معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور:
كمك وديعه مسكن به زنان سرپرست خانوار پرداخت مي شود
|
|
معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: ۸۰ درصد از ۱۱۰ هزار خانوار تحت پوشش سازمان، زن سرپرست هستند.
دكتر «علم الهدايي» در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران همچنين تصريح كرد: ۴۰ درصد خانواده هاي تحت پوشش سازمان بهزيستي فاقد مسكن هستند.وي با اشاره به اجراي طرح «اعطاي كمك وديعه مسكن به زنان سرپرست خانوار» اعتبار آن را در سال جاري ۱۲ ميليارد ريال عنوان و خاطرنشان كرد: رقم پرداختي به هر خانواده بين ۵ تا ۱۰ ميليون ريال است.
به گفته معاون اجتماعي سازمان بهزيستي كشور، تعداد افراد تحت پوشش اين طرح را، وابسته به ميزان اعتبار اختصاص داده شده دانست و گفت: بطور متوسط يكهزار و ۷۰۰ خانوار را مي توان تحت پوشش اين طرح قرار داد.
وي در ادامه افزود: افراد نيازمندي كه تحت پوشش هيچ سازمان حمايتي نيستند، ولي به كمك وديعه مسكن نياز دارند نيز تحت پوشش اين طرح قرار مي گيرند و مي توانند با مراجعه به نزديكترين اداره بهزيستي و تشكيل پرونده، از اين طرح استفاده كنند.
وي شرايط استفاده خانواده ها از اين طرح را نداشتن مسكن و مشكل جدي در پرداخت وديعه آن عنوان كرد و افزود: سعي مي شود در كوتاه ترين مدت، مراحل قانوني و كارشناسي بررسي شرايط احراز انجام گيرد و از مراجعين نيز خواستار برخورد صادقانه هستيم.
دكتر علم الهدايي، با اشاره به بررسي طرح توانمندسازي زنان سرپرست خانوار در مجلس شوراي اسلامي گفت: به دليل اين كه طرح، نيازمند اعتبارات جديدي است، برخي از كميسيونهاي تخصصي مجلس آن را رد كردند، ولي از نظر سازمان، مبناي طرح، ساماندهي وضعيت زنان سرپرست خانوار، وامهاي اشتغال و حرفه آموزي است و اعتبار چنداني نياز ندارد.
|
|
هشدار در مورد پايين آمدن هرم سني جرائم خطرناك
بازپرس شعبه پنجم بازپرسي دادسراي ويژه امور جنايي گفت: جرايم خطرناكي كه قبلا توسط افراد بالاي ۲۵ سال ارتكاب مي يافت، اكنون به مرز نوجوانان ۱۶ ساله رسيده است.
بازپرس توكلي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت: هرم سني ارتكاب جرايم خطرناك در جامعه ايران اكنون به ۱۶ سال رسيده است در حالي كه افراد قبلا در سنين بالا چنين جرائمي را مرتكب مي شدند.
وي افزود: نوجوان ۱۶ ساله اي كه يك مرد را با چاقو مضروب و مجروح كرده بود، در مورد علت اين ضرب و جرح گفت: چون قبلا توسط اين آقا مورد ضرب و شتم قرارگرفته بودم با چاقو به وي حمله كردم، وقتي به او گفتم چرا اين كار را به دادسرا و دادگاه واگذار نكردي جواب داد مگر بچه هستم.
توكلي تصريح كرد: متأسفانه امروز نوجوانان ما به سمت ارتكاب جرايم خطرناكي مي روند كه بدون علت نيست.
به عنوان مثال در هفته گذشته دو نوجوان ۱۴ ساله كه هر دو قهرمان تكواندو نيز هستند مرتكب جرائم خطرناكي شده بودند كه به هيچ وجه قابل توجيه نبود.
توكلي خاطرنشان كرد: عليرغم اينكه دادسرا و دادگاه ويژه اي براي اطفال و نوجوانان وجود دارد، در شعبه پنجم بازپرسي دادسراي ويژه امور جنايي ظرف يك روز ۳ نوجوان ۱۶ ساله محاكمه مي شوند، اين مساله قابل توجه بوده و ضروري است كه مسئولان و دست اندركاران از وخيم تر شدن اوضاع جلوگيري كنند.
|
|
تقويت ارتباطات فرهنگي عامل استقرار صلح در جهان است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روز جمعه در اولين روز از اجلاس وزراي فرهنگ كشورهاي عضو «شبكه بين المللي سياست فرهنگي »، تقويت ارتباطات فرهنگي را عامل استقرار صلح در جهان دانست .
به گزارش ايرنا، احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي سخناني در اين اجلاس ضمن استقبال از برگزاري اين كنفرانس و نقش آن در ارتقاء سطح روابط فرهنگي بين المللي خواستار تقويت و توسعه دامنه فعاليت آن شد.وي گفت : با گذشت ۵۰ سال از تاسيس نهادهاي بين المللي نظير سازمان ملل و يونسكو كه با هدف استقرار صلح و آرامش و اجتناب از جنگ و درگيري بنيانگذاري شده اند، جهان هنوز شاهد درگيريها و نزاعهاي متعدد است .
مسجد جامعي افزود: رئيس جمهوري ايران در چنين شرايطي نظريه گفتگوي فرهنگها و تمدنها را با هدف كمك به استقرار صلح جهاني مطرح كرد.
وي در ادامه سخنان خود گفت : ايران با پيشينه فرهنگ و تمدن بسيار غني خود چنين نظريه و ديدگاهي را مطرح كرده و انتظار مي رود كه با پيگيري اين نظريه و تقويت روابط فرهنگي ، جهان بسوي استقرار صلح و آرامش پيش برود.
ششمين اجلاس وزراي فرهنگ كشورهاي عضو «شبكه بين المللي سياست فرهنگي » روز جمعه با سخنان وزير فرهنگ كرواسي در شهر «اوپاتيا» اين كشور آغاز بكار كرد.
ششمين اجلاس وزراي فرهنگ كشورهاي عضو «شبكه بين المللي سياست فرهنگي » با حضور ۴۰ تن از وزرا و هياتهاي نمايندگي كشورهاي مختلف از ۲۵ تا ۲۷ مهردر «اوپاتيا» كرواسي و به مدت سه روز برگزار مي شود.
شبكه بين المللي سياست فرهنگي در سال ۱۹۹۸ ميلادي با هدف ايجاد سياست فرهنگي منسجم و در ارتباط با جامعه مدني به منظور تأكيد بر آزادي و ضرورت تنوع فرهنگي و مدني تشكيل شد.
اولين اجلاس وزراي فرهنگ كشورهاي عضو شبكه بين المللي سياست فرهنگي از ۲۹ تا ۳۰ ژوئن ۱۹۹۸ ميلادي در «اوتاوا» كانادا برگزار شد.
|
|
اعضاي خانواده نماينده خواف در يك آتش سوزي مصدوم شدند
يك مقام مسئول گفت : براثر آتش سوزي كه در واحد مسكوني نماينده خواف درمجلس شوراي اسلامي روي داد، تعدادي از اعضاي خانواده وي مصدوم شدند.
بخشدار بخش سلامي شهرستان خواف روز جمعه به ايرنا گفت : اين حريق چهارشنبه شب رخ داد كه دراين حادثه ابراهيم باي سلامي نماينده خواف هم درآن آسيب جزئي ديده است .
مسلم ساقي اظهارداشت : آسيب ديدگان براي مداوا به بيمارستان منتقل و درحال درمان هستند.
او افزود: اين آتش سوزي كه سهوي و ناشي از آبگرمكن بوده است در روستاي سلامي در ۲۵ كيلومتري شمال شهر خواف اتفاق افتاده است .خواف در ۲۵۰ كيلومتري جنوب شرقي مشهد واقع شده وحدود ۱۱۰ هزار نفر جمعيت دارد.
|
|
رئيس قوه قضائيه:
بيان واقعيت هاي اسلام ايمان جوانان را بالا مي برد
رئيس قوه قضاييه تأكيد كرد: بيان واقعيت هاي مـربوط به عزت و عظمت اسـلام باعث بالا رفتن عشق و ايمان جـوانان به اين دين الهي مي شود.
به گزارش ايرنا، آيت الله سيد محمود شاهرودي ديروز در ديدار جمع كثيري از جوانان قم در موسسه دايره المعارف فقه اهل بيت (ع ) افزود: اطلاع و آگاهي كامل جـوانان از اسلام باعث احساس غرور و افتخار آنان براي پيروي از اين آيين خواهد شد.
وي اضافه كرد: انديشمندان و طلاب و روحانيون بايد با بيان ابعاد ديني و علمي و برتر بـودن فـرهنگ اسلام در مقايسه با فرهنگهاي ديگر جوانان را با واقعيت موجود آشنا كنند، تا اين قشر گرفتار زرق و برق فرهنگ غرب نشود.
وي يادآور شد: حركت در اين مسير مهمترين عامل عشق ، علاقه ، پايبندي و تعصب جوانان به اسلام شده و آنان را از هرگونه آسيب پذيري حفظ خواهد كرد.
رئيس قوه قضاييه در عين حـال به اين نكته اشاره كرد كه جوانـان كشور نسل مومن به اسلام ناب و راستين و سرآمد جوانان جهان اسلام مي باشند.
|
|
با هدف اجراي صحيح طرح واكسيناسيون سراسري در برابر سرخك و سرخجه
سمينار تزريقات ايمن برگزار شد
گروه اجتماعي: سمينار سه روزه تزريقات ايمن با حضور مسئولين و استادان دانشگاههاي علوم پزشكي ايران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در اين سمينار مسايل مرتبط با تزريقات ايمن، بيماريهاي واگيردار و نحوه اجراي واكسيناسيون مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
اين گزارش حاكي است با توجه به طرح واكسيناسيون ۳۳ ميليون نفر از جمعيت كشور در ارتباط با بيماريهاي سرخك و سرخجه و اينكه در مدت زماني نزديك به يك ماه حدود ۴۰ ميليون سرنگ در كشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت اين موضوع مي تواند زمينه بيماريهاي همه گير و عفوني را ايجاد كند. به همين دليل در روز اول اين سمينار آموزش تزريق استريل و ايمن و واكسيناسيون بيماريهاي همه گير از سوي استادان دانشگاه علوم پزشكي مطرح شد و در روز دوم برنامه ها و روشهاي اجرايي بررسي و مرور شد.
|
|
زلزله ۱/۶ ريشتري در چين ۴۹ كشته و مجروح به جاي گذاشت
پكن- خبرگزاري جمهوري اسلامي : در پي بروز زلزله ۱/ ۶ ريشتري پنجشنبه شب در بخش دايائو استان يون نان در جنوب غرب چين دستكم ۴۹ نفر كشته و مجروح شدند.
به گزارش ديروز خبرگزاري شين هوا، اين زلزله ساعت ۲۰/ ۱۱ دقيقه پنج شنبه شب گذشته مناطق مختلف اين استان را لرزاند و تيم هاي امدادرساني و نجات بي درنگ به محل حادثه اعزام شدند.
تحقيقات اوليه نشان مي دهد كه در برخي از روستاهاي اين بخش تاكنون ۵۰واحد مسكوني تخريب شده و خساراتي به اين واحدهاي مسكوني روستايي وارد آمده است .
مقام هاي محلي گفته اند كه با توجه به اينكه بسياري از خانه هاي روستايي محل وقوع زلزله در حال بازسازي بوده است ، احتمالا شمار تلفات بيشتر خواهد شد.آنان افزودند: با توجه به اينكه اين زلزله در شب رخ داده است ،برآورد دقيق تلفات كار مشكلي است و به زمان بيشتر نياز دارد.
در پي اين حادثه مقام هاي محلي نشست فوق العاده تشكيل داده و نحوه كمك رساني سريع به زلزله زدگان را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
يون نان از جمله استان هاي زلزله خيز چين محسوب مي شود و هر از چندگاهي زلزله هاي نسبتا شديدي را تجربه مي كند.
|
|
رشته مطالعات جوانان در مقطع كارشناسي ارشد راه اندازي مي شود
گروه اجتماعي: براساس توافق صورت گرفته ميان سازمان ملي جوانان و دانشگاه تهران، اين دانشگاه از سال تحصيلي آينده در مقطع كارشناسي ارشد رشته مطالعات جوانان دانشجو مي پذيرد.
به گزارش روابط عمومي و امور رسانه اي سازمان ملي جوانان، به موجب اين تواقفنامه كه در تاريخ ۱۵ مهرماه جاري به امضاي دكتر تقي آزاد ارمكي - رئيس دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران - و محمدعلي طالبي - معاون مطالعات و تحقيقات سازمان ملي جوانان - رسيد، دانشگاه تهران به عنوان مجري طرح موظف شد كه تمام مراحل راه اندازي رشته مذكور تا پذيرش دانشجو را انجام دهد.
براساس اين توافق، سازمان ملي جوانان ملزم گرديد پس از راه اندازي دوره مذكور به منظور تامين نيازهاي مالي دانشكده، تجهيز كتابخانه و موارد مشابه اقدامات لازم را انجام دهد.
همچنين مقرر شد دانشگاه تهران مراحل اجرايي طرح را تنظيم نمايد تا در دفترچه هاي كنكور سال ۱۳۸۲ پذيرش دانشجو در رشته مورد توافق تحقق يابد.
|
|
۵/۲ ميليون معتاد در كشور وجود دارد
مشاور دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور گفت : اكنون ۵/ ۲ ميليون نفرمعتاد در كشور وجود دارد.
به گزارش ايرنا، محمد مرادقلي روز جمعه در جمع مسئولان استان گلستان افزود:اين مساله به عنوان يكي از معضلات جدي فراروي كشور است و همه بايد در جهت رفع آن تلاش كنند.
به گفته وي ،ايران به واسطه موقعيت جغرافياي خود در معرض تهديدات جدي دراين زمينه قرار دارد.
وي تصريح كرد:سوداگران مرگ سياست آلوده سازي محورهاي ترانزيت مواد مخدررا در دستور كار خود دارند كه اين مساله موجب شده است كشور ما نيز از اين آسيب مصون نماند.
مرادقلي ، مساله موادمخدر را يكي از چهار معضل اصلي كشور خواند و افزود:در اين جهت طرح جامع مبارزه با مواد مخدر تقديم رييس جمهوري شده است ومراحل پاياني تدوين خود را مي گذراند.
وي يادآور شد:كاهش تقاضا، محور و راهبرد اصلي در تدوين طرح جامع مبارزه با مواد مخدر بوده است .
اين مقام مسئول تاكيد كرد: پيش از اين بيش از ۹۶ درصد از مصوبات ستادمبارزه با مواد مخدر مربوط به مقابله با عوامل اين پديده بوده و تنها ۴درصد به درمان و پيشگيري اختصاص يافت .
وي افزود: همه برنامه ها بايد در جهت كاهش تقاضاي مواد مخدر تدوين شود،تا شاهد نتايج قابل قبولي در اين بخش باشيم .
قبلا تعداد معتادين كشور ۲ ميليون نفر ذكر شده بود.
|
|
۲۱ درصد كل بودجه جاري كشور هر سال به آموزش و پرورش اختصاص مي يابد
معاون پژوهشي وزارت آموزش و پرورش گفت : سالانه ۲۱ درصد از بودجه جاري كشور براي اجراي برنامه هاي آموزشي به اين وزارتخانه اختصاص مي يابد.
به گزارش ايرنا، فرهاد كريمي پنجشنبه در همايش مديران پژوهش و برنامه ريزي استان هاي كشور كه در محل هتل زاگرس بروجرد تشكيل شد، افزود: از اين ميزان اعتبار حدود هشت درصد آن كه از منابع تخصيصي دولت به اين وزارتخانه اختصاص مي يابد صرف پژوهش و برنامه هاي آموزشي در سازمان هاي آموزش و پرورش در كشور مي شود.
وي اشاره اي به ميزان بودجه جاري وزارت آموزش و پرورش نكرد.وي افزود: يكي از فاكتورهاي مؤثر براي استفاده از بودجه دولت و رساندن آن به حد واقعي ، استفاده از طرح هاي پژوهشي و تحقيقاتي است.
وي گفت : با گسترش پژوهش و تحقيق به وسيله تشكيل دوره هاي آموزشي براي معلمان و استادان در سطح كشور مي توان امر پژوهش را در دورترين نقاط كشور هم اجرا كرد.
كريمي تصريح كرد: با توجه به اينكه بيش از ۷۰ درصد جامعه ما زير ۲۰ سال هستند، آموزش و پرورش وظيفه سنگيني برعهده داشته و بايد براساس پيشرفت هاي روز حركت و در عين حال اصول و قواعد مردم سالاري ديني را نيز رعايت كند. كند.
|
|
لكنت زبان راجدي بگيريد
|
|
ليلا خاكسار
هر يك از ما در طول زندگي با افرادي روبه رو شده ايم كه در هنگام صحبت كردن دچار لكنت و يا اختلال در گفتار هستند. برخي از اين افراد اين عارضه را از دوران كودكي با خود به همراه دارند و برخي ديگر براثر مشكلاتي كه در بزرگسالي برايشان ايجاد شده دچار لكنت زبان شده اند . اما نكته حائز اهميت در اين ميان آن است كه اختلال گفتاري نيز همانند بقيه بيماريها داراي عوامل خاص خودش است كه اگر به موقع به آن رسيدگي شود از بروز بسياري از عوارض جلوگيري خواهد شد.
لكنت زبان در آغاز شايد به عنوان يك مشكل گفتاري به نظر آيد اما در برخي از موارد حاكي از مشكلات حاد و آسيب هاي مغزي است.
بسياري از افرادي كه اين مشكل را دارند به دليل ناآشنايي با درمان اين عارضه، رنج بسيار زيادي را بر دوش مي كشند و در برخي مواقع به افرادي رنجور، گوشه گير و منزوي تبديل مي شوند، زيرا ترجيح مي دهند كه در جاهايي حضور داشته باشند كه مجبور به صحبت كردن زياد نباشند. اما واقعيت اين است كه پذيرفتن اين موضوع براي فرد، به وي در حل مشكل و درمان سريع تر كمك نخواهد كرد.
كارشناسان گفتار درماني مي گويند: لكنت زبان زماني اتفاق مي افتد كه در روند طبيعي گفتار وقفه اي غيرطبيعي و ناگهاني به دليل تكرار صدا، هجا، كشيده گويي كلمات، ميان پراني توام با رفتارهاي وابسته ايجاد شود. اختلالات توليدي صوت از ديگر موارد اختلالات گفتاري است كه شامل هر گونه اختلال در تلفظ صدا، حذف، جابه جايي، خرابگويي و اضافه گويي مي شود كه معمولاً در كودكان بيشتر شايع است و نيازمند درمان تا تصحيح و تثبيت است. كم شنوايي نيز از ديگر موارد اختلال گفتاري است كه در تعريف به ناتواني درك و فهم صدا اطلاق مي شود ،كه اين مورد به علت اختلال شنيداري كه يامادرزادي و يا اكتسابي است به وجود مي آيد. عقب ماندگي ذهني نيز منجر به پيدايش اختلال گفتاري مي شود و فلج مغزي نيز كه شامل مجموعه اختلالات حسي حركتي است و بر اثر آسيب به قسمت حركتي مغز ايجاد مي شود نيز مي تواند از دلايل لكنت باشد.
آسيب هاي مغزي در حيطه درك و بيان از ديگر عوامل لكنت است كه براثر سكته مغزي، وجود تومور، ضربه مغزي تشنج، صرع و بيماريهاي عفوني مغز ناشي مي شود. همچنين بيماريهاي حنجره نظير سرطان هاي حنجره، عملكرد بد تارهاي صوتي و مشكلات رواني متناسب با جنس، سن و شرايط فرهنگي از ديگر عوامل اين عارضه است.
همه اين موارد و عوامل ديگر مي توانند منجر به بروز اختلالات گفتاري شوند اما آنچه در حال حاضر بيش از همه مورد توجه و بررسي گفتار درمانها قرار گرفته اختلالات گفتاري در كودكان است كه متأسفانه با صنعتي شدن و رشد تكنولوژي رو به افزايش است و اگر به موقع مورد بررسي و درمان قرار نگيرد در آينده به تعداد افرادي كه از كودكي دچار اين عارضه هستند روزبه روز اضافه خواهد شد. در مراكز گفتار درماني مادران زيادي را مي بينيم كه با نگراني از تغيير وضعيت فرزندشان به دنبال چاره جويي هستند و اين اضطراب چه بسا در درمان و روند زندگي عادي خانواده ها تأثيرات به سزايي دارد. البته اينها افرادي هستند كه يك مرحله جلوتر رفته اند و پذيرفته اند كه فرزندشان مشكلي پيدا كرده، در بسياري مواقع ديده مي شود كه مادران نمي توانند بپذيرند كه روند گفتاري كودك دچار تغييراتي شده و بايد به دنبال چاره جويي باشند. اما اين نپذيرفتن و جدال دروني با خود در نهايت به ضرر كودك خواهد بود و به مرور اين عارضه بر روي وي باقي خواهد ماند و در سنين بالاتر يا غيرقابل درمان ويا اين كه بسيار سخت درمان خواهد شد.
فاطمه سرحدي زاده از جمله گفتاردرمانهايي است كه از سال ۱۳۵۵ در اين رشته مشغول به كار است وي در مورد مشكلات گفتاري كودكان مي گويد: اكثر كساني كه لكنت زبان دارند از دوران كودكي دچار اين عارضه شده اند و خانواده ها نبايد اين موضوع را سرسري بگيرند. متأسفانه روز به روز هم شاهد زياد شدن اين كودكان هستيم كه بايد مسئولين به دنبال انجام تحقيقي جامع بر روي اين قضيه باشند. با توجه به اين كه نمي توان آمار دقيقي ارائه داد اما از تعداد كساني كه ما در مراكز گفتار درماني مي بينيم مي توان گفت كه اين موضوع رشدي ۵۰ درصدي داشته كه بايد مورد توجه و بررسي قرار بگيرد.
وي در مورد برخورد با كودكاني كه دچار لكنت مي شوند معتقد است، وقتي كودكي دچار لكنت شد بهتر است كه خانواده در ابتدا به روي بچه نياورند و واكنشي نشان ندهند. بايد بدانيم كه كودكان بسيار باهوشند حتي كودكي كه دو سال و نيمه است، قبل از هر كسي خود متوجه اين موضوع مي شود. در درجه اول مادر يك شربت خيالي درست بكند و روزي سه قاشق به او بدهد و خيلي با خونسردي به كودك تلقين كند كه با خوردن اين شربت مشكلش حل خواهد شد. البته اين راه حل مربوط به زماني است كه اولين مرحله را كودك طي مي كند و مي توان با آرامي و با روشهاي ساده او را به صحبت كردن عادي بازگرداند.
نكته حائز اهميت اين است كه خانواده ها دقت و خونسردي لازم را در ابتدا با فرزندشان داشته باشند و با اضطراب خود مشكل را حادتر نكنند.
سرحدي زاده در ارتباط با تجربيات خود در مورد اين كودكان مي گويد: در مركز گفتاردرماني به موردي برخورديم كه خانواده به شدت اصرار داشتند كه كودك با دست راست خود غذا بخورد و كارهايش را انجام دهد و يا به عبارتي راست دست باشد به گونه اي كه دست چپ را از ۶ ماه قبل بسته بودند و كودك به شدت دچار لكنت زبان شده بود. به طور معمول در افراد يك نيم كره پرتر مغز مسئول فرمانبر گفتار است و اگر بخواهيم اين نيمكره را به نيمكره اي ديگر تبديل كنيم كودك دچار مشكل مي شود. نكته ديگري كه مي توان در مورد كودكان مبتلا به لكنت زبان مطرح كرد اين است كه معمولاً تعداد پسرها كه اين عارضه رادارند چهار برابر بيشتر از دخترهاست و اين به دليل فرهنگي است كه مردم در ارتباط با پسرها دارند و به طور دائم در هنگام ناراحتي به آنها مي گويند كه تو مرد هستي و نبايد گريه كني. در هنگام ناراحتي اولين واكنش هر فرد انقباض حنجره است و چيزي كه به طور عاميانه بغض مي گوييم و در واقع گريه وسيله اي دفاعي براي بدن درحالت پريشاني است. حال اگر بياييم و به كودكي كه بغض كرده دائم بگوييم گريه نكند و نگذاريم هيجان و ناراحتي خود را تخليه كند به طور مسلم مشكل ايجاد خواهد شد.
همه ما بايد بدانيم گريه حق طبيعي و وسيله دفاعي براي كودك است وقتي جلوي آن را بگيرند حنجره سفت مي شود و هوا بيرون نمي آيد.
والدين بايد بدانند كه اگر كودكي راست دست است بهتر است دست، پا، چشم و گوش او همه در طرف راست برتري داشته باشد و اگر چپ دست است نيز اعضاء چپ بدن او اين گونه باشد. اگر كودكي دچار اختلال در اين اعضا شد و در نهايت منجر به لكنت گرديد بهتر است كه به گفتار درمان مراجعه شود . معمولاً در سن ۵/۲ سالگي بايد وضعيت برتري طرفي كودكان مشخص شود ، احتمال لكنت در ميان كودكاني كه «عدم تثبيت برتري طرفي» دارند ۵ تا ۱۰ درصد بيشتر است و والدين نبايد در مورد برتري طرفي كودكان اجبار ايجاد كنند.
بسياري از خانواده ها نمي دانند كه پس از چه مدت از بروز لكنت بايد مرحله درمان را آغاز كنند و برخي به گمان اين كه به طور طبيعي كودك به حالت عادي برمي گردد او را به حال خود وامي گذارند. در اين مورد سرحدي زاده مي گويد: به نظر من پس از يك هفته تا ده روز كه مادري متوجه تغيير در صحبت كردن فرزند مي شود، بايد به متخصصان مراجعه كنند. اگر به طور مثال كودكي تب كند چند روز بعد او را نزد پزشك مي برند؟
والدين بايد بدانند كه ۸۰ تا ۹۰ درصد اين كودكان تا سن رفتن به مدرسه خوب مي شوند. اما وقتي كه بالاي سن مدرسه مي رسد اين رقم به ۵۰ تا ۶۰ درصد مي رسد. يك طرف اين قضيه گفتار درمانها هستند و طرف ديگر كودكان و همكاريهايي كه خانواده ها انجام مي دهند. همچنين توصيه اي كه ما به آموزگاران داريم اين است كه اگر در كلاس هاي خود با كودكان اينچنيني مواجه هستند حتماً براي سؤال كردن سه يا چهار دانش آموز را با هم براي جواب دادن صدا كنند و به آنها بگويند كه با هم بخوانند تا بار فيزيكي نگاه روي كودك متمركز نشود و به تدريج از تعداد دانش آموزان كم كنند و هيچوقت او را تنها جلوي دانش آموزان ديگر قرار ندهند زيرا اضطراب و فشارهاي روحي اين مشكل را حادتر مي كند. كودكاني كه دچار لكنت هستند معمولاً گوشه گير و كم حرف هستند و اين رفتار اطرافيان است كه مي تواند اعتماد به نفس را در آنها بالا ببرد.
اكثر متخصصان بر اين باورند كه درمان هاي شناختي، زباني و گفتاري بيشترين تأثير خود را در سنين كودكي به جاي مي گذارد و در اين دوران حداكثر توانمنديهاي فرد تحت تأثير قرار گرفته و رشد مي كند. با توجه به نوع و شدت اختلال، زمان شروع درمان از اهميت ويژه اي برخوردار است و هر چه سريع تر درمان آغاز شود، تأثير بهتري خواهد گذاشت. در بيماريهاي نرولوژيك (مغزي و عصبي) در صورتي كه بلافاصله پس از شروع بيماري، گفتاردرماني آغاز شود، از پيشرفت بيماري جلوگيري مي شود و يا بازتواني رخ مي دهد.
كارشناسان تأثير درمان را بسته به نوع بيماري و شدت آن نيز مي دانند كه با بررسي هاي دقيق و به موقع مي توان رسيدگي لازم را به عمل آورد.
|
|
۱۰ گام براي افزايش بردباري كودكان
اشاره: مقوله تعليم و تربيت فرزندان دغدغه اكثر خانواده ها است و خصائل خوب اخلاقي در فرزندان به آنها كمك مي كند تا بتوانند در مواجهه با مشكلات زندگي موفق و سربلند بيرون آيند. يكي از اين خصائل، بردباري و شكيبايي است. فرزندان ما بايد ياد بگيرند در تعامل اجتماعي با همنوعان خود چگونه با شكيبايي و بردباري مسائل را راحت تر حل كنند. متن زير برگرفته از مقاله اي است كه راهكارهاي مناسب براي بدست آوردن اين خصلت نيكو ارائه مي دهد.
به قول النور روزولت حقوق جهاني بشر از اماكني كوچك مثل منازل آغاز مي شود و Tolerance.org سايتي است كه به والدين در نقاط مختلف جهان كمك مي كند خانه اي بسازند كه در آن بردباري و فهم متقابل محوريت دارند.
جينفر هولادي گرداننده سايت مزبور معتقد است هدف از پرورش كودكاني كه ذهن باز و احساس همدلي دارند، افزايش بردباري آنها است. والدين بايد حس همدردي، احترام و مسئوليت پذيري را به كودكان القاء كنند تا كودكان نيز بفهمند كه شخصيت افراد به چه ميزان اهميت دارد. هولادي ده راه را براي افزايش بردباري كودكان به والدين پيشنهاد مي كند.
۱- در مورد بردباري صحبت كنيد
بدست آوردن بردباري تابع يك روند افزايشي است و در يك لحظه بدست نمي آيد. هر روز در مورد تفاوتها و تفاهم ها صحبت كنيد. محيطي بسيار راحت و باز براي صحبت كردن در مورد مسائل اجتماعي ايجاد كنيد. اجازه بدهيد تا بچه ها حس كنند صحبت كردن در مورد اين مسائل كار غلطي نيست.
۲- علائم عدم شكيبايي را زماني كه بچه ها در معرض آن قرار مي گيرند بشناسيد
به نمونه هاي غلط اطلاع رساني كه در فيلمها، برنامه هاي تلويزيوني، بازيهاي كامپيوتري و بقيه رسانه ها به نمايش در مي آيد اشاره كنيد. آن زمان كه عدم شكيبايي از سوي دوستان و اعضاي خانواده بروز مي كند مبارزه كنيد. اجازه ندهيد زمان بگذرد. با يك جمله مفيد شروع كنيد و اجازه بدهيد بچه ها بيشتر صحبت كنند.
۳- با عدم بردباري از سوي كودكانتان مبارزه كنيد
وقتي كودك صحبتي مي كند يا عملي انجام مي دهد كه بازتاب جبهه گيري يا قبول كليشه هايي است كه با آنها مواجه شده است، با او مقابله كنيد. شرائطي مثل زماني كه به خاطر عينكش مورد تمسخر قرار گرفته است. در اين زمان با پرسيدن سؤالي نظير: «وقتي به خاطر عينكت مسخره ات كردند چه حسي داشتي؟»،مكالمه را به سمتي سوق بدهيد كه نشانه دروني بودن حس همدردي و احترام شما نسبت به او است.
۴- از فرزندانتان زماني كه به خاطر عدم شكيبايي لطمه ديده اند حمايت كنيد
وقتي بچه ها دچار عدم بردباري مي شوند، مشكلات آنها را كم اهميت نشماريد. تجربيات آنها را كوچك نشماريد. خود را براي حمايت عاطفي و جوابهاي سازنده كه حاكي از حضور ذهنتان است آماده كنيد.
۵- درك صحيحي از هويت جمعي را پرورش دهيد
براي بچه هايي كه دوران خطير بلوغ را طي مي كنند، درك هويت جمعي سخت است. به آنها يادآوري كنيد به هر حال: الف) در گروه ما غرور عاملي براي بي احترامي به ديگران نيست. ب) گروه ما مزيتي نسبت به گروههاي ديگر ندارد. ج) گروههاي ديگر مثل ما انسانند. د) ما نبايد ديگران را به خاطر موجه جلوه دادن خودمان تحقير كنيم.
۶- اختلاف تفكر و فرهنگ خود با ديگران را نمايش بدهيد
كتابهايي با مضمون بردباري و از فرهنگهاي مختلف براي بچه ها بخوانيد. در قياس فرهنگهاي مختلف با فرهنگ خودتان در زمينه كارهاي هنري منزلتان، موسيقي و ادبيات، اختلافات موجود را منعكس كنيد. به منزلتان از فرهنگهاي مختلف وسائل جديد اضافه كنيد. در فصل تابستان و تعطيلات به ديگران عروسك، اسباب بازي يا بازي هايي از فرهنگي هاي مختلف هديه بدهيد.
۷- شرايطي فراهم كنيد تا كودكانتان در كنار كساني كه با آنها تفاوت دارند همكاري داشته باشند
به اين كه تعريف يك بچه معمولي چيست منتقدانه نگاه كنيد. تعاريف را توسعه بدهيد. از زمينهاي بازي كه در آن كودكان مشغول بازي هستند ديدن كنيد. از اماكني ديدن كنيد كه مردماني با نژاد و قومهاي مختلف با پس زمينه هاي اجتماعي و اقتصادي متفاوت، همراه با ساختار خانوادگي متنوع ساكن آنجا هستند. فرزندانتان را تشويق كنيد تا اوقاتي را با بزرگترهايي مثل پدر بزرگ و مادر بزرگ بگذرانند.
۸- فرزندانتان را به ديدن نمونه هاي موجود در جامعه تشويق كنيد
كودكان كوچكتر ارتباط و تعامل بهتري با جامعه دارند. اهميت اين موضوع در آنجاست كه كودك بفهمد كه تنها موجود روي زمين نيست.
۹- در مورد تفاوتها صادق باشيد
به بچه ها نگوييد همه ما يكسان هستيم، چون اين طور نيست. همه ما دنيا را از راههاي مختلف تجربه مي كنيم.
۱۰- الگوي آن رفتاري باشيد كه توقع آن را داريد
به عنوان والدين و اولين الگوي فرزندانتان، در نحوه رفتار با ديگران يكسان عمل كنيد. براي مثال با مسائل هيجاني پسر و دختر چگونه برخورد مي كنيد؟ آيا سعي داريد ذهن پسر بچه گريان را از موضوع منحرف كرده و به دختر بچه اي كه گريه مي كند اطمينان بخشيده و از او حمايت كنيد؟ آيا تن صداي شما نسبت به گروه خاصي از مردم با ديگر گروهها فرق دارد؟ به خاطر داشته باشيد شما ممكن است بگوييد «به آنچه مي گويم عمل مي كنم» اما هميشه اعمال انسان بلندتر از كلمات صحبت مي كنند. در يك كشور كه به اندازه يك دنيا در آن اختلاف فرهنگي وجود دارد، بردباري تنها يك خصيصه مثبت نيست، بلكه يك احتياج است.
نوشته: كلوين دچه
ترجمه: مژگان پناهي
|