اسكناس ۲ هزار توماني پاسخگوي نياز بازار نيست
با توجه به افزايش تورم سالانه و تغيير نقدينگي در كشور اسكناس ۲ و ۵ هزار توماني پاسخگوي نياز بازار نيست. دكتر مهدي اخلاقي فيض آثار، مدير كل دبيرخانه شوراي اقتصاد، در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به چاپ اسكناس ۲ و ۵ هزار توماني و تأثير آن روي تورم و نقدينگي خاطرنشان كرد: «زماني كه بانك مركزي اقدام به چاپ اسكناس و صرف هزينه مي كند، بهتر است كه اسكناس هاي ۱۰ هزار توماني به بالا چاپ كند.»
اخلاقي فيض آثار، با بيان اين كه در حال حاضر چك پول ها، كار اسكناس هاي درشت را مي كنند اظهار داشت: در حال حاضر اعتماد مردم به چك پول ها كاهش يافته و اين درحالي است كه چك پول ها گردش پولي لازم را نيز دارا نيستند.
وي افزود: در حال حاضر دهه هاي متوالي از استفاده اسكناس يك هزار توماني در كشور مي گذرد و اين در حالي است كه همچنان تورم و شاخص قيمت ها نيز در حال افزايش است.
وي با اشاره به كاهش قدرت پول ايران و افزايش تورم گفت: براي چاپ اسكناس درشت تر اين مسايل مطرح نيستند. مدير كل دبيرخانه شوراي اقتصاد، با اشاره به اين كه اگر مسئولان چاپ اسكناس به تغيير قيمت ها طي دهه هاي گذشته توجه كنند متوجه كم بودن نرخ اسكناس دو هزار توماني مي شوند، گفت: هرچه پول درشت تر باشد مردم براي خرج كردن آن دچار احتياط بيشتري مي شوند، اما اين شك رواني مقطعي و كوتاه مدت است.
وي چاپ اسكناس درشت تر در كشور را باعث تسهيل مبادلات مردم دانست و گفت: استفاده از كارت اعتباري بهتر از هرگونه چاپ اسكناسي است. البته اين به شرطي است كه مراكز خريد به دستگاه هاي لازم براي استفاده از كارت اعتباري مجهز باشند.
بررسي اشكالات طرح تجارت الكترونيك
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: جلسه كميسيون با حضور سه نفر از اعضاي شوراي نگهبان به رفع اشكالات طرح تجارت الكترونيك، اعاده شده از اين شورا اختصاص داشت كه اين اشكالات رفع شده و طرح بايد به صحن مجلس برود.
ظفرزاده كه با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، گفت وگو مي كرد، هم چنين افزود: گزارش تحقيق و تفحص از وزارت پست در كميسيون قرائت، تصويب و مقرر شد تا به صحن علني مجلس برود.
وي هم چنين گفت كه طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده در كميسيون صنايع و معادن تصويب شده است.
حضور ضعيف دانشگاهيان در صنايع الكترونيك
حضور دانشگاهيان در صنايع الكترونيك بسيار ضعيف است و اگر بخش دفاعي مقداري فعاليت دارد، به خاطر محدوديت هاي ما در دنياست، كه اگر آزاد شود همين مقدار كم هم كه در زمينه تحقيقات كار مي شود، فروكش مي كند.
دكتر محمد سليماني - استاد دانشكده برق دانشگاه علم و صنعت - در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب، اظهار داشت: مديران صنعت بايد بتوانند صنعتشان را مصرف كننده علم كنند، در غير اين صورت روز به روز درها بسته مي شود و ما را به صنعت خارجي وابسته تر مي كنند.
وي، با اشاره به اينكه ما صنعت الكترونيك را به مفهوم جامع نداريم، گفت: صنايع الكترونيك در كشور كار مونتاژ را به خوبي انجام مي دهند و بخش خصوصي نيز با توجه به اينكه از صفر شروع كرده پيشرفت خوبي داشته است و به خاطر سياست هاي تحميلي دولت به سمت كمك گرفتن از شريك هاي خارجي رفتند.
وي، ادامه داد: قوانين، مقررات و تصميم گيري ها در داخل كشور ضعيف است و مديران نيز ضعيف عمل مي كنند و توانايي علمي ندارند.
وي، تبديل بوردها را به صنايع توليدي الكترونيك را مردود خواند و گفت: با اين تبديلات نمي توان صنعت پويا و به روز توليد كرد و ساختار آن را تغيير داد، همان طور كه بسياري از تكنولوژي ها در دنيا ظهور و نزول پيدا كرده و ما از اين تحول تكنولوژيك بي خبر مانده ايم.
دكتر سليماني، خاطرنشان كرد: دولت بايد مكانيزمي بسازد كه از بخش داخلي حمايت كرده و توليدات ضعيفي كه جاي رقابت ندارند را وارد كشور نكند.
وي، تصريح كرد: ردپاي يك وزارتخانه در دانشگاهها ديده نمي شود و صنايعي مانند پتروشيمي و نفت كه حداقل ۲۰ درصد كارشان كنترل، الكترونيك و مخابرات است حضورشان در دانشگاه در حد صفر است و اعلام نياز نمي كنند.
وي، در پايان با اشاره به اينكه براي توليد دانش از نيروي انساني و كيفي بسيار خوبي برخورداريم، گفت: پرداختن به مساله IT در اين صنعت بسيار مهم است و حضور متخصصان دانشگاهي برق و الكترونيك در پروژه هاي عظيم ملي بسيار كمرنگ است.
ساخت بندر پتروشيمي پارس ۳۳ درصد پيشرفت فيزيكي دارد
احداث بندر پتروشيمي پارس واقع در منطقه ويژه اقتصادي انرژي پارس (عسلويه ) از اوايل سال ۱۳۸۱ آغاز شده و تاكنون ۳۳ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است .
به گزارش روابط عمومي شركت ملي صنايع پتروشيمي ، اين بندر پس از بهره برداري قابليت پهلوگيري كشتي هاي هفت تا ۷۰ هزار تني را دارد.
ميزان تردد كشتي ها به بندر مذكور سالانه ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ فروند بوده ومتوسط زمان بارگيري هر كشتي ۱۸ ساعت پيش بيني شده است . اين بندر داراي تمام تجهيزات بندري ، ارتباطات مخابراتي ، نيازهاي زيربنايي ، برج ديده باني و چراغ دريايي است و توانايي ارائه خدمات مطلوب به كشتي هاي منطقه را به صورت ۲۴ ساعته خواهد داشت .
براساس اين گزارش ، پيش بيني مي شود اين بندر تا پايان سال ۸۵ به بهره برداري برسد. ميزان سرمايه گذاري ارزي طرح ۸۷ ميليون دلار و ريالي آن بيش از ۵/۱ ميليارد ريال مي باشد.
|