اشاره:
چندي پيش نمايشگاهي از آثار نقاشي و مجسمه سازي دكتر زهرا رهنورد
در خانه هنرمندان ايران برگزار شد. اين مجموعه، مروري بر ۳۵ سال فعاليت هاي اين هنرمند در زمينه هنرهاي حجمي و نقاشي وي داشت.
دكتر رهنورد همچنين در نخستين همايش بانوان قرآن پژوه، توانسته است لقب خادم قرآن را به خود اختصاص دهد.گفت وگويي كه از نظرتان مي گذرد،
شامل ارتباط قرآن پژوهي و هنرهايي است كه عرصه فعاليت اين هنرمند
به شمار مي روند.
* خانم دكتر رهنورد، اخيراً شما نمايشگاهي در خانه هنرمندان ايران تحت عنوان «شيشه به روايت عشق» برگزار كرديد، علت اين نامگذاري چه بود و محتواي نمايشگاه به چه صورت بوده است؟
- نمايشگاه شيشه به روايت عشق، مروري گذرا بر ۳۵ سال نقاشي و مجسمه سازي، در طي سه دوره كاري من بوده، دوره اول: آثاري كه در نخستين نمايشگاه هاي خودم، در دوره دانشجويي در گالري هاي بروجني، قندريز و حسينيه ارشاد داشتم كه مربوط به سال هاي ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۰ و با تكنيك چاپ و عكاسي است. دوره دوم: كارهاي مربوط به سال ۱۳۷۴-۱۳۶۸ با تكنيك رنگ روغن و پاستيل و برگزار شده در موزه هنرهاي زيبا است و دوره سوم مربوط به سال هاي ۱۳۸۲-۱۳۸۱ و با تكنيك شيشه است. اين آثار اخير، نزديك ۳۰ اثر نقاشي و مجسمه سازي را دربرمي گيرد. كه تازه ترين كارهاي من محسوب مي شود.
* لطفاً كمي درباره آثار اخيرتان، تكنيك و سبك آنها توضيح بفرماييد؟
- تكنيك آثار اخير شيشه است؛ نقاشي با شيشه، روي شيشه يا درون شيشه كه قطعاتي از اين كارها در شيشه گري و بقيه در آتليه شخصي، انجام شد.
* پشتوانه فكري و فرهنگي اين كارهاي شيشه اي چه بوده است؟
- شيشه ماده اي قديمي و تاريخي است و در عين حال، شيشه مظهري از شفافيت، خلوص و پاكي، هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ بصري است. به اين لحاظ اين ماده را انتخاب كرده ام كه البته تركيب آن با آهن و مس و تضاد اين دو ماده، قرائت جديدي را ارائه مي دهد.
* اين كارها بسيار مدرن و نوآورانه است. در عين حال صورت هاي مبهمي از تصاوير سنتي نيز در آن مشاهده مي شود. اگر اين دريافت درست باشد، چگونه سنت و نوآوري را تركيب كرده ايد؟
- سنت، نمودي از هويت ملي و ديني ماست، اما من معتقدم بايد نه تنها در زمان خود زندگي كنيم، بلكه حتي پيشگويي و پيشتازي نيز داشته باشيم؛ به همين دليل عناصر بصري سنتي تا آن حد الهامبخش من بوده اند تا بتوانم با زبان و بياني نو آن را ارائه دهم. بسياري از اين نقوش، پرنده هاي قالي هاي زيباي سنتي ما هستند كه با شيشه، آهن و مس تركيب شده اند و نمايشي مدرن يافته اند.
* چرا عنوان «شيشه به روايت عشق» را براي نمايشگاه خود انتخاب كرده ايد؟
- چرا دوست نداشته باشم! چرا متنفر باشم! از كي؟ از چي؟ «عاشقم بر همه عالم كه همه عالم از اوست. عشق يعني محبت شديد، زندگي من هميشه سرشار از عشق بوده است، نه تنفر و نه بي تفاوتي، اصولاً يك نظريه بسيار مهم در عرفان وجود دارد كه هستي بر اساس عشق تجلي و تحقق يافته:
در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد
عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد
و در عين حال به قول مولوي:
غير از اين معقول ها، معقول ها
يابي اندر عشق پر فرّو بها.
من عاشق انسان ها هستم، عاشق همه آنچه كه در عالم هست، البته غير از مقولات «عدمي». عشق به هنر اين مرز و بوم و عشق به هنر جهاني ، عشق به زيبايي ها و پاكي ها، عدالت، انسان هاي بزرگ، آزادي، مساوات، عشق به آينده پرطراوت، رفاه و سرشار از ايمان بشريت كه به اميد آن زندگي و روزشماري مي كنم.
امروز روايت من از كل هستي، روايت عشق است و شيشه يكي از موجودات زيباي هستي است. در حقيقت، شيشه به روايت عشق، يعني، عشق ضربدر عشق.
* در نخستين همايش بانوان قرآن پژوه كه به همت مؤسسه معارف اسلامي حضرت رضا(ع) (مركز فرهنگي بانوان قرآن پژوه) در تالار وزارت كشور در سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن برگزار شد، شما توانسته ايد به دليل پژوهش هاي قرآني به لقب خادم قرآن مفتخر شويد. اول از همه، شرح اين واقعه را براي ما بيان كنيد و درباره ارتباط قرآن پژوهي، نقاشي و مجسمه سازي هم توضيحي بفرماييد؟
- بايد اذعان كنم براي من با همه كمبودها و كاستي هايي كه در خود مي شناسم داشتن اين لقب، يعني «خادم القرآن» يك موهبت الهي است.
خدايا، خداوندگارا تو به حقير آن چنان تفضل كردي و عشق به قرآن و مصاحبت آن را به من عطا كردي و نمي دانم چگونه شكرگزار تو كه مرا به زيباترين لقب، خادم القرآن مفتخر نمودي باشم. تحقيقات جدي قرآني من از سال ۱۳۵۰ شروع شد و اولين و دومين كتاب قرآني حقير در سال ۱۳۵۴ چاپ شد و هر دو پس از يك هفته ناياب و به چاپ هاي بعدي رسيد، بعدها غير از تحقيقات موضوعي بر روي واژگان نيز تحقيق كردم و توانستم، متدولوژي خاصي را براي اين گونه تحقيقات ابداع كنم.
* تاكنون چند جلد كتاب نوشته ايد و چه مقالاتي را تحقيق كرده ايد؟
- تاكنون ۱۸ جلد كتاب نوشته ام و در دوران تحصيل از سه رساله در فوق ليسانس و دكترا دفاع كرده ام كه به نوعي مرتبط با قرآن بوده است و ده ها مقاله نيز در زمره اين مطالعات است.
* آيا كتاب ها و مقالات شما همه پژوهش درباره قرآن بوده اند؟
- آثارم دو دسته اند، يا مستقيماً در مورد موضوعات قرآني است يا به نحوي قرآن مجيد و موضوعات و آيات در آن مطرح شده و درباره رشته هاي هنر، مطالعات اجتماعي، سياسي، فرهنگي و زنان بوده است.
* نحوه مطالعه و تحقيق شما در قرآن به چه صورت بوده است؟
- هنگامي كه تحقيقات را شروع كردم، از بيست و چهار ساعت فقط ۶ ساعت به اموري غير از تحقيق و نگارش مي پرداختم كه خواب و خوراك و امور خانواده جز اين شش ساعت بود. همه را با شوق و ذوق به انجام مي رساندم تا بروم سراغ مطالعه و تحقيق، عشق و شيريني و دلباختگي من به واژه واژه آن آيات مبارك قابل وصف نيست و نمي توانم راجع به آن حرفي بزنم.
روش هاي تحقيق در علوم مختلف را مطالعه كرده ام اما در عين حال روش تحقيق در قرآن از ويژگي هاي خاص كه ناشي از ابعاد عميق و پيچيده مضامين و واژگان است، برخوردار است كه در اين ارتباط عرفان نظري و زبان شناسي، نمادگرايي هرمنوتيك نيز به عنوان خاستگاه هاي نظري روش شناسي پا به عرصه مي گذارد.
بهره مندي از تاريخ اسلام شأن نزول ها و تفاسير و تحقيقات پيشينيان و ديگران نيز مرا ياري مي بخشند.
در هر حال و هر لحظه و هر ساعت براي رسيدن و خواندن قرآن مجيد، مثل حالت كسي را داشته ام كه مدت ها از محبوبترين خود دور بوده و حالا مي خواهد او را ملاقات كند و ايام فراق پايان بيايد. از وقتي قرآن را شناخته ام، محبوب ترين من بوده و برتارك تمام شوق هاي من قرار داشته است. من در قرآن جامعه، حكومت، سياست، هنر، ادب، حقوق، زيبايي، پاكي، طراوت، كرامت و همه هستي و همه چيز و بالاتر از آن خدا و عظمت پيامبر مصطفي(ص) را دريافت مي كنم و تجلي الهي را بر كائنات مشاهده مي كنم. البته در زمينه هاي مختلف تحقيق مي كنم، مكاتب مدرن را در كنار قرآن مجيد و نظريات جديد را نيز بررسي مي كنم و اتفاقاً چون در كوران انديشه ها و حوادث فكري هستم، بهتر مي توانم قرآن را دريابم.
* آيا در كارهاي هنري خود از قرآن الهام مي گيريد؟
- در نظريه پردازي از قرآن كريم الهام مي گيرم. تدوين مقاله «نگرش آيه اي» يك نظريه پيچيده اي است كه محصول بيش از سي سال قرآن پژوهي ام بوده است، به لطف الهي توانسته ام مطالعات قرآني را با مطالعات جامعه شناسي، عرفان، هنر و مطالعات زنان پيوند بزنم. دستاوردهاي تحقيقاتي مذكور، محصول مطالعه اي چندجانبه بوده است. كتاب هايي مثل: هجرت يوسف و قيام موسي كه در سال ۱۳۵۴ پس از دو سال توقف از مميزي خارج و به زينت چاپ مفتخر شد، برداشت هايي ادبي - اجتماعي از قرآن است.
كتاب حكمت هنر اسلامي و كتاب مشبك كه آخرين كتاب هاي حقير در سال هاي ۱۳۸۰-۱۳۷۸ هستند، نيز قرآني اند.
كتاب موضع گيري طبقات هم كتابي اجتماعي - سياسي با تكيه بر آيات قرآني است. كتاب « پيام حجاب زن مسلمان» نيز كتابي قرآني است با زبان و بيان مدرن و «طلوع زن مسلمان» نيز كتابي است در دفاع از حقوق زن با زبان، بيان و آيات قرآني.
اين سه كتاب را در آمريكا و در شهرها و ايالات واشنگتن و تگزاس كنفرانس دادم و به ايران كه آمدم، به صورت كتاب چاپ شد. كتاب هاي ديگر نيز همين طور، آثار هنري ام هم همه به نوعي با الهام از قرآن كريم بوده است.
كتاب توفان ها و لاله هاي شهريور كه شعر است نيز ملهم و با استناد به آيات بوده است.
مجسمه مادر در ميدان مادر، پرنده هاي عاشورايي، آدم، وسوسه، هدهد و بسياري از كارهاي ديگر نيز به طور مستقيم تجسم زيبايي هاي قرآني بوده است.
در حقيقت در هنر، در دو قلمرو كار قرآني كرده ام. نخست در زمينه نظريه پردازي و دوم در زمينه خلق آثار هنري و در هر حال از خداوند مي خواهم كه نگذارد من در مقابل قرآن مجيد سرافكنده شوم و نگذارد كه به انسان رياكار مقدس نمايي تبديل شوم.