پنج شنبه ۳ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۶
جشنواره فروش محصولا ت فرهنگي، هنري و آموزشي گروه كودك و نوجوان در ۱۴ پرده
پدر، مادر، كودك ، چيپس و مداد
اكرم رشيدي 
001278.jpg

اولين جشنواره فروش محصولا ت فرهنگي، هنري و آموزشي گروه كودك و نوجوان در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان درحال برگزاري است و تا مهر ماه ادامه دارد.بسياري از خانوارهاي شهري در كنار تأمين مايحتاج عمومي و تهيه كالاهاي مورد نياز خانواده، به خدمات فرهنگي، هنري و آموزشي، براي رشد فرزندان خود و كمك به روند آموزشي و تربيتيآنها توجه دارند. اما اين سو‡ال مطرح است كه بار هزينه هاي آموزشي و فرهنگي را چه نهادهايي از دوشآنها كم مي كند و امكانات عمومي را چه كساني گسترش مي دهند؟
۱ جششنواره هاي فرهنگي، هنري، آموزشي كودكان و نوجوانان و به خصوص بازارچه ها و غرفه هايي كه در مراكز فرهنگي، پارك ها، نمايشگاهها و مناطق مختلف شهر برگزار مي شود بسيار مورد توجه خانواده ها و كودكان و نوجوانان قرار گرفته اند. اگرچه رقم دقيقي براي سهم هزينه هاي آموزشي، فرهنگي و هنري از مجموعه هزينه هاي خانوارها در دست نيست اما در شهرهايي مثل تهران، هزينه هاي آموزشي ، فرهنگي ، هنري و سهم آنها از هزينه هاي خانوار رشد قابل توجهي يافته و خانوارهاي شهري براي بهره مندي فرزندان خود از اين خدمات اهميت بيشتري قائل هستند. در حال حاضر جشنواره هاي فرهنگي ، هنري و آموزشي پرشماري در مكان هاي عمومي مانند پارك ها، فرهنگسراها، كانون پرورش  فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود و مورد استقبال هم قرار مي گيرد.
۲ خانم امير بيگي كه با دختر ۸ ساله اش به جشنواره فرهنگي، هنري، آموزشي كودكان و نوجوانان در خيابان حجاب آمده مي گويد: «اين جشنواره ها هزينه  خدمات آموزشي ، فرهنگي و آشنايي كودكان و نوجوانان با كالاهاي هنري و فرهنگي را براي خانواده ها كاهش داده است و خانواده ها از اين جشنواره ها استقبال مي كنند. دولت، نهادها، كارخانه ها، شركت ها و متوليان آموزش و مسائل فرهنگي و هنري با برگزاري كلا س ها، جشنواره ها و نمايشگاههاي مختلف هزينه استفاده خانواده ها و كودكان از اين خدمات را كاهش داده اند. بنابراين بايد از متوليان و كساني كه همت مي كنند و به عرضه محصولا ت فرهنگي و هنري و آموزشي مي پردازند تقدير شود.
وي تأكيد كرد: «در سال هاي اخير گروه هاي صنعتي و توليدي و متوليان جشن فرهنگي جامعه همكاري هاي خوبي را براي ارائه خدمات فرهنگي و آموزشي شروع كرده اند و نهادسازي در زمينه  جذب اعتبارات و حمايت هاي مالي براي انجام امور فرهنگي و آموزشي مورد توجه قرار گرفته است.
۳ اما اين اقدامات كافي نيست و همه توليدكنندگان و حتي بخش هاي تجاري بايد اسپانسرهاي مالي قدرتمندي در اختيارداشته باشند. جامعه ما نيازمند نهادسازي فرهنگي ، آموزشي و جذب حمايت هاي مالي است و نبايد تنها از دولت انتظار داشته باشيم يك كار آموزشي انجام دهد.
گسترش جامعه مدني و نهادسازي، مشاركت بخش هاي خصوصي و عمومي كشور در زمينه تربيت فرزندان اين ديار يك ضرورت ملي است و به جاي آنكه منتظر باشيم تا دولت كاري بكند بايد از نهادها و شركت ها و افراد صاحب تمكن  مالي حمايت و آنها را جذب كنيم تا جشنواره ها، فرهنگسراها، كلا س هاي آموزشي، محصولا ت فرهنگي و صوتي و تصويري و ... توسعه يابد و سرمايه گذاري گسترده اي در اين زمينه صورت گيرد. شادروان دكتر حسين عظيمي بارها در مباحث توسعه تأكيد كرده بود كه آموزش در مقاطع ابتدايي از اهميت اصولي و اساسي در آينده سازي و تربيت فرزندان فردا برخوردار است و همه مردم و آنها كه توانايي مالي و فكري دارند بايد به حمايت از اين فرآيند همت گمارند.
001280.jpg

۴ نسيم مجيدي معلم منطقه ۲آموزش و پرورش تهران كه با فرزند خود به ديدن جشنواره فرهنگي، هنري، آموزشي كودك و نوجوان آمده مي گويد: «اين جشنواره فرصت دوباره اي براي ديدن بچه ها و لبخندهاي شاد و كودكانه اي است كه همراه پدر و مادرهايشان به جشنواره آمده اند. يكي از مسئولين غرفه ها نيز گفت: اين جشنواره كه با هدف ايجاد لحظات شاد و تفريحي براي بچه ها و نيز عرضه محصولا ت فرهنگي برگزار شده است اگرچه به عنوان اولين تجربه با كاستي هايي مواجه است، اما چهره هاي شاد و جنب و جوش كودكانه بچه ها در آستانه آغاز سال تحصيلي جديد نشان مي دهد كه بچه هاي ما چقدر به چنين برنامه هايي نياز دارند. اعظم زندي يكي از بازديدكنندگان هم گفت: شركت هايي كه توان مالي دارند بايد از اين جشنواره ها حمايت كنند.
۵ با ورود به سالن، صداي عروسك«چرا» كه اين روزها محبوبيت زيادي بين بچه ها پيدا كرده همه را شادمان مي كند وآنها را به غرفه محصولا ت ميهن مي كشاند.
آنها براي دقايقي در كنار بزرگترهايشان همراه با صداي عروسك محبوبشان لذت مي برند و بالا  و پايين مي پرند. مي توان از چهره پدر و مادرها دريافت آنها هم مي خواهند لحظات بيشتري را اينجا بگذرانند. در سوي ديگر سالن در غرفه مينو جنب و جوش كودكانه بچه ها براي كشيدن بهترين نقاشي را شاهد هستيم و بچه ها به دنبال سوژه با دوستان خود رقابت مي كنند و كاغذ و مداد رنگي جستجو مي كنند و مشغول مي شوند.
پدر و مادرها نيز با آوردن مداد رنگي و كاغذ و دادن ايده به بچه هايشان در تلا ش آنها سهيم هستند. بعضي بچه ها با صورت هاي نقاشي شده در سالن به دنبال غرفه هاي مورد علا قه اشان مي گردند، بعضي در كنار غرفه هاي اسباب بازي جمع شده اند و بعضي در كنار غرفه هاي فروش كتاب،CD و لوازم التحرير مشغول به تماشا و گفت وگو هستند.
۶ شقايق ۱۰ ساله كه صورتش به شكل خرگوش نقاشي شده مي گويد: من از غرفه سروش كه صورت ها را گريم مي كرد لذت بردم، نمايش عروسكي هم خيلي خوب بود اما دلم مي خواست غرفه هاي فروش كتاب بيشتر باشد مخصوصاً كتاب هاي داستاني تخيلي. مهران ۱۲ ساله هم كه با مادر و خواهرش به ديدن جشنواره آمده است مي گويد: «خيلي خوب بود، غرفه هايي كه كتاب داشتند بهتر بودند، من به كتاب هاي علمي خيلي علا قه دارم و اين غرفه ها برايم جالب تر بودند اما بخش لوازم التحرير خيلي كم بود.»
خواهر ۷ ساله مهران هم نمايش عروسكي و مسابقه نقاشي را جالب مي داند. ظاهراً برگزاري چنين جشنواره هايي براي والدين هم جالب بوده است. به عبارت ديگر جاي خالي فعاليت هايي اين گونه براي كودكان باعث استقبال خانواده ها شده است.
۷ مادري كه با دختر ۸ ساله اش به جشنواره آمده است مي گويد: تنوع لا زم در خصوص محصولا ت آموزشي و فرهنگي چندان رعايت نشده است و در سطح شهر مي توان محصولا ت بيشتري را ديد اما همين كه كاري براي بچه ها انجام شده است به خودي خود قابل توجه است. بچه ها ياد مي گيرند كه خوردن شير و لبنيات براي آنها مفيد است و در كنار آن به نقاشي و موسيقي و برنامه هاي شاد مي پردازند و روحيه شاد بودن دسته جمعي در آنها تقويت مي شود. آقايي كه همراه دو دخترش به ديدن غرفه ها مشغول است نيز مي گويد: برگزاري چنين جشنواره هايي مي تواند به والدين براي شناسايي نيازهاي بچه ها كمك كند. در چنين فضايي كه برنامه هاي تفريحي همراه با برنامه هاي آموزشي برگزار مي شود والدين مي توانند به گرايش هاي كودكان خويش دست يابند، با كمترين هزينه چند ساعتي را در محيطي سالم در كنار بچه ها به سر برند و با نيازهاي آنها آشنا شوند.
۸ در سوي ديگر سالن، آنجا كه محصولا ت آموزشي و فرهنگي در معرض ديد بازديدكنندگان قرار دارد نسبت به بخش تفريحي جشنواره داراي فضاي آرام تري است و بيشتر مورد كند و كاو چشم هاي كنجكاو نوجوانان است در حالي كه بزرگترها از كنار اين غرفه ها بي تفاوت مي گذرند و همين باعث كم رونقي اين غرفه ها شده است. يكي از مسئولين غرفه ها در اين زمينه مي گويد:  بزرگترها نبايد تنها به تفريح و سرو صدا بها بدهند بلكه بايد محصولا ت آموزشي را جدي بگيرند و براي آموزش كودكان و نوجوانان آنچه كه تشخيص مي دهند مفيد است تهيه كنند و يا حداقل آشنا شوند و نبايد بي تفاوت از كنار آن بگذرند. در اين ميان مي توان بررسي قيمت محصولا ت مربوطه را از جمله عواملي دانست كه والدين براي بازديد از اين گونه غرفه ها مورد توجه قرار مي دهند.
۹ مژگان عظيمي كارشناس آموزشي در اين زمينه مي گويد: برپا كنندگان جشنواره هزينه قابل توجهي را براي برگزاري، اجاره محل و عرضه محصولا ت تقبل مي كنند و هدفشان علا وه بر آشنايي بچه ها با محصولا تي مانند شير، لبنيات، بستني و شكلا ت، ايجاد محيطي براي تفريح، اوقات فراغت و ارائه محصولا ت فرهنگي و آموزشي است و از اين طريق هم برگزار كنندگان و هم خانواده ها به رشد آموزشي و فرهنگي و هنري جامعه كمك مي كنند. مواد غذايي سالم و مفيد و شناخته شده اي به كودكان و خانوارها معرفي مي شود. خانواده ها بايد از چنين برنامه هايي استقبال كنند و رسانه ها نيز بيشتر به اين موارد بپردازند.
۱۰ محمد لطفي مدير توليد محصولا ت كاوش الكترونيك علت استقبال كم خانواده ها از محصولا ت آموزشي راناآگاهي والدين نسبت به كار اين محصولا ت مي داند و معتقد است چون والدين از اين محصولا ت سردر نمي آورند چندان توجهي نشان نمي دهند وطبعاً كودكان هم گرايش كمتري نشان مي دهند. او مي گويد: مردم بيشتر ترجيح مي دهند براي بچه هايشان اسباب بازي هاي رايج و معمول خارجي تهيه كنند تا كيت هاي الكترونيكي و وسايل كمك آموزشي. سعي شده به بخشي از نيازهاي علمي، آموزشي و تفريحي گروه سني كودك و نوجوان پاسخ داده شود اما اينكه جشنواره چقدر موفق بوده است و يا اصلاً ً چه انگيزه اي برگزاري چنين جشنواره هايي را باعث شده است، سو‡الي است كه سعيد خندق آبادي دبير جشنواره به آن پاسخ مي گويد: سال هاي گذشته نمايشگاه فرهنگي، هنري، آموزشي توسط حوزه هنري سازمان تبليغات برگزار مي شد ولي اين سازمان امسال قصد برگزاري چنين نمايشگاهي را نداشت. با همكاري چند شركت صنعتي كه مايل به همكاري در اين زمينه بودند.(از جمله گروه صنعتي مينو، شركت لبنيات و بستني ميهن، كاوش الكترونيك، انتشارات سروش و هلا ل الكترونيك قشم) اقدام به برگزاري جشنواره فرهنگي- هنري كودكان و نوجوانان كرد.
البته اين اولين جشنواره اي است كه براي كودكان و نوجوانان برگزار شده است و داراي كاستي هايي است كه ما تجربه اي در اين سطح براي كودكان و نوجوانان نداشته ايم. علا وه بر آن از طرف ارگان ها و سازمان هايي كه به نوعي در زمينه مسائل كودكان فعاليت مي كنند نيز كمكي صورت نگرفت تا بتوانيم جشنواره را پربارتر برگزار كنيم. شركت هاي صنعتي هم براي نخستين بار است در چنين جشنواره هايي شركت مي كنند. بنابراين وجود كاستي در اين جشنواره طبيعي به نظر مي رسد.
۱۱ سعيد خندق آبادي هدف اصلي برگزاري جشنواره را، اول تفريحي و در مرحله بعد آموزشي و فرهنگي عنوان مي كند و مي افزايد:  از برنامه هايي كه بين كودكان طرفداران زيادي دارد استفاده كرده ايم، از جمله برنامه عروسكي رنگين كمان و عروسك «چرا» كه هر شب از ساعت ۱۹ الي ۲۱ برگزار شد، البته قصد داشتيم برنامه را در فضاي باز اجرا كنيم. اما به دليل استقبال بيش از تصور مجبور شديم آن را در آمفي تئاتر به اجرا درآوريم. برگزاري مسابقات متفاوت و برنامه هاي تقريحي و جذاب براي كودكان و نوجوانان كه توسط غرفه هاي مختلف انجام مي شود، از ديگر برنامه هاي ما در اين جشنواره بوده است كه جوايزي هم از طرف شركت هاي صنعتي حاضر در جشنواره اهداء شد.
۱۲ عليرضا عباسي مسئول تبليغات گروه صنعتي مينو در مورد هدف شركت در اين جشنواره مي گويد: قرار بود گروه صنعتي مينو در آستانه آغاز سال جديد تحصيلي جشني براي كودكان و نوجوانان داشته باشد كه با برگزاري اين جشنواره تصميم گرفته شد كه آن جشن در اين برنامه ادغام شود. وي ادامه مي دهد: ارتباط ويژه اي با مخاطبان داريم. يكسري همكاري هايي با آموزش و پرورش برقرار كرده ايم و اين اولين جشنواره كودكان است كه در آن شركت داشته ايم. متأسفانه تلقي غلطي بين مردم جاري است كه مي گويد، محصولا ت غذايي مربوط به كودكان جملگي فاقد ارزش غذايي هستند. در حالي كه ما استانداردهاي مربوط به ارزش غذايي را رعايت مي كنيم، در حقيقت چگونگي مصرف در خانواده است كه به ارزش غذايي اين محصولا ت لطمه مي زند و آن را تبديل به تنقلا تي بي ارزش مي كند.
۱۳ مسئول تبليغات گروه صنعتي مينو مي گويد: متأسفانه تفكر و فرهنگ مناسب براي برگزاري چنين جشنواره هايي در بين صنايع غذايي ماوجود ندارد. صنايع و انجمن هاي صنعتي درگير مشكلا ت خاص خودشان هستند و همين امر باعث مي شود چنين جشنواره هايي به ندرت برگزار شود.
بنا به آنچه عباسي عنوان مي كند لا زم است صنايع غذايي مربوط به كودكان در اين زمينه فعال تر عمل كنند تا ضمن فرهنگسازي مناسب در ميان خانواده ها و كودكان در خصوص استفاده درست از توليدات، نيازهاي غذايي اين گروه سني را برآورده سازند.
۱۴ حبيب الله اسدي مدير روابط عمومي شركت لبنيات ميهن معتقد است: ما تا به حال تجربه آشنايي از نزديك با اين گروه سني را نداشته ايم. اگر چه بخشي از محصولا ت ما، مربوط به اين گروه سني است اما چون مشاوره و همفكري در اين خصوص نداشته ايم و با كاستي هايي مواجه بوديم. سعي مي كنيم ارتباط خود را با اين گروه سني بيشتر كنيم و شناخت بيشتري نسبت به كودكان به دست آوريم.
براي شركت در چنين جشنواره هايي فضاي بهترو برنامه هاي جذاب تر را براي آينده در نظر خواهيم گرفت. ما انتظار استقبال داشتيم ولي اين ميزان استقبال بيش از انتظار ما است. ما براي چنين كارهايي بايد مشاوره بيشتري بگيريم آن هم از كساني كه در رابطه با مسائل كودكان فعال هستند. در اين جشنواره به عنوان تجربه اول توانستيم برق شادي را در چهره بچه ها و همين طور بزرگترها ببينيم كه اين براي ما خيلي مهم است و تجربه خوبي به شمار مي رود كه با احساسات و روحيات بچه ها از نزديك آشنا شديم.

به پرسش هاي زير پاسخ دهيد
آيا وعده غذايي كودك شما سالم است؟
001290.jpg
بسياري از والدين گمان مي كنند كودكانشان از تغذيه سالم و خوبي بهره  مي برند. شايد به ظاهر چنين باشد اما مصرف بيش از حد چربي، نمك و يا شيريني، فقدان سبزي ها و ميوه در رژيم غذايي روزانه و ... هر يك مي توانند در دراز مدت تأثيري منفي بر سلا مت جسمي فرزند شما بگذارند، علا وه براين در كوتاه مدت نيز از شادابي و تحرك كودكتان مي كاهند. در مقابل با مصرف خوراكي هايي كه مواد لا زم بدن فرد را فراهم ميآورند، مي توان با خيالي آسوده، به دور از بسياري از بيماري هايي كه حاصل تمدن هستند، به زندگي سالم ادامه داد. پرسش هاي زير دست كم شما را در شناسايي بهتر آنچه فرزندتان مصرف مي كند، ياري مي رساند.
۱-معمولا ً كودكتان هر چند وقت يك بار صبحانه مي خورد؟
الف) بيشتر روزها
ب)سه تا پنج بار در هفته 
ج)دو بار در هفته 
۲-چند بار غلا ت (كه معمولا ً با شير صرف مي شوند) در وعده غذايي صبحگاهي او جاي مي گيرند؟
الف) بيشتر روزها
ب) سه تا پنج بار در هفته 
ج)دو بار يا كمتر در هر هفته 
۳-چند بار در روز از نان، غلا ت يا حبوبات و سيب زميني استفاده مي كند؟(يك تكه نان يا يك عدد سيب زميني يا يك كاسه حبوبات و يا دو قاشق برنج)
الف) شش بار يا بيشتر
ب) سه تا پنج مرتبه 
ج) دو نوبت يا كمتر
۴-فرزند شما براي ناهار، كدام يك را بيشتر مي پسندد؟
الف) ساندويج گوشت، ماهي، تخم مرغ يا پنير- ميوه يا آب ميوه- شير يا ماست 
ب) ساندويچ، شكلا ت، نوشيدني هاي گازدار
ج) شكلا ت، سيب زميني برشته، نوشيدني هاي گازدار
د) ديگر مواد خوراكي
۵-ميوه با سبزي ها چه حجمي از خوراكي هاي روزانه او را به خود اختصاص مي دهد؟(يك برش ميوه يا نصف ليوان آب ميوه، مقداري سبزي يا سالا د)
الف) چهار نوبت يا بيشتر
ب) دو تا چهارمرتبه 
ج) يك بار يا كمتر
۶-كودكتان روزانه چند وعده از شير، ماست يا پنير استفاده مي كند؟
الف) سه وعده
ب) دو بار
ج) يك وعده يا كمتر
۷- معمولا ً به هنگام عصرانه يا خوراكي هاي ما بين وعده هاي اصلي، فرزند شما چه چيزي مي خورد؟
الف) ميوه يا آب ميوه، نان، ماست، شير، پاپ كورن 
ب) كلوچه يا كيك، بيسكوئيت، كيك ميوه اي 
ج) شكلا ت يا بيسكوئيت، سيب زميني برشته، نوشيدني هاي گازدار
۸-چند بار در هفته، كودكتان سيب زميني سرخ شده يا غذاهاي پرچرب ميل مي كند؟
الف) دو بار يا كمتر
ب) سه تا پنج مرتبه 
ج) بيشتر روزها
۹-چند مرتبه در هفته از شكلا ت يا بيسكوئيت استفاده مي كند؟
الف)دو بار يا كمتر
ب) سه تا پنج بار
ج) اغلب روزها
۱۰) غذاهايي كه با روغن بسيار درست مي شوند نظير جوجه يا گوشت سرخ كرده، چند وعده غذايي هفتگي او را تشكيل مي دهند؟
الف) يك بار در هفته 
ب)دو تا چهار وعده غذايي 
ج)بيش از چهار مرتبه 
كدام يك از گزينه هاي شما بيشتر است
الف: فرزند شما از تغذيه اي مناسب استفاده مي كند و بهتر است به همين رويه ادامه دهيد.
ب:اين گزينه نيز مناسب است.ولي بهتر است به موارد (الف) توجه كنيد تا شايد بتوانيد برخي تغييرات را در رژيم روزانه او به وجود آوريد.
ج:كودك شما به دگرگوني هاي زيادي در آنچه مي خورد نياز دارد.

در سه استان مرغ به صورت بسته بندي توزيع مي شود
001282.jpg
به منظور جلوگيري از عرضه گوشت مرغ به صورت فله از اول مهرماه سال جاري به صورت تدريجي در كل شهرستان هاي استان آذربايجان غربي گوشت مرغ به صورت بسته بندي توزيع مي شود. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، بر اساس اعلا م انجمن كشتار گاهها و بسته بندي گوشت شمال غرب كشور، توليد، توزيع و عرضه بهداشتي و نظارت شده ، گوشت مرغ و اندرونه هاي خوراكي به صورت سرد، شناسنامه دار شدن محصولا ت توليدي، ايجاد اطمينان و آرامش خاطر براي مصرف كنندگان مبني بر وجود كنترل هاي بهداشتي لا زم از سوي ارگان هاي بهداشتي و نبود آلودگي هاي ثانويه و افزايش نقش مردم در كمك به اقدامات نظارت بهداشتي و ايجاد شرايط انتخاب محصول با كيفيت بالا  به وسيله مصرف كننده از مزاياي عمده اجراي طرح ارائه مرغ به صورت بسته بندي عنوان شده است. فازهاي بعدي اين طرح در شهرستان هاي استان هاي آذربايجان شرقي و اردبيل و با اهداف بهداشتي، اقتصادي و اجتماعي اجرا خواهد شد.

به تصادفات رانندگي در مدت ۲۰ دقيقه رسيدگي مي شود
001284.jpg
با توجه به افزايش ۲۰ درصدي رفت و آمد در شهرها در روزهاي آغازين مهرماه توان انتظامي كنترل ترافيك در شهر تهران ۲۰ برابر روزهاي عادي خواهد شد. با فعاليت مدارس، توقف خودروهاي والدين منتظر دانشآموزان، دو بله و ممنوع پارك كردن خودروها موجب گره هاي ترافيكي درمناطق اطراف مدارس خواهد شد. والدين دانشآموزان بايد براي روان سازي ترافيك و جلوگيري از مشكل، خودروهاي شخصي خود را در فاصله ۱۵۰ متري مدرسه پارك كنند و در صورت لزوم به جاي استفاده از خودروهاي شخصي در مورد رفت و آمد فرزندان از سرويس هاي عمومي بهره ببرند. اداره راهنمايي و رانندگي اعلا م كرده به تمام تصادفات در سطح شهر و خيابان ها در مدت ۱۵ تا ۲۰ دقيقه رسيدگي خواهد شد تا ازهرگونه ازدحام به ويژه در محل هاي پرتردد و در نزديكي مدارس جلوگيري شود.
براي آموزش و فرهنگ سازي دانشآموزان در امر كاهش ترافيك، طرح پليس مدارس از برنامه هاي جدي معاونت راهنمايي و رانندگي در سال تحصيلي جديد است و تاكنون ۱۳۰ هزار دانشآموز و ۸۳۲ مركز آموزش در قالب پليس مدرسه سازماندهي شده اند. اميد است كه اين تعداد در سال تحصيلي افزايش يابد تا بدين وسيله بار ترافيكي اطراف مدارس كمتر از گذشته گردد.

بزرگتر شدن فروشگاهها موجب كاهش قيمت ها مي شود
هرچه بزرگتر، ارزانتر
001292.jpg
نتايج تحقيقات نشان داد كه بزرگ شدن فروشگاهها در نهايت موجب كاهش در قيمت تمام شده كالا ها مي شود. به گزارش ايسنا مجتبي قلي زاده در پايان نامه كارشناسي ارشد مهندسي صنايع خود با عنوان «ارائه الگوي ارزيابي عملكرد فروشگاههاي زنجيره اي و راهكارهاي عملي بهبود» آورده است: با بزرگ شدن بنگاههاي اقتصادي توزيع كالا ها(فروشگاهها) و دور شدن از حالت وجود مغازه هاي متعدد مستقل، هزينه هاي بالا سري، حمل و نقل، انبارداري و. .. به طور قابل ملا حظه اي يائين آمده و موجب كاهش در قيمت تمام شده كالا ها مي شودن اين امر، در شرايط وجود اقتصاد رقابتي و غير انحصاري، توزيع كالا  با قيمت هاي اقتصادي و رقابتي را موجب مي شود.
در ادامه اين پايان نامه آمده است: فروشگاههاي زنجيره اي، نظام نوين توزيع كالا ها را در اقتصاد جهان تشكيل داده اند، كاهش هزينه هاي توزيع سنتي، بهبود كارآيي در نظام توزيع، رويارويي مشتريان با دامنه گسترده و متنوعي از كالا ها، كاهش تعداد واسطه ها از توليد تا مصرف كالاها و غيره از مزاياي عمده نظام نوين توزيع كالاها به شمار مي رود. صرفه جويي ناشي از مقياس اقتصادي ويژگي اصلي اين نظام و علت تغيير از وضعيت سنتي به وضعيت نوين است.
اين پايان نامه نشان مي دهد در كشور ما مزايا و منابع ناشي از بهبود نظام سنتي توزيع كالا ، در فروشگاههاي زنجيره اي ايجاد شده تجلي نيافته است. دلا يل عمده اين امر را مي توان ساختار دولتي و غير رقابتي اين فروشگاهها و عدم كارآيي هاي ناشي از آن و نيز دور شدن آنها از ساز و كارهاي نوين خاص اين فروشگاهها دانست.
مؤلف در اين پايان نامه آورده است: بررسي اوليه دهك هاي فروش نشان مي دهد كه سيستم فروشگاهي قابليت بسياري براي بهينه سازي دارد.
تنظيم اقلا م فروشگاهي و تهيه و اجراي مكانيزم انتخاب كالا  به خودي خود، پتانسيل صرفه جويي بزرگي در تسهيلا ت و سرمايه گذاري هاي سازمان شهروند در بخش فروشگاهي را نشان مي دهد.
پيش بيني مي شود، چنانچه سود اقلا م كالا يي دهك هاي فروش پربازده بر مبناي انتظار مشتري تنظيم شود، فروش در دهك ها مي تواند از ۵/۱ تا ۲ برابر و فروش كلي از ۲۰ درصد تا ۴۰ درصد افزايش يابد.
همچنين در اين پايان نامه اضافه شده است: بررسي اوليه اثر تورمي در قيمت خريد نشان مي دهد كه عدم پوشش تورم در تنظيم قيمت هاي اقلا م در دهك ها، حدود يك دوازدهم از سود فروشگاههاي زنجيره اي را كاهش مي دهد. البته بايد انتظار داشت كه در اثر اعمال نرخ تورم واقعي، به نسبت حجم فروش از ميزان فروش نيز تا حدي كاسته شود كه اين موضوع بررسي دقيق تر را الزامي مي سازد.
بررسي اوليه  حاشيه مطلق و نسبي قيمت خريد در يك فروشگاه زنجيره اي نشان مي دهد كه ايجاد مكانيزم قيمت گذاري تعادلي (بين تأمين كنندگان) مي تواند يك هشتم به سود اين فروشگاه بيافزايد.

ده پرسش روز
زن متأهل شاغل
سن:۲۷
شغل و درآمد: در شركت آدامس خروس نشان كار مي كنم. درآمدم ۱۵۰ هزار تومان مي باشد.
۱-آيا درست است كه زنان شاغل، درآمد خود را از درآمد همسرشان تفكيك كنند؟
خير، اصلا ً.
۲-چقدر از هزينه هاي خانواده توسط شما پرداخت مي شود؟
۵۰ درصد.
۳-چقدر از درآمد خود را خرج خودتان مي كنيد؟
براي خودم فقط هزينه رفت و آمد بر مي دارم چون بدهكاريم.
۴-هزينه رفت و آمد شما به محل كار چقدر مي شود؟
ماهيانه ۲۰ هزار تومان.
۵-گران ترين هديه اي كه براي همسرتان خريده ايد چيست؟
لباس .
۶-گران ترين هديه اي كه او براي شما خريده ، چيست؟
طلا .
۷-اگر درآمدتان دو برابر شود چه مي كنيد؟
به فكر خريد خانه مي افتيم كه خانه اي براي خود بخريم.
۸-اگر ده برابر شود چه مي كنيد؟
خيلي زياد است، غيرمنطقي مي باشد پس فكري نمي كنم.
۹-فكر مي كنيد هزينه مربوط به فرزندان بيشتراست يا هزينه برگزاري ميهماني و خريدن هدايا براي نزديكان؟
هزينه ميهماني ما بيشتر از هر چيز ديگر است.
۱۰-اگر همسرتان بگويد كار نكن چه واكنشي نشان خواهيد داد؟
چون اول اين مشكل را با هم حل كرده ايم بايد كار كنم.

سؤال هايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
از اين پس در اين ستون پاسخ هاي متفاوتي به سوال هاي بسيار ساده ولي چندان زير ذره بين نرفته را مي خوانيد. پرسش و پاسخ ها از يك سايت اينترنتي گرفته شده اند و آميزه اي از پاسخ هاي علمي و طنزآميز هستند.
001294.jpg
وزن اضافي شما پس از لا غر شدن كجا رفته است؟
«وزن» انرژي اي است كه در قالب چربي در بدن ذخيره مي شود. هنگامي كه لا غر مي شويد، بدن شما اين انرژي را براي تحرك بيشتر مورد استفاده قرار مي دهد. همان طور كه خرس قطبي در زمستان چربي هاي اضافه بدنش را براي زنده ماندن مصرف مي كند!
يك سوم آن با عرق كردن از دست مي رود و مشكل دوسوم باقيمانده هم با رفتن به دستشويي حل مي شود!
دي اكسيد كربن را فراموش نكنيد. هواي بازدم شما سنگين تر از هواي دم است. علا وه بر اين ممكن است هنگام ورزش نيز چربي اضافه بدنتان آب شود.
اين سؤال را از هربانويي كه آشناي شما است بپرسيد، در پاسخ خواهيد شنيد: «كي اهميت مي دهد؟»
هيچ جا، همه آن چربي ها چند هفته بعد به مقدار بيشتري باز مي گردند.
وزني كه كم مي كنيد به انرژي تبديل نمي شود. چربي نوعي كربوهيدرات(توليد كننده دي اكسيد كربن و آب) است كه آميزه اي از آن با اكسيژن توليد انرژي مي كند. بنابراين وقتي لا غر مي شويد، چربي بدنتان به دي اكسيد كربن تبديل مي شود كه با بازدم خارج مي شود. آب نيز از بدن دفع مي شود. وزن از دست رفته بدين گونه از ميان مي رود.
اصلا ً برايم مهم نيست... فقط اميدوارم هر جايي برود به جز اندامم.
دوباره به انرژي تبديل مي شود اما چه سود؟ همه آن چربي ها باز مي گردند. بله ده دقيقه دويدن، با يك بسته شكلا ت به هوا مي رود.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
روپوش مدارس 
مي خواهم به مسأله روپوش مدارس اشاره كنم. مي گويند همه آنها بايد يك فرم باشد و همه هم از يك مغازه تهيه شود. آيا يك توليدي كوچك كه ظرفيت بسياركمي دارد مي تواند پاسخگوي دويست دانش آموز باشد؟
اسكندري 
مشكلا ت ميدان امام حسين 
بوي غيرقابل تحمل شبكه هاي فاضلا ب ميدان امام حسين هر روز صبح افرادي را كه از اين مسير عبور مي كنند به شدت آزار مي دهد ضمن اينكه معمولا ً جوي هاي فاضلا ب نيز مملو از آشغال است. معلوم نيست چرا به اين موارد رسيدگي نمي شود ضمن اينكه اين قدر آدم بيكار اطراف اين ميدان زياد است كه نمي توان آنها را شمرد، ظاهراً هيچ كس به خود زحمت برخورد با اين افراد را درميدان امام حسين نمي دهد.
ليلا  آرمان 
كدام خودرو
در تاريخ ۱/۶/۸۱ تعداد ۱۵۰۰ نفر فرم هاي خودرو ديزل را كه توسط نشريه هاي كثيرالا نتشار توزيع شده بود پر كردند كه قرار شد سه ماهه اول سال ۸۲ اين خودروها به متقاضيان تحويل شود. اما بعد از پيگيري، شركت خودرو ديزل در پاسخ اين شهروندان گفت: در حال حاضر شركت آمادگي واگذاري خودرو ندارد و به متقاضيان مبالغشان را مسترد مي نمايد.
مشكل ۱۵۰۰ نفر از شهروندان

هشدار:
كودكان دبستاني و پيش دبستاني درمعرض خطر كمبود ويتامينA قرار دارند
كارشناس ارشد دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به خانواده ها هشدار داد كه كودكان دبستاني و پيش دبستاني كشور در معرض خطر كمبود ويتامين A قرار دارند.
مينا مينايي در گفت و گو با ايسنا اعلا م كرد: از آنجا كه ويتامينA نظير هورمن رشد عمل مي كند نياز به اين ويتامين در دوران رشد و دركودكان دبستاني و پيش دبستاني افزايش مي يابد و در صورت كمبود به صورت اختلا ل در رشد تظاهر مي كند، لذا اين كودكان بيشتر در معرض خطر و عوارض كمبود ويتامينA هستند.
وي ادامه داد : نوزادان با وزن تولد كمتر از ۲۵۰۰ گرم چون فاقد ذخيره كافي ويتامينA هستند و شيرخواراني كه از مادران مبتلا  به سوء تغذيه و كمبود ويتامين A تغذيه مي كنند به دليل كاهش سطح ويتامينA در شير بيشتر در معرض خطر كمبود اين ويتامين هستند.
اين كارشناس ارشد با بيان اينكه شير منبع غني از ويتامينA است، يادآور شد: متأسفانه الگوي مصرف شير در كشور مناسب نيست و نيازمند فرهنگ سازي بيشتري است.
مينايي با اشاره به طرح غني سازي برخي مواد غذايي افزود: اين طرح نيازمند تكنولوژي جديد و افزايش قابليت ها و توانايي هاي كار خانه ها است كه به زمان نياز دارد.

سرفه، عامل نجات  بيماران قلبي!
بررسي ها نشان مي دهند يك نفر از هر هزار نفر بيمار قلبي در كشورهاي غربي به علت گرفتگي قلب جان خود را از دست مي دهند.
مهم ترين عامل اين امر بروز مشكل ناگهاني در ضربان قلب است. تحقيقات جديد حاكي از آن است سرفه شديد در نخستين لحظات بروز حمله قلبي مي تواند زندگي بيمار را نجات دهد. در چنين مواردي سرفه تند مي تواند به بيمار كمك كند تا به هوش بماند و همچنين عمل تلمبه خون در سراسر بدن و مغز را ادامه دهند. اين امر در تنظيم و حتي ضربان قلب هم مو‡ثر است. بنابراين بايد به افرادي كه در معرض خطر شديد حمله قلبي قرار دارند تعليم داد ه شود چطور سرفه تند بكنند! تا شايد به اين طريق آمار تلفات در زمينه سكته هاي قلبي كاهش يابد.

آيينه تصوير
001302.jpg

مشتريان در صف ايستاده اند تا از فروشگاه مورد اطمينان خود، گوشت جوجه بخرند. در انگليس اين غذا طرفداران بسيار زيادي دارد كه سبب شده سوداگران در پي كسب سود بيشتر، راههاي غيرقانوني را در تجارت در پيش گيرند. به تازگي چهار مرد بريتانيايي به دليل فروش جوجه هاي فاسد به بيمارستان ها، مدارس و فروشگاهها دستگير و به ده سال زندان محكوم شده اند.
001300.jpg

توفاني سهمگين كه كاروليناي شمالي را در نورديده خسارات زيادي از خود برجاي گذاشته است. بسياري از افراد منطقه پيش از آغاز توفان«ايزابل» از محل سكونت خود گريختند اما سرانجام اين تندباد جان چندين انسان را گرفت و از بسياري از خانه ها، جز ويرانه اي بر جاي نگذاشت. خسارات مالي وارد آمده به منطقه «كيتي هاوك» بسيار هنگفت ارزيابي مي شود.
001298.jpg

پس از اينكه تب و ديگر آثار سارس در نه نفر كه در همسايگي يكديگر مي زيستند مشاهده شد، بيمارستان «پرنسس مارگارت» هنگ كنگ به خانواده ها هشدار داد مراقب همه گير شدن دوباره اين بيماري مرگبار باشند. نخستين شيوع سارس در شرق آسيا جان بسياري را گرفته است تا جايي كه خانواده هاي هنگ كنگي كوچك ترين جزئيات را براي فرار از ابتلا  به آن رعايت مي كنند.
001296.jpg

ايدز هر ساله قربانيان زيادي در سراسر دنيا مي گيرد كه بيشترين آنان در آفريقا زندگي مي كنند. در «بوتسوانا» بيشترين آمار مبتلا يان به اين بيماري ديده مي شود. تقريباً چهل درصد بزرگسالا ن در اين ناحيه به ايدز دچار شده اند كه ميانگين عمر افراد را از شصت و هفت سال به چهل و دو سال تقليل داده است. از اين رو مجامع جهاني درصدد اجراي برنامه هايي براي جلوگيري از روند روز افزون ابتلا  به اين عارضه هستند.

گوناگون
بازارچه آخر هفته
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |