يكشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۳
فروش چيپس فله اي ممنوع شد
000308.jpg
اين كه يك محصول غذايي چقدر بين مردم طرفدار دارد، اهميت ندارد. مهم اين است كه در قوانين، به سلا متي مردم بايد بيشتر توجه شود. بر همين اساس وزارت بهداشت عرضه انواع چيپس فله اي را ممنوع كرد.
به گزارش خبرنگار «بازارچه»، طعم بهتر و قيمت ارزان تر چيپس فله اي موجب شده بود برخي اقشار مردم كه آگاهي چنداني از مضرات آن ندارند از آن استقبال كنند؛ اما كارشناسان تغذيه به كرات هشدار داده اند كه از جنبه هاي مختلف، مصرف اين چيپس ها براي سلا متي انسان مضر است.
البته اين دليلي بر غير مضر بودن چيپس هاي بسته بندي شده نيست؛ بلكه در انواع بسته بندي شده مراقبت  به مراتب بيشتري صورت مي گيرد.
اكنون چيپس هاي فله اي را به قيمت كيلويي حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان در نقاط مختلف شهر مي توان يافت. به طوري كه در برخي مراكز شلوغ و پرتردد شهر و در كنار فروشگاه هاي زنجيره اي معتبر نيز فروش اين گونه چيپس هاي غيربهداشتي ادامه دارد.
با اين حال وزارت بهداشت از دانشگاه هاي علوم پزشكي خواسته است تا در صورت مشاهده عرضه اين چيپس ها، اقدامات لا زم را انجام داده و نتيجه را به اداره كل نظارت بر موادغذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت اطلا ع دهند.

كميابي شير در نخستين هفته ماه رمضان
در شرايطي كه تبليغات براي افزايش مصرف شير رو به گسترش بوده و مردم به مصرف اين ماده غذايي ترغيب مي شوند، توام شدن اين برنامه با افزايش مصرف در ماه رمضان موجب كميابي شير در سطح شهر شده است.
به گزارش خبرنگار ما در شرايطي كه شيرهاي شيشه اي يارانه اي كم چربي و پرچربي به طور كلي ناياب شده طي روزهاي اخير شير كيسه اي يك ليتري به سختي يافت مي شود و بسياري از مردم كه در پي يافتن آن براي مصرف در ماه رمضان هستند به مقصود خود دست نمي يابند.
اين در حالي است كه در صنوف ديگر معمولا ً تدابيري براي پاسخگويي به نياز مردم در ماه مبارك انديشيده مي شود.
گزارش خبرنگار ما از سطح شهر حاكي است برنامه توزيع شيريارانه اي كيسه اي ( با قيمت ۱۵۰ تومان) از هيچ نظم خاصي تبعيت نمي كند و در برخي مناطق اصلا ً اين محصول توزيع نمي شود.
يك خانم خانه دار كه موفق به دريافت شير يارانه اي نشده بود گفت: همه مردم اين محل مي دانند فروشنده شيرهاي يارانه اي متخلف است. اما اگر شكايت كنيم ديگر از كارخانه براي او شير نميآورند و وضع از اين هم بدتر مي شود و مردم همه مجبورند مسير بيشتري براي يافتن شير يارانه اي طي كنند.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا از ديگر انواع شير پاكتي استفاده نمي كنيد گفت:با حقوق ماهي ۱۲۰ هزار تومان و هزاران خرج ديگر اگر بخواهيم روزي هزار تومان صرف خريد شير كنيم ديگر چيزي باقي نمي ماند.
يك بازنشسته كه موفق به خريد شير يارانه اي نشده بوددر مورد دلا يل اين نابساماني گفت: هر شب در تلويزيون تبليغ مي كنند : «همه جا شير، همه كس شير» اما نمي گويند قيمت شيري كه قرار است همه جا باشد سر به فلك مي كشد. آن وقت چطور آقايان محاسبه كرده اند كه همه كس شير. چون با اين قيمت ها فقط عده اي خاص مي توانند از آن بهره مند شوند.
وي افزود: اگر مسئولا ن امر راست مي گويند و مي خواهند مصرف شير افزايش پيدا كند اول بايد فكر تأمين آن باشند.
اين شهروند در مورد تخلفات فروشندگان گفت: بسياري از رانندگان عامل توزيع و فروشندگان، شيرهاي يارانه اي را روانه ماست بندي ها مي كنند يا به مشتريان ويژه با قيمتي بالا تر مي فروشند. براي حل اين مشكل لا زم است نظارت بيشتري بشود و جريمه هاي سنگين تري در نظر گرفته شود.

قيمت خرده فروشي برخي مواد خوراكي در هفته گذشته باز هم افزايش يافت
در هفته منتهي به دوم آبان ماه متوسط قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در بازار تهران با افزايش مواجه شد.
به گزارش دفتر مديريت آمارهاي اقتصادي بانك مركزي، در هفته مورد گزارش بهاي اقلا م مختلف گروه لبنيات نسبت به هفته قبل افزايش داشت.
در اين هفته قيمت ماست پاستوريزه(يك كيلوگرم)، پنير پاستوريزه ۴۵۰ گرمي و شير به ترتيب به ۵۱۹۰۹۰۰۰، و ۵۰۰۰ ريال رسيد كه به طور متوسط نسبت به هفته گذشته يك درصد كاهش و نسبت به هفته مشابه ماه قبل نيم درصد افزايش داشته است.
قيمت تخم مرغ از شانه اي ۱۲۶۰۰ به ۱۴۵۰۰ ريال رسيد كه نسبت به هفته گذشته ۹/۰ درصد و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۹/۷ درصد افزايش قيمت داشت و بهاي انواع برنج و اقلا م مختلف حبوبات نيز با نوسانات افزايش جزيي قيمت ها مواجه شد.
براساس اين گزارش درهفته مورد بررسي، در ميادين ميوه و تره بار زير نظر شهرداري تهران اقلا م ميوه و سبزي تازه به نرخ سازمان ميادين ميوه و تره بار شهرداري تهران عرضه شد.
همچنين در اين هفته قيمت انواع گوشت قرمز در حد ۴۳ هزار و ۳۱۰ ريال بود كه نسبت به هفته گذشته ۵/۰ درصد افزايش يافت و قيمت گوشت مرغ ۱۲ هزار و ۴۸۰ ريال بود كه نسبت به هفته گذشته ۳/۱ درصد كاهش و نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۴/۵ درصد افزايش يافته است.
در هفته منتهي به دوم آبان ماه بهاي قند، شكر و روغن نباتي جامد(حلب ۵/۴ كيلوگرمي) كاهشي ۵/۰ درصدي داشت و به ترتيب ۵۰۴۰۵۷۰،/۴۱ ريال عرضه شد و قيمت چاي خارجي و روغن مايع (هر ليتر) نيز به ترتيب۲۱۰و۲۸ و ۹۱۳۰ ريال عرضه شد كه نسبت به هفته گذشته به ترتيب ۶/۰ و ۵/۰ درصد كاهش يافت.
در هفته مورد گزارش قيمت حبوبات يك درصد كاهش و قيمت برنج بدون تغيير ماند و قيمت ميوه و سبزي هاي تازه به ترتيب ۹/۶ و ۱/۰ درصد افزايش يافت.
بانك مركزي در اين گزارش تصريح كرده است: درصد تغيير قيمت خرده فروشي برخي از مواد خوراكي در تهران نسبت به هفته مشابه ماه قبل(مهرماه) لبنيات ۵/۰ درصد،تخم مرغ ۹/۷ درصد، برنج۱/۰ ،حبوبات بدون تغيير، سبزي هاي تازه ۶/۱۳ ، ميوه تازه ۸/۹ درصد، گوشت قرمز ۲/۱ درصد و گوشت مرغ ۴/۵ افزايش داشته و قيمت قند و شكر ۱/۰ درصد، چاي۲/۲ درصد و روغن نباتي ۶/۰ درصد كاهش يافت.

مواد خوراكي فاقد ارزش:
هزينه هنگفت تبليغات، ترويج عادات نادرست مصرف
000304.jpg
بخش عمده اي از تبليغات رسانه ها و در صدر آنها تلويزيون، به انواع و اقسام مواد خوراكي اختصاص يافته است. اما به نظر مي رسد هيچ نظارتي بر تطابق كيفيت ارزش غذايي اين محصولا ت و اجازه انتشار تبليغات آنها به عمل نميآيد.
در اين رابطه دكتر «سعيد حسيني» استاديار دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت: تبليغات مواد خوراكي فاقد ارزش غذايي، عادتهاي نادرست تغذيه اي را در جامعه بويژه نزد كودكان افزايش داده است.
اين متخصص تغذيه همچنين اظهار داشت: مصرف ميوه، سبزيها و لبنيات در كشور بسيار پايين است و اينگونه مواد غذايي جاي خود را به مواد خوراكي فاقد هر گونه ارزش غذايي داده است.
وي افزود: صداي بخش سلا مت در ايران پايين تر از صداي تبليغات روزافزون مواد خوراكي فاقد ارزش غذايي است و متأسفانه اين مسأله سبب شده كودكان ايراني از دريافت مواد مغذي مورد نياز بدنشان محروم شوند.
حسيني با بيان اينكه حجم گسترده تبليغات برخي مواد خوراكي فاقد ارزش غذايي نظير چيپس و پفك يكي از مهمترين عوامل بروز چنين مسائلي در جامعه است، اظهار داشت: عادتهاي تغذيه اي نادرست در جامعه همچنين موجب شده ا ست كه با كاهش سن ابتلا  به بيماري ديابت در كشور مواجه شويم.
حسيني گفت: در حال حاضر نرخ رشد بيماريهاي قلبي، عروقي، سكته هاي قلبي و نيز كيسه صفرا كه همگي آنها بر اثر استفاده بي رويه از چربيهاي اشباع شده غذايي ايجاد مي شوند، رو به افزايش گذاشته است.
وي ادامه داد: ممنوعيت عرضه انواع چيپس بدون بسته بندي بهداشتي توسط وزارت بهداشت به دليل غيربهداشتي بودن اينگونه چيپسها و استفاده از روغنهاي سوخته مصرف شده در آنها صورت گرفته است.
دكتر «مسعود پزشكيان» وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز پيش از اين اعلا م كرده بود كه وزارت بهداشت با هر گونه تبليغ مواد خوراكي فاقد ارزش غذايي از جمله چيپس و پفك مخالف است.
پزشكيان همچنين خاطرنشان كرده بود كه صدور مجوز براي توليد مواد خوراكي به معناي صدور مجوز تبليغ براي آن نيست و وزارت بهداشت به طور علني، رسمي و كتبي اعلا م كرده است كه نبايد درباره موادي كه به زيان مردم است در رسانه ها تبليغ شود.
اداره كل نظارت بر مواد غذايي، آرايش و بهداشتي وزارت بهداشت چندي پيش در بخشنامه اي اعلا م كرد كه عرضه چيپس به صورت فله و يا در بسته بندي شفاف ممنوع است.
در همين راستا، نماينده مردم نطنز، بادرود و قمصر در مجلس شوراي اسلا مي نيز اظهار داشت: برنامه هاي تبليغي صدا و سيما در خصوص مواد غذايي بايد براساس مجوز وزارت بهداشت و درمان صورت بگيرد و در اين زمينه اگر سازمان غذا و دارو به عنوان متولي بتواند بر كار صدا و سيما نظارت كند، اين امر مي تواند بسيار مو‡ثر باشد.
علي باغبانيان در مورد استفاده مردم ايران از غذاهاي آماده به جاي غذاهاي سنتي گفت: در برنامه سوم در مورد تغذيه مردم پيش بيني هايي به عمل آمد، ولي متأسفانه قسمتهاي عمده اين مسأله عملي نشد؛ براساس اين برنامه وزارت بهداشت و درمان مكلف شده بود كه در مدت ۶ ماه در خصوص تهيه سبد غذايي مطلوب كالا  اقدام كند و همچنين شوراي اقتصاد موظف شده بود كه براساس پيشنهاد وزارت بهداشت و درمان يارانه هايي كه براي كالا هاي اساسي در نظر مي گيرد را براساس نظر اين وزارتخانه و سبد غذايي مطلوب تنظيم كند.
وي افزود: متأسفانه در حال حاضر در كشور با افزايش مصرف مواد غذايي انرژي زا روبرو هستيم؛ براساس مطالعات سازمان مديريت و برنامه ريزي مشخص شده كه برخي از اين مواد تا ۳۰ درصد بيش از نياز افراد مصرف مي شوند كه اين مصرف مازاد قطعاً يك سري تبعات را به دنبال خواهد داشت. بيماريهاي قلبي، بالا  رفتن فشار خون و ديابت و مرگ و ميرهاي ناشي از اين بيماريها از عوارض عمده اين مازاد مصرف است.
نماينده نطنز با بيان اينكه سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز اين مسأله را تأييد كرده، خاطرنشان كرد: در حال حاضر استفاده از بعضي مواد مانند لبنيات، سبزيجات و حبوبات در كشور بسيار كم است و متأسفانه يارانه ها نيز تاكنون در جهت حمايت از شكر، روغن و گندم بوده است.
وي تصريح كرد: وزارت بهداشت و درمان براي تسريع برنامه توسعه، سبد غذايي را تهيه كرد، ولي اين مسأله مدت زيادي طول كشيد و شوراي اقتصاد نيز پيشنهاد وزارت بهداشت را در مورد توزيع يارانه  كالا هاي اساسي نپذيرفت.
باغبانيان در خصوص نقش سازمان غذا و داور در بهبود روش تغذيه مردم گفت: سازمان غذا و دارو در آمريكا و در اكثر كشورهاي اروپايي تشكيل شده است. اين سازمان قاعدتاً در ارتباط با تهيه سبد غذايي مطلوب و بحث امنيت غذا و نيازهاي اساسي افراد بويژه اقشار آسيب پذير مانند كودكان در سنين رشد و مادران باردار و شيرده توجه خاص دارد. در واقع تمامي موادي كه به وسيله انسان اعم از غذا و دارو مصرف مي شود بايد به تأييد اين سازمان برسد.
عضو كميسيون و درمان مجلس ششم با اشاره به اينكه هيچ دستگاهي نمي تواند سازمان غذا و دارو را نقض كند افزود: متأسفانه كشور ايران از وجود چنين سازماني بي بهره است و در حقيقت يك متولي ثابت در اين رابطه وجود ندارد. در حالي كه يكي از بحثهايي كه مي تواند در برنامه چهارم توسعه مطرح باشد، تأكيد بر طراحي و تشكيل سازمان غذا و دارو به عنوان متولي ثابت و مشخص براي امر تغذيه است.

عرضه نان بسته بندي شده بدون پروانه ممنوع شد
با گسترش فرهنگ صنعتي طي چند سال اخير استفاده از نان هاي بسته بندي شده در كشور رواج يافته است. اما هنوز بسياري از نان هاي توزيع شده در فروشگاه ها به صورت غيرصنعتي توليد مي شوند كه اين موضوع نگراني هايي را از نظر بهداشتي ايجاد كرده است.
به گزارش خبرنگار ما به دليل علا قه مردم به نان هاي غير حجيم، نان لواش از جمله نان هاي پر مصرف است كه تا چند سال پيش مردم به تعداد زياد آن را خريداري و در منزل نگهداري مي كردند. اما ظرف دو سال گذشته عرضه اين نان ها به صورت بسته بندي شده در فروشگاه ها و مغازه ها رايج شده و معمولا ً كساني كه خارج از ساعت كار نانوايي ها نياز به آن دارند، به خريد اين محصولا ت بسته بندي شده روي مي آورند.
از سوي ديگر كنترل وزارت بهداشت و سازمان هاي ذي ربط براي جلوگيري از استفاده جوش شيرين كه براي سلا متي بسيار مضر است در نان موفقيت آميز نبوده و به دليل درآمد پايين نانوايي ها و كيفيت پايين آرد همچنان نانوايان از آن براي بهتر شدن كيفيت نان استفاده مي كنند. برهمين اساس طي ماههاي اخير سازمان بازرسي و نظارت با مشاهده تخلفاتي در زمينه كم فروشي و مشكلا ت بهداشتي در نان هاي لواش بسته بندي شده، خواستار مشخص شدن وضعيت قانوني توزيع نان لواش شد.
بر اساس اين گزارش وزارت بهداشت در جديدترين اطلا عيه خود اعلا م كرده است كه عرضه كنندگان نان لواش بسته بندي شده موظف به دريافت پروانه ساخت از اين وزارتخانه هستند.
طبق اين اطلا عيه واحدهايي مجاز به عرضه نان لواش سنتي هستند كه به صورت بازگاني و با مارك و علا مت مشخص فعاليت مي كنند و پروانه ساخت را از اداه كل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت دريافت كرده اند.
گزارش خبرنگار ما از فروشگاه هاي سطح شهر حاكي است هنوز اجراي اين دستورالعمل آغاز نشده و به دليل زياد بودن تعداد واحدهايي كه نسبت به بسته بندي و توزيع نان لواش سنتي اقدام مي كنند، كنترل اين واحدها و نظارت بر توزيع نان لواش سنتي بسيار دشوار است.
كارشناسان بهترين اه حل اين مشكل را اطلا ع رساني وزارت بهداشت و آموزش شهروندان مي دانند كه در نتيجه آن به صورت طبيعي مردم از خريد نان هاي غيراستاندارد خودداري خواهند كرد.

مصرف اندك قارچ در ايران
000318.jpg
در شرايطي كه كارشناسان توصيه مي كنند مصرف قارچ در سبد غذايي مردم ايران افزايش يابد، مردم قيمت هاي بالا  را دليل اصلي پايين بودن مصرف اين گياه سودمند عنوان مي كنند.
به گزارش خبرنگار …بازارچه”، گرچه طي سالهاي اخير با افزايش توليد قارچ و افزايش تعداد شركتهايي كه قارچ را توليد، بسته بندي و توزيع مي كنند روبرو بوده ايم؛ اما همچنان قيمت قارچ باتوجه به درآمد مردم ايران بسيار گران است.
اكنون قيمت هر كيلو قارچ در تهران حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است و معمولا ً به صورت بسته بندي شده عرضه مي شود. ممكن است در نگاه اول اين قيمت گران نباشد؛ اما باتوجه به اينكه بخش قابل توجهي از وزن اين گياه را آب تشكيل مي دهد خانمها ترجيح مي دهند مصرف جايگزين هاي پرضرر قارچ يعني انواع گوشت را ادامه دهند.
با اين حال به نظر مي رسد قشر جوان توجه بيشتري به مصرف اين گياه داشته باشد.
رئيس هيأت مديره انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراكي در موردميزان مصرف آن در كشور گفت: مصرف قارچ خوراكي در اروپا ۳۵ برابر مصرف آن در ايران است.
مهندس محسن سيدي كه با ايرنا گفت وگو مي كرد مصرف سرانه قارچ خوراكي در اروپا را ۲/۳ كيلوگرم براي هر نفر در سال عنوان كرد و افزود: اين ميزان در ايران ۱۳۰ گرم براي هر نفر در سال است.
به گفته وي، مصرف اين ميزان قارچ خوراكي در اروپا نشان مي دهد كه آنها به ارزش هاي غذايي اين محصول پروتئيني آشنا هستند.
وي اظهار داشت: قارچ خوراكي داراي ۶ درصد پروتئين است كه تمام آن جذب بدن مي شود و افزون بر آن، اين محصول خوراكي سرشاراز مواد معدني وويتامين است.
وي خاصيت ضد سرطاني را ازديگر ويژگي هاي قارچ خوراكي نام برد و گفت: اين ماده غذايي به دليل فقدان چربي، جايگزين خوبي براي گوشت در سنين بالاست و توصيه مي شود افراد سالخورده به طور مرتب از آن استفاده كنند.
سيدي برگزاري نمايشگاه ها و جشنواره ها و استفاده از رسانه ها براي بالا بردن فرهنگ مصرف قارچ خوراكي در جامعه را از جمله فعاليت هاي انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراكي عنوان كرد.
وي افزود: اين ماده غذايي كه توليد آن ارزبري براي كشور ندارد به دليل ناآشنايي مردم زياد مصرف نمي شود و دولت بايد باتوجه به ارزش هاي غذايي و اقتصادي قارچ خوراكي نسبت به افزايش ميزان مصرف آن در جامعه برنامه ريزي كند.
وي با بيان آنكه قارچ خوراكي ايران از كيفيت بالا يي برخوردار است، گفت: در صورت توليد با روش هاي مكانيزه و پايين آمدن هزينه توليد، ايران مي تواند درآمد قابل توجهي از طريق صادرات قارچ خوراكي كسب كند.
وي ميزان توليد قارچ خوراكي در ايران را سالا نه ۱۲ هزار تن اعلا م كرد كه ۹۸ درصد آن را قارچ دگمه اي و ۲ درصد را نيز قارچ صدفي تشكيل مي دهند.
به گفته سيدي، در زمان حاضر ۷۴ قارچكار به توليد قارچ خوراكي در تهران، خوزستان، اصفهان و اردبيل مشغول هستند.

بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه ارتباطات
بازارچه مصالح ساختماني
گوناگون
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه مصالح ساختماني  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |