يكشنبه ۶ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۹
سايه روشن هاي مصرف چاي در ايران
چاي داخلي مي نوشيد يا خارجي؟
001356.jpg
نسرين عليپور
چرا چاي ايراني نمي نوشيد؟
كيفيتش متغير است.
گاهي بوي نامطبوعي مي دهد.
آيا به رنگ آنها توجه كرده ايد؟
به صورت نامطلوبي بسته بندي شده اند.
به نظر مي رسد تركيب آنها مخلوطي با محصولا ت ديگر است.
يك قاشق چاي خارجي براي درست كردن يك قوري چاي با رنگ مناسب كافي است، ولي محصولا ت ايراني فاقد اين ويژگي هستند.
راضي نيستم، ولي چاي ايراني مي نوشم.

زمزمه هايي مي گويند: روزانه انبارهاي زيرزميني تهران، شهر ري و ساير مكان هاي مخفي صدها تريلي و كاميون، بسته هاي چاي خارجي را كه به صورت قاچاق وارد كشور شده اند بدون نظارت دستگاههاي ذي ربط جابه جا مي كنند.
سوداگران چاي مي دانند مصرف كننده ايراني تمايل چنداني به مصرف چاي داخلي نشان نمي دهد. چاي داخلي فاقد كيفيت و حتي در برخي موارد غيربهداشتي است، رنگ و بويش طعم چاي خارجي را ندارد و بوته هايش عمر طولاني كرده اند و فاقد كيفيت مناسب هستند، بسته بندي و توزيع آن هم با مشكلا ت زيادي همراه است.
دروهله اول مهم ترين مشكل صنعت چاي كشور پيروي از سيستم سنتي و بسته بندي زيرزميني است. از مجموع ۳۲ هزار هكتار اراضي تخصيص يافته به بوته هاي چاي، نزديك به ۲۹ هزار هكتار در استان گيلا ن و ۲ هزار هكتار در استان مازندران قرار دارند كه بنابر آخرين آمار ارائه شده، از اين اراضي سالا نه حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار كيلوگرم چاي خشك به دست ميآيد. مصرف متوسط ساليانه چاي هر ايراني حدود يك كيلو و ۷۰۰ گرم برآورد شده، در حالي كه بازارهاي چاي كشور مملو از چاي احمد، دارجيلينگ و نيرنينگ است كه كيلويي ۳ تا ۵ هزار تومان در بازار خريد و فروش مي شوند. روش فرآوري چاي كه تاريخ كشت آن در سال ۱۹۰۴ ميلادي رسماً در استان گيلا ن، شهرستان لا هيجان آغاز شد، تا به امروز تفاوت چنداني نكرده. در حالي كه در كشورهاي صادر كننده چاي نظير هند و پاكستان و كشورهاي پيشرفته، چاي براساس سيستم استاندارد جهاني توليد مي شود. متأسفانه از ۱۲۰ واحد فعال توليد چاي شمال، هيچ يك از سيستم استاندارد جهاني پيروي نمي كنند و اين امر منجر به واردات چاي منطبق با عطر، طعم، سليقه و ذائقه مصرف كنندگان به كشور شده و مردم ترجيح مي دهند چاي مورد نظر خود را كيلويي تا ۵ هزار تومان خريداري نمايند، در حالي كه بهترين نوع چاي لاهيجان كه همان چين اول يا چين بهاره است، در مناسب ترين زمان هر كيلو دو هزار تومان به فروش مي رسد، اما در مقابل بازار چاي مملو از چاي خارجي است كه بسيار بالاتر و گران تر از چاي داخلي عرضه مي شود و مصرف كنندگان نيز از آنها استقبال مي كنند. بنابراين، اين پرسش مطرح است: چگونه بورس جهاني چاي در كشور انگلستان برگزار مي شوددر حالي كه اين كشور يك قوطي چاي هم توليد نمي كند؟ بهتر است بدانيد كه انگستان چاي را با قيمت بسيار نازلي از كشورهايي همچون ايران خريداري كرده و با افزودن اسانس و ارائه آن در بسته بندي جذاب، مجدداً چاي ايراني را به اير اني مي فروشد؟! در صورتي كه كشورمان - ايران- صاحب صنعت چاي بسيار كهن است اما هنوز از سيستم بسته بندي جديد كه قابليت استاندارد جهاني داشته باشد، برخوردار نيست و شايد بتوان گفت كه اكثر بسته بندي ها به شكل زيرزميني و در شرايط غيربهداشتي انجام مي شود.
يك چاي كار لاهيجاني تنها عامل نابساماني وضعيت توليد چاي را عدم ساماندهي دولت در خريد برگ سبز از چاي كاران مي داند و مي گويد: دولت مستقيماً برگ سبز را توسط كارخانه داران خريداري مي كند و نه از باغدار . با توجه به قيمت نازل خريد تضميني ، باغدار به جاي كيفيت به كميت مي انديشد و به جاي اينكه از يك غنچه و دو برگ براي چاي درجه يك استفاده كند، از يك غنچه و چندين برگ بهره مي گيرد. نتيجه آن كه چاي بي كيفيتي با حداقل قيمت به بازار عرضه مي شود و در مواردي مثل سال هاي گذشته دهها هزار تن چاي خشك به دليل كيفيت نامطلوب در انبارها روي هم انباشته مي شوند.
وي ضمن گلايه از عملكرد دولت به دليل عدم رسيدگي و توجه به خواسته هاي كشاورزان مي گويد: در برهه اوج توليد چاي، باغدار فقط ۲۴ ساعت فرصت دارد تا چاي خود را به كارخانه داران عرضه نمايد و اگر بيشتر از اين زمان بگذرد، برگ سبز چاي به خاطر حساسيت كلروفيلي، بوي مطبوع و نامطبوع محيط اطراف خود را جذب كرده و اين در كيفيت چاي اثر نامطلوبي دارد و بعد از مدت كوتاهي نيز پلاسيده خواهد شد.
باغدار ديگري در اين خصوص مي گويد: برخي از كارخانه داران از اين حربه سوء استفاده مي كنند و برگ سبز چاي را به قيمت درجه دو و سه از باغداران خريداري مي كنند.
به گفته وي، معمولا ً از هر صد كيلوگرم برگ سبز چاي بعد از طي مراحل چاي سازي حدود ۵/۲۲ كيلوگرم چاي خشك به دست ميآيد كه از اين ميزان براي خريد مي بايست ده درصد افت وزني به دليل رطوبت گيري كسر شود. اما گاهي گزارش مي شود كارخانه داران تا ۵۰ درصد از باغدار كسر مي كنند، كه اين امر باعث زيان قابل توجه و در نتيجه كاهش درآمد سالا نه باغدار است. از سوي ديگر باغ هاي چاي شمال هنوز به روش سيستم دستي و سنتي محصول را جمعآوري مي كنند و به علت اجيركردن كارگر و پرداخت دستمزد به آنان، هزينه توليد براي باغدار افزايش مي يابد.
او با بيان اينكه در شرايط مطلوب از هر هكتار تنها ۱۵ تن چاي سبز به دست ميآيد، گفت: اگر در فرآوري و ارزش افزوده  چاي، كار شود و نيز به بهره برداري از سطح همانند كشورهاي پيشرفته كه از هر هكتار ۳۰ تن محصول برداشت مي شود، نزديك شويم ميزان توليد ساليانه كشور به صورت چاي خشك به بيش از يكصدهزار تن خواهد رسيد. از سوي ديگر يك كارشناس امور كشاورزي و باغداري با عنوان اينكه در صنعت چاي كشور پژوهش و تحقيقات هنوز جايگاه واقعي خود را پيدا نكرده است مي گويد: زمين هاي استان هاي گيلان و مازندران به صورت تپه ماهور هستند، در نتيجه بهترين چاي در شيب ۲ درصد به بالا  كشت مي شود. متأسفانه در كشور، مروج و كارشناس براي همه باغداران زراعي و فرآورده هاي متنوع كشاورزي وجود ندارد و باغداران از اطلاعات به روز شده بي خبر هستند. براي مثال آنها نمي دانند كه محصول چه زماني بايد هرس شود و چه وقتي بايد كود يا سم به زمين بدهند و اين كار باعث شده كه باغداران در كشور در هر هكتار زمين در بهترين شرايط فقط ۱۵ تن توليد داشته باشند، در حالي كه در كشورهاي مدرنيزاسيون در صنعت چاي ۳۰ تا ۴۰ تن در هر هكتار برگ سبز چاي برداشت مي شود. وي افزود: در چند سال اخير به دليل كم آبي و بارندگي، باغ هاي چاي شمال يا سوختند و يا دچار آفت محصول شده اند در صورتي كه اگر به طور متوسط يك نهال چاي كاشته شود، بايد هفت سال صبر كنيم تا آن نهال تبديل به بوته چاي شود، در حالي كه اگر يك ماه به اين بوته آب نرسد، زمين از بين مي رود.
يكي ديگر از مروجان كشاورزي در اين زمينه با اشاره به عملكرد نادرست كارخانه داران و تعيين كسر وزني از سوي آنها مي گويد: به دليل اينكه دولت به طور مستقيم از باغداران محصول را نمي خرد و اين كارخانه داران هستند كه هرطور دلشان بخواهد با هر نرخ و قيمت و وزني ، از كشاورزان محصول مي خرند، باغداران انگيزه اي براي كشت و كار ندارند و ترجيح مي دهند مزرعه چاي خود را به شاليزار بدل كنند، كه البته اين امر هم مشكلا ت و دردسرهاي خودش را دارد. از اين رو ميزان سطح كشت و به تبع آن ميزان توليد كاهش مي يابد و از سوي ديگر با مسأله واردات چاي خارجي و اشباع بازار از چاي خارجي مواجه خواهيم شد.
وي مي افزايد: دولت به كالا هايي نظير گندم و برنج يارانه هزار ميليارد توماني اختصاص مي دهد ولي به چاي كه يك كالا ي استراتژيك است، چيزي تخصيص نمي يابد. اگر دولت به اندازه يك صدم رقمي كه به ديگر محصولات كشاورزي يارانه مي دهد به چاي اختصاص دهد، ميزان توليد برگ سبز در كشور چندين برابر خواهد شد.
به طور كلي براي اينكه ميزان توليد و مصرف داخلي چاي را افزايش دهيم بايد كشاورز، كارخانه دار و به خصوص دولت به عنوان بازوهاي توليدي حمايتي به وظايف خود در قبال يكديگر عمل كنند و چاره اي جز اين امر نيست.
از يك سو كشاورزان بايد به دنبال كيفيت محصول باشند و به كميت اكتفا نكنند. آنها بايد چاي را از باغ با يك غنچه و دو برگ بچينند و بوته چاي را براي افزايش وزن به كارخانه دار تحويل ندهند!
وظيفه كارخانه دار است كه برگ سبز چاي را با نرخ تضميني كه از سوي دولت مشخص شده خريداري و ميزان افت چاي را صادقانه همان ده درصد در نظر بگيرد. او بايد محصول را در زمان مقرر از كشاورزان خريداري كند و دولت به عنوان دستگاه حمايت كننده باغدار و كارخانه دار بايد به بانك ها دستور دهد وام مناسب به اندازه كافي و با درنظر گرفتن نرخ بدون بهره به صورت يارانه اي در اختيار كشاورزان قرار دهد. به هر حال همه با اين پرسش روبه رو هستيم كه آيا مي خواهيم چاي داخلي را حفظ كنيم يا نه؟

رژيم مناسب غذايي
آنچه ضامن سلا متي شما است
001372.jpg
آيا تنها استفاده از غذاي بدون شكر، بدون نمك ، بدون چربي و ... ضامن سلا متي است و باعث مي شود بتوانيد از مرز صدسالگي عبور كنيد؟
پژوهش ها نشان مي دهد خانواده ها در انگليس به طور فزاينده اي به كاهش غذاي مصرفي روزمره خود جهت دستيابي به سلا مت هرچه بيشتر و فرار از بيماري ها روي آورده اند. شايد يك رژيم سالم روزانه بسيار مفيد باشد اما بسياري از كارشناسان معتقدند وسواس استفاده از خوراكي هايي باارزش غذايي بالا  كه به امري فراگير تبديل شده مي تواند به تدريج دردسرساز شود. برخي از متخصصان تغذيه اعلا م كرده اند خيلي از بيماران آنها تنها با توهم استفاده از غذاهاي نامناسب روبه رو هستند. تأثير اين افكار مي تواند بسيار مخرب باشد. البته تنها اشتياق به استفاده از غذاهاي مناسب نيست كه مي تواند به توهمات پردردسر دامن بزند بلكه دوري جستن از غذاهايي كه گمان مي رود- تنها گمان مي رود- مي تواند براي فرد زيانآور باشد. خصوصاً اثرات پردامنه اين گونه اقدام هاي خودسرانه والدين را مي توان در كودكان ديد كه اثري بسيار ناگوار بر رشد آنها مي گذارد و يا سبب ناتواني آنان در مقابله با برخي از بيماري ها مي شود. اين امر اكنون در سراسر جهان شايع شده و محققان را نگران ساخته است.
دكتر استيون بارتمن، رئيس بخش پژوهشي سلامتي تغذيه در بريتانيا درباره وسواس بيهوده افراد در خوردن غذاهاي سالم مي گويد: «براي بسياري اين امر به يك بيماري روحي تبديل شده. حذف برخي مواد غذايي ضروري از جانب آنها سبب مي شود تا بر سلا متي و رفتارهاي اجتماعي آنان تأثير نامطلوبي گذارده شود.» حتي اين تفكرات نابه جا سبب مي شوند آدمي به تدريج اشتهاي خود را از دست بدهد.
اما مشكل اساسي زماني روي مي دهد كه اين دست افراد به خود درماني روي آورند.
پس از خواندن چند مقاله درباره آلرژي ها و ديدن يكي دو برنامه تلويزيوني، آنها احساس مي كنند قادرند رژيم غذايي صحيحي براي خود برگزينند. سپس تصميم مي گيرند به كدام مواد غذايي حساسيت دارند و ديگر هيچ گاه از آنها استفاده نمي كنند. گندم، لبنيات، ماهي و تخم مرغ غالباً در زمره نخستين موادي هستند كه از وعده غذايي حذف مي شوند. تنها دو درصد از مردم نسبت به گندم يا لبنيات حساسيت دارند اما بسياري با اجتناب از خوردن اين قبيل مواد، خود را از مواد غذايي با ارزش آنها محروم مي كنند. مشكل زماني جدي تر مي شود كه افكار منفي والدين به كودكانشان نيز تسري مي يابد و رفته رفته فرزندان را نيز از خوردن چنين موادي باز مي دارند. اشتباه بزرگي كه بسياري از بزرگسالا ن در اين شرايط مرتكب مي شوند اين است كه ديگر هيچ جايگزيني براي خوراكي هاي كنار گذاشته شده - كه گًاه تصور مي كنند فرزندشان به آنها آلرژي دارد- در غذاي خود نمي گنجانند. اين اقدام خود سرانه نه تنها بر رشد كودكان تأثير مي گذارد بلكه سلا متي آنها را در دراز مدت تهديد مي نمايد.
كارشناسان معتقدند زماني بزرگترين آسيب  به كودكان مي رسد كه غذاهاي حاوي كلسيم- كه شالوده استخوان بندي بدن را تشكيل مي دهد- از رژيم غذايي آنان كنار رود. در مقابل روزانه به بچه  نگون بخت مقدار زيادي ويتامين- در قالب داروهاي شيميايي - خورانده مي شود كه افزايش بيش از حد ميزان آن مي تواند بسيار مضر باشد.
به هر روي نه تنها دوري جستن از غذاها، كه دغدغه دائمي استفاده از بهترين خوراكي ها نيز بر ميزان تشويش افراد مي افزايد كه باعث بروز مشكل در معده و يا سردرد مي شود.

اگر دلشوره داريد، در تغذيه خود دقت كنيد
001374.jpg
مهم ترين عامل ايجاد كننده التهاب معده به ويژه در شهرهاي بزرگ استرس و اضطراب است.
التهاب معده (گاستريت) علت مشخصي ندارد ولي آنچه مسلم است افزايش اسيد معده و وجود آنزيم هاي گوارشي مي تواند سبب اين التهاب شود.
در التهاب معده در قسمتي از معده سلول هاي التهابي جمع شده ولي در زخم معده ارتباط مخاط معدوي از هم قطع شده است.
زخم معده بيشتر در اثني عشر رخ مي دهد. زخم معده از طريق خونريزي و درد شديد مشخص مي شود در صورتي كه در التهاب معده، بيمار ممكن است صرفاً يك سري علائم غير اختصاصي مثل درد مبهم و حالت تهوع داشته باشد ولي وقتي كه قسمتي از مخاط معده و يا اثني عشر زخم شد علا وه بر اين كه مريض درد شديدي خواهد داشت دچار خونريزي گوارشي هم مي شود.
 در رژيم غذايي ما ايرانيان كه بيشتر از غذاهاي سرخ كردني است، ناراحتي التهاب معده شايع تر بوده و معمولا ً ممكن است به صورت تهوع، استفراغ و يا احساس پري و يا نفخ معده باشد.
دليل اصلي التهاب معده مشخص نيست و ليكن به اين دليل كه در رابطه با افزايش اسيد معده است بايد تا آنجا كه ممكن است كاري كنيم كه ميزان ترشح اسيد معده را كاهش دهيم.
بيماران مبتلا  به التهاب معده بايد همراه با غذا آب مصرف نكنند زيرا خوردن آب باعث مي شود كه مقدار ترشح آنزيم هاي گوارشي افزايش يافته و بر ميزان التهاب معده بيفزايد.
 فرد مبتلا  به التهاب معده بايد از خوردن غذاهاي محرك گوارشي مثل فلفل و ادويه جات تند پرهيز كند.
بسياري از مبتلا يان به التهاب معده ممكن است ناراحتي غذايي نداشته باشند، ليكن اضطراب و استرس شان باعث مي شود كه هميشه از درد معده شاكي باشند.
درباره راههاي درمان اين بيماري بايد گفت در وهله اول بيمار مبتلا  به گاستريت بايد استرس را از خود دفع كند اگر فرد مبتلا  از نظر شغلي مشكل دارد شغل آسان تري را انتخاب كند. معمولا ً در دانشجويان درزمان امتحانات پايان ترم اين التهاب رخ مي دهد. اين عارضه در يك فاز طبيعي است ولي نبايد امتداد داشته باشد.
مصرف برخي از مركبات مثل پرتقال كه حاوي ويتامين ث هستند ممكن است سبب گاستريت شود.

مقايسه نقش زنان شاغل و خانه دار
آيا زنان شاغل در موقعيت بهتري قرار دارند؟
001378.jpg
زنان شاغل طبعاً د و نقش متفاوت در منزل و محل كار ايفا مي كنند. به همين دليل هم اين قشر بيشتر از زنان خانه دار درگير هستند. تحقيقي كه در شهر زنجان روي ۶۰۰ مورد انجام شده تفاوت زنان شاغل و خانه دار را به قرار زير ارزيابي كرده است:
زنان شاغل اضطراب بيشتري نسبت به زنان خانه دار دارند. دليل اين امر در تعدد نقشي كه زنان در محيط كار و خانه ايفا مي كنند نهفته است.
زنان شاغل نسبت به زنان خانه دار رابطه بهتري با همسر خود دارند اين گروه در اموز زندگي توافق بيشتري دارند.
قدرت تصميم گيري زنان شاغل در امور منزل نسبت به زنان خانه دار بيشتر است.
زنان خانه دار داراي فرزند بيمار كمتري نسبت به شاغلين هستند، اما زنان خانه دار داراي فرزنداني هستند كه داراي بيماري مزمن بيشتري هستند.
زنان شاغل رضايت بيشتري نسبت به خانه دارها از سلا متي خود دارند، و حدود ۹۵ درصد از آنها از كار خود نسبتاً راضي هستند.
تقسيم كار در بين شاغلين نسبت به زنان خانه دار بيشتر است. زنان خانه دار نقش خود را در رابطه با اينكه وظايف خانه را انجام دهند پذيرفته اند اما زنان شاغل انتظارات بيشتري از همسر و فرزندان خود دارند.
ميانگين نمره معدل فرزندان شاغلين بيش از ميانگين نمره معدل فرزندان مادران خانه دار است.
تفاوت قابل ملا حظه اي نيز از نظر تجديدي بين دو گروه شاغل و خانه دار ديده شده و در سطح ۹۹ درصد معني دار است كه در مجموع حاكي از وضعيت درسي بهتر فرزندان مادران شاغل دارد.

ده پرسش روز
سالمندها
سن: ۷۰ساله، مرد
۱-با چه كساني زندگي مي كنيد؟
عروس و پسرم.
۲-آيا حقوق بازنشستگي، درآمد يا مسكني از آن خود داريد؟
بله.
۳-فكر مي كنيد جامعه ما قدر سالمندان را مي داند؟
نه، نمي دانند.
۴-طي ماه چقدر براي خود خرج مي كنيد؟
شايد دو هزار تومان چون خرج مرا پسرم مي دهد.
۵-شرايط اقتصادي جامعه براي جوان هاي امروز در قياس با سال هاي جواني شما چگونه است؟
نمي دانم.
۶-آخرين باري كه به سفر تفريحي رفتيد كي بود و به كجا؟
اصلا ً يادم نمي آيد.
۷-هزينه ماهيانه تهيه روزنامه و كتاب شما چقدر است؟
سواد ندارم.
۸-اگر امروز صاحب پنج ميليون تومان شويد و مكلف باشيد آن را ظرف دو روز خرج كنيد، چه خواهيدكرد؟
در بانك مي گذارم براي خرج دفن و كفنم باشد.
۹-بين يك اتومبيل زانتيا نو و كتابخانه اي لبالب از روزنامه هاي پنجاه سال اخير كدام را بر مي گزينيد؟
نه گواهينامه دارم نه سواد.
۱۰-اگر به بيست سالگي بازگرديد، چه شغلي را برمي گزينيد؟
حتماً سريك كار حسابي مي روم تا براي خودم كسي باشم.

آيينه تصوير
001380.jpg

تصويري از مسابقه اي محبوب در ميان خانواده هاي چيني. افراد بسياري در شهر (يين چوان) گرد آمده اند تا شاهد رقابت مردان تنومندي باشند كه به قصد دستيابي به شهرت در اين مبارزه شركت مي كنند . در اين مسابقه، طنابي به كمر افراد بسته مي شود كه امتداد آن از ميان پاهاي آنها رد مي شود. امسال اين پيكار جذاب شاهد رقابت چهار هزارنفر است .
001386.jpg

سربازان زن ارتش ليبي، حضور گسترده اي در رژه بزرگ ارتش اين كشور داشتند . به مناسبت بزرگداشت سي و چهارمين سال انقلاب ليبي به رهبري قذافي ، رژه بزرگي در اين كشور برگزار شد كه با حضور زنان ارتشي جلوه اي ديگر يافته بود . بيشتر بازديدكنندگان اين مراسم بانواني بودند كه براي تماشاي همنوعان خود در مراسم حضور يافته بودند.
001384.jpg

يك راننده پاكستاني كاميون خود را جلوه اي ديگر بخشيد تا با جلب توجه بيشتر بتواند در آمدافزون تري كسب كند. شرايط اقتصادي نامطلوب و جمعيت زياد خانواده ها ، سرپرستان آنان را به كارهاي گوناگوني براي بدست آوردن درآمدي كه تكافوي زندگيشان را بدهد، وادار مي كند. اين راننده، كه در اسلام آباد مشغول بكار است ، منتظر بارگيري است .
001382.jpg

تندري مهيب در جنوب فرودگاه بين المللي مك كارن، مسافران را وحشت زده ساخت .توفان وحشتناكي كه پس از آن لاس وگاس را در هم نورديد نه تنها باعث به تعويق افتادن پروازها شد بلكه به خانه هاي بسياري در آن حوالي نيز آسيب وارد آورد . در پي آن دولت خسارت وارد آمده به منازل و مغازه ها را چندين ميليون دلار برآورد كرده است .

سؤال هايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
آيا حيوانات نگران مي شوند؟
001376.jpg
سگ ها هميشه نگران هستند!
حيوانات هم نگران مي شوند و حتي ممكن است بغض كنند. اين اتفاق بيشتر براي حيوانات خانگي روي مي دهد كه صاحبانشان توجه چنداني به آنها نمي كنند. اين موجودات غالباً فشار روحي زيادي را تحمل مي كنند كه مي تواند منجر به حمله قلبي و سپس مرگشان شود. حتي روانپزشكان مخصوص اين دست حيوانات در آمريكا مشغول بررسي اين موضوع هستند.
اگر مقصودتان از نگراني نمايش تشويش است بله، موافقم. سگ هاي زيادي را مي شناسم كه وقتي بچه خانواده در ساحل گم مي شود، با اضطراب بسياري به اين سو و آن سو مي دوند. ما گربه اي داريم كه هنگام سوار و يا پياده شدن از ماشين، همه اعضاي خانواده را مي شمرد. او آن قدر درماشين باقي مي ماند تا تمام افراد خانواده پياده شوند. خيلي از حيوانات خانگي بي صبرانه نزديك دريا پنجره خانه باقي مي مانند تا صاحبشان به منزل برگردد. اين براي من به معني نگراني است.
شما بايد گربه من را، هنگامي كه تلا ش مي كردم آتش را خاموش كنم، مي ديديد.
سگ كوچولوي من تا وقتي كه در خيابان هاي ناآشنا قدم مي زنيم، به خودش مي پيچد و بسيار عصبي است.
احساس خطر چيزي نيست كه ما به عنوان نگراني بشناسيم. نگراني هراس را به دنبال خود دارد و هنگامي كه حيواني مي ترسد به گوشه اي پناه نمي برد تا جان خود را نجات دهد. نه، حيوانات نگران نمي شوند بلكه همه آنها از زندگي لذت مي برند.
اگر ما حيوان نيستيم، پس بهتر است نگران چيزي نباشيم!
قطعاً حيوانات نگران مي شوند و هر چه باهوش باشند، دلواپسي شان بيشتر مي شود. هر فردي به سادگي مي تواند به هنگام رفتن به سر كار يا سفر، تشويش را در چشمان سگ يا گربه اش ببيند.

صداي مصرف كننده
۶۹۵۵۲۵۷
حكايت پاركينگ هاي استاديوم آزادي 
روز جمعه براي تماشاي ديدار پرسپوليس و پيكان با اتومبيل شخصي به همراه چند نفر به استاديوم آزادي رفتيم. مثل هميشه يكي دو در ورودي براي پاركينگ ها باز نبود و صدها اتومبيل بدون حضور مأموران راهنمايي و رانندگي در هم گره خورده بودند. اتومبيل ها يك به يك پس از صرف زمان طولا ني درنهايت بي نظمي به در ورودي مي رسيدند. اما حكايت اصلي تر اينجا جريان داشت. يعني چند نفر با لباس هاي شخصي مطالبه ۳۰۰ تومان از هر اتومبيل مي كردند، بدون آنكه قبض يا رسيدي بدهند! فكرش را بكنيد قيمت بليت مسابقه ۵۰۰ تومان بود وشما بايد بيش از يك دوم آن پول را بابت پاركينگ دولتي مي داديد. پاركينگي كه قبض و رسيد نداشت و هيچ كس هم از اتومبيل شما مراقبت نمي كرد. آن پول چرا و توسط چه كسي گرفته شد؟ چرا مسأله پاركينگ استاديوم آزادي حل نمي شود؟ آقايان چه مي كنيد؟
رضا شاهسوني
كدام درد دل؟
صداي مصرف كننده يعني درد دل مردم، و درددل مردم در زمينه هاي اقتصادي، يعني ناله هاي به جايي نرسيده! شما كه دائماً از حق و حقوق مصرف كنندگان حرف مي زنيد بهتر از هر كسي مي دانيد هيچ دستگاهي به درد دل ما توجهي نمي كند و همه مي دانند افزايش قيمت ها مترادف با تورم است و تورم تابعي است از شرايط اقتصادي به علا وه موقعيت سياسي. در حقيقت ما در مورد چيزهايي ناله مي كنيم كه عوامل متغيرش بسيار بيشتر از نان و گوشت و شير است و در سطح بسيار كلا ن جاري است. حالا  اگر از اين منظر نگاه كنيد ما مصرف كنندگان موجودات كوچك و حقيري هستيم كه همه فروشندگان از آن بالا  به ما نگاه مي كنند و سهل و آسان ما را به بازي مي گيرند. ما چاره اي جز اقتدا به شرايط موجود نداريم و صدايمان، همان صدايي كه شما از آن حرف مي زنيد هرگز به جايي نمي رسد.
حسن بادرودي 
خيابان تاريك 
هنگام شب خيابان دماوند كه يكي از خيابان هاي بزرگ و اصلي پايتخت است، روشنايي كافي ندارد و حتي قسمتي از اين خيابان فاقد چراغ هاي روشنايي است. چرا فكري به حال اين خيابان نمي كنيد؟
سيد عماد الدين ميركريمي 
حكايت  آشغال ها
چگونه به همشهريان خود بگوئيم كه لطف كنيد آشغال خود را ساعت ۹ شب بيرون از منزل قرار دهيد و سيماي خيابان هاي شهرمان را زشت نكنيد. ساعت ۱۱ صبح مي بينيم كه همسايه طبقه پايين آشغال را بيرون از ساختمان قرار مي دهد چندين بار هم تذكر داده شده ولي ايشان هيچ ترتيب اثري ندادند. ما مجبور هستيم هزينه اضافي براي تميز كردن محله خود بپردازيم كه اساساً ناشي از عملكرد چنين همسايه هايي است.
ليلا  آرمان

ايرانيان با سوادترين گروه مهاجرين
دست آوردهاي ايرانيان در حيطه پزشكي، قانون، ارتباطات، توليد كالا ، آموزش و پرورش، هنر، رسانه هاي جمعي و ورزش سرآمد است. طبق آخرين آمار رسمي اداره سرشماري آمريكا، ايرانيان مقيم در كشور آمريكا از مهاجران ساير ملل جهان در موارد زير حضور پررنگ تري داشته اند:
-۹۲ درصد آنها براي صاحب خانه شدن به بانك اقساط مي پردازند.
-۸۴ درصد مدارك ليسانس يا بالا تر رادارا هستند.
-۴۶ درصد صاحب كسب و كار خودشان هستند.
-۴۸ درصد درآمد دوگانه دارند.
-۴۳ درصد در راس مقام هاي حرفه اي يا مديريت قرار دارند.
-۲۶ درصد داراي مدارج دانشگاهي معتبرند كه به اين ترتيب ايرانيان سرآمد مهاجرين حاضر در آمريكا هستند.

آنچه بايد در مورد چاي بدانيد
001360.jpg
زادگاه اوليه چاي چين و هندوستان است. كشف چاي در ايران در گيلا ن و مازندران انجام مي پذيرد.
 درباره كشف چاي مي گويند: يكي از امپراتوران چين بر يكي از نزديكان خود غضب كرد و دستور داد او را از شهر بيرون كنند، شخص مورد غضب ماهها در كوه و جنگل سرگردان بود و در نتيجه بسيار ضعيف و زرد رو شد. روزي درختي ديد، از روي گرسنگي برگ آن را به عنوان غذا خورد. بعد از مدتي استمرار خوردن برگ اين درخت علا ئم بهبود در او ظاهر شد و توان خود را باز يافت. وي مخفيانه به شهر آمد و براي يكي از نزديكان امپراتور احوال خود را باز گفت. فرد نزديك به امپراتور سرگذشت فرد مغضوب را براي امپراتور نقل كرد. امپراتور او را احضار كرد و از ديدن صورت زيبا شده او متعجب شد. امپراتور بعد از اين حادثه عده اي از پزشكان را مامور تحقيق در فوايد اين گياه كرد.
 بهترين زمين براي كشت چاي، زمين داراي سنگ هاي آتشفشاني است زيرا چاي براي رشد نياز به فلز فلوئور دارد.
 چايكاري در چين معمولا ً در شكاف دره هاي عميق صورت مي گيرد، چرا كه در اين زمين ها فلوئور فراوان وجود دارد. به همين دليل چاي چيني سرشار از فلز فلوئور بوده 
چاي ايران از نظر داشتن اين عنصر فوق العاده فقير است و تنها محصولا ت چند نقطه كوهستاني تا ۳ ميلي گرم درصدآن را دارا مي باشد.
در ژاپن نيز مزارع چاي در مجمع الجزاير آتشفشاني قراردارد چرا كه دراين مناطق آب، زمين و هوا سرشار از فلز فلوئور است.
 حكيم ميرزا قاضي در كتاب اختيارات خود بعد از ذكر اين افسانه مي نويسد، چاي گياهي است خوشبو، با اندك تلخي، نوشيدن دم كرده آن حرارات باطن را تسكين مي دهد و خون را صاف مي كند.
 دكتر غيات الدين جزايري در كتاب زبان خوراكي هاي خود آورده است، براي اصلا ح و مرغوب شدن چاي داخلي بهترين وسيله استفاده از كودهايفلوئوردار مانند آرد ماهي است.
 چاي سبز از بو دادن برگ هاي تازه به عمل ميآيد و در اثر ماندگي چاي تخمير شده و چاي سياه به دست ميآيد.
چاي محرك و مقوي معده است ولي معمولا ً آن را به عنوان يك نوشابه  عادي براي رفع خستگي مي نوشند.
 چاي سردرد را آرام كرده و رنگ رخساره و خون را صاف مي كند.
 چاي خشك براي از بين بردن بوي پياز و سير مفيد است.
از همه اينها مهم تر وجود فلز فلوئور موجب تقويت ميناي دندان و استخوان مي شود. هر چند زياد روي در خوردن چاي رنگ دندان را زرد مي كند ولي پوسيدگي و كرم خوردگي دندان را به تأخير مي اندازد.

خانواده هاي ايراني تابستان امسال از كيش استقبال كردند
001358.jpg
ششمين جشنواره تابستاني كيش با ارائه تسهيلا تي شامل تخفيف در قيمت هتل ها، مراكز پذيرايي و قيمت كالا  در جزيره كيش برگزار شد.
از سوي سازمان منطقه آزاد كيش بودجه  ويژه اي براي تبليغات جشنواره تابستاني، جوايز هفتگي، تزئين معابرو برنامه هاي متنوع و شادي اختصاص يافته بود. اين برنامه ها و تسهيلات سبب شد كه ۱۹۹ هزار و ۷۶۷ گردشگر از اين منطقه بازديد كنند. تعداد آنها در اين دوره نسبت به جشنواره سال قبل بيش از ۳۷ درصد افزايش يافته بود كه نشانگر توفيق جشنواره است. سفرهاي انجام شده به كيش از دو طريق انجام پذيرفتند.
تعداد پروازهاي هوايي طي دو ماه برگزاري جشنواره ۱۴۴۸ مورد بود كه اين رقم رشد ۲۶ درصدي را نشان مي داد و تعداد مسافران دريايي امسال افزايش چشمگيري نسبت به سال قبل داشته كه طي دو ماه آخر تابستان ۵۹ هزار و ۲۰۶ نفر از طريق دريا وارد جزيره كيش شدند.
يكي از نتايج مثبت اقتصادي اين جشنواره جلوگيري از خروج ميليون ها دلار ارز به خارج از كشور بود. مدير عامل شركت مهندسي عمران در اين زمينه خبر از اجراي طرح هاي سياحتي كيش در چهار اسكله تفريحي در بخش شمال اين جزيره داد. اسكله اول شامل حوضچه مخصوص شناي بانوان كه با وسعت چهارده هزارمتر مربع ساخته خواهد شد و نخستين پلا ژ اختصاصي بانوان در كشور است كه مطابق استانداردهاي معمول ساخته مي شود. سه فضاي اطراف اين پلا ژ كاملا ً پوشيده است و در ساحل آن تأسيسات جانبي مانند زمين هاي تنيس، استخر آب شيرين و رختكن و سرويس هاي بهداشتي مخصوص بانوان پيش بيني شده است. بنابراين انتظار مي رود استقبال از كيش طي سال هاي آتي افزايش يابد و امكانات عرضه شده براي خانواده ها زمينه هاي سفرخانواده هاي ايراني را ارتقاء بخشد.

به اتاق بازي كودكان برويد
در خبرها آمده بود كه «فرهنگسراي كودك» اتاق بازي ويژه كودكان ۳ تا ۶ سال راه اندازي كرده است. گفته مي شود كارشناسان ويژه كودك در اين مركز حضور يافته و سعي مي كنند با انجام تست هاي روانشناسي، ميزان هوش كودكان و علا قه آنها به مسائل مختلف را بررسي كنند و نتايج حاصله را در اختيار والدين بگذارند. اين حلقه گمشده بازي هاي كودكان در ايران است. آيا اين حركت آغازگر مسير جديدي براي ارائه خدمات به خانواده ها در مورد فرزندانشان است؟ بازي كودكان- براي آنهايي كه تصادفاً پاركي در حوالي خانه خويش مي بينند و والدين هم حوصله و رمقي براي بردن كودك به آن دارند- به تاب و سرسره خلا صه شده. اميد مي رود اين حركت «فرهنگسراي كودك» ادامه يابد.

سينماي ايران نياز به خانواده ها دارد
در شرايطي كه سينماي ايران روزگار خوشي ندارد و فيلم ها، با فروش مناسبي روبه رو نيستند، اميد بسياري از كارشناسان به استقبال خانواده ها از فيلم هاي مربوط به كودكان و ساخته شده براي آنها است. در اين روند كارشناسان اميد دوباره اي نسبت به سينماي كودك ايران- كه در دهه ۱۳۷۶ عصرطلا يي را سپري كرد- دارند. جشنواره بين المللي فيلم هاي كودكان و نوجوانان كه در ۱۶-۱۰ ماه جاري در اصفهان برگزار مي شود مي تواند گامي دوباره  براي آشتي خانواده هاي ايراني با سينماي ايران باشد. مسئولين جشنواره با دعوت از نوجوانان مختلف از سراسر جهان و نمايش آثار پانزده كشور مي خواهند نفس تازه اي به اين سينما بدهند.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |