چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۳ - Nov 12, 2003
سالانه ۱۵۰ هزار جوان از ازدواج محروم مي شوند
001362.jpg
گروه اجتماعي:رئيس سازمان ملي جوانان با اشاره به ميزان رشد۱/۴ درصدي جمعيت جوان كشور، اعلام كرد: از سال ۷۶ تا ۸۲ سالانه ۱۵۰ هزار نفر و بطور كلي طي اين سالها بيش از يك ميليون و ۲۰۰ هزار جوان از ازدواج محروم مانده اند.
رحيم عبادي، در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، نرخ رشد جمعيت ۱۵ تا ۲۹ سال كشور را در سال ۸۲ معادل ۶۸/۳ درصد و آمار دقيق كنوني جمعيت جوان كشور را
۲۲ ميليون و ۵۸۶ هزار نفر بيان و اظهار كرد: شكل گيري پديده جواني در كشور و علاقه به تحصيل و كسب شغل مناسب سبب شده است تا سن ازدواج جوانان به تاخير بيفتد؛ به نحوي كه در حال حاضر سن ازدواج پسران از ۲۵ به ۲۷ و دختران از۵/۱۸ به ۵/۲۲ سال رسيده و در نتيجه فاصله سني زوجين، كم و تاخير در ازدواج به مساله اي جدي در جامعه تبديل شده است.
وي سن ازدواج در كشور را از ۱۵ سال تا ۳۴ سال خواند و بيان كرد: در حال حاضر به طور متوسط بر اساس ميانه سني افراد واجد شرايط، بايد هر سال ۷۵۰ هزار واقعه ازدواج در كشور روي دهد؛ اين درحاليست كه آمار ازدواجهاي ثبت شده سالانه كمتر از ۶۰۰ هزار نفر بوده است و در نتيجه هر سال ۱۵۰ هزار نفر از دسترسي به ازدواج محروم مي شوند؛ بنابراين نرخ رشد ۹/۷ درصدي ازدواج نسبت به نرخ رشد جمعيت و افراد واجد شرايط ازدواج تغيير محسوسي نكرده است.
وي ادامه داد: بر اين اساس تاخير در ازدواج اين امر را به عنوان چالش جدي كنوني مطرح كرده و بعلاوه اكنون نرخ رشد طلاق - كه عمده آنها در سالهاي اول و دوم ازدواج روي داده و از هر ۶ ازدواج يكي منجر به طلاق مي شود - جامعه را دچار مشكل مضاعف تري كرده است.
عبادي اظهار كرد: هر ساله تعداد جوانان مجرد كشور ۷/۳ درصد افزايش پيدا مي كند؛ بنابراين پيش بيني مي شود در سالهاي آينده نيز تعداد افراد واجد شرايط ازدواج به نسبت نرخ رشد جمعيت افزايش پيدا كرده، شاهد نرخ رشد منفي و افزايش سن ازدواج باشيم.
وي همچنين آمار دختران واجد شرايط ازدواج در سنين ۱۵ تا ۲۹ سال را در سال ۷۵ معادل ۳ ميليون و ۵۳۵ هزار نفر و در سال ۸۰ به ميزان ۴ ميليون و ۴۴۵ هزار نفر اعلام كرد و گفت: مازاد دختران ازدواج نكرده در سال ۸۰ معادل ۸۸۸ هزار نفر بوده و اين درحاليست كه مازاد پسران ازدواج نكرده در همين سال تنها حدود ۱۰۰ هزار نفر بوده است.
همچنين بر اساس آمار دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي، تعداد مازاد دختران ۱۵ تا ۲۹ سال كه شانس كمتري براي ازدواج دارند، در سال ۸۰ يك ميليون و ۵۸۹ هزار نفر است.
رئيس سازمان ملي جوانان، نبود شرايط مناسب اقتصادي، بالا رفتن سطح توقعات جامعه و جوانان، عدم درك تحولات، وجود نگرشهاي سنتي بدون توجه به تغيير شرايط و مطالبات و... را از جمله موانع پيش روي ازدواج جوانان خواند و خاطرنشان كرد: متاسفانه مانع مهم كنوني در اين زمينه نبود نهاد و سازمان متولي امر ازدواج و تشويق، ترويج، تسريع و پيشگيري از تأخير آن است. بعلاوه جوانان بدليل نداشتن آمادگي لازم به لحاظ اشتغال و تامين هزينه زندگي نيز ترجيح مي دهند تا ازدواج خود را به تأخير بيندازند.وي عمده فعاليتها و خدمات كنوني دولت در بحث ازدواج را در قالب ارائه تسهيلات بيان و تصريح كرد: در حال حاضر براي هر زوج جوان از طريق بانكها ۶۰۰ هزار تومان وام و بر اساس آخرين گزارش بانك مركزي در سال ۸۲ ، ۳ ميليون ريال وام ازدواج در نظر گرفته شده است.
عبادي، مجموعه تسهيلات پيش بيني شده بانكها براي ازدواج را در سال ۸۲ ، ۱۶۴ ميليارد و ۳۸۰ هزار ريال خواند و گفت: اين درحاليست كه براي هر ۶۰۰ هزار واقعه ازدواجي كه روي مي دهد، ۱۹۵۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است؛ اين بدان معناست كه تسهيلات دولت فاصله زيادي با وقايع ازدواجهاي سالانه روي داده در كشور دارد.
وي با بيان اين كه در گزارش ارائه شده شوراي عالي جوانان، ازدواج از چالشهاي
۱۴گانه اين گروه بوده است، گفت: بر اين اساس با دستور رئيس جمهور و تصويب شوراي عالي جوانان، كميسيون مستقلي در شورا با عنوان «كميسيون ازدواج و مشاوره با جوانان» با تركيبي از نهادهاي دولتي، غيردولتي و صاحبنظران دانشگاهي تشكيل و مأمور ارائه راهكارهايي در امر ازدواج شد.
مشاور رئيس جمهور پيشنهاد تشكيل مجمع ملي خيرين ازدواج به شوراي عالي جوانان را از ديگر اقدامات براي ساماندهي امر ازدواج در جامعه خواند و ادامه داد: بر اساس اين پيشنهاد كه اكنون در دستور كار شوراست، نهادي غيردولتي با هدف ساماندهي مجموعه ظرفيتهاي بخش خيرين كشور و استفاده از ظرفيتهاي دولتي تشكيل مي شود.
بعلاوه در حال حاضر ۵ هزار مؤسسه غيردولتي خيرين در سطح كشور و ۳۰۰ مؤسسه در ۱۵ استان كشور در حوزه ازدواج فعاليت مي كنند.
به گفته وي در حال حاضر كانونهاي ازدواج آسان، دانشگاهها، كميته امداد، صندوق رفاه دانشجويان، بنياد شهيد، وزارت بهداشت و ديگر دستگاهها نيز با ارائه تسهيلاتي، امر ازدواج در كشور را هدايت مي كنند.
عبادي با اشاره به اين كه با تفكرات و روشهاي سنتي ۲۰ سال پيش نمي توان پاسخگوي نيازهاي جوانان امروز بود، خاطرنشان كرد: بر اين اساس افزايش ظرفيتهاي دولت در امر ازدواج، متناسب سازي توقعات، توسعه مشاوره قبل، حين و بعد از ازدواج، اصلاح نگرش جامعه، دادن اجازه و امكان انتخاب همسر به دختران، بالا بردن و متناسب سازي آگاهيهاي خانواده و جامعه در امر ازدواج و... از جمله راهكارهايي است كه نيازمند توجه و برنامه ريزي تصميم گيران و سياستگذاران جامعه با توجه به شرايط دوران گذار بودن جامعه است.

عضو شوراي اسلامي شهر تهران:
عده اي تلاش مي كنند جانبازان به فراموشي سپرده شوند
001358.jpg
گروه اجتماعي :آسايشگاه جانبازان قطع نخاع امام خميني(ره)، محلي است كه يادگارهاي دوران دفاع مقدس كه جانبازان قطع نخاع هستند در آنجا نگهداري مي شوند.
مهندس اميررضا واعظي آشتياني عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران روز قبل به عيادت جانبازان مستقر در اين مركز درماني رفت.
مهندس واعظي آشتياني در ديدار از جانبازان، گفت: امنيت و سرافرازي كشور ما نتيجه تلاش و مجاهدت اين شهيدان زنده است.
وي با اشاره به كم لطفي برخي از مسئولان نسبت به جانبازان افزود: بي توجهي به جانبازان و فراموش كردن ايثار آنان، جامعه را از افتخارهاي تاريخي تهي مي كند. و ما وظيفه داريم اين افتخارآفرينان دوران جهاد را همواره به ياد داشته و ايثار آنها را سرلوحه زندگي و كار قرار دهيم چرا كه هر چه امروز داريم از بركت وجود شهيدان و اين جانبازان پرافتخار كشور است.
وي گفت: در كشورهاي اروپايي هنوز از سربازان جنگ جهاني دوم در طي مراسم مختلف تجليل مي شود، اما در ايران در فاصله كمتر از يك دهه، عده اي تلاش مي كنند تا جانبازان عزيز كه مايه افتخار ملت و دين هستند به فراموشي سپرده و حتي از حضور آنها هراس دارند.
وي ضمن تشكر از كساني كه به امور جانبازان مبادرت دارند، افزود: جانبازان بيش از اينها نياز به مراقبت دارند چرا كه جانبازان قطع نخاع نيازمند روش هاي درماني همچون فيزيوتراپي و... هستند.
وي در خاتمه افزود: مسئولان بنياد جانبازان بيش از گذشته به يادگاران پرافتخار دوران دفاع مقدس كه به امانت نزد آنها قرار دارند، رسيدگي كنند.

مخبر كميسيون اجتماعي:
سازمان مديريت در زمينه پرداخت پاداش بازنشستگان تعلل مي كند
001360.jpg
نماينده  مردم فسا در خانه ملت معتقد است: سازمان مديريت و برنامه ريزي در زمينه پرداخت پاداش بازنشستگان تعلل مي كند.
بهيار سليماني مخبر كميسيون اجتماعي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با ايسنا با بيان اين مطلب اظهار داشت: سازمان مديريت و مسئولان مربوطه حتي در جلسه  قبلي كميسيون اجتماعي حضور نيافتند و با اين كار موجبات ناراحتي اعضاي كميسيون را فراهم كردند.
وي در ادامه تأكيد كرد: در صورتي كه روند پرداخت پاداش بازنشستگان طولاني شود، اين مساله حلاوت و ارزش واقعي خود را از دست خواهد داد.
نماينده  مردم فسا با بيان اين كه دولت موظف به پرداخت پاداش بازنشستگان است تصريح كرد: تنها مشكل موجود در اين زمينه تأخير در پرداخت پاداش هاست كه مسئولان مربوطه دليل آن را جست و جوي راهكارهاي اجرايي مي دانند.
مخبر كميسيون اجتماعي در پايان در خصوص راهكارهاي حل اين مشكل خاطرنشان كرد: براي حل اين مشكل نيز بايد راهكارهايي اتخاذ شود.همچنين بايد يارانه ها هدفمند شوند و به سويي بروند كه مطالبات اقشار مختلف و از جمله بازنشستگان پرداخت شود.

در گفت وگو با همشهري عنوان شد:
ابراز شگفتي بهزيستي از آمار غير واقعي آسيب هاي اجتماعي
گروه اجتماعي: در همايش بررسي آسيبهاي اجتماعي ارقامي توسط برخي اساتيد و كارشناسان عنوان شد كه زنگ خطر و هشداري براي جامعه و مسئولين بود.
در اين آمار، از پايين آمدن سن فحشاء تا ۱۳ سال، وجود ۸ هزار باند فساد در تهران، ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار زن خياباني، تبديل شدن ايران به بزرگترين بازار مشروبات الكلي خاورميانه، افزايش گردش پول ناشي از مواد مخدر تا سقف ۸۰۰ ميليون دلار و خطر افزايش مصرف قرصهاي شادي آور سخن به ميان آمده است.
اشرف بروجردي دبير شوراي اجتماعي وزارت كشور اين آمارها را غيرقابل تصور و خلاف واقع خواند و گفت: با استناد به آمار پايگاه داده هاي اجتماعي كه در ۲۸ استان كشور فعال است آمار ارائه شده در اين همايش در خصوص سن فحشا شمار باندهاي فساد فعال در تهران، آمار فحشا و مصرف مشروبات الكلي كذب است زيرا ارائه اين آمار بدان معناست كه بخش عمده  اي از جامعه به اين آسيبها مبتلا هستند و يا اين آسيب ها را هر روز مشاهده مي كنند.
دكتر علم الهدايي معاون اجتماعي سازمان بهزيستي در گفتگو با خبرنگار همشهري در ارتباط با آمار ذكر شده در اين همايش اظهار داشت: اين  آمارها به نظر كاملا غيرواقعي مي آيند. به عنوان مثال،  در جايي ذكر شده كه رقمي در حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار زن خودفروش در جامعه وجود دارد. اين تفاوت بسيار زيادي است. معمولا رقم را بين ۳۰۰ تا ۳۱۰ هزار يا حداكثر ۳۵۰ هزار تخمين مي زنند نه اينكه اختلاف ۳۰۰ هزارتايي وجود داشته باشد. متاسفانه بازار آشفته آماري در كشور ما وجود دارد و هر كسي نمي تواند خود را به عنوان متخصص آسيبهاي اجتماعي معرفي كند و به نظر من براي اين آمار مستنداتي وجود ندارد.
دكتر علم الهدايي در پاسخ به اين سئوال كه بهزيستي به عنوان يك سازمان مسئول در اين زمينه شكل واقعي اين آسيبها را چگونه مي داند گفت: اطلاعاتي كه در بهزيستي وجود دارد مربوط به مواردي است كه به ما مراجعه داشته اند. به عنوان مثال در ارتباط با زنان ويژه در سال گذشته ۲ هزار مورد در سراسر كشور از طريق بهزيستي ساماندهي شده اند. اينكه چند برابر اين رقم به شكل پنهاني در جامعه وجود دارند قابل بررسي نيست و واقعا جاي تعجب دارد كه اين آمار به چه شكل به دست آمده، بخش زيادي از اينها در طبقات مرفه هستند كه اصلا نمي توان تعداد آنها را مشخص كرد و آماري از آنها ارائه داد.وي افزود: اينكه گفته شده ۸ هزار باند فساد در تهران وجود دارد، پس بايد تمام شهر هرج و مرج باشد، بنده فكر نمي كنم كه تعداد اين باندها حتي به تعداد انگشتان دو دست برسد، يا اينكه گفته شده در مدت ۷ سال سن فحشاء از ۲۸ سال به زير ۲۰ سال رسيده و كف آن را ۱۳ سال عنوان كرده اند.
رئيس سازمان بهزيستي كشور با ابراز شگفتي از آمار ارائه شده در همايش «بررسي آسيبهاي اجتماعي قرصهاي شادي آور» گفت: كساني كه به صرف شنيده ها، گفته ها و با تخمين خود، آمارهاي كذب ارائه مي دهند بايد پاسخگو باشند كه با استناد به كدام گزارش علمي دستگاه هاي ذيربط در مسايل اجتماعي اقدام به ارائه آمار كرده اند. وي ارائه آمار غيرواقعي در جامعه را تاسف بار خواند و افزود: حدود ۱۰ روز قبل نيز فردي متعلق به يكي از تشكلهاي نابينايان در مصاحبه اي تعداد افراد نابيناي جامعه را ۲ ميليون نفر عنوان كرد؛ در حالي كه كل آمار اين افراد در كشور ۱۲۰ هزار نفر است و با احتساب افراد كم بينا شمارشان به ۴۰۰ هزار نفر مي رسد.
راه چمني خاطرنشان كرد: سال گذشته نيز پس از قضيه خانه ريحانه تعداد كودكان خياباني، ۲ ميليون نفر عنوان شد؛ در حالي كه هم  اكنون ۱۸ هزار كودك خياباني در كشور ساماندهي شده اند كه ۸۰ درصد آنان كودكان كار بوده اند. همچنين ممكن است تا پايان سال اين رقم تنها به ۳۰ هزار كودك برسد.
وي افزود: با در نظر گرفتن اين كه ۱۰ هزار نفر از اين كودكان به شمار نيامده باشند، باز هم آمار ارائه شده ۲ ميليون نفري غيرقابل تصور است.
رئيس سازمان بهزيستي افزود: انتظار مي رود كساني كه قصد ارائه آمار درباره مسائل اجتماعي را دارند، قبل از مطرح كردن آنها از سازمان بهزيستي سؤال كنند تا آمار
۲۰ برابري غيرواقعي ارائه ندهند. به اعتقاد وي، طرح آمار آسيبهاي اجتماعي در جامعه هيچ مشكلي را حل نمي كند.
راه چمني با اشاره به اين كه عده اي به فساد نمايي در جامعه تمايل دارند، گفت: مسائل اجتماعي از پيچيدگي خاصي برخوردار است و از آن جا كه هر فردي خود را در مسائل اجتماعي صاحبنظر مي داند، لذا جامعه همواره با معضل آمار غيرواقعي در اين باره روبه روست.

آمادگي مجلس براي پذيرش نظرات درباره طرح اصلاح قانون نظام وظيفه
مجلس درباره طرح اصلاح قانون خدمت نظام وظيفه آمادگي دارد از نظرات كارشناسان و نيروهاي نظامي بهره مند شود.
به گزارش ايسنا نايب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در واكنش به اطلاعيه اخير ستاد كل نيروهاي مسلح كه درآن به طرح تغيير نظام خدمت وظيفه اعتراض شده بود همچنين گفت: نمايندگان مجلس نيز بر اساس وظيفه  خود و ضرورت جامعه اين طرح را ارائه كرده اند.
بر خلاف اطلاعيه  ستاد كل درباره اين طرح، حدود ۱۸ ماه كار گسترده  كارشناسي در مركز پژوهش هاي مجلس و نيز كميته  دفاعي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي كه اشراف كامل بر قانون نظام وظيفه دارد صورت گرفته است.مير طاهر موسوي ادامه دادكه تمام مسئولين و كارشناسان ذي ربط، از جمله قواي نظامي و انتظامي، ستاد كل نيروهاي مسلح، وزارت دفاع، نيروي انتظامي و سپاه پاسداران در جلسات متعدد كارشناسي، مركز پژوهشي حضور، مشاركت و اطلاع داشتند، كه تمام مدارك و اسناد آن موجود است. اما با كمال تعجب، ايشان هم اعلام مي كنند كه از اين طرح اطلاع نداشته اند.نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به انتقاد ستاد كل نيروهاي مسلح مبني بر مغايرت اين طرح با قانون اساسي و اختيارات مقام معظم فرماندهي كل قوا، گفت: بر اساس قانون اساسي اين طرح تطبيق منطقي با وظايف فرماندهي كل قوا داشته و عزيزان ما در ستاد كل نيروهاي مسلح بايد عنايت داشته باشند، كه حرفه اي شدن ارتش و تبديل ارتش سنتي به حرفه اي، جزو مقدمات اصول برنامه  سوم توسعه است و برنامه هاي كلان كشور از تصويب و نظر مقام معظم رهبري گذشته اند و با تأييد ايشان برنامه  سوم توسعه شكل گرفته و به تصويب نهايي مجلس رسيده است.

دوره آشنايي با سازمانهاي بين المللي در دانشكده وزارت خارجه آغاز شد
دوره تخصصي- كاربردي «سازمانهاي بين المللي و چالشهاي هزاره: ايران و اهداف توسعه هزاره» دوشنبه در محل دانشكده روابط بين الملل وزارت امور خارجه گشايش يافت. در اين دوره آموزشي كه تا ۲۵ آذرماه طول خواهد كشيد، كارشناساني از طرف سازمان ملل متحد و نهادهاي وابسته، ضمن تشريح مباني تصويب بيانيه هزاره و اهداف هشت گانه توسعه هزاره موسوم به MDGS، به تبيين هر يك از اهداف مذكور و وضعيت فعلي جهان،  منطقه و ايران در ارتباط با اين اهداف و نيز توضيح اقدامات انجام شده توسط نهادهاي ملل متحد پرداخته و برنامه ها و استراتژيهايي را براي كمك به تحقق اين اهداف در منطقه به خصوص در جمهوري اسلامي ايران بيان مي كنند.
كشورهاي عضو سازمان ملل از جمله جمهوري اسلامي ايران متعهد شده اند كه اهداف هشت گانه موسوم به MDGS را تا سال ۲۰۱۵ ميلادي در كشور خود محقق ساخته و در كوتاه مدت نيز يك آژانس جامع ملي در خصوص اقدامات به عمل آمده ارائه نمايند.
در جلسات اين دوره كه هر هفته در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه به زبان انگليسي برگزار مي شود، كارشناساني از طرف سازمان ملل و نيز تعدادي از سازمانهاي داخلي از جمله سازمان مديريت و برنامه  ريزي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مركز مشاركت زنان، سازمان حفاظت از محيط زيست،  جمعيت هلال احمر و وزارت كار و امور اجتماعي مفاد قطعنامه هزاره سازمان ملل را براي شركت كنندگان توضيح خواهند داد.

دبير ستاد ازدواج دانشجويي:
پسرهاي تحصيلكرده به ازدواج با دختران تحصيلكرده تن نمي دهند
دبير ستاد ازدواج دانشجويي گفت: گفتمان حاكم بر پسرهاي تحصيلكرده اين است كه كسب تحصيلات كافي است؛ و براي ازدواج، همسر مي خواهيم نه دختر تحصيلكرده كه همكارمان باشد.
وكيلي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران افزود: به همين دليل در جامعه هميشه كسر قابل توجهي از دختران تحصيلكرده، مجرد مي مانند يا با غيرهمسان ازدواج مي كنند.وي گفت: پسرها با افزايش سن و كسب امتيازات اجتماعي نسبت به انتخاب همسر آينده خود سختگيرتر شده و به همين دليل به ازدواج با دختران تحصيلكرده و با كمالات تن نمي دهند و در نتيجه دختري كه شرايط همسري برايشان داشته باشد نه شرايط همكاري را برمي گزينند.
وي تصريح كرد: در اين ميان دختران بالاي سن ازدواج، يعني ۲۷ سال نيز مجبور به ازدواج با غيرهمسان مي شوند و پايين بودن ضريب پايداري و آسيب پذير بودن ازدواج غيرهمسان، سبب افزايش آمار طلاق در كشور مي شود.
دبير ستاد ازدواج دانشجويي در پايان تصريح كرد: در سال ۸۱، نرخ طلاق نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزايش داشته است كه تعداد متناوبي از اين طلاق ها پس از ازدواج با غيرهمسان، صورت گرفته است.

اعتراض فدراسيون روزنامه نگاران به جلوگيري از شركت خبرنگاران آزاد در نشست جهاني
اعتراض فدراسيون روزنامه نگاران به جلوگيري از شركت خبرنگاران آزاد در نشست جهاني جامعه اطلاعاتي
فدراسيون  بين المللي  روزنامه نگاران  روز سه  شنبه «شرايط محدودكننده اي» را كه  براي  خبرنگاران  آزاد جهت  تهيه  گزارش  از نشست  جهاني  جامعه  اطلاعاتي وضع  شده  است ، محكوم  كرد.
به گزارش ايرنا، اين  فدراسيون  با انتشار بيانيه اي  اين  اقدام  را كه  موجب  دورنگاه  داشته شدن  خبرنگاران  مستقل  و آزاد از تهيه  گزارش  از نشست  ماه  آينده  خواهد شد، مورد انتقاد قرارداد و اعلام  كرد: خبرنگاران  آزاد از اين  نشست  منع  شده اندچون  سازمان دهندگان  نشست  جهاني  جامعه اطلاعاتي  اصراردارند كه  تمام  خبرنگاران بايد به  يك  سازمان  خبري  خاص  وابسته  باشند.نشست  جهاني  جامعه  اطلاعاتي  با حضور بيش  از ۱۰ هزار شركت كننده  از سراسرجهان  ازجمله  سران  دولتي ، نمايندگان  جامعه  مدني ، شخصيت هاي  تجاري  و افرادباتجربه  امور رسانه اي  قرار است  ۱۰ تا ۱۲ دسامبر سال  جاري  ميلادي در ژنو، سوييس  برگزار شود.
عيدان  وايت ، دبيركل  فدراسيون  بين المللي  روزنامه نگاران  گفت : به  نظرمي رسد اين  تلاش  درجهت  ممانعت  از حضور روزنامه  نگاران  واقعي  و فقط به  اين دليل  صورت  مي گيرد كه  آنان  وابسته  به  يك  ارگان  تأييد شده  نيستند.

جشنواره تئاتر دانشگاهي فجر در اصفهان
هفتمين  جشنواره  تئاتر دانشگاهي  فجر «مناطق» از ۲۰ آذر تا دهم  دي ماه  در شهرهاي  زنجان ، اصفهان ، سمنان  و ياسوج  برگزار مي شود.
به  گزارش  روابط عمومي جشنواره  بين المللي  تئاتر دانشگاهي ، در اين  دوره ، مناطق  به  ۵ بخش  تقسيم  شده اند.بر  اساس  اين  گزارش ، منطقه  يك : تهران  و حومه  است  و آذربايجان  غربي ، قزوين ، كردستان  و همدان  به  ميزباني  دانشگاه  زنجان  منطقه  دو تعيين  شد.
همچنين  براساس  اين  تقسيم بندي ، خراسان ، سمنان ، گلستان ، مازندران و گيلان  به  ميزباني  دانشگاه  سمنان  منطقه  سه  نامگذاري  شده  و اصفهان ،يزد،مركزي  و قم  به  ميزباني  دانشگاه  صنعتي  اصفهان  منطقه  چهار تعيين  شده است .

مجوز انتشار براي ۱۶ نشريه جديد
هيأت نظارت بر مطبوعات با انتشار ۱۶ نشريه جديد موافقت كرد. مديركل مطبوعات داخلي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين مطلب افزود: در جلسه اخير اين هيأت كه دوشنبه برگزار شد با انتشار يك روزنامه، ۸ هفته نامه، يك دوهفته نامه، ۴ ماهنامه، يك فصلنامه و يك سالنامه موافقت شد.

۵ تن در يك سانحه رانندگي جان باختند
براثر برخورد يك دستگاه كاميون با يك دستگاه خودرو پيكان سواري در جاده ايذه باغملك در استان خوزستان ۵ تن جان خود را از دست دادند.
گزارش معاونت راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي خوزستان حاكيست، در اين تصادف كه بين كاميون ايويكوبه شماره ۱۱۷۴۲ - بروجرد ۹۲ به رانندگي هوشنگ زنگنه و پيكان سواري به شماره ۷۱۸۶۹ تهران ق به رانندگي داريوش قويدل رخ داد، هر ۵ سرنشين پيكان جان خود را از دست دادند.
معاونت راهنمايي و رانندگي فرماندهي انتظامي خوزستان علت اين حادثه را انحراف به چپ كاميون كه از ايذه به سمت باغملك در حركت بود اعلام كرد.

سيل در مكه مكرمه جان ۶ نفر را گرفت
ايرنا: روزنامه «الرياض» عربستان ديروز نوشت: جاري شدن سيل در مكه مكرمه منجر به كشته شدن ۶ نفر شد و صدها نفر را در محاصره آب قرار داد.
اين روزنامه افزود: كه در چند روز گذشته بارش بارانهاي شديد موجب آب گرفتگي معابر و خيابانهاي مكه شد و رفت و آمد عابران و خودروها را با مشكل مواجه ساخت.
تيمهاي آتش نشاني همراه با سه بالگرد كار امدادرساني به حادثه  ديدگان سيل روز گذشته را بر عهده داشتند.
به نوشته الرياض، در شهر طايف و بندر جده در غرب عربستان نيز بارش باران باعث آب گرفتگي معابر و ايجاد اختلال در رفت وآمد خودروها شد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |