سه شنبه ۴ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۵ - Nov 25, 2003
اسحاق جهانگيري: دستيابي به دانش فني، اولويت توسعه صنعت است
وزير صنايع  ومعادن ، اولويت  توسعه  صنعت  كشور را توليد دانش  فني  اعلام كرد.
به گزارش ايرنا، اسحاق  جهانگيري  ديروز در بازديد از پژوهشگاه  پليمر و پتروشيمي  ايران  در منطقه  وردآورد افزود: دستيابي  به  اين  دانش  زمينه  صادرات  آن به ديگر كشورها را فراهم  ساخته  و كشور را در رديف  فروشندگان  دانش  فني  قرارخواهد داد. وي ، بهره مندي  صنايع  و معادن  كشور از خدمات  علمي و فني  اين  پژوهشگاه  وآشنايي  نزديك  با عملكرد آن را از اهداف  اين  ديدار ذكر كرد.
جهانگيري  خاطرنشان  كرد: ارتباط با پژوهشگاه  و برنامه ريزي  براي  ارائه خدمات  به  صنايع  و معادن  كشور نيازمند حمايت  همه جانبه  از اين  مركز پژوهشي است .
به  گفته  وي ، توليد و صادرات  مواد پتروشيمي به  صورت  مواد بالادستي  ازجمله  سياست هاي  اين  وزارتخانه  است  تا مواد پتروشيمي كمتر به  صورت  خام  صادرشود.

سيد محمود كاشاني:
رويكرد كشورهاي غربي در زمينه حقوق بشر گزينشي است
استاد دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي تصريح كرد كه كشورهاي غربي در زمينه ي دفاع از حقوق بشر از «پاك دستي» بي بهره اند.
دكتر سيدمحمود كاشاني، عضو هيات مديره كانون وكلا در زمينه ي قطعنامه ي كميته سوم مجمع عمومي سازمان ملل به ايسنا گفت: اين قطعنامه تنها با ۷۳ راي موافق پاره اي از كشورهاي اروپايي و آمريكا و كانادا در برابر ۴۹ راي مخالف و ۵۰ راي ممتنع صادر شده است؛ به عبارتي ۹۹ كشور با موضوع اين قطعنامه موافقت نداشته اند بنابراين عمده كشورهايي كه به اين قطعنامه راي داده اند از جمله كشورهاي اروپايي - آمريكايي بوده و اين قطعنامه را بايد صرفا بيانگر ديدگاه اين گروه از كشورهاي غربي نسبت به وضع حقوق بشر در ايران تلقي كرد.
وي با اظهار شگفتي نسبت به اينكه كشورهاي غربي جنايت هاي اسرائيل در برابر مردم فلسطين را نقض حقوق بشر اعلام نمي كنند، گفت: اين كشورها در زمينه ي جنايت هايي كه اسرائيل در سرزمين هاي اشغالي انجام مي دهد سكوت كامل مي كنند و به سادگي از كنار آن مي گذرند.
اين حقوقدان صدور اين قطعنامه را واكنشي به تظاهرات روز قدس عنوان كرد و گفت: به نظر مي رسد كه صدور اين قطعنامه در شرايط كنوني واكنشي به تظاهرات گسترده ي روز قدس است و هدف از تنظيم اين قطعنامه آن بوده كه تظاهرات بي مانند روز قدس را كه در ايران و در بسياري از كشورهاي اسلامي و غيراسلامي برگزار شد، تحت الشعاع قرار دهند.وي در ادامه با بيان اينكه در برخي موارد در كشور ما حقوق مردم نقض مي شود، اظهار داشت: واقعيت اين است كه در كشور ما با نقض حقوق مردم روبه رو هستيم اما كشورهاي غربي هميشه بر مواردي تكيه مي كنند كه در جهت بي ثبات كردن كشور و براندازي از آنها بهره برداري كنند؛ رويكرد كشورهاي غربي در زمينه حقوق بشر در كشور ما گزينشي است و بسياري از موارد نقض حقوق مردم در ايران را كه به منافع آنان مربوط نيست، ناديده مي گيرند.وي در تبيين مطلب فوق، گفت: براي مثال هيچ گاه ديده نشده كشورهاي غربي در زمينه زير پا گذاردن مقررات شهرسازي و تخريب محيط زيست كه مهمترين نقض حقوق عامه در ايران است، واكنش نشان دهند.وي در پايان تاكيد كرد نقض حقوق مردم بايد از سوي خود مردم ايران وحقوق دانان ايراني پيگيري شود .

عضو هيأت ايراني مذاكره كننده در آژانس:
بيانيه نهايي شوراي حكام به نظرات ايران و غيرمتعهدها نزديك تر شده است
يك عضو هيأت ايراني مذاكره كننده در آژانس با اشاره به نهايي شدن قطعنامه اروپا تصريح كرد: پيش نويس قطعنامه نسبت به جمعه شب چندان تغيير نكرده است و با تغييرات جزئي صورت گرفته بيشتر به نظر غير متعهد ها و تا حدودي ايران نزديك شده است.
اين عضو هيأت ايراني در گفت وگو با  مهر گفت: در پي دو روز مذاكره برسر قطعنامه پيشنهادي اروپا درباره فعاليت هاي هسته اي ايران، آمريكا به اجبار از مواضعش عقب نشيني كرد و حضور همراهانش در مذاكرات كمرنگ شده است.
وي تاكيد كرد كه اروپايي ها اصرار دارند كه دليلي براي ارسال پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران به شوراي امنيت وجود ندارد زيرا تخلفات ايران براي دستيابي به سلاح اتمي  نبوده است و صرفا تخلف در اطلاع رساني بوده است.
اين عضو هيأت مذاكره كننده تاكيد كرد: اروپايي ها اعلام كردند به توافقات تهران پايبندند و دليلي براي بر هم زدن آنها وجود ندارد.
در همين حال مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس در در يك گفت وگوي راديويي گفت: ترديدي نيست كه بايد ۱۸ سال پنهانكاري ايران در اين زمينه محكوم شود و در اين كه اعضاي آژانس چطور به آن واكنش نشان دهند، حرفي نيست، اما نكته اصلي آن است كه آقاي البرادعي مي خواهد بر سر حرف خود باقي بماند. به گزارش سايت خبري بازتاب وي افزود: ما تا حال هيچ مدرك و سندي بدست نياورده ايم كه نشان دهد مواد هسته اي كه ديديم، مربوط به توسعه سلاحهاي هسته اي باشد. دكتر البرادعي در گزارش خود تا حال يا تا امروز را به كار برده، يعني تا امروز هيچ سندي نداريم و او سر حرف خود ايستاده است.
سخنگوي آژانس درباره قطعنامه مربوط به ايران گفت: قطعنامه حاوي عبارات تند خواهد بود و بعلاوه روشن مي كند كه در صورت تخطي ايران از تعهداتش، همواره امكان ارجاع آن به شوراي امنيت وجود خواهد داشت.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا آمريكا در زمينه پرونده هسته اي ايران حاضر به مصالحه با اروپا شده است گفت: بله درك ما هم همين است و اميدواريم اينطور هم باشد.
اگر هيأت مديره آژانس نتواند بر سر صدور قطعنامه توافق كند، خيلي بد خواهد شد و در اين صورت وظيفه اين هيأت است كه تصميم بگيرد قدم بعدي چه بايد باشد و به اين ترتيب مدير كل آژانس هم رهنمودي براي ادامه كار پيدا كند.
آنچه ما احتياج داريم آن است كه هيأت مديره به ما بگويد ما نقش شما را تقويت مي كنيم و از شما كاملا حمايت مي كنيم، هنوز در ايران كارهاي زيادي وجود دارد كه شما بايد كنيد. هنوز بايد بسياري از مسائل را درباره اظهارات ايران روشن كنيد.
ما اميدوار هستيم يك روزي برسد كه بتوانيم اعلام كنيم تمام تاسيسات هسته اي ايران تحت نظارت و كنترل آژانس است و امنيت بين المللي از اين نظر تضمين شده است. هنوز اين روز نرسيده و ما نمي توانيم چنين ادعايي كنيم، ما تا آن روز راه درازي در پيش داريم و بيش از هروقت محتاج هيأت مديره يكصدا هستيم، نه هيأت مديره اي كه دچار اختلاف نظر باشد.

سليمانپور: سمت دهنده ادعا عليه من دولت آرژانتين بود
سفيرسابق  ايران  در آرژانتين  گفت : بررسي  روند رسيدگي  به  پرونده  انفجار آرژانتين  حاكي  از اين  است  كه  قاضي  براي  صدور راي  در اين  پرونده  احتمالاتحت  فشار قابل  ملاحظه اي  قرار داشته  است .
به  گزارش  ايرنا، هادي  سليمانپور ديروز بعد ازديدار با وزير امور خارجه  افزود: عمدتا دولت  آرژانتين  سمت  و سودهنده  اين ادعا بود كه  در نهايت  توسط يك  قاضي  آرژانتيني  به  دادگاه  انگليس  ارائه  شد.
وي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا لابي  صهيونيستها با مقامات  آرژانتيني در فعال  شدن  مجدد پرونده  تاثير داشته ، گفت : دولتهاي  ديگر هم  ممكن  است  ازامكانات  خود براي  تاثيرگذاري  بر روي  اين  پرونده  استفاده  كرده  باشند، اماعمده  موضوع ، ادعاي  قاضي  آرژانتيني  بود.
سفير سابق  ايران  در آرژانتين  در مورد نحوه  برخورد با وي  در مدت  بازداشت گفت : تأكيد من  بر وكلاي  خود اين  بود كه  از هرگونه  تاثيرگذاري  سياسي  در حل اين  موضوع  از طرف  هر كسي  اجتناب  شود و بر اساس  مبادي  و مباني  حقوقي  اين مسئله  بررسي ، پيگيري  و به  نتيجه  برسد.
وي  اظهار داشت : خوشبختانه  قاضي  انگليسي  با بررسي  مجموع  محتويات  پرونده به  اين  نتيجه  رسيد كه  هيچ  دليل  حقوقي  عليه  من  يا عليه  ايران  در پرونده وجود ندارد و بر همين  اساس  دستور آزادي  موقت  من  را صادر كرد.
به  گفته  وي ، وزارت  كشور انگليس  نيز مجددا بحث  را مورد بررسي  قرار داد و با استخدام  يك  تيم  حقوقي  قوي ، درمجموع  به  اين  نتيجه  رسيدكه  اين  موضوع  فقط يك  ادعا است .
سليمانپور خاطرنشان  كرد:نكته  جالب  اينجاست  كه  براي  اولين  بار در طول بررسي  دعاوي  بين المللي  ، يك  قاضي  بيش  از چند جلد كتاب  را به  چند زبان  مختلف  دنيا ترجمه  و به عنوان  ضمائم  پرونده  و مدارك  عليه  متهم  به  دادگاه ارائه  كرد، كه  اين  مسئله  مورد توجه  سيستم  قضايي  انگليس  قرار گرفت .
سفير پيشين  ايران  در آرژانتين  در پاسخ  به  سئوالي  در خصوص  موضوع  ديدار با وزير خارجه ، گفت : وزارت  خارجه  خانه  من  است  و بازگشت  به  خانه  هميشه  لذت بخش  است .
سليمانپور خاطرنشان  كرد:   خرازي  ديپلماسي  فعالي  در حل  اين  مشكل اتخاذ كرد و در اين  ديدار، راهكارهاي  ادامه  حل  سريع  اين  موضوع  در سطح بين المللي ، مورد بحث  و بررسي  قرار گرفت .

همكاري استراتژيك ايران و عراق
عضو شوراي انتقالي عراق با تاكيد بر تمايل كشورش به همكاري و مشاركت استراتژيك تصريح كرد كه عراق هرگز در برنامه فشارها و پرونده سازي هاي آمريكا بر ضد كشور دوست ايران در كنار آمريكا قرار نخواهد گرفت.
به گزارش خبرگزاري مهر، موفق الربيعي در گفت وگو با روزنامه الراي العام كويت گفت: بغداد تمايل دارد تا با ايجاد يك مشاركت استراتژيكي با تهران در تمام زمينه ها با تهران همكاري گسترده داشته باشد.

رئيس مجلس:
گزارش البرادعي اشكالات و نقص هايي داشت
رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: آمريكايي ها دموكراسي را مي خواهند كه مظهر كاملش صهيونيست ها و در رأس آن شارون است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري كروبي در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سئوال كه نظر شما درباره فشارهاي آمريكا بر شوراي حكام براي فرستادن پرونده فعاليت هسته اي ايران به شوراي امنيت چيست گفت: اين حركتي سياسي است و با لابي ها و رايزني هاي وسيع آمريكايي ها و صهيونيست ها پيگيري مي شود.
وي افزود: اين حركت آمريكائيها نشان مي دهد كه آنها مي خواهند سرنوشت ديگران تغيير كند.
وي با اشاره به گزارش اخير البرادعي گفت: در مجموع گزارش البرادعي خوب اما اشكالات و نقص هايي نيز داشته است.
رئيس مجلس در پاسخ به اين سئوال كه در صورت پايبند نبودن اروپا به تعهداتشان جمهوري اسلامي چه برخوردي خواهد كرد گفت: صحبت هاي روز يكشنبه سخنگوي وزارت خارجه اشاره و تصريح كرد: در اين صورت بايد در انتظار تصميم گيري بعدي مسئولان نظام بود.

خبرهاي كوتاه
* سيد محمد خاتمي رييس جمهوري طي پيامي فرارسيدن عيد سعيد فطر را به سران، دول و مردم كشورهاي اسلامي تبريك گفت.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، رييس جمهوري در اين پيام ابراز اميدواري كرده است كه با نزديكي بيش از پيش ملل مسلمان به يكديگر، زمينه هاي پيشرفت و عزت روزافزون آنان فراهم گشته و پيوندهاي دوستي و اخوت آنان مستحكم تر گردد.
همچنين دكتر محمدرضا عارف، معاون اول رييس جمهوري نيز طي پيامي به همتايان خود در كشورهاي اسلامي فرارسيدن عيد سعيد فطر را به ايشان، دولت ها و ملت هاي مسلمان تبريك گفت.
*رئيس قوه قضاييه با اشاره به ديدار اخير خود با دانشجويان، تاكيد كرد: لازم است مسئولان قضايي ارتباط بيشتري با دانشگاه و دانشجويان داشته با شند، تا هم از انديشه دانشوران دانشگاه و ظرفيت هاي علمي آن در توسعه و اصلاحات قضايي استفاده شود و هم از تلاش ها و اصلاحات قوه قضاييه به دانشجو و دانشگاهيان اطلاع رساني گردد.
به گزارش ايرنا، آيت الله هاشمي شاهرودي كه در جلسه مسئولان قضايي سخن مي گفت، افزود: مسئولان سازمان هاي وابسته به دستگاه قضايي نيز لازم است ارتباط مستقيم با دانشگاهيان برقرار كنند، تا آنان با مشكلات دستگاه قضايي و خدمتي كه قضات باوجود مشكلات انجام مي دهند، آشنا شوند.
* سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با انتشار بيانيه اي، آغاز هفته گراميداشت بسيج و فرارسيدن پنجم آذرماه سالروز صدور فرمان تاريخي حضرت امام خميني (ره) براي تشكيل اين نهاد مقدس و مردمي را تبريك و تهنيت گفت.
* مهندس مظهر التميمي دانشمند موشكي عراق، خبر فرار خود به ايران را تكذيب كرد.
وي در گفت وگو با روزنامه عراقي «المنار» كه ديروز منتشر شد، تصريح كرد: من همچنان در عراق زندگي مي كنم و از كشورم خارج نشده ام.

اداي احترام بسيج به امام خميني(ره)
به مناسبت فرا رسيدن هفته بسيج صدها تن از بسيجيان،  فرماندهان و مسئولان نيروي مقاومت بسيج كشور ديروز با حضور در حرم مطهر امام خميني (ره) نسبت به مقام بنيانگذار جمهوري اسلامي اداي احترام كردند.
در اين مراسم كه با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد،  سرود جمهوري اسلامي ايران و سرود ويژه بسيج همراه بود،  بسيجيان با نثار دسته هاي گل به مرقد مطهر رهبر فقيد انقلاب اسلامي ياد و خاطره امام راحل را گرامي داشتند.
سردار سيد محمد حجازي فرمانده نيروي مقاومت بسيج در اين مراسم طي سخناني ضمن گراميداشت ياد شهداي بسيجي،  در مورد اهميت تشكيل بسيج ۲۰ ميليوني به فرمان امام خميني (ره)، فلسفه وجودي بسيج در نظام اسلامي و برنامه ها و اهداف آينده بسيج سخناني ايراد كرد.

نايب رئيس كميسيون امنيت ملي:
بعيد است پرونده ايران به شوراي امنيت برود
محسن آرمين نائب رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در زمينه جلسه چهارشنبه شوراي حكام گفت: تصور مي كنم كه اقدام ايران مبني بر تعليق غني سازي اورانيم و اعلام آمادگي براي همكاري با آژانس فضاي مناسبي را براي كاهش تنش و حل منطقي اين بحران فراهم آورده است.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري نماينده مردم تهران در جمع خبرنگاران گفت: بعيد به نظر مي رسد كه موضوع فعاليت هسته اي ايران در حال حاضر ظرفيت و كشش ايجاد يك بحران در حد ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت را داشته باشد.

ديدگاه
اخلاق انتخاباتي
علي دارابي
درباره انتخابات مجلس هفتم سخن هاي فراواني تاكنون ايراد و مقالات و تحليل هاي متعددي به نگارش درآمده است. اما كمتر به مقوله بس تاثيرگذار و مهمي چون «اخلاق انتخاباتي» پرداخته شده است. رعايت اخلاق در هر حال لازم و ضروري است اما براي ما كه در سايه حكومت ديني زندگي مي كنيم از اهميت ويژه اي برخوردار است.
(يكم): حاكميت اخلاق اسلامي:
اگر اخلاق اسلامي بر انتخابات حاكم باشد، جنگ رواني كانديداها و جناح ها بر عليه يكديگر را شاهد نخواهيم بود، صداقت حرف اول را خواهد زد، امانتداري آراي مردم بر دوش نمايندگان منتخب سنگيني مي كند و به هنگام اداي سوگند نه انجام يك آئين و تشريفات معمولي بلكه تجديد عهدي دوباره با خدا براي عمل به تكليف الهي و وظيفه قانوني است. ورود به احوال شخصيه كه متاسفانه در موسم انتخابات به وفور يافت مي شود در سايه حاكميت اخلاق جايي نخواهد داشت.
و مهمتر آنكه در چنين فضايي مسير پيمودن به «جامعه اخلاقي» بسيار هموارتر مي گردد.
(دوم): طرد زرسالاري و رانت خواري:
اخلاق انتخاباتي اجازه خودنمايي و تعيين سرنوشت انتخابات را به مثلث زر، زور و تزوير نمي دهد. بحث برسر احترام به مالكيت خصوصي، امنيت سرمايه گذاري، رونق توليد و... نيست كه اين امر لازمه كار دولت و مجلس است و مسئولان ذيربط وظيفه تامين آن را دارند. بلكه سخن درباره تباني و ائتلاف زرسالاران و زراندوزان با كانديداها كه متاسفانه شاهد نمونه هايي از آن بوده ايم و نهايتا! بروز تخلف در خانه ملت در پرتو اين ائتلاف است.
مردم نيز با مشاهده اسراف، ريخت و پاش ها پهن كردن سفرهاي آنچناني، تبليغات گران قيمت و فاخر و... به راحتي مي توانند به شناسايي اين عوامل پشت پرده پي برده و با راي ندادن به اين قبيل كانديداها براي هميشه نقش مثلث زر، زور تزوير را به حاشيه برانند.
(سوم) قانون گرايي:
مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان آن «مظهر قانون گرايي» بايد باشند. تناسب شعارها و برنامه هاي داوطلبان با حدود وظايف و اختيارات قانوني اصلي ترين نماد پاي بندي كانديداها و جناحهاي سياسي به قانون است.
ديگر آنكه مسئولان نظارتي و اجرايي بايد قانون را فصل الخطاب خود قرار دهند و اين امر به ويژه بر استانداران، فرمانداران و بخشداران كه مسئوليت اجراي صحيح و سلامت انتخابات را دارند بسيار سنگين تر است.
(چهارم): محفوظ ماندن مقدسات:
بهره برداري ابزاري از دين، اخلاق، معنويات و ارزش ها با كمال تاسف شيوه اي ناپسند و معمول در عرصه انتخابات در ساليان اخير شده است. و اين مسئله در جايي بدتر است كه به آن بهانه رقيب را بخواهند از عرصه بيرون كنند. البته بيان اين سخن نبايد به معناي عدم توجه به مقدسات و ناديده انگاشتن آن در برنامه هاي تبليغاتي جناحها و كانديداها تلقي گردد.
(پنجم): اخلاق مطبوعاتي:
رسانه ها و مطبوعات نقش اصلي را در گسترش فرهنگ رفاقت، برادري، تعاون، وحدت و وفاق دارند. نبايد به نام جريان آزاد اطلاع رساني به تخريب كانديداها و جناحهاي اساسي از طريق مطبوعات و رسانه ها پرداخته شود. مطبوعات به عنوان ركن چهارم دمكراسي نقش بزرگ و جايگاه ويژه اي در تنوير افكار عمومي، اطلاع رساني، ارتقاء دانش و آگاهي هاي عمومي، روشنگري و فراهم ساختن زمينه هاي انتخاب شايسته و مطلوب براي مردم را دارند.
اميد آنكه با رعايت اخلاق انتخاباتي در مجلس هفتم شاهد برگزاري باشكوه انتخابات با مشاركت گسترده مردم باشيم. ترديدي نبايد داشت كه رعايت اخلاق خود بزرگترين نقش در مشاركت جويي مردم در انتخابات را برعهده دارد.

جلسه كميسيون ويژه بررسي عملكرد دادسراي تهران تشكيل نشد
جلسه كميسيون ويژه بررسي عملكرد دادسراي عمومي و انقلاب تهران كه قرار بود ساعت ۱۳ ديروز در محل كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي برگزار شود بدليل به حد نصاب نرسيدن تعداد نمايندگان تشكيل نشد.
به گزارش خبرنگار همشهري: سعيد مرتضوي دادستان تهران بعدازظهر ديروز در جمع خبرنگاران با نشان دادن دعوت نامه حسين انصاري  راد گفت: قرار بود من در جلسه امروز در رابطه با عملكرد دادسراي عمومي و انقلاب تهران در ۶ ماهه گذشته به نمايندگان عضو كميسيون ويژه توضيح بدهم و با آنكه از سوي مجلس ساعت ۵/۱۲ با دفتر من تماس گرفته شده و بر تشكيل جلسه تأكيد شده بود اما در ساعت ۱۳ فقط آقايان آرمين و محبي نيا حضور داشتند.
مرتضوي با اشاره به اينكه در دعوت نامه از من خواسته شده بود يا در جلسه كميسيون حاضر شوم و يا كتبا پاسخ دهم گفت: من با توجه به حجم سبك كارهاي امروز دادسرا در جلسه حاضر شدم.
وي با بيان اينكه از كميسيون با نمايندگان عضو جهت شركت در جلسه تماس گرفته شد ولي تعداد به حد نصاب نرسيد و آقاي انصاري راد به عنوان رئيس كميسيون در ساعت ۱۳ و ۵۰ دقيقه اعلام كرد كه اين جلسه تشكيل نمي شود.

عيد سعيد فطر بر پرهيزگاران مبارك باد
001798.jpg

در جلسه علني ديروز رخ داد
اعتراض رئيس و نمايندگان مجلس به نطق احمد شيرزاد
نطق پيش از دستور احمد شيرزاد نماينده اصفهان كه از نظر اكثر حاضرين در مجلس حاوي نكات منفي و اتهامات غير واقعي و همراه با سياه نمايي افراطي در مورد كليت عملكرد نظام بود واكنش وسيعي در ميان رئيس و نمايندگان مجلس برانگيخت.به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري پس از آنكه شيرزاد از عملكرد ۲۰ سال اخير نظام انتقاد كرد و اين عملكرد را زمينه ساز فشارهاي بين المللي خواند، رئيس مجلس اين سخنان و سوابق آقاي شيرزاد را مورد سؤال قرار داد و اين سخنان را تكرار ادعاهاي آمريكا و اسرائيل دانست.شيرزاد در بخشي از نطق خود گفت: امروز در جهان از ما چهره رژيمي ساخته اند خشن، سركوبگر كه به فكر تهيه سلاح هاي مرگبار و ابزار تهديدكننده بشريت است و منطق گفت وگو با جهان را نمي داند و تنها زبان تهديد را مي شناسد، با خشن ترين و قسي ترين گروه هاي تروريستي در ارتباط است، ردپاي او در بسياري از حوادث تروريستي گوشه و كنار وجود دارد و دين براي او ابزار سركوب است.
چند روز پيش تيتر درشت برخي روزنامه هاي اروپا اين بود: «جمهوري اسلامي ۱۹ سال به جهانيان دروغ گفت».
مي توان تمام اين تبليغات را به رسانه هاي صهيونيستي نسبت داد. مي توان مثل هميشه آنها را توطئه هاي استكبار جهاني دانست و داد از مظلوميت جمهوري اسلامي زد. مي توان كماكان خود را محور خوبي هاي جهان پنداشت و تمام اتهامات را به دشمني دشمن منسوب كرد. اما يك نكته بسيار ساده اين ميان وجود دارد. آنها سرنخ ها ، دم خروس ها و مدارك و مستنداتي از ما دارند كه آنها را در ادعاهايشان محق جلوه مي دهد.آنها امروز حق  بجانب تر از هميشه ظاهر شده اند. اين واقعيت تلخي است اما واقعيت است. كاري كرده ايم كه آمريكايي ها سرفرازتر از هميشه بگويند ببينيد، آنچه ما درباره رژيم جمهوري اسلامي مي گفتيم صحت داشت.
آن زماني كه ساده لوحانه سر خود را به زير برف كردند، پروژه هاي بلندپروازانه،بي هدف طراحي كردند، نامعقول ترين و نامتعارف ترين شيوه ها را براي دستيابي به فناوري هسته اي برگزيدند و فكر نكردند كه آنچه مي كنند روزي در معرض ديد و بررسي متخصصان جهان قرار مي گيرد، آن روز كه سايت عظيم ۵۰ هزار متري زيرزميني طراحي كردند تا در چند متر مربع از يك گوشه آن چند دستگاه سانتريفوژ نصب كنند، فكر نكردند كه آري در آن زمان بايد روزي را مي ديدند كه عليه ما تيتر شود كه جمهوري اسلامي ۱۹ سال به دنيا دروغ گفته است. آيا با فرض هر موفقيتي اين ضربه عظيم معنوي و تبليغاتي قابل توجيه است؟
هنگامي كه نطق شيرزاد تمام شد و وي قصد ترك جايگاه را داشت رئيس مجلس به وي گفت: در جايگاه بايست و درباره اظهارات خود جواب بده... من در همه مدت مسئوليتم سابقه نداشته به نماينده اي درباره نطقش اعتراض كنم ولي اين حرفهايي كه شما (شيرزاد) زديد همان حرفهايي است كه مرتب راديو اسرائيل مي گويد. با همه احترامي كه براي شما قائلم به نظر من سخنان شما به اين معنا بود كه كل نظام به مردم دروغ مي گويد و آمريكا و اسرائيل راست مي گويند. اگرچه ممكن است اظهارات من مخالف آئين نامه باشد ولي چون موضوع ريشه اي است مي گويم. سه سال و نيم است كه نگفته ام ولي الان مي گويم. بايد منظورت را شفاف بگويي اين مشكل ريشه اي است.
در اين هنگام برخي از نمايندگان با سر دادن شعار مرگ بر منافق از سخنان كروبي حمايت كردند.
شيرزاد كه هنوز پشت تريبون بود گفت: چون وقت تمام شد من نمي توانم آخر نطق خود را كه قابل استناد است بخوانم ولي به صراحت به عنوان يك انقلابي سال ۵۷ بايد بگويم برخي از مطالبي كه امروز در اين سرزمين جريان دارد با مواردي كه امام راحل(ره) آن را جزو اهداف انقلاب دنبال مي كرد هيچ تناسبي ندارد.
رئيس مجلس نيز در پاسخ شيرزاد گفت: در اين نظام همه ما مسئوليم و در اقداماتي كه انجام شده شريك بوده ايم.
خود اين آقاي شيرزاد سابقه اش مشخص است و بايد بگويد در سالهاي قبل در چه نهادهايي بوده و چه كارهايي مي كرده است؟
كروبي در باره زهرا كاظمي گفت: همه مي دانند در مورد داستان زهرا كاظمي كار احمقانه اي در كنار اوين شد. زهرا كاظمي رفت عكس بگيرد، بازداشتش كردند. الان كل نظام را به خاطر حادثه اي كه رخ داده زير سئوال مي برند.
كروبي گفت: فرقي نمي كند كه اطلاعات و يا قوه قضائيه او را دستگير كردند. اين ها با هم همكار هستند و ما بارها گفته ايم هركس اين جنايت را مرتكب شده بايد مجازات شود. وي اظهار داشت كل نظام را نبايد به خاطر مسئله اي هرچند تلخ و تأسف آور زير سئوال برد. رئيس مجلس خطاب به نمايندگان گفت: نطق هايتان را طوري تنظيم كنيد كه ضعف و انتقادها و نقص ها را منعكس كند اما نظام را زير سئوال نبرد.وي افزود: مي ترسم در آينده نزديك اصلاً بگويند چرا انقلاب شده.
سپس نامه احمد شيرزاد به رئيس مجلس به اين شرح قرائت شد:
جناب حجت الاسلام والمسلمين كروبي، رياست محترم مجلس شوراي اسلامي
با عرض ارادت، تصور مي كنم عرايض بنده باعث سوءتفاهم شده است. تصديق مي كنم كه ادبيات بنده ممكن است قصور داشته باشد اما اگر جملات به دقت ديده شوند به هيچ وجه متوجه كليت جمهوري اسلامي نيست. چنانچه جملات آخري كه فرصت نشد بخوانم صلاح بدانيد از تريبون توسط خود شما قرائت شود تا معلوم شود در نتيجه گيري آخري انقلاب و جمهوري اسلامي مجددا تطهير شده است.
واكنش نمايندگان
* ميرمحمدي نماينده قم سخنان شيرزاد را محكوم كرد و گفت: نبايد نمايندگان در سخنان خود نظام را زير سئوال ببرند و اطلاعات سري را افشاء كنند.
* مجيد انصاري نيز در تذكر خود نسبت به نطق شيرزاد گفت: متأسفانه برخي نمايندگان در نطق هاي خود حرف هايي را مطرح مي كنند كه موجب مي شود در بيرون كل مجلس و نمايندگان محكوم شوند.
وي افزود: من به عنوان يك نماينده مردم ايران و به نمايندگي از موكلم اعتراض دارم كه اين سخنان باعث مي شود آبروي ما هم برود.
الهه كولايي نيز در حمايت از سخنان شيرزاد از كروبي انتقاد كرد و گفت: طبق آئين نامه نطق پيش از دستور حق و تكليف نماينده است و شما حق نداريد در ميان نطق، سخنان نماينده را قطع كنيد.
سپس ابوالفضل شكوري نماينده زنجان هم نسبت به سخنان شيرزاد تذكر داد و با انتقاد از سخنان وي زيرسئوال بردن نظام را محكوم كرد.
محمدرضا خاتمي، نايب رئيس مجلس، احمد شيرزاد را يكي از صاحبنظران در زمينه انرژي اتمي دانست ولي گفت كه لحن سخنان او «نسبتاً گزنده» بود.
نماينده مردم تهران در مجلس ديروز به خبرنگار پارلماني ايرنا گفت: اگر در مجلس سه نفر را داشته باشيم كه بتوانند از لحاظ فني در مورد انرژي اتمي نظر بدهند، بي ترديد يكي از آنها دكتر شيرزاد است.
نايب رئيس مجلس در پاسخ به سئوالي درباره برخي اعتراضات به نطق پيش از دستور احمد شيرزاد گفت: مشكل اصلي بحث آقاي شيرزاد اين بود كه گمان مي كرد نماينده مجلس حق اظهارنظر و دخالت در همه امور را دارد و يا همه چيز را همه بايد بدانند. اين اشتباه بزرگ او بود.

پيام حكيم به مردم عراق:
با متصديان همكاري كنيد
رئيس  مجلس  اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  به  مناسبت  فرا رسيدن  عيد سعيد فطر پيامي  منتشركرد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بغداد در بخشي  از اين  پيام  با تبريك  فرارسيدن  عيد سعيد فطر آمده  است : آنچنان  كه  وعده  داده  بودم  لازم  مي دانم  نظرات  خود و برادران  مجلس اعلاي  انقلاب  اسلامي  عراق  را درباره  تحولات  عراق  تشريح  كنم  . وي  درباره  توافق  اخيري  كه  براساس  آن قدرت  از طرف  اشغالگر تحويل  داده  خواهدشد گفت :   برخي  ازمفاد آن مرحله  مهم  و حساس  براي  دستيابي  به  عراق  مستقل  بشمار مي  رود و گامي  مهم  در زندگي  ملت  ما و سرنوشت  آن براي  تحقق  اهداف  بزرگش  است .
حكيم خواست ها و سياست هاي خود را در ۸ بند به شرح زير تشريح كرد:
۱- تصميم  تحويل  قدرت  به  عراقيها در نتيجه  صبر و پايداري  و خردمندي  شما در برخورد با حوادث  و امور دشواري  است  كه  بر عراق  گذشت  و نيز بواسطه  حضور ملت  در عرصه هاي  مختلف ، مناسبت ها و فعاليتهاي  سياسي  وگفت وگوي  مردان  مخلص  عراق  و پايداري  آنها بر اصول  رخ  داد و اين  موضعگيري  در پاسخ  مثبت  نيروهاي  اشغالگر به  خواست  ملت  ما و شتاب  در تسليم  قدرت  به  اين  ملت  تأثير زيادي  داشت  و اين  يك  پيروزي  براي  شما است  كه  آن  را به  شما تبريك  مي گويم  و از شما مي  خواهم  همبستگي  و هوشياري  و حضور بيشتري  در صحنه  ها داشته  باشد و با برادران  مخلص  خودكه  دست اندركار و متصدي  اين  وظايف  بزرگ  هستند بيشتر همكاري  كنيد.
۲- خواسته  ما هميشه  اين  بوده  و هست  كه  قدرت  بايد به ملت  عراق واگذار  شود و ما بارها تأكيد كرديم  كه  بايد به  اصل  مرجعيت  ملت  شجاع  عراق  احترام گذاشت  و اينكه  فرزندان  عراق  توانايي  دارند كشور خود را اداره  كنند و نياز به  قيم  ندارند، و مرحله  گذشته  يك  حالت  استثنايي  بود كه  بايد به  بهترين  وجه  از آن گذر كرد و آن  را پشت  سرگذاشت .
۳- كوتاه  آمدن  و صرف  نظر كردن  از مرجعيت  ملت  عراق  به  هر علتي  كه  باشد و پذيرش  هر طرحي  به  جاي  آن بايد بعنوان  يك  حالت  استثنايي  و فوق العاده  پذيرفته  شود و بايد طرح  جايگزين  و مشابه  آن براي  همه  گروههاي  مختلف  ملت  عراق  بصورت  سالم  و درست  و عادلانه  باشد و بافت  قومي ، مذهبي ، ديني  و سياسي  آن در نظر گرفته  شود و ما با طرحي  كه  بيانگر واقعيت هاي  ملت  عراق  نباشد مخالفيم .
۴- حضور نيروهاي  اشغالگر و نيروهاي  خارجي  در عراق  يك  وضع  استثنايي  است  و با حاكميت  عراق  و عزت  مردم  اين  كشور در تضاد است  و بايد حضور آنها در چهارچوب  قطعنامه  هاي  سازمان  ملل  و تصميمهاي  طرف  عراقي  باشد و بايد درباره  ماندن  اين  نيروها و شيوه  حضور و مدت  آن رأي و نظر ملت  را جويا شد.
۵- هر توافقنامه اي  كه  به  امضاء مي رسد بايد اصول  آن براساس  احترام  به  هويت  و عقيده  و ارزشهاي  متبلور در اسلام  عظيم  و شعائر آن و احترام  به  همه  اديان  آسماني  و همه  ارزشهاي  بشري  باشد.
۶- ما در مرحله  انتقالي  هستيم  و براي  دستيابي  به  حاكميت  و استقلال  كامل  نياز به  نهادهاي  سياسي  با تجربه  و كاردان  داريم  و بايد اين  نهادها بهتر از نهادهاي  گذشته  باشند. بگونه اي  كه  اختيارات  آنها روشن  و شفاف  باشد و راهكارهايي  اتخاذ كنند كه  رأي امت  و حضور مردم  در تصميم  گيري ها، مهم  تلقي  شود و مكانيزمهايي  نيز براي  نظارت  و بازخواست  و پيگيري  امور اجرايي  راهكارهايي  در نظر گرفته  شود.
۷- تأكيد مي  كنيم  كه  قانون  اساسي  عراق  بايد بدست  عراقيها نوشته  شود و بصورت  آزادانه  و مستقيم  و با حضور همه  فرزندان  عراق  باشد كه  لازم  اين  امر سرشماري  جمعيت  و انتخاب  مستقيم  شوراي  قانون  اساسي  با نظارت  هيأتهاي  بين المللي  و سازمان  ملل  است .
۸- در آخر از فرزندان  ملت  بزرگ  عراق  مي خواهيم  درباره  مذاكرات  و طرحهايي  كه  به  ملت ، سرزمين  و آينده  آنها مربوط است  هوشيار باشند و بصورت  فعال  و جدي  براي  حفظ منافع  اين  كشور و آينده  آن و حفظ تجربه  ساخت  عراق  جديد كه  متكي  به  بازوان  فرزندان  عراق  و آراء و ارزشهاي  آن  است  همكاري  كنند.
از خداي  بزرگ  مي خواهم  عراق  و عراقيها را ياري  كند و شر بدكاراني  كه  براي  اين  ملت  خوب  خير نمي خواهند از سرشان  رفع  كنند.
ساير تحولات
*سفير جديد عراق  در آمريكا گفت : اداره  امور عراق  هم  اكنون  در مسيرصحيحي  قرار گرفته  است . به  گزارش  تلويزيون  سي  ان ان  رندرحيم  سفير جديد عراق  در آمريكا در مصاحبه اي  با اين  شبكه  خبري  انتقادات  موجود را در خصوص  اعتصاب  خود در سفارت  عراق  در واشنگتن  بدون  توجيه  خواند و گفت : اينكه  او شهروند آمريكاست  و حالا به  سمت  سفير عراق  در واشنگتن  منصوب  شده  تضادي  با يكديگر ندارد چرا كه  همانطور همگان  مي دانند سه  تا چهار ميليون  عراقي  در ۳۴سال  گذشته  و به  علت  آزار و اذيت هاي  رژيم  صدام  ناگزير به  ترك  كشور خود و اقامت  در كشورهاي  ديگر شده اند اما اين  مسئله  وفاداري  اين  افراد را به  وطن شان  تحت  الشعاع  قرار نمي دهد.
* يك سخنگوي نظامي ديروز دوشنبه از زخمي شدن يك سرباز آمريكايي در حمله به كاروان خودروهاي نظامي آمريكا در شهر موصل در شمال عراق خبر داد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |