يكشنبه ۶ مهر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۱۷۹
بازارچه خوراك
Front Page

انار ميوه اي با خواص فراوان
001362.jpg
انار از جمله ميوه هايي است كه خداوند درقرآن از آن به نيكي ياد كرده است. اين ميوه معمولا ً اوايل مهرماه تا اوايل زمستان در بازار قابل خريد است. نوع مرغوب و صادراتي اين ميوه در كاشان و ساوه برداشت مي شود.
قيمت انار باتوجه به نوع مرغوبيت آن از هر كيلو۲۵۰ تا ۶۰۰ تومان قابل خريد است. زادگاه اين ميوه ايران است ولي امروز در بسياري از كشورها كاشته مي شود. طعم انار گاهي ترش، گاهي شيرين و بعضاً ملس است.
نوع شيرين انار براي درمان بيماري سينه و ريه مناسب است. ولي انار ترش سينه را خشك مي كند به همين دليل براي درد سينه خوب نيست. براي كساني كه طبع گرمي دارند، انار ترش مناسب است. اين ميوه سرشار از ويتامين هايE ،C،B، A است. وجود مقادير فراواني از آهن و املا ح ديگر در انار، هضم آن را براي بدن كمي سنگين كرده و نفخ ايجاد مي كند.
نكته مهمي كه بايد در مصرف انار مورد توجه قرار بگيرد سنگين تر بودن آب انار از خوردن دانه هاي آن با هسته است چون مغز هسته دانه هاي انار ملين است و پوست سخت دانه هاي انار روده را جارو مي كند. آب ميوه انار داراي قند تانن و يك ماده مفيد به نام كرمانانتين است كه كبد را پاك و در نتيجه رنگ رخساره را باز مي كند.
انار به علت داشتن انواع ويتامين(B) اعصاب را تقويت مي كند، ضمن اينكه وجود ويتامين (۶ B ) ضد استفراغ بوده و ويار زنان باردار را درمان مي كند. خوردن انار در زمان بارداري موجب رشد كامل طفل مي شود علا وه بر اينكه انار خون ساز بوده و ساختار خون را اصلا ح مي كند.
بهترين موقع براي خوردن انار صبح ناشتا است.
مصرف انار براي معالجه زخم معده و ورم روده عالي است ضمن اينكه اگر رب انار را با عسل مخلوط كنيد براي معالجه زخم بيني و بثورات جلدي مفيد است.
پوست ميوه انار در رنگرزي و چرم سازي قديم به كار مي رفت به طوري كه بهترين قالي هاي ايران را با رنگ آن كار مي كردند.
دكتر غياث الدين جزايري در اولين جلد كتاب زبان خوراكي هاي خود درباره مزيت هاي انار نوشته است نگه داشتن آب ميوه ترش انار در دهان برفك و جوش هاي دهان را پاك كرده و لثه را محكم مي كند همچنين ميوه ترش انار براي مبتلا يان به زخم معده و روده خوب نيست و براي سرد مزاجان زيان بخش است، چرا كه جاذبه كبد را كم مي كند ولي در عوض ميوه شيرين انار صفرا را رفع و معده و كبد را تقويت مي كند و تب هاي صفراوي ، يرقان و امراض جلدي را درمان مي كند.
جوشانده گل انار نيز براي جلوگيري از خونريزي لثه مفيد است.

ويتامين ها چه مي كنند؟
بيش از يك قرن از  آغاز تحقيقات دقيق تر براي شناخت ويتامين ها و نقش آنها در سلا مت افراد مي گذرد و بر خلا ف آنچه بين مردم رايج است ديگر امروزه ويتامين ها را با حروف الفبا نامگذاري نمي كنند. اين مواد نقش مهمي در كاركرد بخش هاي مختلف بدن انسان و جذب انرژي غذاهاي مختلف دارند و معمولا ً تركيبات شيميايي پيچيده اي هستند كه بدن قادر به ساختن اكثر آنها نيست و بايد از طريق غذاهاي مختلف به ويژه ميوه ها و سبزي ها به بدن برسند.
كمبود برخي ويتامين ها مي تواند به بيماري هاي مختلف منجر شود. اما اين بدان معني نيست كه بدن به مقدار زيادي از انواع ويتامين ها نياز دارد. همچنين ميزان نياز بدن به انواع ويتامين در سنين مختلف و متناسب با نوع جنسيت تغيير مي كند.ويتامين ها را مي توان به دو دسته تقسيم كرد؛ دسته اول ويتامين هاي محلول در آب و دسته دوم ويتامين هاي محلول در چربي. دسته اول را بيشتر مي توان در ميوه ها و سبزي ها پيدا كرد و دسته دوم را بيشتر بايد در غذاهاي چرب جست و جو كرد. برخي ميوه ها و سبزي ها و انواع غذاها ممكن است در اثر محيط ويتامين هاي خود را از دست بدهند. مثلا ً ويتامين «ث» در اثر حرارت و ويتامين «۱ B » در اثر نور خورشيد از بين مي رود. به همين دليل كارشناسان تغذيه توصيه مي كنند سبزي ها و ميوه ها را تا حد ممكن تازه و خام مصرف كنيد.برعكس آنچه مردم تصور مي كنند ميوه ها و سبزي هايي كه به سرعت منجمد شده و به بازار مصرف عرضه مي شوند از سبزي هايي كه در سبزي فروشي ها وجود دارند ويتامين بيشتري دارند، زيرا انجماد سريع مانع از بين رفتن ويتامين ها مي شود. اما گذشت زمان باعث مي شود بسياري از سبزي ها ويتامين هاي خود را در دماي عادي از دست بدهند.به اعتقاد متخصصان تغذيه بدن در شرايط عادي به ويتامين هاي مكمل و ... نيازي ندارد. بلكه مقادير لا زم را مي توان از طريق يك رژيم غذايي متعادل به بدن رساند.همچنين برخي مردم تصور مي كنند اگر ويتامين  بيشتري به بدن خود برسانند وضعيت بهتري پيدا خواهند كرد. در حالي كه چنين نيست و بيش از مقادير مورد نياز بدن اگر ويتامين وارد بدن شود در مواردي دفع خواهد شد، در بعضي اوقات منفعتي براي بدن ندارد و حتي ويتامين هاي محلول در چربي ممكن است براي بدن مضر نيز باشد.
ويتامين هاي>C ،«۱>B،«۲>B،«۶>B،«۱۲>B، اسيد فوليك (فولا ت)، نياسين(اسيد نيكوتينيگ) و اسيد پانتوتنيك و بيون ويتامين هاي محلول در آب هستند. در شماره بعدي بازارچه خوراك، فوائد اين ويتامين ها و غذاهايي كه اين ويتامين ها را مي توان در آن يافت شرح داده مي شود.

قيمت  ميوه در بازار تهران
001388.jpg
001390.jpg

قيمت  سبزي ها و صيفي ها در بازار تهران
001392.jpg
001364.jpg
001366.jpg
001368.jpg

هزينه يك وعده سالا د لوبيا سبز(۳ تا ۴ نفر)
هزينه تقريبي(ريال)
مقدار كالري 
مقدار
مواد
۱۰۰۰
۴۷۵
نيم كيلو
لوبيا سبز پخته و خرد شده 
۱۸۰
۴۲
۲ عدد(۱۴۰ گرم)
هويج پخته 
۱۰۰
۴۰
ا عدد(۱۰۰ گرم)
پياز ساطوري 
۱۲۸۰
۵۷۶
يك سوم پيمانه(۸۰ گرم)
سس مايونز
۳۶۰
۱۳۲
يك پيمانه(۲۴۰ گرم)
جعفري 
۵۰
-
به ميزان لا زم 
نمك و فلفل 
۲۹۷۰
۱۲۶۵
-
جمع
سالا د لوبيا داراي فيبر محلول، ويتامينB و A، بروم و چربي مي باشد.

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه مسكن  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |