چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۳ - Nov 12, 2003
وزير امور اقتصادي و دارايي:
شركتهاي بيمه و بانكهاي دولتي واگذار مي شوند
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي: وزير امور اقتصادي  و دارايي  اعلام  كردكه  لايحه اي  به  قيد فوريت  تقديم مجلس  شده  است  كه  با تصويب  آن ، سهام  ۴ شركت  بيمه  دولتي  و ۹ بانك  دولتي  درقالب  برنامه اي  تدريجي ، منظم  و حساب  شده  به  مردم  عرضه  مي شود.
به  گزارش  خبرنگار گروه  سياسي  ايرنا ، فوريت  اين  لايحه  روز سه  شنبه  درجلسه  علني  مجلس  تصويب  شد.
طهماسب  مظاهري  در حاشيه  اين  جلسه  به  خبرنگاران  پارلماني  گفت  كه  اين لايحه  تحت  عنوان  استفساريه  ماده  ۱۱قانون  برنامه سوم  توسعه درمورد خصوصي سازي ،پس  از هماهنگي  دولت  و ديوان  عدالت  اداري  به  مجلس  شوراي  اسلامي  ارايه  شده  است .
بقيه از صفحه اول
وزير امور اقتصادي  و دارايي  درباره  علت  فوريت  اين  لايحه ، اظهار داشت : واگذاري  سهام  شركت هاي  بيمه  و بانكها به  مردم  شروع  شده  و اين  روند تدريجي  ادامه  مي يابد. بانك  رفاه  نيز وابسته  به  تامين  اجتماعي  شده  است .
اگر اين ابهام  رفع  نشود، اين  روند متوقف  و بانك  رفاه  به  دولت  بازخواهد گشت .وي  افزود:دو ماه براي  رفع  اين  ابهام از ديوان  عدالت  اداري  وقت  گرفته ايم .
از اين  رو، لايحه  با قيد يك  فوريت  به  مجلس  ارائه  شد و مجلس  نيز به  آن  راي داد.
مظاهري  خاطرنشان  كرد: وقتي  شركت هاي  مذكور در بورس  پذيرفته  شدنددرصدي  از سهام  بانكها به تدريج  دراختيار مردم  قرار مي گيرد، آنها سهامي عام  مي شود و نظارت  بهتري  روي  آنها صورت  مي گيرد و حجم  سرمايه  آنها نيزافزايش  مي يابد.وي  در پاسخ  به  اين  سوال  كه  آيا بيمه  ايران  و بانك  ملي  ايران  نيز شامل اين  قانون  مي شوند، گفت : تصميم  با هيات  دولت  است ، ولي  فكر مي كنم  نه .
وزير اموراقتصادي  و دارايي  در ادامه  اظهارداشت : در ماده  ۱۱ قانون برنامه  سوم  توسعه  و مواد بعد از آن ، روال  واگذاري  و فروش  شركتهاي  دولتي پيش بيني  شده  است  و طبق  همين  قانون ، اين  كار با پيشنهاد وزارت  مربوطه  وتاييد هيات  واگذاري  و تصويب  هيات  دولت  صورت  مي گيرد.
مظاهري  خاطرنشان  كرد:پس  از آنكه  در اين  پروسه ، تصميم  به  فروش  سهام  يك شركت  گرفته  شد، سهام  مزبور دراختيار سازمان  خصوصي سازي  قرار مي گيرد تا به نمايندگي  از سازمان  مربوطه ، آن  را به  فروش  برساند.وي  افزود: از آنجا كه  سهام  شركت هايي  كه  متعلق  به  بيمه ها و بانك هاهستند، به  مردم  تعلق  دارد،قانون  شركت هاي  دولتي  شامل  آنها نمي شود.
درقانون  برنامه  سوم  توسعه  نيز، بانكها و بيمه  ها از اين  قانون  مستثني شده اند.وزير اموراقتصادي  و دارايي  با تشريح  شرايط بانكها و بيمه ها و نيزشركت هايي  كه  سهام  آنها متعلق  به  بانكها و بيمه هاست ، گفت : اين  استثنا ابهامي  ايجاد كرده است  كه  بحث  حقوقي  مي طلبد و براي  رفع  آن ، چند جلسه  باديوان  عدالت  اداري  بحث  كرديم .
مظاهري  اضافه كرد: ديوان  عدالت  اداري  با دولت  هماهنگ  كرد كه  اگر نظرمجلس  اين  بوده ، چون  از نظر ديوان  مبهم  است ، در قالب  استفساريه  از مجلس بپرسيم .
لذا در قالب  يك  استفساريه  از مجلس  تقاضا كرديم  در اين باره  نظر بدهند.

طرح سهميه بندي بنزين با كارت هوشمند
نبود مديريت عرضه يكي از مهم ترين عوامل قاچاق و افزايش مصرف بنزين در كشور است.
ضيا كاشاني،قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي مهر با بيان اين مطلب گفت: تا پايان آذرماه طرح سهميه بندي بنزين و استفاده از كارت هاي هوشمند از سوي شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي براي تصويب به هيأت دولت عرضه مي شود.
وي اضافه كرد: در اين طرح براي نخستين بار در كشور اجماعي در مورد كاهش مصرف انرژي شكل گرفته كه در آن همه نهادها و سازمان هاي مسئول كشور دخالت دارند.
قائم مقام شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي گفت: در حال حاضر شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي به كمك كميته اي متشكل از كارشناسان سازمان هاي مختلف در حال بررسي اين طرح هستند اما هنوز اين طرح جامع نشده است.
وي خاطرنشان كرد: با اجراي اين طرح مي توان از بيش از ۹۰ درصد قاچاق بنزين كشور جلوگيري كرد.

يادداشت
بازار آزاد پول
محمدصادق جنان صفت
هنوز بهار ۱۳۵۸ به پايان نرسيده بود كه «همه بانك هاي كشور»با پيشنهاد دولت موقت ووزراي وابسته به نهضت آزادي ملي شدند.
پس از آن و به فاصله چند ماه دولت وقت همه شركت هاي بيمه را نيز ملي كرد. از ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۸ و به مدت ۲۰ سال خصوصي كردن بانكها و بيمه ها يك خط قرمز بود كه اصل ۴۴ قانون اساسي مانع آن بود. اتفاق رأي و ديدگاه دولت اول آقاي خاتمي، مجلس پنجم و شوراي نگهبان در تهيه، تصويب و تأييد قانون برنامه سوم، سرانجام راه را براي عرضه عمومي سهام بانكها و شركتهاي بيمه دولتي شده هموار كرد. دولت در ماه هاي گذشته و در مسير اجراي برنامه سوم، فروش سهام برخي از بانكها و شركتهاي بيمه را آغاز كرد، اما با ايراد قانوني ديوان عدالت اداري مواجه شد. اكنون درصورتي كه مجموعه شرايط مساعد باشد و اظهارات اخير وزير اقتصادي و دارايي با تأييد شوراي نگهبان و ديوان عدالت مواجه شود، به نظر مي رسد، خصوصي شدن بانكها و شركتهاي دولتي بيمه آغاز شود.
خصوصي شدن بانكها به معناي اين است كه رفتار اقتصادي بر اين بنگاه ها حاكم شده و از قيد و بندهاي دستورات دولتي خارج خواهند شد. در اين صورت انتظار مي رود بازار پول نيز كه به مدت ۲۵ سال انحصاري و غيررقابتي بود، آزاد شود و شرايط براي داد و ستد آزادانه پول فراهم شود.
كارشناسان اقتصادي معتقدند، در صورت آزادسازي واقعي بازار پول و سرمايه، آزادي انتخاب مردم افزونتر شده و گردش پول به صورت كارآمد انجام خواهد شد.

مذاكره با سرمايه گذاران خصوصي براي ساخت شش نيروگاه
گروه اقتصادي: مذاكره با سرمايه گذاران خصوصي براي ساخت شش نيروگاه توليد برق به ظرفيت ۵ هزار و ۸۰۰ مگاوات در حال انجام است.
حبيب الله بيطرف وزير نيرو در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين خبر تاكيد كرد كه اين نيروگاه ها به روش ساخت، بهره برداري و واگذاري ساخته مي شود. وي تاكيد كردكه پيش بيني مي شود كه ۷ هزار مگاوات نيروگاه توليد برق نيز به روش ساخت، بهره برداري و مالكيت ساخته شود.
خبرگزاري فارس به نقل از وزير نيرو تاكيد كرد كه هر توليدكننده برق نيازمند تضمين پرداخت پس از فروش انرژي توليدي است و وزارت امور اقتصادي و دارايي بايد اين تضمين را بدهد.
وي در مورد كناره گيري يك شركت ايتاليايي از مذاكره براي ساخت نيروگاه پره سر گفت: در پايان سال گذشته به دليل طولاني شدن صدور ضمانتنامه شركت ايتاليايي از كنسرسيوم ساخت اين نيروگاه كناره گيري كرد.
در حال حاضر پيش نويس ضمانتنامه به سرمايه گذاران ارائه شده است و آنها پس از بررسي ديدگاه هاي خود را اعلام و در نهايت مذاكره با وزارت امور اقتصادي و دارايي انجام مي شود و دو طرف به توافق خواهند رسيد.

احداث راه در كشور سرعت مي گيرد
گروه اقتصادي: مجري طرح احداث آزادراه كنارگذر غربي اصفهان اعلام كرد نهضت احداث بزرگراه در كشور آغاز شده و بخش خصوصي در اين زمينه فعالانه مشاركت مي كند.
به گزارش خبرنگار ما وي تأكيد كرد: پيش از مراحل اداري ابلاغ رسمي اين طرح ۴۰ كيلومتر از عمليات احداث اين آزادراه ۹۵ كيلومتري به مرحله خاكريزي رسيده است.
وي يادآور شد به دليل شرايط مناسبي كه در زمينه عمليات احداث جاده و راه در كشور فراهم شده جذب سرمايه در اين بخش را تسريع مي كند و از تاخير در اجراي طرح هاي راهسازي كاسته مي شود.

ديدگاه هاي متفاوت درباره حل مشكل بنزين
به گفته مديرعامل  شركت  ملي  پالايش  و پخش  فراورده هاي  نفتي   روزانه  ۵۶ ميليون  ليتر بنزين  در كشور مصرف  مي شود.
آقايي  در مصاحبه با شبكه  دو سيما اظهار داشت : در مهرماه  امسال  روزانه  ۱۸ ميليون  ليتر بنزين  وارد كشور شده  و اين  رقم  در آبان  ماه  به  ۱۹ ميليون  ليتر بنزين وارداتي  افزايش  يافت .
وي با اشاره  به  رشد ۱۳ درصدي  ميزان  مصرف  بنزين  در ۷ ماه  نخست  سال ۸۲ اضافه  كرد: با توجه  به  افزايش  توليد خودرو در كشور، ميزان  مصرف بنزين  در ماه هاي  باقي  مانده  از سال  ۱۵ درصد افزايش  خواهد داشت  و به ۶۲ ميليون  ليتر بنزين  در روز مي رسد.
مدير عامل  شركت  ملي  پالايش  و پخش  فراورده هاي  نفتي  اظهار داشت : قانون بودجه  سال  ۸۲ تنها ۸۰۰ ميليون  دلار براي  واردات  بنزين  و مواد افزودني  در نظر گرفته  است  كه  تكاپوي  رشد ۱۳ درصدي  مصرف  بنزين  را نمي كند.
وي  خاطرنشان  كرد: تخصيص  تمام  درآمد حاصل  از صادرات  فراورده هاي  نفتي  نيز تكاپوي  خريد بنزين  مورد نياز كشور را نمي كند.
وي  تصريح  كرد: بايد راهكار  مناسبي  براي  جلوگيري  از واردات  بيشتر بنزين  در كنار استفاده  از   توان  توليد داخلي انديشيد.
از جمله طرح  استفاده  از كارتهاي  هوشمند بنزين  براي  جلوگيري  از مصرف  بيش  از  اندازه به  مشاور سپرده  شده  است .
در عين حال دكتر سبحاني نماينده دامغان نيز گفت: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي معتقدند كه دولت بيشتر اوقات از ساده ترين راه حل براي حل مشكلات خود كه قابل پيش بيني است استفاده مي كند.
وي افزود: دولت به جاي درخواست از مجلس براي تخصيص اعتبار تأمين بنزين بيشتر بايد از دستگاه هاي اجرايي خود بپرسد چرا به تكاليف از پيش تعيين شده خود عمل نكرده اند. طبق قانون برنامه سوم توسعه مي توان فقط از محل فروش فرآورده هاي نفتي براي خريد بنزين اقدام كرد.
وي خاطرنشان كرد: بايد با انضباط بيشتر كمبودهاي بودجه را با تخصيص بهينه منابع جبران كرد.
سبحاني گفت: خودروسازان خودروهايي مي سازند كه مصرف بنزين بالايي دارد، همچنين توزيع درآمد در كشور به روشي است كه مردم ناچارند از خودروهاي فرسوده و با سن بالا استفاده كنند.
وي در پايان جيره بندي مقطعي بنزين را يكي از راهكارهاي كاهش مصرف بنزين دانست.
واعظي  آشتياني  عضو شوراي شهر تهران نيز گفت: روزانه  ميليون ها ليتر بنزين  در كشور به  هدر رفته  به  آلودگي  هوا  افزوده شده  و چيزي  جز شيوع  انواع  بيماري هاي  تنفسي را  در پي  ندارد.
وي  بخشي نگري  را آفت  مديريت  كشور دانست  و افزود: روزانه ۱۲۰۰تا ۱۳۰۰دستگاه  خودرو در تهران  شماره گذاري  مي شود كه  ماهانه  به  ۴۰ هزاردستگاه  خودرو مي رسد.سرعت  حركت  خودروها در تهران
 ۲۰ كيلومتر در ساعت  بوده  كه  از استانداردهاي  جهاني  ۱۰ كيلومتر پايين  تر است .
وي  اضافه  كرد: با يك  جايگاه  سوختگيري  گاز نمي توان  تمام  خودروهاي گازسوز تهران  را سرويس  داد.
وي  خاطرنشان  كرد: زماني  مي توانيم  از مردم  بخواهيم  كه  از خودروهاي  شخصي  خود استفاده  نكنند كه  شبكه  وسايل  نقليه  عمومي  شهري  كامل  و فراگير باشد.
واعظي  آشتياني  گفت : شهرداري  و شوراي  شهر تهران  در تلاشند با افزايش ناوگان  حمل  و نقل  عمومي بخشي  از مشكل  ترافيك  تهران  را حل  كنند.
وي  تصريح  كرد: موتورسيكلتهاي  دوزمانه  از بزرگترين  آلاينده هاي  هواي  تهران  هستند.

طرح اصلاح بيمه شخص ثالث در دستور كار دولت قرار مي گيرد
گروه اقتصادي: گسترش و رواج بيمه شخص ثالث در ايجاد نظم و امنيت اجتماعي و آرامش خاطر براي نظام حمل و نقل كشور مفيد و ضروري است.
در سال هاي اخير اين نوع بيمه از رشد و گسترش خوبي برخوردار بوده و نظام تأمين خسارات حوادث رانندگي بهبود قابل توجهي يافته است.عليرغم اين تحولات هنوز بيمه شخص ثالث از سوي برخي دارندگان خودرو به دلايل گوناگون مورد اقبال واقع نشده است.يكي از مشكلات موجود نرخ بالاي اين نوع بيمه ها است كه هر سال با توجه به تغيير نرخ ديه متناسب با آن افزايش مي يابد.اخيرا اعلام شده كه طرح اصلاح بيمه شخص ثالث در دستور كار دولت قرار مي گيرد تا موانع و مشكلات موجود در راه همگاني و اجباري شدن اين نوع بيمه در كشور برداشته شود.مهدي كرباسيان قائم مقام وزير امور اقتصادي و دارايي در گفتگو با ايسنا با اعلام اين خبر تأكيد كرده است كه وزارت اقتصادي و دارايي مكلف است با درخواست از دولت و در اولويت قرار دادن اين طرح زمينه اصلاح و شفاف سازي بيمه شخص ثالث را فراهم كند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۶۹
۴,569
۹۰۸/۹۲
چادر ملو
۲۸
۱,146
۲۰,560
معادن روي
۲۱۹
۵,129
۵۰,548
شهد ايران
۳۴-
۳,642
۱۰,343
مهرام
۳۲۰
۶,732
۱۹,000
بهنوش
۲۰۹
۴,389
۱۵,294
ساسان
۲۷۱
۶,798
۱۵,817
كاغذ سازي كاوه
۱۲۸۴
۲۶,965
۱۳,503
افست
۴۵۵-
۹,764
۲۴,933
پتروشيمي فارابي
۱۱۸
۸,431
۴۴,268
صنايع شيميايي
۱۸
۸,478
۴۸۶,442
پتروشيمي خارك
۹۹۴-
۲۲,518
۳۵,310
پتروشيمي اصفهان
۱۳۹
۷,659
۲۶,370,443
پتروشيمي اراك
۳۳۶
۹,662
۳۷,482
پتروشيمي آبادان
۱۵۳
۱۵,685
۲۰,117
طيف ايران
۱۱۱
۱۲,774
۱۶,745
جابربن حيان
۲۸-
۸,900
۱۶,420
پارس دارو
۱۷
۱۶,101
۱۷,120
داروسازي فارابي
۶-
۲,610
۱۰,529
كف
۲۳۴-
۱۵,632
۶۹,799
كربن ايران
۱۵
۵۱۶
۲۵,107
پارسيلون
۲۰-
۲۰,290
۳۶,560
لاستيكي سهند
۳-
۱,135
۶۰,000
درخشان تهران
۱۰۸-
۶,253
۱۶,954
فرآورده هاي نسوز آذر
۷-
۱۴,498
۱۲,826
كاشي الوند
۵۵-
۲,585
۲۲۵,548
فارسيت دورود
۵۶
۲,178
۷۹,946
نورد ولوله اهواز
۱۰
۴,000
۱۶,676
لوله وماشين سازي
۳۱
۱,390
۳۰,000
فروسيليس
۷۳-
۷,952
۴۸۳,413
فولاد كاويان
۴۶۸
۲۰,905
۸۸,510
آلومتك
۱۲۹-
۴,265
۴۰۸,968
ماشين سازي اراك
۴۱-
۷,459
۹۲,752
آذرآب
۳۸-
۲,436
۵۱,216
ماشين سازي نيرو محركه
۹۷
۴,326
۶۹,035
كمباين ايران
۱۶۷
۹,281
۳۲۱,862
تراكتورسازي
۲۵
۱,025
۱۰,010
ارج
۴۶
۶,846
۲۱,560
ايران ترانسفو
۴۷۸
۱۵,699
۴۰,114
كابل البرز
۳۱
۳,843
۷۸,472
مخابراتي راه دور
۵۴
۱,139
۴۳۰,900
پارس الكتريك
۳۱
۱,104
۲۹,722
صنعتي پيام
۸-
۴,100
۱۸,415
آبفر
۹۱
۴,121
۳۶۸,319
ايران خودرو ديزل
۱۷۰
۲,868
۶۸,028
ت-ايران خودرو ديزل
۲
۹,100
۱,670,786
ايران خودرو
۱۴۱
۶,423
۱۹۵,721
گروه بهمن
۱۷۳
۱۸,093
۶۵,731
سايپا ديزل
۳۲۰
۲۷,569
۳۷۸,029
سايپا
۲۶۴
۱۸,151
۵۳,830
زامياد
۵۳-
۶,605
۵۰,112
پارس خودرو
۳۴۱
۷,177
۸۵۰,000
موتورسازان تراكتور
۵۲-
۳,581
۳۹,454
محور سازان
۶۲۲
۱۴,738
۸۴,811
سايپا آذين
۳۳۲
۱۹,073
۴۹۹,357
صنعتي دريايي(صدرا)
۱۰-
۵,125
۳۶,945,574
توسعه صنايع بهشهر
۲۹
۴,021
۱۳۰,304
سرمايه گذاري ملي
۹-
۲,349
۱۸۷,942
سرمايه گذاري سپه
۳
۶,131
۴۶,888
سرمايه گذاري رنا
۵۴
۵,634
۵,597,035
سرمايه گذاري غدير
۸۸
۳,644
۸۵,171
پارس توشه
۶۹۹
۱۴,691
۱۲۰,000
گروه صنعتي سديد
۳
۳,677
۳۴۴,923
سرمايه گذاري ساختمان
۱۶
۴,310
۲۳,606
صنعت و معدن
۳
۱,618
۴۰۲,325
توسعه صنعتي
۱۱۵
۲,885
۱,129,931
سرمايه گذاري بيمه
۱۳۸
۲,978
۷۵۳,998
سرمايه گذاري بازنشستگي
۱۲۴
۳,949
۲۱۴,477
توكا فولاد
۱۳-
۲,139
۳۶,409
سرمايه گذاري صنعت نفت
۴۰۶
۳۳,814
۱۴,615
خدمات انفورماتيك

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۵۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۱۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۴۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۷۸۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۳۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۶۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۶۱۰

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |