يكشنبه ۶ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۷۹
حذف بازارهاي زيرزميني مقاطع فولا دي و ادامه كمبود سيمان
001370.jpg
مصرف كننده مي تواند اطمينان پيدا كند كه در بورس فلزات تهران از عرضه مقاطع فولا دي غير استاندارد خبري نيست.
راه اندازي اولين بورس مقاطع فولا دي جهان در تهران، حذف بازارهاي زيرزميني مقاطع فولا دي را نويد مي دهد. طي سال هاي گذشته كه واردات مقاطع فولا دي ممنوع بود يا براساس سهميه بندي صورت مي گرفت و از سوي ديگر توليد كارخانه هاي داخلي به اندازه نياز مردم نبود در فواصل زماني كه ساخت و ساز رونق مي گرفت، مردم با كمبود شديد و افزايش قيمت شديد اين محصولا ت مواجه مي شدند.
اين كمبود بيشتر شامل تيرآهن و ميلگرد مي شد كه سا لهايي نه چندان دور به صورت حواله اي در اختيار مردم قرار مي گرفت و اين موضوع بازار كار دلا لا ن را رونق داده بود. اما هيچ گاه همه خريداران به كالا هاي مورد نظر خود با قيمت مناسب دسترسي پيدا نمي كردند.
چند روز پيش اولين بورس فلزات در جهان كه مقاطع فولا دي در آن خريد و فروش مي شود راه اندازي شد كه به اعتقاد كارشناسان حذف همزمان قيمت گذاري مقاطع فولا دي دولتي كه وارد اين بورس مي شوند مي تواند به حذف تدريجي بازارهاي زيرزميني بيانجامد.
در حال حاضر معاملا ت بالا ي ۲۰۰ تن مقاطع فولا دي در بورس فلزات امكان پذير است و شمش، ورق، تيرآهن و ميلگرد مجوز معامله در اين مركز را كسب كرده اند كه دو محصول آخري بيشتر مورد نياز مردم براي ساخت و ساز است.
گرچه در حال حاضر امكان خريد تيرآهن و ميلگرد توسط مصرف كنندگان جزءوجود ندارد اما قانوني شدن معاملا ت و كاهش پنهان كاري در بازار مي تواند به تعادل قيمت ها و عدم مواجهه بازار با كمبود ختم شود.
طبيعتاً در صورتي كه به دليل افزايش تقاضا و ناتواني توليدكنندگان داخلي، بازار با مشكل روبه رو شود، دولت با مشاهده وضعيت مي تواند درها را به روي واردات، اندكي باز كند و با كاهش عوارض و سود بازرگاني قيمت ها را متعادل كرده و ازمصرف كنندگان حمايت كند. همچنين در مقاطع زماني كه عرضه بيش از حد موجب نوسان شديد بازار و زيان توليدكنندگان شود، امكان افزايش موانع واردات به سرعت وجود دارد.
نكته مثبت ديگر نظارت بر كيفيت مقاطع فولا دي در بورس تهران است. طي سال هاي اخير كشورهاي همسايه شمالي ايران انبوه مقاطع فولا دي غيراستاندارد را روانه بازار كشور كرده اند كه به دليل ضعف نظارت، استفاده از تيرآهن و ميلگردها امنيت ساخت و ساز را كاهش داده است.
براساس قانون بورس فلزات تهران هر محصولي براي عرضه در اين مركز بايد از سوي هيأت پذيرش تأييد شود و شرط تأييد نيز پوشش دادن استانداردهاي محصول مورد نظر است. بنابراين خريداران مي توانند مطمئن باشند در بورس فلزات تهران از عرضه مقاطع فولا دي غيراستاندارد خبري نيست.
اثر رواني فعاليت اين مركز نيز بسيار مثبت است. مردم مي دانند كه همواره عرضه مقاطع فولا دي وجود دارد و نوسان قيمت ها از حد مشخصي تجاوز نمي كند. بنابراين نيازي به احتكار وجود ندارد و بخش قابل توجهي از دغدغه كساني كه در امر ساخت و ساز فعاليت دارند از بين مي رود.
كارشناسان معتقدند اين شيوه آزادسازي بازار بايد در زمينه سيمان نيز ايجاد شود.
امسال مسئولا ن وزارت بازرگاني بااجراي طرحي كه براساس آن قيمت سيمان آزاد مي شد مخالفت كردند و اين موضوع باعث شد كمبود سيمان و بازار سياه آن همچنان وجود داشته باشد.
با وجود آنكه قيمت هر كيسه ۵۰ كيلويي سيمان حدود ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان تعيين شده، اما در بازار سيمان ازكيسه اي ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ هزار تومان در مناطق مختلف به فروش مي رود. كارشناسان طرحي ارائه كرده بودند كه براساس آن سيمان به قيمت جهاني در بازار كشور عرضه شود و مازاد سودي كه به كارخانه ها تعلق مي گيرد صرف واردات كلينكر( ماده اوليه سيمان) شود تا كمبودها از بين برود. اما مسئولا ن وزارت بازرگاني مخالف اين طرح بودند و معتقد بودند افزايش قيمت ها سرو صداي مصرف كنندگان را در خواهد آورد. اين در حالي است كه سرو صداي مصرف كنندگان باز هم درآمده، زيرا هم قيمت ها از قيمت جهاني فراتر رفته و هم اينكه در بسياري از موارد اصلا ً سيمان در بازار يافت نمي شود.
در صورت اجراي طرح آزادسازي، قيمت سيمان حدود ۲۰ درصد از قيمت هاي مصوب بيشتر مي شد و به حدود ۱۵۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان مي رسيد و
ما به التفاوت از سوي كارخانه هاي سيمان صرف وارد كردن كلينكر و سيمان از خارج مي شد.
سيمان از جمله كالا هايي است كه به دليل وزن بالا  و آسيب ديدن در شرايط مختلف جوي امكان
حمل و نقل و واردات آن به آساني وجود ندارد و بالا  بودن قيمت هاي جهاني نسبت به قيمت مصوب باعث شده است توجيهي براي واردات آن وجود نداشته باشد.
يكي ديگر از ريشه هاي مشكل كمبود سيمان،
بد مصرف كردن آن در ايران است. سالا نه حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد سيمان مصرفي كشور به دليل رواج ساخت و سازهاي سنتي به هدر مي رود كه كارشناسان صنعت ساختمان، صنعتي شدن ساخت و ساز و رواج  انبوه سازي را راه حل اين مشكل مي دانند.

به استقبال فصل سرما برويم 
ارزانترين راه براي گرم كردن خانه
نگاه
مواره با آغاز فصل سرما، گرم كردن خانه به دغدغه  اصلي افراد تبديل مي شود.
هزينه هاي بالا  سبب شده تا آنان همواره در جستجوي راهي براي كم شدن بهايي باشند كه بابت گرم كردن محل زندگي خود مي پردازند. غالباً براي اين كار راههاي ساده اي وجود دارد كه به ميزان قابل توجهي از هزينه ها مي كاهد. نخست بايد دريافت كه در شهرشما، ارزان ترين انرژي (سوخت) كدام است. غالباً از گاز به عنوان ارزان ترين نوع سوخت ياد مي شود اما استفاده از پرتو نور خورشيد نيز در بسياري از مواقع مثمرثمر است . براي اين كار بهتر است پرده ها را كمي كنار بزنيد يا از استفاده از سايبان اجتناب ورزيد تا شعاع هاي نور خورشيد به اتاق هاي شما راه يابند. فراموش نكنيد تنها اتاق هايي را كه مورد استفاده قرار مي گيرند گرم كنيد. در وهله دوم سعي كنيد از شيشه هاي دو جداره براي پنجره هايتان استفاده كنيد. مطمئن باشيد هزينه نصب آنها بسيار كمتر از بهايي خواهد شد كه رفته رفته در قبال مصرف انرژي مي پردازيد. سپس اطراف بخاري را بيازمائيدتا هيچگونه شكافي در آن حوالي وجود نداشته باشد، در غير اين صورت هرچه سريع تر اقدام به گرفتن اين رخنه ها كنيد.هنگامي كه در خانه نيستيد بهتر است بخاري (يا هر وسيله گرمازاي ديگري را) خاموش كنيد. بررسي فني مشعل ها (سالا نه يك بار) نيز در محل هايي كه از شوفاژ و يا... سود مي جويند ضروري است. لوله هاي آبي را نيز كه از هواي سرد عبور مي كنند با نوارهاي مخصوص بپوشانيد و مبلمان خانه را دور از ديوارها قرار دهيد. سومين مرحله به كار در آشپزخانه باز مي گردد. به هنگام پختن غذا، از باز كردن در ظرف غذا خودداري كنيد. هر بار بين بيست تا پنجاه درصد گرماي آن از دست مي رود. پنج دقيقه قبل از پايان زمان طبخ، زير ظرف را خاموش كنيد.
هيچ گاه از اجاق گاز براي گرم كردن آشپزخانه استفاده نكنيد، اين كار خطر زيادي را در پي دارد. اجازه دهيد يخ گوشت يا ديگر مواد خوراكي يخ زده، پيش از پخته شدن در هواي اتاق آب شود و در نهايت پيش از خريد هر نوع وسيله گرمازايي از كيفيت آن باخبر شويد و در خانه نيز، لباس گرم بپوشيد.

چقدر مي پردازيد و در چه منطقه اي ساكن مي شويد
قيمت معامله شده و ميانگين قيمتآپارتمان در منطقه شانزده تهران ( هزار تومان براي هر متر مربع)
001394.jpg
001406.jpg
قيمت معامله شده و ميانگين قيمتآپارتمان در منطقه هفده تهران ( هزار تومان براي هر متر مربع)
001398.jpg
001400.jpg
قيمت معامله شده و ميانگين قيمت آپارتمان در منطقه هجده تهران ( هزار
تومان براي هر متر مربع)
001402.jpg
001404.jpg
توضيحات
قيمت هاي فروش هر متر مربع به «هزار تومان» و قيمت هاي اجاره هر مترمربع به «ريال» درج شده است.
هزينه اجاره بهاي آپارتمان و قيمت خريد و فروش در هر منطقه در پايين ترين سطح در ستون كمترين و در بالا ترين سطح در ستون بيشترين درج شده است.
براي محاسبه اجاره بها و قيمت فروش بايد قيمت اجاره بها يا فروش هر متر در مساحت آپارتمان ضرب شود.
قيمت هاي فوق به موقعيت جغرافيايي، تعداد طبقات، مصالح ساختماني، تعداد واحد در هر طبقه، پاركينگ، انباري، امكانات برودتي و حرارتي، تميزي، سبك معماري داخلي، نما و ساير امكانات و تجهيزات بستگي دارد.

بازارچه مسكن
بازارچه خوراك
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |