در صورت رقابتي شدن توليد و عرضه
قيمت برق براي مصرف كنندگان كاهش مي يابد
راه اندازي بازار برق، قيمت برق براي مصرف كنندگان را كاهش مي دهد.
به گزارش ايسنا حسين محمودزاده رئيس سازمان توسعه برق ايران گفت: ايجاد رقابت در بازار برق باعث منطقي شدن و كاهش قيمت برق نسبت به شرايط غيررقابتي خواهد شد.
وي ادامه داد: ايجاد فضاي رقابتي و كاهش قيمت تمام شده برق و كاهش هزينه هاي اضافي توليدكنندگان از جمله دستاوردهاي راه اندازي بازار برق است.
محمودزاده متغير بودن ميزان مصرف برق در ساعات مختلف شبانه روز و فصول مختلف را دليلي براي افزايش رقابت بين توليدكنندگان و افزايش سطح كيفي برق توليدي دانست و گفت: در اين بازار مصرف كنندگان مي توانند از هر فروشنده اي كه قيمت و شرايط مناسب تري را داشت، برق خريداري كنند كه اين امر كاهش نقش تصدي گري دولت را به همراه دارد.
وي ايجاد بازاري رقابتي را در صنعت برق لازمه خصوصي سازي اين صنعت دانست و گفت: در كشورهايي كه داراي بازار برق كاملاً رقابتي و خصوصي هستند، نيروگاه ها به صورت رقابتي، برق توليدي خود را تحويل شبكه سراسري داده و يا به مصرف كنندگان اختصاصي خود مي فروشند و مسئولان شبكه سراسري فقط مسئوليت حفظ معيارها و استانداردهاي فني و ايمني شبكه را بر عهده دارند.
محمودزاده با بيان اين كه فعلاً بازار برق در ايران به منظور ايجاد رقابت بين نيروگاه هاي دولتي فعاليت مي كند اظهار كرد: بازار واقعي وقتي ايجاد مي شود كه بخش خصوصي بتواند بدون يارانه برق خود را به شبكه سراسري بفروشد.
وي با تأكيد بر لزوم تأمين هزينه هاي قطعي صنعت برق به طور خودكفا گفت: يارانه دولت در بخش انرژي بايد به طور مستقيم به اين بخش داده شود نه اين كه هزينه اي كمتر از قيمت تمام شده توليد برق از مصرف كنندگان دريافت شود.
|