يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۳
هزينه تحصيلا ت دانشگاهي فررزندان شما چقدر است  و چگونه آن را فراهم مي آوريد؟
پرداخت پول هاي كلا ن، راه قبولي در دانشگاه نيست
هر آموزشگاه،فقط  استادان خود را برترين مي داند اما اين استادان در ساير آموزشگاهها ديده مي شوند.
مرجان نماينده 
000300.jpg

تا همين چند سال پيش يكي از موضوعاتي كه دانش آموزان در مورد آن انشا مي نوشتند، اين بود كه «علم بهتر است يا ثروت» و ازآنجا كه دانش آموزان فكر مي كنند تنها با درس خواندن و دانش اندوزي است كه مي توان به همه  جا و همه چيز رسيد، با منطق كودكانه خويش علم را برتر از ثروت مي دانستند؛ ولي اين روزها قضيه تغيير كرده است. ديگر اگر بپرسند علم بهتر است يا ثروت، يك علا مت سؤال بزرگ در ذهن ها نقش مي بندد كه به راستي «علم بهتر است، يا ثروت؟» مگر بدون داشتن ثروت مي توان در راه به دست آوردن علم و دانش موفق بود؟
تامين هزينه هايي كه براي خريد كتب درسي و حضور در كلا سهاي مختلف تقويتي مصرف مي شود، از عهده هر خانواده اي بر نمي آيد. بنابراين شايد به لحاظ معنوي بتوان علم را برتر از ثروت دانست ولي در دنياي امروز براي پيشرفت در راه علم بايد پول زيادي خرج كرد. خانواده ها براي تحصيل فرزندانشان از شروع دوره ابتدايي تا اتمام دبيرستان هزينه هاي زيادي را صرف خريد كتاب و لوازم التحرير مي كنند. پس از اتمام دوره دبيرستان هم مهمترين دغدغه جوانان و خانواده هايشان ورود به دانشگاه است. براي رسيدن به اين هدف نيز بايد هزينه هاي زيادي را صرف كرد. با رقابت شديد ميان متقاضيان احتمال قبولي بسياركم است. با اين حال تلا ش براي راهيابي به دانشگاه همچنان ادامه دارد. هزينه هايي كه براي حضور در كلا سهاي كنكور بايد پرداخت متفاوت است. قيمت متوسطي كه امروزه در آموزشگاه ها براي هر درس دريافت مي شود بين ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان است. اين هزينه ها به ۷۰۰ هزار تا حتي يك ميليون تومان در سال هم مي رسد. اين مبلغ نسبت به درآمد اكثر خانواده ها بسيار بالا ست و برخي مجبورند به خاطر هزينه هاي گزاف از ادامه تحصيل در مقاطع بالا تر صرف نظر كنند.
آذر نصرآبادي كه در مرحله اول كنكور هنر موفق به كسب رتبه شده بود، مي گويد: اگر كسي بخواهد در دانشگاه قبول شود بايد حتماً پول زيادي خرج كند. گرچه در آن صورت هم معلوم نيست قبول مي شود يا نه. اگر هم بخواهي رشته هنر را در دانشگاه دولتي بخواني، هزينه اش زياد مي شود، واي به اينكه در دانشگاه آزاد بخواني. من خودم نخواستم فرم دانشگاه آزاد را بگيرم چون اگر قبول هم مي شدم، نمي توانستم بروم پس به دليل هزينه هايش صرف نظر كردم. به طور خلا صه براي رسيدن به اهداف خود حتماً بايد پول داشته باشيم تا با رفتن به كلا سهاي مختلف بتوانيم در دانشگاه موفق شويم.
سميرا قنبرپور، دانشجوي رشته موسيقي در يكي از دانشگاههاي غيردولتي تهران مي گويد: حضور در اين كلا سها خيلي خوب است. سطح معلومات را بالا  مي برد ولي از آنجا كه سؤالهاي هنربيشتر سليقه اي است و مربوط به اطلا عات عمومي هنر مي شود و كمتر به اطلا عاتي كه هنرجو در كتابها مي خواند بستگي دارد، بنابراين مسأله كمي سخت مي شود. من در مدت ۳ سال كه پشت كنكور ماندم حدود ۲ ميليون تومان پول به كلا سهاي مختلف آمادگي كنكور دادم.
مريم معتمدي امسال قصد ثبت نام در كلا سهاي كنكور را داشت ولي به دليل هزينه هاي زياد از اين كار صرف نظر كرده است. او مي گويد: قصد داشتم در كلا سهاي كنكور ثبت نام كنم ولي قيمت دوره ۹ ماهه آن در حدود ۶۰۰- ۷۰۰ هزار تومان بود. به همين دليل فقط در برنامه هاي كنكور مكاتبه اي شركت كردم كه هزينه آن حدود ۱۲۰ هزار تومان شد. 
000302.jpg

محمود محمدي از دانشجوياني كه امسال موفق به ورود به دانشگاه شده است ، مي گويد: جايي كه من براي آمادگي در كنكور ثبت نام كرده بودم نسبت به ديگر جاها مبلغ كمتري دريافت مي كرد يعني ماهانه ۵۰۰۰ تومان بابت كلا سها و ۲۰۰۰ تومان براي آزمون ماهانه پرداخت مي كردم. بازدهي آن هم نسبت به اين قيمت خوب بود ولي در عوض نه تراز داشت و نه مشاوره.
محمود محمدي گفت: اغلب اين كلا سها بازدهي خوبي ندارند و براي هر كاري از شاگردان پول مي  گيرند. درواقع هميشه به دنبال فرصت و بهانه اي هستند كه مبلغي را جهت ارائه يك برنامه جديد از دانش آموزان دريافت كنند.
ياسمن مظلومي، دانشجوي دانشگاه آزاد گفت: در كلا س كنكور ثبت نام نكردم زيرا بسيار گران بود . اما در كنكورهاي مكاتبه اي ثبت نام كردم كه هر دو هفته يكبار برگزار مي شد و مبلغي حدود ۱۵۰هزار تومان هم پرداخت كردم. در كل بد نبود چون بعداز هر كنكور مشاوره داشت و در درسي كه ضعيف بوديم استادي معرفي مي كردند و دفتري به نام دفتر برنامه ريزي ارائه كرده بودند كه از روي آن كار مي كرديم . البته بابت آن مبلغ جداگانه اي را دريافت مي كردند.
علي نريمان كه در كنكور امسال موفق نشده بود، گفت: در يكي از آموزشگاهها ثبت  نام كردم كه هر هفته كنكور برگزار مي كرد و ما مجبور بوديم همزمان با درسي كه خوانده مي شد دروس قبلي را هم دوره كنيم ولي هر بار بابت يك اقدام جديد علا وه بر شهريه مبلغي دريافت مي كردند. در كل تمام برنامه ها و اقدامات تازه آنها براي به دست آوردن پول به نفع خودشان است.
وي افزود: ما بچه هايي داشتيم كه در حدود دو ميليون خرج كلا سهاي مختلف كردند. آخر هم درآن رشته اي كه دوست داشتند قبول نشدند. بنابراين تمام خرجي كه كردند به هدر رفت.
نكته جالب توجه در آموزشگاههاي علمي اساتيد مشترك چند آموزشگاه است و اين كه هميشه مسؤولا ن اين آموزشگاه ها اساتيد خود را برترين اساتيد در سطح تهران مي دانند. بازهم جالب است كه توضيح مي دهند، اساتيد ما جزو بهترين اساتيد كنكور در تهران يا اساتيد تيزهوشان هستند و ... و يا اينكه هر ساله براي ثبت نام در دوره جديد كلا سهاي خود اسامي قبول شدگان كنكور گذشته را مي نويسند تا تبليغي براي كار خودشان شود و مطلب اينجاست، كه با وجود اين اسامي و اين همه ليست در آموزشگاهها پس آنهايي كه در كلا سها شركت كردند و رتبه نياوردند و يا قبول نشده اند چه كساني هستند؟آيا تنها راه ورود به دانشگاه، رفتن به كلا سهاي كنكور است؟
باز هم جالب است كه برخي از مسئولين اين آموزشگاهها، واحد خود را معتبر و آموزشگاههاي ديگر را غير حرفه اي يا بدون اعتبار مي دانند.
بنابراين هميشه شركت در كلا سهاي كنكور دليل بر قبولي در دانشگاه نيست. شايد درصدي از احتمال موفقيت مربوط به حضور در كلا سهاي كنكور باشد؛ اما بيشتر به درس خواندن خود محصل بستگي دارد. هر ساله بعد از اعلا م نتايج كنكورنام كساني را در اخبار مي شنويم كه در بدترين شرايط مالي بهترين رتبه را در كنكور كسب كرده اند. اما اين موارد استثناء هستند. پس شركت در كلا سهاي كنكور و پرداخت پولهاي كلا ن تنها راه قبولي در دانشگاه نيست. مي توان با ثبت نام در كتابخانه هاي عمومي و استفاده از كتابهاي آنها در بسياري از هزينه ها صرفه جويي كرد. چرا كه پس از شكستن سد كنكور نيز بايد هزينه هايي را براي ادامه تحصيل دردانشگاه پرداخت كه اگر اين دانشگاه غيردولتي باشد مبالغ زيادي هم جهت شهريه بايد پرداخت.
نمي توان تصور كرد همه آنهايي كه درس مي خوانند صبحها سر از بالش قو بر مي دارند. گاهي برخي از دانشجويان براي ادامه تحصيل مجبور به اشتغال در شيفت مخالف كلا سهاي خود هستند تا بتوانند مخارج تهيه كتاب و يا گاهي اجاره خوابگاههاي دانشجويي را بپردازند.
اين حكايت همچنان ادامه دارد و خواهد داشت، آنچنان كه براي ادامه تحصيل هميشه بايد پول خرج كرد. مشكلا تي كه دانش آموزان و دانشجويان قبل و بعد از ورود به دانشگاه با آن روبرو مي شوند، بسيار سؤال برانگيز است . گراني كتابهاي درسي، خوابگاههاي دانشجويي و شهريه هاي گزاف كه از طرف مراكز آموزشي دريافت مي شود همه و همه اين سؤال را در ذهن ايجاد مي كند كه به راستي «علم بهتر است يا ثروت»؟

افزايش قيمت بنزين
در جستجوي پيشه اي جديد
افزايش قيمت بنزين و در پي آن تمامي مايحتاج اوليه زندگي، چنان دردسرساز مي شود كه افراد بي شماري ناچار به اعمال محدوديت هاي بسياري در زندگي هر چند محقر و ساده خود مي شوند.
000316.jpg
چندي پيش مدير عامل شركت پخش فرآورده هاي نفتي، با بيان اينكه دولت با عرضه بنزين شصت و پنج توماني، متقبل يارانه اي سنگين مي شود، افزود: در صورت موافقت مجلس و دولت، بنزين با بهاي اصلي آن، هر ليتر دويست تومان، به فروش خواهد رسيد.
پيشتر تجربه نشان داده در ازاي هر ريال افزايش قيمت بنزين و عليرغم تمامي تأكيدات مسئولا ن، قيمت بسياري از كالا ها، به طرزي محسوس و نامعقول ، افزايشي دو چندان مي يابد، به طوري كه فشار اقتصادي سنگيني بر خانواده ها وارد ميآيد و روند صعودي و چشمگير افزايش بهاي گوشت، برنج و نان و البته نرخ حمل و نقل، چنان دردسرساز مي شود كه افراد بي شماري ناچار به اعمال محدوديت هايي در زندگي هر چند محقر و ساده خود مي شوند. در اين ميان، كارمندان و قشر آسيب پذير جامعه بيش از سايرين متحمل زيان مي شوند. در حالي كه بالا ترين افزايش حقوق سالا نه كارمندان حدود ده درصد از درآمد آنان- كه رقمي بسيار ناچيز را تشكيل مي دهد- است، چگونه مي توان انتظار داشت با سه برابر شدن قيمت بنزين و در پي آن، چند برابر شدن قيمت ضروريات اوليه زندگي- و نه اقسامي كه باعث افزايش سطح رفاه مي شوند- بسياري از اقشار جامعه قادر به تهيه مايحتاج لا زم براي يك زندگي ساده باشند؟
از ديگر سو، با بالا رفتن قيمت بنزين، كساني كه از وسيله نقليه شخصي نيز سود مي برند، دچار دل نگراني هاي خاص خود خواهند شد. هر خانواده، به طور متوسط ماهانه پانزده هزار تومان را به خريد بنزين براي اتومبيل شخصي اختصاص مي دهد كه با افزايش بهاي اين فرآورده، خيلي از آنان نخواهند توانست از اتومبيل خود بهره بگيرند. اما آيا به راستي ناوگان حمل و نقل شهري از كيفيت لا زم براي جابه جايي اين سيل افراد برخوردار است؟ و آيا واقعاً قادر به انجام اين عمل خواهد بود، در حالي كه حتي در شرايط فعلي نيز از اين امر بازمانده است؟!
در اين ميان مسافركش ها با داستاني متفاوت روبه رو خواهند بود. چنين رانندگاني در صورت خريد بنزين دويست توماني با هزينه ماهانه  حدود دويست هزار تومان - در كنار ساير معلول هاي تورم- روبه رو خواهند بود كه ناچارند آن را با دريافت كرايه بيشتري جبران نمايند، اما آيا آنها درآمدي همچون گذشته خواهند داشت؟
بي ترديد افزايش قيمت بنزين در شرايط كنوني، وضعيت اقتصادي بسياري از خانواده ها را دچار تزلزلي خوفناك خواهد كرد و آينده آنان را در سايه اي از ابهام فرو خواهد برد.
چند راهكار
با توجه به مصرف داخلي، روزانه شانزده ميليون ليتر بنزين وارد كشور مي شود اما با به كار بستن برخي تدابير، مي توان مصرف اين سوخت را بهينه كرد.
نخستين و كاراترين سياق، از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده است. بسياري از اتومبيل هايي كه در خيابان هاي تهران تردد مي كنند مصرف بنزيني معادل بيست ليتر در هر صد كيلومتر دارند كه در قياس با معيارهاي تكنولوژي امروزه، مضحك مي نمايد. استاندارد ميزان سوخت براي خودروهاي سواري در دنيا پنج تا پنج و نيم ليتر بنزين در هر صد كيلومتر عنوان مي شود.
- فرهنگ سازي نيز از ديگر شيوه هاي كاهش مصرف بنزين است. مصرف صحيح بنزين، خاموش كردن خودروها پشت چراغ قرمز كه از آلودگي هوا نيز مي كاهد و ... از ساده ترين راههاي مبارزه با هدر رفتن سوخت هستند.
- دراين ميان، شايد قاچاق بنزين مهم ترين عامل زيان هاي دولت در قبال پرداخت يارانه بيهوده به سوخت باشد. اگرچه هم اكنون بنزين در جايگاههاي فروش مرزي، بدون يارانه عرضه مي شود اما در قياس با كشورهاي همسايه، قيمت بنزين در ايران بسيار نازل است كه اين سبب جلب سوداگران شده است. آنان با پناه جستن به اين تجارت پرفايده، روزانه خسارات هنگفتي را به دولت وارد ميآورند. با نظارت دقيق تر بر مرزها، به سادگي مي توان مانع از ميليون ها دلا ر زيان شد.
از ديگر راههاي كاهش مصرف بنزين استفاده از سوخت گاز طبيعي فشرده(CNG) در خودروها است. ميزان صرفه جويي حاصل از گاز سوزكردن ۴/۱ ميليون دستگاه خودرو حدود ۱۳ ميليون ليتر بنزين در روز خواهد بود كه بيانگر آمار هنگفتي است.
برقي كردن چاههاي كشاورزي نيز از راهكارهاي كاهش مصرف سوخت و سوز در كشور است. اگر حدود ۲۶۰ هزار حلقه چاه كشاورزي موجود در كشور برقي شوند حدود چهار ميليارد ليتر در مصرف نفت گاز صرفه جويي خواهد شد.
- به كار بستن نوعي دستگاه هاي هوشمند با قابليت كنترل ميزان سوخت كه نه تنها از هدر رفتن بنزين پيشگيري مي كند بلكه از ديد امنيتي و بهداشتي نيز بسيار كارا است.
به هر جهت، هر راهكاري كه در دستور كار دولتمردان قرار مي گيرد، بايد گريز از افزايش قيمت بنزين را در پي داشته باشد، درغير اين صورت، شرايط اقتصادي، بهداشتي و زيستي بسياري از شهروندان به خطر خواهد افتاد.

آيينه تصوير
 
000322.jpg

چند زن در خيابان يكي از شهرهاي چين به فروش كلا ه- كه طرفداران زيادي ميان جهانگردان دارد- مشغول هستند. شرايط زندگي در چين برخي از زنان را وادار به رو آوردن به چنين پيشه هايي ساخته است. هم اكنون سازمان توسعه اقتصادي آسيا و اروپا نشستي در چين برگزار كرده تا راهكارهاي ارتباط بيشتر كشورهاي اتحاديه اروپا و چين را بررسي كند. در صورت به توافق رسيدن دو طرف و در پي آن سرمايه گذاري اروپاييان، اقتصاد شكوفا شده چين شاهد سيل سرمايه هايي خواهد بود كه شرايط مالي بسياري را در اين سرزمين بهبود خواهد داد.
 
000324.jpg

باقيمانده يك كاميون سوخته در حياط خانه اي در ايالت كاليفرنيا. آتش سوزي گسترده اي كه سطح اين ايالت را در بر گرفته، خسارات مالي و جاني بسياري را براي ساكنان مناطق اين ناحيه در پي داشته است. تاكنون دست كم هجده نفر در شعله هاي آتش جان سپرده اند و بيش از دو هزار خانه در جنوب كاليفرنيا نابوده شده است. افراد زيادي نيز براي گريز از خطر ناچار به ترك خانه خود شده اند. زبانه هايآتش به تدريج راه خود را به سوي مكزيك مي گشايد و اين امر مردم مكزيك را به هراس انداخته است.
 
000326.jpg

يك كارشناس مين ياب در پي يافتن مين در جنوب لبنان. در زمان اشغال سرزمين هاي جنوبي لبنان توسط ارتش اسرائيل، اين مناطق توسط رژيم اشغالگر مين گذاري شده بود كه خطرات بسياري را براي ساكنان دهكده هاي مرزي لبنان ايجاد كرده بود. پس از بيست و دو سال اشغال، اسرائيل در سال ۲۰۰۰ از جنوب لبنان عقب نشيني كرد تا اعراب بازسازي مناطق ويران شده را آغاز كنند. هم اكنون دولت امارات پنجاه ميليون دلا ر براي پاك سازي اين دست مناطق به لبنان كمك مالي كرده است تا مردم بي گناه بيشتري قرباني جنگ افروزي اسرائيل نشوند.
 
000328.jpg

يك كارگر ژاپني در حال حمل قطعات گوناگون يك ماشين است. توليدات خودروي ژاپن همواره به دليل كيفيت بالا  و بهاي اندك، شهرتي به سزا داشته اند تا جايي كه بازار فروش اتومبيل برخي كشورهاي صنعتي را دچار ركودي نسبي كرده اند.
هم اكنون اين كارخانجات ماشين هاي كوچك و ارزان قيمتي را روانه بازار كرده اند كه با اقبال زيادي روبه رو شده است. از اين رو مديران اين كارخانجات قصد افزايش سه درصدي توليد خودرو را دارند كه احتمالا ً كاهش قيمت و فروش افزون تر آنها را در پي خواهد داشت

پرسشهايي كه  هرگز از خود نپرسيده ايد
پايان ماجرا كجاست؟
در حساب بانكي بيل گيتس!
عقيده خاصي در اين باره ندارم فقط مطمئنم آخرين جايي است كه هر كسي مي بيند!
براي هندوها، جايي كه شروع مي شود.
در اشك و آه!
اصلا ً شروع شده؟
وقتيكه مادر بزرگم حرف زدن را تمام كند.
راهرو را مي بيني... سمت راست، توي راهرو!
خيلي زود نيست.
پنج دقيقه بعد از وقت اضافه.
جايي كه ما مي خواهيم.
آن وقتي كه منچستر يونايتد گل ميزند.
خيلي دورتر از محل شروع و مدتي پس از نيمه!
هفته بعد، همين موقع.
در عشق.
چه كسي مي داند؟ آيا «تي.اس.اليوت» حق داشته؟
«نبايد از سير آفاق باز ايستيم. پايان تمامي سياحتهايمان جايي است كه مسافرت را از آنجا آغاز گرفته ايم و سپس براي اولين بار، آنجا را باز مي شناسيم.»
بستگي به اين دارد كه مرجع ضمير «ش» چيست... اگر زندگي مشترك من است كه خيلي خيلي زود. اگر به «انسانيت» باز مي گردد كه بايد از كاخ سفيد بپرسيد. اگر گاو صندوق مردم است كه وقتي همه را بيدار كرديد. اگر هم منظورتان سيگار كشيدن است، وقتي سرطان گرفتم.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
بوي تعفن و فاضلا ب 
مدتي است بوي تعفن و فاضلا ب، در فضاي ورودي پارك سوار آزادي، ( از سمت بزرگراه جناح) به مشام مي رسد. اين بو آن قدر شديد و نامطبوع است كه هر شهروندي را به سرعت از سطح منطقه مي راند. از آنجا كه اعتراض به سازمان هاي مربوطه هيچ دردي را دوا نمي كند، پس بهتر است مردم را در جريان قرار دهيد تا اطلا ع ثانوي در پارك سوار تردد نكنند.
داودپور
سگ هاي ولگرد، به خط، آماده،حمله 
چندي پيش سگ هاي ولگرد در منطقه شهران به يكي از شهروندان حمله كردند به طوري كه روانه بيمارستان شد. خواهشمنديم براي جمعآوري اين سگ ها اقدام عاجل به عمل آيد.
حسين پروين 
افزايش كرايه آژانس ها بر چه مبناست؟
به نظر مي رسد افزايش اخير كرايه آژانس هاي تاكسي تلفني، روند غير معمولي به خود گرفته است. برخي از رانندگان بدون در نظر گرفتن تعرفه صنفي و با سوء استفاده از شهروندان، به خصوص مسافران كم سن و سال و نوجوان، هر رقمي كه دلشان بخواهد مطالبه مي كنند. به گونه اي كه اعتماد شهروندان به اين صنف روز به روز بيشتر رنگ مي بازد.
ساكن شهرك غرب 
اعتراض داريم 
با فرا رسيدن ماه رمضان، قيمت مواد غذايي به خصوص تخم مرغ و مرغ و گوشت قرمز افزايش يافته است. عجبا كه جرايد و رسانه ها با نوعي رفع مسئوليت و شانه خالي كردن از رسالت سنگين خود، افزايش قيمت هاي اخير را تنها به صورت خبري و به صرف اطلا ع رساني منعكس كرده اند. ما كه نياز نداريم در روزنامه بخوانيم مرغ گران شده، بلكه اين موضوع را با روح و جان ازفروشندگان مي شنويم. در اين ميان صداي اعتراض مردم را چه كسي منعكس مي كند؟ يعني همين كه قيمت ها افزايش يابد و مردم هم در جريان قرار بگيرند كافي است؟
يك شهروند
تلفن مي دهند، ولي نه به همه 
ساكن سهروردي شمالي، خيابان نيلوفر هستم كه ۲ سال پيش براي تهيه فيش تلفن ثابت به مخابرات آزادگان مراجعه كردم. متأسفانه پس از ۲ سال هنوز از تلفن خبري نيست، در حالي كه شاهد هستم در همين كوچه، افرادي كه اقدام به برج سازي كرده اند، همگي بدون معطلي چندين خط تلفن دريافت كرده اند.
شرافتمند
زنده باد توليد كننده داخلي 
يكسال پيش، به جهت حمايت از توليدكننده داخلي، يك يخچال ايراني با مارك... و با قيمت ۲۷۰ هزار تومان خريداري كردم. به محض اين كه آن را در منزل از كارتن خارج كردم و به برق زدم، خراب شد. از طرف خود كارخانه، يخچال ديگري را با آن تعويض كردند كه باز درمنزل ديدم دست دوم و مستعمل است.يخچال تعويضي سوم هم خراب بوده وتا به امروز هنوز درست كار نمي كند و مشكل دارد. باور كنيد از خودم بدم آمده است. چون با همين پول مي توانستم جنس خارجي بهتري تهيه كنم، چرا به اين آقايان مجوز كيفيت توليد كالا  و ارائه آن به بازار داده مي شود؟
جعفرزاده- اداره حراست كل شهرداري تهران 
زباله بيمارستان در خيابان 
مدت ها است بيمارستان ايران مهر، زباله هاي خود را جلو كوچه مجاور رها مي كند كه اقدامي اهانت آميز به ساكنان محله است. چنان كه مي دانيد جمعآوري زباله هاي بيمارستاني سبك وسياقي متفاوت از زباله هاي خانگي را مي طلبد، چرا كه در غير اين صورت احتمال شيوع انواع بيماري هاي عفوني و خطرناك مي رود. اما متأسفانه شاهد هستيم كه نه تنها تمام زباله ها اعم از زباله هاي اتاق عمل، آشپزخانه، سرويس هاي بهداشتي و غيره در كوچه رها مي شوند .يكي از ساكنين كوچه ميري 
ما نبوديم، آنها بودند
در پاسخ به پيام تلفني مندرج در شماره ۳۱۹۸، مورخ ۲۶ مهرماه با عنوان «بر سر فيروز كوه چه آمد؟» كه در مورد ضايعه نشت نفت خام به دهها هكتار اراضي فيروزكوه و دماوند بود، اينجانب به عنوان يكي از مجريان پروژه خط انتقال گاز دماوند- فيروزكوه به عرض مي رسانم كه سوراخ شدن لوله نفت در منطقه دلي چاي توسط پيمانكار شركت نفت انجام و پيمانكار گاز هيچ گونه نقشي در اين حادثه نداشته است. خوب است اين عزيز با دقت، زحمات و خدمات پيمانكار با كفايت و مسئولين اجرايي شركت گاز استان تهران را كه از فيروزكوه تا دماوند مشغول فعاليت شبانه روزي جهت حل مشكل سوخت اين منطقه سردسير مي باشند مورد توجه قراردهند.
ايرج فيروزي، شركت گاز استان تهران

ده پرسش روز
زن مجرد غيرشاغل  سن: ۱۷
000320.jpg
۱-به ازدواج فكر مي كنيد يا يافتن شغل؟
به هر دو.
۲-براي افراد خانواده شما ازدواج شما مهم است يا كار كردن؟
درس خواندن و موفقيت در هر مرحله براي آنها مهم است حالا  چه در ازدواج چه در كار كردن باشد ترقي و سعادت من براي آنها بيشتر اهميت دارد.
۳-فكر مي كنيد چگونه بايد شاغل شد؟
عُرضه- مهارت و توانايي - مدرك و زبان 
۴-آيا حاضريد شغل خوبي بيابيد ولي تا آخر عمر در منزل پدر و مادرتان بمانيد؟
نمي دانم - بستگي به شغل و درآمد و محيط زندگي ام دارد.
۵-آيا به دليل كار نكردن، هزينه هاي جاري خود مثل رفت و آمدها، پوشاك و آرايش را كم كرده ايد؟
هزينه اي ندارم كه به خاطر كار نكردن آن را كم كنم.
۶-آيا حاضريد با جوان خوب و مهرباني كه درآمد اندكي دارد ازدواج كنيد؟
۱. خوب بودن و مهرباني براي زندگي لا زم و كافي نيست. ۲. بستگي به شرايط دارد.
۷-آيا دغدغه تهيه جهيزيه را داريد؟
الا ن در شرف ازدواج نيستم كه بتوانم اين دغدغه مرا بفهمم ولي تهيه مقداري جهيزيه لا زم است.
۸-آيا حاضريد بدون جهيزيه به خانه شوهر برويد و به جاي آن از مهريه هم صرفنظر كنيد؟
الا ن مي گويم نه ولي ممكن است شرايط طوري باشد كه نه من تبديل به بله شود.
۹-نصيحت شما به ديگران در زمينه هاي اقتصادي چيست؟
نصيحت ندارم.
۱۰-بين يك گردنبند الماس گران قدر و يك فرش گرانبها كدام را بر مي گزينيد؟
هر دو را برمي گزينم.

موزه «ظرف» تأسيس مي شود
همواره يك اثر تاريخي و باستاني، نه تنها اصالت تاريخي كشور را به نمايش مي گذارد، كه سبب مي شود مجموعه اي پربها براي يك جامعه باقي بماند.
از ديگر سو هر موزه - با توجه به قيمت اندك بليت آن- گزينه جديدي براي هر خانواده، جهت گذران اوقات فراغت آن فراهم ميآورد كه گشايش موزه «ظرف» در اين راستا مي تواند بسيار با ارزش باشد.
در همين رابطه چندي پيش مدير مجموعه تاريخي فرهنگي سعدآباد گفت: با تجهيز و بازسازي آشپزخانه قديمي و سلطنتي اين مجموعه، موزه «ظرف» تأسيس مي شود.محمد عبدالعلي پور هدف از احداث موزه ظرف را نمايش ظروف سلطنتي و درباري براي علا قمندان به اشياي قديمي عنوان كرد.
وي اظهار داشت: حدود ۶۰ هزار ظرف از متنوع ترين ظروف غذاخوري درباري در قالب ۲۰ هزار رده در مجموعه سعدآباد موجود است كه به سفارش دربار و خاندان سلطنتي از كارخانه هاي معروف چيني سازي كشورهاي آلمان و فرانسه خريداري شده بود.
وي افزود: اين ظروف تا پيش از سال ۱۳۷۵ در عمارت گلستان مجموعه سعدآباد نگهداري مي شد كه در اين سال همزمان با برگزاري اجلا س سران كشورهاي اسلا مي، اين ظروف جمعآوري و به انبارهاي مجموعه منتقل مي شده است.
عبدالعلي پور ادامه داد: از اين ظروف و آشپزخانه اي كه ظروف در آن قرار داشته در گذشته به هنگام انجام مراسم و پذيرايي هاي بزرگ استفاده مي شد.
وي اظهار داشت: هم اكنون براي تبديل اين آشپزخانه به موزه بايد تغييراتي در دكوراسيون داخلي و كف سازي و تعمير و بازسازي ساختمان انجام شود.
وي تصريح كرد كه بازسازي و مرمت اين بنا هم اكنون آغاز شده و پيش بيني مي شود تا اواسط سال آينده مورد بهره برداري قرار گيرد.

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه مصالح ساختماني
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |