پنج شنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۱۷
اقتصاد و سينما، اقتصاد و زن، پول، مصرف، صرفه جويي و... در گفت وگو با پوران درخشنده
فرزندان خود را مصرفي بار نياوريم
پوران درخشنده در سال ۱۳۳۰ و در شهر كرمانشاه متولد شد. وي پس از به پايان بردن تحصيلا ت مقدماتي وارد دانشگاه شد وموفق به اخذ ليسانس كارگرداني سينما گرديد. درخشنده در نويسندگي، فيلمنامه نويسي، كارگرداني و تهيه كنندگي فيلم هاي سينمايي و مستند موفق به دريافت نشان درجه يك هنري شده است.
000426.jpg
از فيلم هاي پوران درخشنده مي توان به رابطه، پرنده كوچك خوشبختي ، عبور از غبار، زمان از دست رفته، عشق بدون مرز و شمعي در باد كه هم اينك در مرحله اكران است نام برد. وي همچنين براي سيماي جمهوري اسلا مي، سريال شوكران را در ۱۷ قسمت ساخته است. پوران درخشنده بر خلا ف تمام مصاحبه هاي هنري اش اين بار در مقابل ما نشست و به سوالا ت اقتصادي- اجتماعي پاسخ گفت. آشنايي با نظرات زن فيلمساز ايراني را به اتفاق پي مي گيريم:
به نظر شما نقش زن در اقتصاد خانواده چيست؟
فكرمي كنم زن نقش بسيار مهم و حائز اهميتي حتي بيشتر از مرد دارد، به دليل اين كه مسئوليت اقتصادي خانواده، بودجه و برنامه ريزي براي هزينه و همچنين برآورد هزينه و مصرف هزينه به عهده  زن است. به همين دليل نقش او از ويژگي و اهميت خاصي برخوردار است.
آيا تلا ش هاي خانم ها براي صرفه جويي، در پيشبرد اهداف اقتصادي خانواده مثمر ثمر است ياخير؟
به نظر من اگر يك زن از مقدار بودجه اي كه در هر ماه براي هزينه در اختيار دارد اطلا ع درست و منطقي نداشته باشد و بدون شناخت و آگاهي لا زم عمل كند، ممكن است خانواده را با كمبود شديد بودجه روبه رو كند و در عين حال ممكن است حق با او باشد؛ اما شناخت و درايت يك زن در صرفه جويي نقش مهمي دارد.
يك زن بي سرپرست چگونه مي تواند باتوجه به اقتصاد روز، گليم خود را از آب بيرون بكشد؟
به نظر من بايد شرايطي به وجود آيد كه زنان بي سرپرست در جامعه از حداقل حقوقي برخوردار شوند، تا اگر كاري گير نياوردند دستشان را پيش كسي دراز نكنند، اگر زن در شرايط خاصي قرار گيرد، اين وظيفه دولت است كه براي زنان بي سرپرست مستمري در نظر گيرد تا زندگي شان در همان حداقل بچرخد و براي كار آبرومند تلا ش كنند، يعني كاري كه با حيثيت شان منافاتي نداشته باشد.
فكر مي كنيد مردان بهتر پول در مي آورند يا زنان؟
در حقيقت مردان بيشتر پول در مي آورند، شايد شيوه هايي دارند براي پول درآوردن كه زنان نمي توانند به آن متوسل شوند. مردان در جامعه اقتصادي ارتباطاتي دارند كه زنان نمي توانند به راحتي وارد آن شوند. البته در جامعه اقليتي از زنان هستند كه در پست هاي خوب با تكيه بر دانش و انديشه شان از حقوق بالا يي برخوردار هستند.
از نظر اقتصادي، اكثريت جامعه زناني هستند كه براي روزمرگي شان نيازمند حمايت مردانشان هستند. اگر شاغل هم باشند، از امتيازات كمتري در زمينه حقوق و دستمزد نسبت به مردان برخوردار هستند. حتي اگر زن تكفل خانواده را برعهده داشته و سن بالا يي هم داشته باشد، نسبت به يك مرد مجرد از حقوق كمتري برخوردار است،  چرا كه مردان به عنوان سرپرست خانواده شناخته  مي شوند نه زنان!
شما يك زن فيلمساز هستيد و به اجتماع نگاهي خاص داريدنگاهي مخصوص به خودتان، نگاه شما به اقتصاد جامعه كنوني چيست؟
به نظر من وضعيت اقتصادي جامعه ما نابسامان و خيلي بيمار است. سرمايه عادلا نه توزيع نشده و راه هايي به وجود آمده كه كساني بتوانند پول هاي كلا ن به دست آورند و يك عده هم فقير تر شوند. اگر براي كسي شرايطي مهيا شود، پول بيشتري به دست مي آورد؛ اما اگر كسي به رمز و رازهاي بازار و ارتباطات آن آشنا نباشد، ممكن است كمترين ميزان را به دست آورد، اقتصاد ما بيمار است تاحدي كه ضربه زننده است و همه چيز را زير سؤال مي برد، بهتر است كه بازنگري شود.
اگر فيلمساز نبوديد چه حرفه اي را انتخاب مي كرديد؟
مطمئنم اگر فيلمساز نبودم حرفه اي را انتخاب مي كردم كه با هنر سروكار داشت. شايد به دنبال ادبيات يا شعر مي رفتم، چيزي كه به وسيله آن بتوانم دردهاي مردم را بگويم و مطرح كنم، از ريشه دردهايي بگويم كه مرا متأثر مي كند، من حتي پزشكي قبول شدم؛ اما به دنبال اين رشته نرفتم.
خانواده شما تا چه حد روي درآمد شما حساب مي كنند؟
خانواده من روي درآمدم زياد حساب نمي كنند؛ ولي خود من به اين مسأله فكر مي كنم كه درآمدم چگونه مي تواند درخانواده ام نقش داشته باشد و تأثير بگذارد. نه فقط در خانواده، بلكه در جامعه اي كه فكر مي كنم نيازمند اين است كه من در حد توانم به آن كمك كنم. من يك درآمد معمولي دارم و هر چقدر هم بيشتر شود، در چرخه زندگي اجتماعي خرج و صرف خواهد شد.
آيا تابه حال به اين فكر كرده ايد كه فيلمي بسازيد كه محور اصلي اش معضلا ت و مشكلا ت اقتصادي باشد؟ آيا ايده  خاصي دراين مورد داريد؟
بله، خيلي. وضعيت بحران اقتصادي ما كه ناشي از بيكاري و عدم تقسيم عادلا نه ثروت بين طبقات جامعه است، هميشه معضلات اجتماعي و معضلا ت روانشناختي اجتماعي به دنبال دارد. خيلي از ناهنجاري هاي جامعه ما ناشي از اين عدم تعادل است. بنابراين پرداختن به معضلا ت اجتماعي مثل: طلا ق، بچه هاي خياباني، قتل، جرم، جنايت و ... كه همه به نوعي ريشه در مسائل اقتصادي دارد، بسيار مهم است. اگر به اين ريشه توجه نشود و درست آبياري نشود، از بين مي رود و از بين رفتنش به همه چيز سرايت مي كند و همه چيز را مي خشكاند. من ريشه تمام فجايع و نابساماني ها را در دنيا مسأله اقتصادي مي دانم. فقر فرهنگي و فقر اقتصادي، كه فقر اقتصادي نقش مهمتري دارد.
آيا شما هم مثل بعضي خانم ها خريد كردن را دوست داريد؟
من از خريد بي  دليل خوشم نميآيد. خريدي را كه معنا داشته باشد دوست دارم. تاوقتي كه احتياج به چيزي نداشته باشم نمي خرم. انبار كردن و انبوه خريدن آدم را راضي نمي كند، چيز كم داشتن بيشتر انسان را ترغيب مي كند، بيشتر لذت مي بري از چيزي كه داري، وقتي زياد مي شود نمي داني كدامش را استفاده كني. خريد بيجا فرهنگ غلط مصرفي است كه فقط زندگي را دچار پريشاني و سردرگمي مي كند. از لحاظ رواني هم اگر اينها را بهآدم ها ببخشند، معنايي دارد؛ اما اگر بخشيده نشود باعث پريشاني شده و حجمي از ذهن را مي گيرد. اين لباس هاي اضافه، امكانات زياد كه نمي دانيد با آن چه كنيد و غيره.
چه عاملي را در بعضي از خانم ها سبب كشش بيش از حد آنها به خريد كردن مي دانيد؟
بيشتر ريشه هاي رواني دارد، فكر مي كنند اگر نخرند ممكن است تمام شود. هميشه داشتن آن چيزي را كه ندارند در ذهن شان است. خريد زيادي شايد يك جور بيماري هم هست، ريشه در گذشته  انسان دارد. بعضي ها هميشه يك چيزي هايي را مي خواستند و نداشتند، الا ن كه پول دارند، فكر مي كنند بايد بخرند، ممكن است بخرند و دلشان را هم بزند؛ اما آن ولع خريد وجود دارد، شايد هم از پول زياد داشتن است كه نمي دانند چگونه مصرفش كنند.
در خريد خود به چه چيزي توجه بيشتري مي كنيد؟
براي خانه خريد مواد غذايي در اولويت است، كه هيچ وقت آنقدر نمي خرم كه انبار كنم. به اندازه اي مي خرم كه تازه مصرف شود، فكر مي كنم مواد تازه خواص بيشتري دارد، اگر زياد بخرم هم زياده روي و اسراف است و هم خواصش را از دست مي دهد. در مورد وسايل زندگي بيشترين چيزي كه مي خرم ملحفه است كه بايد زود به زود عوض شود و يا شوينده ها و پاك كننده ها كه از خريد هاي ضروري من است. در مورد خريد شخصي خودم هم بيشترين چيزي كه مي خرم كفش است.
به نظر شما وقتي در اقتصاد صحبت از سبد خانوار مي كنند، چه نوع سبدي است؟
سبدي است كه همه چيز در آن باشد، سبدي كه حداقل رفاه نسبي را براي يك خانواده مهيا كند. انسان نيازمند مصرف ويتامين ها و مواد غذايي مغذي است. مصرف به اندازه پوشاك و مصرف درست برق، آب و ... است.
لوازم زندگي در حد اين كه نيازمند تغيير است. استهلا ك ساختمان، مسائل پزشكي و دارويي، نيازهاي مدرسه، هزينه هاي حمل و نقل و غيره و غيره و در كل سبد خانواده شامل همه آن چيزهايي است كه يك انسان براي رشد و تكامل به آن نياز دارد.
به نظر شما سينما صنعت پولسازي در كشور مااست؟ چه گروهي بيشتر بهره مند مي شوند؟
به نظر من سينما، صنعت پولسازي در جهان است، اين كه در ايران چقدر پولساز است يا نه، نمي دانم، چون به خيلي از مسائل بستگي دارد.
در مورد بهره مندي عوامل فيلم از آن، شايد بازيگران بيشتر بهره مند مي شوند. بعد ممكن است كارگردان و يا فيلمبردار بهره مند شوند. يك كارگردان براي يك فيلم ممكن است ۱۵ ميليون تومان پول بگيرد و يك سال هم وقت صرف كند و يك سال هم شايد بي كار بماند، اما يك بازيگر ممكن است ۱۰ ميليون تومان از همان فيلم براي ۲ ماه بگيرد و در يك سال ۵ تا ۶ فيلم هم بازي كند. به همين خاطر اهالي سينما از وضعيت بد اقتصادي مي نالند و معمولا ً دست به كارهاي نازل تري نظير فيلمنامه نويسي و غيره مي زنند كه خيلي زود هم قابل فروش باشد.
قيمت يك بليت سينما، به نظر شما چقدر باشد، خوب است؟
با توجه به درآمدها و وضعيت بد اقتصادي جامعه ما قيمت بليت بايد كمتر از آن چيزي كه هست، باشد. ولي از طرفي هم سينما، صنعت گراني است، با توجه به بالا  رفتن هزينه ها، دستمزدها، مواد خام و تجهيزات، طبيعتاً قيمت بليت هم بالا تر مي رود، اما اميدوار هستيم كه با نيم بها كردن بتوانيم مخاطب داشته باشيم تا تهيه كننده ها به فيلمسازي خوب راغب شوند.
شما پول هايتان را صرف خريد چه چيزهايي مي كنيد؟
صرف خريد كتاب، CD و فيلم هاي مورد علا قه ام، و همچنين خريد هديه براي كساني كه دوستشان دارم و مي دانم كه اين خريد براي آنها خيلي مهم است.
وقتي از بانك پول مي گيريد آيا جلوي باجه پولتان را مي شماريد يا نه بدون شمارش داخل كيفتان مي گذاريد؟
نه، نمي شمارم، به خاطر اين كه يك جور احساس اعتماد دارم، كه نياز به شمارش نمي بينم.
آيا شما آدم پولداري هستيد؟
نه، من هر آنچه كه به دست ميآورم هزينه مي كنم، هزينه هاي لا زم و ضروري، چيزي را پس انداز نمي كنم از پولي كه به دست ميآورم، شايد من بعد از ۴ سال دارم يك فيلم كار مي كنم، اگر دستمزد آن را بين ۴ سال تقسيم بكنيد مي بينيد كه چقدر مي شود، به همين دليل من آدم خيلي پولداري نيستم. من فكر مي كنم در جامعه ما اكثراً به صورت روزمرگي زندگي مي كنند و برنامه ريزي اقتصادي نمي توانند داشته باشند كه مثلا ً شش ماه آينده مسافرت خواهند رفت و بودجه اش را هم كنار بگذارند. چون اين قدر ضروريات ديگر هست كه به آنجا نمي رسد.
به لباس و ظاهرتان چقدر اهميت مي دهيد؟
به اندازه اي كه فكر مي كنم لا زم است.
ترجيح مي دهيد خودتان براي خانه خريد كنيد يا همسرتان؟
اصولا ً خودم براي خانه خريد مي كنم.
فكر مي كنيد بهترين وضعيت اقتصادي براي تهران چه وضعيتي است؟
با يد تعريف ديگري از وضعيت حقوقي انسان ها از نظر اقتصادي ارائه شود و اين كه در آن تعريف ببينيم دستمزدهايي كه پرداخت مي شود، چقدر است و چگونه مي توان ايجاد اشتغال و كار كرد و شرايط را مهيا نمود كه كشور از بحران اقتصادي و وضعيت بيمار رها شود و جامعه اي بتواند فكر كند؛ نه اين كه فكر كند چه جوري زندگي اش بگذرد، بلكه براي زندگي بهتر فكر كند و به مسايل ديگر بيانديشد. نجات از بحران اقتصادي تنها راه است، اشتغال، ايجاد كار و دلگرم كردن مردم.
چرا خانم ها بيشتر اهل چانه زدن هستند؟ آيا شما هم چانه مي زنيد؟
چانه زدن اصولا ً با فرهنگ ما در آميخته، با فرهنگ خريد كردن ما آميخته شده، اين چانه زدن لا زمه خريد كردن است. به خاطر اين كه تعريف درستي از قيمت گذاري وجود ندارد. مثلا ً يك كيلو سيب را مي توان ۱۰۰۰ تومان، ۵۰۰ تومان يا حتي ۳۰۰ تومان خريد. البته نوع سيب و كيفيت آن هم مهم است.
اگر در يك شرايطي قرار بگيريم كه نوع ۵۰۰ و ۳۰۰ توماني وجود نداشته باشد، چه بايد كرد؟ با چانه زدن سعي مي كنيم كيفيت بهتر را انتخاب كنيم.
ميل كاذبي كه برخي كالا ها براي خريد ايجاد مي كنند، آيا تا به حال روي شما هم اثر گذاشته؟
به نظر من تبليغات در اين ماجرا نقش دارد، تبليغات مصرفي، هر چيزي كه تبليغ زيادي دارد، ميلي را در ما به وجود ميآورد كه آن را داشته باشيم، تبليغ به نياز شما فكر نمي كند، به اين فكر مي كند كه شما فقط خريد كنيد و مصرف كنيد. در حالي كه خيلي از كالا ها كه تبليغ مي شود، گارانتي ندارد و روي دستتان مي ماند.
اگر فروشندگان شما را بشناسند، آيا به خاطر حرفه و كارتان به شما تخفيف هم مي دهند؟
خيلي وقت ها گرانتر هم مي دهند، خيلي وقت ها ترجيح مي دهم كسي مرا نشناسد، چون مي توانم چانه بزنم و خريد كنم، اما به محض اين كه مرا مي شناسند، ديگر نمي توانم چانه بزنم و بايد بيرون بيايم، ولي اكثراً مجبور مي شوم بخرم و اكثراً هم با قيمت گران تر!
به نظر شماچطور بايد فرزندان را براي فرداي اقتصادي شان تربيت كرد؟
نقش مادر و شيوه تربيت  او در مورد مصرف زياد خيلي مهم است، اگر مادر بخواهد خريدهاي زياده از حد بكند، فرزندان را مصرفي بار ميآورد، مصرفي كه شايد نيازشان هم نيست و اين باعث مي شود كه آنان ميل به خريد و زياده خواهي پيدا كنند. براي بچه ها بايد به اندازه اي خريد كه نياز داشته باشند. اين نگاه كه فقط به خاطر ظاهر چيزي آن را بخرند و بعد هم كه به خانه ميآورند، يكراست ببرند به انبار، بايد اصلا ح شود، در غير اين صورت فرزندان بعد از بزرگ شدن به موجودات مصرفي تبديل خواهند شد.
چه تعريفي از پول داريد؟
پول يعني آن چيزي كه در جامعه كنوني، معنايش زندگي بهتر است، اما از نظر من پول زيادي هميشه دردسر ميآورد، چون نمي دانيد كه با آن چه كنيد. در حالي كه وقتي معنا داشته باشد و ارزش آن را بدانيد و به اندازه اي باشد كه زندگي خوبي با آن داشته باشيد، سعي مي كنيد كه درست خرجش كنيد. پول به اندازه، رفاه است. رفاهي كه براي يك زندگي معقول برنامه ريزي كنيد، زندگي كه در آن سفر، خريد و هزينه هاي بسيار ديگر جاي مي گيرد. پولي كه انسان را مصرف گرا بكند، پول مخرب است. پول بايد در جهت سازندگي رواني و جسمي انسان ها به كار گرفته شود.
آيا تا به حال به شما پيشنهاد سرمايه گذاري شده است؟
اصلاً، هيچ وقت سرمايه گذاري نكرده ام. به اندازه اي كه بتوانم كارم را پيش ببرم، تلا ش كردم دستمزدهاي خودم را در كارهايي كه دوست دارم هزينه كنم تا در كارم موفق باشم، پس اندازي نداشته ام كه سرمايه گذاري بكنم. چيزي به نام من هم نيست، غير از يك خانه كه از سازمان صدا و سيما دارم، يك خانه كارمندي از تلويزيون.
آيا درآمد ثابتي هم داريد؟
درآمد ثابت من از تلويزيون است.
آيا خريد قسطي هم مي كنيد؟
در گذشته بله، ولي الا ن ترجيح مي دهم نخرم. اصلا ً تا وقتي كه پولش را نداشته باشم، ترجيح مي دهم خريد نكنم.
چند درصد از همكاران شما داراي وضعيت اقتصادي خوبي هستند؟
شايد بتوان گفت فقط ۵ درصد.
فكر مي كنيد چند درصد از مردم جامعه ما در وضعيت اقتصادي خوبي به سر مي برند؟
۵ درصد. شايد هم ۱۰ درصد. ۶۰-۷۰ درصد هم زير خط فقر هستند، ۲۰ درصد زندگي متوسطي دارند، اما ۱۰ درصد در سطح بسيار عالي زندگي مي كنند!
ديدگاه ها
خريد غير ضروري، نتيجه فرهنگ غلط مصرفي است.
دولت بايد براي زنان بي سرپرست مستمري در نظر بگيرد
>زنان< نمي توانند وارد ارتباطات جامعه اقتصادي >مردان< شوند
اقتصاد جامعه نابسامان و بيمار است 
زنان نسبت به مردان از حقوق و دستمزد كمتري برخوردارند
ريشه تمام نابساماني ها، فقر فرهنگي و فقر اقتصادي است 
در بي معنايي نمي توان به سر منزل مقصود رسيد
پول بايد در جهت سازندگي رواني و جسماني انسان ها به كار گرفته شود
تبليغ، به نياز شما فكر نمي كند. به اين فكر مي كند كه حتماً خريد كنيد!
خيلي از كالا ها كه گارانتي ندارد، روي دستتان مي ماند.


پرسشهايي كه هرگز از خود نپرسيده ايد
سيگار كشيدن روي حيوانات خانگي تأثير مي گذارد؟
000440.jpg
حيوانات خانگي خصوصاً پرنده ها، در برابر دود بسيار ضعيف و ناتوانند. حتي ممكن است سگ ها يا گربه ها براثر دود سيگار برونشيت يا سرطان بگيرند. البته اطلا عات خاصي در اين مورد وجود ندارد ولي ظاهراً احتمال ابتلا ي حيوانات به برخي بيماري ها در اثر استنشاق دود با انسان يكي است.
زماني كارم بازديد از خانه ها بود، يك روز به بررسي خانه اي پرداختم كه زوجي سيگاري در آن سكونت داشتند. بيچاره پرنده آنها از شدت دود، سرفه مي كرد!
گربه اي داشتم كه از سرطان مرد، ولي در خانه ما هيچ كس سيگاري نيست! به هر حال سيگار كشيدن مي تواند خطر ابتلا  به سرطان را افزايش دهد.
من در مدرسه اي در سالفورد بريتانيا كار مي كنم. بچه ها مي گويند شنيدن صداي سرفه پرنده ها در صبحگاهان در اين منطقه، امري كاملا ً عادي به شمار مي رود.
يكي از گربه هايم، در تمام طول مدتي كه در خانه من زندگي مي كرد، به شدت سرفه مي كرد، شايد چيزي حدود سه سال. اما دقيقاً چند هفته بعد از اينكه سيگار را ترك كردم، سرفه او هم قطع شد، به هر روي شك دارم سرفه اش ربطي به سيگار كشيدن من داشته باشد.
البته كه تأثير مي گذارد، آنها هم ريه دارند. در يك مركز تحقيقاتي براي آزمايش حيوانات، دود سيگار را روي موش ها آزمودند، در نتيجه بسياري از اين جانوران مردند. البته موش ها جزو حيوانات خانگي به شمار نمي روند ولي بالا خره حيوان كه هستند. نيكوتين سيگار مي تواند بر هر حيواني اثر منفي بگذارد.
ظاهراً حال ماهي من كه خوب است.
بله، آنها بيشتر از آنچه فكر مي كنيد شبيه انسان ها هستند. مدت زيادي روي گربه ها مطالعه كرده ام، سيگار كشيدن اثر مستقيمي بر تغذيه آنها دارد.

ده پرسش روز
نوجوانان
000444.jpg
جنسيت و سن: دختر ۱۶ سال 
رشته تحصيلي:  الكترونيك 
۱-علا قه داريد چكاره شويد؟
مهندس الكترونيك 
۲-فكر مي كنيد علم بهتر است يا ثروت؟
علم همراه با ثروت.
۳-ترجيح مي دهيد ستاره معروف سينما شويد يا صاحب يك سوپر بزرگ؟
صاحب يك سوپر بزرگ چون همه چيز در زندگي معروف شدن نيست.
۴- فكر مي كنيد راه و رسم رسيدن به زندگي خوب چه باشد؟
ايجاد انگيزه، برنامه ريزي، دقت و پشت كار در اجراي برنامه مورد نظر.
۵- هزينه ورزش كردن بيشتر است يا تئاتر و سينما رفتن؟
ورزش كردن.
۶- در سال چند بار به آرايشگاه مي رويد و هر بار چقدر مي پردازيد؟
در سال ۴ الي ۶ مرتبه و هر بار مبلغ ۶۰۰۰ تومان مي پردازم.
۷- اگر امروز يك ميليون تومان به دست آوريد با آن چه مي كنيد؟
سعي مي كنم كه آن را پس انداز كنم.
۸- اگر ده ميليون به دست آوريد چه مي كنيد؟
مطمئناً آن را خرج مي كنم.
۹- فكر مي كنيد والدينتان راه و رسم خرج كردن را بلد هستند؟
بله. به علت آنكه هميشه پس انداز داريم براي مواقع لزوم.
۱۰-اگر بتوانيد يك اتومبيل پژوي نو به پدرتان هديه دهيد، يا دو ماه راهي سفر اروپايي شويد، كدام را برمي گزينيد؟
دو ماه راهي سفر اروپا مي شوم.

آيينه تصوير
000442.jpg

يك هواپيماي آمريكايي كه نزديك آلخاندريا، كلمبيا سقوط كرده است. اين هواپيماها به طور قراردادي با دولت آمريكا، بر فراز كلمبيا به پرواز در ميآيند تا با رديابي گروههاي بزرگ توليد وفروش كوكائين، به دولت كلمبيا براي نابودن كردن باندهاي بزرگ و خطرناكي كه در اين صنعت پرسود دست دارند، ياري برسانند. در مقابل هراز چندگاهي اين هواپيماها دچار حوادثي اين چنين مي شوند اما مبارزه دولت كلمبيا عليه باندهاي توزيع و فروش مواد مخدر، كه سراسر كشور را دربرگرفته، ادامه دارد.
000446.jpg

جشن هالووين، هر ساله با شور و اشتياق فراوان در ميان مردم بسياري از كشورهاي دنيا برگزار مي شود. برگزاري اين دست مراسم ، در كشورهاي جهان سوم كه سرنوشت بسياري از مردم آنان با فقر در آميخته، باعث مي شود تا آنان، هر چند براي مدتي كوتاه در پي تدارك مقدمات جشن، دغدغه هاي روزانه خود را به دست فراموشي بسپارند. خيلي ها نيز با ساختن وسائلي هر چند ساده و كم بها، به كسب درآمد مي پردازند. اين مرد با رنگ كردن صورت و بدن خود، قصد دارد به هيبت روحي ترسناك درآيد.
000438.jpg

هنر همواره در سراسر دنيا، توجه بسياري را به خود معطوف كرده، تا جايي كه برگزاري نمايشگاههاي مختلف و پرطرفدار، كه هنرمندان و هنردوستان زيادي را جلب خود مي كند، به صنعتي پرسود تبديل شده است. چند كارگر مشغول پاك كردن سقف مركز هنري>>Espianade در سنگاپور هستند. سنگاپور تاكنون با صرف صدها ميليون دلا ر و سرمايه گذاري در ساخت نمايشگاههاي بي نظير، جهانگردان را از سراسر دنيا به مركز هنري منطقه تبديل شده است.
000436.jpg

شيوع جنون گاوي در اروپا و برخي از كشورهاي آسيايي، باعث كاهش فراوان در مصرف گوشت و زيان هنگفت دامداران و شركت هاي بزرگ توليد و بسته بندي گوشتي شده بود. دانشمندان براي گريز از بروز اتفاقاتي مشابه، لقاح آزمايشگاهي را توجيه مي كنند. تحقيقات آنان نشان مي دهد حيوانات پرورش يافته در آزمايشگاه تفاوت خاصي با جانوران رشد كرده در طبيعت ندارند. آخرين تحقيقات بيانگر يكسان بودن خواص شير و گوشت گاوهاي آزمايشگاهي و طبيعي است.

صداي مصرف كننده ۶۹۵۵۲۵۷
000452.jpg
قيمت نشريات خارجي بالا ست 
نمي دانم بعضي از دكه هاي مطبوعاتي از چه راهي به نشريات و مجله هاي انگليسي زبان و خارجي دسترسي دارند و اقدام به فروش آنها مي كنند. اما به هر حال به عنوان شخصي كه سال ها است از اين نشريات استفاده مي كنم معتقدم قيمت آنها در دكه هاي مطبوعاتي بسيار گزاف و بالا ست.
اي كاش دولت و به خصوص وزارت ارشاد تدبيري بيانديشد تا نشريات خارجي با قيمت واقعي خود بين دانشجويان و به طور كلي مصرف كنندگان اين دست نشريات توزيع شود.احمد زارعي، مترجم زبان انگليسي 
افزايش قيمت مسكن در كل كشور
تا چندي پيش، تراكم جمعيت در تهران و سيل جمعيت مهاجر به سوي اين شهر را باعث اصلي ترافيك،آلودگي، گراني و از همه مهم تر افزايش روز افزون قيمت مسكن و زمين اعلا م مي كردند. بنابراين هر شهروند تهراني كه از آلودگي و قيمت هاي نجومي به ستوه ميآمد، مي توانست به يكي از شهرستان ها يا روستاهاي كشور هجرت كند. اما امروز اين قضيه تغيير پيدا كرده است. شما به هر گوشه اي از مملكت كه برويد مي بينيد در چند ماه اخير قيمت مسكن، افزايش نجومي داشته و شگفتي همگان را موجب شده است. فكر نكنم براي قشر متوسط رو به پايين جامعه خريد حتي يك متر زمين در بيابان هم ممكن باشد. چرا هيچ كس جرا‡ت ندارد علت اصلي اين گراني را اعلا م كند؟افراسيابي 
كميسيون بنگاههاي مسكن زياد است 
كميسيون دريافتي بنگاههاي مسكن چه در مورد اجاره و چه در مورد فروش، گرچه مصوبه اتحاديه است، اما بسيار بالا  است. به استثناي چند درصد افراد ثروتمند، ما بقي اشخاصي كه به اجبار و از روي نياز ۴۰۵۰، متر از ملك خود را در اختيار مستأجر مي گذارند و يا بر عكس مستأجري كه به ناچار سراغ يك خانه ۵۰ متري اجاره اي مي رود، بايد ۴۰۵۰، هزار تومان كميسيون بدهد كه با توجه به ميزان درآمد افراد غير منطقي به نظر مي رسد.قاسمي- ساكن شميرانات 
كاهش تعداد اتوبوس 
از چندي پيش تعداد اتوبوس هاي مسير ميدان آر ژانتين- فلكه سوم كم شده كه با توجه به تعداد زياد مسافرين اين مسير، جاي تعجب دارد. چرا كه با اضافه شدن مسافرين دانشآموز از اول مهرماه انتظار مي رفت، بر تعداد اتوبوس ها اضافه شود.حسيني 
بن كارگري اعلا م نشده 
مدتي است بن كارگري اعلا م نشده كه با توجه به  فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، مشكلا ت قشر كارگر را دو چندان كرده است. از آنجا كه براي يك سال، ۱۲ بن توزيع شده، طبيعي بود كه هر ماه يك بن را اعلا م مي كردند. اما اكنون پس از گذشت ۸ ماه از سال، تنها ۳ قطعه بن اعلا م شده است.شاهوران 
حق سنوات بازنشستگان چه شد؟
همه جاي دنيا، دغدغه مشكلا ت رواني ناشي از بازنشستگي را دارند كه هر چه زودتر فرد بازنشسته به كمك روانپزشكان و مشاوران، خود را با شرايط جديد وفق دهد و به آرامش رواني برسد. اما افسوس كه در مملكت ما پريشاني رواني كه هيچ، دغدغه مالي افراد پس از بازنشستگي صد چندان مي شود. ۴ سال است وعده و وعيد مي دهند كه حق سنوات بازنشستگان پرداخت خواهد شد. اگر پشت گوشمان را ديده ايم، حق سنوات را هم ديده ايم.كارگري 
آش نخورده، دهان سوخته 
چرا راجع به پلا ك ناخواناي بعضي اتومبيلها تدبيري انديشيده نمي شود؟ آيا اين رواست كه يكي در خيابان تخلف كند؛ اما جريمه براي اتومبيل ديگر كه در پاركينگ پارك بوده صادر شود؟ مي دانيد براي من و آشنايانم چنين مشكلي به وجود آمده است.عباسعليان 
نقره داغ تون آپ!
چندي پيش براي تنظيم موتور اتومبيل خود به يك مركز تون آپ مراجعه كردم. بعداز يك ساعت معطلي، از من ۱۲ هزار تومان مطالبه كرد و در مورد قبولي در معاينه فني هم تضمين نداد. خواستم بدانيد اگر مردم با شنيدن اسم تنظيم موتور تنشان مي لرزد، دليلش چيست؟اسدي 
يك توضيح 
در ضميمه بازارچه شماره ۳۲۰۶ مورخ يكشنبه چهارم آبان ۱۳۸۲ مطلبي تحت عنوان مدادكاغذي هم به بازار آمد چاپ شد كه ذكر چند توضيح در مورد آن ضروري مي نمايد:
۱- قيمت گرانترين و در عين حال با كيفيت ترين مداد چوبي ساخت داخل حداكثر ۶۰ تومان است و نه ۱۰۰ تومان تا ۱۵۰ تومان.
۲-قيمت مداد روزنامه اي با كيفيتي مشابه فوق نيز حداكثر ۵۰ تومان است و نه ۸۵ تومان.
۳- مصرف ساليانه انواع مداد دانشآموزي در كشور حداكثر براي هر نفر مصرف كننده خاص ۲۰ عدد انواع مداد است و نه ۴۰ عدد.
۴-در زمينه مزيت نسبي مداد روزنامه اي بر مداد چوبي و فرجام كارخانجات توليد كننده مداد آنگونه كه نويسنده محترم بدان اشاره نموده، بهتر است قضاوت را به مصرف كنندگان در آينده محول كرد.
انجمن صنايع همگن لوازم تحرير

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه آخر هفته
بازارچه ارتباطات
بازارچه حمل و نقل
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه آخر هفته  |  بازارچه ارتباطات  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |