سه شنبه ۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۵ - Nov 25, 2003
سن ابتلا به بيماري سرخك در ايران افزايش يافته است
001784.jpg
گروه اجتماعي: سن  ابتلا به  بيماري  سرخك  در ايران  از كودكي  به  بزرگسالي  گرايش  پيداكرده  است  و در سنين  ده  تا ۲۴ سالگي  احتمال  ابتلا اين  بيماري  افزايش يافته  است .
به گزارش واحد مركزي خبر دكتر اسماعيل  اكبري  معاون  سلامت وزارت  بهداشت  درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : به  دليل  اينكه برنامه  واكسيناسيون  كشوري  كه  بيش  از ۹۶ درصد جمعيت  كشور را تحت  پوشش قرار مي دهد و به  صورت  معمول  انجام  مي شود ، كودكان  كشور در مقابل بيماري  سرخك  مصونيت  خوبي  پيداكرده اند اما به  دليل  كاهش  سطح  ايمني بدن  در بزرگسالي  كه  دلايل  مختلفي  دارد اين  افراد در مقابل  بيماري سرخك  حساس  شده اند.
دكتر اكبري  همچنين  با اشاره  به  طرح  بزرگ  بسيج  واكسيناسيون  سرخك  وسرخجه  در ايران  كه  در نوع  خود از نظر گسترش  و فراواني  جمعيت  موردهدف  در جهان  بي  نظير است،  تصريح  كرد: انجام  واكسيناسيون  سرخك  وسرخجه  در ايران  به  منظور حذف  اين  دو بيماري  انجام  مي شود و جمعيتي بالغ  بر ۳۳ ميليون  نفر را در بر مي گيرد و افراد آموزش  ديده  مجرب اعم  از پزشك  و پرستار عهده دار انجام  اين  واكسيناسيون  كه  به  صورت تزريقي  انجام  مي شود، هستند.
گفتني  است  واكسيناسيون  سرخك  و سرخجه  از ۱۵ آذر ماه  تا دهم  دي ماه  سال جاري  براي  سنين  ۵ الي  ۲۵ سالگي  در سراسر كشور انجام  مي شود.

مشاور استاندار تهران در امور بانوان:
طرح آموزش زنان خانه دار اجرا مي شود
001782.jpg
گروه اجتماعي: مشاور استاندار تهران در امور بانوان از اجراي طرح آموزش زنان خانه دار استان تهران در بهمن ماه سال جاري خبر داد.
رضوان نيري، در گفت وگو با ايسنا افزود: اين طرح با محوريت آموزش مسائل حقوقي، تربيتي و بهداشتي و با هدف افزايش سطح آگاهي هاي زنان خانه دار در نيمه بهمن ماه سال جاري اجرا مي شود.
وي با بيان اين كه زنان خانه دار با مراجعه به مناطق شهرداري ها مي توانند براي شركت در اين دوره ها ثبت نام كنند، اظهار كرد، دفتر امور بانون استانداري تهران باتوجه به موفقيت آميزبودن اجراي طرح «خانواده سالم» با همكاري معاونت هاي اجتماعي شهرداري ها، اقدام به برگزاري مجدد اين كارگاه هاي آموزشي در مناطق شهرداري ها طي دو روز كرده است.
نيري افزود: چنانچه جمعيت زنان در منطقه اي بيش از حد نصاب تعيين شده براي كارگاه هاي آموزشي باشد، به تعداد روزهاي برگزاري كارگاه ها افزوده خواهد شد.

برگزاري  همايش ملي ارزشيابي تحصيلي در نظام آموزش
گروه علمي فرهنگي: نخستين همايش ملي ارزشيابي تحصيلي در مقاطع تحصيلي ابتدايي و راهنمايي با هدف تغيير و تحول در نظام آموزش عمومي و تربيتي ۱۱ و ۱۲ آذرماه در تهران برگزار مي شود.
«مختار موسوي» معاون آموزش عمومي وزير آموزش و پرورش گفت: تاكنون ۲۲۰ مقاله به دبيرخانه اين همايش ارسال شده است كه از مجموع اين مقالات تنها ۲۰ مقاله در همايش ارائه خواهد شد.
وي افزود: در اين همايش، حدود ۴۰۰ نفر از صاحب نظران تعليم و تربيت، مسئولان آموزش و پرورش، اعضاي هيأت علمي و دانشجويان به ارائه ديدگاه هاي خود مي پردازند.معاون وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: تاكنون به دوره هاي ابتدايي و راهنمايي كم توجهي شده اما در نظام ارزشيابي جديد تحصيلي اهداف مختلف و متنوع براساس شرايط مناسب براي دانش آموزان طراحي خواهد شد.

در آستانه روز جهاني مبارزه با ايدز (دهم آذرماه):
جوانان را نسبت به راه هاي شيوع بيماري ايدز آگاه كنيم
گروه اجتماعي: تماسهاي جنسي خارج از چارچوب خانواده به عنوان يكي از مهمترين راههاي انتشار بيماري ايدز در سراسر جهان مطرح است و با توجه به جوان بودن جامعه ايران، بايد جوانان را نسبت به راههاي شيوع و انتقال اين بيماري آگاه كنيم.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت در آستانه روز جهاني مبارزه با ايدز در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر، با بيان اين مطلب افزود: اگر چه انتقال ويروس ايدز از طريق تزريق هاي مشترك در معتادان تزريقي با احتمال ۶۵ درصد در كشور به عنوان مهمترين علت انتشار اين بيماري است، اما جوان بودن كشور نيز ما را به سمت افزايش موارد انتقال اين بيماري از طريق روابط جنسي خارج از حريم خانواده پيش مي برد.
دكتر مهدي گويا ۹ درصد از موارد ثبت شده مبتلا به بيماري ايدز را مربوط به تماسهاي جنسي خواند و گفت: با اين حال بايد با ارتقاي سطح آگاهي جوانان، آنها را نسبت به راه هايي كه در معرض تهديد قرار مي گيرند، آشنا كرد.
وي ادامه داد: مضاف بر اين مطلب كه در بين آلودگان به بيماري ايدز، يك جمعيت ۲۱ درصدي هم تحت عنوان گروه ناشناخته داريم كه راه آلوده شدن آنها مشخص نيست ولي پيش بيني مي شود كه عمدتاً از طريق تماس جنسي به اين عارضه مبتلا شده باشند. وي آخرين آمار مربوط به مبتلايان به ويروس ايدز را ۵ هزار و ۷۸۰ نفر عنوان كرد و گفت:حدود ۷۰۰نفر از اين افراد به بيماري ايدز مبتلا شده اند كه از بين آنها حدود ۶۵۰ نفر مرده اند و حدود ۵۰ نفر در حال حاضر در مراكز مختلف درماني بستري و تحت درمان هستند.
دكتر مهدي گويا با تاكيد بر لزوم آموزشهاي مناسب براي گروههاي در معرض خطر نظير جوانان و همسران افراد مبتلا به ايدز گفت: موج اول اپيدمي در كشور ما موج معتادان تزريقي بود و از همين رو در حال حاضر ۹۵ درصد از مبتلايان را مردان مبتلا به اين عارضه تشكيل مي دهند، در نتيجه گرفتار شدن موج دوم كه همسران اين افراد باشند امري كاملاً بديهي است كه در صورت نا آشنا بودن به مسايل پيشگيرانه به اين بيماري مبتلا مي شوند.
وي اين مسئله را عاملي در جهت گسترش روزافزون ويروس ايدز در بين زنان دانست و گفت: به اين زنان بايد نحوه مراقبت از خود را آموزش دهيم و ضمن توانمند سازي آنها بايد روش نگهداري و مراقبت و حفظ همسرانشان به منظور پيشگيري از رانده شدن اين افراد آموخته شود.
آمار مبتلايان به ايدز
تا پايان سال جاري ميلادي
به ۴۳ ميليون نفر مي رسد
سازمان  بهداشت  جهاني  پيش  بيني  كرده  است  كه  تا پايان  سال  ۲۰۰۳ بيش  از
۳  ميليون  نفر ديگر جان  خود را در اثر بيماري  ايدز از دست  مي دهند و آمار مبتلايان  به  ايدز در جهان  به  ۴۳ ميليون  نفر مي رسد .
به  گزارش  واحد مركزي  خبر در گزارشي  كه  اين  سازمان  منتشر كرده  عنوان  شده  است  بيشترين  مبتلايان  در قاره  آفريقا زندگي  مي كنند.
اين  گزارش  مي افزايد: در حال  حاضر ايدز در اروپاي  شرقي  و سراسر آسيانيز به  سرعت  در حال  رشد است  و در خصوص  گسترش  اين  بيماري  در شرق  وجنوب  آسيا نگراني  روز افزوني  وجود دارد به  گونه اي  كه  اعلام  شده  است  در كشور هاي  چين  و هند يك  ميليون  نفر به  اچ  اي  وي  آلوده  شده اند امابه  نظر مي رسد آمار واقعي  بسيار بالا تر از اين  باشد.
بنابر گزارش  سازمان  بهداشت  جهاني  تازه  ترين  آمار افراد آلوده  به  ايدز در جهان  شامل  ۲۹ ميليون  و چهارصد هزار نفر در جنوب  آفريقا، ۶ ميليون  نفر در جنوب  و جنوب  شرق  آسيا، يك  ميليون  و دويست نفر در اروپاي  شرقي  و آسياي  ميانه ، ۵۷۰ هزار نفر در اروپاي  غربي ، يك  ميليون  و پانصد هزار نفر در آمريكاي  لاتين  و ۹۸۰ هزار نفر درآمريكاي  شمالي  است .اين  سازمان  دهم  آذر هر سال  را روز جهاني  مقابله  با ايدز نامگذاري  كرده  است .

۲۰ ميليارد ريال صرف ساماندهي «كودكان خياباني و كار» مي شود
گروه اجتماعي: معاون  امور اجتماعي  سازمان  بهزيستي  گفت : ۲۰ ميليارد ريال  جهت  ساماندهي  كودكان  خياباني  و كار و توانمندسازي  خانواده هاي  محروم  اختصاص  يافته  است .
دكتر سيدحسين  علم الهدي  در ضيافت  افطاري  ايتام  و نيكوكاران  مجتمع  شهيد  هاشمي نژاد در مشهد افزود: پارسال  ۱۰ هزار كودك  خياباني  در بيش  از ۳۰۰ مركز در سطح  كشور ساماندهي  شدند.وي  گفت : تاكنون  ۳۳ مركز نگهداري  كودكان  خياباني  و ۱۰ مهمانسراي  كودكان  در كشور راه اندازي  شده  است .
مديرعامل  جمعيت  هلال  احمر خراسان  هم  در اين  مراسم  گفت :هر سال  ۲۵۰ كودك  خردسال  بي سرپرست  در مجتمع  پرورشي  كودكان  شهيد  هاشمي نژاد مشهد به صورت  شبانه روزي  نگهداري  مي شوند.
دكتر سيدعلي  حسيني  با اشاره  به  اينكه  اين  مجتمع  توسط نيكوكاران  اداره  مي شود افزود: كودكان  پس  از ترخيص  از مركز و بازگشت  به  جامعه  تحت  حمايت  معنوي  و مشاوره اي  هلال  احمر قرار مي گيرند.
آيت الله  سيد مهدي  عبادي  امام  جمعه  مشهد نيز در اين  ضيافت  با اشاره  به  اينكه  افتخار يتيمان  اين  است  كه  رسول  خدا(ص ) يتيم  بوده  افزود: اين  افراد در درون  خود گوهرهايي  گرانبها دارند كه  ساير مردم  از آن  بي بهره  هستند.

هر روز بر تعداد كودكان در معرض خطر افزوده مي شود
گروه اجتماعي: در سالروز تصويب كنوانسيون حقوق كودك، رئيس موسسه جزا و جرم شناسي به تبيين بخش هايي از پيش نويس قانون تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان پرداخت.
دكتر آشوري، حقوقدان و استاد دانشگاه تهران در محل سازمان دفاع از قربانيان خشونت به مناسبت فرارسيدن ۲۴ نوامبر، سالروز تصويب كنوانسيون حقوق كودك، در نشستي با عنوان «كودكان در معرض خطر در ايران» با بيان اين كه متاسفانه روز به روز بر تعداد كودكان در معرض خطر افزوده مي شود، تصريح كرد: مبارزه با معلول به نتيجه  مطلوب نمي رسد و بايد اقدامات پيشگيرانه در اين خصوص انجام داد.
رئيس موسسه جزا و جرم شناسي در ادامه با اشاره به قانون دادگاه اطفال سال ۱۳۳۸ گفت: بعد از انقلاب طبق راي ديوان عالي كشور، دختران بالاي ۹ سال و پسران بالاي ۱۵ سال قمري از لحاظ دادرسي و مجازات ها تابع مقررات بزرگسالان شدند.
استاد حقوق دانشگاه تهران ادامه داد: اقدامات انجام شده در دهه  ۷۰ منجر به ابلاغ بخشنامه اي از سوي رئيس وقت قوه  قضائيه به روساي حوزه هاي قضائي شد كه طبق آن هر حوزه  قضائي بايد يك شعبه را به رسيدگي جرايم اطفال اختصاص دهند، پس از آن با تماس صورت گرفته با قوه  قضائيه از سوي يونيسف، آيت الله هاشمي شاهرودي اعلام موافقت كردند كه پيش نويس قانوني براي دادگاه هاي اطفال تدوين شود كه در تهيه  آن قوه  قضائيه، دانشگاه ها و برخي قضات عالي رتبه همكاري داشته اند.
وي تصريح كرد كه سعي شده پيش نويس مذكور مغايرتي با موازين شرعي نداشته باشد و وضعيت داخلي و ضرورتهاي مندرج در كنوانسيون  حقوق كودك در آن لحاظ شود.
آشوري در تشريح ماده ۱۰ اين پيش نويس گفت: طبق اين ماده به كليه جرايم اطفال و نوجوانان كه سن آن ها بين ۹ سال تا ۱۸ سال تمام خورشيدي باشند بايد در دادگاه اطفال و نوجوانان رسيدگي شود و اين دادگاه يك دادگاه تخصصي است، در تبصره  اين ماده آمده است كه اطفال كمتر از ۹ سال خورشيدي قابل تعقيب كيفري نيستند.
آشوري با بيان اين كه در دادرسي اطفالي كه مرتكب جرم شده اند بايد به ۲ نكته اساسي كه عبارتند از تركيب دادگاه و شيوه  رسيدگي است توجه شود، اظهار داشت: در اين پيش نويس چنين پيش بيني شده است؛ اگر مجازات جرمي ۳ سال به بالا بود، دادگاه اطفال از ۳ قاضي و ۲ مشاور تشكيل مي شود و به جرائمي كه مجازات آن زير ۳ سال باشد، در شعبه اي با يك قاضي و ۲ مشاور كه يك نفر آن ها حتما بايد زن باشد، رسيدگي مي شود. وي با اشاره به بحث سن مسئوليت كيفري اظهار داشت كه برخي فقهاي معاصر اعتقاد دارند كه بلوغ تنها شرط مسئوليت كيفري نيست و رشد هم شرط است.
در اين پيش نويس هم آمده كه در جرايمي كه مجازات قانوني آن قصاص يا حد است هرگاه در رشد و كمال عقل مرتكب شبهه وجود داشته باشد، دادگاه اطفال و نوجوانان، يكي از مجازات هاي مذكور در اين قانون را مورد حكم قرار  دهد؛ البته ممكن است اين پيش نويس با مشكلاتي به تصويب برسد اما در تاريخ پيش نويس هاي تهيه شده در حقوق كيفري ايران خواهد ماند. طبق اين پيش نويس قاضي اجازه دارد در مواردي در حكم صادره  خود تجديد نظر كند.
وي در خاتمه ياد آور شد كه در اين پيش نويس از ميانجيگري و مجازات هاي جايگزين حبس نيز استفاده شده است.

تصويب دو ماده ديگر از لايحه ساختار نظام جامع رفاه و تأمين اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي
گروه اجتماعي: مجلس شوراي اسلامي بررسي لايحه ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي را ادامه داد و مواد هفت و هشت آن را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري براساس بند الف ماده ۷ اين لايحه ساماندهي و هماهنگي فعاليت ها وخدمات در هريك از حوزه هاي بيمه اي، حمايتي و امدادي براي افزايش كارآمدي و پوشش كامل تر فعاليت دستگاه ها، به نحوي كه از همپوشاني و تداخل فعاليت آنها جلوگيري شود از اصول و سياست هاي ساختاري نظام جامع تامين اجتماعي محسوب مي شود.
بر اساس بخشي ديگر از ماده ۷ نهادها، موسسات و سازمانها و شركت هاي غير دولتي و عمومي مجاز هستند براي تامين منابع مالي، مشاركت مردم را جلب كنند مشروط بر اين كه اين كار طبق آئين نامه مصوب صورت گرفته و امكان نظارت نظام تامين اجتماعي فراهم باشد،  همچنين براي بيمه شوندگان امكان انتخاب موسسه بيمه گذاري فراهم شود.
ماده ۸ اين لايحه استفاده از منابع عمومي، استفاده از منابع حاصل از كمك هاي مردمي و وقف در قلمروهاي نظام جامع تامين اجتماعي و استفاده از منابع حاصل از خمس، زكات و ساير وجوه شرعي را در قلمروهاي اين نظام و با مجوز مراجع تقليد از اصول سياست هاي مالي نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي مي داند.
بند ب ماده ۸ نيز همه دستگاهها، سازمانها، موسسات نهادها و صندوق هاي فعال در قلمروهاي بيمه اي، حمايتي وامدادي در حد استفاده از منابع و تسهيلات اين نظام را تحت نظارت دولت و در چهارچوب اين قانون قرار مي دهد. ادامه بررسي لايحه بيست ماده اي ساختار نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي به جلسه علني بعدي مجلس، يكشنبه نهم آذر موكول شد.

طرح آزمايشي بيمارستانهاي دوستدار مادر از سال ۸۳ در كشور اجرا مي شود
گروه اجتماعي: رئيس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: طرح بيمارستانهاي دوستدار مادر به صورت آزمايشي از سال ۸۳ در كشور اجرا و در صورت موفقيت طي سالهاي ۸۴ و ۸۵ سراسري خواهد شد.
دكتر آرش عازمي خواه در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران با اشاره به اين كه راه اندازي بيمارستان دوستدار مادر يكي از اولويت هاي وزارت بهداشت است، تصريح كرد: تا هنگامي كه استانداردهاي مطلوبي طراحي نشود نمي توان خدمات مناسبي ارائه كرد.
وي با بيان اين كه هم اكنون الگوي مرگ مادران در كشور از الگوي كشورهاي در حال توسعه تغيير و به سمت كشورهاي توسعه يافته پيش مي رود، خاطرنشان كرد: علت مرگ مادران در كشورهاي در حال توسعه پوشش پايين ارائه خدمات است و مادران كمتر به مراكز ارائه دهنده خدمت دسترسي دارند و در اين جوامع عمده زايمانها در منزل انجام مي شود. دكتر عازمي خواه يادآور شد: در كشور ما اين الگو تغيير كرده و به سمت كشورهاي در حال توسعه در حال تغيير است. به عبارت ديگر دسترسي مادران به خدمات زايماني در مراكز زايماني، بيمارستانها، كلينيكها و درمانگاه ها افزايش يافته ولي علت مرگ موجود فقط كيفيت ارائه خدمات است. وي گفت: براساس اطلاعات جمع آوري شده طي دو سال گذشته ۸۵درصد زايمانها در بيمارستان يا مراكز زايماني نظير تسهيلات زايماني انجام مي شود و عمده مرگ هاي مادر نيز در بيمارستان اتفاق مي افتد و بيشتر مرگها به دليل كيفيت ارائه خدمات است.
رئيس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت خاطرنشان كرد:  براي افزايش كيفيت ارائه خدمات در بيمارستان و مراكز درماني هم اكنون بحث استانداردكردن خدمات مراقبت هاي دوران بارداري، زايمان و پس از زايمان در دستور كار قرار دارد و هم اكنون پروتكل هاي استاندارد تهيه و اجراي آن به صورت پايلوت در ۴ دانشگاه شروع و از دي ماه در
۱۰ دانشگاه ديگر نيز اجرا مي شود.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |