سه شنبه ۶ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۰۸
حرف هاي تازه از مسافران خسته، تاكسيرانان و دكوري به نام تاكسيمتر
چه عواملي موجب افزايش بي رويه كرايه تاكسي مي شود
000142.jpg
سوده كهرام 
تاكسي و تاكسيراني در كلا ن شهر تهران و ديگر شهرهاي بزرگ كشور، پديده اي منحصر به فرد است و شكستن ساختارهاي فعلي به قصد اصلا ح اين سامانه و كارآمدتر كردن آن، به آساني از دست هيچ نهاد و سازماني بر نميآيد. تاكسي مترها با هزينه زياد نصب شده اند اما هيچ راننده اي از آن استفاده نمي كند. برخي تاكسي ها تنها در مسيرهاي كوتاه و سر راست مي رانند و حاضر به پوشش بسياري نقاط شهر نيستند. برخي دنبال مسافر دربست با كرايه بالا  هستند. در اين آشفته بازار هركس ساز خود را مي زند و به وظيفه و مسئوليت حرفه اي و اجتماعي خود كاري ندارد و به جيب و درآمد خود مي انديشد و البته هم كه براي اين طور كار كردن، منطق و استدلا لي دارد و حق را به جانب خود مي داند.
اما مشكلا ت از نگاه مسافران چيست؟
متفاوت بودن نرخ تاكسي ها هميشه و همه جا موجب اعتراض مردم بوده و هست! تغيير نرخ بنزين و بالا  رفتن گاه و بي گاه نرخ اجناس و افزايش ناچيز حقوق كارمندان در پايان سال، گويي مجوز و چراغ سبزي است براي افزايش نرخ تاكسي ها، حتي آنها كه گازسوز هستند و با بنزين سر و كاري ندارند.
گلا يه مندي شهروندان از نرخ هاي تاكسي  بعضي اوقات از درگيري لفظي بين مسافر و راننده فراتر مي رود و به كتك  كاري و ناسزاگويي و يقه دراني منجر مي شود و كار به كلا نتري و بيمارستان مي كشد.
به علت عدم نظارت بر نرخ ها و نبود يا بي تفاوتي يك تشكيلا ت كنترل كننده و پاسخگو، تاكسيرانان به دلخواه براي مسيرهاي مختلف نرخ تعيين مي كنند و اين نرخ بسته به انصاف هر راننده متفاوت است و هيچ كس هم جلو دار آنها نيست.
وقتي علت را از سازمان تاكسيراني جويا مي شويم يكي از مسئولا ن در اين باره مي گويد:« وظيفه ما اعلا م نرخ ها به شوراي شهر است و اين بر عهده شورا است كه آن را تصويب و به تاكسيداران ابلا غ كند. اما تاكنون نديده ايم در اين زمينه اقدامي از سوي شوراي شهر صورت گرفته باشد.
وقتي در پيگيري ماجرا، اين موضوع را با شوراي شهر در ميان مي گذاريم يكي از اعضاي شورا مي گويد: لا يحه نرخ تاكسي ها مصوبه سال قبل است و هم اكنون در كميسيون تحت بررسي است و بايد مسير قانوني و روال طبيعي خود را طي كند و نظر كارشناسي به آنها داده شود. تا يك ماه ديگر مشخص خواهد شد كه اين كميسيون آن را رد يا تاييد كرده است و در صورتي كه تاييد كند، آنگاه به صحن شورا خواهد آمد!
شوراي اسلا مي شهر را تا زماني كه كميسيون اظهار نظر كند رها مي كنيم و منتظر مي مانيم.
تاكسيمتر
اما تاكسيمتربا طراحي ويژه توسط متخصصان وطني براي تاكسي هاي تهران سال ها است به صورت دكور در آمده و رانندگان فقط از ساعت آن استفاده مي كنند! به مناسبت هاي مختلف و به خصوص در آغاز هر سال، مسئولان براي تاكسيرانان خط و نشان مي كشند كه اگر از تاكسيمتر استفاده نكنيد چنين و چنان مي شود. اما هم تاكسيرانان و هم مسافر و هم سازمان هشداردهنده از پيش مي دانند كه هيچ كس كليد تاكسيمتر را نخواهد چرخاند! اگر هم تاكسيمتري به كار افتد، بيش از چند روز دوام پيدا نمي كند و دوباره همچون سال هاي پيش به فراموشي سپرده مي شود. حال ببينيم استفاده از تاكسيمتر در كاهش نرخ ها اصولا ً تأثيرگذار هست يا خير؟ يكي از رانندگان تاكسي در اين باره مي گويد: در مسافت هاي نزديك، روشن كردن تاكسيمتر با هزينه هاي تاكسي مطابقت ندارد و در مسافت هاي دور، به علت تأخير در ترافيك، مسافران هزينه  تأخير را پرداخت نمي كنند! بنابراين بود و نبود آن يكي است چون امكان بهره گيري مناسب آن از سوي راننده و مسافر ميسر نيست!
گاز سوز شدن 
شايد روي آوردن تاكسي ها به سيستم گازسوز، يكي از مناسب ترين راههاي كنترل نرخ تاكسي ها باشد اما گازسوز شدن هم به تنهايي مشكل گشاي كار نيست.
آقاي محمد.ه- راننده تاكسي، كه خودروي او گازسوز است مي گويد: تقريباً بيشتر تاكسي ها گازسوز هستند ولي گازسوز شدن به موتور صدمه مي زند و سوپاپ آن را فرسوده مي كند.
آقاي احمدي- مكانيك يكي از تعميرگاههاي تهران- در اين باره مي گويد: در صورتي كه در خودروهاي گازسوز از مكمل  گاز استفاده نشود پيستون و سوپاپ خشك كار مي كند و پس از مدتي، كشش خودرو كاهش مي يابد اما در صورت استفاده از مكمل- كه چرب كننده مواد سوختي است- اين مشكل پيش نميآيد و هيچ صدمه اي به خودرو وارد نمي شود.
يكي از رانندگان تاكسي علت گازسوز نكردن خودروي خود را بالا  بودن هزينه تبديل سوخت مي داند و راننده اي ديگر علت را مشغله  زياد كاري و نداشتن وقت براي اين كار بيان مي كند.
به گفته يكي از مسئولا ن سازمان تاكسيراني، در حال حاضر ۲۷۰۰۰ خودروي گازسوز فعال است و تا سال آينده ۴۰۰۰ خودروي ديگر نيز گازسوز خواهد شد.
تاكسي هاي فرسوده 
از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده بر عهده وزارت كشور و شهرداري است كه با وجود آلودگي هواي شهر تهران، هنوز اقدام جدي در اين زمينه صورت نگرفته است.
رانندگان علت تعويض نكردن خودروهاي خود را نداشتن سرمايه كافي و عدم مطابقت شرايط فروش تاكسي با هزينه هاي زندگي خود مي دانند.
ديروز هم اعلا م شد كه خودروي سمند با يارانه سازمان بهينه سازي مصرف سوخت و به قيمت ۸ ميليون تومان به تاكسي داران تحويل خواهد شد و اميواريم اين امر تاثيري جدي در جايگزيني خودروهاي فرسوده داشته باشد.
ايستگاه تاكسي 
ايستگاه تاكسي فقط براي خطي ها تعريف شده و ديگر تاكسي ها مكان خاصي با عنوان ايستگاه براي سوار و پياده كردن مسافر ندارند و موجب ترافيك در نقاط مختلف شهر مي شوند.
يكي از مسئولا ن تاكسيراني در اين باره مي گويد: تاكنون براي اينگونه تاكسي ها (به جز خطي ها) هيچ ايستگاهي نبوده و هيچ وقت اين موضوع مورد بررسي قرار نگرفته است.
خانم مريم زماني- دانشجو - كه هر روز براي رفتن به دانشگاه از تاكسي استفاده مي كند معتقد است اگر تاكسي ها داراي ايستگاه باشند، با اتوبوس فرق چنداني ندارند و تنها هزينه آنها با هم متفاوت است و طبيعي است كه مردم اتوبوس ارزان را انتخاب مي كنند. او مي گويد: من به اين علت تاكسي را بر اتوبوس ترجيح مي دهم كه هرجا خواستم مي ايستم و سوار مي شوم و هرجا خواستم پياده مي شوم. آقاي جوادي راننده تاكسي هم مي گويد: ما هر جا مسافر ايستاده باشد مي ايستيم و او را سوار مي كنيم و هر كجا كه بخواهد پياده اش مي كنيم.
طرح ترافيك 
سازمان حمل و نقل و ترافيك، طرح ترافيك را با قيمت دو ميليون ريال به راننده شخصي مي فروشد و بدين وسيله باعث ازدياد خودروهاي مسافر كش شخصي در محدوده طرح ترافيك مي شود.
تاكسيداران مي گويند: فروش طرح باعث كاهش مسافر در محدوده هاي طرح ترافيك نسبت به قبل شده، به طوري كه گاهي اتفاق مي افتد در اين منطقه حداكثر دو يا سه مسافر بيشتر نصيب ما نمي شود.
رانندگان تاكسي اما براي رفع مشكلا ت خود پيشنهادها و نظراتي دارند كه اهم آن چنين است:
- ارائه امكانات به تاكسيداران مانند ديگر سازمان ها.
- حق برخورداري از بيمه و بازنشستگي و امكان استفاده از وام تهيه مسكن.
- كاهش اجرت تعميرگاههاي مخصوص تاكسيداران (در حال حاضر اجرت اين تعميرگاهها نسبت به سايرين بيشتر است).
- تعويض تاكسي هاي فرسوده و سرعت بخشيدن به اين كار.
- نظارت بر كار سازمان و اتحاديه تاكسيراني.
- جذب افراد تحصيلكرده براي تاكسيراني.
- تبليغات براي ارتقاء فرهنگ استفاده از تاكسي.
- بررسي و اصلا ح قوانين تاكسيراني(در قوانين تاكسيراني، قانوني براي حمل تاكسي ها توسط جرثقيل وجود ندارد. چندي پيش رئيس ديوان عدالت اداري آقاي دري نجفآبادي در سخنان خود اين مطلب را متذكر شدند ولي متأسفانه باز هم تاكسي ها توسط جرثقيل حمل مي شوند).
- در پذيرش رانندگان شرايطي چون تسلط به رانندگي، تسلط بر قوانين و آئين نامه رانندگي (براي جلوگيري از تصادفات و تخلفات رانندگي) و وارد بودن به خيابان هاي شهر گنجانده شود.
نقش صدا و سيما
اين هم گلا يه اي دردمندانه از سوي تعدادي از شاغلين اين صنف پرزحمت و طاقت فرسا از برخي تصويرسازي ها، و انتظاري كه تاكسيرانان از صدا و سيما دارند:
متأسفانه در اغلب سريال ها و فيلم هايي كه از تلويزيون پخش مي شود، رانندگان تاكسي افرادي با ناهنجاري هاي اجتماعي نشان داده مي شوند. اما آيا واقعاً اين گونه  است؟
چه بسيارند افراد تحصيلكرده اي در ميان اين صنف كه به خاطر بيكاري و براي امرار معاش از راه حلا ل به اين شغل پرزحمت روي آورده اند. آيا بهتر نيست به جاي انگشت نهادن روي عملكرد نادرست معدودي آدم متخلف كه در بين همه صنوف ديده مي شوند، برنامه هايي در جهت كمك به ارتقاء فرهنگ تاكسيراني و استفاده صحيح از تاكسي ارائه شود؟

بازارچه حمل و نقل
بازارچه خوراك
بازارچه لوازم خانگي
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |