درباره تغيير زمان شروع فعاليت هاي روزانه
اميررضا واعظ آشتياني، عضو شوراي اسلامي شهر تهران، از رد طرح تغيير ساعت كار مدارس توسط آموزش وپرورش انتقاد كرد و آن را نمونه بارز بخشي نگري و داراي اثرات نامطلوب در جامعه دانست. / همشهري 18 - آبان /
ماه گذشته طرح تغيير شروع فعاليت هاي روزانه توسط دكتر چمران، رييس شوراي شهر تهران، به شرح زير تقديم هيأت دولت گرديد: <بانكها 30/7 / ادارات۸ / مدارس يك نوبته 30/8>
هرچند شروع فعاليت هاي روزانه به صورت يكجا از عوامل مهم افزايش تراكم ترافيك است، بهتر بود شوراي شهر در مراجعه به آراي كارشناسان در تصويب يا رد يك طرح، ابتدا نظر سازمان ذينفع - آن هم سازمان بزرگي چون آموزش و پرورش - را از نقطه نظر مسايل و مشكلات درون سازماني و راه هاي حل و رفع آنها جويا مي شد و سپس از ديدگاه ترافيكي به موضوع مي انديشيد. به عنوان يك شهروند معتقدم كه تغيير ساعت شروع كار مدارس مي تواند مشكلات زير را براي سيتسم آموزشي اين كشور به همراه داشته باشد:
۱- از آنجا كه تنها ساعت كار مدارس يك نوبته - با پراكندگي در مناطق مركز و شمال - تغيير مي يابد، اين امر تبعيضي است بين اينان و مدارس دو و حتي سه نوبته - با پراكندگي در مناطق جنوبي و محروم - كه خود به خود از تبعيض هاي گوناگون در زمينه فضاي آموزشي، امكانات پرورشي و. . . رنج مي برند.
۲- از آنجا كه در مدارس راهنمايي و دبيرستان هاي يك نوبته، ساعات كارگاه تا 45/2 است، شروع با يك ساعت تاخير، سيستم آموزشي اين مدارس را مختل مي كند و ساعات پايان كار را به 45/3 تغيير مي دهد كه اين به معناي خروج دانش آموزان در اوج ترافيك عصرگاهي و اخلال در روند آموزشي آنان به علت خستگي ناشي از تحمل ترافيك از مدرسه تا خانه خواهد بود. مگر آنكه در اين طرح، ساعات كار كليه اصناف، ادارات و. . . به طور هماهنگ و منظم تغيير يابد.
۳- بند 2، سبب تغيير و اخلال در استفاده دانش آموزان از كلاس هاي فوق العاده اي چون كلاس هاي زبان خواهد شد.
۴ - درحال حاضر، بيشتر دانش آموزان استفاده كننده از سرويس، در ساعات اوليه صبح حداكثر تا 15/7 به مدارس منتقل مي شوند. تغيير ساعت، خروج دانش آموزان از منزل را نيز در ساعات اوليه اوج ترافيك سبب مي شود. به اين ارقام، اولياء مدارس را نيز بايد افزود.
۵- دانش آموزاني كه توسط والدين كارمند خود تا محل تحصيل همراهي مي شوند، اجباراً بايد دقايقي را پشت درهاي بسته مدارس سپري كنند. هرچند نظرات دقيق و نگاه موشكافانه كارشناسان، در يك تغيير جامع از تغيير شروع ساعت فعاليت هاي روزانه مي تواند ترافيكي روان را به شهر ما هديه كند، اما چه خوب بود قبل از آن شوراي شهر نظري به رفع موانع اصلي ترافيك تهران مي انداخت و به اثرات آن در درازمدت مي انديشيد مشكلاتي چون: نبود تعامل بين سازمان هاي پوشش دهنده مسئله ترافيك و نبود يك متولي و ناظر بين سازماني،
نبود ساماندهي هسته مركزي شهر به عنوان تغذيه كننده اصلي راه هاي درون شهري. از هم گسيختگي امر گذرگاه هاي عابر پياده از امكانات تا اجرا، عدم پوشش كليه راه هاي شهري توسط سرويس حمل و نقل عمومي به طوري كه اكنون تهران با 2350 كيلومتر شبكه شهري، از 1120 كيلومتر شبكه شهري مجهز به سرويس حمل و نقل عمومي برخوردار است، ايجاد خطوط ويژه حمل ونقل عمومي با سرعت مطلوب- كاهش سفرهاي درون شهري از طريق گسترش ارائه خدمات در كليه نقاط شهر و كاهش زمان تاخير در سرويس حمل و نقل عمومي به ويژه مترو از روياي شهري سبز تا تحقق شهري به واقع سبز، مستلزم تلاش همه ما است.
با تشكر مجدد- تهران - سعيده پوستي
|