چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۲
مخارج سنگين درمان بيماري هاي ناشي از مصرف دخانيات
۸۰۰ ميليارد تومان در سال دود مي شود
بيشترين جمعيت سيگاري هاي كشور را افراد ۲۰ تا ۲۴ سال (۳۲ درصد) تشكيل مي دهند و پس از آن بيشترين آمار سيگاري ها به جوانان ۱۵ تا ۱۹ سال (۱/۳۱درصد) تعلق دارد
002274.jpg
معصومه موسي وند
۵/۷ ميليون نفر در ايران سيگاري هستند كه اين عده سالا نه ۵۰ ميليارد نخ سيگار مصرف مي كنند و ضمن صرف حدود ۸۰۰ ميليارد تومان مقادير هنگفتي بر هزينه هاي درماني كشور مي افزايند.
بخش اعظم سيگار مصرفي كشور از طريق شركت هاي چند مليتي كه پايگاه آمريكايي دارند تأمين و كمتر از يك سوم بازار توسط شركت دخانيات توليد مي شود. بررسي ها نشان مي دهد به دليل رواج قاچاق سيگار بسياري از سيگارهاي موجود در بازار تقلبي هستند و صدمات جبران ناپذيري به مصرف كنندگان وارد مي كنند.
قيمت سيگار طي سال هاي اخير گرچه افزايش چشمگيري نداشته اما هماهنگ با نرخ تورم پيش رفته و اكنون هر بسته سيگار ايراني و خارجي رايج و پرمصرف در بازار ايران را مي توان از ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان خريداري كرد.
رواج قاچاق موجب شده است بر كيفيت بخش قابل توجهي از سيگارهاي وارداتي نظارتي صورت نگيرد و شركت هاي خارجي با تغيير تركيبات محصولا ت خود، تلا ش كنند به بازار بزرگتري در كشور دست پيدا كنند.
از سوي ديگر بيش از ۵۰ درصد بازار ايران در اختيار شركت هاي آمريكايي است كه تحقيقات نشان داده است توليدات آنها خطرناك ترين نوع سيگار در جهان است.
براساس يافته هاي علمي ماده سمي نيتروزامين در اين سيگارها ۳ تا ۴ برابر ديگر توليدات است.
برهمين اساس اكثر كشورها محدوديت هاي بيشتري براي ورود سيگارهاي آمريكايي تدوين كرده اند.
مرگ و مير ناشي از مصرف دخانيات در جهان 
۹۳۰ ميليون تن از ۱/۱ ميليارد سيگاري جهان در كشورهاي در حال توسعه زندگي مي كنند. اين موضوع نشان مي دهد، دخانيات در كشورهاي در حال توسعه كه امكانات درماني كمتري دارند بيشتر به مرگ مي انجامد و از سوي ديگر مصرف سيگار در كشورهاي در حال توسعه كاهش يافته است.
براساس آمارهاي رسمي سالا نه حدود ۵ ميليون نفر در جهان بر اثر مصرف دخانيات جان خود را از دست مي دهند، كه در اين ميان ۷۵ درصد تلفات سيگار مربوط به كشورهاي در حال توسعه است. اين آمار طي سال هاي گذشته بيش از ۸۴ درصد افزايش يافته است.
محققان دانشگاه  هاروارد اعلا م كرده اند، مهم ترين علل مرگ و مير ناشي از مصرف دخانيات به علت بيماري هاي قلبي و ريوي بوده است.
برآوردها نشان مي دهد با توجه به محدود شدن شركت هاي توليد كننده سيگار در كشورهاي در حال توسعه و هجوم اين شركت ها به كشورهاي جهان سوم كه قادر به كنترل مرزهاي خود نيستند و برنامه جدي براي كاهش مصرف دخانيات ندارند آمار مرگ و مير ناشي از سيگار ظرف ۳۰ سال آينده به دو برابر رقم فعلي خواهد رسيد.
شكست برنامه مبارزه با مصرف دخانيات در ايران 
در شرايطي كه كشورهاي توسعه يافته طي چند دهه اخير با اجراي برنامه هاي گوناگون و ايجاد محدوديت هاي مختلف مصرف دخانيات را كنترل كرده و كاهش داده اند در ايران چنين روندي با جديت پيگيري نشده و با اين حساب جمعيت سيگاري هاي ايران و ميزان مصرف دخانيات رو به افزايش است.
اكثر كشورهاي جهان با افزايش ماليات بر مصرف سيگار، ممنوعيت هاي مصرف سيگار در اماكن مختلف، افزايش رقم بيمه هاي درماني و عمر افراد سيگاري، محدوديت هاي اجتماعي و افزايش آگاهي مردم از سنين كودكي، برنامه هاي خود را براي كاهش مصرف سيگار پيگيري مي كنند كه مي توان به جديدترين موارد در كشورهاي مختلف اشاره كرد:
- دبير كل سازمان ملل متحد سيگار كشيدن در اين مركز را ممنوع كرد. اين دستورالعمل شامل همه دفاتر اين سازمان مي شود.
- امارات قانون منع فروش سيگار به افراد زير ۱۸ سال را با جديت كامل به اجرا گذاشت.
همچنين در شهرهاي شارجه و ابوظبي اطلا عيه ممنوعيت فروش سيگار بايد در فروشگاهها نصب شود.
در اين دو شهرهمچنين با افزايش ماليات بر مصرف سيگار قيمت آن به دو برابر رقم قبلي رسيده است. همچنين مصرف دخانيات در فضاهاي سبز اين كشور ممنوع شده است.
- اتحاديه اروپا همه كشورها را ملزم كرد مانع فروش سيگار بدون درج پيام بهداشتي شوند. علا وه بر اين، ماليات بر مصرف سيگار در كشورهاي عضو اين اتحاديه اخيراً ۲۰ درصد افزايش يافته است.(عوارض و ماليات دريافتي از مصرف سيگار در كشورهاي توسعه يافته به حدي است كه قيمت هر بسته سيگار به ۵/۲ تا ۶ دلا ر رسيده در حالي كه قيمت سيگار در ايران به طور متوسط كمتر از يك دلا ر است.)
اين اتحاديه قصد دارد حجم پيغام هاي بهداشتي روي پاكت سيگار را به ۳۰ تا۴۰ درصد رسانده و تعداد هشدارها را به ۱۴ مورد افزايش دهد.
- يازده كشور جنوب و جنوب شرق آسيا براساس توافقنامه اي محدوديت هاي واردات، توليد و مصرف دخانيات را افزايش مي دهند.
- ژاپن توليدكنندگان و واردكنندگان سيگار را ملزم كرد روي پاكت ها علا وه بر درج هشدار نسبت به احتمال خطر مرگ، نام بيماري هاي سرطان ريه و سكته قلبي نيز نوشته شود.
در ژاپن نيز آمار مصرف سيگار نظير فرانسه، اتريش، آمريكا، استراليا و چند كشور اروپايي ديگر رو به كاهش است.
- ايجاد واحد درسي براي شناسايي مضرات سيگار در دانشكده هاي پزشكي در استراليا اجباري شد.
- دولت فرانسه قيمت سيگار را با افزايش ماليات ۲۰ درصدي افزايش داد و براساس آن سهم ماليات دولتي از فروش سيگار به ۸۰ درصد رسيد.
همچنين مجلس سناي فرانسه ممنوعيت فروش سيگار به افراد كمتر از ۱۶ سال را تصويب كرد. براي مجرمان جريمه سنگين حداقل ۱۵۰ يورويي در نظر گرفته شد. همچنين براساس قوانين، جديد آموزش و پرورش فرانسه بايد نسبت به آموزش هاي لا زم به دانشآموزان اقدام كند.
مشكلا ت ويژه براي مبارزه با دخانيات 
ايران به دليل شرايط ويژه با شرايط سخت تري در جريان مبارزه با دخانيات روبه رو است. با توجه به قرار گرفتن ايران در مسير ترانزيت مواد مخدر افزايش مصرف سيگار مي تواند به افزايش اعتياد به مواد مخدر بينجامد. براساس آمارهاي اعلا م شده از سوي وزارت بهداشت بيش از ۹۵ درصد افراد معتاد قبلاً از مواد >دروازه اي< مانند سيگار و حشيش استفاده كرده اند.
از سوي ديگر جوان بودن جمعيت و تغيير فرهنگ كه به افزايش تعداد خانم هاي سيگاري انجاميده نقش مو‡ثري در افزايش مصرف دخانيات در كشور دارد.
به رغم همكاري وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش براي ارايه آموزش هاي لازم و هشدار به دانشآموزان هنوز اين برنامه ها در مدارس به اجرا در نيامده است و انجمن هاي مردمي نيز نتوانسته اند كار مو‡ثري براي كاهش مصرف دخانيات انجام دهند.
رواج استفاده از قليان و توليد تنباكوهاي ميوه اي نيز به مصرف دخانيات در سال هاي اخير دامن زده است به طوري كه فروش قليان سر چهارراه ها و در فروشگاهها بسيار رايج شده است.
از سوي ديگر به دليل رواج واردات قاچاق و عدم امكان كنترل فروشگاهها امكان اخذ عوارض و ماليات مصرف براي افزايش قيمت سيگار وجود ندارد و ايران از جمله كشورهايي است كه در آن سيگار به نسبت ساير كشورها بسيار ارزان يافت مي شود.
در مورد ديگر برنامه هاي كاهش مصرف نيز برنامه جديدي در كشور وجود ندارد. منع مصرف سيگار در اماكن مختلف طي سال هاي اخير افزايش نيافته است و درحال حاضر فقط مصرف سيگار در ادارات دولتي و اماكن عمومي سربسته ممنوع است. درگيري هاي سياسي و عدم فعاليت جدي انجمن هاي مبارزه با دخانيات و وزارت بهداشت از جمله عوامل افزايش نيافتن محدوديت هاي مصرف دخانيات در كشور است.
همچنين طي سال هاي اخير برنامه اجرايي براي گنجاندن زيان هاي ناشي از مصرف سيگار در كتب درسي تدوين نشده است و تبليغات عمومي رسانه اي براي كاهش مصرف نيز در حد بسيار پاييني است.
تنها اقدام جديد صورت گرفته، الزام واردكنندگان قانوني به درج پيغام بهداشتي روي پاكتهاي سيگار در سال جاري است. شركتهاي بيمه نيز محدوديت خاصي براي افراد سيگاري در نظر نگرفته اند. آمارهاي تفصيلي مصرف سيگار نشان مي دهد بيشترين جمعيت سيگاري هاي كشور را افراد ۲۰ تا ۲۴ سال (۳۲ درصد) تشكيل مي دهند و پس از آن بيشترين آمار سيگاري ها به جوانان ۱۵ تا ۱۹ سال 
(۱/۳۱درصد) تعلق دارد. همچنين آمارها نشان مي دهد ۸ درصد سيگاري ها از سن ۱۴ سالگي استعمال دخانيات را آغاز كرده اند كه ضمن به صدا درآوردن زنگ خطر ثابت مي كند دولت برنامه هاي موفقيتآميزي را براي كاهش مصرف دخانيات طي يك دهه اخير صورت نداده است. در زمينه منع تبليغات سيگار نيز با توجه به رواج استفاده از اينترنت و وسائل ارتباط جمعي شبيه به آن، اين برنامه در حال از دست دادن كارآيي خود است.
قانون منع تبليغات دخانيات در حال حاضر فقط به محدود شدن مصرف سيگارهاي ايراني انجاميده است و شركت هاي خارجي بويژه آمريكايي به راحتي به تبليغ محصولات خود ادامه مي دهند كه اين تبليغات در فيلمهاي سينمايي خارجي، تصاوير مسابقات اتومبيلراني و... خارجي از تلويزيون، برچسبها و پوسترهاي سطح شهر و ارائه جوايز براي خريد سيگار به چشم مي خورد.
به عبارت ديگر قانون فوق به افزايش مصرف سيگارهاي خطرناك تر و اعتيادآورتر خارجي دامن زده است.
جديدترين يافته ها درمورد عوارض ناشي از مصرف سيگار
پزشكان يوناني دريافته اند،قرارگرفتن در معرض دود سيگار محيط حتي در مقادير اندك خطر ابتلا  به بيماري قلبي را افزايش مي دهد.
براساس نتايج تحقيقات افرادي كه فقط چند بار در هفته در معرض دود سيگار بوده اند خطر ابتلا  به بيماري  قلبي براي آنها طي ۵ سال ، ۱۵ درصد افزايش نشان مي دهد.
بررسي بيش از ۱۹۰۰ تن نشان داد ميزان خطر در مدت بيش از ۳۰ سال بيش از دو برابر مي شود.
اين پزشكان در كنگره انجمن قلب اروپا در وين خواستار ممنوعيت استعمال دخانيات در محل كار شدند.
دانشمندان به شواهد بيشتري در مورد تأثير مضر سيگار در اثر بخشي داروهاي آسم دست يافته اند.
پژوهشگران دانشگاه گلا سكو مي گويند: استعمال سيگار مي تواند در كار داروهاي آسم اختلا ل ايجاد كند. اين دانشمندان در كنفرانس انجمن بيماري هاي تنفسي اروپا در وين اعلا م كردند، سيگار كشيدن مي تواند خطر بروز مشكلا ت تنفسي يا حمله آسمي را در اين بيماران افزايش دهد.
اين يافته ها بر لزوم تشويق بيماران آسمي به ترك سيگار تأكيد مي كند. آمارها نشان مي دهد كه ۴۰ درصد بيماران آسمي ۱۶ تا ۴۴ ساله سيگار مي كشند.
تصاوير جديدي كه با استفاده از دستگاه اسكن از بدن افراد سيگاري تهيه شده نشان مي دهد كه مواد سمي موجود در توتون سيگار تنها به ريه هاي اين افراد آسيب  نمي رساند، بلكه از ميزان يكي از آنزيم هاي حياتي در بدن آنان مي كاهد.
به نوشته نشريه علمي آكادمي علوم آمريكا در اين بررسي ها روشن شده كه ميزان آنزيم هايي كه از فشار خون زياد و حملا ت قلبي جلوگيري به عمل ميآورد در بخش هاي اساسي بدن افراد سيگاري نظير قلب و كليه ها و طحال به نصف يا يك سوم ميزان طبيعي كاهش مي يابد.
آنزيم مورد بحث مونوآمين اكسيداز نام دارد كه با شكستن برخي از اسيدهاي آمينه از جمله اسيدهايي كه در پنير يافت مي شود از ازدياد فشار خون جلوگيري به عمل ميآورد.
تحقيقات جديد نشان مي دهد استعمال سيگار در اوايل دوران بارداري خطر بروز شكاف كام را در نوزادان تا سه برابر افزايش مي دهد.
تحقيقات پروفسور پيتر موسي از دانشكده دندانپزشكي دانشگاه >دانده< كه سرپرستي يك تحقيق سازمان بهداشت جهاني در مورد علل شكاف كام و لب در سراسر جهان را به عهده دارد بيانگر ارتباط مهمي بين سيگار كشيدن و ناهنجاري هاي چهره در كودكان است.
پروفسور موسي مي گويد: كام دهان طي ۴۸ ساعت حياتي در اوايل دوران بارداري و در هفته هاي ششم تا هشتم شكل مي گيرد و استعمال سيگار مي تواند اين روند را دچار اختلا ل كند.
وي مي افزايد: گرچه عوامل ديگري نيز در بروز شكاف كام نقش دارند، اما استعمال سيگار ظاهراً يك عامل مهم خطر در بروز اين اختلا ل است.
غالباً زنان در اين مرحله از بارداري از حاملگي خود بي خبرند و مبادرت به استعمال سيگار مي كنند بدون آنكه بدانند اين كار چه پيامدهاي ناگواري بر روي جنين در حال رشد و نمو مي گذارد.
وي گفت: هر چند سيگار يك خطر مهم بهداشتي محسوب مي شود، اما عموماً در مورد انتقال آثار سيگار از مادر به جنين آگاهي چنداني وجود ندارد.
رئيس مركز تحقيقات غدد درون ريز و متابوليسم دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: زنان سيگاري چهار برابر بيشتر از زنان غير سيگاري در معرض ابتلا  به سرطان دهانه رحم هستند.
سهيلا  الله ورديان افزود: بر اساس نتايج به دست آمده از مطالعات متعدد، قدرت باروري زناني كه سيگار مي كشند يا در معرض دود سيگار ديگران قرار دارند نيز نسبت به ساير زنان كمتر است.
وي افزود: هر چه تعداد سيگارمصرفي زنان بيشتر باشد، تأخير در باردارشدن آنان نيز بيشتر است.
اين محقق با اشاره به اينكه استعمال سيگار احتمال ايجاد بيماري هاي قلبي عروقي و بيماري هاي تنفسي را نيز در انسان افزايش مي دهد، گفت: زنان سيگاري كه از قرص هاي ضد بارداري استفاده مي كنند بايد بدانند كه مصرف همزمان سيگار و قرص هاي ضد بارداري، احتمال حمله قلبي، سكته مغزي و ساير بيماري هاي قلبي و عروقي را به ده برابر افزايش مي دهد.
اين كارشناس در زمينه اثرات كشيدن سيگار در دوران حاملگي گفت: سقط جنين، خونريزي دوران بارداري، كنده شدن زودتر جفت، پارگي زودرس كيسه آب زنان باردار و حاملگي خارج از رحم از مهم ترين عوارض خطرناك براي مادر سيگاري و جنين وي است.
الله ورديان همچنين در زمينه اثرات سيگار بر روي نوزادان گفت: نوزادان مادران سيگاري در زمان تولد به طور متوسط كم وزن تر از نوزادان ديگر بوده و احتمال مرگ و مير در بين آنان نيز بيشتر است.
برخي مطالعات نشان داده است كه مرگ و مير نوزادان مادران سيگاري در هفته اول تولد ۳۰ درصد و احتمال مرگ و ميرناگهاني آنان ۲۵ درصد بيشتر از نوزادان مادران
غير سيگاري است.
وي همچنين عفونت هاي جديد و شديد تنفسي و كوتاه قدي در بين كودكان را از ديگر عوارضي دانست كه در اثر مصرف سيگار مادران اين كودكان در طول بارداري بروز مي كند.از سوي ديگر تحقيقات نشان داده است:آمار روبه رشد استعمال دخانيات، تعداد مبتلا يان به سرطان حنجره را در كشور افزايش داده است.
دكتر محمدحسن خالصي، رئيس انجمن جراحان گوش و حلق و بيني ايران در اين باره اظهار داشت: به دليل مصرف دخانيات به ويژه سيگار، مردان حداقل ۱۰ برابر بيشتر از زنان به سرطان حنجره دچار مي شوند.
رئيس دانشكده بهداشت يزد نيز از سيگار به عنوان عامل ۱۷ درصد از مرگ و ميرهاي ناشي از بيماري هاي قلبي و عروقي به ويژه در افراد بالا ي ۶۵ سال نام برد.
دكتر محمدحسن احرامپوش ضمن اعلا م مطلب فوق افزود: اين عادت ناپسند در ضمن عامل ۲۳ درصد از ناتواني هاي قلبي- عروقي در افراد زير ۴۵ سال است.
وي اظهار داشت، احتمال مرگ افراد سيگاري در هر هشت سال دو برابر افرادي است كه اين عادت را ترك كرده اند. كشيدن سيگار، موجب مي شود تا خطر مرگ ناشي از بيماري هاي قلبي، عروقي دو تا سه برابر شود كه اين خطر با افزايش سن بيشتر مي شود.
احرامپوش گفت: تحقيقات نشان مي دهد كه تا دو سال پس از ترك سيگار، احتمال بروز بيماري هاي قلبي عروقي و سكته مغزي كاهش يافته و افرادي كه پنج سال از ترك سيگار آنها گذشته باشد اين احتمال براي آنها همانند افراد غير سيگاري است

برگزاري نمايشگاه هنري
همزمان با نمايشگاه صوتي و تصويري تهران كه از روز گذشته در محل نمايشگاه بين المللي تهران كار خود را آغاز كرده ، نمايشگاه تلفيقي هنري نيز برگزار شده است كه وجود اين دو مجموعه ناهمگون در كنار يكديگر كمي عجيب مي نمايد.
به گزارش خبرنگار ما اين بخش جنبي شامل نمايشگاه تلفيقي نقاشي، عكاسي، تئاتر، فيلم، موسيقي و داستان است. اگرچه برگزاركنندگان نمايشگاه تاكنون گامهاي مو‡ثري را به سوي تخصصي شدن هر دوره برداشته اند اما هنر اين سرزمين، نقاشي، داستان نويسي و... براي پيمودن سير تكاملي خود و تكرار روزهاي پرفروغ گذشته نيازمند توجه بيشتر مسئولا ن است.
زمان برگزاري اين نمايشگاه ساعت ۰۰/۱۱ تا ۰۰/۱۲ و ۳۰/۱۵ تا ۳۰/۱۶ بعدازظهر اعلا م شده است.
در چهارمين نمايشگاه صوتي تصويري تهران به دليل رقابت شديد توليدكنندگان داخلي و نمايندگان شركت هاي خارجي اكثر فعالا ن بازار ايران حضور دارند.

آيينه تصوير
002284.jpg

با وجود فقر شديد مالي تكنولوژي در سرزمين هفتاد و دو ملت، سيري پرشتاب گرفته. متخصصان هندي هم چنان پرشتاب و دقيق، يك به يك قله هاي علم را فتح مي كنند و در زمينه هاي گوناگون، ثروت هنگفتي را در ازاي فروش تكنولوژي خود به دست ميآورند. اكنون نوبت به وادي گوشي هاي تلفن همراه رسيده تا آنها به رقابت با ساير شركت هاي بزرگ جهان برخيزند. هم اكنون انواع گوشي هاي تلفن همراه در اين كشور ساخته مي شود و كارشناسان معتقدند اين روند به زودي شتاب بيشتري به خود خواهد گرفت كه مي تواند براي جامعه هند بسيار پرمنفعت باشد.
002282.jpg

سيگار را يكي از مضرترين مواد مصرفي بشر در قرن اخير مي دانند. بيماري هاي گوناگون و هراز چند گاه مهلك نظير سرطان، پيامد پرداخت مبلغي است كه برخي براي از دست دادن سلا متي خود مي پردازند. اما دولت هاي اروپايي رفته رفته با در نظر گرفتن زيان هاي ناشي از كشيدن سيگار و يا استشمام دود آن و هزينه هاي هنگفتي كه به ناچار براي برطرف ساختن اين دست آسيب ها مي پردازند، استفاده از سيگار در مكان ها عمومي را ممنوع مي سازند. هم اكنون دولت ايرلند قصد دارد كشيدن سيگار در محل كار و رستوران ها را غير مجاز اعلا م كند.
002288.jpg

جداسازي دوقلوها در كشورهاي گوناگون توجه محافل علمي را معطوف خود ساخته است. هم اكنون گروهي از پزشكان در نيويورك مقدمات جراحي و جداسازي دو قلوهاي فيليپيني را كه از ناحيه سر به هم چسبيده اند، فراهم ميآورند. در حال حاضر مجموعه اي از پزشكان ويتنامي و آمريكايي، پس از جدا كردن دو قلوهاي به هم چسبيده تايلندي كه با موفقيت انجام شد، مشغول انجام عمل هاي تكميلي روي اين نوزادان ده ماهه هستند. آنها به همراه پرستاران ساعت هاي دشوار و پردغدغه اي را تجربه مي كنند.
002286.jpg

فلج اطفال بيماري است كه اكنون در كشورهاي پيشرفته ريشه كن شده است اما هنوز در برخي از كشورهاي در حال توسعه و جهان سوم كودكان بسياري را در دام خود گرفتار ميآورد. از اين رو سازمان هاي بهداشت جهاني و بسياري از انجمن هاي خيريه ديگر كه فعاليت هاي خود را در چنين كشورهايي دنبال مي كنند طرح گسترده اي را براي واكسينه كردن كودكان به مرحله اجرا در آورده اند. اكنون واكسن اين بيماري در اتيوپي با مراجعه خانه به خانه به بيش از ده ميليون خردسال خورانده شده تا آنها در آينده زندگي سالمي را تجربه كنند.

ده پرسش روز
نوجوانان
جنسيت و سن: پسر، ۱۷ ساله 
002302.jpg

رشته تحصيلي: رياضي فيزيك 
۱-علا قه داريد چكاره شويد؟
مهندس معماري 
۲-فكر مي كنيد علم بهتر است يا ثروت؟
هر دو با هم خوب هستند۵۰%و۵۰% از هردو باشد خوب است.
۳-ترجيح مي دهيد ستاره معروف سينما شويد يا صاحب يك سوپر بزرگ؟
ستاره معروف سينما.
۴-فكر مي كنيد راه و رسم رسيدن به زندگي خوب چه باشد؟
داشتن فكر وعقل درست در تمامي زمينه ها و استفاده مناسب از راه ها و روش ها صحيح زندگي و از دست ندادن فرصت ها.
۵-هزينه ورزش كردن بيشتر است يا تئاتر و سينما رفتن؟
هزينه تئاتر وسينما بيشتر است. در صورتي كه ورزش را به شكل حرفه اي دنبال نكنيم و در منزل و پارك ورزش كنيم هزينه ورزش كمتر از سينما وتئاتر است.
002276.jpg

۶-در سال چند بار به سلماني مي رويد و هر بار چقدر مي پردازيد؟
هر دو ماه يك بار ۱۵۰۰ تومان.
۷-اگر امروز يك ميليون تومان به دست آوريد با آن چه مي كنيد؟
همه اين يك ميليون تومان را سكه طلا  مي خرم.
۸-اگر ده ميليون به دست آوريد چه مي كنيد؟
در يك شركت معتبر سرمايه گذاري مي كنم.
۹-فكر مي كنيد والدينتان راه و رسم خرج كردن را بلد هستند؟
با توجه به گراني و خرج بالا  در زندگي، خيلي خوب بلد هستند و توانسته اند از پس مشكلا ت بربيايند.
۱۰-اگر بتوانيد يك اتومبيل پژوي نو به پدرتان هديه دهيد، يا دو ماه راهي سفر اروپايي شويد، كدام را بر مي گزينيد؟
دو ماه سفر اروپا را ترجيح مي دهم زيرا دوست دارم با فرهنگ كشورهاي مختلف آشنا شوم و اين فرصت بسيار خوبي است.

پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
بهترين راه براي مردن چيست؟
در صلح و به سوي >نور<.
وقتي هنوز كاملا ً سالم هستيد بخواهيد شما را در فريزر بگذارند تا قرن هاي آينده، زماني كه امكان پذير شد دوباره به جهان زندگان باز گرديد.
اگر منظورتان از بهترين راه، طريقي بدون درد است بمب اتم چاره ساز است. سيستم عصبي بدنتان قبل از اينكه مغز فرصت هرگونه واكنشي را بيابد از كار مي افتد و شما هيچ دردي را حس نمي كنيد.
در خواب، مثل پدربزرگم، نه مثل چهارنفر ديگري كه در ماشين بودند با فرياد و جيغ و داد.
مدت بسيار زيادي پس از آنكه به دنيا آمدم.
نمي دانم بهترين راه مردن چيست اما تنها به يك جمله از وودي آلن بسنده مي كنم: >من از مردن نمي ترسم، فقط نمي خواهم موقعي كه اتفاق مي افتد آنجا باشم!<
در هشتاد و پنج سالگي، وقتي كه در رختخواب دراز كشيده ايد، رقيب عشقي تان پا به اتاق بگذارد و شما را بكشد.
نيچه مي گويد: >بهترين راه اين است كه اصلاً  زاده نشويم.<
در حالي كه به سوي دره مي رانيد و تنها به صداي موتور ماشين گوش فرا داده ايد.
در رختخواب دراز بكشيد و از اعضاي خانواده، كساني كه دوستشان مي داريد بخواهيد كنار تخت بنشينند. اما اگر مرگي جنجالي يا حماسي را دوست داريد، بهتر است به جاي آنها از رسانه ها بخواهيد بيايند.
در لباس آتش نشانان وقتي براي خاموش كردن يك آتش بزرگ مي رويد، قهرمانانه جان خود را براي نجات ديگران از دست بدهيد.
شامگاهان به هنگام غروب آفتاب، كنار ساحل، در فضايي كاملا ً احساسي، يك كوسه شما را درسته بخورد.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
002304.jpg
كودكان امروز، كودكان ديروز
با گذشت زمان و رشد فرهنگ مصرف گرايي، شاهد هستيم كودكان و بچه هاي امروزي بسان همتايان خود در گذشته نه چندان دور، آن قدرها به مسائل اقتصادي خانواده همچون مشاركت در كار گروهي، صرفه جويي و كمك به افزايش درآمد خانواده فكر نمي كنند. بر عكس آنچه در ذهنشان جاي گرفته، كامپيوتر و اينترنت، لباس هاي آنچناني و غير است. بد نيست در متون آموزشي مدارس، بخشي گنجانده شود تا فرهنگ مشاركت در اقتصاد خانواده بين كودكان افزايش يابد.
مجيدي نصيري، كارشناس خدمات الكترونيك 
چطور وارد مي شوند؟
خواستم از مسئولا ن گمرك كشور سو‡ال كنم اين همه لوازم بي نام و نشان چيني كه بدور از هرگونه استاندارد و كيفيت لا زم، كپي برداري شده اند، از چه منافذ و معابري وارد كشور مي شوند؟ اگر اين كار قانوني است، چرا وزارت بازرگاني، استاندارد لا زم را براي اجناس وارداتي به خصوص لوازم خانگي در نظر نمي گيرد ؟ اگر غير قانوني است، پشت ويترين مغازه ها چه مي كند؟
چندي پيش يك ضبط چيني با نام... خريدم كه هنگام باز كردن جعبه آن، ديدم حتي پيچ هم به بدنه ندارد، جالب اين كه اين مارك هم نمايندگي و هم شركت ثبت شده دارد.
يك شهروند
بورس رونق ندارد
بازار بورس و سهام، مانند سابق رونق ندارد و از شفافيت  كافي برخوردار نيست. به خصوص سرمايه گذاران جزء كه سابق بر اين، توان ريسك داشتند و در جرايد مختلف صداي آنها منعكس مي شد، امروز با شنيدن بورس لرزه بر تنشان مي افتد. چرا كه دچار ضررهاي فراوان شده اند و صدايشان هم به جايي نمي رسد.
توفيق 
پنيرهاي كپك زده 
چندي پيش يك بسته پنير خريداري كردم كه در تاريخ ۶/۶/۸۲ توليد و تاريخ انقضاي آن ۶/۹/۸۲ درج شده بود. اما با بازكردن درب آن ديدم تمام پنير كپك زده و غير قابل استفاده است. در ضمن تماس هاي مكرر من با شركت مربوطه، تاكنون هيچ نتيجه اي نداشته. خواهشمندم در اين گونه مسائل، آقايان حساسيت بيشتري به خرج دهند و حداقل جواب اعتراض و شكايت را معقولا نه بدهند.
نام محفوظ، جانباز و بازنشسته ارتش 
سد معبر
اتومبيلهاي يك مو‡سسه خدماتي در بلوار كشاورز، تقاطع جمالزاده به دليل فقدان پاركينگ، در پياده رو پارك مي شوند و با سد معبر، عبور و مرور مردم را با مشكل مواجه ساخته اند. نظر به اينكه خود اين تقاطع، صرفنظر از اين مشكل نياز به اصلا ح هندسي دارد، رسيدگي به مسأله ضروري است.
شيخي - ۵۵ ساله 
ميدان نامجو: منطقه ۴ يا ۵؟
تردد مسافركش هاي شهرستاني در ميدان نامجو (منطقه ۷ شهرداري) و ناديده گرفتن قوانين راهنمايي و رانندگي از سوي آنها، تردد خودروها در ورودي و خروجي ميدان را با مشكل مواجه ساخته و ترافيك سنگيني ايجاد مي كند. از آنجا كه اين ميدان در حد مرز منطقه ۴ و ۵ راهنمايي و رانندگي واقع شده، هيچكدام از اين مناطق مسئوليت رسيدگي به ترافيك و يا حتي تصادفات ميدان نامجو را برعهده نمي گيرد و هر يك، مردم را به ديگري پاس مي دهد.
ناطق 
مگر چقدر خرج دارد؟
مسير جاده مخصوص - شهريار به علت كم عرض بودن، چاله هاي فراوان، خرابي آسفالت و تردد ۲۴ ساعته ماشينهاي سنگين باري، سالهاست كه تلفات جاني و مالي هنگفتي را به خانواده ها تحميل كرده است. مگر هزينه عريض و دو بانده كردن اين جاده چقدر است كه حتي با وجود كشتار روزانه مردم در اين منطقه، تن به آن نمي دهند؟
طاهره اكبري - كارمند ۲۷ ساله 
پيشنهاد به مردم 
به شهروندان عزيز پيشنهاد مي كنم حال كه نمي شود سر وقت مدارس غيرانتفاعي رفت، حال كه تحصيل فرزندانمان در مدارس دولتي ۲ شيفته هم ميسر نيست و پول مي خواهد، حال كه قيمت لوازم التحرير سر به فلك گذاشته، همگي با هم از فرستادن فرزندانمان به مدرسه منصرف شويم و به جاي آن خودمان در منزل با ذغال و تخته به آنها درس بدهيم. البته اگر فردا قيمت ذغال نجومي نشود!
يك شهروند
تصحيح و پوزش 
در شماره ۳۲۰۰، مورخ دوشنبه ۲۸ مهر، در گزارش >گوش نمي دهند< نام و فرمول جوش شيرين به اشتباه اسيد كريستالين دي كربوكسيليك ذكر شده بود كه >بيكربنات سديم< با فرمول ۳ NaHco صحيح است.

گوناگون
بازارچه خودرو
بازارچه مسكن
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
بازارچه لوازم صوتي - تصويري
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه لوازم صوتي - تصويري  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |