اشتباه نكنيد. اين دنياي قصه هانسل و گرتل و كلبه شكلاتي آنها نيست. اين روياي يك كودك شكمو و شيطان هم نيست. اين نمايشگاه بين المللي شيريني و شكلات است كه تجار و فروشندگان شيريني و شكلات سراسر دنيا را به گرد خود آورده تا صنعت شيريني و شكلات را به رخ يكديگر بكشند.
اين دنياي لذيذي است كه حتي آدم بزرگ ها را هم به ياد قند بالا و كلسترول خون و دندان هاي پوسيده نمي اندازد. اين شكلات ها با بسته بندي هاي لوكس شان آنقدر به آدم چشمك مي زنند تا هوس كني رژيم غذايي خود را بشكني.
شركت كنندگان در اين نمايشگاه اگرچه همه صنايع شكلات دنيا را شامل نمي شوند اما در زمره برترين هاي صنعت شكلات محسوب مي شوند. حضور 220 شركت كننده داخلي و 30 شركت كننده خارجي در سه بخش معرفي محصولات، مواد اوليه و بسته بندي و ماشين آلات به مدت 5 روز در تهران معرف روند رو به رشد صنايع غذايي در كشور است. اگر چه جاي معروف ترين شركت هاي شكلات و شيريني از جمله كيندكر، كلاسيك و ژاكوبز خالي است اما صنايعي چون ويلد آلمان، دات ورث انگلستان و بولر ميهمانان جديدي در بازار واردات شيريني و شكلات به شمار مي آيند.
بازارهاي خارجي
جوليا مدير قسمت بازاريابي شركت ويلد آلمان است. جوليا از طريق يكي از دوستانش كه سال قبل به ايران آمده بود با بازار شيريني و شكلات ايران آشنا شد. جوليا مي گويد: او اينجا را خوب پيدا كرد!
شركت ويلد آلمان يكي از بزرگترين كارخانجات دنيا در سه زمينه، ساخت آب ميوه هاي طبيعي، ماشين آلات توليد آب ميوه و شيريني و شكلات است.
»ما بهترين مزه را در نظر مي گيريم.» اين شعار شركتي است كه در 14 كشور جهان كارخانه تاسيس كرده و محصولات آن در سراسر دنيا به فروش مي رسد.جوليا يكي از اهداف شركت در اين نمايشگاه را معرفي مواد اوليه شيريني و آب نبات عنوان مي كند. به گفته جوليا غالب شركت هاي معتبر شيريني و شكلات دنيا مواد اوليه محصولات و ابزار و ماشين آلات محصول را خود تهيه مي كنند.
جوليا كه تبعه آلمان و تركيه اي تبار است و به آلماني، فرانسه و انگليسي صحبت مي كند، نمي تواند با توليدكنندگان ايراني ارتباط برقرار كند. جوليا با فارسي آشنا نيست و شركت هاي ايراني، انگليسي نمي دانند! البته انجمن صنفي شيريني و شكلات 2 مترجم در اختيار هر شركت خارجي گذاشته است.
جوليا از محدوديت هاي توليد شكلات در ايران به خوبي با خبر است. او دور از منفي نمايي با احتياط مي گويد: وزارت بهداشت محدوديت هاي زيادي براي مواد اوليه شيريني و شكلات ايجاد مي كند.
اگرچه به عقيده جوليا بسياري از كمپاني هاي ايراني توانايي رقابت با شركت هاي بزرگ دنيا را دارند اما بازار خوبي در دنيا ندارند: محصولات ايراني فقط در برخي از فروشگاه هاي ترك زبان ها در آلمان به فروش مي رسد.
دانش وارداتي
»محصولات توليد شده در ايران يا وارداتي است و يا تحت ليسانس شركت هاي خارجي»به ادعاي يكي از شركاي ايراني شركت دات ورث انگلستان هيچ كمپاني در ايران مستقلا شيريني و شكلات توليد نمي كند، چون دانش آن را ندارد.
به عقيده محسن نامي محصولات داخلي هيچ تفاوتي با مشابه خارجي خود ندارند و دليل آن را هم وارداتي بودن تكنولوژي شكلات در ايراني مي داند.
يك توليدكننده داخلي برگزاري اين نمايشگاه ها را براي شناسايي بازار صادرات محصولات ايراني بسيار مفيد ارزيابي مي كند.
به عقيده عضو هيات مديره انجمن صنفي صنايع بيسكويت، شيريني وشكلات كشور گروهي از تجار، بازرگانان تخصصي، فروشندگان شيريني و شكلات، قنادها و اساتيد صنايع غذايي به گرد هم مي آيند تا ضمن مبادله اطلاعات زمينه را براي رقابت در عرصه داخلي وسعت ببخشند.
به گفته ژائله ايران مي تواند در صنعت شكلات سازي با محصولات مشابه خارجي در سراسر جهان رقابت كند.
قدمت يكساله
برگزاري نمايشگاه شيريني و شكلات در ايران قدمت يك ساله دارد و معرفي محصولات و توسعه بازار صادرات از شاخص هاي موقعيت در رشد صنايع داخلي است. مهمترين كاركرد يك نمايشگاه بازاريابي است. به ويژه اگر در سطح بين المللي نيز باشد. محسني دبير اجرايي نمايشگاه شيريني و شكلات در زمينه موانع اجرايي جهت بازاريابي خارجي مي گويد: ما در بازاريابي خارجي و داخلي مشكلات مجزايي داشتيم. در زمينه بازاريابي خارجي قيمت گذاري بالا براي غرفه هاي خارجي بود. به گفته وي اجاره هر متر از غرفه براي ايراني ها 300 هزار ريال به مدت 5 روز است اما براي غرفه هاي خارجي هر متر 230 دلار مطالبه مي شود كه مشاركت خارجي ها را كم رنگ مي كند.
محسني در خصوص مشكلات بازاريابي خارجي مي گويد: تصميم شهردار تهران براي انتقال نمايشگاه به خارج از شهر روي بازاريابي داخلي تاثير گذاشته است. بسياري از توليدكنندگان از بيم اقدام قريب الوقوع شهرداري براي جمع آوري نمايشگاه براي اجاره غرفه ها تعلل مي كردند. اما به هر ترتيبي بود نمايشگاه را برگزار كرديم.وي استقبال از اين نمايشگاه را از سوي كارشناسان و شهروندان جدي ارزيابي كرد.
اصل اول؛ اشانتيون
شكلات و شيريني يكي از پرطرفدارترين محصولات غذايي ميان همه اقشار جامعه اعم از كوچك و بزرگ، مرد و زن و باسواد و بيسواد است. لذت شكلات تا آنجاست كه بخشي از شهروندان را به هواي گرفتن اشانتيون به بازديد از نمايشگاه مي كشاند تا دست آخر با پاكتي پر از انواع واقسام شكلات تحفه اي رايگان به خانه ببرند.
غرفه داران معتقدند كه بسياري از بازديدكنندگان فقط به انگيزه گرفتن اشانتيون به نمايشگاه مي آيند و هجوم آنان مانع فعاليت عادي غرفه داران مي شود.
شكلا ت و صنعت!
وقتي چشم آدم به شكلات هاي رنگارنگ مي افتد كه شايد زيباترين قسمت ويترين مغازه است باور نمي كنند كه شكلات و شيريني هم صنعتي دارد درخور توجه!
صنعتي كه كارخانجات آن در برخي از كشورها وسعتي دارد به عظمت كارخانه ايران خودرو.
زياده روي ممنوع
چشم و دل اهالي شكم نوراني باد كه سرانجام صنعت شكلات سازي هم در رديف صنايع درخور توجهي چون خودروسازي، ماكاروني سازي و تراكتور سازي قرار گرفت و از اين پس قرار است كه در راستاي ارتقاي جايگاه شيرين شكلات سازي در سطح دنيا به طور مرتب هر ساله نمايشگاه بين المللي با حضور قويترين رقباي شكلاتي جهان برگزار شود.
البته فراموش نشود كه مصرف بي اندازه شكلات همچنان موجب افزايش قند و كلسترول خون و در نهايت پوسيدگي دندان ها مي شود.
پس لطفا زياده روي نفرماييد.