چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۴۲ - Dec 3, 2003
پادگان هاي قلعه مرغي، حشمتيه و كوهك
به خارج از تهران منتقل مي شود
گروه شهري: با همكاري شايسته فرماندهان و مسئولان نظامي، ۴۲ هزار مترمربع از ۳ پادگان قلعه مرغي (نيروي هوايي)، شهيد نظران حشمتيه و پادگان نيروي دريايي كوهك، توسط شهرداري تهران تملك شده و تأسيسات اين پادگانها به خارج از شهر منتقل خواهد شد.
معاون فني عمراني شهرداري طي گفت وگويي ضمن بيان اين مطلب، گفت: در حال حاضر شهرداري مشغول تخريب ساختمانها در اراضي تملك شده است و با اتمام عمليات تخريب و آزادسازي مسير، ساخت بزرگراه هاي نواب صفوي، شهيد صياد شيرازي جنوبي و دارآباد به سرعت ادامه يافته و بهره برداري از اين شاهراه هاي ارتباطي تا دهه فجر انقلاب اسلامي آغاز خواهد شد.
مهندس محمد علي آبادي همچنين با اشاره به تداوم عمليات روكش اساسي و آسفالت معابر در تمام مناطق بيست ويك گانه تهران ادامه داد: از زمان صدور دستور شهردار تهران براي بهسازي معابر شهر با آسفالت مرغوب و واجد خصوصيات فني، تنها در منطقه يك شهرداري ۵۰۰/۱۳۴ مترمربع از معابر لكه گيري و ۵۰۰/۷۴ مترمربع نيز روكش اساسي شده و در همين راستا بيش از ۳۰۰/۲۹ تن آسفالت مصرف شده است.
معاون فني عمراني شهرداري تهران با اشاره به آسفالت ۱۳۰ خيابان تهران طي عمليات شبانه روزي ۴۰ روز گذشته گفت: آسفالت ۷۰ خيابان ديگر نيز در دستور كار اين معاونت قرار گرفته و در حال حاضر لكه گيري، زيرسازي و آسفالت اساسي اين خيابان ها در برخي مناطق از جمله منطقه ۵ (خيابان هاي ۳۵ متري تهران، شهيد كبيرزاده و...) و منطقه ۲۰ (خيابان سيزده آبان) و... آغاز شده است. علي آبادي در پايان ضمن پوزش از مزاحمت هاي پيش آمده براي شهروندان تهراني در روند آسفالت معابر، خواستار تداوم همكاري تهراني ها تا پايان عمليات آسفالت ۲۰۰ خيابان در سطح شهر شد.

ترافيك  تهران  درگير پيچيدگي ها ومشكلات
۱۷ نهاد درگير ترافيك  تهران هستند
مديريت  شهر تهران  پيچيدگي ها و مشكلات  خاص  خود را دارد و تنها در زمينه حمل  و نقل  و ترافيك  پايتخت  ۱۷ نهاد و سازمان  درگير هستند.
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  تهران  گفت : مديريت  واحد شهري  تنهاراه  اداره  مطلوب  مناسب  شهر تهران  است  و بدون  اداره  مطلوب  شهري 
كلان  شهرتهران  را نمي توان  بخوبي  اداره  كرد.
حميد بهبهاني  ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: مديريت  و اختيارات  تهران  را بايستي به  فردي  بدهند كه  شهر را اداره  مي كند و مسئوليت  دارد.
وي  اظهارداشت : مديريت  شهري  باهدف  خدمت گذاري  به  مردم  برنامه هاي  جامعي را آماده  كرده  كه  به عنوان  نمونه  برنامه هاي  حوزه  حمل  و نقل  و ترافيك  در سه بخش  كوتاه ، ميان  و بلند مدت  است .
وي  افزود: هزينه هاي  ناشي  از ترافيك  را مي توان  به  چهار بخش  تصادفات ، اتلاف  وقت ، مصرف  سوخت  و آلودگي هاي  زيست  محيطي  تقسيم  كرد.
معاون  شهردار تهران ، تعداد تلفات  ناشي  از حوادث  رانندگي  در كل  كشوررا سالانه  حدود ۲۰ هزار كشته  و ۱۴۰ هزار مجروح  ذكر كرد و گفت : حداقل  ۱۰درصد از اين  ميزان  به  تهران  اختصاص  دارد.معاون  شهردار تهران ، تاكسي ، اتوبوس ، مترو و منوريل  را مكمل  يك  سيستم حمل  و نقل  عمومي مناسب  دانست . وي  خاطر نشان  كرد: درجهان  امروز حمل  و نقل  همگاني  پديده  زيان  ده  است كه  انتظار برگشت  سرمايه  از آن نمي رود و از اين  رو همچون  ساير كشورهاي جهان  در كشور ما نيز دولت  بايد در اين  زمينه  مبادرت  به  سرمايه گذاري  كند.

نگاه
«يك روز بارندگي در تهران ، ۱۳۷۰ تصادف و ۱۰۳ مجروح»
002124.jpg
داوود كاظمي

۵۰ ميليارد ريال براي آباداني منطقه سه تهران اختصاص يافت
گروه شهري: از طرف شهردار تهران ۵۰ ميليارد ريال به پروژه هاي فرهنگي، عمراني و خدمات شهري منطقه ۳ تهران اختصاص يافت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران به دنبال دوازدهمين بازديد محمود احمدي نژاد و معاونان شهرداري از مناطق تهران و ديدار از منطقه سه شهرداري، مشكلات و مسايل ويژه آن منطقه در بيست و چهارمين جلسه شوراي معاونان شهرداري تهران مورد بررسي قرار گرفت. در اين جلسه كه يكشنبه شب برگزار شد دكتر مجيد تهراني شهردار منطقه سه با اشاره به قيمت صعودي زمين و مسكن در منطقه و هزينه  بالاي تملك اراضي و ارايه خدمات شهري، خواستار حمايت بيشتر شهردار تهران براي حل مشكلات و تنگناهاي ديرين منطقه سه به خصوص بهسازي بافتهاي فرسوده منطقه مانند ده ونك ودرب دوم شد.
دكتر احمدي نژاد نيز در اين جلسه با اختصاص ۵۰ ميليارد ريال به پروژه هاي منطقه سه از جمله گشايش مسيل غياثوند، اصلاح هندسي تقاطع بزرگراه همت و كردستان، احداث سالن هاي چند منظوره ورزشي ويژه بانوان در رستم آباد، پارك
سيد خندان، خيابان وليعصر (عج)، درب دوم و غياثوند و تملك بخشي از بافتهاي فرسوده ده ونك تاكيد كرد: شهرداري تهران ساماندهي بافتهاي فرسوده و قديمي ونك و حاشيه بزرگراه شهيد چمران را به طور ويژه دنبال خواهد كرد.

توسط شوراي اسلامي شهر تهران
نرخ پاركينگ و پاركومتر در تهران اعلام شد
گروه شهري: لايحه نرخ پاركينگ و پاركومتر در شهر تهران در سي امين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران كه صبح ديروز برگزار شد به تصويب رسيد.
به گزارش روابط عمومي شوراي شهر، به پيشنهاد كميسيون شهرسازي، فني و معماري و توسعه و عمران شهري شورا، نرخ پاركومتر براساس مصوبه قبلي شوراي اول محاسبه خواهد شد.
002126.jpg

بنا بر اين گزارش، در اين لايحه نرخ پاركينگ هاي طبقاتي و مسقف و پاركينگ هاي غيرطبقاتي (هم سطح) در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود. بدين ترتيب، ورودي دريافتي براي سواري و وانت در پاركينگ هاي طبقاتي و در مناطق ۱ و ۲، سه هزار ريال و توقف شبانه روزي آن ۱۳ هزار و ۵۰۰ ريال خواهد بود.
همچنين ورودي سواري و وانت در پاركينگ هاي غيرطبقاتي (هم سطح) در مناطق يادشده دوهزار و ۵۰۰ ريال، ميني بوس سه هزار و ۵۰۰ ريال، اتوبوس و كاميون چهارهزار ريال، تريلي ۶ هزار و ۵۰۰ ريال و موتورسيكلت ۳۰۰ ريال خواهد بود. در مناطق شش و هفت و ۱۱ و ۱۲، پاركينگ هاي طبقاتي و مسقف (در داخل محدوده) از سواري ها و وانت ها، سه هزار و ۵۰۰ ريال وموتورسيكلت ۵۰۰ ريال دريافت خواهد كرد.
مهدي چمران - رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، درباره تصويب اين لايحه گفت: اين مصوبه به ما كمك مي كند تا بخش خصوصي را تشويق به احداث پاركينگ در مناطق مركزي و پرترافيك شهري كنيم. پايين بودن نرخ پاركينگ ها در تهران رغبت سرمايه گذاران براي سرمايه گذاري در اين كار را كاهش مي دهد. سازمان حمل و نقل ترافيك براساس تبصره سه اين مصوبه مجاز است با تصويب شوراي حمل و نقل ترافيك شهر تهران در صورت ضرورت هر ساله ارقام مندرج در تبصره هاي يك و دو را حسب مورد تا ۲۰ درصد افزايش دهد.
002118.jpg

براساس تبصره چهار، صد در صد درآمد حاصل از اين لايحه دراختياز سازمان حمل و نقل و ترافيك قرار مي گيرد كه با تصويب هيئت مديره سازمان و بودجه مصوب صرفاً براي تأمين ايمني و بهبود عبور و مرور هزينه شود. همچنين براساس اين لايحه، نرخ پاركينگ هاي متعلق به بخش خصوصي نيز تابع اين مصوبه بوده و نظارت بر آن به سازمان حمل و نقل و ترافيك واگذار مي شود.
همچنين در جلسه ديروز، لايحه مجوز لحاظ تراكم تشويقي و بخشودگي عوارض جهت بهسازي و نوسازي بافت محله سيروس براي بررسي بيشتر به كميسيون شهرسازي ارجاع شد.

ساماندهي كارگران فصلي
گروه شهري: طرح آزمايشي ساماندهي كارگران فصلي در كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد.
براساس اين طرح در مرحله اول دو نقطه در مناطق يك و پنج تهران به طور آزمايشي به منظور ساماندهي كارگران فصلي، كه در برخي از چهارراه ها و ميدان هاي اصلي شهر براي يافتن كار تجمع مي كنند، در نظر گرفته شده است. اين مكان ها داراي امكانات بهداشتي خواهد بود و نمايندگان اداره كار استان، شوراي شهر و سازمان فني و حرفه اي براي ارزيابي طرح و ساماندهي فعاليت هاي كارگران در آنجا حضور خواهند داشت.
بنا بر اين گزارش، كساني كه مايل به استفاده از نيروي كار روزانه و فصلي هستند، با مراجعه به اين مراكز از نيروهاي موجود بهره خواهند برد.
اين طرح به مدت دو ماه مراحل آزمايشي خود را براي اجرا در عرصه كلان شهري طي خواهد كرد.

در منطقه ۷ شهرداري تهران
يك هزار دريچه هم سطح سازي شد
گروه شهري: معاون  فني  و عمراني  شهرداري  منطقه  هفت  تهران  گفت : بيش  از يك  هزار دريچه در سطح  معابر منطقه  هم  سطح سازي  شد.
«فردين  فراتي  زاده » ديروز در گفتگو با ايرنا گفت: اين  اقدام  از ابتداي  سال  جاري  صورت  گرفت  كه  ۵۰ درصد آن بعد از دستور شهردار تهران  براي  ساماندهي  معابر انجام  شد.
هم  سطح سازي  دريچه ها يكي  از مهم ترين  طرح هايي  است  كه  شهرداري تهران  براي  كاهش  آلودگي هاي  زيست  محيطي  و نيز ترافيك  شهري ، آن  را در دستور كار خود قرار داده  است .
وي  همچنين  از انجام  ۷۸ هزار متر مربع  آسفالت  در سطح  معابر منطقه  خبردادوگفت : ۱۷خيابان  اصلي  و پرترافيك  منطقه  آسفالت  اساسي  وروكش  مناسب  انجام  شد كه  سهم  عمده اي  را در كاهش  ترافيك  خواهد داشت .وي گفت : در حال  حاضر چهارخيابان  اصلي  كه  در طرح  سه  سال  شهرداري  براي  انجام  روكش  قرار دارند، درمنطقه  هفت  بوده  و عمليات  عمراني  تعويض  روكش  آن آغاز شده  است .
فراتي زاده افزود: ۴۲ مسير فرعي  منطقه  با مصرف  بيش از سه  هزار تن  آسفالت ، لكه گيري  شده  است .

با هزينه اي معادل ۲۰ ميليارد ريال:
شهرداري نوسازي كوي دانشگاه تهران را آغاز كرد
گروه شهري: شهرداري تهران در آستانه فرارسيدن روز دانشجو (۱۶ آذر) مبلغي معادل ۱۷ ميليارد و ۲۰۰ ميليون ريال صرف بهسازي، مرمت و تاسيس امكانات جديد در بخش هاي ورزشي، رفاهي، هنري و فرهنگي كوي دانشگاه تهران مي كند.
اسفنديار رحيم مشائي معاون امور اجتماعي و رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران در مصاحبه اختصاصي با خبرنگار ما زمان آغاز اين عمليات را روز گذشته اعلام كرد و در تشريح آن گفت: احداث حدود ۱۱۰ هزار متر فضاي سبز، مفروش كردن حدود ۲۲۰۰ اتاق دانشجويي به مساحت ۴۰ هزار مترمربع، رنگ راه پله ها، راهروها و سالن هاي خوابگاه هاي كوي، تجهيز خوابگاه ها به يخچال به تعداد كافي، تكميل و تجهيز سالن آمفي تئاتر كارگاه و سالن تئاتر كارگاهي و تالار جوان خوابگاه شهيد چمران، ايجاد و ساخت ۴ سالن ورزش توپي و بدنسازي به طور مجزا براي دختران و پسران، تجهيز و تكميل سالن هاي ورزش رزمي، باستاني و كشتي و احداث يك پيست دوچرخه سواري ويژه كوي دختران ازجمله طرح هايي است كه براي حدود ۱۰ هزار دانشجوي كوي دانشگاه تهران درنظر گرفته ايم.
وي خبر داد: غير از ساخت سالن هاي ورزشي كه تا دهه فجر عمليات آن به پايان مي رسد، بقيه اقدامات گفته شده حداكثر تا ماه آينده به پايان مي رسد. بنابراين همزمان با ورود دانشجويان ترم جديد در نيمه سال تحصيلي ۸۲ هيچ كاري باقي نخواهد ماند.
وي ادامه داد:  ما در اين اقدام مردمي و ملي خود را همراه دولت جمهوري اسلامي مي دانيم، به هرحال نيازها و هزينه ها بالاست و ما از اين بابت مشكلات دولت را درك مي كنيم.
وي افزود: دولت هم بايد راه شهرداري را در فراهم كردن امكانات خدمت رساني به شهروندان تسهيل كند.
به گفته رحيم مشائي، ما براي توفيق در اداره شهر يك راه داريم و آن اين است كه شهرداري و دولت براي عمران و آباداني شهر و رفع نيازهاي مردم دست در دست هم بدهند.

اندازه گيري ميزان آلاينده ه در درياي خزر
مدير كل محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: طرح سنجش ميزان آلاينده ها و سموم درياي خزر براي دومين بار اجرا مي شود. به گزارش واحد مركزي خبر سعيد حسيني همچنين از اجراي طرح سرشماري فوك هاي درياي خزر خبر داد و افزود: متاسفانه اطلاع دقيقي از جمعيت اين حيوان در دست نيست و اين در حاليست كه فوك دريايي اصلي ترين منبع غذاي محيط زيست درياي خزر است. سعيد حسيني هشدار داد افزايش ميزان آلاينده ها در درياي خزر و تخريب زيستگاه ، زاد و ولد و بقاي فوك درياي خزر را در خطر انقراض قرار داده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |