پنج شنبه ۲۷ شهريور ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۷۰- Sep, 18, 2003
گزارشي از بازار كامپيوتر تهران
سكوت تابستانه
زير ذره بين
متقاضيان و خريداران كامپيوتر اعتماد خود را نيز به بازار از دست داده اند. عرضه قطعات بدون كيفيت كه پس از مدتي برگشت مي خورد و عرضه بدون گارانتي كالاها باعث شده تا متقاضيان براي خريد رايانه كمي دست نگه دارند
011270.jpg
مصطفي قوانلو قاجار
تابستان امسال در حالي رو به پايان مي رود كه بازار خريد و فروش كامپيوتر فصل خوبي را سپري نكرد. ركود شديد بازار كامپيوتر باعث شد تا خريد وفروش سخت افزار به طرز چشمگيري كاهش يابد. مراكز كامپيوتر پايتخت، بازار رضا، علاالدين و ياران روزهاي ساكتي را پشت سر مي گذارند. انبوه سخت افزار و مانيتورهاي گوناگون به روي هم انبار شده اند. با آنكه كارشناسان فصل تابستان را با توجه به تعطيلي مدارس بازار خوبي براي مبادلات كامپيوتري مي دانستند اما تعطيلي مدارس باعث نشد تا اين بازار غرق سكوت كامپيوتر كمي تكان بخورد. «در حال حاضر بيشتر مراجعين به بازارهاي كامپيوتري به دنبال تهيه نرم افزارهاي كامپيوتري يا تعمير سخت افزار خود هستند». يكي از فروشندگان مجتمع پايتخت با اعلام مطلب فوق افزود: «ركود آنچنان اين بازار را فراگرفته كه بسياري از فروشگاه هاي رايانه اي مجبور شده اند سي دي بازيها و برنامه هاي گوناگون را به صورت فله اي عرضه كنند تا با فروش آنها ضرر ناشي از نفروختن كامپيوتر را جبران كنند.»
گرچه ضريب نفوذ كامپيوتر طي سالهاي دهه پاياني هفتاد و ابتداي دهه هشتاد افزايش يافته اما بازار كامپيوتر هميشه با نوسانات مختلف روبرو بوده است. آزاد سازي واردات سخت افزار رايانه اي، از بنادر و از طريق مرز هوايي، مونتاژ مانيتور، سي دي رام و توليد سخت افزارهاي مختلف عرضه كالاهاي كامپيوتري را بالا برد. اما رقابت ناسالم بين بخش خصوصي ودولتي باعث شد تا بسياري از شركتهاي خصوصي كه با سرمايه هاي اندك در اين بازار حضور داشتند ورشكست شوند.
محمد مهران مير مطلبي يكي از فروشندگان باسابقه در بازار كامپيوتر مي گويد:«اخيرا شركتهاي ايز ايران و گسترش انفورماتيك با سرمايه اي دولتي اقدام به فروش قسطي رايانه كرده اند. اين شركتها داراي سرمايه بسيار زيادي هستند و بازار واردات قطعات كامپيوتر را در اختيار دارند طبعا مشتري به علت فقر اقتصادي ونبود نقدينگي به سراغ رايانه هاي قسطي مي رود.»
به گمان كارشناسان وقتي روند عرضه وتقاضا از طريق مسيرهاي پنهاني و غيرقانوني فراهم شود زمينه رقابت را از بين مي برد و باعث ركود تقاضا مي شود. عرضه سخت افزارهاي كامپيوتري توسط نمايندگيهاي خارجي وضعيت بازار را تثبيت مي كند اما ورود كالاي قاچاق و بدون گمرك باعث شكسته شدن نرخها مي شود وتعادل بازار را به هم مي ريزد.
حميد جعفري شاغل در بازار كامپيوتر علاالدين مي گويد: «دربازار علاالدين دو فقره كلاهبرداري بزرگ انجام شد كه اين كلاهبرداريها ضربه بزرگي به اين بازار زد. رقم ۴۰۰ تا ۵۰۰ ميليون تومان كلاهبرداري چنان سنگين بود كه مدتها كسي جرات دريافت چك و مبادله كالا را نداشت. ضمن اين كه اكثر فروشندگان اين صنف جوان هستند و تجربه كاري بسيار كمي دارند. به همين خاطر افراد زيادي در همين بازار به طور كامل ورشكست شدند.» وي درباره اين كه اين ركود چه اثري در كار وي داشته مي گويد:«با مراجعه به فاكتورها حتي نصف فروش سال پيش را در تهران نداشته ايم.»
با ركود بازار تهران بازار شهرهاي ديگر ايران مورد توجه قرار گرفته با اين كه قيمت تمام شده يك سخت افزار در شهرهاي ديگر بيشتر از تهران است اما عرضه و تقاضاي كامپيوتر وضعيت بسيار بهتري از تهران دارد. بسياري از عرضه كنندگان قطعات كامپيوتري اكنون بازار شهرهاي شيراز، تبريز، قم، كرمانشاه، اصفهان ومشهد را مورد توجه قرار داده اند.
با اين حال دلايل مختلفي براي ركود بازار كامپيوتر مطرح مي شود. عباس نايب لويي مسئول فني هيرمند رايانه معتقد است: «يكي از منابع خريد رايانه سازمانهاي دولتي هستند كه تقريبا در اواخر فصل تابستان بودجه سالانه خود را دريافت مي كنند. شايد يكي از دلايل ركود فصلي عدم استقبال سازمانهاي دولتي از بازار رايانه و تامين سخت افزار مورد نياز از جاهاي ديگر باشد. در سالهاي اخير به دليل كمبود نقدينگي در ميان مردم فروش كامپيوترهاي قسطي رواج پيدا كرده، شركتهاي قسطي فروش براي آن كه بتوانند كامپيوتر را با قيمتي پايين عرضه كنند قطعات بدون كيفيت و بدون گارانتي جداگانه عرضه مي كنند اما مشتري تنها ارزاني را مي بيند وتوجهي به كيفيت قطعه ندارد.»
كارشناسان بازار كامپيوتر اميدوارند با شروع فصل پاييز و خريد مدارس از بازار كامپيوتر سكوت كسالت آور بازار كمي كاهش يابد اما ناصر صباغي مسئول شركت خدمات بهينه كارنو آور نظري خلاف اين مطلب عقيده دارد او مي گويد: بازار رايانه افتضاح است و هر سال بدتر از سال پيش مي شود. تا موقعي كه به واردات گمرك تعلق مي گيرد و سازمانهاي دولتي با واردات بدون گمرك به تعادل بازار لطمه مي زنند اميدي به بهبود وضعيت نيست. مگر آنكه يك قطعه به قيمت واقعي خود عرضه شود. وي مي افزايد: نان شب واجب تر از خريد كامپيوتر است. بسياري از مردم توانايي هزينه بالاي خريد كامپيوتر را ندارند بنابراين تا وقتي قيمتها كاهش پيدا نكند و مردم توانايي خريد سخت افزار را پيدا نكنند وضع به همين صورت باقي مي ماند و يا شايد بدتر هم بشود. اين مسئله ربطي به تابستان وپاييز هم ندارد.
به نظر مي رسد متقاضيان و خريداران كامپيوتر اعتماد خود را نيز به بازارعرضه از دست داده اند. عرضه قطعات بدون كيفيت كه پس از مدتي برگشت مي خورد، عرضه بدون گارانتي كالاها باعث شده تا متقاضيان براي خريد رايانه كمي دست نگه دارند. به نظر مي رسد ايجاد يك نهاد نظارتي بر ورود و عرضه كالاهاي كامپيوتري و پايان دادن به انحصار دولتي واردات بتواند وضعيت نابسامان عرضه سخت افزار را اندكي بهبود بخشد.

پهناي باند چيست؟
011275.jpg
نيما اكبرپور
وقتي از مرورگر خود درخواست مي كنيد تا محتواي يك سايت اينترنتي را به شما نشان  دهد در حقيقت در حال دانلود يك فايل هستيد. دانلود مي تواند يك فايل صفحه وب با فرمت HTML، يك فايل تصويري با فرمت GIF و يا يك فايل صوتي مثلاً با فرمت MIDI و يا تركيبي از آنها باشد. اين فايلها در كامپيوتر شما بارگذاري (Download) شده و از طريق مرورگر وب (Web Browser) به شما نشان داده مي شوند.هرگاه فايلي را دانلود مي كنيد، داده ها در مسيري به سمت شما منتقل مي شوند كه به اصطلاح به آن Data Transfer مي گويند. براي مثال اگر صفحه اي با حجم يك كيلو بايت (۱kb) يا ۱۰۲۴ بايت دانلود مي كنيد، دقيقاً به همان مقدار يعني يك كيلو بايت داده را از سرور آن سايت به كامپيوتر خود منتقل كرده ايد.
پهناي باند يا Bandwidth پهناي ارتباطي است كه داده ها از طريق آن و از فضاي وب انتقال مي يابند. البته اين مسأله رابطه مستقيمي با تعداد بازديدها يا Hit سايت ندارد. يك بازديد از صفحه ۱۰۰ كيلوبايتي به همان مقدار پهناي باند مصرف مي كند كه ۱۰۰ بازديد از يك صفحه يك كيلوبايتي. پس هنگام انتخاب يك ميزبان براي سايت خود همواره به اين نكته و پهناي باندي كه لازم داريد، توجه داشته باشيد.
چه مقدار نياز داريم؟
تصور كنيد كه سه فرد داريم كه آنها را به ترتيب شماره ۱ ، ۲ و ۳ مي ناميم.اين سه نفر هر كدام يك ميليون  ريال پول دارند و مي خواهند كه آن را در يك فروشگاه خرج كنند.
فرد شماره ۱، تعداد زيادي وسيله با قيمت پايين براي هر يك از آنها خريداري مي كند. فرد شماره ۲، تعداد كمتري وسيله نسبت به فرد شماره۱، اما با قيمتهاي متوسطي مي خرد. فرد شماره۳، چند وسيله بيشتر نمي تواند بخرد. چون براي هر يك قيمت زيادي پرداخت كرده است.
اجازه دهيد موارد فوق را براي سايت و پهناي باند شبيه سازي كنيم. در نظر بگيريد كه مقدار موجودي هر يك همان پهناي باند است و وسايل خريداري شده اجزاي سايت و يا به عبارت ديگر فايلهاي آن هستند:
فرد شماره ۱، سايتي با فايلها و تصاوير كم حجم طراحي كرده، در نتيجه تعداد بازديد بيشتري از سايتش صورت مي گيرد. فرد شماره ۲، داراي سايتي با فايلها و تصاوير كم و بيش حجيمي است، كه به همان نسبت تعداد بازديد كننده كمتري باعث مصرف پهناي باند آن سايت مي شود. فرد شماره ۳، سايت مناسبي طراحي نكرده، چون فايلها و صفحات سايتش بسيار حجيم بوده و با تعداد كمي بازديد از سايتش تمام پهناي باندش مصرف مي شود.
پهناي باند نامحدود
وقتي كه يك پيشنهاد براي انتخاب ميزبان (Host) داريد كه گفته است پهناي باند نامحدودي در اختيارتان قرار مي دهد، احتمالاً به طور دقيق به دنبال اجراي مفهوم پهناي باند نامحدود بر روي سايت خود هستيد. اما هيچ ميزباني نمي تواند يك پهناي باند نامحدود را در اختيارتان قرار دهد. اگر واقعاً اين مسأله امكان پذير باشد كه شما بتوانيد پهناي باند نامحدودي براي سايت خود و با اين مبالغ ناچيز تهيه كنيد، به چه علت سايتهاي ياهو و يا مايكروسافت سايت خود را بر روي پهناي نامحدود اين ميزبانها منتقل نمي كنند؟
شما متوجه خواهيد شد كه هيچ چيز نامحدودي وجود ندارد. به عبارت ديگر اين گونه تعريفها نسبي هستند و براي دوره اي خاص مفهوم دارند. در برابر اين ادعا، يكي از حالات زير را پيش رو داريد:
۱- سايت شما در يك بازه داراي پهناي باند نامحدود است:  تعداد زيادي از هاستها مشمول اين حالت هستند. اگر سايت شما مثلاً كمتر از ۵ گيگابايت در ماه را مورد استفاده قرار مي دهد، اصطلاحاً گفته مي شود كه پهناي باند نامحدود داريد. ممكن است كه پس از مدتي ترافيك سايت بيشتر از بازه مشخص شده شود و اين شما را مجبور خواهد كرد كه به هاست ديگري اسباب كشي كنيد. به عبارت ديگر، نامحدود در بازه مشخص.
۲- پهناي باند مشروط: در اين حالت به شرطي پهناي باند نامحدود در اختيارتان مي گذارد كه قبول كنيد فايلهاي صوتي همچون mp3، فشرده مثل zip و tar، اجرايي مانند exe و تعدادي ديگر از فرمتهاي معمول بزرگتر از حد استاندارد يك فايل گرافيكي يا HTML را استفاده نكنيد. به علاوه، آنها اغلب از شما مي خواهند كه تمامي فايلها روي فضاي خودتان مصرف شوند و شما نمي توانيد اجازه دهيد كه سايتهاي ديگر لينك مستقيمي به فايلهاي شما داشته باشند.
۳- كذب محض: در برخي موارد آنها چيزي را تبليغ كرده اند كه هيچ گاه توانايي انجام آن را ندارند. آنها معمولاً چيزي شبيه اين را مي گويند: «ما نتيجه را تضمين نمي كنيم». و در صورت محبوبيت سايت تان خواهيد ديد كه پهناي باند مورد نظر برايتان غيرقابل دسترس است. تعداد زيادي از سايتها، مفاد قرارداد خود را ناديده گرفته و به راحتي موانعي را ايجاد مي كنند. تعداد اندكي از آنها اين عدم دسترسي را جبران كرده و يا وجه تان را به شما مسترد مي كنند. البته هاستهاي دسته سوم نمي توانند مدت زيادي در رقابت  پايدار بمانند مگر اينكه سياست خود را قبل از ازدياد مشتريهايشان عوض كنند.
چرا برخي از هاستها تبليغات دروغ انجام مي دهند؟
پاسخ اين سؤال ساده است. آنها اين كار را مي كنند چون رقبايشان هم همين شيوه را در پيش گرفته اند. آنها گمان مي كنند كه بسياري از كاربرانشان بسيار كمتر از آنچه كه درخواست كرده اند، پهناي باند احتياج دارند و به همين دليل هيچ گاه متوجه محدوديت پهناي باند خود نخواهند شد. در حقيقت بسياري از كاربران هم درك درستي از پهناي باند ندارند. آنها تنها مي بينند كه يك هاست آنها را در پهناي باند محدود كرده و ديگري آن را به مقدار نامحدود ارائه مي دهد و تنها به همين علت دومي را انتخاب مي كنند.
از زاويه آمار، بيشتر سايتها كمتر از ۵۰۰ مگابايت و يا به عبارتي ۵/۰ گيگابايت در ماه پهناي باند مصرف مي كنند. در صورتي كه شما mp3 و يا نرم افزار خاصي را براي دانلود در سايت خود قرار نداده باشيد، نبايد نگران پهناي باند خود باشيد. اما به اين دقت كنيد كه اگر هاستي در تبليغات خود مدعي پهناي باند نامحدود باشد، راه خاصي هم براي اثبات دروغ وي موجود نيست.
تفاوت بين پهناي باند (Bandwidth) و انتقال داده (Data Transfer) چيست؟
اين دو مفهوم در بسياري از موارد مترادف هستند و هر دو تصور يكساني را در ما برمي انگيزند. به طور خلاصه، هر دو با مقدار داده اي كه به صورت فايل روي سايت تان آپلود كرده ايد بستگي دارند. كاربران سايت را مرور كرده و با اين كار فايلها يا ايمليها (در صورتي كه شما از هاست تان براي خدمات ايميل استفاده مي كنيد)، را از هاست دانلود مي كنند و اما تفاوت... بگذاريد با يك مثال مسأله را كمي روشن تر كنم. تصور كنيد كه يك ارتباط اينترنتي مانند يك لوله آب و داده ها همان آب است. پهناي باند در اين مثال به ضخامت لوله اطلاق مي شود. هرگاه سخني از انتقال داده نامحدود (Unlimited data transfer) به ميان مي آيد، درست به مانند اين است كه بگويند شما مي توانيد از يك لوله باريك هرچقدر كه مي خواهيد آب بنوشيد ولي در عمل شما نمي توانيد آب زيادي از چنين ضخامت كمي بنوشيد.
در صنعت هاستينگ، پهناي باند بسيار پربهاست و اطلاق عبارت نامحدود درباره آن ممكن نيست.
دزدي از پهناي باند
در بسياري از سايتها فايلهاي گرافيكي و يا صوتي قرار دارد. فرض كنيد كه وب مسترسايت ديگر از تصوير و يا صوت موجود در سايت تان خوشش آمده باشد. ممكن است كه او با به دست آوردن آدرس آن فايل (مثلاً با گرفتن Properties از آن) همان فايل را در ميان صفحات خود جاي دهد. با اين كار هر بار كه سايت او مرور مي شود، فايلهاي مورد نظر از هاست شما به مرورگر فرد بازديد كننده هدايت مي گردد. با اين كار بدون آنكه كسي از سايت شما بازديد كرده باشد، شما مقداري از پهناي باند خود را از دست داده ايد. به اين كار (كه در بسياري از موارد ناآگاهانه صورت مي گيرد)، دزدي پهناي باند يا Bandwidth theft مي گويند. براي جلوگيري از اين مسأله بهترين راه اين است كه از طريق ايميل با وب مستر آن سايت تماس گرفته و از وي خواهش كنيد كه فايل مورد نظر را بر روي هاست خود منتقل كرده و آدرس آن را به هاست خود تغيير دهد.
http://www georgerabe.com
http://www myparentime. com
http://www hardcorehosts.com

لينكستان
هشدار مخابرات به كاربران
011315.jpg

روابط عمومي مخابرات در اطلاعيه اي كاربران اينترنت را به توجه بيشتر در پاسخگويي به پيام هاي اينترنتي دعوت كرد. در اين اطلاعيه آمده:« هنگامي كه كاربران اينترنت در يكي از سايت هاي داخلي با پيام هاي غير متعارف كه در برخي موارد انگليسي است، مواجه مي شوند، بايد با دقت كامل پيام را بخوانند و دستور را اجرا كنند. در همين راستا بارها ديده شده است كه كاربران با فشردن دكمه تأييد بطور اتفاقي از شبكه داخلي وارد شبكه بين المللي مي شوند كه بدنبال آن مدت زمان اتصال آنان با شبكه با نرخ مكالمه بين المللي محاسبه مي شود. در صورت برقراري ارتباط كاربران بدين طريق، هزينه مكالمه بين المللي براي آنان به ميزان هر دقيقه يك هزار و ۵۹۰ ريال محاسبه مي گردد.»
مراقبت از كهنسالان با كامپيوتر
باشگاه سيب: با استفاده از تجهيزات كامپيوتري پيشرفته از افراد مسن در منازل خود آنها مراقبت مي شود. بر همين اساس چندين سنسور(حساسه) به درها، قفل ها، تجهيزات آشپزخانه، تختخواب ها، حمام و حتي توالت هاي منازل افراد مسن وصل مي شود. اين حساسه ها اطلاعات لازم را به كامپيوترها منتقل مي كنند و اين كامپيوترها نيز به تلفن و چند بلندگو متصل مي شوند. كليه اين تجهيزات در منزل نگهداري مي شود و توسط ساكنان منزل كنترل مي شود. اگر اين حساسه ها وجود خطري را تشخيص دهند- به عنوان مثال بازماندن در خروجي خانه براي يك مدت طولاني سيستم از طريق تلفن يا بلندگوي داخلي اخطاري را به ساكنان منزل مي فرستد. در صورت بي توجهي به اخطار با شخص سومي مثلاً همسايگان به طور خودكار تماس گرفته مي شود. مبدع اين پروژه پرفسور هينزولف از دانشگاه برونل است. در حال حاضر اين پروژه در دست بررسي است.
هزينه سنگين فيلترينگ
ايلنا: نرم افزار فيلترينگ با هزينه هاي سنگين تهيه مي شود كه خريد آن از كشورهاي خارجي فشار زيادي را به اي اس پي ها وارد مي كند مدير عامل اي اس پي دهكده جهاني اطلاعات پيمان اسكندري در اين باره مي گويد: فيلترينگ ضمن بالا بردن هزينه هاي اينترنت براي مصرف كننده ، فشار زيادي نيز به شركت ها وارد مي كند. وي افزود: از نظر ما تنها يك ليست وجود دارد و به روز كردن ليست اسامي سايت هاي فيلتر شونده توسط شركت مخابرات اعلام مي شود بنابراين اي اس پي ها مي توانند به بستن سايت هايي كه در ليست وجود ندارد، اقدام كنند. وي در مورد اينكه آيا تهيه ليست اسامي سايت هايي كه نسبت به فيلتركردن آنها اقدام شده براساس كار كارشناسي است، تصريح كرد: مخابرات تا امروز در اين زمينه خوب كار كرده؛ اما اين مساله كه تهيه ليست، بر اساس نظر كارشناسي بيشتري قرار بگيرد، ايده بسيار خوب و مؤثري است.
۸۰۰ ميليون شغل با تجارت الكترونيك
ايسنا: بازاريابي اينترنتي با كاهش هزينه در تبليغات، گستردگي مخاطب با بيش ۸۰۰ ميليون نفر در سطح جهان زمينه تجارت الكترونيك را فراهم كرده، علي اكبر جلالي عضو هيأت علمي دانشگاه علم و صنعت درباره موانع و راهكارهاي تجارت الكترونيك در ايران مي گويد: «به علت عدم آشنايي بازرگانان و تجار كشور به فن آوري اطلاعات، هنوز از اين فرصت استفاده نشده و بايد با آموزش هاي لازم فضاي مناسبي براي بهره گيري از اين فرصت جهاني به وجود آورد.
وي افزود: «نبودن كارت اعتباري بين المللي، پول ديجيتال، قوانين تجارت الكترونيك و اعطاي گواهينامه هاي آموزشي، نبودن عزم و اراده  ملي در توسعه  بازاريابي الكترونيكي باعث شده كه فرهنگ لازم در كشور وجود نداشته باشد، در كنار مشكلات فوق به ضعف بستر ارتباطات كه امكان انتقال حجم اطلاعات به خصوص تصويري و ويديويي را براي ما غير ممكن كرده است مي تواند از ديگر مشكلات باشد.»
011285.jpg

بازاريابي شبكه اي سود آور است
ايسنا: بازاريابي شبكه اي يكي از زيرشاخه هاي مهم و اساسي تجارت الكترونيك به شمار مي رود و مي تواند براي اقتصاد جامعه سودآور باشد. محمد باقر صدري، اقتصاددان،معتقد است:« بسياري از شركت هايي كه توان استخدام نيروي انساني زياد ندارند مي توانند با استفاده از اين روش و از طريق اينترنت به معرفي فروش كالاهاي خود اقدام كنند. همچنين استفاده از بازاريابي شبكه اي به خصوص براي اقتصاد كشور ما مي تواند در حوزه  توسعه  صادرات غير نفتي مفيد واقع شود. وي افزود: وجود صداقت و توجه به قوانين داخلي و بين المللي در اين حوزه نكته اي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد.
صدري،تصريح كرد: بازاريابي شبكه اي اززيرشاخه هاي تجارت الكترونيك به شمار مي رود، كه به تسهيل ارتباطات منجر مي شود. اما استفاده از اين نوع بازاريابي تنها به ابعاد مثبت ختم نشده و ابعاد منفي هم دارد چرا كه در اين بين افرادي سودجو كه به بهانه  بازاريابي به رد و بدل كردن پول مي پردازند يافت خواهند شد. صدري، ادامه داد: در تمام كشورها اين نوع بازاريابي وجود داشته و هر كشور قوانين ويژه اي براي جلوگيري از امكان سوء استفاده و متضرر شدن افكار عمومي اعمال كرده است.»
011320.jpg

بازاريابي شبكه اي از مصاديق كلاهبرداري
ايسنا: بازاريابي شبكه اي به دليل اتكا بر امور واهي به عقيده ي برخي حقوقدانان مي تواند جزو مصاديق كلاهبرداري باشد.
محمدهادي صادقي گفت:«بازاريابي شبكه اي به عقيده  برخي مراجع، خلاف شرع است و از لحاظ شرعي به دليل مبتني بودن بر شانس، قمار محسوب مي شود و از نظر قانوني هم آن چنان كه برخي دادگاه ها راي داده اند به دليل مغرور كردن افراد، كلاهبرداري محسوب مي شود.

سايه روشن روزنت
كنفرانس اينترنتي
آسوشيتد پرس: دو دانشجو در حال گفت وگو درباره بر گزاري يك نشست دانشجويي با استفاده از ويدئوكنفرانس در دانشگاه كاليفرنيا هستند. سخت افزار ارائه شده براي برگزاري نشست دانشجويي اين امكان را به دانشجويان مي دهد تا اطلاعات تصويري ، صوتي و فايل هاي خود را براي يكديگر به مبادله بگذارند.
در اين دانشگاه دانشجويان سر كلاس خود با استادان ديگر ارتباط برقرار مي كنند. رايانه هاي داخل دانشگاه به صورت يك شبكه به هم متصل است
موزه اينترنتي
آسوشيتدپرس: در يك موزه اينترنتي عكس هايي از جنگ جهاني دوم، نازيها و سربازان آمريكايي به نمايش گذاشته شده است. به گفته برپاكنندگان، اين موزه مي تواند پاسخ بسياري از پرسش هاي تاريخي را از جنگ جهاني دوم به محققان بدهد.
011280.jpg

كافي نت تكريت
رويتر:اولين كافي نت در تكريت بغداد با استقبال خوب مردم اين كشور مواجه شده است. اين كافي نت دسترسي مردم را به اينترنت فراهم كرده است. اما با توجه به اين كه براي هر ساعت مصرف يك دلار در نظر گرفته شده همه عراقي هاي علاقه مند نمي توانند از اينترنت بهره مند شوند. آمريكا درحال تغيير تمامي زير ساخت هاي ارتباطي عراق و تغيير آن به سيستم آمريكايي است.
011300.jpg

هم ويدئو گيم هم تلفن تصويري
آسوشيتدپرس: ويديو گيم جديد نيتندو علاوه بر قابليت بازي مي تواند به عنوان يك تلفن تصويري هم به كار رود.مخترعان ژاپني اين دستگاه را به گونه اي طراحي كرده اند كه پس از شماره گيري مي توان تصوير فرد مقابل را در مانتيور نيتندو ديد. نام اين دستگاه «كامپو پيشرفته» است كه به قيمت ۱۱۰ دلار در ماه جاري عرضه شده است. «كامپو پيشرفته» احتياجي به اي اس پي ندارد.
011295.jpg

هدست بدون سيم
آسوشيتدپرس: در حاشيه نمايشگاه اتومبيل فرانكفورت هدست جديدي عرضه شده كه مي توان با استفاده از اينترنت بي سيمي(وايرلس)راه رفت و با افراد مختلف به گفت وگو پرداخت ضمن آنكه تصوير دارنده هدست براي گيرنده ارسال مي شود.
011290.jpg

ربات اسباب بازي
آسوشيتدپرس: ورژن جديد ربات ساخت سوني به بازار تكنولوژي توكيو عرضه شد. اين ربات سگ مانند كه آبيو نام دارد نسبت به مدلهاي قبلي خود زيباتر و طبيعي تر است. اين اسباب بازي۱۵۸۰ دلار قيمت گذاري شده است.
كامپيوترهاي پايونير روي آستين لباس
باشگاه سيب: شركت پايونير نمونه جديدي از كامپيوترهاي پوشيدني كه به آستين لباس مي چسبد را با صفحه اسكرين شفاف تر ساختند. در سال ۲۰۰۱ «ناواكي ها راساوا» طراح صنعتي و «ميچي سوند» طراح لباس به همراه شركت پايونير درپروژه اي ۴۸۴۰ هزار دلاري كامپيوتر شخصي اي ساختند كه قابل چسباندن به لباس بوده و به عنوان كامپيوترهاي پوشيدني و قابل حمل در دنيا معروف شدند. كامپيوترهاي ميكروجيبي فوق با قدرت و توان ذخيره اطلاعات بسيار زياد از جمله ساده ترين و كارآمدترين كامپيوترهاي موجود در جهان است كه با نيروي باتري ساعت به فعاليت خود ادامه مي دهد. شركت پايونير از اين فن آوري در ساخت سيستم هاي هوشمند ماشين هاي روز اروپا و آمريكا استفاده مي كند.
011310.jpg

جنگ چين با هرزنامه ها
فرانس پرس: پليس اينترنتي در چين اقدام به بلاك كردن(غيرقابل دسترسي) ۱۲۷ مركز فرستنده(اسپم) هرزنامه كرده است. اخيراً هرزنامه هاي اينترنتي كه باكس ها ي ايميل را پر از نامه هاي تبليغاتي مي كند افزايش يافته است.
اينترنت و زنان عراقي
011305.jpg

فرانس پرس: دو دختر عراقي در يك كافه اينترنتي در شهر بغداد مشغول گشت و گذار در اينترنت هستند. پس از پايان حكومت صدام مردم عراق بدون محدوديت به اينترنت دسترسي دارند. قبل از سرنگوني رژيم صدام ۵۷ كافي نت در بغداد وجود داشت اما مردم از وجود آنها بي اطلاع بودند.
بلاستر ديگري در راه است
فرانس پرس: پليس امنيت اينترنتي در آمريكا هشدار داد كه ويروسي شبيه كرم بلاستر در ويندوز مايكروسافت رخنه مي كند. مايكروسافت پچ جديدي براي پوشاندن اين حفره امنيتي در سايت خود قرار داده است. كارشناسان امنيتي نسبت به حفره هاي مايكروسافت آفيس نيز هشدار داده اند.
هكر نيويورك تايمز جريمه شد
نيوز كام:آدريان لامو كه به شبكه كاميپوتري نيويورك تايمز نفوذ و در كار آن اخلال ايجاد كرده بود به قيد كفالت آزاد شد. وي كه موظف به پرداخت ۲۵۰ هزار دلار جريمه شده است در حال حاضر در خانه والدين خود تحت بازداشت خانگي به سر مي برد. در حال حاضر هيأتي از بازرسان اف بي اي مشغول تحقيق در مورد وي هستند. لامو متهم است در فوريه سال ۲۰۰۲ در شبه كاميپوتري روزنامه نيويورك تايمز اختلال ايجاد كرده است.

روزنت
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سفر و طبيعت
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  روزنت  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |