سه شنبه ۱ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۵
پديده كافي شاپ نشيني
... اگر مي خواهيد چاي و قهوه بنوشيد!
 
001232.jpg
كافي شاپ ها را پديده غربي قلمداد مي كنند، چيزي كه نسخه كمرنگي از قهوه خانه هاي سنتي به شمار مي رود. حقيقت اين است كه قهوه خانه ها نيز با ظاهر سنتي شان، مكان هايي تجملا تي شده اند و به دليل قيمت هاي بسيار بالا ، مورد استفاده همه مردم قرار نمي گيرند، بنابراين اسراف جاري در كافي شاپ ها ارتباط منطقي با قهوه خانه ها دارد. با اين وصف اين مسأله كه كجا و چگونه مي توان در اين شهر بزرگ ساعتي نشست و چاي يا قهوه اي نوشيد به قوت خود باقي است. كافي شاپ ها پاسخگوي اين امر نيستند.
وجود مراكزي براي تفريح، خوردن و نوشيدن قابل درك است، ولي آيا نبايد پديده كافي شاپ ها و هزينه بالا ي آنها را كه با اسراف گرايي آميخته شده نقطه مقابل شرايط مالي خيلي بد بسياري از شهروندان دانست؟حقيقت اين است كه در شهري با فاصله هاي بسيار عميق اقتصادي و اجتماعي زندگي مي كنيم 

نرگس هاشمي
زير نور چراغ هاي زرد، طعم تلخ قهوه، گفت وگو، خنده  و نگاه و البته وقت كشي. حقيقت اين است گاهي نمي داني چطور دوسوم حقوقت را داده اي تا لحظه اي به زعم خودت خوش باشي.
اينجا بالا تر از ميدان «م» است، كافي شاپ... اين كافي شاپ روزانه ميزبان حداقل پنجاه جوان است. مي گويند آنها براي گذران وقت به اين جا مي آيند و به نشستن كنار هم بيش از نوشيدن و خوردن اهميت مي دهند. منوي كافي شاپ مملو از اسامي آشنا و ناآشنا و گاه عجيب است.شايد با اين اسامي، قيمت هاي آنچناني طبيعي است وقتي با يك انتخاب شانسي  در مي يابي كه فقط يك تكه كيك قديمي خودمان را با يك قهوه ترك سفارش داده اي و برايش ۲۵۰۰ تومان پرداخته اي. گويا بقيه اسامي منو هم همان بستني هاي ايتاليايي و قهوه هاي معمولي هستند كه صرفاً با سنجاق شدن به اسامي فقط قيمت هايشان افزايش پيدا كرده اند! با اين احوال كافي شاپ شلوغ است و كم نيستند جواناني كه مشتاق حضور در آنجا هستند.
آقاي قنبري صاحب كافي شاپ عقيده دارد برخي جوان ها خود را امروز مستقل قلمداد مي كنند و بسياري از آنها كم و بيش براي خود كاري دارند و كسب درآمد مي كنند. بنابراين با پولي كه به دست ميآورند با دوستانشان در محيطي دنج صحبت مي كنند، چيزي مي خورند و به قيمت ها هم چندان توجه نمي كنند. دختر خانمي با لباسي كاملا ً پوشيده  پشت يكي از ميزها نشسته و روزنامه مي خواند. ده دقيقه بعد دختري با شالي آبي و مانتو كوتاه وارد شده و مقابل او مي نشيند هر دوي آنها كارمند هستند. يكي از آنها كارمند اداره دولتي، ديگري در يك  شركت خصوصي منشي است. با خنده به لباس هايشان اشاره مي كند و مي گويد: از ظاهرمان پيدا است نه؟ نفر دوم در مورد هزينه هاي اين مكان مي گويد: كار مي كنيم تا بتوانيم خرج تفريح مان را خودمان در بياوريم و باري روي دوش خانواده نباشيم. در ضمن بعد از اين همه خستگي كار، مي خواهيم يكديگر را ببينيم. ما پارك نمي رويم. كافي شاپ بر خلا ف آنچه به نظر مي رسد با توجه به بسته بودن محيط و نظارت مسئولا ن مربوطه فضاي سالم تري است.
يكي از جامعه شناسان مي گويد: رفتن به رستوران ها و كافي شاپ ها امروزه رواج بيشتري پيدا كرده و يكي از اشكال رفتن به مكان هاي عمومي و تفريحي به عنوان يكي از مراودات اجتماعي به شمار مي رود. در حال حاضر كه امكان رفتن به مكان هاي تفريحي طبيعي مانند كوه و درياو ... تا حدودي رايج شده افرادي با رفتن به اين مكان ها سعي مي كنند گاهي خلا ‡ دروني خود را به طريقي جبران كنند. البته اين كار علا وه براز كف رفتن زمان و همين طور از دست رفتن مقادير زيادي هزينه ممكن است در ابعاد وسيع تري مشكل آفرين باشد.
در يك رستوران FAST FOOD (غذاهاي آماده) خيابان نياوران خانواده اي پنج نفره را هنگام انتخاب غذاي مورد نظر خود مي بينم. پدر خانواده مي گويد: به اين نتيجه رسيده ايم حداقل ماهي يك مرتبه براي تنوع هم كه شده دسته جمعي از منزل خارج شده و به يكي از اين مكان ها بياييم. نظر من و خانم اين است به رستوران هاي سنتي و سفره خانه ها برويم ولي بچه ها موافق اين نظر نيستند آنها فكر مي كنند من و مادرشان كهنه و قديمي فكر مي كنيم... او در مورد مقدار هزينه اي كه مي پردازد مي گويد: ماهي يك مرتبه رفتن به رستوران ها هزينه زيادي بر دوش خانواده ما نمي گذارد، ولي در بعضي از اين مكان ها ارقام صورت حساب به صورت نجومي است كه عمدتاً به خاطر فضاي مثلا ً متفاوت آنجا است، نه كيفيت مواد عرضه شده. امين پسر بزرگتر خانواده مي گويد: به طور متوسط هر هفته يك يا دو مرتبه با دوستانم به كافي شاپ يا رستوران ميآيم كه هركس سهم خود را مي دهد كه در اين صورت هزينه زيادي بر كسي تحميل نمي شود. او هم عقيده دارد هر قدر فضا و محيط كافي شاپ مدرن تر به نظر مي رسد قيمت ها هم افزايش مي يابد.
001234.jpg

او و دوستانش معمولا ً به يكي از اين كافي شاپ ها مي روند، ولي مي گويند پاتوق اصلي آنها كافي شاپي در خيابان قيطريه است. از طرز لباس پوشيدن و شكل و شمايلشان پيداست اهميتي به قيمت منوي جلوي رويشان نمي دهند. ظاهراً محدوديتي براي خرج كردن ندارند. اين قشر كافي شاپ نشين ها نمايانگر اسراف جاري در جامعه هستند. او صراحتاً مي گويد: براي فرار از محيط دلگير خانه هر قدر هم كه پول خرج كنيم اهميتي ندارد. اما دوستش عقيده دارد: شايد چون هميشه پول توجيبي را بدون زحمت در اختيار داشته ايم مي توانيم اين چنين راحت و آسوده خرج كنيم. ولي مي دانيم كساني هستند كه شايد سالي يك بار هم به اين مكان ها پا نگذارند. خواهر او مي گويد: البته براي آمدن به كافي شاپ هزينه هاي جانبي ديگري را هم بايد مد نظر داشته باشيم. وقتي مي پرسم چه هزينه هايي مي گويد: مسأله لباس و جامه مطرح است. نمي توان دائم با يك مدل مانتو و روسري بيرون آمد، بايد به فكر خريدن و پوشيدن لباس هاي تازه باشيم! دوستانش انگار با او موافق هستند. او در ادامه صحبت هايش مي گويد: در مجموع شايد من به تنهايي سيصدهزار تومان در ماه براي خانواده ام خرج دارم. شراره مي گويد: مادر من هر هفته پنجاه هزار تومان براي هزينه هايم در اختيارم قرار مي دهد كه تقريباً تمام آن، خرج آمدن به كافي شاپ مي شود.اوايل براي آمدن به كافي شاپ و رستوران ها اين بهانه را داشتيم كه غذاهاي جديد را امتحان كنيم ولي حقيقت اين است كه غذا چيزي نيست كه ما در مورد طرز تهيه و مواد آن اطلا ع نداشته باشيم...
هنگامي كه مي خواهند آنجا را ترك كنند قرار و محل ملا قات فردايشان را مي گويند و تأكيد مي كنند همگي بايد بيايند چون قرار است يكي از دوستانشان عكس هاي تولد خواهرش را بياورد. به نظر مي رسد آنها صرفاً دنبال بهانه اي براي خرج كردن هستند.
يكي از كارشناسان امور اقتصادي و اجتماعي مي گويد: در گذشته هزينه زندگي تا اين حد زياد نبوده و اكثر مردم با احتياط و دقت فراوان خرج مي كردند. در گذشته خانم  خانواده با مواد غذايي موجود در منزل هر روز دو وعده غذاي كامل و سنتي براي تمامي افراد خانواده تهيه مي كرده، ولي امروزه معمولا ً تمامي افراد خانواده يكي از وعده هاي اصلي غذا را خارج از منزل صرف مي كنند و اين امر براي خانواده هايي با درآمد بالا  به نوعي تنوع طلبي منجر شده، بنابراين رفتن به رستوران ها و كافي شاپ ها جزو لا ينفك زندگي برخي از اين خانواده ها شده است.
مقوله كافي شاپ براي آنان مسأله اي وراي غذا خوردن صرف وتنوع بخشيدن به تغذيه است.كافي شاپ كوچكي كه فقط پنج ميز فضاي آن را پر كرده است، با نور كم و موسيقي خارجي، فضاي فرنگي را تداعي مي كند!
دو جوان بيست ساله در مورد آمدن به كافي شاپ مي گويند: آمدن به اينجا آسانتر از اين است كه بخواهيم در خيابان ها قدم بزنيم. هر وقت بخواهيم صحبت كنيم به اينجا ميآييم. كافي شاپ ها محل مناسبي براي گپ زدن به شمار مي روند. وقتي در مورد قيمت ها از بهروز مي پرسم مي گويد : قيمت هاي اينجا چندان زياد نيست، وقتي به قيمت هاي سان شاين روي ميز اشاره مي كنم، يعني يك ليوان بستني و ژله ۶ هزار توماني مي گويد: همه جا قيمت ها به همين صورت است، اما نكته اين است بايد روي فضاي زيبا و صميمي اينجا هم حساب كنيم. وقتي اينجا هستيم متوجه گذرزمان نمي شويم... در جمله هاي او نوعي تلا ش براي فرار از واقعيت ها موج مي زند، شكلي از خيال پردازي.
در خيابان دولت يك پيتزايي در گوشه دنجي وجود دارد كه شكل ظاهري اش متفاوت به نظر مي رسد. معمولا ً دراين محل خلوت براي نشستن جايي وجود ندارد و اگر بخواهيد غذا را داخل آن بخوريد بايد در انتظار بمانيد تا ميزي خالي شود. امروز هم ساعت شش بعدازظهر چند جوان آمدند. دو جوان از مدير آنجا مي خواهند چند ميز را كنار هم قرار دهد. تولد يكي از آنها است و هر دو منتظر دوستانشان هستند. امير مي گويد: قيمت غذاي اينجا از تمام رستوران هاي اطراف گرانتر است، ولي خب كيفيت غذاي آن بالا  است و ضمن آنكه برگزاري گردهمايي هايي مثل جشن تولد به اين صورت تفريح بيشتري دارد. يكي از  آن دو در حالي كه كمك مي كند ميزها جابه جا شوند مي گويد: تولد هر كس سالي يك بار برگزار مي شود بنابراين بايد خرج كند . دوستان آنها كم كم از راه مي رسند. از جمله خواهر و برادري دو قلو كه با اتومبيل پژوي آبي رنگشان آمده اند. برادر اشاره مي كند خواهر از مخالفان گرفتن تولد در اينجا است. خواهر در دفاع از خود مي گويد: غذاي اينجا بي دليل گران است- حداقل نفري ۵ تا ۷ هزار تومان- به نظر من مي شد با نصف همين هزينه در جاي ديگري تولد گرفت و دور هم جمع شد. با اين حرف صداي مخالفت بقيه بلند مي شود. يكي از ميهمانان مي گويد: فضاي اينجا مناسب حال ما جوان ها است و مي توانيم اينجا شاد باشيم. در حالي كه شاد بودن در كوچه و خيابان دردسرهاي فراواني دارد. همه بچه ها قيمت ها را مناسب مي دانند. البته با توجه به ماشين هايي كه جلوي چشم من پارك مي شدند اين نظرات زياد هم دور از ذهن نبود.بالا خره خواهرصاحب ميهماني با كيك وارد شد و از من خواست ديگر از قيمت ها صحبت نكنم. ولي وقتي كادوها باز مي شدند از آورنده پرسيدم براي خريد اين عروسك چقدر هزينه كرده؟ او به آرامي جواب داد چون اين عروسك اصل است چهل و پنج هزار تومان پول داده. وقتي از آنجا خارج مي شوم هوا كاملاً  تاريك شده، ولي صاحب ميهماني و دوستانش قرار است همه بعد از خوردن شام، به كافي شاپ ديگري بروند كه تا بعد از نيمه شب باز است. ديگر نمي خواهم در مورد هزينه هاي آنجا بپرسم چرا كه قاعده و چارچوب روشني وجود ندارد و بعيد مي دانم به اعداد و ارقام روشني دست يابم.
يك كارشناس امور اقتصادي مي گويد: شايد هزينه تحميل شده به خانوارها براي رفتن به كافي شاپ ها در ابتدا زياد به نظرنيايد ولي هنگامي كه برآورد مي شود، بار سنگيني بر دوش خانواده ها است. برخي جوان هاي امروزي كه شاغل هستند به خود اين اجازه را مي دهند بخش قابل توجهي از حقوق خود را صرف رفتن به كافي شاپ و مكان هاي تفريحي گران قيمت كنند.
در اين هنگام از شيشه كافي شاپ چشمم به دختركي مي افتد كه كنار خيابان با دسته اي فال ايستاده و ملتمسانه به رهگذراني كه در حال عبور هستند مي نگرد. احتمالاً  شايد صورت حساب همين دو نفري كه جلويم نشسته اند از هزينه  غذاي يك هفته او بيشتر باشد و همين طور هم هست. حقيقت اين است مي توان پديده كافي شاپ ها و هزينه بالا ي آنها را نقطه مقابل شرايط مالي خيلي بد بسياري از شهروندان دانست. جاي تأسف است كه در شهري با فاصله هاي بسيار عميق اقتصادي و اجتماعي زندگي مي كنيم.

قيمت نوشت افزار نسبت به سال گذشته ۳درصد افزايش يافت
001230.jpg
قيمت نوشت افزار و لوازم مهندسي به دليل گراني سوخت و ساير اقلا م، نسبت به سال گذشته سه درصد افزايش دارد.
عباس رحماني، رئيس اتحاديه صنف نوشت افزار و لوازم مهندسي تهران در گفت وگو با خبرنگار بازرگاني ايسنا، اظهار داشت: در سال جاري برخي از اجناس و لوازم التحرير زير قيمت كارخانه ها به فروش مي رسد و علت اين امر بيماري اقتصاد كشور و ساير مشكلا ت فروشندگان و توليدكنندگان براي نقد كردن چك و سفته هايي است كه به گرو گذاشته اند. وي افزود: اين اتحاديه براي تمامي واحدهايي كه خواهان برپايي چادر و غرفه هاي سيار براي فروش لوازم التحرير هستند، به شرط اينكه داراي شرايط لا زم باشند مجوز صادر مي كند.
رحماني با اشاره به اينكه در حدود چهار هزار واحد صنفي در تهران اقدام به فروش نوشت افزار مي كنند گفت: به همين دليل نمي توان آمار دقيقي از ميزان اجناس به فروش گذاشته شده ارايه كرد.
وي با اشاره به واردات اجناس لوازم التحرير از كشورهايي همچون آلمان، تركيه، ژاپن، چين، هند و... گفت: متأسفانه كيفيت بسياري از اجناس اين كشورها مانند چين و هند در مقايسه با اجناس ايراني مناسب نيست.
اظهارات رئيس اتحاديه صنف نوشت افزار در مورد افزايش ۳ درصدي قيمت ها در حالي مطرح مي شود كه به اعتقاد مردم افزايش قيمت ها امسال نسبت به سال گذشته بيش از ۱۵ درصد بوده است.

تغيير رنگ و فرم لباس كلا س اولي ها
يك مقام مسئول در سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران گفت: دريافت هر گونه وجه نقدي توسط مسئولا ن مدارس خلا ف مقررات است.
«كاظم مزيناني» در گفت و گو با خبرنگار ايرنا مركز استان تهران افزود: به دليل كمي بضاعت اقتصادي خانواده هاي مناطق شهرستان هاي استان تهران، به مسئولا ن آموزشي تأكيد شده تا تغيير رنگ و فرم لباس براي نوآموزان اول ابتدايي آزاد باشد.
وي اظهارات داشت: دريافت هرگونه وجوه نقدي توسط مسئولا ن مدارس خلا ف مقررات است.
وي بر مشاركت اولياء در امور اجرايي مدارس و ايجاد انگيزه در جذب كمك هاي مردمي همراه با رضايتمندي والدين  دانش آموزان تأكيد كرد.
مسئول روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش شهرستان هاي استان تهران بر لزوم استفاده از رنگ هاي شاد براي نوآموزان پايه اول ابتدايي تأكيد كرد و گفت: يكي از بخشنامه هايي كه در سال هاي اخير به مدارس اعلا م شده، استفاده از رنگ هاي شاد در مدارس است.
وي گفت كه همزمان با بازگشايي مدارس و ورود نوآموزان در مقاطع ابتدايي، زيباسازي ورودي راهروها، ديوارها، بهسازي فضاي سبز، استفاده از گلدان و ساخت آب نما براي مدارس شهرستان هاي استان تهران مد نظر قرار گرفته است.

پيشگيري از سرطان
بيماري مهلك همين نزديكي است!
001250.jpg
زيان كار كردن در آشپزخانه هايي كه بدون هواكش است و يا هواكش مناسبي ندارد، معادل استنشاق دود يك پاكت سيگار است و اين امر هم مي تواند منجر به سرطان شود
سرطان هر ساله جان هزاران انسان را مي گيرد و در اين ميان، سرطان روده يكي از خطرناك ترين شاخه هاي اين بيماري مهلك به شمار مي رود، اما تحقيقات نشان مي دهد انجام مداوم آزمايشات در بسياري از مواقع مانع از مرگ بيمار مي شود. محققان بريتانيايي به تازگي عنوان كرده اند انجام اين آزمون ها تنها در جزيره سالا نه جان پنج هزار انسان را نجات خواهد داد اگرچه رئيس مركز سرطان بريتانيا اعلا م كرده است، ظرفيت لا زم براي انجام اين كار را ندارند.
پروفسور الكس مارخام، مدير اين مركز  مي گويد: اين تعداد دو برابر زنان و مرداني است كه سالا نه در اثر سرطان سينه و يا گردن در انگليس جان خود را از دست مي دهند. سرطان روده يكي از بيماري هايي است كه به سرعت مي توان آن را تشخيص داد.
اين عارضه در چهار مرحله متمايز رشد مي يابد كه تنها ده درصد مبتلا يان در مرحله اول متوجه بيماري خود مي شوند. در اين صورت آنها از بخت زيادي براي بهبود برخوردارند. در مرحله دوم امكان نجات به شصت و پنج درصد تقليل مي يابد اما تنها يك پنجم بيماران متوجه آن مي شوند. بيشتر افراد در وهله سوم يا چهارم كه احتمال بهبودي تا سي و پنج و پس از آن ده درصد كاسته مي شود در مي يابند كه دچار سرطان روده شده اند. پروفسور ماخام عنوان مي كند سالا نه سي و پنج هزار نفر در بريتانيا دچار اين بيماري مي شوند كه شانزده هزار كشته بر جاي مي گذارد. سرطان روده دومين سرطان كشنده در بريتانيا است. از اين رو است كه انجام آزمايشات جهت پيشگيري از پيشرفت بيماري، در تمام كشورها جلوه اي خاص مي يابد.
سرطان در آشپزخانه شما
يك فوق تخصص آسم و آلرژي، ضمن هشدار به زنان خانه دار گفت: زيان كار كردن در آشپزخانه هايي كه بدون هواكش است و يا هواكش مناسبي ندارد، معادل استنشاق دود يك پاكت سيگار است و اين امر هم مي تواند منجر به سرطان شود.
دكتر مسعود موحدي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا تأكيد كرد: آلا ينده هاي فضاهاي بسته به مراتب زيانبارتر از آلا ينده هاي هواي باز هستند.
دكتر موحدي افزود: در آشپزخانه هايي كه از هواكش مناسبي برخودار نيستند، دود ناشي از پختن مواد غذايي و پخش شدن آن در فضاي خانه، منجر به ورود مقدار زيادي دود به ريه هاي ساكنان خانه مي شود و امكان ابتلا ي آنان به انواع بيماري هاي ريوي را فراهم مي كند.
وي خاطر نشان كرد: آلاينده هاي هواي باز مضرات خود را دارد اما به دليل آنكه افراد بيشتر ساعات شبانه روز را در فضاهاي بسته منازل خود و يا محل كار به سر مي  برند، شيوع بيماري آسم بر اثر آلا ينده هاي فضاي بسته بيشتر مي شود. وي به آمارگيري اي كه در برخي كشورهاي اروپايي و آمريكايي انجام شده اشاره كرد و گفت: آمارگيري در اين كشورها، مشخص كرده است كه شهروندان آنها به طور معمول از ۲۴ ساعت شبانه روز، حدود ۲۲ ساعت را در فضاي بسته به سر مي برند كه دراين فضاهاي بسته آلا ينده هايي چون دود سيگار ديده مي شود. اين پزشك فوق تخصص آسم و آلرژي همچنين تأكيد كرد كه براساس تحقيقات انجام شده، شيوع بيماري آسم در بين فرزندان خانواده هاي سيگاري ۴/۲ بيشتر از ديگر خانواده ها است.
دكتر موحدي گفت: در بحث آلودگي هوا بايد جنبه هاي مختلف آلا ينده ها را در فضاي باز و فضاي بسته در نظر گرفت، به خصوص آنكه آلا ينده هاي فضاي بسته به دليل آثار منفي اي كه بر سلا مت افراد مي گذارد، اهميت بيشتري دارند.

پاسپورت بيومتريك ، دگرگوني اساسي
001252.jpg
پاسپورت بيومتريك ، دگرگوني اساسي در نظام تهيه پاسپورت و كنترل ورود و خروج مسافران در سراسر دنيا ايجاد خواهد كرد.
پس از واقعه ۱۱ سپتامبر، بهره گيري از ابزارهاي امنيتي بيومتريك در ايالا ت متحده مطرح شد و كنگره اين كشور با تصويب بهره گيري از سيستم هاي بيومتريك اتوماتيك براي كنترل ورود و خروج ها در آمريكا ضرب الاجلي تا تاريخ ۲۶ اكتبر ۲۰۰۴ اعلا م كرد. برخي از تحليلگران بر اين عقيده اند اين مهلت مي تواند مشكلا ت فراواني براي مسافراني كه قصد ورود به آمريكا دارند فراهم آورد. از اين تاريخ به بعد كليه مسافران خارجي به هنگام ورود به ايالا ت متحده آمريكا بايد داراي شناسنامه هاي بيومتريك در مدارك خود باشند، در غير اين صورت از ورود آنها جلوگيري خواهد شد. اين مهلت فشار سنگيني را بر ۲۱۰ سفارتخانه و كنسولگري ايالا ت متحده در جهان تحميل خواهد كرد. چرا كه آنها موظفند، تراشه يا نوارهاي بيومتريك از مشخصات افراد متقاضي ويزا را به مدارك آنها ضميمه كنند.اما گفته مي شود ساير كشورها نيز در آينده از چنيين  پاسپورت هايي استفاده خواهند كرد.
هم اكنون ۳۷ درصد متقاضيان ويزا، مراحل اداري دريافت ويزا را از طريق مكاتبات انجام مي دهند، اما با اجراي قانون جديد، حضور آنها در اين مراحل ضروري خواهد بود و آنها بايد توسط اسكنرهاي سفارتخانه ها مورد بررسي و سنجش دقيق قرار گيرند. اين قانون از سوي ديگر، هزينه هنگفتي را نيز بر دولت آمريكا تحميل خواهد كرد. برآورد كنگره اين كشور نشان مي دهد كه بهره گيري از ويژگي هاي بيومتريك در ويزاها و پاسپورت ها جهت شناسايي هويت مسافران، در ابتدا ۴/۱ تا ۹/۲ ميليارد دلا ر در سال و سپس سالا نه معادل ۷۰۰ ميليون تا ۵/۱ ميليارد دلا ر هزينه در پي خواهد داشت. از طرفي بهره گيري از فناوري بيومتريك در مرزهاي كانادا و مكزيك كه همه ساله پذيراي مسافران بسياري هستند نيز از سال ۲۰۰۵ ميلا دي آغاز خواهد شد و بدين وسيله حلقه امنيتي ويژه دور آمريكا تكميل خواهد شد. همچنين تا پايان سال ۲۰۰۵ كليه مراكز ورودي اين كشور بايد به تكنولوژي بيومتريك براي شناسايي هويت مسافران و كنترل آنها مجهز شود.برآورد اين هدف اگرچه نقش مهمي در تضمين امنيت ايالا ت متحده ايفا خواهد كرد، اما مستلزم صرف ميلياردها دلا ر هزينه و تلا ش هاي گسترده در اين كشور خواهد بود. سيستم هاي بيومتريك پيش از اين در برخي از شركت ها و مراكز حساس استفاده مي شد، اما بهره گيري از فناوري بيومتريك در ورودي هاي كشوري همچون آمريكاكه هر روز با سيل عظيمي از مسافران روبرو است، كار بسيار دشواري خواهد بود. مطابق برنامه ريزي هاي انجام شده انتظار مي رود كه وزارت امنيت داخلي ايالا ت متحده از ماه ژانويه اقدام به تهيه آثار انگشت و تصاوير ديجيتالي از مسافران ورودي به اين كشور كند و اين عمل را در كليه بنادر و فرودگاهها به مرحله اجرا خواهد گذاشت. بدين ترتيب، اطلا عات بيومتريك مسافران بين المللي در بايگاني هاي اطلا عاتي دولت آمريكا ثبت و ضبط خواهد شد و تجزيه و تحليل هاي امنيتي بر روي آنان به عمل خواهد آمد.
فناوري بيومتريك(Biometric) با اسكن كردن چهره، اثر انگشتان و ساير ويژگي ها و صفات فيزيكي انسان داراي مزايايي است كه شامل مواردزير مي باشد:
- با استقرار اسكنرهاي بيومتريك ويژه جهت اسكن چهره و اثر انگشت و با تغيير پاسپورت ها و ويزاها در سال ميلا دي آينده، دولت آمريكا قصد دارد تا در تمام ورودي هاي مرزي خود و در كليه بنادر و فرودگاهها به كنترل دقيق و بدون خطاي مهاجران و رفت و آمدهاي مختلف بپردازد.
- جعل پاسپورت و ويزاي بيومتريك بسيار دشوارتر از انواع كنوني آن خواهد بود.
- سيستم هاي بيومتريك، هويت هر فرد را در الگوهاي ويژه اي خلا صه مي كند و اثر انگشتان، ويژگي عنبيه، چشم، صورت، صدا و ديگر خصوصيات فيزيكي را در قالب الگوريتم هاي رياضي بر روي يك تراشه و يا يك نوار ويژه ثبت و ضبط مي كند. بدين ترتيب هنگامي كه مسافران به مراكز ورودي كشور آمريكا مي رسند، انگشتان خود را در مقابل يك اسكنر ويژه قرار داده و همزمان چهره آنان نيز توسط اسكنر بيومتريك ديگري مورد بررسي دقيق قرار مي گيرد و مشخصات به دست آمده با الگوها و ويژگي هاي ثبت شده در پاسپورت و ويزا مقايسه مي شود.
- فناوري بيومتريك نقش مهمي در تضمين امنيت ايالا ت متحده ايفا خواهد كرد. دولتمردان ايالا ت متحده بر اين عقيده هستند كه براي حفظ امنيت اين كشور گريزي از بهره گيري از تكنولوژي جديد وجود نخواهد داشت. رسيدن به اين هدف و همچنين ارتقاي سيستم هاي كامپيوتري در مراكز ورودي، چالش بزرگي را پيش روي دولت آمريكا قرار داده كه بايد تا ماه اكتبر سال ميلا دي آينده اقدام مناسبي براي رفع اين چالش به عمل آورد، در غير اين صورت تشخيص ميليون ها نفر به هنگام ورود به خاك ايالا ت متحده آمريكا با مشكلا ت فراواني روبه رو خواهد شد و احتمال ايجاد هزينه هاي فراوان و ترافيك بسيار شديد در مرزهاي ايالا ت متحده دوراز انتظار نيست.

ده پرسش روز
سالمندها
سن:۵۸ ساله زن 
۱-با چه كساني زندگي مي كنيد؟
دختر و همسرم.
۲-آيا حقوق بازنشستگي، درآمد يا مسكني از آن خود داريد؟
بله.
۳-فكر مي كنيد جامعه ما قدر سالمندان را مي داند؟
تا حدودي.
۴-طي ماه چقدر براي خود خرج مي كنيد؟
شايد ۱۰ هزار تومان.
۵-شرايط اقتصادي جامعه براي جوان هاي امروز در قياس با سال هاي جواني شما چگونه است؟
بسيار سخت.
۶-آخرين باري كه به سفر تفريحي رفتيد كي بود، و به كجا؟
۲۰ روز پيش به شمال رفته بودم.
۷-هزينه ماهيانه تهيه روزنامه و كتاب شما چقدر است؟
صفر.
۸-اگر امروز صاحب پنج ميليون تومان شويد و مكلف باشيد آن را ظرف دو روز خرج كنيد، چه خواهيد كرد؟
سفر مكه و كربلا  مي روم.
۹-بين يك اتومبيل زانتيا نو و كتابخانه اي لبالب از روزنامه هاي پنجاه سال اخير كدام را بر مي گزينيد؟
هيچ كدام ،چون توانايي استفاده از هيچ يك را ندارم.
۱۰-اگر به بيست سالگي بازگرديد ، چه شغلي را بر مي گزينيد؟
شايد همين شغل كاري خودم را، چون در آينده حقوق بخورو نميري دارم.

مجموعه تاريخ جهان  به بازاركتاب عرضه شد
مجموعه ۱۳ جلدي تاريخ جهان توسط انتشارات ققنوس به بازار كتاب كشور عرضه شد. اين مجموعه كه پيش از اين هفت جلد از آن منتشر شده بود، برنده جايزه سومين جشنواره كتاب هاي آموزشي رشد شده است. مجموعه تاريخ جهان با ارائه زمينه هاي فرهنگي و رخدادهاي تاريخي مي كوشدچشم اندازي گسترده و ژرف از سير تاريخ عرضه كند. اين مجموعه ۱۳ جلدي انديشه هاي سياسي، فرهنگي و فلسفي تأثيرگذار را در گذر تمدن از بين النهرين و مصر باستان به يونان،رم، اروپاي قرون وسطي و ديگر تمدن هاي جهاني تا روزگار ما پي مي گيرد. مجموعه تاريخ جهان، نه تنها براي آشنايي خوانندگان با مباني تاريخ تدوين شده است بلكه همچنين در پي آگاه ساختن آنها از اين واقعيت است كه زندگيشان بخشي از سرگذشت كلي انسان ها است. هر جلد از اين مجموعه برداشتي جامع و روشن از يك دوره مهم تاريخي را به خواننده ارايه مي كند.
امپراتوري ايران، امپراتوري آشور، چين باستان، مصر باستان، امپراتوري مغول، عصر حجر، قرون وسطاي اوليه، رنسانس، اصلا حات، روسيه تزاري، انقلا ب صنعتي، عصر روشنگري و علم در قرن بيستم از عناوين مجموعه ۱۳ جلدي تاريخ جهان است.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
خريد تيغ هاي كند را تحريم كنيد
كيفيت محصولا ت يكي از شركت هاي توليد كننده تيغ داخلي مدتي است افت كرده است به طوري كه براي اصلا ح صورت بايد از ۲ تا ۳ تيغ استفاده كرد. خواستم مردم فريب  نام و سابقه اين شركت را نخورند و در انتخاب خود بيشتر دقت كنند. مردم مي توانند در بازارتيغ هاي خارجي را با كيفيت بهترو قيمت ارزان تر تهيه كنند.
كيومرث نوري 
بانك ها دفترچه راهنما منتشر كنند
با حضور بانك هاي خصوصي دريافت تسهيلا ت براي اكثر مردم امكان پذير شده است. صرف نظر از ميزان سود اين وام ها كه كمي بالا  است لا اقل كار مردم را راه مي اندازد. ولي اي كاش بانك ها زمينه را به گونه اي فراهم مي كردند كه مردم با آگاهي كامل از جزئيات وام، نرخ سود، رقم قسط و .... وام خود را دريافت كنند. با توجه به اينكه بخش تسهيلا ت اكثر شعب بانك هاي خصوصي معمولاً  شلوغ است مسئولا ن اين بخش حوصله لا زم براي پاسخگويي به مشتري را ندارند. در چنين شرايطي تهيه و توزيع بروشور و كاتالوگ حاوي اطلا عات كامل مي تواند نياز متقاضيان را برآورده كند.
امير مقدم 
توزيع گوشت و مرغ را اصلا ح كنيد
سازمان هاي مرتبط  با بحث بهداشت محصولا ت غذايي توجه قابل ملا حظه اي نسبت به بسته بندي و توزيع محصولا تي مانند كالباس و سوسيس اعمال مي كنند. اين توجه در نهايت سبب شده محصولا ت اين شركت ها در بسته بندي هاي مناسب در اختيار مشتريان قرار بگيرد. ولي معلوم نيست چرا موضوع بسته بندي مواد غذايي محصولا تي مانند گوشت و مرغ رعايت نمي شود. معمولا ً اين دو محصول به صورت خيلي سنتي در مراكز مختلف شهر حتي مناطق شمالي شهر توزيع مي شود. اين نوع توزيع مشكلا ت زيادي براي خانواده ها ايجاد مي كند.
زينب قدوسي 
تراش ۲۵ توماني، ۶۰ تومان 
با توجه به فرا رسيدن فصل پاييز و بازگشايي مدارس بازار لوازم التحرير رونق گرفته است. معمولا ً خاصيت بازار ايران به اين شكل است كه هر موقع رونق در بازار حاكم مي شود قيمت ها نيز افزايش مي يابد. در چنين شرايطي نظارت دقيق مي تواند امكان سوء استفاده افراد سودجو را از بين ببرد. ولي متأسفانه هنوز از سوي هيچ نهادي نظارت دقيقي بر فعاليت صنف لوازم التحرير و نوشت افزار صورت نگرفته است. وقتي براي خريد لوازم التحرير به يك مغازه مراجعه كردم ، فروشنده قيمت تراش را كه تا يك ماه پيش ۲۵ تومان بود ۶۰ تومان اعلا م كرد. كاش مردم ما كمي انصاف داشتند.
حامد بهنام 
تاكسي! اي تاكسي!
مسأله كرايه نيست، مسأله مسير مستقيم نيست، مسأله بداخلا قي بسياري از رانندگان هم نيست. مسأله اصلي ايمني است. اتحاديه مربوط به رانندگان تاكسي و همين طور راهنمايي و رانندگي و افسران مربوطه عنايتي به لا ستيك هاي صاف، چراغ هاي شكسته و تاكسي هاي داغان از رده خارج شده ندارند. ديروز سوار تاكسي شدم كه در و پيكرش با سرعت حركت پايين هم مي لرزيد و يكي از درهايش اساساً بسته نمي شد. راننده چند بار به زحمت ترمز كرد، چرا كه مشخص بود لنت ترمزهايش مشكل دارد و لا ستيك هايش هم صاف هستند. اتومبيل  او با ۵ سرنشين حداقل هفت متر به صورت نامتعادلي ليز خورد تا سرانجام توقف كرد. راننده و ما خوش اقبال بوديم كه تا كسي او به اتومبيل جلويي برخورد نكرد. زمان آن مدت ها پيش فرا رسيده بود تا كيفيت تاكسي ها زير ذره بين بروند.
زهرا روشني

آيينه تصوير
001256.jpg

ژاپني ها اسكنر جديدي براي كنترل اثر انگشت اختراع كرده اند كه كمتر از دو ثانيه مشخصات مربوط به اثر انگشت و فرد مربوطه را شناسايي مي كند. در حال حاضر از اين دستگاه براي خريد بليت هاي لا تاري استفاده مي شود تا فرد ديگري جز خريدار نتواند از آن بليت استفاده كند و در صورت برنده شدن بليت از آن به نام خود بهره جويد. قرار است از اين اسكنر در دواير دولتي و حقوقي نيز استفاده شود.
001260.jpg

كمپاني اسباب بازي  سازي تاكارا در ژاپن مونيتور جديد ۹/۵۵ سانتي متري (۲۲ اينچي) خود را به نمايش گذاشت. اين كمپاني محصول جديد خود را تلويزيون كريستال شناور خوانده و كيفيت آن را بالا تر از هر تلويزيوني مي داند. اين محصول فقط در نمايشگاهي درتوكيو عرضه شد و زمان ورود آن به بازار مارس ۲۰۰۴ اعلا م شد. قيمت تلويزيون جديد ۳۰۰ هزار ين معادل ۲۵۸۰ دلا ر است.
001258.jpg

روزگاري استفاده از آنتي بيوتيك براي مقابله با اكثر عفونت ها و بيماري كودكان متداول بود اما بررسي ها نشان مي دهند استفاده از آن از اواخر دهه ۱۹۹۰ رو به كاهش نهاده و پزشكان غربي درتجويز آن براي مداواي بيماران خردسال خود بسيار احتياط مي كنند.
001254.jpg

يك زن در شهر دوژوان در هنگ كنگ از عرض خيابان توفان زده اي عبور مي كند تا شايد مغازه اي را براي خريد روزانه اش بيابد. توفان هاي سهمگين، آسياي جنوب شرقي را در چند هفته اخير به لرزه درآورد و بسياري از فعاليت هاي شهري را تحت تأثير قرار داد و همه چيز را مختل كرد. دولت مجبور شد برنامه هاي ويژه اي را براي عرضه خدمات شهري به مردم آغاز و اجرا كند.

دستگيري نوجوان خرابكار
يك نوجوان هجده ساله اهل مينه سوتا به دليل ساختن ويروس اينترنتي از سوي پليس بازداشت شد. او اكنون در خانه خود تحت نظر است تا دو هفته ديگر در دادگاه حاضر شود. وي تا آن زمان حق استفاده از كامپيوتر و اينترنت را نخواهد داشت. مأموران «اف بي اي» در بازرسي منزل لي پارسون هفت كامپيوتر شخصي يافتند كه همگي آنها توسط پليس توقيف شد. پارسون موفق شده بود نوع جديدي از ويروس « Blaster را ايجاد كند كه تاكنون به هفت هزار دستگاه كامپيوتر شخصي زيان رسانده است. علاوه بر اين اوسايت اختصاصي اي راه اندازي كرده بود كه استفاده از آن منجر به ورود ويروس به كامپيوتر مي شده است.
با اين وجود بسياري از آمريكايي ها معتقدند پارسون مجرم نيست بلكه تنها نابغه اي است كه از نبوغ او استفاده مناسبي نشده است.

گوناگون
بازارچه لوازم خانگي
|  بازارچه لوازم خانگي  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |