با كارت هاي هوشمند بدون تماس مي توانيد از دروازه هاي مترو عبور كنيد.
فرجاد
شركت راهآهن شهري تهران و حومه(مترو) براي نخستين بار در ايران، كارت بليت هوشمند بدون تماس ر ا به صورت انبوه عرضه كرده است. بررسي هاي اوليه نشان مي دهد مسافران از كارت هاي اعتباري هوشمند استقبال كرده اند. استفاده صحيح و گسترده از اين كارت ها، مي تواند جايگزين روش هاي سنتي شود كه از پاره اي كاستي ها برخوردار است.
انواع بليت در مترو
بليت متروي تهران پس از پشت سرگذاشتن مراحل مختلف از نظر ظاهري و قيمت، در حال حاضر به صورت دو نوع بليت كاغذي و كارت هوشمند بدون تماس به مسافران عرضه مي گردد.
بليت تك فروشي
بليت تك فروشي در ايستگاههاي مترو به مسافران عرضه مي شود. خريداران بايستي پس از تهيه بليت، در هنگام گذر از دروازه كنترل ، آن را به ماموران كنترل ارائه و سپس قسمت مياني بليت را دريافت كنند. نگهداري اين قسمت از بليت تا پايان هر سفر الزامي است.
كارت بليت هوشمند بدون تماس
به كليه مسافران توصيه مي شود براي معطل نشدن در صف باجه فروش بليت تك فروشي و نيز استفاده از مزايا و تخفيف قابل توجه، از كارت هوشمند بدون تماس استفاده كنند. كارت بليت هوشمند با اعتبار حداقل ۲۰۰۰ و حداكثر ۵۰۰۰۰تومان ( با پله هاي ۱۰۰توماني) عرضه مي شود و خريداران از مزايا و تخفيف هاي قابل ملا حظه ۳۰ تا ۶۰ درصد بهره مند مي گردند.
براي استفاده از كارت هاي بليت اعتباري كافي است دارنده كارت آن را به دستگاه كارت خوان نزديك كرده و پس از روشن شدن چراغ سبز از گيت كنترل عبور نمايد. براي استفاده چند نفر به صورت همزمان از يك كارت ابتدا بايستي تعداد نفرات ( از۲ تا ۹ ) روي صفحه كليد دستگاه كارت خوان وارد شده و سپس كارت به دستگاه نزديك شده و در صورت سبز شدن چراغ افراد مي توانند از گيت كنترل عبور كنند.
- خريدار كارت بارها قادر به شارژ مجدد كارت بوده و در هر بار شارژ مجدد براساس مبلغ اعتبار خريداري شده مي تواند از تخفيف هاي تخصيص داده شده استفاده نمايد.
- كارت ها قابل انتقال به افراد ديگر مي باشد.
- دارنده كارت در هر زمان مي تواند با مراجعه به باجه هاي بليت اعتباري مترو، ضمن استرداد كارت، اعتبار باقي مانده و مبلغ وديعه كارت( در صورت سالم بودن كارت) را دريافت نمايد.
- روشن شدن چراغ قرمز و صداي بوق اخطار نشان دهنده اتمام اعتبار كارت مي باشد، در اين زمان دارنده كارت مي بايد براي شارژ مجدد كارت به باجه هاي فروش بليت اعتباري مترو مراجعه نمايد.
قوانين خريد و طرز نگهداري كارت هوشمند
۱- متقاضي خريد كارت اعتباري با مراجعه به باجه هاي بليت مترو مي تواند هر تعداد بليت اعتباري خريداري نمايد.
۲- در هنگام خريد، مبلغ ۵۰۰ تومان به ازاي هر كارت از خريدار به عنوان وديعه كارت دريافت مي شود.
توصيه هاي مهم براي مراقبت از كارت
۱- از تا كردن و سوراخ كردن كارت بليت جداً خودداري نماييد.
۲- در نگهداري از كارت بليت دقت فرمائيد زيرا در صورت مفقود شدن آن، شركت مترو هيچگونه مسئوليتي نخواهد داشت و كارت المثني صادر نخواهد شد.
مزاياي كارت بليت هوشمند بدون تماس
۱-خريدار كارت از تخفيف قابل توجهي به صورت اعتبار به شرح جدول زير برخوردار مي شود:
ميزان تخفيف به صورت اعتبار اضافي
اقشار خاص
|
عموم خريداران
|
مبلغ اعتبارخريداري شده
|
۳۰%
|
۲۵%
|
از ۲۰۰۰ تا ۴۹۰۰ تومان
|
۳۵%
|
۳۰%
|
از ۵۰۰۰ تا ۹۹۰۰ تومان
|
۴۰%
|
۳۵%
|
از ۱۰۰۰ تا ۹۹۰۰ ۱ تومان
|
۴۵%
|
۴۰%
|
از ۲۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ تومان
|
|
*اقشار خاص عبارتند از: خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، دانشآموزان،دانشجويان و خبرنگاران با ارائه مدرك معتبر و نيز متقاضيان بيش از ۱۰ كارت.
۲-كارت هوشمند قابل شارژ بوده و دارنده كارت در هربار شارژ مجدد بر اساس مبلغ اعتبار خريداري شده از تخفيف جدول فوق استفاده مي كند.
۳-كارت قابل انتقال به افراد ديگر مي باشد.
۴-امكان استفاده چند نفر از يك كارت در هنگام عبور از دروازه كنترل وجود دارد.
۵-دارنده كارت در هر زمان مي تواند با مراجعه به باجه هاي بليت اعتباري مترو، ضمن استرداد كارت، اعتبار باقي مانده و مبلغ وديعه كارت را( در صورت سالم بودن كارت) دريافت دارد.
در اين صورت مبلغ استرداد به شرح جدول زير محاسبه مي گردد:
درصد كسر اعتبار كارت
اقشار خاص
|
عموم
|
مبلغ اعتبار باقيمانده كارت اعتباري
|
۲۴%
|
۲۱%
|
از صفر تا ۹۹۹ تومان
|
۲۷%
|
۲۵%
|
از ۱۰۰۰ تا ۴۹۹۹ تومان
|
۳۰%
|
۲۸%
|
از ۵۰۰۰ تا ۹۹۹۹ تومان
|
۳۴%
|
۳۱%
|
از ۱۰۰۰۰ تا ۱۹۹۹۹ تومان
|
۳۵%
|
۳۳%
|
از ۲۰۰۰۰ تومان به بالا
|
|
هنر در مترو
بدون ترديد از متروي تهران، مي توان به عنوان يكي از زيباترين متروهاي جهان ياد كرد. باورها و اعتقادات مردم، جلوه هاي تمدن و فرهنگ كهن ايران، بافت فرهنگي و زيستي اطراف ايستگاههاي مترو الهام بخش هنرمندان سنتي و نوگرا گرديد تا با هنر خويش جلوه هايي ماندگار، در گوشه گوشه ايستگاههاي مترو در معرض ديد مسافران قرار دهند. اين آثار هم روح بخش فضاي مترو و مسافران است و هم در محيطي امن و پايدار سال ها ماندگار خواهند ماند.
آثار فرهنگي مترو
مترو هم چون هر پديده مدرن ديگر، با فرهنگ خاص خود بر زندگي استفاده كنندگان تأثير گذاشته است. با به راه افتادن خطوط مترو، فصل تازه اي در زندگي تهران و تهراني ها آغاز شد. اين شروع به كار منجر به تغييري شده است كه خود مي تواند سرآغاز فصلي قابل توجه در زندگي تهراني و حتي ايرانيان باشد. قانونمند بودن سيستم هاي الكترونيكي هدايت قطارهاي مترو، فواصل زماني اعزام قطارها كه از قبل تعريف شده است و همچنين زمان توقف قطار در هر ايستگاه، باعث ايجاد نظم ويژه اي مي شود كه هر شخص براي استفاده از مترو بايد تابع آن باشد.
احساس آرامش مسافر در طول سفر با مترو كه عاري از هرگونه آلودگي هوا، صوتي و راه بندان هاي روزمره در سفرهاي درون شهري رو زميني است، حتي مي تواند كنترل عصبي شهروندان را تحت تأثير خود قرار دهد. همچنين تميزي ايستگاهها، ادبيات حاكم در سيستم مترو كه احترام به مسافر را اصل مي داند و مديريت برنامه ريزي شده در سيستم مترو همگي موجب گرديده اند كه رفتار شهروند تهراني در مواجهه با پديده مترو حاكي از تغييري شگرف در رفتار روزمره آنها باشد.
آثار اجتماعي مترو
-اختصاص زمين به عابران پياده
-امكان دست يابي به نقاط دورافتاده شهري
-كمك به ايجاد نظم اجتماعي از طريق برنامه ريزي دقيق براي مردم
-ايجاد امكان تردد وسايل نقليه عمومي و وسايل اضطراري
-كاهش حوادث و تصادفات رانندگي و عوارض ناشي از آن
آثار اقتصادي احداث مترو
سامانه حمل ونقل شهري مطلوب آن است كه سرعت، نظم و آسايش را با يكديگر تلفيق نموده و بتواند تعداد زيادي مسافر را با كارآيي بالا جابه جا كند و در عين حال مردم را به عدم استفاده از اتومبيل شخصي تشويق نمايد.
تعداد سفرهاي روزانه درون شهري براساس نتايج حاصل از مطالعات و بررسي هاي شركت مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيك تهران در سال ۱۳۷۸ حدود ۱۱۲۰۰۰۰۰ سفر و سفرهاي برون شهري حدود ۱۸۰۰۰۰۰ برآورد گرديده و پيش بيني مي شود اين آمار در سال ۸۴ به ۱۲۰۰۰۰۰۰ سفر درون شهري و حدود ۲۶۰۰۰۰۰ سفر برون شهري در روز برسد. با توجه به طول سفرهاي انجام شده با مترو كه حدود دو برابر متوسط طول سفرهاي درون شهري است، پيش بيني مي شود در سال ۱۳۸۴ سهم مترو از سفرهاي درون شهري به حدود ۲۰% برسد. در اينجا به بخشي از آثار اقتصادي و اجتماعي استفاده ازمترو در بعد صرفه جويي در اقتصاد ملي اشاره مي شود:
سهم وسايل نقليه مختلف در سفرهاي درون شهري
اقشار خاص
|
سال ۷۸ بدون مترو
|
نوع وسيله نقليه
|
۱۸%
|
۲۳%
|
اتوبوس
|
۱۵%
|
۲۰%
|
تاكسي
|
۲۲%
|
۲۸%
|
سواري شخصي
|
۱۰%
|
۱۳%
|
ميني بوس
|
۲۰%
|
-
|
مترو
|
۷%
|
۸%
|
موتور و دوچرخه
|
۵%
|
۵%
|
اتوبوس سرويس
|
۳%
|
۲%
|
وانت
|
|
صرفه جويي در اتلا ف وقت شهروندان تهراني
تعداد سفر با مترو در سال ۱۳۸۴ ، ۴۴۰۰۰۰۰۰۰
ميزان اتلا ف وقت مردم در هر سفر (ساعت) ، ۴۶%
ارزش ريالي يك ساعت وقت مصروفه ، ۵۰۰۰ ريال
صرفه جويي در اتلا ف وقت، ۱۰۱۲ ميليارد ريال
صرف جويي در مصرف سوخت(بنزين و گازوئيل)
ارزش دلا ري صرفه جويي هر سفر با مترو در سال ۱۳۸۴، ۱۶۷/۰ دلا ر
ارزش دلا ري ۸۰۰۰ ريال
صرفه جويي حاصله در مصرف سوخت ، ۵۸۸ ميليارد ريال
صرف جويي در هزينه درمان ناشي از آلودگي هوا
پيش بيني تعداد خانوارشهر تهران در سال ۱۳۸۴، ۲۰۰۰۰۰۰ خانوار
تعداد مراجعه به پزشك به واسطه آلودگي هوا در سال از هر خانواده، ۱ نفر
كاهش آلودگي هوا در اثر راه اندازي خطوط مترو، ۱۴%
متوسط هزينه درمان ناشي از آلودگي هوا، ۲۰۰۰۰۰ ريال
صرفه جويي در هزينه درمان ناشي از آلودگي هوا،
۵۶ ميليارد ريال
صرف جويي در هزينه نظافت ناشي از آلودگي هوا
پيش بيني تعداد خانوار شهر تهران در سال ۱۳۸۴ ، ۲۰۰۰۰۰۰ خانوار
هزينه سرانه نظافت ناشي از آلودگي هوا، ۸۴۵۰۰۰ ريال
كاهش آلودگي هوا در اثر راه اندازي خطوط مترو۱۴،%
صرفه جويي در هزينه نظافت، ۲۳۷ ميليارد ريال
صرف جويي در استهلا ك و لوازم يدكي خودروها
پيش بيني تعداد خودرو در سال ۱۳۸۴ ، ۱۲۰۰۰۰۰
قيمت متوسط هر خودرو، ۷۵۰۰۰۰۰۰ ريال
كاهش استفاده از خودروها در اثر راه اندازي مترو، ۲۰%
مصرف لوازم يدكي هر خودرو در سال ، ۵%
استهلا ك ساليانه هر خودرو ۱۰%
صرفه جويي در استهلا ك و لوازم يدكي خودروها، ۲۷۰۰ ميليارد ريال
صرفه جويي در پرداخت خسارات تصادفات
پيش بيني خسارات پرداختي شركت هاي بيمه در سال ۱۳۸۴ بابت تصادفات ۹۳۰ ميليارد ريال
درصد سهم مترو از سفرهاي روزانه، ۲۰%
صرفه جويي در پرداخت خسارات تصادفات
۱۸۶ميليارد ريال
جمع كل در يك سال ۴۷۷۹ ميليارد ريال
اطلا ع رساني درمترو
تلفن گوياي ۶-۸۷۴۰۱۶۳ و پايگاه اطلا ع رساني مترو در اينترنت به نشانيWWW.tehran matro.COM به طور شبانه روزي كليه اطلا عات مورد نياز از قبيل ساعت حركت قطارها، قيمت انواع بليت، نشاني ايستگاهها، تاريخچه مترو و برنامه هاي آينده اين سامانه مدرن حمل و نقل ريلي را در اختيار علا قمندان قرار مي دهد. همچنين مسافران مي توانند از طريق تلفن گويا و «وب سايت» مترو، نقطه نظرات، پيشنهادها و انتقادهاي خود را به اطلا ع مسئولا ن شركت مترو برسانند.