چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۰۲
بازارچه خودرو
Front Page

مبارزه نابرابر با انبوه مشكلا ت درهم تنيده زندگي
سرنوشت اولين زن راننده تاكسي در تهران
002280.jpg
لا به لا ي اين شهر تنيده در فولا د و دود و سيمان، هستند انسان هايي كه مبارزه اي جانفرسا و نابرابر را با زندگي آغاز كرده اند. چه بسيارند زناني كه يك تنه - و بس مردانه- بار زندگي را بردوش گرفته و كمر به تأمين هزينه هاي خانواده  خود بسته اند. هر يك از ايشان به حرفه اي روي آورده و عليرغم بسياري تبعيض ها، با رنج فراوان درآمدي ناچيز را به كف ميآورند- به راستي چنين نيست؟- اما شايد كمتر بتوان گمان برد زني پيشه رانندگي را برگزيند، كاري كه اعصابي پولا دين و توان بسيار را مي طلبد. بي گمان شايد زمان آن فرا رسيده تا سازمان تاكسيراني دين خود به اين قشر محروم را ادا كند و با ساماندهي آنان، دست كم از رنج زندگيشان بكاهد.
خانم حكيمه فرهود اولين راننده تاكسي زن در تهران بود كه پيش از انقلا ب پشت فرمان تاكسي مي نشست و در سطح شهر به مسافركشي و حمل و نقل مسافران مي پرداخت. او در سال ۱۳۱۶ در شهر تبريز به دنيا آمد و از دوران نوجواني، فن تزريقات را از پدرش - كه يكي از پزشكان داروساز تبريز بود- فرا گرفت و پس از اخذ گواهينامه در اين رشته، در يكي از بيمارستان هاي خصوصي به عنوان متصدي تزريقات به مدت ۷ سال مشغول به كار شد.
فرهود در سال ۱۳۳۴ ازدواج كرد اما به سبب بيماري قلبي همسرش در سال ۱۳۳۸ كه او را از كار كردن باز داشت، در اوان جواني ناچار به تأمين هزينه هاي خانواده شد. او همچنين به خاطر علا قه شديد به رانندگي در سال ۱۳۴۸ با تلا ش فراوان موفق به گرفتن كارنامه تاكسيراني شد و از سال ۱۳۵۰ به اين كار پرداخت. وي در زمينه ديدگاه مردم مي گفت: >مردم در روزهايي كه تازه كار رانندگي تاكسي را شروع كردم نمي توانستند باور كنند كه يك زن هم مي تواند به خوبي كار يك راننده تاكسي را آن هم در شهر شلوغي مانند تهران انجام دهد. سرانجام اين امر براي همه آنها به صورت عادي در آمد. رانندگي تاكسي حوصله و صبر و بردباري مي خواهد.< خانم فرهود علا وه بر اينكه يك راننده تاكسي مجرب و موفق بود، همسري مهربان و پرستار صبور براي شوهر بيمار و مادري فداكار براي سه فرزندش به شمار مي رفت. او از آن روزها چنين ياد مي كرد: > همه روز كار خود را از ساعت شش و هفت صبح شروع و يك سره دنده عوض مي كردم تا ساعت ۲ بعدازظهر و بعد از آن به خانه مي رفتم، ناهار بچه ها را درست مي كردم و به همسر بيمارم مي رسيدم.< كار سخت رانندگي تاكسي هيچ وقت مانعي نشد تا وي از فرزندان و همسرش غافل بماند. اطرافيانش از او به عنوان يك مادر خوب، فداكار و نمونه ياد مي كنند، كسي كه براي چرخاندن چرخ مالي خانواده حرفه دشوار رانندگي را برگزيد و سختي هاي آن را به هيچ گرفت.
اتحاديه تاكسي راني بعد از انقلا ب مجوزي به زنان براي رانندگي تاكسي نداد و خانم حكيمه فرهود ديگر نتوانست به عنوان راننده تاكسي به كار خود ادامه دهد.
در ۲۰ مرداد ماه سال جاري ساعت ۵/۱ بعدازظهر يك اتومبيل پرايد در حال گذر از بزرگراه شيخ فضل الله نوري زير پل آزمايش به علت سرعت زياد حكيمه فرهود را زير گرفت و اين بانو كه روزگاري پشت فرمان اتومبيل مي نشست ، طي اين حادثه جان سپرد. راننده پرايد متواري شد و پليس هنوز در حال جست و جوي عامل مرگ اين بانو است.
اما آن چه حكيمه فرهود انجام داد كم نظير بود. او كه براي خوشبختي فرزندان و آرامش خانواده تمام سعي و تلا ش خود را انجام مي داد به همه ثابت كرد هيچ كاري وجود ندارد كه از انجام آن ناتوان باشند. او نهيب زد زنان مي توانند و بايد پا به پاي مردان پيش بروند و بار سنگين اقتصادي خانواده را به دوش بكشند.

صحبت كردن با تلفن همراه هنگام رانندگي خطرناك است
محققان فرانسوي در تحقيقي جديد دريافتند استفاده از تلفن همراه گوشي دار (هندزفري) براي صحبت كردن به هنگام رانندگي حتي خطرناكتر از استفاده از اين دستگاه به طور مستقيم و با دست است.
مؤسسه تحقيقاتي >اينرتس< اعلا م كرد: افراد بايد از خطرات استفاده از دستگاههاي تلفن همراه گوشي دار به هنگام رانندگي آگاه شوند. طي تحقيقات صورت گرفته بر روي افرادي كه به هنگام نشستن در يك دستگاه شبيه ساز رانندگي با تلفن همراه صحبت مي كردند، نتايج جالبي به دست آمد.
- تمركز مورد نياز براي انجام مكالمه تلفني، شرايط ذهني لا زم جهت رانندگي سالم را كاهش مي دهد.
- هنگامي كه رانندگان از دستگاههاي تلفن همراه متشكل از گوشي و ميكروفن استفاده كردند به طور متوسط ۴/۷ درصد از چراغهاي قرمز را بدون توقف رد مي كردند و اين رقم به هنگام عدم استفاده از اين دستگاهها ۱/۱ درصد بود.
- همچنين حين صحبت كردن با اينگونه گوشي ها، زمان ترمز كردن به هنگام عبور يك شيء ۲۵ درصد طولا ني تر از زماني بود كه از تلفن همراه هنگام رانندگي اسفاده نمي شد.
ماهيت مكالمه 
تحقيقات نشان مي دهد ماهيت مكالمه نيز نقش مهمي در تعيين ميزان تمركز راننده بر جاده و تلفن ايفا مي كند.
يك مكالمه گزارشي مانند خريد كردن از يك فروشگاه كم خطر است. ولي گفت وگو در خصوص برنامه ريزي مثلا ً مسافرت يا يك ملا قات به نسبت خطر بيشتري دارد.
اما حالت بدتر صحبت كردن با يك موكل يا مشتري است كه به مراتب خطر بيشتري نسبت به ساير مكالمات دارد.
متأسفانه تلفنهاي همراه گوشي دار مفهوم غلطي از امنيت و عدم خطر را براي استفاده كنندگان ايجاد كرده است. به گفته محققان در دست داشتن تلفن همراه معمولي به راننده نوعي احساس عدم تسلط را القاء مي كند كه در نتيجه آن سرعت خود را كم كرده و يا در سمت راست جاده توقف مي كند. اما برعكس، در صورت استفاده از تلفن همراه گوشي دار، راننده احساس خطر عدم تسلط و نامساعد بودن شرايط را ندارد و همچنان با سرعت به رانندگي ادامه مي دهد.

|  بازارچه خودرو  |   بازارچه مسكن  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |