شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۱۹۲
ماجراي صدور رواديد براي دانشجويان دانشگاه هاي آمريكا
مظنونين هميشگي
000062.jpg
مترجم: بابك خدادادي
دولت بوش براي حفظ امنيت داخلي كشور آمريكا و جلوگيري از ورود تروريست ها به اين كشور، تدابير امنيتي بسيار سخت گيرانه اي را براي اعطاي رواديد به خارجي ها اتخاذ كرده است. دولت آمريكا با اين اقدامات خود تنها از ورود افراد تروريست به كشور جلوگيري نمي كند، بلكه از ورود دانشجويان و نخبگان علمي نيز جلوگيري مي كند به طوري كه نزد افكار عمومي جهان اين موضوع تداعي شده است كه آمريكا از اين رهگذر اعتبار و شهرت علمي دانشگاه هاي خود را به بازي گرفته است.
پس از واقعه يازدهم سپتامبر به دليل تدابير سخت گيرانه دولت بوش، حجم بالاي كار و مشكلات فني و ترس از تروريسم موارد بسياري مبني بر به تعويق افتادن موعد اعطاي رواديد و يا منتفي شدن آن مشاهده شده است. براساس آمار و انجمن بين المللي مدرسان (Nafsa)- يكي از سازمان هاي تبادلات آكادميك در سطح جهان- سفارتخانه هاي آمريكا در سراسر جهان طي سال گذشته، به ۲۵ درصد متقاضيان اخذ رواديد تحصيلي اين كشور، پاسخ منفي داده اند. دانشجويان خارجي بيش از نيمي از دانشگاه هاي آمريكا نيز در آغاز ترم پاييزي سال ۲۰۰۲ با تأخير سر كلاس هاي درسي خود حاضر شده اند كه علت اين امر به تعويق افتادن موعد اعطاي رواديد توسط وزارت امور خارجه آمريكا بوده است.
انجمن هاي علمي آمريكا در مورد پيامدهاي وخيمي كه از اين رهگذر متوجه تحقيقات و پيشرفت علمي در اين كشور مي شوند، هشدار مي دهند. «مارلن ام.جانسون»- مديريت اجرايي Nafsa- در نامه اي سرگشاده مورخ دوم مه ۲۰۰۳ خطاب به وزير امور خارجه آمريكا «كالين پاول»، اظهار داشته است: «اگر اتفاقات سال پيش مجدداً تكرار شوند، ما ديگر كشوري محسوب نمي شويم كه درهايش همواره بر روي نخبگان علمي گشوده است.
«بروس آلبرس»- رئيس دانشگاه ملي علوم آمريكا- نيز سال گذشته و طي اقدامي مشابه، ضمن انتقاد از تصميمات اخير دولت بوش، در مورد عواقب وخيم چنين تصميماتي براي علوم آمريكا هشدار داده بود.
تا پيش از حادثه يازدهم سپتامبر ۲۰۰۱، دريافت رواديد تحصيلي و آموزشي از آمريكا جهت سفر به اين كشور، بدون مشكل خاصي صورت مي پذيرفت، ولي اكنون اوضاع بسيار دشواري پيش آمده است كه اين امر آسيب هاي شديدي بر جامعه علمي آمريكا وارد مي آورد.
سخت گيري هاي دولت بوش حتي شامل حال سازمان هاي بين المللي تبادلات آموزشي نيز مي شود. «كورت گامر اشلاگ»- مدير اجرايي شوراي بين المللي تبادلات آموزشي (CIEE)- ضمن انتقاد از تدابير اتخاذي دولت بوش، اظهار مي دارد: «ديگر تبادلات بين المللي آموزشي را نمي توان در كوتاه مدت انجام داد و در اين خصوص ديگر كاري از دست ما بر نمي آيد.»
مورد بسيار نگران كننده اي كه هم اكنون در آمريكا وجود دارد، سيستم اطلاعاتي تبادلات دانشجويي در اين كشور است. اين سيستم از آغاز سال ۲۰۰۳ به مرحله اجرا درآمده و كليه دانشگاه هاي آمريكا را موظف كرده است تا تمامي اطلاعات مربوط به متقاضيان و دانشجويان خارجي خود را در اختيار ادارات دولتي اين كشور بگذارند. تنها، افرادي كه نام آنها در بانك اطلاعاتي سيستم مذكور باشد، مي توانند رواديد دريافت كنند. ولي اين سيستم هميشه درست عمل نمي كند. گاهي پيش مي آيد كه اطلاعات مندرج در آن اشتباه و يا نام برخي از دانشجويان اصلاً درج نشده است؛ تا تصحيح اين نواقص مدت ها طول مي كشد و در اين ميان هيچ گونه رواديدي به شخص مذكور داده نمي شود حتي در صورتي كه هيچ گونه نقصي در سيستم وجود نداشته باشد و اطلاعات به درستي به سفارتخانه هاي آمريكا برسند، باز هيچ تضميني براي اعطاي رواديد به شخص متقاضي وجود ندارد. براساس قوانين مبارزه با تروريسم، سفارتخانه هاي آمريكا از آغاز سال ۲۰۰۲ موظف گشته اند تا تمامي تقاضانامه هاي مشكوك را به واشنگتن بفرستند.
سخت گيري ها در مورد برخي حوزه هاي علمي- تخصصي چون «فيزيك اتمي»، «فناوري رادار»
«ميكرو بيولوژي»، «معماري»، «جغرافيا» و... به مراتب بيشتر است. ضمناً در مورد اعطاي رواديد به اتباع كشورهاي ايران، كوبا و كره شمالي نيز به شدت سخت گيري مي شود.
تا تابستان سال ۲۰۰۲ قانون آمريكا اين گونه بود كه اگر وزارت امور خارجه اين كشور ظرف مدت ۳۰ روز به تقاضانامه اي پاسخ نمي داد، سفارتخانه دريافت كننده آن تقاضانامه مي بايست اعطاي رواديد به شخص درخواست كننده را منتفي مي نمود. ولي ادارات دولتي آمريكا متوجه شدند كه جهت بررسي هاي امنيتي به زمان بيشتري نياز است و از همين رو قانون مذكور لغو شد. البته اكنون نيز تقاضانامه ها بر روي يكديگر انباشته شده اند و بررسي آنها به كندي پيش مي رود.
مشكل ديگري كه در سايه اتخاذ تدابير مذكور به وجود آمده است، مشكل زمانبندي است. بسياري از نشست هاي علمي بين المللي تنها چند هفته پيش از برگزاري، سازماندهي مي شوند و از همين رو بسياري ميهمانان خارجي از شركت در آنها محروم مي شوند، زيرا ممكن است اخذ رواديد آنها ماه ها به طول انجامد. تمامي موانع مذكور موجب مي شوند تا بسياري از دانشجويان، محققان، دانشمندان، استادان و نخبگان علمي از انجام سفرهاي تحصيلي، علمي و آموزشي به آمريكا منصرف شده و به كشورهاي ديگري همچون كانادا، استراليا، آلمان و... سفر كند.
سير تحولات مذكور براي جامعه علمي آمريكا عواقب بسيار وخيمي به همراه دارد. سهم دانشجويان خارجي در دانشگاه هاي آمريكا و ميزان مشاركت آنها در پيشرفت علمي اين كشور بسيار زياد است. اين دانشجويان همچنين در راستاي تبديل شدن آمريكا به كشور برتر جهان در زمينه تحقيقات علمي، كمك شاياني به اين كشور كرده اند. تنها در سال ۲۰۰۲ و علي رغم تمامي سخت گيري هاي دولت بوش، حدود ۵۸۳ هزار دانشجوي خارجي در دانشگاه هاي آمريكا ثبت نام كردند. همچنين يك سوم فارغ التحصيلان مقطع دكتراي رشته هاي علوم طبيعي و علوم مهندسي دانشگاه هاي آمريكا را اتباع خارجي به خود اختصاص داده اند. البته گويا دولت آمريكا قصد دارد همچنان به سخت گيري هاي خود بيفزايند.
دولت بوش قصد دارد با اجراي طرح نظارتي IPASS از دستيابي دانشجوياني كه مي توانند براي منافع اين دولت خطرناك باشند، به حوزه هاي حساس علمي و تحقيقاتي ممانعت به عمل آورد. ضمناً از آغاز سال آينده ميلادي به تمامي مسافران خارجي- كه داراي ويزا نيز هستند- هنگام ورود به آمريكا طي مراسم «انگشت نگاري» خوش آمد گفته خواهد شد!!
منبع: اشپيگل/ ۲ اكتبر ۲۰۰۳

جاويد حسين؛ تنها براي كمتر از ۳۵ ساله ها
ترجمه: فرنوش مرتضوي
000060.jpg

جايزه «جاويد حسين» هر دو سال يك بار توسط يونسكو به متخصصان جوان و دانشمنداني كه كمتر از ۳۵ سال سن دارند اهدا مي شود.
اهداي اين جايزه براي نخستين بار در سال ۱۹۸۷ توسط يك دانشمند ۳۴ ساله هندي به نام جاويد حسين پايه گذاري شد و از آن سال تاكنون هر دو سال يك بار اين جايزه به يكي از دانشمنداني كه كمتر از ۳۵ سال سن دارند، اعطاء مي شود. هدف از بنيان گذاري اين جايزه كمك به دانشمندان جوان و شناسايي كارهاي علمي آنها بوده است.
جايزه جاويد حسين در سال ۲۰۰۱ به موريشيو ترونس مولدانادو از كشور مكزيك اهدا شد.
جايزه جاويد حسين به تحقيقات محض يا كاربردي برجسته در زمينه علوم طبيعي، اجتماعي و يا فن آوري كه توسط دانشمندان زير ۳۵ سال انجام شده باشد اهدا مي شود. تحقيقاتي كه اختصاصاً به موضوع پيشرفت سلاح و يا ساير ادوات جنگي پرداخته باشند پذيرفته نخواهد شد.نامزدهاي اين جايزه دو سالانه توسط دولت هاي عضو، ضمن رايزني با هيأت هاي ملي يونسكو، و همچنين توسط سازمان هاي دولتي و يا سازمان هاي غيردولتي بين المللي داراي روابط رسمي با يونسكو معرفي مي شوند.
دريافت كننده جايزه بر اساس پيشنهاد هيأت داوري بين المللي جايزه علمي يونسكو انتخاب مي شود، برنده، به عنوان ميهمان يونسكو براي شركت در مراسم دريافت جايزه به پاريس سفر خواهد كرد. طي اين مراسم كه در سال هاي فرد (۲۰۰۳ - ۲۰۰۱) برگزار مي شود مبلغي برابر با نصف سود دو ساله حاصل از سرمايه (حدود ۸۰۰۰ دلار آمريكا) همراه مدال نقره يونسكوي آلبرت انشتين به برنده اهدا خواهد شد.
نامزدها چه كساني هستند
- افرادي كه تا اول اكتبر سال ۲۰۰۳ سن شان ۳۵ يا كمتر باشد، (با توجه به دو سالانه بودن مسابقه) مي توانند در مسابقه جاويد حسين شركت كنند.
- شركت كنندگان بايد در تحقيقات محض يا كاربردي در زمينه علوم طبيعي، علوم اجتماعي و يا فن آوري داراي فعاليت ارزنده اي باشند.
همچنين كارها بر اساس حق امتياز و يا حق نشر - كه بايد همراه درخواست، ارائه شود - داوري مي شوند.
- كارهايي كه مستقيماً توسط افراد به يونسكو فرستاده شوند پذيرفته نخواهد شد.
000058.jpg

- علاقه مندان به شركت در اين مسابقه بايد توسط دولت، سازمان هاي غيردولتي بين المللي و يا سازمان هاي دولتي معرفي شوند (براي گرفتن فهرست اين سازمان ها با Y.Nur مكاتبه كنيد).
- دانشگاه ها و ساير موسسات آموزش عالي مي توانند نامزد خود را به دولت معرفي كنند.
- دولت و سازمان ها مي توانند بيش از يك نامزد را براي اين جايزه معرفي كنند.
نحوه شركت در مسابقه
علاقه مندان نمي توانند به طور مستقيم از يونسكو درخواست شركت در مسابقه را داشته باشند. علاقه مندان براي شركت در اين مسابقه و نامزدي اين جايزه با هيأت مي توانند با دفتر يونسكو در كشور خود تماس بگيرند.
- علاقه مندان در صورت تمايل براي نامزد شدن توسط يك سازمان بين المللي غيردولتي و يا يك سازمان دولتي با Y.Nur مي توانند با اين سازمان مكاتبه كنند. بر اساس مقررات اين سازمان كارها بايد به يكي از دو زبان انگليسي يا فرانسه ارائه شود.
همچنين درخواست بايد در شش نسخه حاوي مطالبي چون برگه كامل شده واگذاري (انگليسي يا فرانسه)، توضيح موارد لازم از ديدگاه شما درباره پروژه، كپي تمام مقالات منتشر شده و يا اطلاعاتي پيرامون حقوق انحصاري مرتبط با موضوع پروژه باشد.
نظارت بر اجراي جايزه جاويد حسين براي دانشمندان جوان توسط واحد شركت بين المللي در علم (IPS) صورت مي گيرد.
منبع: www.unesco.org

ظاهرا اين مشكل حل مي شود
چند روز قبل داوطلبان كنكور امسال كه در دانشكده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي پذيرفته شده بودند براي دومين بار مقابل ساختمان سازمان سنجش آموزش كشور تجمع كردند.
اين پذيرفته شدگان كه تعداد آنها ۹۰ نفر بود به دليل اين كه علي رغم پذيرفته شدن آنها در كارنامه نهايي و حتي اعلام اسامي آنها در روزنامه در فهرست پذيرفته شدگان كنكور امسال ثبت نام از آنها به عمل نيامد، همراه با والدين خود دست به تجمع زدند. معترضين كه حدود ۸۰ نفر آنها را داوطلبان دختر تشكيل مي دادند مدعي شدند كه دانشگاه علامه طباطبايي دليل ثبت نام نكردن آنها را نداشتن شرايط اختصاصي در دفترچه انتخاب رشته ذكر كرده اند.
چند روز قبل از تجمع دوم اين داوطلبان نيز تجمع ديگري به شكل محدودتر مقابل ساختمان سازمان سنجش آموزش كشور صورت گرفته بود و حتي نمايندگان اين داوطلبان و برخي از والدين آنها توانستند با معاون سازمان سنجش آموزش كشور مذاكره كنند. در اين مذاكره معاون سازمان سنجش تلويحا اعلام كرد كه شايد بتواند مشكل اين داوطلبان را حل كند. چيزي كه نمايندگان داوطلبان كنكور پس از مذاكره،  زياد به آن خوش بين نبودند.
اما يكي از داوطلبان پذيرفته شده و معترض به اين موضوع اشاره كرد كه در دفترچه هاي انتخاب رشته امسال، در سه رشته مديريت دولتي،  مديريت بازرگاني و مديريت صنعتي و حسابداري و علوم اقتصاد كه بورسيه بانك صادرات در دانشكده اقتصاد ذكر شده بود، انتخاب رشته كرده و براساس اعلام روزنامه، پذيرفته شده است.
اين پذيرفته شده پاورقي دفترچه انتخاب رشته را نشان مي دهد و مي گويد: در دفترچه انتخاب رشته در پاورقي شرايط اختصاصي تنها اين جمله كه شرايط اختصاصي براي ثبت نام در آزمون مقطع كارشناسي براي كاركنان «بانك صادرات» ذكر شده است و در مقابل درباره عدم انتخاب اين رشته توسط ساير داوطلبان هيچ مطلبي نوشته نشده است.
اين داوطلب افزود: مسئولان سازمان سنجش، مشكل چاپي را عامل اين اشتباه مي دانند و اين در حالي است كه با اين اشتباه آينده تحصيلي و زندگي ما را تباه كردند. در ميان داوطلبان معترض، پذيرفته شدگان دختر بيشتر از پسران بي تابي مي كردند و تأثر آنها از اين كه نمي توانند در دانشگاه علامه ثبت نام كنند بسيار بيشتر بود. مادر يكي از داوطلبان اظهار داشت: اكثر كساني كه رشته حسابداري و علوم اقتصاد را انتخاب كردند رتبه هاي خوبي كسب كرده اند، ولي اين رشته را به خاطر بورسيه بودن آن انتخاب كردند. در حالي كه مي توانستند رشته هاي ديگري را انتخاب كنند. اين در حالي است كه مسئولان دانشگاه اعلام كرده اند تنها كاركنان بانك صادرات كه داراي شرايط اعلام شده هستند، حق ثبت نام دارند.
يكي ديگر از پذيرفته شدگان تأكيد كرد: سازمان سنجش هنگام اعلام نتايج كنكور در روزنامه ها،  اين نكته را اضافه كرده است كه درج ستاره مقابل يكي از رشته ها اشتباه شده است، در حالي كه داوطلبان، انتخاب رشته كرده اند و اين موضوع مشكلي را حل نمي كند. وي تصريح كرد: برخي از اين پذيرفته شدگان با رتبه هاي ۴۰۰، ۷۰۰ و ۲۰۰۰ اين رشته ها را به دليل بورسيه، آن انتخاب كرده اند و پذيرفته شده اند، در حالي كه مي توانستند رشته هاي بهتري انتخاب كنند، يكي ديگر از داوطلبان دختر كه از بجنورد آمده بود نيز گفت: سازمان سنجش به اشتباه خود پي برده است و به ما اجازه انتخاب بعدي را كه در كنكور پذيرفته شده ايم داده است، حتي مجوز ثبت نام در دانشگاه علامه طباطبايي را هم صادر كرده، اما اين دانشگاه با وجود اخذ مدارك ثبت نام و صدور كارت شناسايي، مانع از انتخاب واحد و شركت در كلاس مي شود. وي با بيان اين كه در انتخاب بعدي نيز در دانشگاه علامه طباطبايي پذيرفته شده است افزود: مسئولان دانشگاه به بهانه اين كه «تا مشكل قبلي شما در خصوص بورسيه بانك صادرات برطرف نشود، حق تحصيل در دانشگاه را نداريد» ما را به سازمان سنجش حواله مي كند.
مادر يكي ديگر از داوطلبان نيز كه به شدت از اتفاق پيش آمده، متأثر بود گفت: فرزند من در يك رشته خوب در دانشگاه آزاد پذيرفته شده است، اما با وضعيت ايجاد شده و گذشتن زمان ثبت نام، دانشگاه از ثبت نام او خودداري مي كند و ما را بلاتكليف نگهداشته است.
روابط عمومي سازمان سنجش نيز در اين خصوص اعلام كرد: با توجه به مشكل ايجاد شده، سازمان سنجش شرايط لازم را براي ادامه تحصيل آنها در رشته انتخاب بعدي هموار كرد، اما به دليل مشكلي كه دانشگاه علامه در اين خصوص پيدا كرده، افرادي كه انتخاب بعدي آنها نيز در دانشگاه علامه است بايد صبر كنند تا مشكل ثبت نام آنها با مذاكره برطرف شود.
دانشگاه هايي به جز علامه بايد براساس نامه سازمان سنجش نسبت به ثبت نام داوطلبيني كه در انتخاب نوبت دوم پذيرفته شده اند، بدون هيچ شرطي اقدام كنند.
براساس توافق با اين افراد مقرر شد داوطلبيني كه نمي خواهند در انتخاب بعدي خود ادامه تحصيل دهند، در همان رشته قبول شده در دانشكده اقتصاد (بدون توجه به بورسيه) و در نوبت شبانه تحصيل كنند.
مشكل اين افراد با كمي صبر و زمان قابل حل است، زيرا سازمان سنجش اين مشكل را با دانشگاه برطرف مي كند.

معرفي انجمن هاي علمي ايران - ۲
انجمن زمين شناسي ايران
اكرم قديمي
* هدف: گسترش و پيشبرد ارتقاء علوم زميني و توسعه كمي و كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امر آموزشي و پژوهشي در زمينه هاي مربوطه.
* وظايف: ايجاد و تحكيم روابط علمي و تحقيقاتي در سطح ملي و بين المللي محققان و متخصصاني كه به گونه اي با علوم زمين سروكار دارند.
- همكاري با نهادهاي اجرايي، علمي و پژوهشي در زمينه ارزيابي و بازنگري طرح ها و برنامه هاي مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمينه هاي علمي زمين شناسي.
- ترغيب و تشويق پژوهشگران و تجليل از محققان و استادان ممتاز.
- ارائه خدمات آموزشي و پژوهشي.
- تشكيل گردهمايي هاي علمي.
- انتشار كتب و نشريات علمي
* تاريخ اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ۲۳/۵/۷۳.
* تعداد اعضا: ۹۸۱ نفر عضو پيوسته، ۵۶۸ نفر عضو وابسته و ۳۴۷۲ نفر عضو دانشجويي.
* برنامه هاي جاري:
- برگزاري هفتمين همايش انجمن زمين شناسي ۴ تا ۶ شهريور ۸۲ در دانشگاه اصفهان.
- برگزاري مسابقه عكس زمين شناسي دوسالانه.
- تهيه وسايل كمك آموزشي.

سايت هاي مفيد(۱)
دانشگاه هاروارد
Harvard University
http://www.harvard.edu
نازنين زاغري
دانشگاه «هاروارد» يكي از بزرگترين و معروف ترين دانشگاه هاي آمريكاست كه از لحاظ سطح علمي و امكانات پژوهشي با دانشگاه هايي همچون Oxford و Cambridgde برابري مي كند. دانشگاه هاروارد قديمي ترين مركز علمي -تخصصي براي تحصيلات تكميلي در رشته هاي مختلف تحصيلي در آمريكا محسوب مي شود كه حدود ۱۴۰ سال پيش از امضاي «بيانيه آزادي» در آمريكا تأسيس گرديده است. مأموريت و هدف دانشگاه هاروارد، به كار بستن نظريات جديد، پيشرفت خلاقيت هاي نهفته و ترويج دانش ماندگار در ميان دانشجويان است كه باعث گرديده پس از گذشت اين همه سال، دانشگاه همچنان پويا، فعال و سرزنده باقي بماند. به گفته رئيس دانشگاه هاروارد، آقاي «لارنس سامرز»، اعضاي اين مجموعه تلاش مي كنند با تشكيل محيطي آكادميك، شرايط پيشرفت را براي دانشجو يان و دانشمندان برتر از سراسر دنيا فراهم آورند و آنها را به رقابت با يكديگر و بكار بستن نهايت سعي و تلاش خود در جهت شكوفايي استعدادهايشان ترغيب كنند.
سايت اينترنتي http:// www.harvard.edu اطلاعات مورد نياز را در زمينه ثبت نام، پذيرش، واحدها و رشته هاي ارايه شده و ديگر مسايل مربوط به دانشگاه در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد. در دانشگاه  هاروارد، هيچ بخش واحدي جهت رسيدگي به امور پذيرش و ثبت نام دانشجويان و اطلاع رساني به آنها در زمينه مقاطع تحصيلي دانشكده ها وجود ندارد. تحصيل در اين دانشگاه به طور كلي به ۵ قسمت تقسيم مي شود كه عبارتند از:
دوره ليسانس (كارشناسي)، دوره كارشناسي ارشد (فوق ليسانس)، برنامه هاي تحصيلات تكميلي، آموزش عالي غيردانشگاهي و برنامه هاي دوره تابستاني.
كه هر كدام از آنها داراي خدمات ويژه اي است. سرويس كارشناسي- خدماتي از قبيل پذيرش و حمايت هاي مالي، پذيرش متصل از شبكه، انتقال پذيرش، پذيرش بين المللي، مروري بر برنامه هاي دانشجويان، بازديد از خوابگاه ها و فضاهاي تفريحي دانشكده ها، مروري بر مباحث دوره كارشناسي،  ارايه كاتالوگ راهنماي اين دوره و كتابچه مخصوص راهنماي دانشجويان را به علاقه مندان حضور در اين مقطع ارايه مي دارد.
در بخش كارشناسي و كارشناسي ارشد، دانشگاه به بخش ها و دانشكده هاي كوچكتري كه زير مجموعه يك بخش واحد مي باشند تقسيم مي شود:
- دانشكده علم و هنر: شامل رشته هاي علوم انساني،  علوم طبيعي، علوم رايانه اي و علوم اجتماعي مي باشد
- دانشكده دولت «جان اف كندي»: رشته هاي سياست عمومي و كاركردهاي آن، اقتصاد سياسي
- دانشكده تجارت: رشته هاي تجارت و كاركردهاي آن، مديريت
- دانشكده حقوق: رشته هاي قانون اساسي، قوانين جنايي، قوانين بين المللي، تأمين بودجه مشاركتي
- دانشكده طراحي: رشته هاي معماري، زمين آرايي، شهرسازي
- دانشكده عرفان و الهيات: رشته هاي خداشناسي، عرفان، اديان
- دانشكده پزشكي: پزشكي عمومي، تخصص داخلي، تحقيقات پزشكي
- دانشكده دندانپزشكي: جراحي دهاني، پزشكي دهاني، دندانسازي
- دانشكده بهداشت عمومي: سياست هاي بهداشت عمومي، واگيرشناسي، تغذيه بهداشت بين المللي و جمعيت
- دانشكده آموزش: تدريس، برنامه هاي آموزشي
در بخش تحصيلات تكميلي، دو قسمت اصلي وجود دارد: يكي دانشكده توسعه  هاروارد است كه شامل دوره هاي كارشناسي، كارشناسي ارشد و دوره هاي مدرك معادل در رشته هاي علوم و علوم انساني همراه با واحدهاي زبان انگليسي به عنوان زبان دوم مي باشد و بخش دوم يا مؤسسه آموزش دوران بازنشستگي  هاروارد، كه اين بخش نيز شامل دوره هاي غني سازي با ارائه مدرك معادل جهت استفاده اعضاي شوراي بازنشستگي است.

معرفي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي خارج از كشور
دانشگاه هاي اتريش
الهام رضاخاني
عزيمت دانشجويان به كشورهاي ديگر در چند دهه اخير بنا به تأثير تحولات علمي، اجتماعي و فرهنگي، از جمله واقعيت هاي جامعه است؟
آنچه در اين فرايند اهميت ويژه اي يافته است، متناسب كردن آهنگ آن با ضوابط علمي، تكيه بر قانون مداري، پرهيز از آشفتگي و جلوگيري از آسيب هاي پيش بيني نشده است كه شايد در مسير عزيمت دانشجويان بروز كند.
بر پايه مصوبه مجلس شوراي اسلامي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تنها متصدي امر اعزام دانشجو در رشته هاي غيرپزشكي به خارج تعيين شده است تا نياز همه مراكز پژوهشي، دانشگاه ها و دستگاه هاي اجرايي مختلف را به نيروهاي متخصص و كارآمد برآورده سازد.
مرتبه بندي، تعيين مكانهاي معتبر علمي، بررسي تبيين نظام هاي آموزشي كشورهاي مختلف از جمله وظايف اين وزارتخانه قلمداد مي شود.
همشهري دانشجو از اين پس به معرفي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي خارج از كشور كه از نظر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري معتبر است، مي پردازد. در معرفي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي معتبر خارج از كشور، نظام ارزشيابي هر دانشگاه نيز معرفي خواهد شد.
در اتريش نيز مانند ساير كشورهاي جهان شرط لازم براي ورود به يكي از مراكز آموزش عالي شامل دانشگاه ها، دانشكده هاي هنرهاي عالي، مدارس عالي فني و كالج هاي تخصصي دو تا سه ساله به پايان رساندن يك دوره چهارساله تحصيلات متوسطه عمومي است. در پايان اين دوره به دانش آموختگان مدرك ديپلم دبيرستان اعطا مي شود و متقاضيان خارجي علاوه برداشتن مدرك ديپلم، بايد يك دوره يكساله پيش دانشگاهي را نيز بگذرانند.
تمام دانشگاه هاي اتريش، دولتي هستند و بودجه  آنها را دولت تأمين مي كند از اين رو دانشجو ملزم به پرداخت شهريه نيست.
تحصيلات دانشگاهي در اين كشور شامل دو دوره تخصصي و عمومي است كه در پايان اين دوره (دوره عمومي) مدركي براي دانش آموختگان صادر نمي شود.
غير از دانشگاه ها، مراكز ديگري نيز در جذب دانشجو در اتريش فعال هستند كه مدارس عالي فني يكي از اين مراكز به شمار مي رود. هدف اين مدارس كوتاه كردن دوره تحصيل و راهيابي سريع تر دانش آموختگان به بازار كار است.
تفاوت اصلي اين مدارس با دانشگاه ها، در حرفه اي و كاربردي بودن تحصيلات است، شرط ورود به مدارس عالي نيز داشتن مدرك دپيلم است.
نحوه ارزشيابي مدارك تحصيلي در اتريش
مدارك تحصيلي دانش آموختگان در مراكز دانشگاهي اتريش در قالب چهارگروه دسته بندي و ارزشيابي مي شود.
۱- به دانش آموختگاني كه دو تا سه سال تحصيلي را با هر گرايشي و از كليه كالج ها و حتي دانشجويان داراي تحصيلات نيمه تمام به شرط اينكه دوره عمومي دانشگاه ها را طي كرده باشند مدرك «كارداني» اعطا مي شود.
۲- دانشجوياني كه سه تا چهار سال تحصيلي (طول دوره اسمي) را در كليه دانشگاه ها و دانشكده هاي هنرهاي عالي و مدارس عالي فني گذرانده باشند، مدرك تحصيلي آنان «كارشناسي» ارزشيابي مي شود.
۳- مدرك تحصيلي دانشجوياني كه طول دوره اسمي تحصيلي شان چهار تا پنج سال تحصيلي است، به شرط گذراندن پايان نامه، «كارشناسي ارشد پيوسته» و با داشتن مدرك كارشناسي، «كارشناسي ارشد» ارزشيابي مي شود.
۴- شامل دانشجوياني مي شود كه ضمن دارا بودن مدرك «كارشناسي» و كارشناسي ارشد، چهار تا شش سال تحصيلي را جهت كسب مدرك «دكترا» در مراكز دانشگاهي اتريش طي مي كنند.

تشكل هاي علمي دانشجويي سراسر كشور گردهم مي آيند
دومين گردهمايي تشكل هاي علمي دانشجويي كشور بيست وسوم مهر امسال با حضور پنجاه تن از نمايندگان انجمن هاي علمي دانشگاههاي سراسر كشور در مجتمع تحقيقاتي عصر انقلاب برگزار مي شود.
اين گردهمايي با هدف تقويت مهارت هاي اعضاي تشكل هاي علمي دانشجويي و افزايش اين مهارت ها و نيز ترويج روش هاي علمي و اصولي برنامه ريزي برگزار خواهد شد.
دومين گردهمايي تشكل هاي علمي دانشجويي در دو بخش اصلي كارگاههاي آموزش و كميسيون هاي تخصصي اجرا مي شود.
در بخش كارگاههاي آموزش برنامه هاي مختلفي چون برگزاري كارگاههاي آشنايي با مديريت استراتژيك، روش كلاسيك حل مشكل، اندازه گيري بهره وري، فناوري اطلاعات (IT)، اصول رهبري سازمان، شخصيت شناسي كاربردي، كارگاه كارآفريني و اصول ارتباطات و روابط عمومي تدارك ديده شده است.
همچنين در مدت سه روز برپايي گردهمايي تشكل هاي علمي دانشجويان، كميسيون هاي تخصصي براي همفكري و هم انديشي پيرامون كاركردهاي اساسي تشكل هاي علمي و بررسي جوانب گوناگون فعاليت اين تشكل ها پيش بيني شده است.

توضيح و تصحيح
در مطلب «حقايق آموزش عالي ايران» كه هفته گذشته در «همشهري دانشجو» منتشر شد، نام مؤسسه عالي پژوهش و برنامه ريزي به عنوان ناشر كتاب مزبور از قلم افتاده بود كه بدين وسيله تصحيح مي شود.

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |