به شما تبريك مي گوييم تا به حال شما چيزهاي زيادي در كار با برنامه پريمير فرا گرفتيد ولي در كار با برنامه پريمير شما بايد به نكات كوچك ولي بسيار مهمي توجه نماييد. اين نكات تأثير شگرفي بر نتيجه نهايي كار شما خواهد گذاشت. در اين قسمت مي خواهيم به بررسي اين نكات بپردازيم پس با ما همراه گرديد:
زمان در برنامه پريمير
در ساخت كليپ هاي ويديويي زمان نقش بسيار مهم و كليدي را ايفا مي كند. در هر پروژه فيلمسازي با معين نمودن timebase زمان را به كنترل خود در مي آوريد، براي مثال timebase برابر ۳۰ به اين معني است كه هر ثانيه به ۳۰ واحد تقسيم گرديده است. زمان دقيق محل مورد ويرايش به timebase مشخص شده شما بستگي دارد. از طرفي استفاده از timebase متفاوت باعث وقوع تقسيمات زماني در محلهاي مختلف مي شود.
تقسيمات زماني در يك كليپ به وسيله Source frame rate تعيين مي گردد. براي مثال هنگامي كه از كليپ مبدأ با استفاده از دوربين ويديويي با frame rate برابر ۳۰ فريم در ثانيه تصويربرداري مي كنيد دوربين هر صحنه را در يك سي ام ثانيه ضبط مي كند. توجه داشته باشيد كه هر اتفاقي كه بين اين فواصل يك سي ام ثانيه اي رخ داده، ضبط نمي شود. بنابراين يك Frame rate بالاتر، متناسب با زمان، درجه وضوح بالاتري را فراهم مي كند.
براي پخش ثابت و آرام بايد Frame rate timebase مبدأ و frame rate پروژه، يكسان باشند. عموماً از ۲۴ Fps (فريم در ثانيه) براي ويرايش تصاوير متحرك، از ۲۵ Fps براي ويرايش تصاوير ويديويي PAL، ECAM S، از ۹۷/۲۷ Fps براي ويرايش تصاوير ويديويي NTSC و از ۳۰ Fps براي ساير تصاوير ويديويي استفاده مي گردد.
بعضي مواقع سيستم هاي زماني با هم منطبق نمي گردند. براي مثال از شما مي خواهند يك فيلم ويديويي جهت توزيع CD-ROM بسازيد به طوري كه بايد كليپ هاي تصاوير متحرك مبدأ با ضبط ۲۴ Fps با كليپ هاي ويديويي مبدأ با ضبط Fps ۳۰ با استفاده از timebase برابر ۳۰ براي Frame rate نهايي CD-ROM با حالت Fps15 تركيب شود. وقتي هيچ يك از اين تصاوير تطابق پيدا نكنند در محاسبه لازم مي شود كه برخي از فريم هاي تكراري را حذف نماييد، در نتيجه ممكن است كار خراب و غيرقابل مشاهده گردد و اين امر به timebase و Frame rate به كار رفته در پروژه بستگي دارد.
نكته: هميشه كليپ هاي خود را با همان سرعت فريمي ضبط كنيد كه مي خواهيد آن را نهايتاً ارسال كنيد. براي مثال اگر مي دانيد كه كليپ هاي مبدأ با ۳۰ Fps ارسال خواهند شد كليپ ها را به جاي ۲۴ Fps با سرعت ۳۰ Fps ضبط كنيد.
همانطور كه ذكر گرديد هنگامي كه سيستم هاي زماني با هم تطبيق نمي يابند عامل بسيار مهم تنظيم timebase است كه شما بايد براي بيشتر رسانه هاي نهايي حساس به صورت مناسب انتخاب كنيد. براي مثال اگر در حال تهيه يك تصوير متحرك هستيد كه مي خواهيد در تلويزيون پخش گردد بايد بدانيد كه مهمترين عامل در پروژه تعريف يك timebase برابر ۲۴ Fps است.
تنظيم زمان بوسيله timebase
توسط timecode شما مي توانيد شمارش فريم هاي موجود در يك پروژه فيلمسازي را تعريف كنيد. براي هر پروژه timecode را به نحوي تنظيم كنيد كه بيشترين تناسب رسانه اي را با پروژه شما داشته باشد.
Deck ها وCamcorderهاي نوار ويديويي مي توانند timecode را مستقيما روي نوار ويديويي بخوانند و بنويسند و به شما اجازه مي دهند كه صدا و تصوير را همزمان نموده، ويرايش كنيد و يا ويرايش غير خطي انجام دهيد.
وقتي كه timebase استاندارد NTSC (برابر با ۹۷/۲۹ Fps) استفاده مي كنيد اختلاف اعشاري ۳۰ Fps بين Timecode و Timebase موجب ايجاد يك اختلاف بين زمان تداوم برنامه به نمايش درآمده و زمان تداوم واقعي آن مي شود. گرچه اين اختلاف در ابتدا كم است ولي هر چه زمان تداوم افزايش يابد مانع ايجاد يك برنامه در زمان تعيين شده مي گردد.
imecode tريزش فريم يك استاندارد SMPTE (انجمن مهندسين تلويزيون و تصاوير متحرك) براي تصاوير با درجه فريم ۹۷/۲۹ Fps است كه اين خطا را از بين مي برد و زمان دقيق NTSC حفظ مي شود، وقتي از ريزش timecode استفاده مي كنيد. پريمير و فريم اول هر دقيقه را بجز دقيقه دهم، دوباره شماره گذاري مي كند، براي مثال فريم بعد از ۲۹/۵۹ بر چسب ۱:۰۰:۰۲ مي خورد. نوار فريمي از بين نمي رود زيرا ريزش فريم timecode، واقعاً سبب ريزش فريم ها نمي شود بلكه فقط شماره فريم ها را از قلم مي اندازد. در پريمير ريزش فريم timecode به وسيله نقطه ويرگول بين اعداد در نرم افزار نمايش داده مي شود و timecode بدون ريزش، فريم را به وسيله دو نقطه روي هم بين اعداد در صفحه نمايشهاي timecode نمايش مي دهد.
تصاوير پيوسته و تصاوير ناپيوسته
يك تصوير در صفحه تلويزيون و يا مانيتور شما شامل خطوط افقي است. در اينجا بيش از يك راه براي نمايش اين خطوط وجود دارد اكثر كامپيوترهاي شخصي با استفاده از سيستم تصويري ناپيوسته مطالب را نمايش مي دهند كه اين خطوط در يك فريم از بالا به پايين قبل از اينكه فريم ديگري ظاهر شود در يك گذر به نمايش درمي آيند.
استاندارد هاي تلويزيوني از قبيل استانداردهاي PAL، NTSC و SECAM سيستم هاي تصويري پيوسته هستند. جايي كه هر فريم به دو ناحيه تقسيم شده است، هر ناحيه شامل خطوط افقي در فريم است. يك تلويزيون اولين ناحيه از خطوط متناوب را روي تمام صفحه، نمايش مي دهد و سپس دومين ناحيه را براي تكميل فضاي خالي مابين ناحيه قبلي را به نمايش در مي آورد. يك فريم تصويري NTSC تقريباً هر يك سي ام ثانيه نشان داده مي شود كه حاوي دو ناحيه پيوسته است كه هر كدام تقريباً در يك شصتم ثانيه نمايش داده مي شوند، ناحيه اي كه شامل بالاترين خط پويش در فريم است ناحيه بالايي و ناحيه ديگر ناحيه پاييني ناميده مي شوند.
وقتي كه در حال پخش يا ارسال تصوير پيوسته هستيد، اطمينان حاصل كنيد كه ترتيب نواحي اي كه تعيين مي كنيد با سيستم گيرنده ويديويي مطابقت داشته باشد، در غير اين صورت ممكن است با پرش ظاهر شود و لبه هاي موضوعات در فريم مانند دندانه هاي شانه، شكسته نشان داده شود.
تصوير ناپيوسته
اگر مي خواهيد در يك كليپ تصويري پيوسته يك فريم را آهسته تر نمايش دهيد و يا تصوير را نگه داريد، ممكن است كه بخواهيد مانع از ناپديد شدن يا پرش تصوير با استفاده از ناپيوسته سازي فريم ها شويد اين امر موجب تبديل نواحي پيوسته در فريم هاي كامل مي شود. اگر از كليپ هاي مبدأ با پويش پيشرو (از قبيل فيلم يا انيميشن) در يك فيلم ويديويي استفاده مي كنيد، با استفاده از فرايند رندرينگ فيلد فريم ها را به فيلدهايي تفكيك كنيد به طوري كه حركت و افكت ها به صورت كاملاً پيوسته شود.