شنبه۲۶ مهر ۱۳۸۲- سا ل يازدهم - شماره ۳۱۹۸ - Oct.18, 2003
پنجاه و پنجمين بازي را استقلال برد
قدرت جواني استقلال بر تجربه پرسپوليس غلبه كرد
017193.jpg

استقلال ۲ - پرسپوليس يك
گل ها: علي سامره (۸) و محمود فكري (۵۸) براي استقلال و عيسي ترائوره (۷۰) براي پرسپوليس
داور: مانوئل گومز كاستا (پرتغال)
اخطار: نوازي و برومند (استقلال)، گل محمدي، باقري و ميناوند (پرسپوليس)
تماشاگر: يكصد هزار نفر
استقلال: برومند، سيدعباسي، همداني، فكري، نوازي، قرباني، صادقي، نيكخت واحدي (يزداني)، مجيدي، سامره (منصوريان)، عنايتي (فابريسيو)
پرسپوليس: ايليچ، گل محمدي، پيرواني، باقري (باهنر)، جمشيدي (خان محمدي)، جباري، كاظميان، كاويانپور، ترائوره، ميناوند، علي دايي (سلماني)
گروه ورزشي - استقلال بازي پنجاه و پنجمين را برد. همه گفتند، بازي خوبي بود، استقلال در نيمه اول و پرسپوليس از دقيقه ۵۵ به بعد.
انگار بعد از عدد ۵۵ پرسپوليس يك تيم ديگر شد. دو ستاره بزرگ قديمي و خارج بازي كرده اين تيم زماني كه از ميدان بيرون آمدند، پرسپوليس نيروي تازه اي گرفت و به مدت ۲۰ دقيقه بر استقلال تاخت، اما وجود يك دفاع آخر آماده و هوشيار به نام ستار همداني و دو مدافع ياركوب جوان و پرقدرت با فيزيك عالي به نام هاي صادقي و قرباني و يك كاپيتان كاركشته كه در يكي از بهترين روزهاي عمر فوتبال خود به سر مي برد به نام محمود فكري اجازه ندادند پرسپوليس به گل مساوي برسد. استقلال از ابتداي بازي آماده تر و با طروات تر از پرسپوليس نشان داد. اين واژه با طراوت تر بسيار مهم بود، چون پرسپوليس دقيقاً اين ويژگي را نداشت.
يا تمرينات پرسپوليس در هفته اي كه گذشت زياد بود يا بازيكنان از نظر جسماني خسته بودند. انگار پرسپوليس به ۴۵ دقيقه بازي نياز داشت تا گرم شود و آهنگ خود را بدست آورد.
ويژگي مهم استقلال در تدبير مربي جوانشان قلعه نويي بود كه خط مياني را به گونه اي آرايش داده بود تا بازي و توپ را نيز در اختيار داشته باشند. در نيمه اول اين تاكتيك كاملاً مؤثر افتاد و نوازي، نيك بخت، مجيدي، فكري و سيدعباسي راه ارتباطي خط مياني پرسپوليس با خط حمله را بسته بودند تا مهاجمان گلزن اين تيم صاحب توپ و موقعيت نشوند.
روي اين تاكتيك استقلال، دايي و عيسي  ترائوره كاملاً خلع سلاح شدند. استقلال خيلي زود روي ضربه زيبا و فني علي سامره و اشتباه ساشا ايليچ به گل رسيد. توپ رها شده در پشت محوطه جريمه پرسپوليس را سامره با يك ضربه كات دار و دقيق وارد دروازه ايليچ كرد. نيمه اول كاملاً در اختيار استقلال بود، ضمن اينكه نه خط مياني پرسپوليس هماهنگ بود و نه خط حمله اين تيم ضرب لازم را داشت.
دفاع پرسپوليس نيز دچار يك نوع آشفتگي ناشي از ترس بود.
در دقيقه ۵۸ استقلال روي يك ضربه ايستگاهي به گل دوم هم رسيد. حركت خوب نوازي و مجيدي با ضربه نهايي محمود فكري كامل شد. در اين بين مدافعان پرسپوليس فريب حركت نوازي را خوردند و گمان نمي كردند كه فكري به عنوان زننده توپ عمل كند. شوت سنگين فكري درست در گوشه راست بالاي دروازه پرسپوليس فرود آمد و از ديدني ترين گلهاي اين فصل در «دربي» پنجاه و پنجم در ورزشگاه آزادي روييد.
017172.jpg

پرسپوليس وقتي با دو گل عقب افتاد بگوويچ تغييراتي در تركيب تيمش داد. ورود خان محمدي و سليماني به خصوص خان محمدي شرايط پرسپوليس را تا حدودي بهبود بخشيد. جلو كشيدن گل محمدي و جداشدنش از خط دفاعي باعث شد تا پرسپوليس كاملاً بازي را در اختيار خود گيرد و استقلال هم براي حفظ گلهايش به عقب بكشد.
در اين ميان پرسپوليس بيشتر ترجيح مي داد تا براي جبران عقب ماندگي توپها را به درون محوطه جريمه استقلال بريزد و از اين طريق اتفاقاً با ضربه سرفني اما آرام «عيسي ترائوره» روي دورخيز نامناسب برومند فاصله را كاهش داد. استقلال در اين لحظات ترجيح داد تا با خارج كردن سامره و عنايتي دو مهاجم خسته خود فقط «فابريسيو» را براي مشغول نمودن دفاع استقلال در ميدان داشته باشد و منصوريان هم براي تحكيم خط مياني وارد بازي شد. در حالي كه استقلال چندبار روي ضدحمله فرصت هايي براي دستيابي به گل سوم داشتند، اما حملات پرسپوليس به مراتب زهردارتر و خطرناك تر بود. از جمله فرصت هاي استثنايي پرسپوليس براي زدن گل تساوي بايد از شوت سنگين كريم باقري ياد كرد كه پس از دفع توپ از سوي برومند و در حالتي كه مدافعان استقلال دچار آشفتگي بودند به فاصله ناچيزي چسبيده به پايه هاي تيرك عمودي راهي اوت شد.آخرين بخت پرسپوليس در ثانيه هاي پاياني وقت اضافي بوقوع پيوست كه ضربه گل محمدي با برخورد به پايه هاي ديرك عمودي چپ دروازه برگشت داده شد و ضربه برگشتي را «ترائوره» با شتاب از كف داد.

بسكتبال جام برتر
صنام فاتح بازي هفته شد
گروه ورزشي: هفته دوم مسابقات ليگ برتر بسكتبال باشگاه هاي ايران تحت الشعاع بازي دو تيم تهراني پيكان و صنام به پايان رسيد. بعد از برتري هفته اول پيكان مقابل ذوب آهن ،اين تيم در برابر قهرمان فصل پيش كاملاً تسليم بود و كمتر توانست خودي نشان دهد.
صنام با برتري مقابل پيكان نشان داد كه در اين دور هم بخت اول قهرماني به شمار مي رود. صنام ۸۳ بر ۶۹ در اين بازي برنده از ميدان خارج شد. ساير نتايج به شرح زير است:
* ايران ناراي تهران ۸۱ - نگارسنگ شهر كرد ۷۳
* ذوب آهن اصفهان ۷۸ - شهرداري گرگان ۵۲
* هماي تهران ۵۴ - پتروشيمي بندر امام ۴۲
* راه آهن تهران ۶۲ - پگاه شيراز ۶۹

نتايج هفته چهارم ليگ وزنه برداري باشگاه هاي كشور
مسابقه هاي وزنه برداري  قهرماني  باشگاه هاي  ايران  در هفته چهارم با انجام  ۳ ديدار در شهرهاي  تهران  و اراك  پيگيري  شد و در آن تيم هاي  سايپاتهران ، ذوب  آهن  اصفهان  و صنايع  اراك  بر حريفان  خود پيروز شدند. در تهران  و در سالن  وزنه برداري  مجموعه  ورزشي  آزادي  تهران ، تيم  جوان ذوب آهن  اصفهان  به  رهبري  «سعيد آذري» مربي  سابق  تيم  ملي  وزنه برداري ايران  مقابل  تيم  پيام  ارتباطات  به  برتري  ۵ بر ۳ دست  يافت  تا همچنان در صدر جدول  باقي  بماند.در ديگر ديدار اين هفته تيم  سايپا تهران  يكي  از مدعيان  كسب  عنوان  قهرماني در اين  فصل  مقابل  تيم  راه آهن  ديگر تيم  تهراني  به  پيروزي  رسيد.در آخرين  ديدار نيز كه  ميان  دو تيم  صنايع  اراك  و دانشگاه  آزاد اسلامي در مجموعه  ورزشي  شهداي  پنجم  مرداد اراك  برگزار شد، تيم  صنايع  اراك  ۵بر ۳ ميهمان  خود را با شكست  بدرقه  كرد.

آغاز ليگ كشتي با پيروزي تيم هاي هما و پاس
گروه ورزشي: مسابقه هاي كشتي آزاد باشگاههاي برتر ايران از روز پنجشنبه گذشته با انجام دو ديدار در گروه اول آغاز شد. در تهران هماي تهران با نتيجه (۵-۲۶) زمزم گلستان را مغلوب كرد. پيروزي (۲-۵) جليل جگرگوشه برابر غلامرضا شربتي در وزن ۵۵ كيلوگرم و برتري (۱-۴) مصطفي عليزاده در وزن ۷۴ كيلوگرم مقابل شهرام مرداني از حساس ترين كشتي هاي اين مسابقه بود.در شهرستان بافق نيز پاس تهران با نتيجه (۱۱-۲۰) از سد تيم سنگ آهن بافق گذشت. ديدني ترين كشتي اين مسابقه جدال رضا رمضان زاده و مجيد محمدي در وزن ۷۴ كيلوگرم بود كه عليرغم اعتراض گسترده تيم ميزبان سرانجام محمد دستش با پيروزي (۲-۳) بالا رفت.پيكارهاي گروه دوم ليگ كشتي روز پنجشنبه هفته جاري برگزار مي شود.

حاشيه هاي بازي ديروز استقلال و پرسپوليس
* ملي پوش پيشين تيم ملي فوتبال ايران و استقلال، مهره چيني مناسب از سوي امير قلعه نوعي سرمربي تيم ملي فوتبال استقلال را موجب پيروزي اين تيم مقابل پرسپوليس تهران عنوان كرد.
عبدالعلي چنگيز پس از اين بازي گفت: سرمربي تيم فوتبال استقلال در اين ديدار از آماده ترين بازيكنان خود استفاده كرد ولي به نظر من وينگو بگوويچ سرمربي تيم پرسپوليس بر مبناي نام بازيكنان، به مهره چيني در زمين پرداخت.
* كاپيتان و سرپرست تيم فوتبال استقلال تهران پس از پيروزي اين تيم در مقابل پرسپوليس از اين بازي كه با رعايت معيارهاي اخلاقي انجام شد، ابراز رضايت كردند.
محمود فكري كاپيتان تيم استقلال لحظاتي پس از پايان اين بازي گفت: بازي خيلي خوبي بود و جدا از نتيجه، خوشحالم كه اين ديدار يك رقابت سالم و مردانه بود.
اصغر حاجيلو سرپرست تيم استقلال نيز در اين باره به خبرنگار ما گفت: از بازيكنان پرسپوليس تشكر مي كنم كه مردانه بازي كردند و وقتي عقب  افتادند بازي را به تشنج نكشيدند.
* پس از آنكه تيم استقلال دومين گل خود را به ثمر رساند، طرفداران خشمگين تيم پرسپوليس با پرتاب بطري هاي آب، ميوه و اشياي ديگر به طرف نيمكت ذخيره هاي تيم پرسپوليس اعتراض خود را به عملكرد مربيان و بازيكنان اين تيم اعلام كردند.
آنان همچنين با شكستن تعدادي از صندلي هاي ورزشگاه و پرتاب كردن آن به طرف زمين، شعارهايي را نيز عليه مربي و بازيكنان اين تيم سر دادند.
*مسئولان و مربيان باشگاه پرسپوليس در پايان اين ديدار از گفت و گو با خبرنگاران در محوطه ورزشگاه خودداري كردند و به رختكن رفتند.
*عليرضا واحدي نيكبخت بازيكن تيم استقلال تهران كه در اين ديدار دچار مصدوميت شد، به بيمارستان انتقال يافت.
* به دليل ناهماهنگي ميان مسئولان ورزشگاه و نيروهاي انتظامي حاضر در ورزشگاه آزادي، حدود ۱۰ خبرنگار و همچنين برانكو ايوانكوويچ سرمربي تيم ملي فوتبال حدود ۴۵ دقيقه با درهاي بسته مواجه شده و از راه يافتن به داخل ورزشگاه محروم شدند كه اين مشكل در نهايت با دخالت مسئولان عاليرتبه ورزشگاه حل و فصل شد.

ليگ برتر واليبال ايران
هر چهار تيم شهرستاني باختند
گروه ورزشي: در ادامه هفته اول رقابت هاي ليگ برتر واليبال ايران تيم هاي دخانيات، پيكان و سايپا همگي از تهران مقابل حريفان خود به پيروزي رسيدند. در شروع اين بازيها نيز تيم هاي پاس و صنام از تهران تيم هاي مقابل خود را روز چهارشنبه با شكست مواجه ساخته بودند.
بدين ترتيب در پايان هفته اول هر چهار تيم شهرستاني حاضر در بازيهاي اين فصل با باخت روبرو شدند. در هفته نخست پيكان تهران تيم مدافع عنوان قهرماني با پيروزي سه بر صفر در اهواز تنها تيمي بود كه با برتري قاطع به صدر جدول رفت. اما بدون شك در بازيهاي هفته اول عنوان تيم هاي شگفتي ساز را بايد به دو تيم تازه وارد به ليگ برتر دخانيات و سايپا داد. دخانيات بر برق تيم چهارم فصل پيش غلبه كرد و سايپا هم در گنبد به يك برد ناباورانه رسيد.
نتايج بازيهاي هفته اول
* لوله سازي اهواز صفر - پيكان تهران ۳
* نئوپان گنبد ۲ - سايپا تهران ۳
* دخانيات تهران ۳ - برق تهران ۲
*صنام تهران ۳ - پگاه اروميه يك
* پاس تهران ۳ - قند شيروان يك

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
خارجي
سياسي
شهري
علمي
علمي فرهنگي
محيط زيست
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري اقتصادي
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري دانشجو
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   انديشه   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي   |   علمي فرهنگي   |  
|  محيط زيست   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |