سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۲
Infor.htm
جدال كاسپاروف با رايانه اين بار به صورت واقعيت مجازي
000180.jpg
گري كاسپاروف قهرمان شطرنج دنيا امروز دور جديدي از رقابت انسان عليه ماشين را آغاز خواهد نمود با اين تفاوت كه در اين مسابقات خبري از صفحه شطرنج و مهره هاي اين بازي نيست تنها يك نمايشگر رايانه اي و تصويري از يك صفحه چهارخانه تجهيزات مورد نياز براي برگزاري اين رقابت مي باشند. از طريق يك عينك سه بعدي تصوير صفحه چهار خانه به صورت سه بعدي ديده مي شود. كاسپاروف چهل ساله در اين رقابت به مصاف X3DFritz مي رود كه در حقيقت تركيبي از Fritz كه يك نرم افزار بسيار قوي بازي شطرنج مي باشد و فناوري X3D است كه در دنياي واقعيت مجازي فعاليت دارد.
اين رقابت متشكل از چهار بازي است كه اولين آن امروز در باشگاه ورزشي نيويورك آغاز مي شود. ساير بازيها به ترتيب در روزهاي ۱۳، ۱۶ و هيجدهم نوامبربرگزار خواهند شد. ممكن است هر بازي حدود هفت ساعت طول بكشد. بسياري از سايت هاي شطرنج جريان اين بازي ها و اخبار و وقايع مربوطه را تحت پوشش خود قرار خواهند داد.
كاسپاروف يك نوع عينك سه بعدي به چشم خواهد زد و جلوي نمايشگري مي نشيند كه تصويري از يك صفحه شطرنج را نشان مي دهد. برپاكنندگان اين مسابقات ادعا مي كنند كه كاسپاروف با زدن اين عينك صفحه شطرنج را با جزئيات كامل و به صورت واقعي جلوي خود خواهد ديد. وي بايد مواظب باشد و بداند كه نمي تواند به مهره ها كه بسيار واقعي جلوي وي ديده مي شوند دست بزند.
كاسپاروف مي گويد: «من نمي دانم محيط مجازي چه مقدار فشار منفي به ذهن من وارد خواهد كرد.» او روز جمعه گذشته در يك كنفرانس خبري اين رخداد را رسميت بخشيد.
در طول مسابقه كاسپاروف حركات مورد نظر خود را اعلام مي كند و يك برنامه تشخيص صدا آنها را انجام خواهد داد البته يك نيروي انساني صحت تشخيص حركات و انجام آن را كنترل خواهد نمود. X3DFritz قادر است سه ميليون پوزيسيون شطرنج را در يك ثانيه تحليل كند و در ۹/۹۹ درصد از مسابقات عليه انسان پيروز خارج شود.
كاسپاروف كه يك شطرنج باز آذربايجاني الاصل است از ديد بسياري از كارشناسان شطرنج سلطان بلامنازع تاريخ شطرنج به شمار مي آيد. از سوي فدراسيون بين المللي شطرنج (FIDE) وي در رتبه نخست قرار دارد و كرامينك قهرمان كنوني دنيا پشت سر وي مي باشد. كاسپاروف مي گويد در شطرنج بين انسان و رايانه، ماشين يك برتري دارد و آن اين است كه هرگز نمي داند كه در حال بردن است يا باختن، در حالي كه انسان تحت اثر شرايط بسياري مي باشد از جمله احساسات و حتي آب و هوا. بازي با يك رايانه انرژي بسيار بيشتري مي گيرد تا با يك انسان. از طرف ديگر اگر تاكنون هرگز عينك نزده باشيد تجربه نمودن آن، آن هم در يك رقابت اين چنين، ممكن است مشكل باشد.
كاسپاروف حتي در صورت باخت نيز صد و پنجاه هزار دلار جايزه مي گيرد در حالي كه در صورت پيروزي ۲۰۰ هزار دلار و در صورت تساوي ۱۷۵ هزار دلار عايدش خواهد شد.

Deskbar جديدترين سلاح گوگل
000154.jpg
مايكروسافت قدرت و ثروت دارد، ترافيك سايت ياهو بالا و قابل توجه است اما در اين بين گوگل كه يك شركت خصوصي كوچك است و شهرت خود را مديون موتور جستجويش مي باشد با معرفي پي درپي ابزارها و قابليت هاي جديد گوي سبقت را از اين دو رقيب قدرتمند ربوده است.
Deskbar جديد گوگل آخرين ابزار اين سايت به حساب مي آيد. اين ابزار در حقيقت وسيله اي است كه به كار بر امكان مي دهد بدون استفاده از مرور گر وب و يا رجوع به سايت موتور جستجو به جستجو در اينترنت بپردازد. اين ابزار پس از نصب بر روي نوار برنامه ها واقع در صفحه Desktop قرار مي گيرد و به كاربر امكان مي دهد بدون استفاده از مرورگر خود به جستجو بپردازد.
مايكروسافت و ياهو به ميليون ها كاربري تكيه دارند كه سايت هاي MSN و ياهو را به عنوان صفحه اصلي مرورگر خود انتخاب كرده اند در حالي كه Deskbar يك مرحله جلوتر است و نياز به باز شدن صفحه مرورگر ندارند، در نتيجه ديگر صفحه اول يا اصلي مرورگر نيز معني نخواهد داشت. علاوه بر اين گوگل با معرفي Deskbar خود بازهم يك قدم از مايكروسافت جلو افتاد چرا كه مايكروسافت پيش از اين اعلام كرده بود كه ابزاري براي جست وجو در ويندوز آينده خود لانگ هورن قرار خواهد داد. اين ويندوز جديد به احتمال قوي در سال ۲۰۰۵ به بازار خواهد آمد و مايكروسافت قصد دارد با جاي دادن يك ابزار جست وجو در آن انجام اين عمل از درون نرم افزارهايي چون Word ،Excel و Outlook را ساده تر كند. تا تحقق اين وعده مايكروسافت زمان زيادي باقي است و گوگل به نوعي پيش دستي كرده است. جالب آن كه در ساخت Deskbar گوگل از API يا واسط برنامه نويسي خود شركت مايكروسافت استفاده شده است.هيچ يك از دو شركت ياهو و مايكروسافت تاكنون در اين ارتباط عكس العملي از خود نشان نداده اند. Deskbar گوگل هنوز در مرحله آزمايشي بوده و از طريق آدرس http:// labs.google.com قابل دريافت است. پس از نصب يك كادر مستطيلي در نوار برنامه ويندوز باز مي شود كه كاربر مي تواند با وارد كردن عبارت مورد نظر در آن، به جستجوي آن عبارت بپردازد.
Deskbar تقريباً شبيه نوار ابزار گوگل مي باشد كه اولين بار در سال ۲۰۰۱ معرفي گرديد با اين تفاوت كه قدرتمندتر بوده و برخلاف آن به مرو رگر وابسته نمي باشد. نتايج جستجو در يك صفحه كوچك تر از صفحه مرورگر نمايش داده مي شود.
مدير توليد شركت گوگل هدف از توسعه Deskbar را ساده تر نمودن و سريع تر كردن جست وجوهاي اينترنتي ذكر كرده است. Deskbar با ويندوز ۹۸ به بعد سازگار است و با مرورگر IE نگارش ۵.۵ و بالاتر قابل استفاده مي باشد.

نمايشگري به نازكي هوا
000156.jpg
نمايشگرهاي صفحه تخت باريك و باريك تر مي شوند. شايد اين نمايشگرها به اندازه اي باريك شوند كه تنها از لايه اي هوا تشكيل شده باشند. تعجب نكنيد چنين صفحه نمايشي هم اكنون توسط شركت فناوري IO2 ساخته شده و Heliodisplay نام دارد.
يك محقق مؤسسه فناوري ماساچوست (MIT) مخترع اين صفحه نمايش است كه مي تواند تصوير ويدئويي و يا هر تصوير استاندارد رايانه اي را در هوا بصورتي شناور نمايش دهد.
سازندگان اين صفحه نمايش جزئيات چنداني از ابداع خود را در اختيار نگذاشته اند و تنها به ذكر اين نكته بسنده كرده اند كه اين پروژكتور خصوصيات هوا را در يك منطقه تغيير مي دهد تا تصاويري تمام رنگي به وجود آورد.
تصوير حاصله به نوعي دو بعدي است و مي توان همانند يك صفحه نمايش لمسي با اشاره به تصوير معلق در هوا عمل كرد.
در سايت www.io2technology.com فيلم هاي زيادي از نحوه عمل اين صفحه نمايش وجود دارد. در حال حاضر بزرگترين صفحه نمايش Heliodisplay در اندازه ۲۷ اينچ است و وضوح تصويري آن ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پيكسل مي باشد.

سيمپيوتر تنها براي فقرا نيست
000152.jpg
چنانچه با شنيدن نام سيمپيوتر تصويري از يك كشاورز با پس زمينه اي متشكل از يك مزرعه با چند گاو در ذهنتان نقش مي بندد و سيمپيوتر را تنها يك رايانه دستي ارزان قيمت و بر پايه لينوكس مي دانيد، در اشتباهيد.
البته اين تصور عمومي است و تبليغات انجام شده در گذشته بر روي اين محصول اين تصور را به وجود آورده است. سيمپيوتر را پديده اي نوين معرفي كرده اند كه رايانه ها را به روستا برده و به مردم فقير امكان استفاده از اين فناوري را خواهد داد. دسي راجو مدير اجرايي شركت Encore كه يك شركت سنگاپوري و سازنده سيمپيوتر است اين ديدگاه را غلط مي داند.
البته شايد يكي از مقصران اصلي ايجاد اين تصور شركت خود وي باشد آنها در ابتدا سيمپيوتر را به عنوان يك رايانه ساده و قابل استفاده براي عموم معرفي كردند و در تبليغات عكس كشاورزي هندي را انداختند كه يك دستگاه از آن را در دست دارد.
عناويني چون رايانه اي براي جهان سوم، رايانه  ساده هندي براي فقرا و برطرف كننده شكاف ديجيتالي بين فقرا و ثروتمندان از سيمپيوتر تصويري ساخت كه آن را رايانه اي نه چندان كارآمد و تنها ارزان قيمت معرفي مي كرد.
شركت Encore در اكتبر ۲۰۰۲ سيمپيوتر را وارد بازار كرد و برخلاف تبليغات گذشته آن را رايانه اي همه كاره و با قدرت رايانه هاي قابل حمل معرفي نمود با اين حال هنوز اثرات تبليغات گسترده اوليه در اذهان باقي مانده است.
در دو سال گذشته شركت هاي سازنده رايانه هاي دستي به صورت مداوم قيمت هايشان را كاهش دادند HP  و پالم به عنوان دو پيش گام در اين فناوري در يك رقابت نزديك بر سر تصاحب بازار قيمت هايشان را به حداقل ممكن رساندند به طوري  كه ارزان بودن سيمپيوتر ديگر به هيچ وجه يك برگ برنده به شمار نمي آيد.
دسي راجو مي گويد: سيمپيوتر تفاوت بسياري با رايانه هاي دستي اين چنين دارد. اين گونه دستيارهاي ديجيتال به عنوان وسايل جانبي يك رايانه شخصي به شمار مي آيند حال آن كه سيمپيوتر طوري طراحي شده است كه مي تواند جايگزين يك رايانه باشد.
او مي گويد: «با پول يك رايانه شخصي شما مي توانيد پنج سيمپيوتر بخريد و اين در حالي است كه سيمپيوتر تا حدود زيادي توانايي هاي يك رايانه شخصي را ارائه مي دهد.»
تاكنون حدود ۲ هزار سيمپيوتر به عربستان سعودي، مالزي، اروپا و آمريكا فروخته شده و دسي راجو اميد دارد تا پايان سال جاري ميلادي ۲ هزار دستگاه ديگر نيز به فروش برسد.

سروصداي رايانه ها كمتر خواهد شد
000160.jpg
هنگامي كه پشت ميز كارتان هستيد، تمركز كردن برايتان سخت است؟ صداهاي مزاحم يكي از دلايل اصلي بر هم زدن تمركز مي باشند و رايانه هاي شخصي يكي از توليدكنندگان اين نوع سروصداهاي آزاردهنده به شمار مي آيند.
رايانه هاي اوليه بسيار پرسر و صدا بودند. به عنوان نمونه در زمان كارت پانچ ها شايد رايانه  به اندازه يك راكت سروصدا ايجاد مي كرد. با ظهور ريزتراشه ها رايانه ها چنان كوچك شدند كه روي ميزها جا مي شوند و ديگر آن قدر هم پر سر و صدا نيستند.
اما اكنون هر چه رايانه ها قوي تر مي شوند به نظر مي رسد سروصدايشان نيز در حال افزايش است. تراشه هاي سريع تر كه براي كار با نرم افزارهاي پيچيده تر به آنها نياز داريم گرماي بيشتري توليد مي كنند كه بايد يك خنك كننده(فن) قوي تر اثر آن را خنثي كند. از طرف ديگر توان مصرفي بالاتر اين نوع تراشه ها منبع تغذيه اي قوي تر را نياز دارد كه خود سروصداي بيشتري خواهد داشت. تمامي اين عوامل سبب مي شوند كه سروصداي حاصل از كار رايانه ها سيري صعودي داشته باشد، به طوري كه از پشت ديوارها مي توان صداي كار رايانه را شنيد.
اخيراً شركتي در ونكور كانادا اقدام به فروش رايانه هاي شخصي كم سر و صدا نموده است. اين شركت كه Endpcnoise.com نام دارد، اخيراً با افزايش تقاضا براي رايانه هاي خود مواجه شده است.
بسياري از رايانه هاي موجود در بازار بر پايه سيستم عامل ويندوز مايكروسافت مي باشند اين در حالي است كه سابقه رايانه هاي اپل در توليد كمتر سروصدا بسيار بهتر است، اگرچه اپل نيز در رايانه هاي جديد خود چندان به اين موضوع اهميت نداده است.
به طور معمول در رايانه هاي شخصي چندين منبع توليد سروصدا وجود دارد. منبع تغذيه، ديسك سخت و درايو سي دي، فن خنك كننده CPU و به تازگي فن خنك كننده كارت گرافيك از اين جمله اند.
رايانه هاي كم سروصداي ساخت اين شركت منبع تغذيه اي دارند كه صدايش به زحمت شنيده مي شود، فن CPU آنها سرعت گردش كمتري دارد و در عوض يك رادياتور كمكي بزرگ گرما را بهتر به خود جذب مي كند. كيس اين رايانه ها نيز به نوعي عايق صوتي مجهز است.
اين رايانه ها مي توانند سطح نويز را به ۲۵ يا ۲۶ دسي بل كاهش دهند. اين در حالي است كه آستانه شنوايي انسان ۲۰ دسي بل است. يك خيابان شلوغ ۸۰ دسي بل و سروصداي يك اتاق خواب ساكت در شب ۳۰ دسي بل مي باشد.
هزينه  ساكت كردن يك رايانه شخصي با اين فناوري حدود ۱۵۰ دلار است در اين صورت شايد هنوز سروصدا برايتان آن قدر هم غيرقابل تحمل نباشد.

Media Player جديد براي Mac ارائه شد
000158.jpg
روز جمعه گذشته مايكروسافت به آرامي نسخه جديدي از نرم افزار Media Player خود را مخصوص رايانه هاي مك اينتاش معرفي نمود.
در ماه سپتامبر سال جاري اين شركت اعلام كرده بود كه به زودي نگارشي از نرم افزار Media Player ويندوز را براي سيستم عامل Mac OSX ارايه خواهد داد. مايكروسافت جمعه گذشته به قول خود عمل كرد و اين نرم افزار را روي وب سايت خود قرار داد.
ارايه اين نرم افزار از آن جهت جالب است كه اخيراً شركت اپل نسخه اي از نرم افزار iTunes خود را براي ويندوز ارايه داده بود.
اين نرم افزار متعلق به اپل، در حقيقت رقيب جدي برنامه Media Player به شمار مي آيد.
Media Player جديد مخصوص مك از لحاظ گرافيكي طوري توسعه داده شده است كه با شكل و شمايل سيستم عامل OSX اپل هماهنگ باشد. اين برنامه قابليت آن را دارد كه فايل هاي مديا را از داخل مرورگرهاي اكسپلورر، نت اسكيپ و Safari اجرا كند.
ماه ژوئن گذشته مايكروسافت رسماً اعلام كرد كه از توسعه نسخه جديدي از مرورگر اينترنت خود (IE) براي مك  خودداري خواهد كرد چرا كه اپل مرورگري جديد با نام Safari را مخصوص سيستم عامل خود توسعه داده بود.
از سوي ديگر همكاري شركت مايكروسافت با اپل كه بر پايه يك توافق دوجانبه پنج ساله صورت مي گرفت با پايان اين توافق كمرنگ تر گرديد، با اين حال مايكروسافت هنوز نرم افزارهايي براي اپل توسعه مي دهد و هم اكنون در حال كار بر روي نسخه جديدي از نرم افزار آفيس مخصوص رايانه هاي اپل مي باشد.
نرم افزار Media Player جديد فعلاً تنها از زبان انگليسي پشتيباني مي كند اين در حالي است كه مايكروسافت اعلام كرده است كه در آينده اي نزديك نگارش هاي فرانسوي، آلماني، ژاپني، اسپانيايي و سوئدي اين برنامه نيز در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

انجام بازي هاي رايانه اي هنگام كار مي تواند مفيد باشد
000162.jpg
انجام بازي هاي ساده رايانه اي توسط كارمندان در محيط كار مي تواند بازده آنها را بالاتر برده و سبب افزايش ميزان رضايتشان از كار گردد. دانشمندان دانشگاه اوترخت با مطالعه تأثير انجام بازي هاي رايانه اي بر روي ۶۰ كارمند يك شركت بيمه آلماني به اين نتيجه رسيده اند.
اين تيم تحقيقاتي تغييرات حاصل در شيوه كار و رفتاركاري كارمنداني كه اقدام به انجام بازي هاي ساده رايانه اي نموده اند را بررسي كرده و دريافتند كه اين كارمندان احساس بهتري نسبت به كارشان دارند.
بسياري از شركت هاي بزرگ بازي هاي رايانه اي را كه به صورت استاندارد بر روي اغلب رايانه ها وجود دارند ممنوع كرده و يا حذف نموده اندو بر اين باورند كه آنها تنها سبب اتلاف وقت كارمندانشان خواهند شد.
اين گروه محقق به سرپرستي پروفسور جفري گلدستاين نظريه اين نوع شركت ها را مردود مي دانند. آنها براي انجام تحقيقاتشان زمان زيادي را صرف پيدا كردن شركتي كردند كه حاضر باشد آزمايشات بر روي كارمندانش صورت گيرد. پس از پيدا شدن اين شركت داوطلب، كارمندان پنج واحد اين شركت به صورت تصادفي به گروه هايي تقسيم شدند. به برخي از اين گروه ها اجازه انجام بازي هاي ساده رايانه اي نظير مين روب داده شد و به گروه هاي ديگر چنين اجازه اي اعطا نشد.
به دسته اول كه مجاز به انجام بازي بودند اعلام شد كه مي توانند به مدت يك ماه روزانه حداكثر به مدت يك ساعت هر زمان كه بخواهند به بازي بپردازند البته به صورت مداوم از نحوه انجام بازي، ساعت و مدت زمان صرف شده براي آن گزارش گيري شد.
احساس اين كارمندان در مورد كار به صورت مداوم به ثبت مي رسيد. نتايج تحقيقات در آخر نشان داد كه انجام اين بازي ها نه تنها اتلاف وقت نيست بلكه به بازدهي بيشتر و احساس بهتر كارمندان كمك خواهد كرد.
پروفسور گلدستاين مي گويد: اين تحقيقات هنوز در مراحل اوليه است و بايد گام هاي بيشتري در اين ارتباط برداشته شود.

المپياد ربات ها
000164.jpg
پنجمين المپياد بين المللي ربات ها در شهر داي جون كره جنوبي برگزار شد. از اين المپياد كه در تالار ملي علوم اين شهر برگزار گرديد كودكان، نوجوانان و جوانان بسياري بازديد كردند.

خبر
آموزش
گزارش
|  آموزش  |  خبر  |  گزارش  |
|   آرشيو انفورماتيك   |   چاپ صفحه   |