يكشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۳
توزيع كتاب درسي رشته هاي كاردانش در مدارس
يك مقام مسئول در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از توزيع كتب درسي رشته هاي كاردانش درمدارس تهران خبر داد.عليرضا راه پيما در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران، افزود: به منظور رفاه حال دانشآموزان در رشته هاي كاردانش هنرستان هاي فني و حرفه اي اين دانشآموزان مي توانند در سال تحصيلي جديد كتب درسي را از محل تحصيل خود دريافت كنند.
وي با اشاره به اينكه آمار توزيع كتب درسي  رشته هاي كاردانش نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزايش داشته است افزود: تعدادي ازكتب درسي كه در سال هاي گذشته به صورت جزوات به دانشآموزان ارايه مي شد، در سال تحصيلي جديد به صورت كتب درسي در اختيار دانشآموزان قرار مي گيرد.راه پيما تصريح كرد:جزوات درسي كه به صورت كتب در اختيار دانشآموزان قرار مي گيرد، شامل كتب مهارت زندگي در رشته هاي كار دانش است.مسئول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهر تهران گفت: براساس توافق دفتر كاردانش وزارت آموزش و پرورش و سازمان هاي آموزش و پرورش استان ها، سازمان ها موظفند آمار دانشآموزان خود را اعلا م كنند. وي همچنين گفت كه براساس آمار دانشآموزان، كتب درسي مورد نياز به سازمان هاي آموزش و پرورش تحويل و به دانشآموزان مدارس ارائه خواهد شد.

كودكان خياباني ! قربانيان را دريابيم
سرگردان و ملتمس  لا به لا ي دود و آهن
اشكان نعمت پور
001164.jpg

مسأله تكدي گري در خيابان هاي تهران بسيار جدي شده و چهره رنگ پريده كودكاني كه دستشان را ملتمسانه دراز مي كنند در بسياري از تقاطع هاي اصلي شهر تكان دهنده است. اينكه چگونه مي توان با اين امر به صورت اساسي برخورد كرد نياز به برنامه هاي اساسي و بلند مدت دارد، ولي بي اعتنايي به حضور آنها با اين كيفيت در شهر، اعمال همان برنامه ها را درآينده بسي دشوارتر خواهد كرد
«... و فردا در ذهن كودكان مفهوم گنگ گمشده اي داشت. آنها غرابت اين لفظ كهنه را در مشق هاي خود با لكه درشت سياهي تصوير مي كردند.» چهره معصوم كودكان بهت زده افغان يا دستان پينه بسته بچه هاي پاكستاني كه هراز چند گاهي بر صفحه تلويزيون نقش مي بندند، سبب مي شود سايه سنگين بغض را نزديك تر از هميشه احساس كنيم، گويي همه فراموش كرده اند كمي آن سوتر، در اين شهر خاكستري، آنجا كه مرز فقر مثل سراي مسلولين از سايرين جدايش كرده و كوچه پس كوچه هايش در تيرگي رها مي شوند، معصوميت پشت جعبه واكس و يك بسته آدامس، پشت صورت چرك كودكي پنهان شده كه والا ترين آرزويش، نشستن پشت نيمكت هاي غبار گرفته دبستان است و چشم دوختن به تخته اي كه روي آن نوشته: «بابا آمد.»

پرده اول 
نمايندگان سازمان يونيسف هر چند وقت يكبار پشت تريبون قرار مي گيرند و سخناني در باب اهميت «روز جهاني حقوق كودكان» سر مي دهند. آنها از حق بهداشت و تغذيه مناسب كودكان حرف مي زنند و در مورد كيفيت آموزشي آنان داد سخن مي دهند و به برابري حقوق دختران و پسران، مقوله آرامش و استراحت هم اشاره مي كنند. در گردهمايي كه بيستم نوامبر هرسال برگزار مي شود، آمار تكان دهنده اي نيز ارائه مي شود. بيش از دويست و پنجاه ميليون كودك در سراسر جهان ناچارند به جاي تحصيل و بازي كار كنند و تعدادشان نيز روزبه روز افزايش مي يابد. بيش از سيصدهزار نوجوان كه كمتر از هجده سال دارند-حتي برخي از آنان هشت ساله به نظر مي رسند- اسلحه به دست، با جنگ و پيامد آن، مرگ دست به گريبانند... در گوشه اي ديگر از شهر، كودكان بي سامان را مي بينيد كه در انتظار غروب در خيابان ها پرسه مي زنند، آنها راهي به مدرسه ندارند و ناچارند براي به دست آوردن تكه اي نان كه شكم هاي برآمده و گرسنه شان را آرام  بخشد، گدايي كنند و شب، هرشب در پياده  روها و پارك ها به روياي گنگ و تيره فردا فرومي روند. اينها خياباني هستند.
پرده دوم 
هر روز از كنار يكي از اين كودكان سرگردان خياباني عبور مي كنيم و با بي تفاوتي نگاهي گذرا به اندام نحيف و لباس هاي ژنده آنها مي اندازيم. شايد اگر مي دانستيم ممكن است قرعه شوم مرگ روزي ديگر به نام يكي ازاين بچه ها بيفتد به سياقي ديگر به آنان مي نگريستيم.
هم اكنون در يكي از سايت هاي مربوط به كمك به كودكان آمده است: حدود بيست و پنج تا سي هزار كودك- تنها در تهران- توسط والدينشان- حداقل كساني كه در ظاهر نام سرپرست آنها را يدك مي كشند- مجبورند به تكدي گري يا انجام كارهاي دشوار و طاقت فرسا بپردازند. اين سايت اشاره مي كند حداقل صد تا صدو پنجاه نفر از آنان طي هر ماه جان خود را به دلايل گوناگوني، از سوء تغذيه تا شرايط بسيار نامطلوب بهداشتي، از دست مي دهند. شايد اين اطلا عات را دقيق و رسمي نخوانيم و زير ذره بين نبريم اما خوب مي دانيم روزانه چند نفر از همين كودكان سرگردان خياباني از كنارما عبور مي كنند و ما معمولا ً با بي تفاوتي نگاه گذرايي به اندام نحيف و لباس هاي ژنده آنها مي اندازيم.
001166.jpg

با اين وجود تهران، تنها شهر ما نيست كه دغدغه كودكان خياباني دارد كه مي خواهند بپذيرند حق زيستن دارند. در ساير شهرهاي بزرگ از مكزيكوسيتي و ريودوژانيرو تا دهلي و كراچي نيز بچه هاي شش تا پانزده ساله اي كه به تكدي گري مشغولند وجود دارند.اما حقيقت اين است همه اميدواريم ريشه هاي اين پديده شوم را از كشور خود بكنيم.
خانم نجفي، عضو جمعيت حمايت از حقوق كودكان، بر اين باور است والدين چنين كودكاني، معتاداني شوربخت يا مهاجراني آواره اند كه خود نيز نيازمند ياري اند و يا سيه سرشتاني هستند كه تنها براي به بند كشيدن و استثمار آنان، بر شمار فرزندانشان مي افزايند: «برخي از خانواده ها بچه دار مي شوند تا از ثمره دسترنج آنها بهره بگيرند. بعضي هم از مهاجران افغان هستند كه در توجيه مي گويند بچه ها گواهي تولد و يا شناسنامه ندارند و نمي توانند به مدرسه بروند، بنابراين آنها را به كار- حتي در خيابان هاي شهر- وا    مي دارند، حتي آوارگان بنگلا دشي نيز در اين ميان ديده مي شوند و همه اينها، در سراسر ايران پراكنده اند.»
انجمني كه خانم نجفي سرپرستي آن را بر عهده دارد- و تنها بر پايه ياري مالي شهروندان عادي ادامه حيات مي دهد- اهتمام خود را براي كمك به اين بچه ها و آموختن حرفه اي مناسب به آنها به كار مي بندد. او همواره درتماس روزانه با اين افراد است و دغدغه هايشان را از نزديك لمس مي كند. اما آيا تلا ش هاي نيكوكارانه اي از اين دست كافي هستند؟ آيا چند انجمن و سازمان مي توانند اين پديده را كه ريشه در مسايل بنيادين اقتصادي و فرهنگي دارد رفع كنند؟ همه مي دانيم پاسخ اين پرسش چيست.
پاسخ خانم نجفي بسيار نيش دار و هشدار دهنده است. او مي گويد كودكاني كه در سرماي گزنده زمستان در پياده روها روي قطعه اي مقوا مي خوابند يا در شب هاي كوچكشان كه با دلهره ويراني در هم تنيده شده سرپناهي جز ساختمان هاي مخروبه و نيمه ويران نمي يابند بسيار خوشبخت تر از آناني هستند كه در خانه، نزد والديني خشمگين و عاصي مي مانند! برخي از آنها عليرغم اينكه خانواده دارند، شب ها را روي مقوا سر مي كنند. اما فكر مي كنند اين گونه بهتر است چرا كه در خانه چيزي جز پدر و مادري معتاد، اتاقي كوچك و تنگ و شرايطي وحشتناك انتظارشان را نمي كشد.»
او تشريح مي كند اين كودكان غالباً توسط سرپرست خانواده وادار به گدايي مي شوند. گروهي هم توسط سوداگراني كه آنها را اجاره كرده اند به تهران آورده مي شوند يا از محل زندگيشان در روستاهاي دور افتاده دزديده مي شوند تا زندگي مصيبت باري را در اينجا آغاز كنند.
برخلا ف آنچه به نظر مي رسد مسأله تكدي گري كودكان سازمان يافته است. اين بچه ها به گروه هاي مختلفي تقسيم مي شوند كه معمولا ً توسط يكي از بچه هاي بزرگتر ساماندهي مي شود. اين كودكان در خيابان هاي تهران- خصوصاً خيابان هاي شمال شهر- به گدايي مي پردازند و اگر در پايان روز پول كافي به كف نياورده باشند، به شدت تنبيه مي شوند. بنابراين نوخاسته هاي درمانده همه جا پراكنده اند، اما گاهي زيرنظر يكي كه هشت تا ده سال سن دارد جمع شده و تكدي گري مي كنند. در پايان آنچه به دست آورده اند روي هم گذاشته و به خانه مي برند، در غير اين صورت مورد تنبيه و آزار جسمي قرار خواهند گرفت.
با اين وجود آتيه تيره تري بر معصوميت پايمال شده آنها سيطره افكنده. بسياري از آنان سرانجام به بزهكاري، فروش مواد مخدر و مشروبات الكلي دست مي زنند: «گاهي نظاره گر چهره كودكاني هستيم كه براي خريد و فروش مواد مخدر و يا نوشيدني هاي الكلي پرورش مي يابند؛ رفته رفته ممكن است خود آنان نيز به اين مواد آلوده شوند. تاكنون هيچ كس نتوانسته بر چنين معضلي فائق آيد. سعي بسياري كرديم تا سازمان مسئولي بيابيم تا به ما ياري برسانند اما ...»
اشرف بروجردي، معاون اجتماعي وزارت بهداشت كشور مي گويد: «ساماندهي امور متكديان براساس قوانين موجود به عهده شهرداري است و البته وزارت كشور، نيروي انتظامي و ساير نهادها بايد درانجام اين وظيفه شهرداري را مساعدت كنند. شهرداري پيشتر مراكزي را براي اين امر احداث كرده بود و اين مراكز زماني كه معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران مسئوليت آن را بر عهده داشت، به تشكل هاي غيردولتي واگذار شدند و پيگيري اين امر پس از آن متوقف ماند.»
نادر شريعتمداري، رئيس كميسيون بر نامه و بودجه و امور اقتصادي شوراي شهر تهران معتقد است: «قطعاً مسئوليت مستقيم ساماندهي متكديان با شهرداري نيست. نهادهايي كه بايد در مسايل اجتماعي مسئوليت داشته باشند، شرح وظايف كاملاً  روشني ندارند. بهزيستي، نيروي انتظامي، قوه قضائيه و بخش هاي ديگر كه درگير اين امر هستند، داراي مجموعه مشخصي براي برخورد با اين مسأله نيستند.»
... و اكنون كودكاني بي گناه، تنها به جرم تولد در خانواده هايي كه خود نيز قرباني هستند و البته اهمال همه ما و تقدير سياهي كه چنين رقم خورده، روزانه در اقيانوس تهران بي انتها، بي آنكه هيچ يك از ما دريابيم، چه بلا يي بر سرشان مي بارد جان خود را از دست مي دهند تا ما همچون وهمي از كنار بدن هاي سردشان بگذريم و هر يك، تنها براي فرار از وجداني كه در نهان به ملا مت روح بي تفاوتمان برخاسته، ديگري را مقصر برشماريم و باز چونان گذشته، فراموش كنيم كودكاني را كه تنها آرزويشان،نشستن پشت نيمكت هاي غبار گرفته دبستان است و چشم دوختن به تخته اي كه روي آن نوشته :«آن مرد آمد»

آيينه تصوير
001176.jpg

سيگار سالا نه باعث مرگ بيش از پنج ميليون نفر در سراسر جهان مي شود. بيماري هاي قلبي و يا سرطان ريه كه بيشتر به دليل كشيدن سيگار به وجود ميآيند، بيش از هر عارضه ديگري قرباني مي گيرند. با اين وجود مصرف سيگار، خصوصاً در كشورهاي در حال توسعه كه هيچ برنامه اي براي مهار اين معضل ندارند، روند فزاينده اي يافته است
001182.jpg

كارمند راهآهن در هنگ كنگ مردم را تشويق به استرليزه كردن دستهايشان مي كند. تحقيقات در آمريكا نشان داده شستن دست ها پس از استفاده از سرويس هاي بهداشتي تا سي درصد از خطر همه گير شدن بيماري ها مي كاهد و اكنون مسئولا ن در هنك كنگ به هر عملي اقدام مي كنند تا از خطر شيوع دوباره سارس پيش گيري نمايند.
001180.jpg

مقر سازمان بهداشت جهاني در ژنو. يك آفتاب سوختگي ساده مي تواند خطر ابتلا  به سرطان پوست در كودكان طي سال هاي آينده را افزايش دهد. اين سازمان در همايش جهاني خود به كشورها اخطار داد زمينه لا زم براي آموزش اين قبيل خطرها را به كودكان فراهم آورند.
001178.jpg

كودكي پنج روزه، در كنار داروهاي ضد ايدز، در آغوش مادرش به خواب رفته است. مطالعات نشان مي دهد داروي «نويرا پاين» راهي ارزان و شايد آخرين تدبير براي جلوگيري از انتقال ويروس ايدز از طريق شيرمادر به نوزاداني است كه در كشورهاي فقير -خصوصاً آفريقايي- چشم به جهان مي گشايند.

۶۵ هزار شماره تلفن درتهران به سيستم نمايشگر مجهز شد
شركت مخابرات استان تهران از مجهز شدن ۶۵ هزارشماره در دو مركز تلفن پايتخت به سيستم نمايشگر خبر داد. به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران مركز تلفن شهيد فضل الله نوري با ظرفيت ۴۰ هزار شماره و مركز تلفن شهيد رمضاني با ۲۵ هزار شماره به سيستم نمايشگر مجهز شدند. اين گزارش مي افزايد: با فعال شدن سيستم مذكور، امكان استفاده كليه مشتركين با پيش شماره هاي ۸۰۳ تا ۸۰۶ -۵۶۴-۵۶۵ از(۵۶۵۰۰۰۰ تا ۵۶۵۴۴۴۴) و ۵۶۶ از اين سيستم مهيا شد.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
مركز آزاد تجاري  در تهران 
در يكي از مراكز خريد شهرك غرب قيمت ها به شكل سرسام آوري گران است و هيچ نظارتي وجود ندارد. فروشندگان اين مركز تجاري در پاسخ به اعتراض گرانفروشي اجناس مدعي اند: همين است كه هست. متأسفانه اعتراض به هيأت مديره مركز تجاري هم ثمري ندارد. آنها در پاسخ به اعتراض معترضين، خارجي بودن اجناس را دليلي بر گرانفروشي اعلا م مي كنند در حالي كه در اين مركز بسياري از مغازه ها اجناس ايراني عرضه مي كنند.گويا اين مركز تجاري جزو مناطق آزاد است و هيچ نظارتي در آن صورت نمي گيرد.
عباس گودرزي
  لزوم نظارت قيمت لوازم التحرير
همه ساله با فرا رسيدن ماه شهريور بازار لوازم التحرير و نوشت افزار با افزايش قيمت مواجه مي شود و معمولا ً اين افزايش قيمت را اكثر خانواده هايي كه فرزند دانش آموز يا دانشجو دارند احساس مي كنند. خود من يك بازنشسته ام كه دو دختر دانشجو و يك پسر محصل دارم. در حالت معمول تأمين هزينه اين فرزندان برايم سخت و دشوار است. حال آنكه اين قيمت ها براي آغاز سال تحصيلي افزايش نيز مي يابد. چه خوب بود اگر نظارت دقيقي بر قيمت لوازم التحرير خصوصاً در شهريورماه صورت مي گرفت تا حداقل يكي از دغدغه هاي خانواده ها اندكي كاهش مي يافت.
رضا حبيبي 
ميني بوس ها را در ايستگاه خاموش كنيد
شلوغي خيابان ها در اين روزها به اوج خود رسيده است. در چنين شرايطي آلودگي هوا نيز به طور چشمگيري افزايش يافته است. نهادهاي مرتبط در بخش مبارزه با آلودگي هوا هر روز يك راهكار جديد ارائه مي كنند ولي كسي به فكر ميني بوس هاي مسافركش نيست.تمام اين ميني بوس ها داراي مالكيت خصوصي هستند كه رانندگان آنها اغلب از قشر ضعيف جامعه مي باشند و توانايي لا زم، براي سرويس و تنظيم خودروي خود را ندارند به همين دليل اين ميني بوس ها معمولا ً چند برابر ساير خودروها هوا را آلوده مي كنند. نكته ديگر اينكه اين ميني بوس ها هر روز چند ساعت در ايستگاه منتظر نوبت مي مانند و در اين زمان خودرو را خاموش نمي كنند. البته خاموش نكردن خودرو از سوي رانندگان چندان جاي تعجب ندارد ولي بي توجهي مسئولا ن به اين كاركرد موضوعي است كه نياز به توضيح دارد.
مهندس علي غيوري 
لزوم اجراي برنامه زمان بندي اتوبوس ها
بي توجهي به برنامه زمان بندي شده اتوبوس هاي شركت در ايستگاه متروي ميرداماد زمينه معطلي مسافران را فراهم و به نوعي سرعت استفاده از مترو را خنثي مي كند. اگر برنامه زمان بندي اتوبوس ها اجرا شود، مسافران بهتر مي توانند براي ساعات خود برنامه ريزي كنند.
طاهره مقدم

ورود ناخواسته از شبكه داخلي به شبكه بين المللي به ازاي هر دقيقه ارتباط خرج روي دستتان مي گذارد
با توجه به اطلا عيه هاي قبلي روابط عمومي شركت مخابرات ايران، مبني بر توصيه به كاربران اينترنت در خصوص ورود ناخواسته آنان به برخي از سايت هاي خارجي و به دنبال آن صدور صورتحساب هاي سنگين براي آنان، اين روابط عمومي در اطلا عيه جديد خود، نسبت به تكرار چنين مواردي هشدار داد.
در اين اطلا عيه  آمده است: هنگامي كه كاربران اينترنت در يكي از سايت هاي داخلي، با پيام هاي غيرمتعارف كه در برخي موارد انگليسي است، مواجه مي شوند، بايد با دقت كامل پيام را بخوانند و دستور را اجرا كنند. در همين راستا بارها ديده شده است كه كاربران با فشردن دكمه تأييد، به طور اتفاقي از شبكه داخلي وارد شبكه بين المللي مي شوند كه به دنبال آن مدت زمان اتصال آنان با شبكه با نرخ مكالمه بين الملل محاسبه مي شود. در صورت برقراري ارتباط كاربران بدين طريق، هزينه مكالمه بين الملل براي آنان به ميزان هر دقيقه يك هزار و ۵۹۰ ريال محاسبه مي شود.

جمع آوري كارت هاي اينترنتي از كيوسك هاي مطبوعاتي
به دنبال جمعآوري كارت هاي اينترنتي اعم از معتبر و فاقد مجوز از كيوسك هاي مطبوعاتي ، كليه شركت هاي عضو انجمن شركت هاي انفورماتيك ايران بايد جهت دريافت مجوز رسمي از سوي شركت ديتا، براي توزيع توليدات خود از طريق كيوسك هاي مطبوعاتي، درخواست كتبي به دبيرخانه انجمن ارسال كنند. به گزارش دبيرخانه انجمن شركت هاي انفورماتيك ايران، نظر به افزايش شركت هاي توليدكننده كارت هاي اينترنت فاقد مجوز كه عمدتاً توليدات خود را از طريق كيوسك هاي مطبوعاتي توزيع مي كنند و با عنايت به شكايت هاي مردمي مبني بر نامطلوب بودن كيفيت كارت ها، اتحاديه توزيع كنندگان و فروشندگان جرايد، طرح ساماندهي و نظارت مستقيم بر توزيع كارت هاي اينترنتي را در دست اقدام دارد و به اين منظور ابتدا ابلا غيه رسمي به اعضاي تحت پوشش مبني بر جمعآوري كارت هاي اينترنتي اعم از معتبر و فاقد مجوز صادر و سپس توليدكنندگان معتبر شركت هاي توزيع كننده اين نوع محصول معرفي مي شوند. لذا همه شركت هاي عضو انجمن شركت هاي انفورماتيك ايران در صورت تمايل مبني بر توزيع توليدات از طريق كيوسك هاي مطبوعاتي، بايد درخواست كتبي خود را به دبيرخانه انجمن ارائه كنند تا مجوز رسمي از سوي شركت ديتا صادر شود و همچنين ملزم به رعايت آيين نامه تصويب شده از سوي اتحاديه توزيع كنندگان و فروشندگان جرايد هستند.

ده پرسش روز
مرد متأهل شاغل
سن: ۲۶
شغل/ درآمد:خبرنگاري و سرباز وظيفه، ۱۲۰ هزار تومان.
۱-آيا درآمد شما تكافوي زندگي خانوادگي تان را مي دهد؟
به سختي.
۲-آيا صاحب خانه هستيد؟
خير، متأسفانه مستأجر هستم.
۳-بيشترين هزينه زندگي شما صرفنظر از مسكن خرج چه چيزي مي شود؟
هزينه هاي روزمره زندگي و قسط وام ها.
۴-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتر است يا والدين؟
هزينه هاي فرزندان. چون والدين راحت تر با مشكلا ت اقتصادي كنار ميآيند.
۵-اگر همسرتان ولخرجي كند چه مي كنيد؟
به او تذكر مي دهم ولي ايشان خود شرايط را مي دانند و هميشه مراعات مي كنند.
۶- آخرين باري كه براي خود لباس خريديد كي     بود و چقدر؟
حدوداً يك ماه پيش يك شلوار خريدم. ۱۸ هزار تومان.
۷-اگر درآمدتان دو برابر شد چه مي كنيد؟
اگر دو برابر شود ، كمي راحت تر مي شويم.
۸-اگر درآمدتان ده برابر شد چه مي كنيد؟
فعلا ً كه بعيد است ولي اگر شد براي خريد مسكن پس انداز مي كنم و همچنين يك اتومبيل مي خرم.
۹-آخرين باري كه با همسرتان به سفر تفريحي رفتيد كي بود؟
حدود يك ماه پيش به شمال كشور.
۱۰-بين يك اتومبيل نو ماكسيما يا سهام يك شركت به همان قيمت كدام را بر مي گزينيد؟
يك اتومبيل ماكسيما.

سيستم جديد ضبط ويدئويي
دو شركت ژاپني سيستم ضبط ويدئويي تازه اي ابداع كرده اند كه نه تنها قادر است محتواي نوارهاي ويدئويي وي اچ اس را به گونه ديجيتال به ديسك هاي فشرده دي وي دي منتقل كند، بلكه مي تواند به صورت همزمان فهرست دقيقي از محتواي هر نوار ويدئويي را تنظيم كند. با اين ابداع تعيين موقعيت هر برنامه ضبط شده به سادگي امكان پذير خواهد شد. دستگاه جديد مشتمل بر يك لوح فشرده سخت(هارد ديسك) نظير لوح فشرده اي است كه در رايانه هاي شخصي قرار داد و يك محفظه مخصوص ضبط لوح هاي دي وي دي است. دارندگان دستگاههاي ويدئو، دستگاه خود را به اين سيستم متصل مي كنند و نوار ويدئو را در آن به گردش در ميآورند محتواي اين نوار به صورت ديجيتالي بر روي لوح فشرده سخت دستگاه ضبط مي شود. در همين حال اين دستگاه فهرستي مشتمل بر تصاوير فريم هاي اصلي هر برنامه ضبط شده در نوار ويدئويي را تهيه مي كند مجموعه اين فهرست و برنامه هاي ضبط شده بر روي لوح فشرده سخت در مرحله بعد بر روي دي وي دي ضبط مي شود. هر لوح دي وي دي مي تواند تا ۴۰ مگابايت اطلا عات در ثانيه را در خود ضبط كند به اين ترتيب كل محتواي يك نوار ويدئويي يك ساعته در كمتر از سه دقيقه به لوح دي وي دي منتقل مي شود.
به نوشته هفته نامه علمي نيوساينتيست سيستم تازه كه به وسيله دو شركت پاناسونيك و پايونير تكميل شده از فرمتDVD-RW استفاده مي كند. در حالي كه سيستم رقيبي كه به وسيله شركت فيليپس تكميل شده مجهز به سيستمDVD+RW است و مي تواند يك نوار ويدئويي يك ساعته را در كمتر از يك دقيقه به لوح دي وي دي منتقل كند، اما اين دو سيستم رقيب با يكديگر سازگار نيستند.

بالگردها در مسكو تاكسي مي شوند
001172.jpg
شهرداري مسكو تحقيقاتي را براي ايجاد تاكسي هوايي و تعيين مسيرهاي جابجايي بر فراز اين شهر آغاز كرده است. روزنامه ايزوستيا در گزارشي با اعلا م اين خبر يادآور شد، يوسف ارجانيكيدزه معاون اول شهردار مسكو دستور انجام اين تحقيقات را صادر كرده است. براساس اين دستورالعمل تحقيقات لازم براي ايجاد خدمات بازار تاكسيراني هوايي در مسكو و مناطق اطراف آن با بودجه اي حدود ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار روبل آغاز شده است. ايزوستيا افزود: قرار است در اين زمينه مزايده هاي مختلفي برگزار شود و كارشناسان در حال حاضر سرگرم بررسي نحوه فعاليت بالگردها و هواپيماهاي قابل استفاده در خطوط تاكسيراني شهر مسكو هستند. همزمان با آن بررسي تعيين مسيرهاي پرواز تاكسي هاي هوايي و همچنين فرودگاههاي درنظر گرفته شده براي تحقق اين امر آغاز شده و صاحبان بالگردها و هواپيماهاي خصوصي كه از مدتي پيش طرح برقراري خطوط هوايي براي پرواز بالگردها بر فراز رودخانه مسكو را به شهرداري ارايه داده بودند از اين طرح مقام هاي پايتخت روسيه استقبال كردند. به گفته آنها مسير پرواز بر فراز رودخانه ها با توجه به امكان سقوط بالگرد داراي نقص فني در رودخانه از بروز تلفات در ميان شهروندان مسكو جلوگيري كرده و در همين حال گردش هوايي در شهر مسكو را جالب تر مي سازد. اين روزنامه با اشاره به هزينه هر ساعت پرواز با بالگرد و هواپيماهاي خصوصي در روسيه كه بين ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار است افزود: شركت هاي هوايي خصوصي در مسكو با مشكلا ت فراواني روبه رو هستند. ايزوستيا نوشت: مسكو تنها پايتخت در جهان است كه پرواز هواپيماها و بالگردهاي خصوصي بر فراز آن بدون مجوز ستاد مشترك نيروهاي مسلح و سازمان هاي امنيتي ممنوع است. علا وه بر آن هيچ گونه قانون و مقرراتي براي پرواز هواپيماهاي خصوصي در مسكو وجود ندارد و قبل از هر چيز قوانين مربوط بايد تدوين شود. بنابراين گزارش در حال حاضر ۴۰ ميدان براي فرود بالگردها در مسكو وجود دارد كه اكثر آنها بر بالا ي بام ساختمان ها يا مراكز خصوصي قرار گرفته و مقررات خاصي براي استفاده از اين ميدان ها وجود ندارد.

دريك تحقيق گسترده بررسي مي شود:
اثرات مخرب ۱۱ سپتامبر برخانواده هاي نيويوركي
001174.jpg
يكي از بزرگ ترين تحقيقات تاريخ پيرامون سلا متي افراد در مانهاتان نيويورك در حال انجام است. دانشمندان براي بررسي اثرات مخرب بلندمدت انفجار برج هاي مركز تجارت جهاني بر سلا مت جسمي و يا روحي خانواده هاي ساكن پيرامون اين منطقه و يا افرادي كه هنگام بروز حادثه در آن منطقه حضور داشته اند تحقيقات گسترده اي را آغاز كرده اند. مركز بهداشت فدرال از تمام افرادي كه روز يازدهم سپتامبر در مانهاتان بوده اند خواسته است با مراجعه به مراكز مربوطه نام خود را ثبت كنند تا مورد آزمايش قرار گيرند. برآورد مي شود دست كم بايد دويست هزار نفر در اين پروژه عظيم بيست ميليون دلا ري تحت آزمايشات دقيق قرار گيرند. به هنگام بروز حادثه، هزاران داوطلب براي كمك به قربانيان در مانهاتان حاضر شده بودند كه اكنون به خانه هاي خود در سراسر كشور بازگشته اند. هزاران نفر محل كار خود را تغيير داده اند و خانواده هاي زيادي پس از حوادث به وجود آمده، محل ديگري را براي زندگي برگزيده اند.اين در حالي است كه هيچ كس از تعداد مسافران يا توريست هاي حاضر درمنطقه مطلع نيست. اكنون مسئولا ن بهداشتي آمريكا ناچارند اين افراد را بيابند و شرايط جسمي يا رواني آنها را بررسي نمايند. مشكل بزرگ در اين ميان، اشتياق مردم به همكاري با دولت است. ديگر كسي نمي خواهد آن حادثه وحشتناك را به ياد بياورد، علا وه بر اين سازمان بهداشت آنها را در طول بيست سال آينده زير نظر خواهد گرفت از اين رو گمان مي رود خيلي ها تمايلي از خود براي همكاري نشان ندهند؛ به همين دليل است كه بيشتر بودجه در نظر گرفته شده براي اين طرح، به نصب آگهي هاي تبليغاتي، فرستادن نامه هاي الكتريكيe-mail ، تبليغات اينترنتي و چاپ بروشور جهت ترغيب مردم به همكاري با دولت اختصاص يافته است. هم اكنون گرد و غبار ناشي از فروريختن برج ها و آتش  سوزي هاي بعد از آن موجب شده است برخي افراد دچار آسم يا سرفه هاي شديد شوند. خصوصاً كساني كه به طور مستقيم براي ياري رساندن در محل حاضر شده بودند پس از دو سال هنوز از اين بيماري ها رنج مي برند يا با مشاهده چنين تأثيراتي كه در كوتاه مدت روي داده اند، دانشمندان در پي يافتن بيماري هايي  -خصوصاً روحي- هستند كه مي توانند در دراز مدت اين افراد را به دردسر گرفتار آورند. به هر روي سازمان بهداشت فدرال آمريكا قصد دارد نام تمام كساني را كه در مانهاتان زندگي يا كار مي كرده اند، به مدرسه مي رفته اند يا داوطلب كمك شده بودند رابيابند. سپس گفتگويي سي دقيقه اي با آنها پيرامون سلا متي شان پس از فروريختن برج ها انجام خواهند داد تا قدم اول طرح را به درستي و دقيق برداشته باشند. سپس در طول ساليان آينده هر از چند گاهي اين افراد معاينه خواهند شد تا از عواقب ناگوار احتمالي يازدهم سپتامبر ۲۰۰۲ در امان بمانند.

ارتباط مصرف يخ و بيماري هاي عفوني
هشدار در مورد نوشابه رستوران ها
001170.jpg
001168.jpg

شايد هميشه از نوشيدن يك ليوان آب ميوه خنك لذت برده باشيد، اما به همان ميزان كه آب ميوه مي تواند ضامن سلا متي شما باشد، قطعه هاي يخ كوچك به ظاهر بي اهميت آن مي توانند برايتان دردسرآفرين باشند. مطالعات نشان داده نيمي از يخي كه در رستوران ها استفاده مي شود حاوي حشرات ريز و موجودات ذره بيني هستند كه باعث دل درد مي شوند.
شايد اصلا ً خوشايند نباشد اما پيشتر نيز مشخص شده بود بعضي از قالب هاي يخ، به دليل اينكه كاركنان رستوران ها پس از استفاده از سرويس هاي بهداشتي دست هاي خود را نمي شويند، حاوي «اوره » است.
مسئولا ن سازمان بهداشت در لندن، اقدام به نمونه گيري اتفاقي در سراسر اين شهر كردند. در پايان مشخص شد ۴۴ درصد يخ ها حاوي باكتري هايي است كه براي روده بسيار مضر هستند. پنج درصد ديگر نيز شايع ترين باكتري عامل مسموميت هاي غذايي را در خود داشتند و ده درصد آنها هم عفونت زا بودند. در تمام موارد، مشكل از آنجا سرچشمه مي گرفت كه كاركنان پيش از برداشتن قطعه هاي يخ، از شستن دست خود احتراز كرده بودند. پژوهشگران هشدار داده اند اين مشكل كه در بسياري از نقاط دنيا همه گير است مي تواند با ايجاد مسموميت غذايي، جشن خانوادگي يا دوستانه شما را بر هم بريزد.
پيشتر نيز در آمريكا مصرف يخ براي بسياري دردسرساز شده بود. در سال ۱۹۹۱ آلودگي يخ در رستوران هايي كه غذاهاي ساندويچي مي فروختند، به شيوع بيماري هاي عفوني دامن زد. در مطالعه مركز تحقيقات غذايي لندن محققان اقدام به آزمودن نمونه هاي گردآوري شده كردند تا آنها را با استاندارد تعيين شده قياس نمايند. در دويست و سي و پنج نمونه ، يكصد و شش مورد كاملا ً غيربهداشتي بودند و صدو يازده مورد ديگر هم با اهمال كاري مسئولا ن رستوران ها چندان رضايتبخش نبودند. جان لي، يكي از اين پژوهشگران عنوان كرد، نتايج آزمايش نشان مي دهد با گذشت زمان تغيير قابل ملا حظه اي در شرايط بهداشتي مكان هاي فروش خوراكي روي نداده و نتيجه ها مشابه آنچه كه در آخرين تحقيق در سال ۱۹۹۷ به دست آمده است، مي باشد: «پس از آن زمان شيوه هاي استفاده و حمل صحيح يخ ها به رستوران دارها گوشزد شد اما حاصل اين بررسي ها در كمال حيرت نشان مي دهد تا به حال هيچ تغيير خاصي در اين زمينه صورت نگرفته است. بعضي از مكان هايي كه احتمال خطر زيادي را به دنبال داشتند، مشتريان زيادي دارند و اين خود معضل بزرگي است.»

همزمان با روز جهاني جهانگردي
روز پنجم مهرماه استفاده از تاكسي سرويس فرودگاه مهرآباد رايگان است
ستاد برگزاري جشنواره  روز جهاني جهانگردي، با هدف تجليل اين روز (پنجم مهرماه)، در محل سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان تهران برپا شد. به گزارش ايسنا، ايران همگام با ديگر كشورهاي جهان، روز پنجم مهرماه را به عنوان روز جهاني جهانگردي گرامي مي دارد. غلا محسين خسروآبادي- رئيس ستاد برگزاري جشنواره- ضمن دعوت از تمامي دست اندركاران سازمان ها به مشاركت در تجليل اين روز گفت: سازمان ايرانگردي و جهانگردي درنظردارد روز پنجم مهرماه همراه با قرار دادن امتيازات ويژه براي گردشگران، همچون تخفيف براي استفاده از هتل ها، استفاده رايگان از تاكسي سرويس فرودگاه مهرآباد، تخفيف درفروش صنايع دستي و ... برنامه هاي متنوعي در راستاي سفر و گردشگري در سطح كشور برگزار نمايد.

اعلا م كالا  برگ روغن نباتي يارانه تعادلي شهري،روستايي و عشايري
امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي وزارت بازرگاني كالا  برگ شماره ۱۰۷ از سري كالا  برگ هاي مرحله يازدهم شهري را براي دريافت روغن نباتي توسط مصرف كنندگان استان هاي اصفهان، تهران، خوزستان، زنجان، سيستان و بلوچستان، قم،كرمانشاه، كهگيلويه و بوير احمد، گلستان، مازندران و هرمزگان اختصاص داد. همچنين مصرف كنندگان استان هاي بوشهر، كرمان، لرستان و همدان مي توانند در قبال ارايه كالا  برگ ۲۲۸ از سري كالا برگ هاي مرحله يازدهم شهري سهميه تعيين شده خود را دريافت كنند. براساس اين گزارش مصرف كنندگان است-ان هاي آذربايجان شرقي و غربي، فارس، اردبيل،ايلا م، چهارمحال و بختياري، خراسان، سمنان،فارس، قزوين، كردستان، گيلا ن، مركزي و يزد نيز با ارايه كالا برگ ۲۳۸ خود مي توانند سهميه تعيين شده را دريافت كنند. قيمت سهميه روغن نباتي ۹۰۰ گرمي يارانه تعادلي به صورت باز ۵/۲۴۱۶ ريال و حلب ۵/۴ كيلوگرمي ۱۳ هزار و ۵/۴۱۷ ريال تعيين شده است. تمام كالا  برگ هاي اعلا م شده براي مصرف كنندگان و عاملا ن فروش تا ۱۹ آذرماه امسال داراي اعتبار است و عاملا ن فروش بايد كالا برگ هاي دريافتي خود را به شعب بانك صادرات تحويل داده و رسيد دريافت كنند. امور اجرايي ستاد بسيج اقتصادي وزارت بازرگاني با صدور اطلا عيه ديگري كالا  برگ ۳۷۹ روستايي و ۴۷۹ عشايري مرحله يازدهم را براي سهميه روغن نباتي يارانه تعادلي اين مصرف كنندگان اختصاص داد. قيمت سهميه هر نفر كالا برگ روغن نباتي ۹۰۰ گرمي يارانه تعادلي ۵/۲۴۱۶ ريال و براي پنج نفر كالا برگ به صورت حلب ۵/۴ كيلوگرمي ۱۳ هزار و ۵/۴۱۷ ريال تعيين شده است. كالا برگ هاي ياد شده براي مصرف كنندگان تا ۱۶ آذرماه امسال و براي عاملا ن فروش تا ۱۹ آذرماه داراي اعتبارخواهد بود و عاملا ن فروش مي توانند كالا برگ هاي دريافتي خود را به شعب بانك صادرات تحويل داده و رسيد دريافت كنند.

گوناگون
بازارچه خوراك
|  بازارچه خوراك  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |