سه شنبه ۶ آبان ۱۳۸۲
سال يازدهم - شماره ۳۲۰۸
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
Front Page

طرح جديد وزارت بهداشت براي استقرار كادر درماني در اماكن عمومي
000148.jpg
وزارت بهداشت به منظور گسترش خدمات درماني و اشتغال زايي براي پزشكان، پيراپزشكان و كارشناسان بهداشت طرحي را به دولت ارائه كرده كه براساس آن، اين عده در مراكز پرجمعيت عمومي نظير شهربازي ها، پايانه هاي مسافربري و هتل هاي بزرگ 
و ... مستقر مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما به منظور افزايش رفاه شهروندان و گسترش خدمات درماني به منظور كاهش آسيب هاي وارده به مصدومان يا مبتلا يان به بيماري هاي مزمن در اكثر مراكز عمومي بزرگ، مراكز كوچك درماني ايجاد مي شود كه در ايران به دليل پايين بودن توان مالي و كمبود كادر درماني اين امر تاكنون محقق نشده است.
هزينه اين مراكز درماني عمدتاً در ديگر كشورها توسط متوليان خدمات رساني در مراكز عمومي كه عمدتاً در اختيار بخش خصوصي است تأمين شده و قسمتي از مخارج نيز توسط دولت ها از محل درآمدهاي عمومي دريافتي از طريق ماليات تأمين مي شود.
دكتر محمد نوري معاون اشتغال وزارت بهداشت در مورد جزئيات اين طرح در گفت وگو با ايسنا اعلا م كرد: ايجاد پايگاههاي سلا متي با حضور پزشك و پرستار در پايانه هاي مسافربري، ترمينال هاي اتوبوسراني با ظرفيت جابجايي يك هزار مسافر در روز، پايانه هاي مسافربري هوايي (پروازهاي داخلي و خارجي) و پايانه هاي مسافربري قطار، هتل بين المللي با ظرفيت بالا تر از ۶۰۰ تخت، ورزشگاه هاي سازمان تربيت بدني و سالن هاي بدنسازي و ورزشي خصوصي با ظرفيت پذيرش بيش از ۱۰ نفر ، از موارد تعيين شده در اين طرح است. وي ادامه داد: وجود پزشك و پرستار در پايگاه سلا متي در اماكن مقدسه، تورهاي بزرگ سياحتي، مجتمع آموزش تا ۵۰۰ نفر ، آسايشگاه سالمندان تا ۱۰۰ نفر وشهربازي ها پيشنهاد شده است.
دكتر نوري با اشاره به اينكه وجود پايگاه سلا متي با حضور يك پزشك و پرستار در پارك ها، مراكز تفريحي، ساختمان هاي مركزي وزارتخانه ها و سازمان هاي بسيار بزرگ نيز پيشنهاد شده است، افزود: حضور پرستار براي خوابگاههاي دانشجويي و وجود پزشك و پرستار براي مدارس وزارت آموزش و پرورش با گنجايش بيش از ۵۰۰ دانشآموز، وجود پرستار در مدارس غيرانتفاعي با ۲۰۰ دانشآموز و وجود پزشك با جمعيت بالا تر از ۲۰۰ دانشآموز و وجود يك نفر كارشناس بهداشت محيط و تغذيه در سالن هاي غذاخوري بزرگ با بيش از روزانه ۵۰۰ نفر پذيرش و شركت هاي توليد مواد غذايي يا بسته بندي و نگهداري مواد غذايي و وجود كارشناس بهداشت محيط در كارخانه هايي با آلودگي صوتي و تنفسي زياد نيز از موارد پيشنهادي وزارت بهداشت به كميسيون امور اجتماعي دولت بوده است.
وي با اشاره به اينكه از ۲۵ مورد فقط ۱۲ شغل كه براي دولت بار مالي نداشته مورد تأييد كميسيون امور اجتماعي دولت بوده است، افزود: در صورت تصويب نهايي از سوي دولت زمينه اشتغالزايي پزشكان، پرستاران، كارشناسان بهداشت محيط، تغذيه و بهداشت فراهم خواهد شد. به گفته وي ۱۲ مورد تأييد شده مواردي است كه ضرورت آن به اثبات رسيده است.
دكتر نوري افزود: مطابق پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش نيز ايجاد كلينيك هاي دانشآموزي براي بررسي سلا مت آنها مطرح شده كه مورد استقبال وزارت بهداشت قرار گرفته. اين مورد نيز به كميسيون ارجاع و به دولت نيز براي تصويب ارسال شده است.
دكتر نوري در پايان نبود نيروهاي مذكور در اين مراكز را براي سلا مت جامعه مضر دانست و يادآور شد: از آنجا كه اين نيروها در قالب بخش خصوصي به كار گمارده مي شوند و فقط ضرورت وجود اين افراد در اين مراكز توسط دولت بررسي مي شود لذا هيچگونه بار مالي براي دولت نخواهد داشت.

توصيه هاي پزشكان براي صحيح نوشتن
000146.jpg
با شروع فصل بازگشايي مدارس، كودكان بي شماري سال هاي نخستين حضور خود در دبستان ها را تجربه مي كنند اما همواره اين تجربه چندان شيرين نيست. دانشآموزان به ويژه دانشآموزان مقطع ابتدايي به دليل نگارش زياد تكاليف با مداد بعد از مدت زماني در ناحيه دست و مچ خود درد شديدي احساس مي كنندكه بعضا به ناراحتي جدي انگشتان منجر شده و مستلزم هزينه هاي ناخواسته براي درمان آن مي شود.
از همين رو پزشكان توصيه هايي را در خصوص نحوه استفاده صحيح از مداد ارائه كرده اند.
نخست بر والدين دانشآموزان است كه به كودكان خود نحوه صحيح در دست گرفتن قلم و صحيح نوشتن را آموزش دهند. مهم ترين دليل احساس ناراحتي كودكان به هنگام استفاده از مداد اين است كه غالباً مداد را بسيار محكم و بسيار نزديك به نوك آن در دست مي گيرند. اين امر سبب گرفتگي عضلا ت دست و بازو مي شود. كودكان بايد براي كاهش گرفتگي عضلا ت دست و بهتر شدن دستخط خود قلم را راح-ت تر و آزادتر در دست گيرند. البته بهترين روش براي گرفتن مداد، قرار دادن آن بين انگشت سبابه يا اشاره و سومين انگشت است. از انگشت سوم براي تكيه دادن مداد و انگشت اشاره براي حركت آن بهره مي گيرند.
در اين ميان كودكان چپ دست نيز مشكلا ت خاص خود را دارند. برخي از كودكان برعكس كودكان ديگر از دست چپ براي نگارش استفاده مي كنند كه اين افراد اكثر مواقع با مشكلا ت فراواني روبه رو هستند. نگارش با دست چپ همراه با مشت منقبض و آرنج زاويه دار، مداد خود را به گونه اي مي گيرند كه فشار زيادي بر دست آنان وارد مي شود. پزشكان توصيه مي كنند كه معلمان كودكان چپ دست را ترغيب كنند بدون چرخش مچ اندكي آزادتر بنويسند و كاغذ را موازي با ساعد خود قرار دهند. حداقل اين وضعيت از خستگي و آسيب احتمالي به بازو پيشگيري مي كند. براي تمامي كودكان استفاده از يك مداد يا قلم با سطح اتكاي پهن تر،يادگيري خوشنويسي را آسان تر مي كند، زيرا كودكان به هنگام يادگيري نوشتن، هنوز در حال تكامل مهارت هاي حركتي ظريف و دقيق هستند.
سرانجام آخرين توصيه پزشكان به كساني مربوط مي شود كه بيش از هر فرد ديگري با نوشتن سر و كار دارند.
توصيه محققان به نويسندگان اين است كه بايد هر نيم ساعت از نوشتن دست كشيده و براي استراحت دست خود را به آرامي باز و بسته كنند. اين امر به افزايش جريان خون و شل شدن انگشتان و عضلا ت دست كمك مي كند. محققان همچنين بلند كردن مكرر مچ دست را براي كاستن از فشار وارده به ساعد توصيه مي كنند.

عينك هاي غيراستاندارد و تقلبي نخريد
000144.jpg
با وجود حساسيت و اهميت استاندارد بودن عدسي و ديگر تجهيزات نظير آن، هنوز نظارت دقيقي بر فروش اين تجهيزات در نقاط مختلف كشور وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار«بازارچه»، گزارش هاي متعددي از صدمه ديدن بينايي افرادي كه از عينكها يا لنزهاي طبي و زيبايي غيراستاندارد استفاده كرده اند مخابره شده است و اين در حالي است كه هيچ متولي شخصي براي كنترل واردات تجهيزات عينك و انواع لنزها وجود ندارد و هركس به صورت قانوني و قاچاق آزاد است هر كالا يي را وارد كشور كند.
كارشناسان معتقدند، وزن قاب عينك، عدسي و انواع لنزهاي طبي و زيبايي بايد استانداردهاي لا زم را پوشش دهند، در غير اين صورت صدمات جبران ناپذيري به سلا مت مصرف كنندگان وارد مي شود.
غلا مرضا مسعودي توصيه كرد، در شرايط فعلي كه به جز نظارت محدود اتحاديه فروشندگان و سازندگان عينك تهران هيچ نظارت ديگري وجود ندارد، مردم براي تهيه عينك و لنز به مراكز معتبر مراجعه كنند و در صورت احساس ناراحتي از مصرف اين تجهيزات بلا فاصله براي اطمينان به مركزي كه از آنجا خريد كرده اند، رجوع كنند.
وي افزود: پايين بودن قيمت برخي محصولا ت تقلبي تمايل اقشار كم درآمد را به استفاده از آنها افزايش داده است.
اين كارشناس افزود: تخصص ناكافي برخي سازندگان عينك نيز مشكلا ت متعددي براي مصرف كنندگان ايجاد كرده است.
همچنين رئيس اتحاديه سازندگان و فروشندگان عينك تهران در گفت وگو با ايرنا از ورود عدسي عينك، فريم، لوازم و تجهيزات اپتيك و ماشينآلا ت عينك سازي غيراستاندارد به كشور انتقاد كرد.
عليرضا ياوريان فر افزود: استفاده از اين گونه لوازم تأثير منفي و نامطلوبي بر بينايي افراد مي گذارد.
وي در مورد نحوه نظارت بر فعاليت عينك سازان تهران گفت: اتحاديه صنفي سازندگان و فروشندگان با مراكزي كه صلا حيت ساخت عينك را نداشته باشند، برخورد مي كند.
ياوريان فر در مورد مشكل كمبود اطلا عات فني عينك سازان گفت: با راه اندازي مركز آموزش علمي - فني عينك سازي و عدسي تراشي از اين پس شاهد حضور فارغ التحصيلا ن اين رشته در مراكز ساخت عينك خواهيم بود.
وي راه اندازي اين مركز آموزش را گامي مو‡ثر در راستاي علمي شدن و استاندارد  سازي ساخت عينك در كشور خواند و خواستار ارائه تسهيلا ت از سوي دولت براي ساخت تجهيزات فوق در كشور شد.

هزينه هاي هنگفت درمان هپاتيت
به سادگي جان خود را نجات دهيم
000160.jpg
هپاتيت را يكي از مهلك ترين بيماري هاي شناخته شده مي دانند، عارضه اي كه با آسيب رساندن به كبد، آدمي را از پا در ميآورد و مخارج مداواي آن، هزينه هاي سنگيني را براي خانواده در پي خواهد داشت. از ديگر سو به دليل همه گير بودن، بايد به خوبي با تمامي جوانب اين بيماري آشنا شد. برخي عفونت ها، استفاده از خوراكي هايي كه مواد شيميايي بسياري در آنها به كار رفته، داروها حتي نوشيدن الكل مي تواند با آسيب رساندن به سلول هاي كبد باعث بيماري هپاتيت شوند. اين بيماري در ايران از شيوع قابل توجهي برخوردار است كه در صورت رعايت موازين بهداشت فردي و اجتماعي قابل كنترل است. در سال هاي اخير، اطلا ع رساني گسترده و اجراي برنامه كشوري واكسيناسيون عليه هپاتيتB ، نقش مو‡ثري در اين راه ايفا كرده است. در جهان شمار مبتلا يان به هپاتيتB در حدود ۳۵۰ ميليون نفر است و كشورهاي جهان سوم بيش از ۵ درصد مبتلا يان را به خود اختصاص داده اند. از ديد فراگيري هپاتيت B ، كشورهاي جهان به سه گروه طبقه بندي مي شوند.
* جوامعي كه بين ۲ تا ۷ درصد مردم آنها به ويروس هپاتيتB آلوده اند كه در گروه شيوع متوسط قرار دارند.
* اگر شمار مبتلا يان كمتر از ۲ درصد باشد منطقه با شيوع كم شناخته مي شود و رقم بالا ي ۷ درصد را منطقه با شيوع زياد مي نامند.
در كشور ما آمار مبتلا يان به بيماري هپاتيتB در مناطق مختلف متفاوت است اما به طور متوسط ۲ تا ۳ درصد جمعيت ايران به اين ويروس آلوده اند.
هپاتيتB ، همچنان مرگبار
در حدود يك درصد مبتلا يان به هپاتيتB در مرحله حاد دچار هپاتيت برق آسا مي شوند و به دنبال نارسايي كبدي جان خود را از دست مي دهند. در حدود ۲ درصد از موارد ابتلا  به بيماري هپاتيتB ناقلا ن سالم هستند يعني ويروس به طور كامل در بدن آنها نابود نمي شود و قابليت انتقال آن به ديگران را در خود حفظ مي كنند. ۱۰ درصد افراد اين گروه به طور مزمن در طولا ني مدت، كبد خود را از دست مي دهند.
آگاهي اندك خانواده ها درباره هپاتيت B باعث نگراني آنها در مورد سرايت بيماري به ديگر افراد خانواده مي شود و شايد اين دغدغه ها چندان بي مورد نباشند. ويروس از طريق تمام ترشحات بدن حتي بزاق دهان قابل انتقال است و حتي در محيط خارج از بدن مقاوم بوده و مدت طولا ني باقي مي ماند. مي توان با رعايت اصول بهداشتي فردي مانند استفاده از ليوان شخصي، شستشوي مرتب دست ها و ... از ابتلا  به اين بيماري جلوگيري كرد. اما انتقال اين بيماري از طريق سوزن مشترك در ميان معتادان و انتقال از طريق مادر به نوزاد رواج بيشتري دارد. حتي در برخي افراد نيز بيماري به دنبال پذيرش عضو پيوندي و يا اقدامات غير بهداشتي مانند خالكوبي هاي پوستي و سوراخ كردن گوش به دور از نظارت پزشك، ايجاد شده است.
علا ئم بيماري 
بي اشتهايي، تهوع، تب، كهير، ضايعات پوستي و درد مفاصل از علا ئم ابتدايي ابتلا  به هپاتيتB هستند. در مرحله بعدي رنگ پوست بيمار زرد مي شود. زردي علا مت اصلي نيست و گروهي از مبتلا يان هيچ كدام از علا ئم بالا  را نشان نمي دهند. اما با بررسي آزمايشگاهي فرد علا مت دار، بيماري هپاتيت B تأييد مي شود.
بهترين راه درمان اين بيماري واكسيناسيون است كه تا حد بسيار زيادي در كاهش خطر ابتلا  به اين بيماري مو‡ثر است. توصيه مي شود تمام افراد خانواده از اين واكسن استفاده نمايند. اين واكسن در ۳ نوبت تزريق مي شود كه در جمع مبلغي حدود ۲۰ هزار تومان براي يك فرد هزينه در بر دارد. موفقيت واكسيناسيون در پيشگيري از هپاتيتB در حدود ۹۰درصد است.
جاي آن دارد كه مسئولا ن با سعي در بالا  بردن بينش خانواده ها در پيشگيري هرچه بيشتر از اين بيماري اهتمام ورزند، چه، هزينه هاي پيشگيري از هپاتيت بسيار اندك تر از مخارج درمان آن است و از ديگر سو، مي توان جان افراد بي شماري را در قبال آگاهي از تزريق يك واكسن ساده، نجات داد.

راههاي پرهزينه درمان را فراموش كنيد
راههاي پيشگيري از بروز آرتروز و درمان كم هزينه آن
با يك رژيم غذايي مناسب ، ورزش كافي و ترك عادات غلط مي توان از ابتلا  به آرتروز، يكي از پرهزينه ترين بيماريهاي شايع در جامعه كنوني مان پيشگيري كرد.
000158.jpg
يكي از رايج ترين بيماري هاي امروز جامعه ما را آرتروز مي دانند. بسياري از مبتلا يان به اين عارضه، راه هاي گوناگون را براي درمان خود يا دست كم كاهش درد ميآزمايند كه بالطبع ساليانه هزينه هاي هنگفتي را بر خانواده و در پي آن جامعه ما تحميل مي كند. با توجه به اينكه غالباً هيچ يك از اين راه ها ثمري در بر ندارند، آنها به تمهيدات افزون تر و پرهزينه تري روي ميآورند تا جايي كه ممكن است مخارج آن بالغ بر ميليون ها ريال در سال شود. از ديگر سو كاهش چشمگير در توانايي بالفعل افراد براي انجام صحيح كارها و از كار افتادگي ايشان نيز نه تنها از ميزان بهره وري در توليد مي كاهد، بلكه عواملي چون بازنشستگي پيش از موعد مقررنيز مخارج بيشتري را بر اجتماع تحميل مي كند كه مي توان با تدابيري ساده، از بروز و شدت يافتن اين بيماري و در امتداد آن، از ارقام زيادي كه دست كم در ايران، صرف بهبود شرايط جسماني اين دست افراد مي شود، كاست.
آرتروز چيست؟
دكتر احمدرضا جمشيدي متخصص روماتولوژي در گفت وگو با ايرنا در مورد ويژگي هاي اين بيماري گفت: آرتروز يك بيماري غضروف مفصلي است كه در آن بافت غضروفها در اثر فشارهاي وارده تحليل رفته و آسيب مي بينند.وظيفه طبيعي غضروف تنظيم فشارهاي وارده به مفصل است و در واقع بخشي از غضروف سلولهايي دارد كه مفصل را هدايت مي كند.
مهمترين وظيفه سلولهاي غضروفي اين است كه تحمل پذيري مفصل را بالا  مي برند.اگر بخشهاي مختلف اين غضروف آسيب ببيند، طبيعي است كه در پي آن فعاليت طبيعي مفصل دچار اشكال مي شود و چون در قسمتهاي خارجي بافتهاي اطراف غضروف عصب وجود دارد، غضروف دچار درد و ناراحتي مي شود و دردي به نام درد مكانيكي در آن ناحيه احساس مي شود.
اين درد با فعاليت افراد زياد مي شود. آرتروز به طور عمده در مفاصلي كه فشار زياد بر آنها وارد مي شود، ايجاد مي شود بنابراين مفاصل زانو و لگن فشار وزن بيشتري را تحمل مي كنند و بيشتر در معرض ابتلا  به آرتروز هستند.
مفاصل دست هم در اين خصوص در امان نيستند بخصوص در افرادي كه زمينه ارثي دارند.
جايي كه آرتروز وجود دارد معمولا ً از بيماري پوكي استخوان اثري نيست، زيرا در پي آسيب مفصلي در يكي از مفاصل بدن، غضروف شروع به استخوان سازي مي كند و استئوفيتها را مي سازد كه استخوانهاي نابجا هستند. اين استخوانها خود براي انجام فعاليت نابجا هستند و مزاحم فعاليت طبيعي مي شوند، بنابراين در آرتروز تراكم استخوان زياد مي شود. البته گاهي بيماري آرتروز و پوكي استخوان به صورت توا‡مان در يك فرد بروز مي كند، اما اين دو بيماري كاملا ً متفاوت هستند.
پوكي استخوان در جسم استخوان ايجاد مي شود و سبب مي شود املا ح و مواد سازنده استخوان (كلسيم و فسفر) كم گردد. در واقع بلوري به نام هيدروكسيد آپاتيت از روي بافت استخوان برداشته مي شود و استخوان املا ح معدني اش را از دست مي دهد.
پوكي استخوان زماني است كه ساختمان استخوان به طور كامل از بين برود. در اين هنگام استخوان نازك و ضخامت آن كم مي شود و به قول معروف پوك مي شود.اساساً درد آرتروز مربوط به سنين بالا ست ولي بيماري آرتروز در ايران در افراد ۳۵ سال هم ديده مي شود، اما معمولا ً مربوط به سنين ۴۰ به بالا ست و به ميزان فعاليت و وزن فرد بستگي دارد.
هر چه ميزان سن بيشتر شود شدت بيماري آرتروز بيشتر مي شود و سبب محدوديت حركت مفصل مي شود. اگر بيماري درمان نشود، فرد بيمار دستورهاي بهداشتي را رعايت نكند و اگر بيمار وزن خود را كم نكند بعد از مدتي حركت مفصل به قدري محدود مي شود كه ديگر خم و راست نمي شود و اختلا لا تي در راه رفتن ايجاد مي شود و ممكن است كه نياز به تعويض مفصل پيدا شود.
بيماريهاي روماتيسمي نه تنها در ايران بلكه در جهان بين خانمها بيشتر شايع است. شايد اين امر به علت مسائل ژنتيكي و وجود هورمونهاي جنسي است، اما از نظر علمي علت شيوع آن تاكنون مشخص نشده است.
علل شيوع آرتروز
يكي از عوامل شيوع بيماري آرتروز در بين بانوان ازدياد وزن است و چاقي مشكل عمده اي است. تناسب اندام نقش مو‡ثري در جلوگيري از بيماري دارد. علت ديگر اين است كه بانوان مفاصل خود را در انجام امور خانه داري به كار مي گيرند.
از طرفي عادات دوزانو نشستن و چهار زانو زدن عادتهاي غلط افراد جامعه ايراني است، اينها عاداتي است كه روي مفصل فشار وارد مي كند و به طور طبيعي فرد در معرض ابتلا ي آرتروز قرار مي گيرد.
همچنين برخي از بانوان بخصوص بانوان نظم و نسق صحيحي در انجام امور خانه ندارند و در عرض يك روز مي خواهند تمام كارهاي منزل را از قبيل شستشو و رفت و روب انجام دهند كه خواه ناخواه فشار زيادي به مفاصل آنان وارد مي شود.
بيماري آرتروز دستها معمولا ً زمينه ارثي دارد و بعد از سن يائسگي در بانوان شيوع آن بيشتر مي شود.
راههاي پيشگيري 
متأسفانه تقريباً همه افراد به بيماري آرتروز مبتلا  مي شوند، اما شدت و ضعف بيماري قابل كنترل است. با اصلا ح يك سري از عادات غلط زندگي، وزن، تغذيه، روشهاي نشستن، به كارگيري توالتهاي فرنگي به جاي ايراني و همچنين ورزش مي توان از رشد بيماري جلوگيري كرد.
لا زم به ذكر است كه نبايد افراد به خصوص افراد مبتلا  به آرتروز مدتهاي طولا ني بايستند. همچنين افرادي كه مبتلا  هستند نبايد كوهنوردي كنند. بالا  رفتن از پله ها براي مبتلا يان مضر است و بيماران مبتلا  به آرتروز نبايد سيگار بكشند.امروزه داروهايي براي درمان بيماريها وجود دارد كه نقش ترميمي در غضروف دارند كه گلوكزامين يا كارتيژن از آن جمله اند. در ضمن با مصرف ميوه و سبزيها كه حاوي آنتي اكسيدان هستند مي توان از پيشرفت آرتروز جلوگيري كرد.

|  بازارچه خوراك  |   بازارچه لوازم خانگي  |   بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   بازارچه حمل و نقل  |    گوناگون  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |