گره اي كه به سادگي گشودني نيست
ترافيك تهران محصول ناهماهنگي نهادهاي مسئول است
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران ، تأكيد كرد: تا زماني كه برنامه هاي غير منسجم و بدون تعامل ارگان هاي مسئول ادامه داشته باشد، گره ترافيك تهران گشودني نيست .
اميررضا واعظ آشتياني ديروز در گفت وگو با ايرنا با اشاره به ترافيك بي سابقه تهران در ايام ماه مبارك رمضان امسال گفت : بارها اعلام كرده ايم كه ۱۷ نهاد مسئول ترافيك تهران بايد تعاملي مشترك براي حل بحران ترافيك پايتخت داشته باشند، اما تاكنون هيچ توجهي به آن نشده است .
وي به ورود روزانه يك هزار و ۲۰۰ خودرو و ۵۰۰ موتور سيكلت به شهر تهران اشاره و تصريح كرد: اين در حالي است كه حتي يك خودرو هم از رده خارج نشده و معلوم نيست اين روند تا كي ادامه خواهد داشت .
به گفته وي ، شايد بتوان با اصلاحات هندسي و با افزايش نرخ جرايم ، مسكني را براي درمان ترافيك تهران تزريق كرد، اما حل اصولي و ريشه اي آن نياز به همكاري تمامي ارگان هاي ذي ربط دارد.
وي گفت : وزارت صنايع و سازمان هاي وابسته بايد بيش از اين به فكر تعامل براي حل ترافيك تهران باشند، تا كي بايد خودرو بدون جايگزين توليد شود.
آشتياني ، همچنين به افزايش ساعت اوج ترافيك در تهران از دو به شش ساعت در ماه رمضان و فصل سرما اشاره كرد و ادامه داد: ترافيك تهران بحثي نيست كه بتوان يك شبه حل كرد، تبعات افزايش ترافيك بسيار گسترده و دامن گير است .
وي افزود: آلودگي هواي تهران خطري است كه متاثر از ترافيك بي حد و حصر بوده و در فصل زمستان جان هزاران شهروند تهراني را تهديد مي كند.
به گفته عضو شوراي شهر تهران ، ترافيك پايتخت چوب مصوبات بدون برنامه و بي هماهنگ نهادهاي مسئول ترافيك شهر را مي خورد.
|
|
نگاه
پژو ۴۰۵ هشت ميليون توماني از سال آينده عرضه مي شود
|
|
رئيس سازمان جنگلها و مراتع اعلام كرد:
واگذار ي پاركهاي جنگلي چيتگر، سرخه حصار، لويزان و گيشا به شهرداري تهران
|
|
گروه شهري: مديريت چهارهزار هكتاري پاركهاي چيتگر، سرخه حصار، لويزان، گيشا و كليه اراضي كه در محدوده دامنه هاي شمالي تهران در دست جنگلكاري است از سازمان جنگلها و مراتع جدا و به شهرداري تهران واگذار شد.
مهندس صمدي رئيس سازمان جنگلها و مراتع كشور افزود: به منظور اجرايي كردن اين مصوبه با سازمان شهرداريها به عنوان متولي اين امر پيش نويس تفاهم نامه اي را آماده كرده ايم كه در حال حاضر در دست بررسي حقوقي است تا بعد از نهايي شدن به شهرداريهاي كل كشور ابلاغ شود. به گفته رئيس سازمان جنگلها براساس اين پيش نويس پاركهاي جنگلي تبديل به محلي تفريحي براي عموم مردم خواهد شد. بنا بر اين تجهيز درون جنگلها به جاده هاي قابل دسترسي به تمام نقاط جنگل، احداث كمپينگ و ساير خدمات به منظور تأمين رفاه و آسايش شهروندان بدون لطمه خوردن به فضاي سبز بايد از طرف شهرداريها مدنظر قرار گيرد.
وي گفت: بحث واگذاري جنگلها را نبايد از دريچه يك بنگاه اقتصادي نگاه كرد. شهرداريها به عنوان وظيفه ذاتي خود بايد سرانه هاي خدماتي لازم را به منظور رفاه و آسايش و گذراندن اوقات فراغت شهروندان خود تأمين كنند، ضمن اينكه اين پاركها بدون هيچ هزينه اي و به طور آماده به شهرداري واگذار شد، در صورتي كه اگر بنا به احداث اين جنگلها توسط خود شهرداريها بود مي بايست هزينه تملك و احداث اين جنگلها توسط خود شهرداريها انجام مي شد كه از اين لحاظ جلو افتاده اند.
وي خبر داد: نقشه پوشش گياهي كشور، تا آخر امسال آماده خواهد شد كه متعاقب آن به زودي و منطبق با واقعيت وضعيت كشور را به لحاظ ميزان تخريب جنگلها و منابع طبيعي، اراضي باغي و زراعي رسماً اعلام خواهيم كرد.
|
|
۳۳ ميليارد ريال به طرح هاي شهرسازي در منطقه شش تهران اختصاص يافت
گروه شهري: شهرداري تهران به منظور پيشبرد عمليات شهرسازي در منطقه شش مبلغ ۳۳ ميليارد ريال اختصاص داد.
اين تصميم در نشست شوراي معاونان و مشاوران شهردار تهران و به دنبال بازديد روز پنجشنبه گذشته دكتر احمدي نژاد از طرحهاي در دست اجرا در منطقه شش و آشنايي وي با مسائل و مشكلات اين منطقه اتخاذ شد.مهندس عزت الله فرجي سرپرست شهرداري منطقه شش تهران عصر روز يكشنبه با ارائه گزارشي از نيازهاي شهرسازي اين منطقه به شوراي مزبور طرحهاي كارشناسي شده براي گشودن گره هاي ترافيكي و تسهيل آمد و شد خودروها در گذرگاههاي اين منطقه را ارائه و هزينه هاي اجرايي آن را تشريح كرد.
شهردار تهران در اين نشست بر ضرورت تسريع در گره گشايي از مشكلات ترافيكي در اين منطقه تاكيد كرد و براي اين منظور انجام اصلاحات هندسي تقاطع ها و بازگشايي خيابانها و بزرگراههاي منطقه مانند خيابان فاطمي غربي و بزرگراه رسالت و تامين راههاي دسترسي ميان دو بزرگراه كردستان و شهيد همت را حائز اهميت دانست.
احمدي نژاد گفت: منطقه شش شهرداري به لحاظ قرارگرفتن در مركز كلانشهر تهران، يك قطب اصلي شهري محسوب مي شود و مشكلات فراوان و پيچيده اي نيز در اين منطقه وجود دارد كه با تدبير مديريت شهري و بهره گرفتن از توانمنديهاي فني و تخصصي موجود، مي توان اقدامات مجدانه اي را براي برطرف كردن آنها به عمل آورد.
وي همچنين به فعاليتهاي عمراني انجام شده براي بازسازي آسفالت پل نصر در خيابان جلال آل احمد اشاره كرد و به مسئولان ذيربط گوشزد كرد تا در انجام اينگونه اقدامات، كار اطلاع رساني دقيق و جامع را با هدف رعايت حقوق شهروندان و احترام گذاشتن به مردم با جديت دنبال كنند.
|
|
رئيس كميسيون فني، عمراني و شهرسازي شوراي شهر:
بدون هدف خاصي تصميم گرفته اند تاكسي متر نصب كنند
رئيس كميسيون فني، عمراني و شهرسازي شوراي شهر تهران معتقد است؛ مسائل و مشكلات تاكسيرانان و مسافران بايد در يك طرح جامع، مورد بررسي قرار گيرد.
دكتر حسن زياري، رئيس كميسيون فني و شهرسازي شوراي شهر و رئيس كميته حمل و نقل اين شورا در گفت وگو با خبرگزاري كار ايران خاطر نشان كرد: اينكه آيا تاكسي ها از تاكسي متر استفاده مي كنند و اين وسيله تا چه حدي مورد بهره برداري قرار مي گيرد، بايد بررسي شود.
وي افزود: هم اكنون سال ها است كه تاكسي مترها را نصب كرده اند، ولي هيچگونه بهره برداري از اين وسيله براي نرخ كرايه تاكسي نكرده اند.
به اعتقاد وي بايد در بررسي جامع مسائل مربوط به تاكسي ها، هم حقوق رانندگان در نظر گرفته شود و هم حقوق شهروندان و مسافران. وي گفت: تاكنون هيچ بررسي جامع و كاملي در اين زمينه انجام نشده است و بدون هدف خاصي تصميم گرفته اند كه تاكسيمتر نصب كنند.
وي با اشاره به اينكه، شوراي شهر اعتقاد دارد اين مسائل بايد به طور كامل و كلي مورد بررسي قرار گيرد، گفت: بايد نرخ هاي كرايه تاكسي مناسب و عادلانه باشد و بعد از تعيين نرخ نيز نظارت و كنترل در اين مورد صورت گيرد.
زياري در پايان يادآور شد: متاسفانه در حال حاضر هيچ كدام از اين دو امر اعمال نشده است و تا اين مسائل به صورت كامل ديده نشود، تصميمات مقطعي و موردي نتيجه اي نخواهد داشت.
|
|
آلودگي هوا رغبت به كار كردن را از بين مي برد
آلودگي هوا رغبت به كاركردن را در افراد و كارمندان از بين مي برد.به گزارش شبكه خبري آسمان آبي، آلودگي هوا رغبت به كار كردن را پايين آورده و سستي را جايگزين آن مي كند. همچنين خستگي زودرس، عدم تجزيه و تحليل مسائل، عدم توانايي و تصميم گيري به موقع و... از پيامدهاي آلودگي هوا است. اگر كاركنان صبح ها يك ساعت زودتر به محل كار خود بروند تا حدودي از تأثيرات آلودگي هوا در امان خواهند بود. همچنين منوكسيد كربن بيشترين تأثير را در اين زمينه دارا است.
|
|
سه كارمند متخلف شهرداري تهران از كار بركنار شدند
گروه شهري: سه تن از كارمندان متخلف در دو منطقه از شهرداري تهران كه در تلاش خود براي دريافت رشوه ناكام ماندند، از كار بركنار شدند.
اين افراد در شهرداري يكي از مناطق تهران قصد داشتند با دريافت وجوهات چند ميليون توماني، يك پيمانكار را در مناقصه برنده اعلام كنند.
واحد بازرسي شهرداري تهران پس از كسب اطلاعات اوليه و پيگيري موضوع به ارتباط ناسالم افراد مزبور با برخي از پيمانكاران پي برد كه پس از احراز جرم و انعكاس موضوع به شهردار تهران، دستور بركناري آنها صادر شد.
در اين زمينه پرونده اي در مراجع قانوني تشكيل شده است و رسيدگيهاي لازم براي تنبيه متخلفان در دست انجام است.
در يك مورد ديگر نيز، كارمند شهرداري يك منطقه تهران به دليل اخذ وجوهات غيرقانوني از مجاري غيررسمي تحت نظر و تعقيب مراجع ذيصلاح قرار گرفت و حكم بركناري وي نيز صادر گرديد.
دكتر احمدي نژاد شهردار تهران بارها نسبت به برخورد قاطع و قانوني با عناصر متخلف در شهرداريها هشدار داده است.
طي ماههاي اخير اين ششمين موردي است كه به محض اطلاع مسئولان شهرداري تهران از اقدامات غيرشرعي و خلاف قانون، نسبت به بركناري متخلفان از مسئوليتهاي خود اقدام شده است.
|
|
جشن عيد فطر روزه اولي ها در منطقه هفت تهران
گروه شهري: جشن عيد سعيد فطر روزه اولي ها صبح ديروز در محل كاوشكده كودك و نوجوان شهرداري منطقه هفت تهران برگزار شد.در اين جشن كه با حضور بيش از ۵۰۰ نفر از كودكان اين منطقه همراه بود، هنرمندان تلويزيون ، موسيقي و تئاتر كشور به اجراي برنامه هاي شاد و متنوع پرداختند.معاون فرهنگي و اجتماعي شهرداري منطقه هفت تهران در اين مراسم ، تشويق و ترغيب كودكان و نوجوانان براي اداي فرايض ديني را مهم ترين وظيفه خانواده در راستاي تربيت كودكان برشمرد.وي تصريح كرد: اين مراسم به منظور قدرداني از كودكاني كه در ماه مبارك رمضان براي اولين باراقدام به گرفتن روزه كله گنجشكي كرده اند، برگزار شده و اميدواريم تأثير مطلوبي را بركودكان براي گرايش بيشتر به فرايض ديني داشته باشد.
|
|
به دستور دكتر احمدي نژاد
شهرداري تهران مشكلات خوابگاه هاي كوي دانشگاه تهران را بررسي مي كند
گروه شهري: معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار تهران در راس هياتي مسئول بررسي مشكلات مجموعه خوابگاه هاي كوي دانشگاه تهران شد.
«محمود احمدي نژاد» شهردار تهران به اين هيات مسئوليت داده است تا ضمن بررسي نيازهاي ضروري اين مجموعه خوابگاهي ، براي فراهم كردن تسهيلاتي اقدام كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، مسئولان دانشگاه تهران هفته گذشته با شهردار تهران ديدار كرده و از وي خواستار مساعدت هايي براي حل مسائل اين منطقه دانشگاهي شده اند.
معاون فرهنگي و اجتماعي شهردار تهران گفت : هيات مزبور از مجموعه خوابگاه هاي كوي دانشگاه ديدار كرده و با نمايندگان دانشجويان ومسئولان كوي درباره نيازهاي موجود گفت وگو كرده است . وي افزود: طرح هاي پيشنهادي براي تامين نيازهاي مجموعه خوابگاه هاي كوي ، تهيه شده كه پس از بررسي هاي فني ، نسبت به اجراي آنها اقدام لازم و فوري به عمل خواهد آمد.
|
|
آيا اتوبوس هاي گازسوز، تهران را تهديد مي كنند؟
اتوبوس هاي گاز سوز بلاتكليف هستند
۲۰۰ دستگاه اتوبوس گازسوز بدون شماره گذاري در شهر تهران تردد مي كنندو پس از گذشت ماه ها هنوز تكليف اين اتوبوس ها مشخص نشده است .
راهنمايي و رانندگي علت شماره نشدن اتوبوس ها را اعلام نشدن تاييديه هاي ايمني و آلودگي زيست محيطي اين اتوبوس ها به راهنمايي ورانندگي عنوان مي كند.
مدير دفتر فني و مهندسي ترافيك راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي دراين زمينه ، گفت : بر اساس قوانين شماره گذاري خودرو، در صورتي كه وزارت صنايع و معادن و سازمان حفاظت محيط زيست تاييديه استاندارد ايمني و زيست محيطي را كتبا به راهنمايي و رانندگي اعلام كنند، اين نهاد اقدام به شماره گذاري خودرو خواهد كرد.
«امير افلاطون نظمي» افزود: هنوز هيچ تاييديه اي از سوي اين سازمان هابه راهنمايي و رانندگي نرسيده و راهنمايي و رانندگي اتوبوس هاي گازسوز راتا اعلام كتبي شماره گذاري نخواهد كرد.
از طرف ديگر، مدير عامل اتوبوسراني تهران از وجود ۲۸ مورد اشكال فني در اين اتوبوس ها سخن به ميان مي آورد.
وي مسئوليت تردد اين اتوبوس ها را نمي پذيرد و اعلام كرده است تا برطرف شدن نقص هاي اين اتوبوس ها اجازه نخواهد داد اتوبوس گازسوز وارد چرخه حمل ونقل تهران شود.
طرح توليد اتوبوس گازسوز از سال ۷۹ آغاز شد و شركت هاي خودروسازي پس ازتاخير طولاني در انجام تعهدات خود مبني بر تحويل اتوبوس گازسوز از اواخرسال جاري تحويل اتوبوس ها را آغاز كردند.
پس از تحويل سه دوره از اين اتوبوس ها در چند ماهه گذشته هيچ گاه ازوضعيت ايمني اين اتوبوس ها و استاندارد آنها حرفي زده نشد.
ازسوي ديگر سازمان حفاظت محيط زيست كه با وجود اطلاع از تاثير يك درصدي استفاده از اتوبوس هاي گازسوز در كاهش آلودگي هواي تهران اصرار زيادي براستفاده از اتوبوس هاي گازسوز دارد، عنوان مي كند كه مسئوليت ايمني اين اتوبوسها را وزارت صنايع پذيرفته و در صورت بروز هر حادثه اين وزارتخانه پاسخگو خواهد بود.
در اين ميان شهرونداني كه بايد ازاين وسيله استفاده كنند فراموش شده اندو هيچ كس از آنها سؤال نكرده است كه با توجه به اين شرايط ترجيح مي دهنداز چه نوع اتوبوسي استفاده كنند.
تجربه به مديران شهري ثابت كرده است كه هر نوع اتوبوسي با هر كيفيت وهر ميزان ضرري كه در شهر قرار دهند، شهروندان استفاده خواهند كرد و هيچ فردي اعتراض به وضعيت موجود حمل و نقل عمومي نمي كند.
اين سئوال مطرح است در تاخيري كه كارخانجات خودروسازي در توليد اتوبوس گازسوز داشتند و علت آن را طراحي اتوبوسها و در نظر گرفتن تمامي جنبه هاي لازم براي سيكل شهري و رعايت سفارشات كارفرما بيان كردند، استاندارد تعريف شده در جهان چرا براي آنها در نظر گرفته نشده است .
وي ادامه داد: به دليل اين كه توليد اتوبوس گازسوز تكنولوژي جديدي دردنيا است و كشورهاي معدودي از آن استفاده مي كنند، محدوديت هايي براي دسترسي به استانداردها وجود دارد.
|
|
طرح از رده خارج كردن موتورسيكلت هاي دو زمانه اجرا مي شود
گروه شهري: مجري طرح جامع كاهش آلودگي هوا گفت: در مرحله نخست اجراي طرح از رده خارج كردن موتورسيكلتهاي دو زمانه هشت هزار موتورسيكلت چهار زمانه استاندارد جايگزين اين موتورسيكلتهاي فرسوده مي شود.شفيع پور در مصاحبه با واحد خبر راديو به ابعاد گسترده آلودگي كه موتورسيكلتهاي دو زمانه به وجود مي آورند اشاره كرد و افزود: موتورسيكلتها در بهترين وضع استاندارد در هر كيلومتر پيمايش حدود چهار برابر خودروهاي سواري بنزين سوز آلودگي هوا ايجاد مي كنند.
وي ابراز اميدواري كرد تا پايان امسال حداقل چهار هزار دستگاه موتورسيكلت چهار زمانه جايگزين موتورسيكلتهاي دو زمانه فرسوده شود، به همين منظور بخش خصوصي و توليدكنندگان موتورسيكلتها در مناقصه هايي فراخوان شده اند.
شفيع پور خاطرنشان كرد: چهار هزار دستگاه موتورسيكلت ديگر نيز بهار سال آينده جايگزين و به متقاضيان نيز تسهيلات داده مي شود.
|
|
محدوديتهاي ترافيكي روز عيد فطر در اطراف مصلاي امام خميني
گروه شهري: يكي از كارشناسان اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ محدوديتهاي ترافيكي روز عيد سعيد فطر در اطراف مصلاي بزرگ حضرت امام خميني(ره) را اعلام كرد.سرهنگ رضايي افزود: در روز عيد سعيد فطر خيابان زواري به سمت خواجه عبدالله انصاري و خيابان سهروردي از شمال به جنوب از ساعت ۲۴ روز قبل از عيد تا پايان برگزاري نماز عيد سعيد فطر يكطرفه مي شود.وي گفت: بزرگراه مدرس محور شمال به جنوب از راست گرد به بزرگراه رسالت نيز مسدود مي شود، در نتيجه براي رفت و آمد در اين محور مي توان از غرب بزرگراه رسالت تا ميدان آفريقا استفاده كرد.وي تردد در خيابان مطهري حد فاصل قائم مقام و سهروردي را آزاد اعلام و تصريح كرد: در روز عيد سعيد فطر تردد در تمام خيابانهاي منتهي به خيابان مطهري با اعمال محدوديتهاي ترافيكي انجام مي شود.
|
|
نفس آبزيان رودخانه حفاظت شده جاجرود به شماره افتاد
بررسي هاي صورت گرفته نشان مي دهد سطح اكسيژن محلول در هر ليتر از آب رودخانه حفاظت شده جاجرود از استانداردهاي جهاني ۳/۶ ميلي گرم پايين تر است.
به گزارش قلم سبز ايران، براساس تحقيقات انجام شده، ميزان اكسيژن محلول در آب رودخانه جاجرود هم اكنون به دليل ورود فاضلاب هاي صنعتي، كارخانه هاي توليد رنگ و مجتمع هاي آبكاري فلزات در حدود ۷/۲ ميلي گرم در ليتر است كه به گفته كارشناسان يك وضعيت بحراني تلقي مي شود ،در حالي كه سطح استاندارد اكسيژن در اين رودخانه مي بايست بين ۹ تا ۱۰ ميلي گرم در ليتر باشد.
|
|
از ۱۵ آذرماه
قانون جديد افزايش جريمه تخلفات رانندگي اجرا مي شود
|
|
ايرنا: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به افزايش نرخ جريمه تخلفات رانندگي در كشور از اجراي قانون جديد در اين رابطه از ۱۵ آذرماه خبر داد.
سردار سرتيپ محسن انصاري ديروز در گفت وگو با خبرنگاران دراين باره افزود: در قانون جديد مصوب مجلس شوراي اسلامي كه اخيرا براي اجرا از سوي هيات دولت به نيروي انتظامي ابلاغ شد، ميزان جريمه ها از سه تاده درصد افزايش يافته است .
وي حداقل جريمه پيش بيني شده براي تخلفات رانندگي را در قانون جديد، ده هزار ريال و حداكثر جريمه براي اجراي حركات نمايشي و تخلف از مقررات ترافيكي را ۲۵۰ هزار ريال ذكر كرد.
معاون راهنمايي و رانندگي گفت كه در قانون جديد، ۶۳ مورد تخلفات جديدكه در قوانين قبلي پيش بيني نشده بود، به فهرست تخلفات اضافه شده است .
وي هدف از افزايش نرخ جريمه تخلفات راهنمايي و رانندگي را كاهش تخلفات ذكر كرد و گفت : در سال گذشته ۴۰ ميليارد تومان قبض جريمه صادر شده است كه اين مقدار رقم قابل توجهي براي كسب درآمد نيست .
وي تخلفات عابران پياده را نيز ازجمله معضلات ترافيكي دانست و گفت : براي تخلفات ارتكابي از سوي عابر پياده در طرح ديگري كه به دولت ارائه شده جريمه درنظر گرفته شده است .
سردار انصاري افزود: قرار بود سازمان ثبت احوال كشور به هر يك ازشهروندان تا پايان شهريور ماه يك كد ملي اختصاص دهد كه براساس آن ، عابران پياده متخلف از مقررات راهنمايي و رانندگي جريمه شوند.
وي اظهارداشت : با قانون جديد جرايم رانندگي و طرح ديگري كه دراختيار مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته ، قوانين جنبه بازدارندگي پيدا مي كنند.
|