شدن  راز «والسكي » و در نهايت  اخراج  وي  از روزنامه  لس  آنجلس  تايمز شد.
به هرحال  به  دنبال  اين  حادثه ، اين  پرسش  براي  كارشناسان  مطرح  شد كه  براي  جلوگيري  از تقلبهاي  مشابه  چه  مي توان  كرد.
به  نوشته  هفته  نامه  علمي  نيو ساينتيست ، يك  متخصص  كامپيوتر عرب  كه  در دانشگاه  «دارتموت » انگلستان  تحقيق  مي كند، سيستمي  را براي  شناسايي  تصاوير ديجيتالي  جعلي  تكميل  كرده  است .
تاريخچه  جعل  تصاوير عكاسي  به  منظور تحريف  حقايق  تاريخي  و يا تاثيرگذاري  بر افكار عمومي  پيشينه اي  طولاني  دارد. استالين  به  عنوان  مثال ، تصاوير اعضاي اوليه  و سرشناس  حزب  كمونيست  را از صحنه هايي  كه  خود وي  يا لنين  در آن  حضور داشت  پاك  كرد، تا در هنگام  اعدام ، اين  رفقاي  پيشين  نتوانند به  سابقه  انقلابي  خود استناد كنند.
همين  هفته  نامه  در هنگام  محاكمه  «او.جي .سيمپسن » بسكتباليست  مشهور آمريكايي  كه  به  اتهام  قتل  همسر خود تحت  پيگرد بود، تصوير تحريف  شده اي  از او را به  چاپ  رساند كه  به  خوانندگان  القا مي كرد با شخصيتي  خطرناك  سروكار دارند.
جالب  آنكه  هفته  نامه  رقيب  تايمز يعني  نيوزويك ، عيناً همين  تصوير را بدون  دستكاري  به  چاپ  رسانده  بود و تفاوت  ميان  دو تصوير «يكسان » از زمين تا آسمان  بود.
با رواج  فناوري  ديجيتالي  ميزان  دستكاري  در تصاويري  كه  با دوربينهاي  ديجيتالي ، خواه  دوربينهاي  عكاسي  خواه  دوربينهاي  ويديو، تهيه  مي شود به نحو چشمگيري  افزايش  يافته  است ، اما نه  دادگاهها و نه  رسانه ها براي  تشخيص  تصاوير واقعي  از تصاوير دستكاري  شده ، آمادگي  ندارند.
يكي  از راههايي  كه  براي  شناسايي  تصاوير جعلي  پيشنهاد شده  آنست  كه  نوعي  رمز ديجيتالي  در نگاتيو تصاوير تهيه  شده  جاي  داده  شود كه  هر نوع  دستكاري  بعدي  را مشخص  سازد.
اما اشكال  اين  پيشنهاد در آنست  كه  اولاً جاگذاري  اين  رمز منوط به  تكميل  دوربينهاي  ديجيتالي  جديدي  است  كه  مجهز به  اين  فناوري  تازه  باشند و ثانيا مي بايد راهي  براي  جلوگيري  از دستكاري  در اين  مكانيزم  و از كار انداختن  آن  يافت  شود، زيرا اگر بتوان  اين  مكانيزم  را در هنگام  تهيه  تصوير از كار انداخت  آنگاه  مي توان  تصاويري  جعلي  تهيه  كرد كه  اين  رمز بعداً در آنها جاسازي  شده  باشد و به  اين  ترتيب  حتي  كارشناسان  نيز قادر به  شناسايي  جعل رخ  داده  نباشند.
به  اعتقاد «هاني  فريد» استاد دانشگاه  دارتموت ، در حال  حاضر مي توان  در تمامي  رمزهاي  ديجيتالي  موجود بر روي  دوربينها دستكاري  كرد و آنها را از كار انداخت .
به  عنوان  مثال ، سازندگان  سيستم  محافظتي  كه  براي  جلوگيري  از كپي كردن  لوحهاي  فشرده  موسيقي هاي  جديد ساخته  شده  بود، چنان  به  قدرت  محافظت كنندگي  سيستم  خود اطمينان  داشتند كه  متخصصان  را براي  درهم  شكستن  رمز آن  به  چالش  طلبيدند.
اما يك  گروه  از محققان  در دانشگاه  «پرينستن» با درهم  شكستن  اين  رمز درجه  آسيب پذيري  سيستم  را آشكار ساختند. به  اين  ترتيب  روشن  شد كه  همه  فناوريهاي  حفاظتي  مشابه  كه  در آن  از شيوه  رمزنگاري  استفاده  مي شود، آسيب  پذيرند.
«هاني  فريد» معتقد است  راه  غلبه  بر محدوديت  فعلي  اتخاذ يك  رهيافت  «كل گرايانه » است . همه  تصاوير طبيعي  يا واقعي  داراي  مشخصه هاي  رياضي  مشتركي هستند كه  موجب  تميز آنها از تصاوير جعلي  مي شود. اين  مشخصه ها غالبا براي  چشمان  آدمي  قابل  تشخيص  نيست  اما با استفاده  از شيوه هاي  تحليل  تصوير مي توان  آنها را مشخص  ساخت .
نحوه  تحليل  اين  تصاوير متكي  به  همان  روشي  است  كه  در فشرده  كردن  اطلاعات  صوتي  و تصويري  به  منظور انتقال  آنها بر روي  شبكه  اينترنت  مورد استفاده  قرار مي گيرد.
در اغلب  اين  روشهاي  فشرده سازي  تصوير به  بخشهاي  غير پيوسته اي  موسوم  به  «موجك » تقسيم  مي شود. اين  تقسيم  با بهره گيري  از يك  موجك  اصلي  كه  «موجك  الگو» ناميده  مي شود انجام  مي شود. كل  تصوير با تكرار اين  الگو به  بخشهاي  كوچكتري  تقسيم  مي شود كه  در هر بخش  اطلاعات  به  نحو فشرده تري  جاسازي  شده  است .
حال  پرسشي  كه  مطرح  مي شود اينست : اگر دستكاري  ديجيتالي  بتواند تصوير اصلي  را تحريف  كند آيا اين  تحريف  به  موجكهاي  فشرده  شده  نيز راه  پيدامي كند؟ پاسخ  مثبت  است . به  اين  ترتيب  با بررسي  و تحليل  اين  موجكهاي  فشرده  شده  مي توان  مشخص  ساخت  كه  آيا تصوير اصلي  دستكاري  شده  بوده  يا نه .
فرض  اساسي  كه  در اين  روش  به  كار گرفته  مي شود آنست  كه  يك  تصوير واقعي  و دستكاري  نشده ، مجموعه اي  تصادفي  از نقاط رنگي  (پيكسلهاي ) كنار هم  قرار گرفته  نيست .
درست  همانطور كه  اگر ميموني  شروع  به  تحرير كلمات  بر روي  كاغذ با كمك  يك  ماشين  تحرير بكند، نخواهد توانست  آثار شكسپير يا شاهنامه  فردوسي  را باز توليد كند، قراردادن  تصادفي  پيكسلها در كنار هم  نيز نمي تواند تصوير يك  چهره  يا يك  منظره  طبيعي  و نظاير آن  را توليد كند.
با در نظر گرفتن  اين  فرض ، اين  نكته  روشن  مي شود كه  در همه  موجكهاي  مربوط به  همه  تصاوير مشخصه هاي  مشتركي  وجود دارد، نظير تواتر و تعدد گوشه ها يعني  تغيير رنگ  پيكسل  در يك  محدوده ، در همه  موجكهاي  مربوط به  همه  انواع  تصاوير مشابه  است .
بنابر اين  براي  تشخيص  دستكاري  در هر تصوير ابتدا لازم  است  مشخص  شود موجكهاي  تصاوير واقعي  و دستكاري  نشده  چه  شكل  و هيأتي  دارند.
براي  اين  منظور محققان  حدود هزار تصوير از منابع  معتبر تهيه  مي كنند و روش  موجك سازي  را در مورد تك  تك  آنها به  كار مي گيرند و اطلاعات  مربوط به  تغييرات  شدت  روشنايي  هر پيكسل  در يك  محدوده  را در اين  موجكها مشخص مي كنند.
تعيين  الگوي  تغييرات  موجكها در مراحل  مختلف  و با استفاده  از شدت  تفكيكهاي  متفاوت  به  انجام  مي رسد و در هر مرحله  يكي  دو درجه  بر شدت  تفكيك  تصوير افزوده  مي شود.
در هر مرحله  سه  مشخصه  مورد بررسي  قرار مي گيرد: كنتراست  يا شدت  تقابل نور دانه ها در تراز عمودي ، افقي  و قطري . اين  فرآيند در مورد تصاوير رنگي به  نحو جداگانه  براي  هر سه  رنگ  اصلي  سبز، قرمز و آبي  به  انجام  مي رسد.
نتايج  اندازه  گيريهايي  كه  از بررسي  اين  تصاوير قابل  اعتماد به  دست  مي آيد در يك  بانك  اطلاعات  رايانه اي  ضبط مي شود و مبناي  مقايسه هاي  بعدي  را فراهم  مي آورد.
براي  تشخيص  واقعي  بودن  يا تقلبي  بودن  هر تصوير بعدي  كافي  است  مشخصه هاي  موجك هاي  آن  با مشخصه هاي  مقادير مربوط به  تصاوير قابل  اعتماد مقايسه  شود. اگر ميزان  تفاوت  بيش  از يك  حد معين  بود حكايت  از تقلبي  بودن  تصوير دارد.
«هاني  فريد» و همكارانش  تاكنون  ۸ مشخصه  آماري  را تعيين  كرده اند كه  در همه  تصاوير طبيعي  همسانند و در تصاوير تقلبي  مقادير متفاوتي  دارند، اما سيستم  موجود هنوز از هر حيث  كامل  نيست .
به  عنوان  مثال  اگر در يك  تصوير با درجه  تفكيك  بالا تنها چند پيكسل تغيير كند تشخيص  آن  تقريبا غيرممكن  است .
با اين  حال  سيستم  كنوني  از درجه  دقت  بالايي  برخوردار است  و در حالي كه  با روشهاي  قبلي  ميزان  اشتباه  در تشخيص  يك  در ۱۰۰ تصوير بود، در اين  روش  ميزان  اشتباه  به  حد يك  در ۱۰ هزار تصوير كاهش  يافته  است .
همچنين  ميزان  موفقيت  در تشخيص  دشوارترين  موارد از ۵۰ درصد تا ۷۵ درصدافزايش  يافته  است .
سيستم  كنوني  قادر است  شش  نوع  دستكاري  ذيل  را تشخيص  دهد:
- بريدن  و چسباندن  قطعات  مختلف .
- تغيير اندازه ، بزرگ  و كوچك  كردن  و چرخاندن  بخشهاي  مختلف  تصوير.
- چاپ  تصوير و اسكن  كردن  دوباره  آن  پس  از ايجاد تغييرات  در نسخه  چاپ  شده .
- فشرده سازي  مضاعف : يعني  تصويري  با ميزان  معيني  از فشرده سازي  كه  از قبل  در دوربين  موجود بوده ، ضبط و حفظ شود.
- اضافه  كردن  جنبه هاي  گرافيكي .
- درج  پيامهاي  نامريي  و مخفي  در درون  تصاوير.

طرح حمايت  از پروژه هاي بخش خصوصي
بازشناسي متون فارسي پيوسته تايپي (OCR)
Type Persian Optical Character Recognition
اهداف: بازشناسي متون فارسي كه تايپ شده اند و پيوسته مي باشند.
بازار هدف: شركتها به طور اعم و شركتهاي انفورماتيكي به طور اخص و ادارات، دانشگاهها و مراكز آموزشي
شرح موضوع: استفاده از محتواي كتب و متون به منظور استفاده در نرم افزارها يا دسته بندي آنان و يا استفاده از آنان در سيستم هاي اطلاعاتي و به منظور خودكارسازي فعاليت ها
حداقل مشخصات و قابليت هاي موردنظر:
۱- تعدد فونت هاي قابل شناسايي متون چاپي براساس حداقل ۲۰ فونت
۲- زبان آموزش فارسي مي باشد
۳- ضخامت فونت حداقل ۱۰ براساس استاندارد مايكروسافت را حمايت كند
۴- سرعت بازشناسي بالا
۵- دقت بازشناسي بالاي ۹۰%
۶- اجراي Autorun سيستم به انضمام آموزش چگونگي كار با نرم افزار توسط كاربر
۷- مستقل از ويندوز (ترجيحاً امكان كار در محيط هاي مختلف)
۸- سيستم براي كار با كليه فونت هاي تايپي آموزش پذير باشد
۹- سيستم قابليت بازشناسي كلمه با چرخش Rotation تا ۱۵ درجه را داشته باشد
ساير توضيحات:
از شرائط تحويل گيري اين است كه در حضور داوران source نرم افزار توسط مجري آورده خواهد شد و compile خواهد گرديد.
مدت زمان اجرا: ۱۲ ماه
هزينه كل پروژه (ريال): ۷۵۰ ميليون

نرم افزار ايجاد طرح بهينه برش دوبعدي ورق
Optimum Cutting Plan Software

اهداف: كمينه كردن دور ريز ورق براي ورق هاي گوناگون با اشكال هندسي مختلف نظير مربع، مستطيل و... اشكال هندسي نامنظم و نامتقارن متفرقه مي باشد كه قرار است، اشكالي از درون آنها بريده شود.
بازار هدف: كارگاه ها و صنايع فلزي نظير ورق كاري، كارگاههاي بزرگ توليد پوشاك، صنايع چوب و چوب بريها
شرح موضوع: نرم افزار پس از مشخص شدن نوع ابزار برش، شكل ورق و اشكالي كه بايد از درون ورق بريده شود به ارائه طرح با دور ريز كمينه اقدام مي نمايد.
حداقل مشخصات و قابليتهاي موردنظر:
۱- پيشنهاد ابعاد و نوع ابراز برشي براي هر ورق با جنس و ضخامت و دقت مشخص
۲- با توجه به جهت دار بودن برخي از ورق ها (نظير پارچه) كمينه كردن بايد با لحاظ نمودن حداقل چرخشي كه به عنوان ورودي دريافت مي شود، انجام پذيرد
۳- كمينه كردن دور ريز بايد با توجه به وابستگي و نوع رابطه المان ها با يكديگر انجام گيرد. (ارتباط تعدادي المان ها به عنوان ورودي دريافت مي شود).
۴- نرم افزار بايد قابليت دريافت فايل هاي نقشه solidworks, Acad را داشته و به عنوان خروجي برنامه براي CNC را توليد نمايد.
ساير توضيحات:
در صورتي كه نرم افزار بتواند دور ريز را به گونه اي تنظيم نمايد كه در عين كمينه شدن حتي المقدور در قطعات بزرگتري جا داده شده باشد از امتياز ويژه هنگام داوري برخوردار خواهد شد.
مدت زمان اجرا: ۱۰ ماه
هزينه كل پروژه (ريال):۳۵۰ ميليون

تازه هاي دنياي انفورماتيك
نسل جديد دوربين هاي ديجيتال
004300.jpg

دوربين جديد Canon
دوربين جديد ديجيتال Canon توسط مدير شركت آقاي فوجيو ميتاراي در آگوست ۲۰۰۳ به نمايش گذاشته شد. دقت دوربين ۳/۶ مگاپيكسل و قيمت آن ۱۰۱۴ دلار است. اين دوربين از ۲۰ سپتامبر جاري به فروش خواهد رسيد.
004305.jpg

سايبرشات سوني
دوربين جديد سوني با ۲ مگاپيكسل دقت تصويري و مدل Cyber-Shot UDSC-U50، لنز دوربين ۲۱۰ درجه چرخش داشته و شخص مي تواند تصوير خود را بگيرد. دوربين از ۱۹ سپتامبر جاري به قيمت ۲۵۳ دلار به فروش خواهد رسيد.
004310.jpg

دوربين فيلمبرداري سوني
دوربين فيلمبرداري جديد سوني مدل DcR-Pc300K با دقت تصويري ۳/۳ ميليون پيكسل CCD كه از ۶ سپتامبر به قيمت ۱۶۴۴دلار به بازار آمده است.
004315.jpg

دوربين Pentax
دوربين جديد Pentax توسط مدير شركت آقاي فوميو اورانو به نمايش گذاشته شد.
دقت اين دوربين ۱/۶ مگاپيكسل است و از ۶ سپتامبر به قيمت ۱۶۷۸ دلار فروش خود را آغاز كرده است.
004320.jpg

كوچكترين دوربين ديجيتال چند رسانه اي
شركت ماتسوشيتا اعلام نموده است كه تا روز دهم اكتبر كوچكترين دوربين ديجيتال چند رسانه اي دنيا كه قابليت انجام چهار كار را دارد ارائه خواهد داد.
اين دوربين كه SV-AS10 نام دارد يك دوربين ۲ مگاپيكسل است كه از كارت حافظ SD استفاده مي كند. اين دوربين قابليت ضبط فيلم و صدا را نيز دارا مي باشد. انتظار مي رود اين دوربين ۷۴ گرمي با قيمتي حدود ۳۰ هزار ين وارد بازار شود. علاوه بر SV-AS10 شركت ماتسوشيتا به زودي سه دوربين چند كاره ديگر را نيز ارايه خواهد داد.
004325.jpg

دوربين ديجيتال ضد آب
شركت Pentax دوربين ديجيتال جديدي ارائه داده است كه براي عكاسي در برف، باران و يا يك روز آفتابي در ساحل مناسب است. اين دوربين كه Optio 33WR نام دارد مي تواند شسته شود، زير باران قرار گيرد ويا درون آب وارد شود.
دوربين مذكور داراي وضوح ۲/۳ مگا پيكسل بوده و داراي زوم ۳X است. توانايي ضبط فيلم با صدا نيز از قابليت هاي ديگر آن است. اين دوربين داراي يك نمايشگر LCD ۶/۱ اينچي بوده و كاملاً ضد آب است حافظه آن مي تواند از نوع كارت هاي SD يا كارت هاي چند رسانه اي MMC باشد.
Optio33WR در پايان اكتبر عرضه خواهدشد.

گزارش
آموزش
خبر
گوناگون
مقاله
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |  گوناگون  |  مقاله  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |