سه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۲۸ - Nov 18, 2003
در نامه اي به رئيس جمهور
وزير بازرگاني خواستار جبران زيان صادركنندگان از تثبيت نرخ ارز شد
گروه اقتصادي: وزير بازرگاني در نامه اي به رئيس جمهوري خواستار جبران زيان صادركنندگان به دليل تثبيت نرخ ارز و اعمال سياست هاي جبراني مناسب براي جامعه صادر كنندگان شد.
محمد شريعتمداري در نامه خود به رئيس جمهوري با اشاره به اهداف برنامه سوم توسعه تاكيد كرده است:
براساس رهنمودهاي كلي مصوبه هيأت وزيران جهت گيري سياست هاي ارزي در برنامه سوم توسعه به گونه اي است كه به كاهش تعدد نرخ ارزهاي موجود در اقتصاد كشور منجر شود.
از سوي ديگر، براي توسعه صادرات غيرنفتي پيش بيني شده است در برنامه سوم نرخ واقعي ارز مورد عمل در صادرات، از طريق تنظيم نرخ اسمي با نرخ تورم و با هدف حفظ قابليت سطح رقابت كالاهاي صادراتي كشور ثابت باقي بماند.
به گزارش خبرگزاري فارس، به نوشته شريعتمداري تحقق اين رهنمود باتوجه به ارتباط و همسويي متقابل دو متغير نرخ ارز و تورم مستلزم آن است كه نرخ ارز واريزنامه اي در برنامه سوم براساس نرخ هاي متفاوت تورم تعيين شود.
وزير بازرگاني در نامه خود افزوده است: باتوجه به برآوردها هدف كلي صادرات غيرنفتي در طول ۵ سال برنامه سوم ۳۷ ميليارد دلار پيش بيني شده است ولي علي رغم نرخ تورم دورقمي نرخ ارز در كشور تثبيت شده است.
اين امر موجب شده سرمايه گذاران در زمينه صادرات دچار ضرر و زيان شوند و علي رغم اختصاص ۳۰۰ ميليارد ريال يارانه صادراتي در سال۸۱ صادركنندگان از چگونگي اجراي برنامه گله مند هستند و خواستار پاسخ دولت در اين زمينه مي باشند.

كيفيت محصول صنعت موتور سيكلت ارتقاء مي يابد
گروه اقتصادي: رئيس گروه خودرو و اجزاء و قطعات وزارت صنايع و معادن با مثبت ارزيابي كردن آينده جهت گيري صنعت موتور سيكلت در كشور گفت: جهت گيري و استانداردسازي و اصلاح ضوابط موجب افزايش كيفيت قطعات موتورسيكلت مي شود.
مهندس عزيزالله گودرزي در گفتگو با خبرنگار همشهري افزود: افزايش تيراژ توليد قطعات در كشور موجب افزايش توان رقابت قطعه سازان مي شود و اين كار نيازمند همگرايي بخش هاي مختلف با صنعت و سياستهاي صنعتي است.
وي با اشاره به روندي كه هم اكنون در زمينه حذف مكانيزم هاي غيرتعرفه اي در كشور آغاز شده و مكانيزمهاي تعرفه اي و فني جايگزين آن مي شود اضافه كرد: رقابت در زمينه قطعه سازي سرعت گرفته و واردات يا مجموعه قوانين و مقرراتي كه به شكل نظارت دولتي اعمال مي شود موجب مي گردد تا در آينده تعدادي از شركتهاي توليد موتورسيكلت نتوانند به فعاليت خود ادامه دهند.
گودرزي افزود: اين شركتها بايد از طريق ادغام ومشاركت با يكديگر توان توليدي خود را افزايش داده و قطعاتي با كيفيت بالاتر توليد كنند و اين افزايش توليد سبب كاهش قيمت و بهبود كيفيت براي رقابت در بازارهاي داخل و خارج از كشور مي شود.

گفت و گوي امروز
ايجاد ۹۵ هزار فرصت شغلي
بخش تعاون كشور اعلام كرده هر سال مي تواند
۹۵هزار فرصت شغلي ايجاد كند. بررسي اين طرح به دستور رئيس جمهور در دستور كار شوراي عالي اشتغال قرار گرفته است.در اين زمينه با محمدرضا رمضاني دبيركل اتاق تعاون گفت وگو كرده ايم:
***
* به گفته معاون اشتغال وزارت تعاون طرح اين وزارتخانه براي ايجاد ۹۵ هزار فرصت شغلي در دستور كار شوراي عالي اشتغال قرار مي گيرد.اين طرح تا چه حد قابليت اجرايي دارد و به چه ميزان به كمك هاي دولتي متكي است؟
تعاوني ها در كشور از ديرباز مستعد ايجاد فرصت هاي شغلي تازه بوده اند و از آنجا كه سياستگذاري ها، برنامه ريزي ها و اجراي آن با همفكري چندين نفر صورت مي گيرد، افق اميدواركننده براي تحقق وعده اي كه داده مي شود بيش از ساير بخش هايي است كه تصميم گيري، تصميم سازي و اجرا به يك نفر وابسته است، لذا همت تعاوني ها از يك سو و تسهيلات ويژه اي كه براي ايجاد فرصت هاي شغلي پيش بيني شده است اين نويد را مي دهد كه اين طرح قابليت اجرايي دارد.
* هزينه ايجاد هر فرصت شغلي در بخش تعاون چقدر است و آيا اتاق تعاون در اين زمينه تسهيلاتي براي كار آفرينان در نظر مي گيرد؟
براي ۹۵ هزار فرصت شغلي جديد ۱۲ هزار و ۱۰۲ ميليارد ريال اعتبار نياز است كه هفت هزار و ۶۲۰ ميليارد ريال آن از تسهيلات بانكي و مابقي آورده نقدي متقاضيان خواهد بود.اتاق تعاون نيز بسترساز بهره مندي نهضت تعاون از تسهيلاتي است كه در اين طرح براي كار آفرينان پيش بيني شده است.
* ويژگي هاي طرح ۹۵ هزار فرصت شغلي چيست؟
اين طرح در بخش تعاون متمايز از ساير بخش هايي است كه به ايجاد فرصت هاي شغلي همت مي كنند به گونه اي كه تعاوني ها در بخش هاي خدماتي، كشاورزي، صنعت و معدن، مسكن و خدمات فني و مهندسي و امور بازرگاني فعال هستند و پتانسيل بسيار بزرگي با كمك از ساير بخش ها در اين بخش نهفته و ذخيره است كه ساير بخش ها از اين امتياز بهره اي ندارند.
* در اجراي اين طرح آيا تعاوني هاي موجود فعلي توسعه پيدا مي كنند يا تعاوني هاي تازه اي ايجاد مي شود؟
در طرح ايجاد فرصت هاي شغلي در بخش تعاون به هر دو گزينه توجه شده است، يعني اينكه هم در بدنه تعاوني هاي موجود شغل جديد ايجاد مي شود و هم  اينكه تلاش داريم با بهره گيري از فارغ التحصيلان دانشگاه ها و افرادي كه به جرگه بازار كار پيوسته اند به كار و توليد مشغول شوند.

معاون وزير اقتصاد خبر داد:
كاهش ريسك سرمايه گذاري در ايران
خبرگزاري موج: عملكرد سرمايه گذاري در ايران نسبت به سه سال گذشته، ۲۰ تا ۳۰ درصد بهبود يافته است.
محمد خزاعي، رئيس سازمان سرمايه گذاري كشور و معاون وزير اقتصادي و دارايي درباره ميزان ريسك سرمايه گذاري در ايران گفت: ريسك سرمايه گذاري در ايران در سه سال اخير از رقم ۶ به ۴ كاهش يافته و تدابير جديد اين رقم به زودي به رقم ۳ تنزل خواهد كرد.
خزاعي اظهار داشت: امروز فضاي ايران از هر جهت براي سرمايه گذاري مساعد است و همه دست اندركاران امور به اهميت آن واقف هستند.
دكتر خزاعي تصريح كرد: براي به حركت درآوردن پتانسيل هاي كشور، ستادهاي جذب سرمايه هاي خارجي در تعدادي از استان ها تشكيل شده و تا چند ماه آينده، اين ستادها در تمامي استانهاي كشور تأسيس خواهند شد.

با ۶/۱۳ درصد رشد نسبت به سال گذشته
بيش از دو ميليارد دلار كالاهاي صنعتي و معدني صادر شد
مدير كل امور صادرات وزارت نفت و صنايع و معادن اعلام كرد: ارزش صادرات كالاهاي صنعتي و معدني كشور در هفت ماه نخست امسال به بيش از يك ميليارد و ۹۸۸ ميليون دلار و با احتساب صادرات صنايع دستي به ۲ ميليارد و ۱۴ ميليون دلار رسيد.
دكتر «احمد قاسمي» ديروز در گفتگو با ايرنا افزود: ميزان رشد صادرات كالاهاي صنعتي و معدني كشور در هفت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني ۵/۳ درصد و از لحاظ ارزشي
۶/۱۳ درصد بود.وي يادآور شد: هدف صادرات كالاهاي صنعتي و معدني در برنامه سوم توسعه، براي سال جاري سه ميليارد و ۶۹۵ ميليون دلار در نظر گرفته شده كه در هفت ماه ياد شده ۷/۴ درصد بيشتر از هدف برنامه، محقق شد.
قاسمي نسبت صادرات صنعتي و معدني كشور به صادرات غيرنفتي را ۳/۶۶ درصد و رشد صادرات صنعتي و معدني را در مهر ماه امسال ۵/۷ درصد ذكر كرد.

از سرگيري پرواز «ايرفرانس» به تهران
گروه اقتصادي: شركت حمل و نقل هوايي فرانسه «ايرفرانس» پروازهاي خود را به تهران همزمان با افتتاح فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) در بهمن ماه امسال مصادف با بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از سر مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه: شركت «ايرفرانس» هفت سال است كه پروازهاي خود را به تهران به دليل سودآور نبودن متوقف كرده است.
براساس گزارش اين منبع خبري قرار است هر هفته ۵ پرواز «ايرفرانس» از فرودگاه شارل دوگل فرانسه به فرودگاه امام خميني(ره) انجام شود.
ايرفرانس از معدود شركت هاي حمل و نقل هوايي اروپايي است كه به تهران پرواز ندارد و تنها هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران هما از تهران به پاريس پرواز مستقيم دارد.
اين شركت اخيرا با شركت هلندي ك.ال.ام هلند ادغام و به بزرگترين شركت هوايي اروپا تبديل شد.

تعميرگاههاي مركزي ايران خودرو شبانه روزي مي شوند
معاونت فروش و خدمات پس از فروش گروه صنعتي ايران خودرو اعلام كرد: به منظور كاهش زمان انتظار صاحبان خودرو و رفاه حال شهروندان، تعميرگاههاي مركزي ايران خودرو شبانه روزي مي شوند.
به گزارش ايرنا «سيد حميد ادبي» افزود: كار شبانه روزي شدن تعميرگاههاي مجاز كه از شهريورماه سال جاري در برخي از نقاط تهران به صورت آزمايشي به مرحله اجرا درآمده است، بزودي به ساير نقاط كشور تعميم داده خواهد شد.
شركت سايپا يدك نيز اعلام كرد اين شركت همزمان با افزايش توليد خودرو در شركت سايپا طرح افزايش ظرفيت پذيرش در تعميرگاههاي مركزي زير پوشش را در دست اجرا دارد.
به گزارش گروه اقتصادي واحد مركزي خبر براساس اين طرح با دو نوبته شدن پذيرش خودروهاي شركت سايپا روزانه به ۸۰۰ دستگاه خودرو پرايد، زانتيا و كاروان در اين تعميرگاهها خدمات عرضه مي شود.

ثبت نام سري جديد تلفن همراه از دي ماه آغاز مي شود
ثبت نام سري جديد متقاضيان كارت هاي تلفن همراه از دي ماه سال جاري آغاز مي شود.
داوود زارعيان مديركل روابط عمومي شركت مخابرات در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: سياست كلي دولت كاهش قيمت سيم كارت در بلندمدت است و شوراي اقتصاد متناسب با شرايط روز براي قيمت آن تصميم گيري مي كند.وي ورود اپراتور دوم و عرضه تلفن همراه با قيمت جديد را زمينه اي مناسب براي ايجاد رقابت دانست و افزود: رقابت تعيين كننده قيمت تلفن همراه در بازار از سال آينده است.
وي خاطرنشان كرد: اكنون هر پالس مكالمه تلفن همراه در روز ۴۲ ريال هزينه دارد كه هزينه هر دقيقه مكالمه ۴۲۰ ريال مي شود.
زارعيان تصريح كرد: نرخ مكالمه تلفن همراه در شب دو ريال كمتر از مبلغ آن در روز است.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱۰۷
۴,958
۲,422,692
چادر ملو
۶۱
۱,287
۲۱۲,385
معادن روي
۱-
۵,336
۱۰۱,305
شهد ايران
۹-
۵,840
۳۴,814
مارگارين
۵۳
۵,541
۵۱,399
صنعتي بهشهر
۱۲۷
۲,734
۴۰,042
بهپاك
۵۸۱
۱۲,207
۱۰,000
گلوكوزان
۶-
۲,230
۱۵,694
قند تربت جام
۳۴-
۳,452
۱۰,262
مهرام
۳۷۱
۷,792
۲۱,821
بهنوش
۲۳۱
۴,854
۱۵,060
ساسان
۱۶۲
۳,408
۱۸,979
ايران مرينوس
۵۰-
۱,702
۱۰,510
فيبرايران
۴۰
۸,632
۱۶,222
صنايع شيميايي
۲-
۸,488
۳,568,991
پتروشيمي خارك
۴۳۶-
۲۱,551
۹۷۶,931
پتروشيمي اصفهان
۴۴
۷,725
۳,285,700
پتروشيمي اراك
۱۲۸
۲,703
۳۹۷,840
نيرو كلر
۱۵۹
۹,599
۴۹,682
پتروشيمي آبادان
۱-
۸,903
۱۰,210
پارس دارو
۹۳
۱۷,046
۸۵,990
داروسازي فارابي
۶۸-
۲,507
۳۶,388
كف
۷۴
۱۶,680
۲۰,005
كربن ايران
۵۸۸
۱۲,361
۱۶,400
گاز لوله
۲۷
۱,365
۳۴,237
شيشه وگاز
۳۰
۲,651
۱۶,753
آذريت
۰
۳,009
۳,000
ايتالران
۱۱۷-
۲,233
۸۳,579
فارسيت دورود
۱۳-
۲,192
۷۴,169
نورد ولوله اهواز
۴۹-
۹۴۹
۶۸,000
ت-نورد ولوله اهواز
۲۲
۳,362
۳۱۳,020
ت-صنعتي سپاهان
۳۰۷-
۷,306
۱۹۷,299
فولاد كاويان
۹۸
۴,164
۳۴۳,159
ماشين سازي اراك
۵۰۰-
۲,000
۵۵,048
ت-صنعتي آما
۱۸۴
۴,491
۴۳,689
كمباين ايران
۵۸-
۹,190
۲۴۴,717
تراكتورسازي
۷۴
۲,829
۴,412
ماشين آلات تراكتورسازي
۶۰
۳,662
۲۰,715
موتوژن
۱۵۴
۴,263
۲۳,867
مخابراتي راه دور
۶۲
۱,316
۳۸۲,500
پارس الكتريك
۷
۱,126
۷,838
صنعتي پيام
۳۲۳
۶,800
۱۵,000
كنتورسازي ايران
۱-
۴,020
۱۲۰,000
آبفر
۱۸۸
۴,577
۴۳۸,625
ايران خودرو ديزل
۱۰۵
۳,239
۱۲۹,341
ت-ايران خودرو ديزل
۱۲۲-
۸,682
۲,839,497
ايران خودرو
۵۶-
۶,494
۱۲۲,349
گروه بهمن
۱۰۵-
۱۷,778
۲۴,160
سايپا ديزل
۳۶-
۲۷,031
۵۹۳,388
سايپا
۸۰۵-
۱۷,321
۲۴۸,342
زامياد
۲۰-
۶,508
۶,650
پارس خودرو
۱۸۳-
۷,458
۱۷,226
موتورسازان تراكتور
۳۳-
۳,300
۲۶,845
نيرومحركه
۱۷
۲,581
۲۰,140
فنر سازي زر
۲۷۴-
۶,422
۵۲۴,350
آهنگري تراكتورسازي
۶۸۱-
۱۴,138
۲۴,510
سايپا آذين
۷۸۴-
۱۸,925
۳۷۲,582
صنعتي دريايي(صدرا)
۹
۲,056
۳۲,240
سامان گستر اصفهان
۲۷-
۲,815
۳۰,203
سرمايه گذاري البرز
۷۲
۵,364
۲,606,351
توسعه صنايع بهشهر
۱۲-
۴,012
۲۴۲,287
سرمايه گذاري ملي
۱۶
۲,390
۲۲۲,853
سرمايه گذاري سپه
۵۱
۲,582
۳۴۲,351
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲
۵,702
۱,734,236
سرمايه گذاري بانك ملي
۵۲-
۶,049
۲۷۸,220
سرمايه گذاري رنا
۱۸-
۵,767
۱۰۰,792
سرمايه گذاري غدير
۸۰۷
۱۷,000
۲۹۵,938
گروه صنعتي سديد
۱-
۳,722
۱۰۰,077
سرمايه گذاري ساختمان

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۲۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۶۱
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۹۶۹۸

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |